Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  87 12809
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Dette er ihvertfall konklusjonen av undersøkelsen som ble utført på TV-programmet "Power of 10" på TVNorge i dag.

Det er første gang jeg ser programmet og mens programmet i seg selv scorer høyt på latterlighetsskalaen så fant jeg dette spørsmålet forbausende aktuelt og interessant. At en så stor prosentandel av de spurte mener dette vitner om en, antatt, økende grad av oppmerksomhet rundt alkoholens skadevirkninger i forhold til marihuana.

Man må selvfølgelig ta dette med en klype salt da det er en uvitenskaplig undersøkelse utført av et underholdningsprogram og demografien er garantert ikke spredd nok til å kunne kalle dette deltakerne i undersøkelsen for et representativt gjennomsnitt av den Norske befolkning, men jeg syntes fremdeles at det er et uhyre interessant og uventet resultat.

En ting er ihvertfall sikkert. TVNorge skal ha kudos for å ha stilt spørsmålet -- det er jo nå tydelig at allmennheten har et annet synspunkt på dette enn det som er vanlig å tro. Marihuana-forkjemperne er jo noe man vanligvis regner som en liten minoritet.
Sist endret av nso; 25. januar 2009 kl. 23:59.
Synes du sumerer det godt opp, men må få sagt at dette er "sjokkerende" på en positiv måte. Holder meg midlertidig til alkoholen for nå, for se om mine synspunkter endrer seg med alderen. Vet at alkohol er skadeligere enn marihuana, men det blir fortsatt sett på som noe veldig negativt å røyke hasj blandt de fleste, kansje fordi "the mob rules" og ingen tør å ta avstand fra alkoholkulturen fordi de er redd for å bli stemplet som en junkie.
Jeg synes det var uhorvelig liten prosent.

Bruker ikke selv marihuana eller lignende, men det er jo opplagt alkohol er verre.
Sitat av nso Vis innlegg
Dette er ihvertfall konklusjonen av undersøkelsen som ble utført på TV-programmet "Power of 10" på TVNorge i dag.

Det er første gang jeg ser programmet og mens programmet i seg selv scorer høyt på latterlighetsskalaen så fant jeg dette spørsmålet forbausende aktuelt og interessant. At en så stor prosentandel av de spurte mener dette vitner om en, antatt, økende grad av oppmerksomhet rundt alkoholens skadevirkninger i forhold til marihuana.

Man må selvfølgelig ta dette med en klype salt da det er en uvitenskaplig undersøkelse utført av et underholdningsprogram og demografien er garantert ikke spredd nok til å kunne kalle dette deltakerne i undersøkelsen for et representativt gjennomsnitt av den Norske befolkning, men jeg syntes fremdeles at det er et uhyre interessant og uventet resultat.

En ting er ihvertfall sikkert. TVNorge skal ha kudos for å ha stilt spørsmålet -- det er jo nå tydelig at allmennheten har et annet synspunkt på dette enn det som er vanlig å tro. Marihuana-forkjemperne er jo noe man vanligvis regner som en liten minoritet.
Vis hele sitatet...
Det skal også nevens at det er ikke programmet som foretar undersøkelse men statistisk sentralbyrå, ikke at det gjør ting så veldig mye bedre ang. troverdighet men.
Sitat av Dice Vis innlegg
Det skal også nevens at det er ikke programmet som foretar undersøkelse men statistisk sentralbyrå, ikke at det gjør ting så veldig mye bedre ang. troverdighet men.
Vis hele sitatet...
Har SSB gjort en undersøkelse der de spurte om dersom Flatland var golftreneren din ville du få mindre handicap ? (husker ikke eksakt hvordan spørsmålet var stilt)

En kompis av meg sa at man kunne gå inn på tv-norge å besvare spørsmål fra dette programmet, og de baserer seg på det. Men jeg vet ikke.
Men, jeg skjønner også at det er lovlig med alkohol framfor marihuana. Det er like mye rusmiddel som alkohol, men går på en måte ikke ann å ta seg et "kose blås" på kvelden før man legger seg, som mange gjør med alkohol. Jeg ville heller tatt meg en pils om kvelden, til maten eller for kosens skyld enn en joint..

