Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2085
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er tørrlagt alkis. Finnes det alternativer? Benzo er uaktuelt grunnet krysstoleranse og cannabis er ikke interessant pga lang halveringstid.

Har vurdert psykedelika, men det er ikke denne typen rus jeg nå har i tankene.
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mdma, lsd, kokain - men ikke ukentlig bruk da.
Cannabis er nok det eneste som kan være aktuelt i ditt tilfellet. Det å ikke ruse seg som en tørrlagt alkoholiker er det beste for deg, men jeg har full forståelse for hvorfor det er vanskelig.

Det som ville passet deg utmerket mtp dine formål med rusen er opioider, men du har forhåpentligvis ikke et ønske om å starte med det? Kratom er den mest uskyldige opioid, så det kan passe.

Så enten cannabis eller kratom hvis du ikke vil bli blodnarkis, eller heroin/oxy hvis du gir faen.
Sist endret av Stray Wanderer; 2. november 2019 kl. 15:20.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har aldri prøvd stoffer i opioidfamilien, men har fått ting for smerter som ligger uprøvd i skapet. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram for å teste det.

Når det gjelder cannabis - er ikke dette veldig komplisert å kombinere nesten daglig bilkjøring?
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Veldig komplisert å blande alt av rusmidler med bil kjøring?
Kan være GHB er det du leter etter. Kort halveringstid, angstdempende, har likheter med alkohol. Man kan dog bli sterkt avhengig av det også, og du må huske på at du er predisponert for avhengighet fra før.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja, jeg er jo klar over at jeg er disponert for avhengighet. Mtp bilkjøring så mener jeg at man kan bli avslørt av politiet flere dager etter inntak av cannabis.

Hvordan fungerer dette kratom? Tramadol er det jeg har tilgang på fra før.

GHB høres skummelt ut... er ikke det ganske shity drug? Har prøvd cannabis og husker at det var avslappende og gøy, men hadde drukket da jeg forsøkte det.
GHB er ikke for dem som ikke er villige til å ta en risiko. Jeg har selv lyst til og prøve det bare for å "ha prøvd det" men det kommer aldri til å skje nettop fordi risken faktisk ikke er verdt det. Om det gir likhet med alkohol, hvorfor begi seg ut på noe som gir en kjent rus samtidig som man kjører risikoen for hva den kan bringe med seg?

Les deg opp på mdma, om det ikke er prøvd er det en opplevelse som er verdt det, samtidig som at det ikke er noe som nytter å ta daglig.
Sist endret av Mokkasinen; 2. november 2019 kl. 16:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du absolutt skal på med noe nytt så ville jeg valgt dissosiativer. Funker bra, men de fleste varer ikke så lenge. Lite hangover. Toleranse som er ganske fort gjort å nullstille. Det kan minne litt om psykedelia, men der psykedeliske stoffer legger til opplevelsen din, tar dissosiativer ifra. Du kan få mindblowing opplevelser, men det drar ikke ut vonde greier ifra barndommen for å studere de f.eks slik som sopp kan gjøre. Tar mer og mer av omgivelsene jo dypere du går. Til du ikke har noen ekte sanseinntrykk igjen, og du må smøre brødskiva di uten deg sjæl.
Sist endret av Bothrops; 2. november 2019 kl. 16:54.
Anonym bruker
"Lettet Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ved daglig bruk er cannabis ditt beste alternativ. Når det kommer til bilkjøring.. Det er svært sjeldent å bli testet for cannabis, med mindre du kjører rusa. Kjøp Clear Eyes på apoteket og bruk dette om morgenen hvis du har røde øyne.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Daglig bruk er ikke ønskelig, men for å slappe av en gang i blant.
Anonym bruker
"Lettet Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror nok fortsatt cannabis er beste alternativ. Det er hvertfall mindre avhengighetsskapende og gjør mindre skade på kroppen din enn de fleste andre rusmidler.
Hiver meg på Cannabis. Har drukket som en sjømann selv i mange år. Men er under kontroll nå på diverse medisiner mtp og få lappen igjen. Men har selv røyka i 17 år. Dog og drukket samtidig. Men når en først er i gang med reven, så frister det lite å drikke. Er hardt å brekke av alkohol. Så noen benzo er å foretrekke i den anledning med en overgang til cannabis.
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
GHB er ikke for dem som ikke er villige til å ta en risiko. Jeg har selv lyst til og prøve det bare for å "ha prøvd det" men det kommer aldri til å skje nettop fordi risken faktisk ikke er verdt det. Om det gir likhet med alkohol, hvorfor begi seg ut på noe som gir en kjent rus samtidig som man kjører risikoen for hva den kan bringe med seg?

