Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 11983
Hei! Trenger litt råd. Har havnet i en alvorlig situasjon med jobb. Jeg fikk en skriftlig advarsel i august pga mye forsentkomming. Hadde glemt igjen en pose med kola i helgen, og ble avskjediget. Sykemeldte meg før de rakk å sparke meg men lurer på hvordan det blir med økonomen. Kan de sparke meg når jeg er sykemeldt?

Har hatt rundt 45 000 før skatt de siste månedene og kjøpt leilighet. Dersom sykemeldingen ikke er «gyldig» må jeg vel over på sosialstønad / AAP, og denne dekker ikke utgiftene til lånet en gang.

Noen som har noe råd her?
De kan sparke deg selv om du er sykmeldt.

AAP får du vel ikke?
Du har sterke rettigheter, og de må du finne ut av. Mulig er eneste utvei å innrømme misbruk/avhengighet, da trår enda sterkere rettigheter inn. For alle del, innrøm aldri narkobruk på jobb, da er du ferdig.

Hvis du mister jobben pga egen feil får du karantene en stund Før du får dagpenger. Du må likevel melde deg arbeidsledig I dag, for å få karantenedagene til å løpe.
Men jeg har nå en sykemelding som er gyldig i 2 uker. Dersom de sparker meg da, blir sykemeldingen ugyldig og jeg vil stå uten noen ting?
Jeg vil tro du har oppsigelsestid? Et lite dokument fra legen din, og du har rett på lønn ut oppsigelsestiden. Trolig uansett.
Hvis sjefen din er drittsekk vil hun prøve å holde tilbake lønn. Men hvis du står på kravene og krangler nok og ikke gir deg, får du nok din lønn før himmelen.

Jeg vil tro sykemeldingen redder deg. I tillegg til oppsigelsestid.
Men nå må du være smart. Hvis du bare har jobbet der en kort stund, bør du løpe raskt unna, og skjule at du noensinne har jobbet der.
Sist endret av Jackie the nurs; 5. juni 2020 kl. 23:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du vil nok få gode svar her i denne tråden på kvinneguiden. Merkelig nok så ble kola ikke nevnt der samt at lønn har gått fra 45.000 til 40.000

https://forum.kvinneguiden.no/topic/...mment-25458943
Sist endret av Norse5051; 5. juni 2020 kl. 23:56. Grunn: Skrivefeil
Kanskje jeg missforstår her, men jeg ser ingen annen grunn til å ha drugs på arbeidsplassen sin enn at man bruker det der, hvorfor bruker du dop på jobb?

Du ble ikke avskjediget fordi du forsov deg, du ble avskjediget fordi du ruser deg på jobb og dette var en flott unnskyldning til å bli kvitt deg.
Hva f...
Og jeg som engasjerte meg!

Forøvrig kjenner jeg en som er helt I denne gata. Han berget jobben.
Har vært i samme gata selv, misstenkt for å være rusa på jobb av kolleger og det gikk helt fint for min del.

Ble innkalt til møte hvor dette ble tatt opp og fikk spørsmål om rus og hva jeg hadde å si til bekymringmeldingene til en viss rotte, ingenting.
Jeg spurte de om noen kunder har klaget på meg? nei.
Har dere noen gang fått reklamasjon på arbeidet mitt? nei.
Har jeg vært involvert i noen hendelser eller avvik annet enn de jeg selv har rapportert? nei.
Så hva gjør vi egentlig her da? Godt spørsmål, vi stryker den her, beklager.

Men nå er jeg en veldig god mann på jobb og derfor ble dette feid pent under bordet etter en samtale.
Hele ledelsen min visste fra før av at jeg driver med snusk på fritiden, de ville nok bare forsikre seg om at det kun var på fritiden.
Men for alt vi vet så er ikke TS typen arbeidsgivere vil ha på sin arbeidsplass og egentlig bare går rundt å ergrer seg for at de i det hele tatt ansatte TS og nå leter de bare etter en gyldig grunn til å gi TS fyken. Og siden det er pose med cola med i bilde her så vil jeg nesten tro at det stemmer.
Sitat av Jackie the nurs Vis innlegg
Jeg vil tro du har oppsigelsestid? Et lite dokument fra legen din, og du har rett på lønn ut oppsigelsestiden. Trolig uansett.
Vis hele sitatet...
Du har ikke noe oppsigelsestid når du blir avskjediget
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Kanskje jeg missforstår her, men jeg ser ingen annen grunn til å ha drugs på arbeidsplassen sin enn at man bruker det der, hvorfor bruker du dop på jobb?