Men fortsatt litt artig å se hva allmenheten mener om det ^^
Sitat av Sjokobolle Vis innlegg
men går på en måte ikke ann å ta seg et "kose blås" på kvelden før man legger seg, som mange gjør med alkohol.
Vis hele sitatet...
eehm.. jo?
Sist endret av spharx; 26. januar 2009 kl. 12:01.
Så det programmet i går når jeg zappa litt jeg og.. fikk helt sjokk når jeg så at hele 22% syns det
Men det er jo kult da, at så mange er enige der :P hvis da ikke statisktisk sentralbyrå har vært max uheldige og har klart å ringe hasjiser 1/5 ganger xD
Den såkalte "nattingsen" er langt vanligere blant de jeg kjenner som røyker enn hva nattapilsen er blant de jeg kjenner som drikker alkohol, vet jeg. Hvor positivt det er med noen av delene er en annen sak.
Se på det slik: 78% av norges befolkning lider av vrangforestillinger...

Kan ikke motsi fakta: http://www.saferchoice.org/content/view/24/53/
Sitat av BonesCon Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jo, det kan man, og i tillegg kan(skal) man være kildekritisk.

Forresten skal det nevnes at jeg ikke har noe i mot marihuana, og er med på at det ikke er farligere enn alkohol.
Fordi det er en pro-marijuana side betyr ikke at det som står der er propaganda. Dette var den siden jeg fant som inneholdt det jeg ville linke til pluss mer, så slo to fluer i en smekk...

Finner ikke sånt på UMN sine sider. Hvis du finner feil i artikkelen, skal jeg gjerne korrigere og beklage den misvisende linken.
Sist endret av BonesCon; 26. januar 2009 kl. 13:48.
Sitat av BonesCon Vis innlegg
Se på det slik: 78% av norges befolkning lider av vrangforestillinger...

Kan ikke motsi fakta: http://www.saferchoice.org/content/view/24/53/
Vis hele sitatet...
Som nevnt tidligere burde denne undersøkelsen bli tatt med noen sekker salt
I realiteten vil jeg tro prosenten er noe høyere enn 22%.
Det er sant at Alkohol er mer skadelig enn marihuana men alkohol er mye bedre
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Interessant at de faktisk stiller et slik spørsmål som det.
Jeg finner ikke mye faktuelle sider om den Norske versjonen av showet, hvor de henter statistikken av etc.
Men statistikk samlet inn av ssb ser jeg på som veldig gyldig, om det faktisk er der de henter tallene fra.

Men spørsmålet vi bør stille oss er om dette skal bryte ut i _enda_ en legaliseringstråd eller om vi skal holde oss på det aktuelle temaet: At cannabis kanskje ikke er så tabu som det var.
Kan de ikke bare legalisere alt, blir det misbrukt så fuck de som gjør det? Jeg mener, du skader ikke noen andre en deg selv,?
Jeg vet ikke hva som er mest skadelig, men innbiller meg at alkohol er det verste.
Fortsatt drikker jeg, men røyker ikke hasj.

Tror kanskje jeg kommer til å prøve det i løpet av året, men uansett:

Det blir sett på som ille å røyke hasj, mens å drikke alkohol helt ned i 14-årsalderen er normalt.
Sist endret av drittunge; 26. januar 2009 kl. 16:56.
Sitat av lowryder Vis innlegg
Kan de ikke bare legalisere alt, blir det misbrukt så fuck de som gjør det? Jeg mener, du skader ikke noen andre en deg selv,?
Vis hele sitatet...

I den perfekte verden ville det kanskje vært slik.

Hva når disse misbrukerene begynner med voldskriminalitet, ran og tyveri for å dekke bruket sitt?
Sitat av lowryder Vis innlegg
Kan de ikke bare legalisere alt, blir det misbrukt så fuck de som gjør det? Jeg mener, du skader ikke noen andre en deg selv,?
Vis hele sitatet...
Hvor mange blir drept i narkokriger?
Mer enn nok narkotika i Oslo fra før etter min mening. Blir ikke noe bedre hvis det er mellomstasjon for alt som blir smuglet inn i Europa.
Sist endret av drittunge; 26. januar 2009 kl. 17:00.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Hvor mange blir drept i narkokriger?
Mer enn nok narkotika i Oslo fra før etter min mening. Blir ikke noe bedre hvis det er mellomstasjon for alt som blir smuglet inn i Europa.
Vis hele sitatet...
Tåpelig argument. Det er en voldelig narkotikaundergrund fordi statens lover tvinger dette markedet inn i hendene til de brutale menneskene som er villige til å bryte loven. Hadde f.eks. hasj vært lov så hadde du ikke sett narkokriger over noen kilo hasj til uhorvelige verdier.

