Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4688
Denne tråden (se: link) er ett strålende eksempel på noe som jeg har sett skjedd mer og mer de siste årene her på freak, og jeg har i lang tid hatt lyst til å ta dette opp.

Link: "Fortsatt fjern, 4 dager etter hasjrøyking"

Trådstarter og hans problemstilling blir totalt sidelagt etter ett utsagn der han sier "Jeg føler som jeg har lavere IQ", der dere nå begynner å diskutere hvor vidt cannabis bidrar til lavere IQ eller ikke. Jeg tror alle skjønte hva trådstarter mente, ikke riktignok at han trodde han hadde fått lavere IQ, men at han føler seg sløvere, kanskje kortere hukommelse, svekket kognitive egenskaper, og lurer derfor på om dette er normalt etter så lang tid etter å ha røyket, og hvor lang tid dette kan holde på og hvordan man kan komme tilbake til den normale oppegående jeg.

Han fikk vel to-tre svar i starten, men så har mer eller mindre de resterende sidene handlet om debatten om cannabis forårsaker lavere IQ, der mange av innleggende er korte, upresise og uten kontekst. Dette blir ikke bare problematisk for trådstarter som ikke får noen fornuftige svar på det han tydeligvis er preget over. Men også for freak i seg selv fordi det har oppstått en dårlig kultur her inne som gjør det nesten umulig å ha en tråd som ikke går off-topic, og som inneholder mange poster med kvalitet, kontekst med utfyllende og presise svar.

I en tid som nå, der freak har vokst seg veldig stor, og har mange nye unge medlemmer, så er dette viktig å ha dette i bakhodet. Jeg mener ikke at alle svar skal være lange og kunne ha vært postet i akademiske tekster, men det er viktig å opprettholde en viss standard på ett hvilket og helst forum, men da særlig ett som freak der vi deler mange synspunkter mange andre i samfunnet ikke deler. Det er viktig å sende ut presis og strukturert informasjon til de som bruker freak. Men også vise samfunnet at vi her på freak deler informasjon om rusmidler, pyroteknikk på en fornuftig, ansvarsfull og voksen måte.

Håper ikke jeg høres ut som en gammel grinebiter, for jeg er hverken gammel eller grinebiter. Jeg er naturligvis bare bekymret, og ønsker å ta vare på ett freak som har eksistert i lang tid nå, så dette samfunnet vi har her i dag ikke forsvinner. Jeg ønsker å formidle hvor jeg syntes freak står den dag i dag, og hva jeg mener vi må gjøre for å endre denne retningen. Og forhåpentligvis å gi en liten tankevekker før dere poster en ny post, eller en ny tråd.

Takk
Meget oppegående tråd! Trengst sårt i mange deler av forumet.
Sitat av Vent Vis innlegg
I en tid som nå, der freak har vokst seg veldig stor, og har mange nye unge medlemmer, så er dette viktig å ha dette i bakhodet. Jeg mener ikke at alle svar skal være lange og kunne ha vært postet i akademiske tekster, men det er viktig å opprettholde en viss standard på ett hvilket og helst forum, men da særlig ett som freak der vi deler mange synspunkter mange andre i samfunnet ikke deler. Det er viktig å sende ut presis og strukturert informasjon til de som bruker freak. Men også vise samfunnet at vi her på freak deler informasjon om rusmidler, pyroteknikk på en fornuftig, ansvarsfull og voksen måte.
Vis hele sitatet...
Beklager, men jeg stusset litt over det du skrev. Det siste som er i sitatet. "Men også vise samfunnet at vi her på freak deler informasjon om rusmidler, pyroteknikk på en fornuftig, ansvarsfull og voksen måte".

Nøyaktig hvorfor er det viktig at vi viser samfunnet at den informasjonen som blir delt på Freak skal bli delt på en fornuftig, ansvarsfull og voksen måte?

Det er vel smak og behag, men hvis noen har lyst til å lage en bombe og putte den i postkassen til naboen sin, så er det vel vedkommendes sak er det nå ikke?