Du ble ikke avskjediget fordi du forsov deg, du ble avskjediget fordi du ruser deg på jobb og dette var en flott unnskyldning til å bli kvitt deg.
Vis hele sitatet...
kjøp og salg eller glemt i lomma f.eks
Finnes da dessverre arbeidsplasser som er brugata på steroider.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Har vært i samme gata selv, misstenkt for å være rusa på jobb av kolleger og det gikk helt fint for min del.

Ble innkalt til møte hvor dette ble tatt opp og fikk spørsmål om rus og hva jeg hadde å si til bekymringmeldingene til en viss rotte, ingenting.
Jeg spurte de om noen kunder har klaget på meg? nei.
Har dere noen gang fått reklamasjon på arbeidet mitt? nei.
Har jeg vært involvert i noen hendelser eller avvik annet enn de jeg selv har rapportert? nei.
Så hva gjør vi egentlig her da? Godt spørsmål, vi stryker den her, beklager.

Men nå er jeg en veldig god mann på jobb og derfor ble dette feid pent under bordet etter en samtale.
Hele ledelsen min visste fra før av at jeg driver med snusk på fritiden, de ville nok bare forsikre seg om at det kun var på fritiden.
Men for alt vi vet så er ikke TS typen arbeidsgivere vil ha på sin arbeidsplass og egentlig bare går rundt å ergrer seg for at de i det hele tatt ansatte TS og nå leter de bare etter en gyldig grunn til å gi TS fyken. Og siden det er pose med cola med i bilde her så vil jeg nesten tro at det stemmer.
Vis hele sitatet...
Ja det er vel litt samme situasjon som meg. Det ble finni kola nå, men det er ikke tegn på at jeg har mislighetholdt arbeidsforholdet mitt. Jeg har fullført et byggeprosjekt og hadde andre flere kunder på gang som jeg selv har skaffet bedriften. Jeg har vært i en konflikt med sjefen min tidligere fordi jeg har påpekt flere alvorlige brudd ved arbeidsplassen men dette har blitt avveid av han
Sitat av LilleSofsen Vis innlegg
Det ble finni kola nå, men det er ikke tegn på at jeg har mislighetholdt arbeidsforholdet mitt.
Vis hele sitatet...
Narkotika på arbeidsplassen er mislighold.
6 timer forsovelse er mislighold.
Er du nå så sikker på det?
Sitat av knert1 Vis innlegg
kjøp og salg eller glemt i lomma f.eks
Finnes da dessverre arbeidsplasser som er brugata på steroider.
Vis hele sitatet...
Jo det er nok sant, men det kommer jo litt an på hva man jobber med. Jobber selv med mye store maskiner, tungt og farlig verktøy, det er liksom ikke bare min egen sikkerhet som er utsatt, det er alle rundt meg også, og det sier seg jo egentlig selv at om du gjør en feil som potensielt kan ta livet av en annen mann så vil man helst være med sine fulle fem og ikke ruset på jobb.

Nå føler jeg meg som tidenes største hykler siden jeg har amfetamin på blåresept
Du bruker cola men sliter med å klare å komme tidsnok på jobb?

Har du innrømmet at posen er din? Kan jo være noen andre som eier posen? Spørs om du kanskje bør kontakte advokat nå. For du får vel karantene hos NAV om du får sparken? Så da er det kanskje verdt å ta en advokat for å forsøke å få annullert avskjedigelsen? I det minste vil nå advokaten kunne råde deg til hva som blir til det beste for deg nå fremover.
Jeg gikk rusa på jobb i 3 år før ting gikk over stokk og stein og jeg tok mer og mer og tilslutt var så rusa at alle la merke til det. Ble innkalt på kontoret til sjefen og han tilbydde akan oppfølging med prøver osv imot at jeg beholdt jobben.

Slutta på dagen og rusen tok helt av og jeg gikk berserk. Ga til og med nøkkelen min til en som gjorde innbrudd og rundstjal verktøy og utstyr.

