Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3217
Hei.
Kan starte med at vi har bedrevet fotovirksomhet siden jeg vi uteksaminert fra skolen i 2012. For det meste har vi holdt oss til å fotografere og dokumentere infrastruktur i og utenfor Norge, men i all hovedsak Norge. Nå vil arbeidsgiver at vi skal flytte fokuset mer mot transport i og utenfor Norge. Derav tenkte vi i første omgang starte med den velkjente godstrafikken her til lands, altså godstog og det som hører til. Noen av dere freaks der ute som kjenner til selv, eller kjenner noen som kjenner til steder hvor godstog/vogner står parkert gjennom dagen eller over nettene? Eksempler på dette kan være steder langs jernbanen hvor de laster på tømmer, metall, biler og hva enn det nå måtte være inn på godsvognene. Vet vi har en stor godsterminal på Alnarbu i Oslo, så har selvfølgelig vært i kontakt med disse, men der måtte man fylle ut søknader osv, noe vi ikke har særlig mye tid til ettersom vi har tidsfrist på prosjektet. Håper virkelig noen sjeler der ute har noen smarte steder vi kan sjekke, fort. Tusen takk!
Du kan ikke fotografere vogner uten tillatelse, selvom de er parkert langs linja eller andre steder. Først må du ha tillatelse fra Jernbaneverket for å fotografere noe som helst som står/går på skinner i Norge samt for å bruke dems eiendom til å ta bilder fra/på. Deretter må eieren av vogna/vognene også gi tillatelse.

Jeg forstår det slik at dette foregår som næring, og da kan du fort få en advokat på nakken hvis du mangler dem tillatelsene som du ikke har tid til å fylle ut.

Uten tillatelse kan du også fort mistenkes for industri-spionasje. (Det skjedde med en kamerat av meg på Drammen stasjon som bare fikk beskjed om å pelle seg vekk med kameraet sitt).
Trådstarter
Takk for svar ivar_oslo.
Hvis man trenger godkjenning for alt det du sier, er det mange på instagram som under #nsb og #godstog som burde vært anmeldt.
Men uansett, forstår skepsisen din, så takk.

- Vi er fortsatt på leting etter lokasjoner som nevnt i tråden over, setter pris på alle svar.
Det er noe annet å gjøre dette kommersielt vs. på instagram. Det er også slik at du ikke kan
valse inn på privat område (rett og slett områder som ikke betegnes offentlige) og ta bilder som du ønsker å selge.

Det kan være greit å ha dette i bakhodet hvis du ønsker å selge bilder:
Offentlig sted er i følge Justis- og Beredskapsdepartementet definert som «[...]et
sted som er bestemt for alminnelig ferdsel eller sted hvor slik ferdsel rent faktisk finner sted.»
Vis hele sitatet...
...På privat eiendom kan eier, som følge av eiendomsretten, legge ned restriksjoner eller forbud hvis de ønsker. Hvis stedet er åpent for «alminnelig ferdsel» kan du gå ut fra at fotografering er tillatt hvis det ikke er gitt uttrykk for noe annet.
Vis hele sitatet...
Du finner ingen tog / vogner som er parkert på et offentlig område - det tviler jeg i såfall veldig sterkt på.

For mer info: http://www.tek.no/artikler/er-du-sik...raferer/160945
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du kan ikke fotografere vogner uten tillatelse, selvom de er parkert langs linja eller andre steder. Først må du ha tillatelse fra Jernbaneverket for å fotografere noe som helst som står/går på skinner i Norge samt for å bruke dems eiendom til å ta bilder fra/på. Deretter må eieren av vogna/vognene også gi tillatelse.
Vis hele sitatet...
Her antar eg du kan hoste opp _SOLID_ dokumentasjon, for det høyrest heilt utruleg ut, spesielt mtp. alle bileta av norske tog som ligg på t.d. wikipedia, og alle dei millionane av turister som har tatt bilete av t.d. Flåmsbana. Meg sjølv inkludert.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Uten tillatelse kan du også fort mistenkes for industri-spionasje.
Vis hele sitatet...
Lol. Nei. Industrispionasje vil sei å tilegne seg forretningshemmeligheter. Det ytre på eit lokomotiv er ikkje ei forretningshemmelegheit.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
(Det skjedde med en kamerat av meg på Drammen stasjon som bare fikk beskjed om å pelle seg vekk med kameraet sitt).
Vis hele sitatet...
Det var antakeleg heilt andre grunner til enn industrispionasje.
Sier meg enig med Vidarlo, høres veldig dramatisk ut.

Et alternativ som skulle gå helt fint er å ta bildene på avtand - altså utenfor jernbaneverket sin eindom. Da skal det ikke være noen problemer, men hvor vidt du vil få muligheten til å få noen skikkelige bilder av godstog etc. uten tillatelse er vanskelig å si. Dersom det skulle bli oppdaget at du har besøkt et område uten tillatelse og tatt bilder for å selge er det godt mulig at det vil få konsekvenser. Jeg husker en som skulle filme en musikkvideo på Lier mentalsykehus uten tillatelse, og det endte ikke så veldig godt..

http://www.vg.no/rampelys/musikk/rea...de/a/23307808/

Hater å referere til slike sladreartikler, men det var det første og "beste" jeg fant..
Sist endret av The Riddler; 27. juli 2016 kl. 19:07.
Skal du ta bilder av godstog kan Grefsen Stasjon på gjøvikbanen være et bra sted og så. Gods til Bergen, Kristiansand og Stavanger passerer der. Ellers har du Hovedbanen mot Lillestrøm hvor gods retning Trondheim og Åndalsnes går. Legger ved link til Jernbaneverkets togkart som viser sånn ca. hvor hvert tog i landet befinner seg. Det er ikke 100% nøyaktig, men burde funke bra vis man tar seg tid til og stelle seg opp med kamera.
http://www.jernbaneverket.no/Jernbanen/togkart/
- Hva med å kontakte en trafikkskole som driver med tungtrafikk og traileropplæring ?
Ellers er det en strøm av dem på E6 mellom Oslo og Trondhein F.eks. Omtrent 500 av dem
i døgnet hver vei. De har rasteplasser på veien, og hvis du snakker fint med dem får du
nok lov å ta noen bilder/film. Kanslje det er noen her med mer eksakt viten om hvor de
stopper for å hvile. E6 sørøstover byr på samme muligheter.