Selvfølgelig kan jeg har missforstått deg. Da beklager jeg, men personlig mener jeg at selvfølgelig skal informasjonen bli delt med en viss standard, men hvorfor skal vi ta hensyn til samfunnet?

Jeg trodde, og har alltid trodd at Freak var et sted man kunne spørre om bokstavelig talt alt, og ofte få et godt svar tilbake. Om dette er ulovelig eller ikke. Samfunnet er ikke involvert i dette. Vi er derimot.
Sist endret av Cortec; 22. oktober 2012 kl. 20:04.
Sitat av Cortec Vis innlegg
Beklager, men jeg stusset litt over det du skrev. Det siste som er i sitatet. "Men også vise samfunnet at vi her på freak deler informasjon om rusmidler, pyroteknikk på en fornuftig, ansvarsfull og voksen måte".

Nøyaktig hvorfor er det viktig at vi viser samfunnet at den informasjonen som blir delt på Freak skal bli delt på en fornuftig, ansvarsfull og voksen måte?

Det er vel smak og behag, men hvis noen har lyst til å lage en bombe og putte den i postkassen til naboen sin, så er det vel vedkommendes sak er det nå ikke?


Selvfølgelig kan jeg har missforstått deg. Da beklager jeg, men personlig mener jeg at selvfølgelig skal informasjonen bli delt med en viss standard, men hvorfor skal vi ta hensyn til samfunnet?

Jeg trodde, og har alltid trodd at Freak var et sted man kunne spørre om bokstavelig talt alt, og ofte få et godt svar tilbake. Om dette er ulovelig eller ikke. Samfunnet er ikke involvert i dette. Vi er derimot.
Vis hele sitatet...
Kan tippe at det har en sammenheng med at mange her er for legalisering av både hasj og fyrverkeri, og dermed kan det virke skadende for saken om folk som driver med det virker som noen tilbakestående apekatter.
jeg er helt enig!

i flere av trådene jeg har lest/startet har det alltid blitt diskusjoner som ikke har en dritt med tråden og gjøre. og noen ganger kommer de aldri tilbake til emne engang.

keep it up maaan!
Sitat av Cortec Vis innlegg
Det er vel smak og behag, men hvis noen har lyst til å lage en bombe og putte den i postkassen til naboen sin, så er det vel vedkommendes sak er det nå ikke?
Vis hele sitatet...
Nei, da er det samfunnets sak iogmed at det er bruk av ulovlige eksplosiver, fare for egen og andres helse og ødeleggelse av eiendom.


Sitat av Cortec Vis innlegg
Jeg trodde, og har alltid trodd at Freak var et sted man kunne spørre om bokstavelig talt alt, og ofte få et godt svar tilbake. Om dette er ulovelig eller ikke. Samfunnet er ikke involvert i dette. Vi er derimot.
Vis hele sitatet...
Sånn jeg oppfatter TS, er at man skal dele informasjon på en hensynsfull og ettertenkt måte, om det er ulovlig eller ei betyr ingen ting.

F.eks. hvis noen spør hvordan man setter ei sprøyte med amf i lysken, så kanskje også fortelle om hvilken effekt det vil ha, og tilogmed fraråde det, selv om man også sier hvordan det gjøres. Man vil jo ikke at noen skal sette feil heller. Synes det var et godt inlegg TS!
Ja. For all del. Jeg er enig med stort sett alt han sa.

Men kan samfunnet virkelig stenge ned et forum pga det ulovelige innholdet til enkelte brukere velger å dele?

Er det ikke noe som heter ytringsfrihet?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det du har sett i dag er manglende moderering, jeg kan vel ta litt skylden for det, men dere brukere kan bli langt flinkere til å bruke "rapportèr innlegg" linken.

