Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5384
Hei!

Jeg er nødt på grunn av helsemessige årsaker å trappe opp mitt inntak av mat og samtidig få i meg mer kvalitetsmat og næring. Problemet er bare at jeg ikke har råd. Mine studentvenner forteller at de fint greier seg på 1000,- og 2000,- kroner måneden for mat, mens jeg ikke kan fatte hvordan de greier det.

Er det noen her på freakforum som vil dele sine tips, erfaringer eller handleliste?
Lag i store kvanta så blir det mye billigere, her er en oppskrift.

I dag laget jeg ikke-carbonara pasta med preg av å ta det man har og litt tilbudsshopping.

Ingredienser:
  • 1 pk/200 gr First Price bacon (valgte ut den pakken med minst fett) 15 kr
  • 1 boks fullkorn (sunn!) penne pasta på tilbud - 11 kr
  • 1 boks ramsløk kremost på tilbud - 10 kr
  • 1 bitteliten pose liksomparmesan jeg brukte halvparten av - 6 kr
  • 1/2 løk og en hvitløk - ca 3 kr
  • 4 tomater - 10 kr (sunt! Tok med disse mest fordi de var overmodne)
  • 1 egg - 2 kr
  • 1 liten pose frosne aspargesbønner (sunt!) - 11 kr
  • Sum: 68 kr - runder opp til 70 kr for bruk av div krydder og olje.
  • Dette var en svær porsjon som metter fire sultne studenter
  • Porsjonspris (1 porsj per pers): ca 18 kr.



Fremgangsmåte

Satte ovnen på 200 grader. Delte tomatene i båter, presset et hvitløksfedd over, saltet, pepret, vendte med olivenolje, inn i ovnen ca 20 min

Satte på pastavann til koking med rikelig salt.

Klippet bacon i småbiter, stekte bacon til den begynte å bli ganske brun.

Hadde pasta i kokevannet.

Tilsatte hakket løk og mer hvitløk i stekepannen,stekte til løken ble blank og hvitløken duftende, tilsatte så frosne aspargesbønner. Øset over litt pastavann over i stekepanna, satte på lokk og lot aspargesbønnene dampe i noen få minutter. Rørte ut kremosten i bacon-aspargesbønneblandingen, tilsatte litt ekstra pastavann for å få riktig sauskonsistens.

Da pastaen var al dente silte jeg av vannet,helte pastaen tilbake i kjelen etterfulgt av ostesausen, drysset over parmesanen og masse svart pepper, knakk et egg oppi og rørte rundt til egget ble inkorporert i sausen og all pennen' ble dekket av kremet deilig saus. Serverte de ovnsbakte tomatene ved siden av. Trengte ikke tilsette noe mer salt eller krydder pga den gode kremosten (Tine kremost med ramsløk!).
Vis hele sitatet...
Anime FTW
29 4
Bruker 800,- på mat i mnd (student) og spiser både variert og delvis sunt. Med varm middag hver dag. Cluet er å kjøpe First Price, Rema 1000-sine merker osv. Kjøpe når det er salg, stocke opp osv. Trenger ikke være rakettforsker for å få det til, men må tenke pris vs mengde
Lappskaus er også noe du kan lage i store kvanta, for deretter å fryse med i passende porsjoner, det er både sunt næringsrikt og billig om du lager mye av gangen.

Oppskrifter finner du sikkert mange av på nett, men når jeg lager lappskaus, skjærer jeg bare masse forskjellige rot-grønnsaker i terninger, mens jeg lar kjøttet frese litt i kjelen.
Når kjøttet har frest nok, tilsetter jeg vann og setter platen på fullt, når vannet har kokt opp skrur jeg platen ned på laveste stilling.
Stangselleri, sellerirot og persillerot, er noe som gir god smak, fersk ingefær kan også med fordel brukes, løk gir også god smak og buljong kan brukes som erstatning for kraft.
Når det gjelder lappskaus, er det nesten bare fantasien som setter grenser, av kjøtt tar du bare det du finner på tilbud av svin eller okse.
Når alle grønnsaken er ferdig kuttet tar du bare dette opp i sammen med kjøttet, etterfyller med vann og skrur opp temperaturen til vannet igjen koker. Når det gjelder mengden vann, tilsetter jeg vann til det går greit å røre i gryta, la det koke til grønsaken er møre, om du vil ha en tykkere konsistens, kan du tilsette en eller to poser potetmos helt mot slutten.
Når jeg lager en stor kjele, har jeg middag til 3 i fire dager, så selv om det koster litt i innkjøp blir det ikke så dyrt per måltid.
Sist endret av Veggen; 2. juli 2013 kl. 21:55.
Sitat av Rinta Vis innlegg
Bruker 800,- på mat i mnd (student) og spiser både variert og delvis sunt. Med varm middag hver dag. Cluet er å kjøpe First Price, Rema 1000-sine merker osv. Kjøpe når det er salg, stocke opp osv. Trenger ikke være rakettforsker for å få det til, men må tenke pris vs mengde
Vis hele sitatet...
Er veldig interessert i å vite hvordan du klarer deg med 800 kr i måneden på mat. Det er jo helt vilt om du bruker så lite og ikke bor hjemme