Les deg opp på mdma, om det ikke er prøvd er det en opplevelse som er verdt det, samtidig som at det ikke er noe som nytter å ta daglig.
Vis hele sitatet...
GHB innebærer ikke særlig mer risiko enn mange andre rusmidler. Bare fordi stoffet har et dårlig rykte mtp voldtekt og folk som overdoserte ved å blande det med alkohol og/eller andre downers, betyr ikke at fornuftig bruk ikke kan være givende.

Selv om jeg nevnte at GHB har likheter med alkohol, betyr ikke at den ikke gir en betraktelig mye bedre rus enn alkohol - man føler seg ikke forgiftet som med alkohol, ingen hangover, mindre skade på kroppen og sinnet. Mye klarere sinn, mer eifori og empati osv. Både GHB og etanol er forresten en del av vanlig menneskelig metabolisme.
Sist endret av Stray Wanderer; 2. november 2019 kl. 17:32.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva med å forsøke ekstremsport? Vet om et par ex rusbrukere som nå får sin stimuli via ekstremsport. Fallskjerm, base, kiting, rafting, klatring. Eller om du er av den sjenerte og litt tilbakeholdende typen så er kanskje speed dating ekstremsport nok for å få jackpot av belønningssystemet i huet?
Jeg er ikke nødvendigvis med på ekstremsport, men Tumler har et poeng. Det er ikke sikkert det er det lureste for din "edruelighet" at du leter etter et nytt rusmiddel for å underholde deg selv. I stedet for å gjøre noe *normalt* som du blir belønnet av naturlig.
Vet ikke hvor godt grep alkoholen hadde på deg, men det virker litt som å leke med ild.
Syntes det hørtes fornuftig ut, men ingen kan påstå at jeg følger mine egne råd.

Hvis du vil at det skal forbli en skjelden greie så kan du jo prøve å ture baller på sopp eller LSD, de fleste trenger en god pause etter noe sånt. Er skjelden noe du ønsker å gjenta umiddelbart. Det er ganske unikt for stoff å være, hvis vi skal holde oss til den lovlige definisjonen av narkotika. Det kan også ha effekten av å øke entusiasmen og verdien du får av andre ting, som å gå på tur i skogen, og drive med dyr osv. Filosofi, matlaging, meditasjon etc etc

Hvis du har det bra og ikke rømmer fra noe lenger, så får du vel ikke så mye ut av å bare bli mest mulig på trynet?
Sist endret av Bothrops; 2. november 2019 kl. 18:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hvis du absolutt skal på med noe nytt så ville jeg valgt dissosiativer. Funker bra, men de fleste varer ikke så lenge. Lite hangover. Toleranse som er ganske fort gjort å nullstille. Det kan minne litt om psykedelia, men der psykedeliske stoffer legger til opplevelsen din, tar dissosiativer ifra. Du kan få mindblowing opplevelser, men det drar ikke ut vonde greier ifra barndommen for å studere de f.eks slik som sopp kan gjøre. Tar mer og mer av omgivelsene jo dypere du går. Til du ikke har noen ekte sanseinntrykk igjen, og du må smøre brødskiva di uten deg sjæl.
Vis hele sitatet...
Dissosiativer? Tenker du type ketamin?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dissosiativer? Tenker du type ketamin?
Vis hele sitatet...
Ja og alle dens snodige slektninger
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Cannabis er nok det eneste som kan være aktuelt i ditt tilfellet. Det å ikke ruse seg som en tørrlagt alkoholiker er det beste for deg, men jeg har full forståelse for hvorfor det er vanskelig.