Jeg sitter i tastende stund på tog og nettforbindelsen er ikke akkuratt tipp topp.
Selv la jeg merke til tråden rundt 15:00 tiden, når jeg hadde litt forbindelse, og som deg, ergret jeg meg for innholdet i den.
Brukere skal ikke ende opp midt i skyttergravene mellom en anti-cannabis/troll/idiot samt pro-cannabis/troll/idioter og ja jeg bruker beskrivelsen på begge sider, for til tider er det like mye sprøyt fra hver leir.
Alle vet at hamp ikke er frelsen på jord på samme måte som at et trekk fra en joint ikke er en sikker gang til schizofreni og hasjsprøytenarkotikahælvette, men tilbake til saken.
Jeg prøver febrilsk å slette innlegg, men hver gang jeg får forbindelse dukker det bare mer sprøyt opp i tråden, i irritasjonens øyeblikk bestemmer jeg meg for å ta et par øl serveringsvogna for å lette på sinnet.
Først nå for en liten time siden fikk jeg slettet all dritten, jeg åpner mailen min i forventning om å se masse mailer om poster som er rapportert i gitt tråd men ser ingenting, nada, null.

Folk er tydeligvis mer opptatt av å spre sin misnøye her på forumet, i form av å helle mer bensin på bålet i en allerede tapt tråd. Det er kanskje kvalitetspoengene eller det ustyrlige sinnet noen tenåringer har når de ser noen som er uenige på internett som har skylden, ikke vet jeg.

BRUK RAPPORTERINGSKNAPPEN! Det er den raskeste måten crew/moderatorer kan komme til unnsetning på, de fleste av oss har mail på telefonene våre og kan raskt ta et geriljaangrep på slikt søppel der og da.
I akkurat den tråden så kom vi vell alle frem til at det var det faktum at han røykte 3g alene på en dag som gjorde at han ble bak fjern i flere dager, og greit nok med det. Men når folk kommer med idiotiske påstander/troller så er det ikke alltid like lett å ignorere dem, jeg beklager det. Det eneste vi kan gjøre for å rydde opp slikt er rett å slett å rapportere søppelpost oftere og eventuelt minke toleransen mot meningsløse innlegg generelt. Vi kan også minne hverandre på om å være on-topic litt mer en vi gjør nå, det er slikt vi holder standarden oppe og er den største forskjellen på freak.no og diskusjon.no/VG's kommentar spalte osv

edit: basically det som Dodecha skrev over meg
Sist endret av Juicekongen; 22. oktober 2012 kl. 20:41.
For min del syns jeg for det meste det er mange artige og ofte informative tråder. At det blir noen slengere av kommentarer er greit. Når det blir for mange må en moderator inn og renske opp litt.

Èn ting jeg har bitt meg merke i er at hver gang det begynnes å diskutere rundt politiet, slettes tråden ofte umiddelbart...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bruk rapporteringsfunksjonen! Vi kan ikkje lese alt; vi les det som blir rapportert, og det vi finn interessant. Det er langt frå alt på nFF, og difor er vi avhengige av hjelp.

Ikkje ver redd for å rapportere for mykje, for vi er fullt ut i stand til å sortere sjølv, og vi set pris på tilbakemeldinger - så lenge dei er saklege.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Bruk rapporteringsfunksjonen! Vi kan ikkje lese alt; vi les det som blir rapportert, og det vi finn interessant. Det er langt frå alt på nFF, og difor er vi avhengige av hjelp.

Ikkje ver redd for å rapportere for mykje, for vi er fullt ut i stand til å sortere sjølv, og vi set pris på tilbakemeldinger - så lenge dei er saklege.
Vis hele sitatet...
Hva med å prøve å få tak i en ekstra moderator til de verste underforumene?
Helt enig med trådstarter..
Starta for en tid tilbake en tråd om noe som kan ansees for å være "alternativ medisin" eller noe i den gata i hvertfall.
Spurte utelukkende etter førstehåndserfaringer ang. denne substansen, og det resulterte i masse besserwissere som ikke hadde prøvd eller hørt om det jeg lurte på, men som satt og skrev utfyllende "vitenskapelige" hjemmeanalyser og meninger om saken.