Etter jeg nyktra og tok meg selv i nakkeskinnet en stund så ringte de og sa de ikke hadde klart og finne noen som kunne ta den plassen og gjøre den jobben slik jeg gjord og ble tilbudt og komme tilbake

Så løpet trenger ikke være kjørt om du tar deg sammen og viser forandring
Har du lyst til å begynne og komme tidsnok og rusfri på jobb?

Hvis ikke så vil du støte på de samme probleme uansett hvilken jobb du prøver deg på..
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Jo det er nok sant, men det kommer jo litt an på hva man jobber med. Jobber selv med mye store maskiner, tungt og farlig verktøy, det er liksom ikke bare min egen sikkerhet som er utsatt, det er alle rundt meg også, og det sier seg jo egentlig selv at om du gjør en feil som potensielt kan ta livet av en annen mann så vil man helst være med sine fulle fem og ikke ruset på jobb.

Nå føler jeg meg som tidenes største hykler siden jeg har amfetamin på blåresept
Vis hele sitatet...
Haha xD resept gjør alt helt uskyldig. Det fjerner NARKOTIKAmolekylet
Har selv vært med på arbeid med tyngre maskiner. Mange avvik i mnd og passelig med skader for si det mildt. Var narko salg, kjøp og bruk. Ikke bare en eller to grupperinger, men fant bare ut at det var så og si alle. Tenker nok det var var hele veien opp til direktøren mtp hvordan den daglige driften var

Var en dag jeg var på vei til stemplingsuret, så hører jeg han ene maskinføreren skriker ut om legalisering av cannabis til lastebilsjåføren. Diskuterer veldig tydelig og kommer med alle standard argumenter for legalisering. Sjåføren bare gliser og jatter med, da alle som går forbi hører det på grunn av ropinga og avstanden mellom sjåførene xD Ingen der var noe særlig redd for å bli tatt for å si det sånn...Det som skremte meg mest var all bruken av piller og stimulanter jeg gradevis fant ut av at flere brukte. Det var både xanax, rivo, kokain, amf.

De sparket gjerne folk, og neste alle var midlertidig ansatt. Men når det gjaldt rus skulle det MYE til å miste jobben. Var vel to tydelige tilfeller. En som var full skapte for mye problemer og gjorde ting som kunne tatt livet hans og til slutt blei folka rundt også bekymra. Og en annen episode med en som dro ett slagvåpen mot en annen fordi han kikka på feil sted. Heldigvis var det noen brutuser i nærheten som gikk i mellom. Det var siste arbeidsdagen til den daglige amfetaminbrukeren heldigvis.

Var nok en del jeg aldri fikk greie på og, var ikke mange igjen av de som var der opprinnelig da jeg slutta der.

Så fordelen med å være litt 420 og holde kjeft om ting var jo at jeg visste hvem som dreiv med hva. Til og med mellomlederne innrømmet til meg at de hadde dratt folk ut av maskiner i full hero rus, bare for å bagatellisere en annen rus-sak som jeg nevnte.

Hvordan dette kan foregår i årevis uten problemer?
  • Det gikk sport i å finne ut hvem som tysta
  • Billig arbeidskraft fra en spesifikt del av ett spesifikt land, gjennom en eller annen høvding.
  • Mengden folk som ruset seg var så enorm at de ville mista minst halve kontoret og 90% av arbeidskraften ute i godværet om de skulle tatt tak i rusproblematikk generelt.
  • Direktøren klikka i vinkel og kjeppjagde alle former for uanmeldt besøk. Selv om de kom tilbake dagen etterpå i følge med politi. Da var det jo for seint å avdekke de største problemene.

Blir novelle dette, best å stoppe der. Poenget er at det finnes mange som jobber med den type jobb du beskriver i div former for rus dessverre. Har sett det med egne øyne. Prøvd å prate med sjåfører og sett at de var så morfin rusa at de nesten ikke greide å svare meg. Det må jeg innrømme var litt ekkelt... Skummende munnviker var heller ikke uvanlig akkurat. Godt å høre at du ikke gjør det
knert1: Det høres ut som en ganske utrivelig og farlig arbeidsplass. Hva var det som fikk det til å holde ut såpass lenge? Du må gjerne fortsette på novella di for min del...
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
knert1: Det høres ut som en ganske utrivelig og farlig arbeidsplass. Hva var det som fikk det til å holde ut såpass lenge? Du må gjerne fortsette på novella di for min del...
Vis hele sitatet...
Tiden er inne. Det var litt krevende da, for å være ærlig men ting går gradevis i riktig retning.

