Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1652
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vurderer å gå over fra ritalin til noe annet som feks concerta. Har hørt at concerta fungerer bra for mange. Det er fastlegen min som har ordnet ritalin på blåresept for meg. Men jeg mener å huske han sa at om jeg skal ha sterkere enn ritalin så har ikke han fullmakt til å ordne det og da må jeg få det med en annen type lege som er mer spesialist på slikt. Noen som har erfaring med det? Hvilke alternativer til ritalin er å anbefale?
Hva får du ritalin for? Har du ADD/ADHD? Man må ofte gå igjennom psykiater for å få sånne preparater.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har adhd og vært på utredning og fått diagnosen. Kan man få det etter et besøk med psykiater? kan jeg selv foreslå concerta eller vil han prøve å gi meg noe annet først?
Ingen erfaring personlig, men etter å ha lest innpå her virker det som om man blir satt på ritalin først. Du burde kontakte de som utreda deg og høre om å få prøve noe annet. Ble du ikke medisinert først av psykiater? Var det fastlege som satt igang medisinering med ritalin?
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja det fastlege som satt igang medisinering med ritalin. Men tror han sa at om jeg skal ha noe annet (sterkere) må psykiater skrive det ut.
Ok, ja det er ofte slik. Men ritalin er jo et A-preparat som resten av medisinene som brukes for ADHD utenom strattera.
Men om det er slik forklarer det hvorfor min fastlege tenkte å skrive ut ritalin til meg.
Sist endret av NokErNok; 27. april 2022 kl. 14:51.
Nå er jo concerta akkurat samme virkestoff som ritalin bare med depot funksjon... Legen din bullshitter deg, kan han skrive ut ritalin kan han også skrive ut concerta, men det er jo vanlig å ha medisin utprøving i samråd med psykiater der du har litt ansvar for å føre opp bivirkninger osv
Anonym bruker
"Blind Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor vil du ha concerta egentlig? Eneste forskjellen er at concerta varer litt lenger enn ritalin. Føler du at effekten dabber av for tidlig? Isåfall kan du spørre legen om å bytte til concerta, hvis legen ikke har fullmakt, og du ikke gidder dra til psykiater, kan du be om å få en ritalin kapsel om morgenen og en på ettermiddagen. Doserer du på denne måten vil du få ca samme effekt av ritalin som concerta. Viktig og få fram her at concerta ikke er sterkere enn ritalin, bare at den varer lenger.
Du får jevnere effekt med concerta, alle jeg kjenner som har brukt begge foretrekker concerta, jevnere virkning og kan tas en gang om dagen
Spør om Elvanse, legen din kommer til å sende deg til en spesialist siden det er mye sterkere en ritalin. Men det er nokså enkelt og få!
«Opp som en hjort, ned som en lort» det er hva folk flest erfarer med ritalin/concerta. Legemiddelet ble godkjent 5.desember 1955 i statene og jeg undres hvorfor det fortsatt er på markedet da det stadig kommer nye og bedre preparater som som elvanse og aduvanz.
Sitat av eyecandy654 Vis innlegg
«Opp som en hjort, ned som en lort» det er hva folk flest erfarer med ritalin/concerta. Legemiddelet ble godkjent 5.desember 1955 i statene og jeg undres hvorfor det fortsatt er på markedet da det stadig kommer nye og bedre preparater som som elvanse og aduvanz.
Vis hele sitatet...
Det blir en helt meningsløs påstand. Methylfenidat (Ritalin IR virketid ca 4t) ble kanskje funnet opp da, men concerta (ER virketid 12t) som gir langt jevnere blodkonsentrasjon og varer mye lengre er mye nyere. Amfetamin som er basisen for Aduvanz ble funnet opp i 1887, Aduvanz (ER virketid 13t) like etter Concerta.
Sist endret av OneofaMind; 28. april 2022 kl. 15:35.
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Det blir en helt meningsløs påstand. Methylfenidat (Ritalin IR virketid ca 4t) ble kanskje funnet opp da, men concerta (ER virketid 12t) som gir langt jevnere blodkonsentrasjon og varer mye lengre er mye nyere. Amfetamin som er basisen for Aduvanz ble funnet opp i 1887, Aduvanz (ER virketid 13t) like etter Concerta.
Vis hele sitatet...
Men trenger virketid/halveringstid å ha noe med hvordan man føler nedturen? Selv om 2 stoffer har samme virkningstid så kan de oppleves forskjellig mtp nedtur?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Men trenger virketid/halveringstid å ha noe med hvordan man føler nedturen? Selv om 2 stoffer har samme virkningstid så kan de oppleves forskjellig mtp nedtur?
Vis hele sitatet...
Blant de jeg kjenner inkl meg selv får vi alle en liten nedtur samme om det er Aduvanz eller concerta, men nedturer på IR som Ritalin tabletter og Attentin vil for mange oppleves som verre siden serumkurva stuper brått. Concerta og Aduvanz vil oppføre seg ganske likt, men folk kan oppleve det ulikt.