Etter 5 minutter så ville jeg helst sett at hele tråden blei sletta, og har sett flere og flere tråder som ender opp sånn.
Masse besserwissere som sitter å lirer av seg en side lang post med alt annet enn svar på det trådstarter lurer på, ofte på kanten til flaming. Det gjør igjen at de som faktisk har noe å bidra med i tråden forsvinner mellom side på side med bullshit og egne meninger..
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Hva med å prøve å få tak i en ekstra moderator til de verste underforumene?
Vis hele sitatet...
Hvis vi anser noen som kvalifiserte hører de fra oss. Vi kan ikke lyse ut moderatorstillinger på aetat, akkurat.
Man kan også få definert hva funksjonen til KP-knappen er.

Er knappen for å hedre trolle-punchlines eller for å motivere brukere til å skrive innlegg av kvalitet? Jeg er neimen ikke sikker. Jeg føler det førstnevnte har en viss smitteeffekt.

Er funksjonen virkelig så nødvendig?
Sitat av Smetown Vis innlegg
Man kan også få definert hva funksjonen til KP-knappen er.
Vis hele sitatet...
Kort fortalt blir det PERIODISK DELT UT POENG TIL BRUKERE med gitte kriteria, og de kan bruke poengene til å "stemme på" innlegg de syntes er gode. Det kan for eksempel være et skikkelig fyldig og bra svar på et spørsmål, eller kanskje en tråd som er interessant.

Dette var den innledende kommentaren til nso hvert fall. Tråden finner du her.

Edit: To andre relevante tråder.
Sist endret av Tawon; 22. oktober 2012 kl. 21:20.
Beklager om jeg stjeler tråden, men har et lite forslag til en annen ting som i alle fall har "irritert" mèg på forumet, og det er antall tråder om samme ting dag etter dag. (Siden vi først snakket om oppgjør.)

Jeg har ikke telling på hvor mange tråder jeg har sett som inneholder spørsmål om "blir jeg busta på pissings", dyrking(som det faktisk finnes en informativ tråd om?), PCkjøp, "Hva har politiet lov til?, "Hva får jeg ¨hvis jeg har på meg XX antall enheter med XX?" osv.

Så klart, det er jo forskjellige situasjoner mtp forskjellige faktorer, men en tråd til slike ting som blir sticky og inneholder det basice, hadde vel vært å foretrekke? Kall meg gjerne en krakk, men jeg synes jeg ser de samme spørsmålene oftere og oftere.


Jeg er forsåvidt helt enig med TS!
Sist endret av Bruskork1; 22. oktober 2012 kl. 21:56.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Bruskork1: I en ideell verden hadde du ikke sett de trådene.
Som sagt kan vi ikke være online 24/7, og jo flinkere folk er til å rapportere jo bedre blir det.

Problemet vårt kommer om en slik tråd står for lenge og fylles opp med gode svar e.l.
Da er det ikke bare å slette/flytte den desverre.
Sitat av Vent Vis innlegg
Trådstarter og hans problemstilling blir totalt sidelagt etter ett utsagn der han sier "Jeg føler som jeg har lavere IQ", der dere nå begynner å diskutere hvor vidt cannabis bidrar til lavere IQ eller ikke. Jeg tror alle skjønte hva trådstarter mente, ikke riktignok at han trodde han hadde fått lavere IQ, men at han føler seg sløvere, kanskje kortere hukommelse, svekket kognitive egenskaper, og lurer derfor på om dette er normalt etter så lang tid etter å ha røyket, og hvor lang tid dette kan holde på og hvordan man kan komme tilbake til den normale oppegående jeg.
Vis hele sitatet...
Nå må vi ikke glemme at dette er et diskusjons forum da! slik jeg har forstått det ihvertfall, og det er jo umulig og holde alle tråder on topic, diskusjoner rundt temaet må vi regne med at forekommer.

(correct me if im wrong!)
Sist endret av Kladdebok; 22. oktober 2012 kl. 23:11.
Vent's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cortec Vis innlegg
Beklager, men jeg stusset litt over det du skrev. Det siste som er i sitatet. "Men også vise samfunnet at vi her på freak deler informasjon om rusmidler, pyroteknikk på en fornuftig, ansvarsfull og voksen måte".

Nøyaktig hvorfor er det viktig at vi viser samfunnet at den informasjonen som blir delt på Freak skal bli delt på en fornuftig, ansvarsfull og voksen måte?
Vis hele sitatet...
Mandokir og Dice har vært inne på spørsmålet ditt!