Det sagt så er jeg ikke for at tyngre narkotiske stoffer skal bli legalisert. Hasj og lignende er jo ganske klart mindre skadelig enn alkohol, og i mange sammenhenger har det jo klare medisinske fordeler atpåtil så jeg synes det er rimelig lett å være for slikt, selv om jeg knapt selv har prøvd og er uhyre skeptisk til tyngre narkotiske stoffer.

Sitat av lowryder Vis innlegg
Kan de ikke bare legalisere alt, blir det misbrukt så fuck de som gjør det? Jeg mener, du skader ikke noen andre en deg selv,?
Vis hele sitatet...
Tøv; du skader alle de som må se deg drive ned i et personlig rushelvete og knapt vet hva de kan gjøre for å hjelpe. Å henvise til rusmisbrukere som "de har valgt det selv så fuck dem at de har valgt et jævlig liv" er bare idioti. Er et menneskes verdi målt utelukkende i hvordan det klarer å sette et smil på hverdagen og holde sine problemer unna andre?
Sist endret av Kinseek; 26. januar 2009 kl. 17:14.
Sitat av Dodecha Vis innlegg

Men spørsmålet vi bør stille oss er om dette skal bryte ut i _enda_ en legaliseringstråd eller om vi skal holde oss på det aktuelle temaet: At cannabis kanskje ikke er så tabu som det var.
Vis hele sitatet...
Jeg bare siterer for å halvere sjansen for å spinne of topic..

Jeg har aldri opplevd at hasj har vært noe veldig stort tabu, unntatt i de omgivelsene jeg har vært i de siste månedene. Første gang jeg er borti så stor avsky for stoffet blant jevnaldrene! Har vell mye å si hvor utbredt det er. Har en følelse av at på en plass det er mange som røyker, har de som ikke røyker et mer avslappa syn enn steder det er motsatt.. Vi er jo alle i stand til å trekke logiske konklusjoner
Folk flest tror at hasj er noe man har i en sprøyte og sannsyneligvis får overdose av. Dette beviser bare at vi trenger mer kunnskap på skolen.
Helt enig med gulunderstrek, der jeg vokste opp (oslo øst) fant jeg fort ut at hasj var ganske greit blandt folk i vennekretsen og rundt vennekretsen. Så fort vennekretsen min ble større fant jeg ut at det hadde mye og si hvor du kom fra.
Jeg husker godt da en kompis av meg fikk kjæreste fra oslo vest og hasj ble diskutert, hun var absolutt helt LÅST - hasj er narkotika, narkotika er ulovlig. Dette sto hun på uansett og hun begynte nesten å grine da hun fant ut at han hadde prøvd hasj og kom til å prøve det igjen.

Jeg har også prøvd å diskutere med folk at alkohol faktisk er mye verre enn hasj men de er ignorante og står på sin mening uansett. Får håpe diskusjonen kommer mer offentlig så folk kan få en ordentelig mening om det enn å ha blitt lært opp av foreldrene da de var fem år til at hasj/marihuana er dop, dop er ulovlig, dop dør du av.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Folk flest tror at hasj er noe man har i en sprøyte og sannsyneligvis får overdose av. Dette beviser bare at vi trenger mer kunnskap på skolen.
Vis hele sitatet...
Dette er det dummeste jeg har lest i hele tråden, har du i det hele tatt noe å henvise til eller er dette din egen erfaring?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Det ville faktisk vært meget interesant å finne ut hva folk vet/tror de vet om hasj/marihuana. Mange har nok sett politiets brosjyrer med tegning av fyr som kravler oppover en trapp med sprøyte på øverste trinn og flasker o.l. som mellomtrinn.
Jeg tror ikke jeg trenger å gjenta noe som ligger ørten ganger på forumet allerede om at hasj er ulovlig, og kriminelle miljø osv.
Jeg tror det ville vært veldig nyttig å finne ut hva folk tror om hasj, på denne måten kan man lettere argumentere for legalisering/avkriminalisering.

Absolutt masse kred til TVN for at de stiller et slikt spørsmål, jeg er ganske overrasket over prosentandelen (jadajada, kildekritikk 'n shits, og så er det sikkert en hel haug av folk som har svart "Vet ikke" eller "like farlig".) Jeg tror ikke det er så mange som har en bestemt formening om det. Det diskuteres ikke i skolen, og mange unge har ikke noe som helst forhold til det.

