Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2318
Finnmarking
Hei

Jeg har kjøpt meg en brukt BenQ W5000 projektor hvor jeg før kjøpet ble informert om at pæra var død.

Jeg bestilte ny orginal pære og monterte. Eneste som skjer når jeg slår på prosjektoren er at "power" blinker grønt i 10 sekunder og lyser konstant oransje etter det, "temp" lampa lyser ikke og "lamp" lampa lyser rødt konstant.

Kommer aldri lys ut av linsa. Jeg har prøvd og bytte tilbake til gamle lampa med samme resultat.

Åpnet også hele prosjektoren for og se etter løse ledninger, støv/skit og svimerker men fant ingenting suspekt.

Nå lurer jeg på om det finnes en sikring som hindrer lampa i og starte, eller er den nye lampa defekt? Jeg vil se VM og sliter!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Aldri vært borti sikringer e.l. i selve projektoren som noe problem, det kan hende lampa er defekt desverre.
Det kan være alt fra defekt lampe, viftefeil (her kan det ligge glass fra den gamle pæra om den sprenges og sperre for), pæreballasten, fargehjulet etc. Ser det er mange som har det samme problemet med denne modellen.
Finnmarking
Trådstarter
Vel, da får jeg åpne prosjektoren opp igjen og ta en titt. Er det mulig og feilsøke på lampa, måle motstand eller noe?
Mål motstanden i pæra. Er den uendelig/0 er den ødelagt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hala Vis innlegg
Mål motstanden i pæra. Er den uendelig/0 er den ødelagt.
Vis hele sitatet...
Er ikkje mange lyskilder i projektorer HID-lamper, altså lysboge gjennom kvikksølvdamp? I så fall vil du vel ikkje måle relevante data med eit vanleg multimeter.
Sist endret av vidarlo; 26. juni 2018 kl. 17:51.
Jo, alle moderne projektorlamper er HID, og det finnes ikke noen enkel måte å måle disse. Dog er det ikke så mye som kan gå feil heller - en lampe kan være utbrukt eller ha synlige fysiske feil, men ikke så mye annet.
Kan være drivkretsen for lampa som har gitt seg. Et bra sted å begynne er å ta fra hverande projektoren og lete etter synlige feil (glasskår, svidde komponenter, vifteproblem). Obs at noen deler kan ha høyspenning selv etter at strømmen er frakoblet.
Finnmarking
Trådstarter
Sitat av GalFisk Vis innlegg
Jo, alle moderne projektorlamper er HID, og det finnes ikke noen enkel måte å måle disse. Dog er det ikke så mye som kan gå feil heller - en lampe kan være utbrukt eller ha synlige fysiske feil, men ikke så mye annet.
Kan være drivkretsen for lampa som har gitt seg. Et bra sted å begynne er å ta fra hverande projektoren og lete etter synlige feil (glasskår, svidde komponenter, vifteproblem). Obs at noen deler kan ha høyspenning selv etter at strømmen er frakoblet.
Vis hele sitatet...
Både den gamle lampa og den nye jeg bestilte ser meget strøken ut. Jeg klarer ikke å se at noe er feil med det blotte øye.

Jeg mistenker at noe annet i prosjektoren er galt så jeg skal prøve å gå over den og se.
Sitat av GalFisk Vis innlegg
Jo, alle moderne projektorlamper er HID, og det finnes ikke noen enkel måte å måle disse. Dog er det ikke så mye som kan gå feil heller - en lampe kan være utbrukt eller ha synlige fysiske feil, men ikke så mye annet.
Kan være drivkretsen for lampa som har gitt seg. Et bra sted å begynne er å ta fra hverande projektoren og lete etter synlige feil (glasskår, svidde komponenter, vifteproblem). Obs at noen deler kan ha høyspenning selv etter at strømmen er frakoblet.
Vis hele sitatet...
Dere har såklart rett i det. My bad!