Sitat av Cortec Vis innlegg
Men kan samfunnet virkelig stenge ned et forum pga det ulovelige innholdet til enkelte brukere velger å dele?
Er det ikke noe som heter ytringsfrihet?
Vis hele sitatet...
Jeg har kanskje uttalt meg litt upresist. Det jeg mener er at jeg er ikke redd for at samfunnet skal legge ned freak. Men at "samfunnet"; altså samholdet inne på freak en dag skal dø ut. Se for deg en setting der freak fungerer nærmest som en IRC-kanal, og ingen kjenner hverandre lenger. Da vil kanskje de seriøse og aktive aktørene velge å forlate forumet, og videre så vil kanskje de som holder freak vedlike miste motivasjon og energi, og freak-ånden ville sakte men sikkert dø ut. Det hadde vært kjipt hvis den siste tiden til freak skulle ligne på vg's kommentatorfelt. Altså, dette er krisemaksimering og vil nok ikke skje.

Men poenget er at vi brukere må være mer bevisste på måten vi oppfører oss. Mer og mer off-topic og unødvendige kommentarer fører til masse unødvendig jobb for moderatorene. Hvis vi som brukere klarer å skrive mindre off-topic, da blir det mindre jobb for moderatorer. Da blir alle glade.

EDIT: Kladdebok: Ja, til en viss grad. Men jeg har sett mange eksempler der noen tråder har tatt helt av osv (noe tråden jeg linket til i førstepost var). Det er ikke kult å sitte som en trådstarter som kanskje har gått mange runder med seg selv der han lurer på om han skal tørre å lage en tråd eller ikke. Og utfallet er at han og spørsmålet blir nesten glemt da alle andre er opptatt med å diskutere om noe annet. Man må huske på hvorfor man deltar i en tråd. Uansett, jeg er enig, men jeg tror også at du skjønner poenget mitt.


Moralen er nok at masse av ansvaret hviler på oss brukerne. En måte vi kan delta i å forbedre forumet er som Dodecha og slashdot sier:

ved å bruke rapporteringsknappen!

Dette er en stor hjelp til moderatorene våre, og forumet generelt. Hvis jeg tenker tilbake så har jeg nok ikke vært særlig flink til å bruke den, og jeg som alle andre kan nok bli mye flinkere til å bruke den.
Sist endret av Vent; 22. oktober 2012 kl. 23:21.
Funderer litt over at du snakker som om du har vært på Freak i mange år, men brukeren din er registrert i 2012?
Sist endret av meitemark; 23. oktober 2012 kl. 02:47. Grunn: unødvendig quote
Vent's Avatar
Trådstarter
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Funderer litt over at du snakker som om du har vært på Freak i mange år, men brukeren din er registrert i 2012?
Vis hele sitatet...
Jeg har en annen bruker som jeg har hatt i mange år, men ettersom årene gikk så syntes jeg det ble viktigere å ha en mer "anonym bruker". Den gamle brukeren var linket til mye personlige greier, så i år bestemte jeg meg for å lage en ny en!
Sitat av Vent Vis innlegg
EDIT: Kladdebok: Ja, til en viss grad. Men jeg har sett mange eksempler der noen tråder har tatt helt av osv (noe tråden jeg linket til i førstepost var). Det er ikke kult å sitte som en trådstarter som kanskje har gått mange runder med seg selv der han lurer på om han skal tørre å lage en tråd eller ikke. Og utfallet er at han og spørsmålet blir nesten glemt da alle andre er opptatt med å diskutere om noe annet. Man må huske på hvorfor man deltar i en tråd. Uansett, jeg er enig, men jeg tror også at du skjønner poenget mitt.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i mye av det du sier "vent", men synes du burde nevnt i tråden at diskusjoner relatert tråden er "lov", på grunn av at når folk kommer inn og leser denne informative tråden og ser "masse kp" vil man straks få et intrykk av at du skriver om noe veldig viktig. Slik jeg oppfattet tråden var det at man skulle svare informativt på det TS skriver, jeg synes ihvertfall at det er viktig at folk ikke bare får dette intrykket da vi tross alt er et diskusjonsforum!
Sist endret av Kladdebok; 22. oktober 2012 kl. 23:50.
Sitat av Smetown Vis innlegg
Man kan også få definert hva funksjonen til KP-knappen er.

