Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 7642
Jeg skal opereres en av de nermeste dagene, men kom på det at jeg hadde røyka for to uker siden. Vil det ha noen virkning på narkosen eller er det ute av systemet allerede?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nei.

Og ærlig talt, hadde dette vært nøyaktig hva en anestesilege kunne svart deg på når du blir lagt inn.
Mest sannsynligvis vil det ikke ha noe og si, og det kan også godt hende det har forlatt systemet før den tid. Men slikt må du spørre en lege om for noe fasit svar tror jeg neppe du kan kreve her. Jeg har fått narkose dagen etter jeg røkte, og jeg overlevde. Legen spurte heller ikke om jeg hadde røkt hasj eller brukt andre rusmidler, så jeg tviler på at det kan ha noe særlig farlige konsekvenser. Men det kan jo godt hende jeg hadde flaks? Hehe
Jeg syns du bør være forsiktig med å røyke like før, men alt over 3 dager bør gå bra, i alle fall 2 uker.
Bare spør legen(e), de har taushetsplikt.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
enig, ingen grunn til å være redd for slikt da man som nidhogg sier, kan spørre legen..

de har nok sett litt av hvert i sin tid som lege, så en fyr som har røyka litt ser de neppe rart på engang.
de har i tillegg taushetsplikt, så bare å spørre ivei..
selv om en lege har taushetsplikt, og han finner spor av ulovlige rusmidler i kroppen din, har han også en plikt til å varsle politi om dette. så er det opp til dem og gjøre noe med det eller ikke.

samme som når du rykker inn i førstegangstjeneste, finner de spor av ulovlige rusmidler i lommer/bagger eller blod, ender du opp på cellen til politi henter deg og anmelder deg som er vanlig prosedyre..
Før jeg skulle i narkose, spurte legen meg om jeg hadde overdrevent bruk ovenfor røyk, alkohol eller andre rusmidler. Så overdrevent bruk har vel noe innvirkning.

Men hvis det er to uker siden du paffa, så bør det nok gå bra Mye er jo blitt skilt ut fra kroppen din også, på den tiden.
Sitat av Dummy Vis innlegg
Jeg skal opereres en av de nermeste dagene, men kom på det at jeg hadde røyka for to uker siden. Vil det ha noen virkning på narkosen eller er det ute av systemet allerede?
Vis hele sitatet...
Det er ganske mange som dør av narkose. Du må informere legene om det du utsatt kroppen din for i god tid før narkosen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Synes ikke du skal sette frykten i stakkaren, 1 av 10.000 dør av narkose i Norge og risikoen ansees som liten:

Sitat av Pasienthåndboka
Risikoen for komplikasjoner som en direkte følge av narkosen avhenger først og fremst av om du har andre sykdommer. Men risikoen er liten. Dødsfall som resultat av narkose, er tidligere rapportert å forekomme i 1 av 10.000 tilfeller (0,01%), men forekomsten er sannsynligvis lavere (1 av 100.000) som følge av nye fremskritt i moderne anestesi.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dodecha; 14. januar 2009 kl. 18:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Det er ganske mange som dør av narkose. Du må informere legene om det du utsatt kroppen din for i god tid før narkosen.
Vis hele sitatet...
Eg veit ikkje om eg vil kalle 5 per million[1] administrerte narkoser ganske mange, og det er i labforsøk ikkje registrert alvorlige bivirkninger som følge av cannabis og narkose[2]; i hovedsak forlenga virketid.

Risikoen for skade vil eg derfor vurdere som liten, men all den tid det faktisk er et kirurgisk inngrep, og helsepersonell generelt har ei veldig omfattande taushetsplikt, ville eg ikkje nølt med å oppgi det. Leger har også taushetsplikt om forbrytelser, med mindre det er fare for gjentakelse grovt sett _og_ det er grov kriminalitet. Hasjrøyking er ikkje nok til at legen kan forbigå taushetsplikta uten samtykke.[3]

1: http://expertpages.com/news/mortality_anesthesia.htm
2: http://www.pubmedcentral.nih.gov/art...?artid=1776719
3: http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=846205
Jeg paffa natta før jeg opererte sist. Gode kompiser kom på kveldsvisitt på sykehuset og møtte meg utenfor meg go'spliff og glade tryner
Røyket dagen før jeg skulle få narkose. Gikk helt fint det
Ganske kult når du merker du er på vei til å bli borte.
De spurte om jeg begynte å bli trøtt, men det gjorde jeg ikke. Men tok ikke veldig lang tid før synet ble dårligere og dårligere, føler jeg nå vet hvordan det er å være avhengig av briller =p. De sa også at jeg hadde snakket i søvne da^^
siter:

Kode

orginalt skrevet av Torkel Harboe ved Universitetet i Bergen.
siter:
Torkel Harboe ved Universitetet i Bergen.
Moderne anestesi gjennomføres vanligvis ved samtidig bruk av ulike medikamenter og andre kjemiske forbindelse. Flere av disse kan i sjeldne tilfeller forårsake alvorlige allergiske reaksjoner. I Norge forekommer allergisk sjokk under narkose med en frekvens anslått til ca. en per 5000. Etter slike reaksjoner er det viktig for pasientenes sikkerhet at episodene utredes slik at eventuell allergi kan kartlegges og pasientene forberedes for eventuell ny anestesi i fremtiden.
Vis hele sitatet...
tror ikke du trenger å engste deg.
Sist endret av Northman; 16. januar 2009 kl. 16:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Det er ganske mange som dør av narkose. Du må informere legene om det du utsatt kroppen din for i god tid før narkosen.
Vis hele sitatet...
Smådyr* kan dø lett av narkose, han er da vel ikke noen hamster heller..


Forsiktig med hva du sier til legen din, vet han/hun at du tar rusmiddler vil du ofte få problemer med å få diverse legemidler.
Og de tror deg om du sier du ruser deg, men det skal mye mer til for å overbevise dem on at du ikke gjør det lengere.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Cau: Ærlighet varer lengst..

En anestesilege har lite med generell medisinsk praksis å gjøre og at han røkte cannabis to uker før operasjonen er ikke akkurat pasientjournalverdig.
Jeg har innrømt ovenfor min egen lege at jeg røyker, dette er nå noen år siden, og jeg har aldri hatt noen problemer med å få den behandlingen jeg trenger.
Men jeg er heller ikke typen som prøver å lure til meg smertestillende av legen min heller, noe du nesten gir inntrykk for at trådstarter burde prøve seg på i fremtiden.