Det som ville passet deg utmerket mtp dine formål med rusen er opioider, men du har forhåpentligvis ikke et ønske om å starte med det? Kratom er den mest uskyldige opioid, så det kan passe.

Så enten cannabis eller kratom hvis du ikke vil bli blodnarkis, eller heroin/oxy hvis du gir faen.
Vis hele sitatet...
Kratom, er det så utbredt her?
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Ja og alle dens snodige slektninger
Vis hele sitatet...
Beste slektningen til ketamin etter din mening da?
Jeg blir alltid overrasket over at en del folk på freak ser ut til å tro at avhengighet er en mer eller mindre utelukkende biologisk greie. Jeg synes vi også må se på det psykologiske (selv omd et i og for seg også er biologisk men dere skjønner hva jeg mener).

Akkurat hvorfor noen blir alkoholikere vet vi ikke, men å si at det er så enkelt som at noen har en biologisk predisposisjon for dette stoffet er for enkelt. Det finnes en predisposisjon for avhengighet selvfølgelig, alkoholisme er tross alt arvelig, men det er flere grunner til at den arveligheten ikke er så streng at du får det uansett hvis foreldrene dine har det, og i hvert fall en av de grunnene (uten at vi skal gå nærmere inn på de uhyre innviklede mekanismene til gener som epigenetikk og gud vet hva) er miljø.

Det er sjelden, ja kanskje aldri, at alkoholisme bare er alkoholisme, altså kroppslig avhengighet av alkohol. Man er ikke alkoholiker, men rusmisbruker. Avhengighet fortsetter langt forbi når abstinensene har gitt seg. Det er ikke bare å slutte med stoffet, man må også ta tak i grunnen til at man er alkoholiker, det som motiverer til å drikke selv om man ser at det er destruktivt.

Selvfølgelig er det lettest å falle tilbake til den avhengigheten hvis man bruker alkohol igjen etter å ha blitt tørrlagt, men jeg ville vært veldig forsiktig med all rus. Har du løst opp i det som fikk deg til å drikke i utgangspunktet? Har du en annen holdning til rus, og hvorfor du ønsker å ruse deg?
Jeg prøver ikke (og ønsker ikke) å gjøre meg til en som skal bestemme hvem som skal ha lov til å ruse seg, men jeg råder deg til å tre veldig varsomt. Du er ikke en tørrlagt alkoholiker, men en tidligere rusmisbruker, og det må ikke nødvendigvis alkohol til for at tidligere skal bli til nåværende rusmisbruker.

Tryggeste er nok å heller finne andre måter å ha det godt og slappe av. Jeg har blitt veldig glad i kampsport, umulig å tenke på rus når du er et sekund fra bank, og føles utrolig godt når du får det til. Ser andre i tråden nevner ekstremsport, og har også lest lange turer osv på forumet her. Er ikke noe fasit, men bare noe du kan like som tar tankene til nuet og vekk fra rus.