Poenget mange vil komme fram til om de setter seg litt inn i saker og ting: Alkohol har lang tradisjon i Norge, det har ikke cannabis. Skulle du prøvd å innføre de tre rusmidlene nå (nikotin også) ville nok cannabis hatt den beste sjansen, deretter alkohol, og så sigaretter, sigarer, snus m.m.
Forresten husker politiet var å fortalte om narkotika i forbindelse med russen. Det ble lagt veldig stor vekt på at om man kjente noen som røykte hasj. Så måtte man får all del IKKE la de få være i bussen. For da kom de til å sy inn masse hasj i interiøret og gjemme brukerutstyret sitt. Deretter ville alle som hadde noe med bussen få skylda da politiet kom å lette igjennom med bikkje.

Synes det er rart at de får lov til å stå å snakke på denne måten. Det er jo direkte oppmuntring til mobbing av de som røyker hasj. Dette er bare en liten bit jeg plukka opp, ble sliten i hodet å høre så mye selvtilfredstilende propaganda på en time. Men en ting skal være sikkert, han som stod å prata ELSKA å fortelle andre hva de skulle gjøre og tenke!
Politiet sin skremselspropaganda er det få som har trodd på siden 1800-tallet.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Politiet sin skremselspropaganda er det få som har trodd på siden 1800-tallet.
Vis hele sitatet...
Min erfaring er at folk flest tror på det politiet forteller dem. Det er stort sett kun spesielt interesserte som klarer å skille informasjon fra feilinformasjon.
Vet noen hvor mange mennesker som de stiller spørsmål før de regner ut prosenten? Hvordan kan vi ikke vite at de bare spør ansatte i kanalen for å så regne ut hvor mange prosent av de spurte som sa at de trodde dette? Hvilke aldersgruppe spør de? Spør de ca like mange fra alle aldersgrupper? Stiller de disse spørsmålene i bare en region eller til alle i hele landet?

Jeg mener: For at denne prosenten skal være sann så er det mye de burde ta hensyn til før de regner den ut, noe jeg ikke tror de gjør.
Sist endret av Deci; 26. januar 2009 kl. 22:10.
Selvfølgelig, men dette har da allerede blitt nevnt? Uansett så er det jo morsomt å se et slikt resultat da, men tror jeg prater for alle når jeg sier at vi tar det ikke blod alvorlig.
Gi meg 5 år så har dy Karl Johans først Coffeshop der hele jævla regjerningen kommer til og ha lunsjen sin.

Men seriøst, eneste dette har gjort er å faktisk spre et budskap som de fleste ungdommer vet allerde, ja bortsett ifra de som er født på pansr rundt om i landt da. Når vi er gamle og styrer landet så kan jeg med 95% sikkerhet si at Norge vil ta et seriøst skritt inn i narkotika politikk både med kriminaliteten som fører med narkotikaen, og staten vil styre den delen også. noen vil like dette her, andre ikke. Dette begrunner jeg enkelt fordi folka våres tok det, skjønte det hata det elska brydde seg ikke eller visste ikke om det. Og nå er det opp til oss og få satt ned foten for hva vi skal gjøre med dette. Vi er tross alt den andre generasjonen som har hatt ett såkalt "problem" med dette. derfor er vi dessverre tvunget til og gjøre noe. Og jeg tror at om ikke X eller knips vil bli legalisert så vil iværtfall weeD eller marihunana det. Tør jeg nesten sette pansjonen min på.
Sitat av tjalldish Vis innlegg
Gi meg 5 år så har dy Karl Johans først Coffeshop der hele jævla regjerningen kommer til og ha lunsjen sin.

Men seriøst, eneste dette har gjort er å faktisk spre et budskap som de fleste ungdommer vet allerde, ja bortsett ifra de som er født på pansr rundt om i landt da.
Vis hele sitatet...
Det er veldig lett å gå utifra at det miljøet man selv henger i er representativt for det man kaller ungdommer flest, og at de holdningene man selv er vant til å møte er betydelig utbredt blant det store flertallet. I realiteten tror jeg allikevel det ikke er slik. Ungdom med særskilt interesse for og innsikt i landets rusproblematikk er en minoritetsgruppe, og akkurat som folk flest så er ikke norske undgommer noe spesielt godt informert om disse problemstillingene.
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Dette er det dummeste jeg har lest i hele tråden, har du i det hele tatt noe å henvise til eller er dette din egen erfaring?
Vis hele sitatet...
Å skrive på den måten er kanskje å dra det litt langt (tenkte på posten du svarte på), men jeg vil tro at ekstremt mange meninger om hasj osv kommer ifra mennesker med null peiling. Man skaffer seg selv den kunnskapen om stoffet, bruken osv, men det betyr ikke at alle andre vet det! Før jeg engang i tiden begynte å sette meg inn i dette, lese en del og ikke minst bruke det moderat, så kunne ikke jeg skryte så altfor mye av mine egne kunnskaper.