Noe omfattende fortsettelse blir det kanskje ikke. Grunnen er at jeg er usikker på hva mere det egentlig er å si. Still gjerne spørsmål eller spør etter historier fra de aspektene som eventuelt er interessante. Føler det bare oppramsing av farlige og komiske hendelser. Men skal komme med et par her før jeg besvarer hvordan jeg holdt ut.

Det var jo denne truckføreren, han var norsk, så endelig noe som ikke får meg til fremstå som en totalt biased idiot av en rasist.

Han var glad i både amfetamin og røykings. Dreiv jo da selvsagt med begge deler på jobb. Ikke rart ledelsen og arbeidere sjeldent hadde med hverandre å gjøre... Det som selvsagt er drit ekkelt er jo når man begynner å tenke på arbeidsulykker og rus.

Vi stablet 10 gitterkasser i høyden, for det var viktigere med svineaktige lønninger for de "inne" enn sikkerhet for arbeidere og sjåfører. Det var også langt over grensa for belastninger de var laget går å tåle sånn vektmessig når de ble fylt opp. Og det var regler om antall og vekt, så dette brøyt direkte med regler produsenten hadde laget.

Dette er en gitterkasse


De var fulle av løse usikrede metall deler. Selvsagt av den eldste og jævligste typen uhåndterlig drit. Noen med tusenvis av små biter, andre med massive stålkladder man måtte bruke truck og stropp for å løfte.

Når 10 sånne kommer rasende ned på grunn av idioti var det bare flaks at det ikke stod en sjåfør på den åpne hengeren, eller hvor som helst rundt for den saks skyld. Eller at de ikke var i gang med håndtering av varer så en kollega måtte skrapes opp fra bakken og sendes hjem i en sekk med firmalogo. Han som veltet faenskapen var jo påvirka selvsagt.

Nå den morsomme fortellingen. Eller kanskje den ikke er morsom? Hva veit vel jeg... Truckføreren likte som nevnt røykings, og kunne kjøre til et sted og se på lang avstand om noen kom. Jointer som så mange her inne veit at man må mekke. Det var jo ikke sånn at han mekket på fritiden heller... Han fant ut at varmeapparatet var jævlig flott å legge blokka på, så ble hasjen myk og lett å gni. Det var bare at hasjen den ramla nedi varmeapparatet. Se for dere den panikken. Han greide heller ikke fiske den opp, og til slutt satt den som smurt nede der. Så hvis en mellomleder beveget seg mot han. Var det å sprette ut av trucken og sørge for at de ikke luktet det. Han hadde faenmeg flaks. Det gikk bra tenkte han, da det hadde gått noen dager uten å bli busta og det meste av tjall hadde fordampa. Men han var jo en kjent stor-stoner som folk bare flirte når de så. Så om han gikk rundt og stinka hasj i lunsjpausen uten å ense det selv er ikke umulig.

Jeg røyka noen få ganger på jobben bare for å kunne si at jeg har gjort det, bare såvidt, for denne muligheten var det ikke sikkert kom noen andre steder. Det var ikke noe must men jeg var barnslig, revet med av hele rus-stemninga og krysset det av som gjort. Tenk å få betalt for å stå med "venner" å røyke hasj!

Hadde også et par episoder hvor jeg røyka med en annen da vi var på en kort utflukt i bedriften for å fikse noen greier. 2de gangen spurte jeg om litt av han siden greiene mine lå i skapet på jobb. Akkurat da var det grønt og som jeg frykta da jeg kom tilbake stinka jo driten i hele garderoben. Uansett poenget er at han bare "dette er kokkain altså! Men du kan få ja, hvor mye?" "Eh, åh nei det går bra det!" Endte jo med at han dro i seg den lissa, kjørte tilbake og henta sitt stash grønne som vi hadde ordnet av samme person så vi kunne røyke. Lurte litt på hvordan han kunne føle seg så sikker på bare å reise tilbake, hente tjall, og dra igjen uten at vi var ferdige med det vi skulle. Men han mente det ikke var noe problem, ingen kom til å spørre" sa han. Han var nær venn av lagersjefen ute. For vi hadde altså "lagersjefen ute" og "lageesjefen inne"