Uansett hva du gjør, lykke til!
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Jeg blir alltid overrasket over at en del folk på freak ser ut til å tro at avhengighet er en mer eller mindre utelukkende biologisk greie. Jeg synes vi også må se på det psykologiske (selv omd et i og for seg også er biologisk men dere skjønner hva jeg mener).
Vis hele sitatet...
Hvor ble det nevnt i tråden at "avhengighet er en mer eller mindre utelukkende biologisk greie"? Såklart er avhengighet en mer kompleks sak en som så, det å være predisponert til avhengighet betyr også, blant annet, at det er lett å falle tilbake til gamle vaner pga hvordan hjernen har blitt "wired" etter lang tid med misbruk.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Beste slektningen til ketamin etter din mening da?
Vis hele sitatet...
MXE
Sist endret av Stray Wanderer; 2. november 2019 kl. 18:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Tolerant Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Styr langt unna GHB! Er ikke få jeg kjenner som har korka over og blitt henta døde av ambulanse. Senest forrige uke lå en random fyr på bakken på brua ved akerselva og hadde korka over, det det er ikke pent. Hadde noen venninner som ble avhengige av det også, needless to say kanskje men ene går fortsatt inn og ut av rehab, andre bøe gruppevoldtatt på det. Ghb brukes også som neddoping og utpressing plutselig gir du fra deg kode, bankkort osv og sier "værså god bare hyggelig, ha en fin kveld videre a, vil du ha lommeboka mi og?" uten å skjønne det er noe galt når svindleren spør deg om koden og du sier ja uten å nøle..

Du skal nesten egentlig bare ruse deg på livet og den stoltheten av å legge alkohol på hylla. Rus er mer en vane enn noe must, så prøv å skaff deg andre vaner. Pleide du å drikke til en spesiell serie eller musikk så kutt ut den serien eller musikken, folka osv du har pleid å ruse deg med.
Stray_Wanderer: jeg snakker om mer generelt enn bare denne tråden, men for meg tyder også tanken på at man kan bruke et alternativt rusmiddel på et overdrevent fokus på betydningen av hvilken substans man inntar, og den eneste måten jeg kan forstå logikken bak det at en tørrlagt alkoholiker kan bruke andre rusmidler uten problemer er ved å tenke at «avhengighet er en mer eller mindre utelukkende biologisk greie». Altså at det eneste som teller er kroppens reaksjon på en spesifikk substans, og ikke de psykologiske motivene for å ruse seg, sånn som jeg selv mener.
Marlboro har et viktig poeng her. Tenk gjennom hvorfor rus frister og om det er realistisk å holde et annet rusmiddel under kontroll når du ikke klarte det med alkohol.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Til du ikke har noen ekte sanseinntrykk igjen, og du må smøre brødskiva di uten deg sjæl.
Vis hele sitatet...
Beste beskrivelsen av dissosiasjon jeg har sett på en stund
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg er godt kjent med at det er fare på ferde med veldig mange rusmidler, men alkohol er spesielt for meg, og er nok det også for de klassiske alkisene. Har et vanlig liv, ingen problemer som andre ikke har, fin jobb, fine biler, hus, hytte, blabla. Men jeg reagerer annerledes på alkohol enn andre, og mister forstanden når jeg drikker det. Klarer ikke stoppe, og blir nervevrak. Så jeg kan ikke drikke det.

Var på søken etter ting som kunne hjelpe med å slappe av, men jeg ser at det også kan ende på samme viset.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er godt kjent med at det er fare på ferde med veldig mange rusmidler, men alkohol er spesielt for meg, og er nok det også for de klassiske alkisene. Har et vanlig liv, ingen problemer som andre ikke har, fin jobb, fine biler, hus, hytte, blabla. Men jeg reagerer annerledes på alkohol enn andre, og mister forstanden når jeg drikker det. Klarer ikke stoppe, og blir nervevrak. Så jeg kan ikke drikke det.

Var på søken etter ting som kunne hjelpe med å slappe av, men jeg ser at det også kan ende på samme viset.
Vis hele sitatet...
hold deg unna ghb og benzoer da hvertfall, da de fungerer på gaba reseptorene, samme som alkohol gjør.

forsåvidt enig i at cannabis el ketamin/mxe høres mest logisk ut, men er det en veldig sjelden gang i blandt så er ikke mdma galt heller.
Anonym bruker
"Takknemlig Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er tørrlagt alkis. Finnes det alternativer? Benzo er uaktuelt grunnet krysstoleranse og cannabis er ikke interessant pga lang halveringstid.

