Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3067
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg mener å ha hørt om folk som studerte juss mens de sona og som kommer ut som utdanna advokat. Mener å ha hørt at hvertfall én kjent advokat tok utdannelsen i fengsel. Da har de isåfall sona ganske lenge mtp at juss studiet er 5 år.

Når jeg googler advokatutdannelse står det at man må ha "hederlig vandel" for å få bevilling som advokat.

Er det noen her inne som veit? Hva er innafor og hederlig og hva er evn utafor å ha på vandelsattesten? Hvor kan man evn henvende seg for å få greie på om man vil kunne på advokatbevilling eller ikke med sin vandel?
Brenner for å ta denne utdannelsen men har sitti inne et par år for alvorlig kriminalitet. Det er forsåvidt eneste tingen jeg har på rullebladet da men..

Er det evn andre ting innafor advokat yrket som jeg har lov til å ta utdannelse i, advokatrådgiver, advokat assistent, sekretær eller lignende?
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Litt skriveleif... Det jeg lurer på er om jeg med skitt på rullebladet kan få advokatbevilling om jeg fullfører et juss studie, eller om bare de med plettfri eller ualvorlig vandel får tillatelse til å praktisere som advokat? Får jeg ikke lov uansett så er det ikke noe poeng i å gå femårig studie, men er det noe annet innafor den bransjen som jeg kan bli eventuelt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Alle jobber som ikkje krev bevilling er åpne for deg. Det kan t.d. vere jurist i det offentlege eller i private firma. Men du kan ikkje opptre som advokat utan bevilling.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg vil jobbe med strafferett, fengselsrett, ikke nødvendigvis være med i rettsaker men hjelpe folk som skal i rettsak, gå gjennom sakspapirer osv. Vil det bli en jurist sitt felt, en advokat sitt felt eller for eksempel advokatsekretær (om de gjør noe annet enn å bare svare telefoner og mail)?
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lykke til med å studere jus, det er meget krevende.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Alle jobber som ikkje krev bevilling er åpne for deg. Det kan t.d. vere jurist i det offentlege eller i private firma. Men du kan ikkje opptre som advokat utan bevilling.
Vis hele sitatet...
Typisk vil dette være arbeid som gjøres av enten fullmektiger, advokater eller advokatsekretærer. Og en og anna jusstudent leid inn på deltid. Det er nok de færreste (om noen) som har folk på heltid til dette som ikke er på vei til å en dag bli advokat.

Hvis dette er målet jeg nok jeg ville lodda markedet hos de kontaktene du måtte ha før du starter et femåring løp.

Så finnes det jo andre plasser du kan gjøre lignende ting da. Kriminalomsorgen for eksempel.

Oi, siteringsfeil i det forrige innlegget mitt. Skulle ikke sitere Vidarlo men «elektronisk mannbjørn» - beklager sløvhet.
Sist endret av Bjønnfaen; 1. mai 2020 kl. 11:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Studere jus: Null problem - ingen krav til noen ting.
Jobbe som jurist: Null problem, med mindre stedet du jobber krever sikkerhetsklarering for stillingen du har. Ikke dermed sagt at du ikke får sikkerhetsklarering, men da vil dine tidligere synder bli et tema.
Få advokatbevilling: Du må godtgjøre ved ordinær politiattest at du har hederlig vandel, jf. domstolloven § 220 (4).

Det er lettere å se hva som er på en ordinær attest enn hva som er hederlig. Hva har du på rullebladet? Veldig mange ting blir borte fra den ordinære attesten, og vil dermed uansett ikke vises. Edit: Ser nå du skriver at du har sittet inne noen år. Det kan være tilstrekkelig for at kravet "hederlig vandel" ikke er oppfylt.

Hører også med til historien at sånn ca 80-85 % av de som går ut av studiet ikke blir advokater. Man utdanner seg med andre ord ikke til å bli advokat, per se.

Jeg ville sett i politiregisterloven § 40 for å se hva som er med på en ordinær attest. Så vidt jeg ser vil dom på ubetinget fengsel i over 6 måneder oppgis, dersom den dømte er løslatt mindre enn 10 år før utstedelsen. Kan med andre ord godt hende at når du eventuelt søker bevilling så er forholdet borte fra en ordinær attest. Les bestemmelsen nøye og ta en titt.
Sist endret av sokkejohn123; 1. mai 2020 kl. 16:18.