Men det var en voksen kar der som jeg hadde respekt for, og det virket som han så det på øynene mine og brøy seg. Vi ble delt i grupper og mellomledere hadde sett at vi fungerte bra. Han tystet nok ikke, har også hørt at han ville prøve en gang, så liberal nok. Men i lunsjen var akkurat som blikket hans sa: det der... Det ser jeg, og det gjør du faen ikke igjen! Helt til jeg bare tenkte okok, bare hold kjeften, så lover jeg. Jeg veit det høres rart ut når jeg sier at dette skjedde uten ord. Men vi kjente jo hverandres væremåte veldig godt. Han satt rett og slett å lurte på "hva gjør jeg nå" "skal jeg konfrontere" åååå som han hadde unormalt mye og intens blikkontakt. Og jeg prøvde jo å ikke virke som jeg ikke skjulte noe, så han fikk nok se det tydelig. Blei jo rett og slett mye mere fjern enn planlagt. Og det var bare oss to der akkurat da. Uten at jeg vil forklare hvordan det skjedde på en stor bedrift.

Så til spørsmålet ditt. Hvordan man holder ut. Det var min første faste jobb, og føltes som min eneste sjanse etter bare midlertidig uten at jeg noen gang hadde gjort noe for å fortjene det. Takk fitteregjeringen(bokstavelig talt) Høyre og FRP. Først må man jo gjennom prøvetiden på 6 måneder, også må man jo vise at man kan stå i jobb en stund om det skal være vits i å søke videre, og jeg var jo takknemlig for fast jobb.

Før alle de jobbene hadde jeg også gått arbeidsledig på tross av mye søking og fikk jo da smake min bit av NAV, uten at jeg gidder å gjøre dette til en NAV-suttretråd. Jeg søkte mye jobber, og det holdt på å rable totalt for meg flere ganger. Virkelig tørne på grunn av alt jeg måtte igjennom. Jeg blei jo trua, av en part og dratt inn i driten av den andre. Det var jo trusler og manipulasjonsforsøk konstant over hele fjøla. Ikke minst sterke klikker basert på rase og nasjonalitet. Noe som når jeg tenker meg om får det til å høres ut som et fengsel. Og kanskje er fleste der også hadde vært i fengsel? Nesten alle spurte meg "*** hva du gjør her?" "Hvordan ende du her?" "Hva du gjorde galt min venn?" Nok en gang, samme type spørsmål som i et fengsel.

Men det som holdt meg i gang var at jeg ville noe. Ikke at jeg hadde ekstremt store ambisjoner lenger, de forsvant ut ruta, men jeg hadde ambisjoner om å ikke føle at jeg allerede var på fuckings endestasjonen, med søppla som samfunnet tok ut og fant en passende plass for.

Sitat av Knert1
Noe omfattende fortsettelse blir det kanskje ikke.
Vis hele sitatet...
jeg altså...
Sitat av LilleSofsen Vis innlegg
Hei! Trenger litt råd. Har havnet i en alvorlig situasjon med jobb. Jeg fikk en skriftlig advarsel i august pga mye forsentkomming. Hadde glemt igjen en pose med kola i helgen, og ble avskjediget. Sykemeldte meg før de rakk å sparke meg men lurer på hvordan det blir med økonomen. Kan de sparke meg når jeg er sykemeldt?

Har hatt rundt 45 000 før skatt de siste månedene og kjøpt leilighet. Dersom sykemeldingen ikke er «gyldig» må jeg vel over på sosialstønad / AAP, og denne dekker ikke utgiftene til lånet en gang.

Noen som har noe råd her?
Vis hele sitatet...
Beste rådet er at du sier opp på dagen så du kanskje får en ok slutt-attest og finner deg en ny jobb som passer din livsstil med å komme forsent hele tiden og glemme igjen dop på jobbe.
Sitat av Jackie the nurs Vis innlegg
Jeg vil tro du har oppsigelsestid? Et lite dokument fra legen din, og du har rett på lønn ut oppsigelsestiden. Trolig uansett.
Hvis sjefen din er drittsekk vil hun prøve å holde tilbake lønn. Men hvis du står på kravene og krangler nok og ikke gir deg, får du nok din lønn før himmelen.