Greit at sprøyte eksempelet var litt for mye krem på kaka, men i bunn og grunn er det utrolig lite kunnskap om dette, voksne som unge, og det preger en del debatter både i det offentlige og i det private.

Hvor ofte hører man ikke dette fra en eller annen "Hasj, nei fysj og skam det er jo ikke bra for deg " osv osv? Som oftest når du spør hva de vet om det og om de har prøvd, så får du som regel ikke mange svar...

Men det kommer ann på så mye...men det er en helt annen diskusjon:P
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er veldig lett å gå utifra at det miljøet man selv henger i er representativt for det man kaller ungdommer flest, og at de holdningene man selv er vant til å møte er betydelig utbredt blant det store flertallet. I realiteten tror jeg allikevel det ikke er slik. Ungdom med særskilt interesse for og innsikt i landets rusproblematikk er en minoritetsgruppe, og akkurat som folk flest så er ikke norske undgommer noe spesielt godt informert om disse problemstillingene.
Vis hele sitatet...
En grunn til at mange har bildet av at "slik tenker alle ungdommer/folk" kan vell være fordi at når man driver med diverse rusmidler så har man en tendens til å "stenge" andre miljøer ute, enn det som er aktuelt der og da. Nå prater jeg selvfølgelig ikke om Even Fitteglis som tar seg en joint nå og da - oftere da enn nå - men om de som mer eller mindre har dette som en fast aktivitet og derfor helst omgås andre av sitt slag.

Det blir vell egentlig av samme grunn som at de som ikke ruser seg ikke vet noe om rusmidler.
Sist endret av gulunderstrek; 27. januar 2009 kl. 18:34.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Det blir vell egentlig av samme grunn som at de som ikke ruser seg ikke vet noe om rusmidler.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at fordelingen blir veldig skeiv av propagandaen myndighetene står for. (ellers er jeg enig i det du sier)

Det jeg synes er kjipest med dagens situasjon er stigmaet rundt de(oss) som røyker hasj. De fleste jeg kjenner har prøvd det eller har et helt greit forhold til det, selv om de ikke røyker noe særlig selv (jeg henger ikke med veldig mange som røyker ofte). Men det hender jeg møter folk som ikke har blitt eksponert for hasjrøyking i noen særlig grad, som umidelbart anser deg for å være en taper hvis de finner ut at du har røyka hasj...
Sist endret av SilverKhan; 29. januar 2009 kl. 10:19.
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Dette er det dummeste jeg har lest i hele tråden, har du i det hele tatt noe å henvise til eller er dette din egen erfaring?
Vis hele sitatet...
Egen erfaring. Kan sikkert leite opp en anti-doping side på nettet hvor utallige tror at hasj er rottegift. Jeg mener selvfølgelig at det er helt idiotisk at folk med null peiling utaler seg. Det virker litt som at du misfortso det jeg sa. JEG mener ikke det, men jeg både leser og hører at uefarne mennesker utaler seg akkurat som jeg beskrev, selv om det ikke er sant. Jeg er selv for legalisering av hasj av flere grunner.
Sist endret av Mexxy; 30. januar 2009 kl. 20:41.
Morsomt å registrere gang på gang hvor aktivt cannabisrøykere tar stoffet sitt til forsvar. Gjerne med en vinkling om at motstandere er uerfarne mennesker fødd på propaganda.

Min erfaring "og veldig mange av de jeg kjenner" er at miljøer der hasj er vanlig også tiltrekker seg elementer av sterkere stoffer ("jeg pleier å ta en syrelapp i ny og ne"). Jeg har ikke noe mot cannabis, og er forsåvidt enig med bill hicks (og mange andre) at det er et bedre rusmiddel enn alkohol. Det er bare alt rundt jeg har problemer med.