Er knappen for å hedre trolle-punchlines eller for å motivere brukere til å skrive innlegg av kvalitet? Jeg er neimen ikke sikker. Jeg føler det førstnevnte har en viss smitteeffekt.

Er funksjonen virkelig så nødvendig?
Vis hele sitatet...
Den er enkel nok. Den er et "klapp på skulderen" og fungerer som om noen sier seg enig med deg uten å lage en post bare for å si at de er enige med deg. Eventuelt kan man mene at det er en god post og si det med KP. Akkurat DET er det opp til giver å bestemme.

Om funksjonen er nødvendig? Å ja. Tenk deg et forum der alle KP istedenfor var en post med "kul post", "godt innlegg", "fettkult!!!!111" osv, osv...

Slik var det før. Legg til at mange da også quotet hele posten, og du har en oppskrift på rot.
Sitat av Vent Vis innlegg
[...]
Håper ikke jeg høres ut som en gammel grinebiter, for jeg er hverken gammel eller grinebiter. Jeg er naturligvis bare bekymret, og ønsker å ta vare på ett freak som har eksistert i lang tid nå, så dette samfunnet vi har her i dag ikke forsvinner. Jeg ønsker å formidle hvor jeg syntes freak står den dag i dag, og hva jeg mener vi må gjøre for å endre denne retningen. Og forhåpentligvis å gi en liten tankevekker før dere poster en ny post, eller en ny tråd.

Takk
Vis hele sitatet...
Bra innlegg. Jeg er enig i at freak har vært mer irriterende siste måneden enn normalt. Særlig i sommer syntes jeg det var generelt høy kvalitet på mange av trådene, og jeg syntes faktiskt freak.no var intellektuellt stimulerende. Noen postere holder alltid høy kvalitet, men selv Provo har rota seg inn i endel mindre interessante flisespikker-diskusjoner i det siste. Slashdot som jeg ofte synes sier endel lurt, som jeg ofte er uenig i, har i stor grad endt opp med å påpeke ting jeg anser som selvfølgeligheter.. fordi diskusjon er på såpass lavt nivå i utgangspunktet. Jeg liker det ikke.


Som du selv påpeker har freak blitt større, og jeg mistenker også at vi får en liten boost i antall brukere rundt hver skolestart.. og at disse bruker litt tid på å sosialiseres inn...

.. men jeg tror også det er mer enn det. Jeg sitter med en distinkt følelse av at alderssammensetninga har vippa over fra tyngdepunkt rundt 20-24 til 17-18.. mye fordi jeg synes altfor mange fullstendig mangler større perspektiv på hva de kommer med og mye fordi påståligheten er såpass sterkere. Om jeg har rett i dette er nok de irriterende trekkene jeg ser nå noe som kommer til å vare lenger enn jeg liker... selv om jeg innser at observasjonene mine kanskje like godt kan forklares med at jeg har blitt eldre og mindre drittunge-tolerant enn jeg var før.

.. at andelen folk med litt røffere oppvekst og interessante opplevelser blir lavere og lavere her er noe jeg synes er veldig synd, for jeg er dritt lei besteborgeligheten hos folk som aldri har opplevd verden, men det er det ikke så mye vi kan gjøre med... å sette igang en kampanje for å ødelegge flest mulig hjem for å sørge for å ha en stabil andel folk med fucka bakgrunn høres ikke ut som en politisk korrekt idé... selv om man kan påstå at AP tar sin del av det ansvaret for tida
Sist endret av DumDiDum; 23. oktober 2012 kl. 00:33.
Ahh jeg husker freakforum for 8-9 år siden. *Mimre* Ukulturen du snakker om har nok med at freak blir større, det er mer poster/tråder som blir lagt ut en før (spes når jeg registerte meg i 02) og jeg tror at gjennomsnittsalderen har sunket drastisk (uten at det nødvendigvis er negativt).
Sist endret av margido; 23. oktober 2012 kl. 00:31.
Håper det ikke er alt for off topic.