Har du noen tips?
handler kjøttdeig på bunnpris til 24 spenn for 400 gram, 500 gram pasta til 7 spenn, tomater til noen spenn, 5 kg sekk med løk til 25 spenn, hvitløk til... 15 spenn? spinat til 15 spenn elns. tomater til ca. 10 spenn per kilo 30 egg til 60 spenn... + krydder, på grønnland.

margarin handler jeg på firstprice-butikker til 10 spenn for 500 gram.

bruker vel ca. 200-250 i uka på mat.

Bytter ut kjøttdeigen innimellom også.

200 gram kjøttdeig - 12 spenn
2 egg - 4 spenn
løk, hvitløk, tomater, spinat - 10 spenn?
50-100 gram pasta - maks 1.75 spenn
krydder og margarin - ca. 3 spenn

så, ca. 30 spenn per måltid.

lever fint på en tusenlapp i måneden
Viktig å se på pr.kg eller pr.l osv når du handler. Ofte du blir lurt på vekt vs pris.

Ost å kjøtt kan du kjøpe billig når det "går ut" på dato. Kjøtt av storfe snakker vi om da. Frys det å tin det når du skal bruke det, kjøttet blir mørere og. Osten kan du kjøpe når den går ut å legge i kjøleskapet, Vi lar ofte ost ligge i 3+ uker før den blir spist (kjøper stor kvanta når det er på tilbud). Osten får mye mere smak etter det.

Kan også anbefale og kjøpe store sekker med ris på en av disse asiater butikkene, de selger også ofte billige grønnsaker. Som oftest lønner det seg istedet for å handle ris på rema f.eks.
Sitat av Rinta Vis innlegg
Bruker 800,- på mat i mnd (student) og spiser både variert og delvis sunt. Med varm middag hver dag. Cluet er å kjøpe First Price, Rema 1000-sine merker osv. Kjøpe når det er salg, stocke opp osv. Trenger ikke være rakettforsker for å få det til, men må tenke pris vs mengde
Vis hele sitatet...
billig merkene er ikke sundt.. fullt av e stoffer og annet lumskheter
kjedelig streiting
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
billig merkene er ikke sundt.. fullt av e stoffer og annet lumskheter
Vis hele sitatet...
Kommer jo til en viss grad an på. Grønnsaker og div frossenvarer trenger jo ikke mye konserveringsmidler. Da er jeg mer skeptisk til ferdigmat, bakevarer og ting som generelt er tilsatt fett eller fritert i det, da de billigste fettypene ikke akkurat er de sunneste.

Personlig er jeg glad i wok, og en wokpose til 13-14kr + noen billige svinekoteletter kan være godt det. Pleier også å kjøpe noen biffer på kiwi når de har det som god helg tilbud. Ellers så kan jo tilbudsdisken i de butikkene som har det være en grei måte å spare penger på ved at man kan fryse ned kjøttvarer ol.
Karbonadedeig, fisk og kylling er rikt på proteiner og næringsstoffer, kjøpes ofte billig i stor kvanta.
Tunfisk på boks, bananer, havregryn, egg, kyllingkjøttdeig og frosne grønsaker er også bra billig og næringsrik mat.