- Lykke til .
Sist endret av radion; 27. juli 2016 kl. 22:06.
Nå er det forskjell på om du tar bilder som privatperson eller til yrkesmessig bruk. Om jeg tar et bilde og legger ut på Facebook, Instagram osv. er det neppe noen som bryr seg. Men skal du publisere bildet professionelt/tjene penger på det, er det en helt annen sak. Det blir omtrent det samme som om du tar bilde av huset/bilen til noen for å publisere det. (privat eiendom)

Wikipedia er en gråsone. Det er bilder som er lagt opp av private (gjerne meg f.eks.). Jernbaneverket kan sikkert be wikipedia fjerne bildene, men dem ser seg neppe tjent med det da wikipedia er et leksikon, som du ikke tjener penger på.

Det med vennen min i Drammen var at han tok bilder av absolutt alt som kjørte forbi i flere timer. Til slutt ble han spurt om han hadde skriftlig tillatelse til det. (privat eiendom vet du). (Ok, industrispionasje var vel å trekke det litt langt, det var bare et eksempel).

Hele greia koker ned til hvordan du gjør jobben, og hva det skal brukes til. Har du stort crew og mye utstyr blir det lagt merke til.

Bra bilder får en jo overalt hvor det er bra sikt til jernbanelinja. Selv synes jeg Movatn er et bra sted, både litt nord for stasjonen, og fra andre siden av vannet. Fetsundbrua er også et bra sted, hvis du vil ha med en eldre type bro. Tømmertog er vel lett å finne på Solørbanen i tømmersesongen.

Godstog har ikke (offentlige) rutetabeller, så det kan nok bli mye venting på at det komemr et tog. Samt dem går ofte om natta.
Mest trafikk er det vel på hovedbanen, og da kan jeg tenke meg ved Lørenskog, Strømmen og Sagdalen stasjoner. Lillestrøm ser du bra fra Rælings-siden.

.... Og da er jeg klar for en ny runde med kritikk ....
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Godstog har ikke (offentlige) rutetabeller, så det kan nok bli mye venting på at det komemr et tog. Samt dem går ofte om natta.
Mest trafikk er det vel på hovedbanen, og da kan jeg tenke meg ved Lørenskog, Strømmen og Sagdalen stasjoner. Lillestrøm ser du bra fra Rælings-siden.

.... Og da er jeg klar for en ny runde med kritikk ....
Vis hele sitatet...
Anektoder, og det at en overivrig vekter ikke kan alle reglene er jo ikke noe nytt.

Vi kan f eks begynne med å motbevise påstanden din om at godstog ikke har offentlige rutetabeller:
http://www.jernbaneverket.no/Marked/...desember-2015/
har grafiske rutetabeller over alle tog i norge (Jernbaneverket eier fortsatt alle sporene). Godstog har normalt 4 eller 5 siffer, og starter gjerne med 4 eller 5.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Nå er det forskjell på om du tar bilder som privatperson eller til yrkesmessig bruk. Om jeg tar et bilde og legger ut på Facebook, Instagram osv. er det neppe noen som bryr seg. Men skal du publisere bildet professionelt/tjene penger på det, er det en helt annen sak. Det blir omtrent det samme som om du tar bilde av huset/bilen til noen for å publisere det. (privat eiendom)
Vis hele sitatet...
http://www.tek.no/artikler/med_rett_...ografere/70418
I følge Jan Erik Kregnes i informasjonsavdelingen til Jernbaneverket region øst, har alle rett til fotografering i det offentlige rom - inkludert perrongene på Oslo-S som driftes av dem - så lenge det ikke er fare for eget eller andres liv. Går du ned på sporet vil du bli forsøkt stoppet, med eller uten kamera. Til tross for at fotografering er lov på perrongene, sier Kregnes at fotografering må tas opp jevnlig med vekterne på Oslo-S fordi reguleringen håndheves for strengt. Til presseøyemed, filminnspilling eller andre opptakssituasjoner som kan danne opphopning av menneskemengder, er det ønskelig at stasjonskontoret informeres på forhånd. Ellers ønsker Jernbaneverket fotografer hjertelig velkommen.
Vis hele sitatet...
Dei ønsker informasjon på førehand. Dei krev det ikkje. Sjølv i komersielle situasjoner. Generelt sett så er det slik at så lenge du ikkje kan identifisere personer på eit bilete, eller det er ei folkemengd som er av interesse (t.d. 17. mai-toget) så er det faktisk lovleg å ta bilete av kva du vil i det offentlege rommet, også til kommersiell bruk.

Du har to gonger no påstått at jernbaneverket kan regulere kven som tar bilete av rullande materiell og jernbanespor. Slutt med det. For du tar grundig feil. At du kaller wikipedia gråsone er og underleg. Om eg tar eit bilete, og legg det ut som CC-BY så kan det heilt klart nyttast til komersielle formål av andre, og eg har sjølv opplevd at bilete eg har tatt har endt opp på forsida av BT f.eks.
Sist endret av vidarlo; 28. juli 2016 kl. 10:21.