Har vurdert psykedelika, men det er ikke denne typen rus jeg nå har i tankene.
Vis hele sitatet...
Ditt spørsmål : Finnes det alternativer?

Slik jeg forstår spørsmålet så lurer du på om det finnes alternativer til alkohol.

Svaret er : Ja!

Mitt spørsmål :

Hva ønsker du å oppnå ved å innta et rusmiddel?

- Ønsker du avstand fra hverdagen?
- Ønsker du avstand fra deg selv?
- Ønsker du å skape en god følelse i kroppen?
- Ønsker du å innta for å ha det gøy?
- En kombinasjon av disse?

Det aller beste er jo naturligvis å finne måter å stimulere deg selv på som ikke innebærer å innta noe form for rusmidler eller medisiner. Rusmidler generelt bør ikke brukes overdrevet. Bør benyttes med hensikt, respekt og forståelse.

Du kan gå en tur på ca 1 time i vanlig gangfart eller gjøre en fysisk aktivitet som gir deg høy puls i ca 30 min. Dette vil etter min egen erfaring være nok til å utløse endorfiner. Personlig opplever jeg en energiboots, men også det å slappe av blir mye enklere. Er det snakk om å være i sosiale lag vil det kanskje være en idé å snakke mer med eller være i mer fysisk kontakt med mennesker. Å ha det gøy med folk skaper mange gode kjemiske reaksjoner.

Om du er ute etter noe som kan gjøre deg avslappet kan jeg se på CBD olje uten noe THC som et godt alternativ. Dette vil ikke gi noen psykoaktiv effekt samtidig som det stimulerer deg til å slappe av. Ren CBD er heller ikke noe som gir utslag på rustester, samt ingen hangover(om jeg ikke tar feil)

Hvordan du anskaffer dette aner jeg ikke, vet det er mulig å få tak i det i Sverige ved å kjøre over grensen å dra på et apotek, men da kan det være innslag av THC. Men et godt alternativ til å anskaffe noe som helst som er fra "gata" her i Norge. Da vet du iallefall hva du inntar.

Om du ønsker å forsøke psykedelisk, bør dette være noe du særskilt har et ønske om, dette er stoffer som vil kunne påvirke deg også i tiden etter du har tatt det, og ikke noe som bør brukes rekerasjonelt eller på daglig basis. Det vil også kunne bringe opp aspekter av deg som du har undertrykket eller glemt, vise deg vonde ting, men også veldig fine ting. Det har dog også potensialet til å gi deg en opplevelse av at du ikke trenger å innta noen stoffer for å ha det godt, med vedvarende effekt.
Jeg er en Snøfreser
Cobra1's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ditt spørsmål : Finnes det alternativer?

Slik jeg forstår spørsmålet så lurer du på om det finnes alternativer til alkohol.

Svaret er : Ja!

Mitt spørsmål :

Hva ønsker du å oppnå ved å innta et rusmiddel?

- Ønsker du avstand fra hverdagen?
- Ønsker du avstand fra deg selv?
- Ønsker du å skape en god følelse i kroppen?
- Ønsker du å innta for å ha det gøy?
- En kombinasjon av disse?

Det aller beste er jo naturligvis å finne måter å stimulere deg selv på som ikke innebærer å innta noe form for rusmidler eller medisiner. Rusmidler generelt bør ikke brukes overdrevet. Bør benyttes med hensikt, respekt og forståelse.

Du kan gå en tur på ca 1 time i vanlig gangfart eller gjøre en fysisk aktivitet som gir deg høy puls i ca 30 min. Dette vil etter min egen erfaring være nok til å utløse endorfiner. Personlig opplever jeg en energiboots, men også det å slappe av blir mye enklere. Er det snakk om å være i sosiale lag vil det kanskje være en idé å snakke mer med eller være i mer fysisk kontakt med mennesker. Å ha det gøy med folk skaper mange gode kjemiske reaksjoner.