Kjøp ting fra billigmerker som firstprice og kjøp så du har en stund når det er tilbud. Se litt på priser i butikken frossent kjøtt og grønnsaker i store pakker er gjerne mye billigere en fersk vare. Ikke bruk penger på dyre ting som saus, dressing etc.
Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Karbonadedeig, fisk og kylling er rikt på proteiner og næringsstoffer, kjøpes ofte billig i stor kvanta.
Vis hele sitatet...
har lenge tenkt på å bytte ut kjøttdeigen fra bunnpris til 24 spenn per 400 gram med karbonadedeig, på grunn av alt det dårlige fettet, men det er så dyrt?

hvor handler du karbonadedeigen din?
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:21.
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
billig merkene er ikke sundt.. fullt av e stoffer og annet lumskheter
Vis hele sitatet...
Husk at e-stoffer er en fellesbetegnelse på stoffer som blir tilsatt for at maten f.eks skal bli tykkere eller ha lenger holdbarhet. Det kan være både organiske og uorganiske stoffer.
Sist endret av approved; 2. juli 2013 kl. 23:12.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Kommer jo til en viss grad an på. Grønnsaker og div frossenvarer trenger jo ikke mye konserveringsmidler. Da er jeg mer skeptisk til ferdigmat, bakevarer og ting som generelt er tilsatt fett eller fritert i det, da de billigste fettypene ikke akkurat er de sunneste.

Personlig er jeg glad i wok, og en wokpose til 13-14kr + noen billige svinekoteletter kan være godt det. Pleier også å kjøpe noen biffer på kiwi når de har det som god helg tilbud. Ellers så kan jo tilbudsdisken i de butikkene som har det være en grei måte å spare penger på ved at man kan fryse ned kjøttvarer ol.
Vis hele sitatet...
er ikke billig kotelettene pumpa med saltvann ?
Dyr mat mææh? Pfft, lett som bare faen. Sjekk her;

-tunfisk på boks, dritbillig, - sei/torsk/makrell i tomat, dritbillig, - de fleste dagligvarer på Kiwi og Rema får du også i sinnsykt-billig-utgaven, - kjøp gjerne grønnsaker i innvandrerbutikker hvis det er mulig der du bor (billig og grei kvalitet), -generlt sett vil jeg påstå at det meste av sunn mat at mer eller mindre billig.

@turbolego: Bunnpris er svindyrt er min erfaring - ift andre butikker, handler bare bestemte varer der eller kun når jeg er nødt.
Nei det er ikke lett. Du må helst til sverige for å kjøpe ytrefilèt av svin, kylling og litt annet.

Kjøp mest mulig reint kjøtt, ikke utblandede ting. Der er det mye dritt, fett, ting kroppen ikke trenger mye av.

Prøv å ikke handle på tom mage.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Prøv å sjekke på innvandrersjapper og slikt, mor fant en som solgte nudler (gode, ferske) til 10kr kiloen, sammen med pissbillig ris, slakteren like over hadde billige, gode svinekoteletter. Tror hele måltidet for 7 personer kosta ca. 30kr.
Det er mye penger å spare på de store innvandrersjappene på Grønland hvis du bor i Oslo. Og mye spennende og rar mat har de også.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Prøv å sjekke på innvandrersjapper og slikt, mor fant en som solgte nudler (gode, ferske) til 10kr kiloen, sammen med pissbillig ris, slakteren like over hadde billige, gode svinekoteletter. Tror hele måltidet for 7 personer kosta ca. 30kr.
Vis hele sitatet...
Nå er jo ikke nudler særlig sundt da (stort sett bare karbohydrater). Og svinekotteletter til 30kr som metter 7 personer ville ihvertfall jeg holdt meg langt unna!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Nå er jo ikke nudler særlig sundt da (stort sett bare karbohydrater). Og svinekotteletter til 30kr som metter 7 personer ville ihvertfall jeg holdt meg langt unna!
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt mat, og kan spises ved siden av. Kotelettene fikk vi pga. At de hadde gått ut på dato.

Sier ikke at folk skal spise bare nudler, og kotelettene var billige til vanlig, men de var ikke så ille på kvalitet.
om du skal ha VIRKELIG billig mat så kan du lære litt av han her :

http://www.nordlys.no/kultur/article6365230.ece

300 kr i året ekker så mye !!!
Sitat av approved Vis innlegg
Husk at e-stoffer er en fellesbetegnelse på stoffer som blir tilsatt for at maten f.eks skal bli tykkere eller ha lenger holdbarhet. Det kan være både organiske og uorganiske stoffer.
Vis hele sitatet...
Organiske og uorganiske stoff er en helt idiotisk måte å se om noe er sundt eller ikke, metanol er for all del organisk, men ville ikke anbefalt å drikke det...