Har lyst til å skrive det her, da jeg har sett gjennom tidene at mange klager på at kvaliteten på trådene her på freak synker. Dette er forøvrig ikke noen fasit, bare hva jeg tenker i mitt gale lille hode!

En av hovedgrunnene til at forumet forandrer seg er at vi vokser og får nye brukere. Det betyr flere tråder og flere spørsmål.
Fra mitt syn så ser jeg på det at vi får flere brukere her på forumet som veldig positivt da jeg mener at dette forumet inneholder utrolig mye informasjon som er nyttig for de fleste. Vi får også flere forskjellige syn fra forskjellige perspektiver da vi er så heldige at ikke alle menneskene her i verden er like.

En av hovedgrunnene til at vi for eksempel har rusforum er jo fordi at folk skal kunne lære. At alle ikke kan like mye er jo grunnen til at vi får spørsmål og svar.

For å opprettholde standarden her på forumet er det vel bare svare godt og informativt på de såkalt "dumme trådene" så lærer vi litt "dummere" personene noe og kan senere bidra til og opprettholde kvaliteten til forumet.
Ja vel, så synker kanskje kvaliteten på trådene, men så øker kunnskapene hos brukerne.

Kanskje jeg er den eneste som synes dette, men hadde i hvert fall veldig lyst til å ytre min mening som et svar til dere som mener det motsatte, da jeg ser på det som positivt at vi får flere brukere og flere tråder. Uansett kvalitet, så blir flere personer mye mer kunnskapsrike!
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hvis vi anser noen som kvalifiserte hører de fra oss. Vi kan ikke lyse ut moderatorstillinger på aetat, akkurat.
Vis hele sitatet...
Mest siden aetat ikke eksiterer lengre

Med det sagt vil jeg bare få benytte muligheten til å takke "kru" med strålende arbeid, jeg vet tiden deres er dyrebar og at dere i det hele tatt gidder å bruke tid på å moderere "søppelnerder" uke inn og uke ut er for meg mere imponerende enn innsatsen de fleste stortingspolitikere gjør..



Sitat av Dodecha Vis innlegg
Problemet vårt kommer om en slik tråd står for lenge og fylles opp med gode svar e.l.
Da er det ikke bare å slette/flytte den desverre.
Vis hele sitatet...
Det er sant, men spesielt "hjelp meg å kjøpe pc" tråder f.eks, det er vel ikke helt okei å rapportere dem heller? det er jo veldig individuelt..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Forsøk på å endelig runde av «hva er KP?»-spørsmålet:
Sitat av Jonta Vis innlegg
http://static3.freak.no/forum/images/custom/button_pluss.gif Hva er KP?
Generelt: Det er ment som et slags vennlig klapp på skulderen. Hva du anser å være en post av høy nok kvalitet er opp til deg. Ble introdusert i 2007. Ting har forandret seg litt siden da tho: Man har nært ubegrenset KP å gi bort til folk, for tiden kan man se hvem som har gitt KP til en post ved å trykke på «n kvalitetspoeng» ved siden av KP-knappen (grønn med pluss-tegn inni) øverst i posten.
Vis hele sitatet...
Forøvrig vil jeg minne om en signatur sikkert mange husker: «Det er ikke forumet som blir verre, det er du som blir eldre» (e.l. Vedkommende har fjernet det fra sin signatur).

Jeg har snakket med en del om dette, både innen- og utenfor forumet, og mange av oss hutrer når vi leser ting vi postet på Internett for et par år siden. Heldigvis er det et tegn på fremgang! Og den vil nok være å se hos ferskere medlemmer også

Spørsmål til staben (admin, crew, mods): Jeg er av og til i tvil om jeg skal rapportere en hel tråd (kanskje 2-3 sider, med en kommentar som «mye å ta tak i her», ev. «omtrent her begynner det å gå nedover»), eller mange individuelle innlegg. Preferanser?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Cortec Vis innlegg
Beklager, men jeg stusset litt over det du skrev. Det siste som er i sitatet. "Men også vise samfunnet at vi her på freak deler informasjon om rusmidler, pyroteknikk på en fornuftig, ansvarsfull og voksen måte".