Jeg vil tro sykemeldingen redder deg. I tillegg til oppsigelsestid.
Men nå må du være smart. Hvis du bare har jobbet der en kort stund, bør du løpe raskt unna, og skjule at du noensinne har jobbet der.
Vis hele sitatet...

Nei, er man avskjediget så må man gå på dagen
Det er generellt vanskelig å få retten til å gi noen sparken.

Men;
"Bestemmelsen er altså ikke til hinder for at sykemeldt arbeidstaker sies opp av annen årsak enn sykdommen, som for eksempel kan være behov for nedbemanning, eller avskjed pga. brudd på arbeidsavtalen fra siden til arbeidstakeren."
-arbeidsrettsadvokater.no
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om det er vanlig, men mange av arbeidskontraktene jeg har hatt har det vært poengtert at det ikke er lov å være ruspåvirket på jobb, og resulterer i umiddelbar oppsigelse hvis dette sku skje.

Hvis du har slik arbeidskontrakt, er det opp til arbeidsgiver å bevise at du har vært ruset på jobb. Bevisbyrden ligger hos arbeidsgiver.
Jeg hadde en jobb i tidlig 20åra. Jeg hadde et alvorlig rusproblem og brukte sprøyter daglig. Jeg var opiatavhengig. Jeg hadde jobben i 3-4 år (utrolig), akkurat den jobben i seg selv, var det ikke noe farlig for meg og medarbeiderne at jeg var lettere beruset enkelte ganger. Jeg var jo ikke totalt shitfucked på jobb. Jeg presterte også bra, jeg gjorde like god jobb som medarbeiderne. Det som skjedde var at jeg plutselig fikk uventede utgifter og hadde ikke råd til å holde meg 100% "frisk" hver dag. Altså jeg klarte ikke å holde abstinensen unna pga en økonomisk situasjon alle havner i av og til, de fleste av oss har ikke slik luksus at man aldri havner i "trange tider" fra tid til annen. Sjefen og de andre medarbeidere var vandt til å se den berusede meg. Når jeg nå møtte opp på jobb i en mildt sagt shabby forfatning. Så det ble etter mange år oppdaget at jeg hadde et rusproblem.

Arbeidsplassen ga meg slett ikke fyken på dagen. De tilbød seg og hjelpe meg med å komme inn i behandling og spurte meg om jeg ville ha det å komme tilbake i jobb som mål. Jeg hadde krav på sykepenger i et år og benyttet meg av det tilbudet både mens jeg ventet på rehabiliteringsplass og da jeg senere var i behandling.

De tjener ingenting på å forkaste og gjøre livet/situasjonen værre enn den er fra før. Som veldig mange andre unge som har begynt og jobbe så var også jeg avhengig av å ha en jobb for å kunne betjene mine nyoptatte lån.

Nå, Et tiår senere med mange forsøk på å bli nykter, sitter jeg fortsatt og er imponert over hvordan arbeidsplassen håndterte det å få vite at jeg var heroinist. Når jeg ikke hadde krav på sykepenger lengre leverte jeg oppsigelse fordi livssituasjonen min ikke hadde endret seg nok til at jeg selv ville tilbake i jobb etter et år. Arbeidsplassen jeg hadde gjorde hvertfall det de kunne for å hjelpe meg, og det at jeg ikke kom meg tilbake til A4 livet er pga mine valg.


Er man den første som oppdager et misbruk av narkotika, synes jeg man burde tenke seg godt om hvordan man skal gå fram for å hjelpe vedkommende best mulig. I tillegg må jo reaksjonen stå i forhold til hva som har skjedd. Altså har H*n det gjelder rava rundt, satt mange andre mennesker i fare og oppført seg som en tulling, må man nesten bare akseptere å få en kraftigere reaksjon enn hvis uheldigvis OCB-rullepapiret detter ut av lomma på privatbuksa di i garderoben og noen ser det.

Hvor mye skal arbeidsplassen innvolvere seg i den enkeltes privatliv. Skal de kreve reine urinprøver av de som strengt talt ikke setter noen sitt liv i fare eller utfører en dårligere jobb. Tenker da på de som tar seg en joint på kvelden før de legger seg, eller drar seg ei lisse cola på et utested en lørdagskveld på byen. Hva har jobben med det å gjøre?