Men tilbake til temaet, jeg får gjerne all min mat til 500-700,- måneden, hvordan? Kjøp ting på tilbud, laks fikk jeg en gang til 40,- kg. kjøpte et par kilo (holder lenge for meg alene det) fiskeboller i karrisaus, fiskekaker, kjøttdeig på tilbud (40,- kg), ymse purrerte supper (potet og purresuppe, brokkolisuppe osv) med brødskive ved siden av. Brød baker jeg selv, holder meg til minimalt med forskjellig pålegg. Pasta er alltid en slager, sammen med bolognese saus til vanlig, og pesto hvis jeg virkelig er fattig. Kjøttdeig kjøper jeg på tilbud og fryser ned i store kvanta. Og mitt siste triks, grønnsaker i løsvekt er superbillig! Så jeg har vanlig vis 2 poteter til en laksefillet. Protein får jeg ofte av egg. Kan skrive ganske mye mer utfyllende hvis noen spør, men gidder ikke det så sent på kveld.
Ynkey: Hvis du ikke bryr deg om å spise MUK eller farset mat overhodet, så er det jo utrolig lett å leve billig.

Men hvis du bryr deg om å spise skikkelig mat, samtidig som du ikke ønsker å støtte at noen skal tjene lette penger på å kverne dritten ingen vil spise sammen med krydder, så er det ikke lenger så lett å leve billig. Det er mulig, men vanskelig.

All farset og kvernet mat er ikke sunt eller næringsrikt.
Om du har tilgang til bil og bor på bor i Akershusområdet vil jeg anbefale å ta turen innom Havaristen (Facebook). De tar inn varepartier som ikke blir solgt i butikkene grunnet feil på emballasjen eller andre småfeil som ikke betyr noe for kvaliteten på varen. Dette selger de så grisebillig videre til oss forbrukere De selger ikke bare mat, men også andre ting
Sitat av Taurean Vis innlegg
Ynkey: Hvis du ikke bryr deg om å spise MUK eller farset mat overhodet, så er det jo utrolig lett å leve billig.

Men hvis du bryr deg om å spise skikkelig mat, samtidig som du ikke ønsker å støtte at noen skal tjene lette penger på å kverne dritten ingen vil spise sammen med krydder, så er det ikke lenger så lett å leve billig. Det er mulig, men vanskelig.

All farset og kvernet mat er ikke sunt eller næringsrikt.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "næringsrikt"? Det kan bety flere ting, men i alle betydninger bortsett fra én er det du sier her tull fra ende til anna.

Det er jævla mye elitistisk nonsense rundt dette ordet. For eksempel for å skjelle ut MUK på elitistisk grunnlag.

Er MUK kvalitetsmat? Nei - men i alle koherente betydninger av ordet er det mer næringsrikt enn rent filetkjøtt. Det har mer sporstoffer enn vanlig kjøtt. Og siden det somregel brukes i pølseprodukter etc er det mer energi (dvs faktisk næring - den egentlige betydningen av ordet næringsrikt) enn rent kjøtt. Det er helt sikker litt mindre tilgjengelig proteiner enn rent kjøtt, men langt flere tilgjengelige proteiner pr krone.

Når vi først avler opp dyr under forferdelige forhold for å ete dem synes jeg nesten vi skylder verden å utnytte dyret mest mulig. MUK er en godt metode for å gjøre dette. Er det supert kjøtt? Nei, men bortsett fra at teksturen ikke er like stas er det ikke noe fundamentalt i veien med MUK.