Jeg er også smålei av å høre argumenter om rusmidler som forhøyer ens egne sanser, og velartikulerte cannabisbrukere (eller er dette mest brukere av psykadelika?) som ivrig forteller om hvilket bedre menneske man blir av å utvide horisonten sin.
Heldigvis er det også et par tråder om følgene av å bruke for mye/feil bruk av rusmidler her på siden. Slik at den som virkelig ønsker det kan få et balansert bilde av rusmidler av å lese her på forumet. Ja jeg kunne tenke meg å fått et bredere perspektiv på ting, nei jeg har ikke lyst på noia og "psykisk" avhengighet (som mange mener er det eneste man kan bli av hasj).

Hvor vil jeg? Er ikke helt sikker selv, så jeg siterer slashdot i en diskusjon om religion for en stund siden. "Nei takk, behold religionen din for deg selv".
Det er vel heller stort sett hasjrøykere som trekkes til miljøer hvor andre stoffer er tilgjengelig siden alle stoffene er ulovlige.

Jeg skulle likt å høre grunnen til at du er lei av å høre på at andre føler div. rusmidler har gitt dem mye nyttig erfaring. Er det irriterende at andre vokser vha. et verktøy du velger å ikke benytte deg av?
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Det er vel heller stort sett hasjrøykere som trekkes til miljøer hvor andre stoffer er tilgjengelig siden alle stoffene er ulovlige.

Jeg skulle likt å høre grunnen til at du er lei av å høre på at andre føler div. rusmidler har gitt dem mye nyttig erfaring. Er det irriterende at andre vokser vha. et verktøy du velger å ikke benytte deg av?
Vis hele sitatet...
Godt mulig du har rett angående det med miljø ja. Det var også mitt inntrykk.

Det som irriterer meg (og tro da ikke at dette er noe jeg går rundt å irriterer meg for hele tiden) er "hypen" rundt disse stoffene. Jeg kan ikke gi noe fullgodt svar som du vil lene deg tilbake i stolen og nikke deg fornøyd enig med. Jeg har bare problemer med å relatere meg til dette. Ikke har jeg tenkt å prøve det heller, kanskje dette farger synet mitt jeg har på det.
Jeg tror ikke barn og eller unge ville faa tak i det. Det kommer jo klart til og bli monopol på salg av hasj, og da er det ingen ting I DET for den gjennomsnittelige "dealeren på gata" for og selge til mindreårige.
Og ideen med "Gateway Drug" er bare bullshit, det er ingen forskning som viser at dette er sant. Man har bare vist en svak korrelasjon, men som man vet, betyr ikke korrelasjon "cause-and-effect".
Personlig vil jeg heller at min potensielle 17 år gamle sønn hadde tatt seg en joint, enn og drikke seg bøttføkked på fyllefest, men det er kanksje bare meg, eller?
Ideen med gateway drug er ikke helt bullshit, det er bare ikke hasj som er inngangsporten. Vil nok si at amfetamin er en fin one-way ticket til dop helvette, med alt hva det måtte innebære. Har sett mennesker som er langt eldre enn meg, med et stabilt og suksessfullt liv, som har endevendt hele tilværelsen sin på bare noen få måneder. Snakk om å gå fra å være oppegående og interessant til å være slitsom å proppa full av RC og helt tømt i huet!

Hvorfor skulle ikke barn og unge få tak i det? Barn og unge får i dag tak i: Øl, vin, sprit, røyk og snus. Det blir ikke noe problem for de å få tak i hasj heller. Men etter noen få år, så forsvinner "Se på den feite gangstær jointen min" kulten og de fleste barn og unge vil ikke lenger gidde å bry seg om slikt. For når man er 15 år så synes man egentlig ikke det er noe fett å sitte å sløve og ikke gjøre en dritt. Man er altfor livsglad og nysgjerrig til det.

MEN dette var ikke noen tråd om legalisering og effektene ved det, dette er en tråd om hvorvidt folk er opplyst rundt bruken av hasj.

Har en følelse av at du ikke leser annet enn det første innlegget (såvidt) i tråden før du svarer Kummi?
Sist endret av gulunderstrek; 31. januar 2009 kl. 12:15.
Jeg vil først svare på mentalmelt om akkurat det for jeg syntes han er inne på nå helt på prikken med Norge (snakker ikke om norge som huff men bare som landet norge - (eh javel) men allikvel tar han så feil fordi som de fleste vet er norge byggd på av bygder for det meste der de fleste bygder har sine grupper med la meg bruke ordet misfits der jeg legger i det ordet at dissa folka bruker litt dop sloss litt med bygdehelter og bruker det meste av tida si på å kjøpe eller selge dop. Og sånne folk finnes i hver eneste bygd her i detta langstrakte landet vårt. Men problemet ligger at bygder er nå engang bygder og så lenge det er stort for bygda og stikke til byen og handle klær så sier dette fremdeles litt om bygdene våres. Så det jeg vil påstå er, og gjerne vær uenig, please do, at det finnes iværtfall 1 av meg i alle bygder i dette landet. Vi må bare finne dem og sette oss sammen og gjøre noe for å bli uglesett av Volvo helten som også finnes i samma bygda