Om du er ute etter noe som kan gjøre deg avslappet kan jeg se på CBD olje uten noe THC som et godt alternativ. Dette vil ikke gi noen psykoaktiv effekt samtidig som det stimulerer deg til å slappe av. Ren CBD er heller ikke noe som gir utslag på rustester, samt ingen hangover(om jeg ikke tar feil)

Hvordan du anskaffer dette aner jeg ikke, vet det er mulig å få tak i det i Sverige ved å kjøre over grensen å dra på et apotek, men da kan det være innslag av THC. Men et godt alternativ til å anskaffe noe som helst som er fra "gata" her i Norge. Da vet du iallefall hva du inntar.

Om du ønsker å forsøke psykedelisk, bør dette være noe du særskilt har et ønske om, dette er stoffer som vil kunne påvirke deg også i tiden etter du har tatt det, og ikke noe som bør brukes rekerasjonelt eller på daglig basis. Det vil også kunne bringe opp aspekter av deg som du har undertrykket eller glemt, vise deg vonde ting, men også veldig fine ting. Det har dog også potensialet til å gi deg en opplevelse av at du ikke trenger å innta noen stoffer for å ha det godt, med vedvarende effekt.
Vis hele sitatet...
Det er noe magisk altså med å bare gå turer. Når jeg sitter å roter i tankene mine hjelper det som oftest å gå en tur med musikk på ørene. Hater å gå i oppover bakker som fjelltura og sann men gå på flat asfalt rundt i nabolag og sann gjør susen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er godt kjent med at det er fare på ferde med veldig mange rusmidler, men alkohol er spesielt for meg, og er nok det også for de klassiske alkisene. Har et vanlig liv, ingen problemer som andre ikke har, fin jobb, fine biler, hus, hytte, blabla. Men jeg reagerer annerledes på alkohol enn andre, og mister forstanden når jeg drikker det. Klarer ikke stoppe, og blir nervevrak. Så jeg kan ikke drikke det.

Var på søken etter ting som kunne hjelpe med å slappe av, men jeg ser at det også kan ende på samme viset.
Vis hele sitatet...

Såvidt jeg kan forstå når jeg snakker om slikt med folk som har egen erfaring på området så er det mulig å få kroppen til å selv produsere disse lykkestoffene og hva det nå er som produseres i hjernen som belønning. En bieffekt at økt produksjon av disse er feks at folk blir rolige, blir kvitt uro og får senket skuldrene. Samtidig så kjenner de på en økt glede og livsgnist.

Jeg nevnte såvidt ekstremsport og det å gå på date. Men du må kanskje bare finne dine ting. Hva er det som gjør at du føler deg ekstremt bra bortsett fra alkohol da? Kanskje holder det at du gir kona mer oppmerksomhet så det blir mer knulling og langt oftere? Eller det kan være meditasjon er din greie. Eller noen andre hippiegreier. Kanskje må du løpe maraton, soloseile i storm og kuling, eller oppleve soloppgangen fra en plass i naturen du virkelig føler er for akkurat deg. Kanskje har du en skjult vokalist boende i deg, som bare har ventet på å slippe fri, som du har blokkert og kanskje bare sluppet fram i alkorus? Da må du sørge for at vokalisten får lov og mulighet til utfordre seg også kommer nok senka skuldra og lav puls.

Om du jobber litt med saken så tenker jeg du klarer å finne fram til hva som virkelig tenner deg, som gir deg et rush av velbehag, som gjør at du kjenner på mestring, som gjør at du føler deg uslåelig. Det er jo egentlig slik at den menneskelige hjerne er unikt god til å veilede oss, for den driver jo på med disse lykkestoffene. Så når du får en grei dose har du gjort noe du bør gjøre mer av.