Og trådstarter: I likhet med Taurean er du uklar på hva som egentlig er målet ditt. Trenger du flere kalorier i kostholdet ditt? Flere sporstoffer? Mer tilgjengelige proteiner? Mindre fett? Hva er egentlig målet? "Næringsrikt" har dessverre blitt et tulleord som ikke nødvendigvis sier noe anna enn at maten er godkjent av motepolitiet.
Hvis du vil leve billig og sunt så er det ikke verre enn å finne en ålreit grønnsaksbutikk/innvandrerbutikk og så leve som vegetarianer eller nesten-vegetarianer. De fleste spiser alt for mye kjøtt, noe som er relativt dyrt og ikke spesielt sunt. Det er bedre å ha en skikkelig søndagsbiff enn å på død og liv putte fettholdig kjøttdeig i alle ukens delmåltider.
Havregrøt. Et fantastisk og meget rimelig produkt. Det er mettende, kolesterolsenkende, virker positivt på hjerte og blodtrykk og smaker godt. Bruk de store grynene, og bland med cottage cheese, nøtter, kanel og en liten teskje honning. Keeps you going i flere timer.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hvis du vil leve billig og sunt så er det ikke verre enn å finne en ålreit grønnsaksbutikk/innvandrerbutikk og så leve som vegetarianer eller nesten-vegetarianer. De fleste spiser alt for mye kjøtt, noe som er relativt dyrt og ikke spesielt sunt. Det er bedre å ha en skikkelig søndagsbiff enn å på død og liv putte fettholdig kjøttdeig i alle ukens delmåltider.
Vis hele sitatet...
Det spørs jo veldig på målet hans. Er det å gå ned i vekt kan dette være fornuftig. Det samme om målet bare er å ha et fornuftig kosthold på en billig måte (så lenge man husker at det skal mer til for et fornuftig vegetarisk kosthold enn å slenge sammen tilfeldige grønnsaker).

Er målet hans å gå opp i vekt på en fornuftig måte blir det mye vanskeligere å gjøre dette vegetarisk eller halvvegetarisk.
La meg spørre hvorfor er farsemat dårlig? Det er klart at hvis det er det eneste man spiser er det ikke bra, men jeg ser virkelig ikke problemet med å ha en farsemiddag en gang eller to i uka. I mitt hode så er det å IKKE spise noe farsemat litt forkastelig, når man først har drept dyret synes jeg man kan lage så mye som mulig ut av det inkludert farsemat.
Et tips er faktisk å sjekke ut oppskriftene til Eivind Hellstrøm fra "Hellstrøm rydder opp hjemme", han lager "skikkelig" mat (uten at jeg har tenkt å begi meg ut på MUK-diskusjonen, men problemet er i mine øyne snarere produktene som bruker MUK enn MUK i seg selv). Se også gjerne om du får sett noen av episodene og notert deg triksene - tomater på boks for volum, noen ordentlige tomater for smak.
Har du mulighet er det også innvandrerbutikker som gjelder, mulighet til å kjøpe store kvanta og gode grønnsaker.
Og så en del klassikere; havregrøt og hjemmebakt brød er begge velegnet, god mat som koster lite.

Dog, skal du leve bra og billig er du pukka nødt til å ha fryser sånn at du kan lage opp store mengder, fryse og varme opp. Har gjort dette bl.a. med pastasaus og chili con carne.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
har lenge tenkt på å bytte ut kjøttdeigen fra bunnpris til 24 spenn per 400 gram med karbonadedeig, på grunn av alt det dårlige fettet, men det er så dyrt?

hvor handler du karbonadedeigen din?
Vis hele sitatet...
På tilbud evt Sverige. Mener de har det billig på Rema1000 eller Rimi.
Karbonadedeig inneholder generelt mindre vann og salt og er en del sunnere, bedre på smak er det også.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Noen fine tips her, men legger merke til at de fleste skriver First Price mat og linker til oppskrifter med den samme retten gjennom hele måneden (f eks Pasta, Lapskaus etc). Best var vel tips om nedfryst chili con carne og pastasaus i store mengder og det fine tipset til ynkey - det er sånne tips jeg trenger! Bra, billig og praktisk ved oppbevaring/nedfrysning og porsjonering utover hele måneden..

Det er også noen som har spurt om målet er å gå ned i vekt, eller opp i vekt, og mitt mål er å gå opp i vekt og mest av alt få mer næring i kroppen slik at det kan forbedre en sykdomssituasjon hvor dette er uhyre viktig. Det er derfor viktig for meg å ha et variert kosthold, med mye sunt fett og masse næring i.
Takk for alle svar hittil
Sist endret av vacant; 10. juli 2013 kl. 16:50.