Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3725
Litt usikker på om dette er riktig plassering av posten, men...

så, jeg har en venninne som jobber for ett selskap som jobber for å få folk ut i arbeid ( noe a la sonans?) men dette selskapet høres helt amatør ut, og holder til i Oslo. Aldri hørt om navnet før hun sa hun fikk jobb.

Tingen er at hun omgåes kunder hele dagen med å ringe dem og ringe rundt til bedrifter på deres vegne, og dette selskapet har i sin utømmelige visdom funnet ut at alel ansatte skal bruke egne mobiltelefoner i jobbsammenheng. ( spare penger, ja?)

Så, denne veninna mi har nå fått seg en stalker ( og hun har ikke jobbet mer enn i en måned) som plager henne på privaten. en 44 år gammel ensom mann som helt tydelig ikek er helt " i vater" noe som også gjør slik eksponering potensiellt ekstra utrygt.

Hvordan er lovligheten rundt noe slikt?

Hun blir jo eksponert for jobben etter arbeidstid, hun får sin privatinfo utlevert til hundre og ørten mennesker ila en måneds arbeid, og nå, som du ser, er hun satt i en vanskelig situasjon, der fremmede gamle menn gir en stakkars jente knapt fyllte 20 år uønsket oppmerksomhet på fritiden sin.

Hva kan jeg gjøre fremover i denne saken?
Vil anta arbeidsgiver er pliktig å gi arbeidstaker en jobbtelefon i dette tilfellet. Bare med tanke på GDPR vil det muligens være en risiko at kundeinformasjon tas ut av jobbsfæren ved at informasjonen blir lagret på en privat mobiltelefon. Videre vil det jo koste i abonnement og utstyr for arbeidstaker, så dette kan vel kanskje kreves å bli kompensert for i ettertid? Høres uansett ut som et problem.
Hun bør fagorganisere seg om mulig. Da er det bare å ta slikt med tillitsvalgt.
Her er det vel bare å ta den den kanskje litt kjipe praten med sjefen og forklare situasjonen? Om hun sier at dette ikke går så får sjefen finne en løsning. Om hennes telefon støtter dual sim så kan det jo være så enkelt at hun skaffer seg 2 nye sim kort. Det ene med nytt privatnummer som hun kun deler med sine venner og familie etc, og et nytt sim kort til jobben.

Om hun ikke har en mobil med dual sim så får vel bare sjefen ta den utgiften og skaffe henne en jobbtelefon. Tviler på at dette blir noe veldig komplisert greie og det kan aldri tro det vil være nødvendig å involvere tillitsvalgte eller fagforeningen. Forsøk uansett først med en prat, det meste lar seg løse om man bare sier fra. Kan jo være at sjefen aldri har tenkt over akkurat denne problemstillingen, og at din venninne vil bli møtt med stor forståelse og fornuftig løsning på problemet. Skulle hun ikke komme noen vei så bring inn tillitsmannsaparat og fagforening eller bare bytt jobb. Lønner seg aldri å jobbe for tullinger uansett.
Arbeidsgiver kan selvsagt ikke kreve at hun bruker sin private telefon i jobb uten å betale for det.

Enten kan arbeidsgiver betale mobil og abonnement som hun også kan bruke privat, men da må hun skatte for denne fordelen. Eller han kan gi en fast sum som skal dekke mobilbruk i jobb (mulig hun må skatte noe da også, jeg vet ikke). Eller så kan hun føre regning og få dekket de faktiske utgiftene, eller han kan dekke en mobil som kun skal brukes i jobb.

Jeg er ikke sikker på hvordan reglene for å oppgi telefonnummeret er i alle tilfellene, men hvis det er jobben som eier telefonnummeret så kan de i alle fall det. Jeg hadde en kollega en gang som hadde en stalker, hun hadde egen jobbtelefon og hemmelig privatnummer. Vi andre valgte betalt privattelefon.
Sist endret av *pi; 31. oktober 2019 kl. 19:52.