Nøyaktig hvorfor er det viktig at vi viser samfunnet at den informasjonen som blir delt på Freak skal bli delt på en fornuftig, ansvarsfull og voksen måte?

Det er vel smak og behag, men hvis noen har lyst til å lage en bombe og putte den i postkassen til naboen sin, så er det vel vedkommendes sak er det nå ikke?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke bare vedkommendes sak. Hvis folk poster bilder av at de sprenger postkasser eller ukritisk oppfordrer folk til å sette speedballs i penis hjelper det på ingen måte å vise at pyroteknikk kan være en fullstendig legitim hobby, eller at det går an å ha et relativt sunt forhold til rusmidler. Slike poster ødelegger for alle sammen. Det handler både om samfunnsansvar og det å vise utenforstående at vi kan ha saklige diskusjoner rundt slike "shady" tema uten å fremstille oss sjøl som narkomane, pøbler eller vinningskriminelle.

Sitat av Cortec Vis innlegg
Men kan samfunnet virkelig stenge ned et forum pga det ulovelige innholdet til enkelte brukere velger å dele?
Vis hele sitatet...
Nei, og det har vel ikke blitt tatt opp heller?

Sitat av Cortec Vis innlegg
Er det ikke noe som heter ytringsfrihet?
Vis hele sitatet...
Jo, og det er vel en av grunnene til at nFF fremdeles er oppe og går etter over 11 år.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
BRUK RAPPORTERINGSKNAPPEN! Det er den raskeste måten crew/moderatorer kan komme til unnsetning på, de fleste av oss har mail på telefonene våre og kan raskt ta et geriljaangrep på slikt søppel der og da.
Vis hele sitatet...
This. Vi reagerer mye fortere hvis vi får en e-post enn om dere flamer i en tråd vi uansett ikke leser. Dessuten blir vi ikke sure på dere.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Problemet vårt kommer om en slik tråd står for lenge og fylles opp med gode svar e.l.
Da er det ikke bare å slette/flytte den desverre.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Rapporter tidlig, så vi kan ta driten ved rota. Det er vanskelig å slette en tråd når det har kommet gode svar til et ræva utgangspunkt. Samme med off topic-diskusjoner, det er vanskeligere å slette enkeltposter etter at det har gått ei stund - da risikerer man hull i tråden og man ender opp med en verre tråd enn det man hadde i utgangspunktet...

Sitat av Vent Vis innlegg
Men poenget er at vi brukere må være mer bevisste på måten vi oppfører oss. Mer og mer off-topic og unødvendige kommentarer fører til masse unødvendig jobb for moderatorene. Hvis vi som brukere klarer å skrive mindre off-topic, da blir det mindre jobb for moderatorer. Da blir alle glade.
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg ikke akkurat at en holdningskampanje er tingen, men du må huske at modereringa har en preventiv effekt. Hvis en bruker merker at postene hans "forsvinner" litt for ofte tar han forhåpentligvis hintet. Hvis ikke, er det mest sannsynlig ikke mye å ta vare på i utgangspunktet...

Sitat av Jonta Vis innlegg
Spørsmål til staben (admin, crew, mods): Jeg er av og til i tvil om jeg skal rapportere en hel tråd (kanskje 2-3 sider, med en kommentar som «mye å ta tak i her», ev. «omtrent her begynner det å gå nedover»), eller mange individuelle innlegg. Preferanser?
Vis hele sitatet...
Nå snakker jeg kun for meg selv, men for min del holder det med én rapport per tråd hvis det er mye rot å rydde opp i. Mye mer oversiktlig. For min del er det heller ikke viktig med en veldig nøye beskrivelse av hva som er galt, blir jeg gjort oppmerksom på det klarer jeg utmerket fint å se det sjøl.