over på noe annet, ideen med gateway drug er faktisk en realitet i den grunn og forstand at så lenge jeg må handle min tjall av min dealer som faktisk dealer med både knips og speed så allerede der er jeg inni i et miljø der jeg tar no pils og trosser en grense jeg engentlig hadde satt meg, men gir faen da jeg ser at min dealer og hans venner ikke tar affeckt av det de barre har det fett og derfor er det er gateway drug. Og grunnen til at vi har gateway drugs her i dette landet er fordi uten at jeg skal fornærme noen så må jeg si at vi her i norge er for få folk og har for stort miljø med små grupper som driver hardt, det er få grupper som driver bare med et eneste stoff. Det er min teori på akkurat gateway drugs.

jeg vil svare det også Gulstrek, for grunnen til at vi ikke skal la lillebror på 5 er at dette vil bli et resept dop i starten iværtfall type california og noen andre stater der vi som et typisk forsknings land skal alltids gå i bresjen og derfor vil vi mest sannsynligvis bruke dette mot la oss si MS pasienter og folk med andre plager, dette er iværtfall mitt syn på Norge, som et kapitalistisk ideolistisk land med muligheter for hvermansen hvis de har rett folk rundt seg.

vel nei det er ikke en tråd om legalisering fordi det er ingen grunn til at vi skal snakke om det fordi eneste som kan nå gjøres er enten å forske på det, eller rett og slett ta en håndsopprekking her og nå om vi vil legalisere.
Sist endret av tjalldish; 2. februar 2009 kl. 13:13.
Sitat av Sjokobolle Vis innlegg
Men, jeg skjønner også at det er lovlig med alkohol framfor marihuana. Det er like mye rusmiddel som alkohol, men går på en måte ikke ann å ta seg et "kose blås" på kvelden før man legger seg, som mange gjør med alkohol. Jeg ville heller tatt meg en pils om kvelden, til maten eller for kosens skyld enn en joint..

Men fortsatt litt artig å se hva allmenheten mener om det ^^
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg ville heller tatt meg et blås før middag: da smaker maten bedre og jeg spiser mer. Jeg ville også heller tatt meg en joint før jeg legger meg: Da såver jeg bedre. Men for kos så vet jeg ikke, spørs hvordan kos du mener.
har selv opplevd å bli totalt utestengt av gamle venner fordi jeg tar en blås i helgene.
det som irriterer meg er at disse kompisene drikker brennvin rett av flaska på fester, å kommer bort å snøvler til meg om hvor dum jeg er som røyker og ikke drikker.
la oss si at en fyr har en fest hjemme. drikker alle, er det 80% sjans for at det er et eller annet som knuser i vedkommenes leilighet, og det er større sjans for fylle sloss kamper. hadde alle røyket en G hver den lørdagen hadde det blitt en roligere, ikke minst like festlig, og mindre FARLIG kveld.
hvis man sammenligner rus effektene, så syns jeg det er rart at cannabis er så lite akseptert i sammfunnet, når man hører hvor mye fyllebråk og dritt det er ute i gatene i helgene.
jeg fungerer like godt som vanlige folk i hverdagen, og føler jeg tar mye mindre skade av en joint i helgen, enn en fyllekule. HVORFOR skal jeg bli utestengt av sammfunnet, bli stempla som en narkoman, og bli kalt krimminel av den grunn at jeg røyker? merkelig..
Sist endret av spliffer; 4. februar 2009 kl. 14:21.
Sitat av tjalldish Vis innlegg
Jeg vil først svare på mentalmelt om akkurat det for jeg syntes han er inne på nå helt på prikken med Norge (snakker ikke om norge som huff men bare som landet norge - (eh javel) men allikvel tar han så feil fordi som de fleste vet er norge byggd på av bygder for det meste der de fleste bygder har sine grupper med la meg bruke ordet misfits der jeg legger i det ordet at dissa folka bruker litt dop sloss litt med bygdehelter og bruker det meste av tida si på å kjøpe eller selge dop. Og sånne folk finnes i hver eneste bygd her i detta langstrakte landet vårt. Men problemet ligger at bygder er nå engang bygder og så lenge det er stort for bygda og stikke til byen og handle klær så sier dette fremdeles litt om bygdene våres. Så det jeg vil påstå er, og gjerne vær uenig, please do, at det finnes iværtfall 1 av meg i alle bygder i dette landet. Vi må bare finne dem og sette oss sammen og gjøre noe for å bli uglesett av Volvo helten som også finnes i samma bygda
Vis hele sitatet...
Det er ingen tvil om at ruskulturen er utbredt på bygda, men jeg argumenterer fortsatt for at disse folka som du snakker om, som bruker hele sin tid på enten å ruse seg eller på å handle med rusmidler, er en minoritetsgruppe.

Du har åpenbart innsikt i disse miljøene, en innsikt som netopp er det som kan føre til denne feiltolkningen av hva som er normalt, spesielt hvis man er veldig fokusert på slike miljøer og har lite kontakt med andre deler av landets kultur og ungdomskultur.

Selv lever jeg i en verden som er sterkt preget av mine interesser, min musikk, mine venner osv, men jeg er også så velsignet at jeg har venner fra så og si alle verdens kulturer, kriker og kroker. Uten det kunne jeg nok lett hengt meg opp i et dualistisk verdensbilde bestående hovedsakelig av meg og mine, og alle de andre, popkulturens slaver..

det er med andre ord, og som jeg tidligere påpekte, veldig lett å se seg blind på sin egen verden, og glemme hvor nøyansert virkeligheten faktisk er =)
Sist endret av mentalmelt; 4. februar 2009 kl. 15:29.
Sitat av spliffer Vis innlegg
HVORFOR skal jeg bli utestengt av sammfunnet, bli stempla som en narkoman, og bli kalt krimminel av den grunn at jeg røyker? merkelig..
Vis hele sitatet...
Utestengt av samfunnet = Ikke like sosialt akseptert. + Se under.
Stempla som narkoman = Du bruker narkotiske stoffer.
Kriminell = Du handler mot Norske lover.

Dette er svarene på dine spørsmål.

Men, jeg røyker selv. Jeg forstår hva du mener og er for at cannabis skal bli avkriminalisert, noe som vil føre til at det med tid kan bli mer sosialt akseptert. Det med "narkoman" vil vi vel altids være i samfunnets øyne. Selv om cannabis blir avkriminalisert iom at vi bruker narkotiske stoffer. Men jeg kan ikke se noen mer negativt ved å være narkoman som å misbruke alkohol (alkoholmisbruker).
Sitat av Elemental Vis innlegg
Vet at alkohol er skadeligere enn marihuana, men det blir fortsatt sett på som noe veldig negativt å røyke hasj blandt de fleste, kansje fordi "the mob rules" og ingen tør å ta avstand fra alkoholkulturen fordi de er redd for å bli stemplet som en junkie.
Vis hele sitatet...
Beklager å dra frem en tidlig post, men dette var utrolig godt sagt. Bor selv en liten halvtime fra Trondheim, og alle har den oppfatningen av at et annet rusmiddel enn alkohol, er for "junkier". Alkohol-kulturen sitter for godt spikret til tross for dens skadevirkninger. Finnes jo bedre rusmidler med mye mindre skade, men neida..
Sitat av Clr Vis innlegg
Det med "narkoman" vil vi vel altids være i samfunnets øyne. Selv om cannabis blir avkriminalisert iom at vi bruker narkotiske stoffer. Men jeg kan ikke se noen mer negativt ved å være narkoman som å misbruke alkohol (alkoholmisbruker).
Vis hele sitatet...
Cannabis er strengt tatt ikke et narkotisk stoff, selv om det står på den noe unyanserte norske narkotikalisten (direktelink). Ikke at jeg ønsker å skape en definisjonsdebatt om narkotika her (på norsk er cannabis åpenbart narkotika), jeg vil kun oppfordre til en mer spesifikk omtale av "narkotiske stoffer".

Om folk (spesielt politikere og media) hadde kunnet betegne rusmidlene riktig hadde vi vært godt på vei mot en saklig rusdebatt. Men igjen, om folk generelt hadde vært smarte hadde denne debatten (ihvertfall ikke denne tråden!) aldri oppstått i utgangspunktet.

Jeg vil gjerne benytte anledningen til å inkludere en stripe fra "I fremtiden":

http://bilete.no//7166.jpg
Alkohol står vel også på den listen..
Alkohol står ikke på lista