Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1706
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det ulovlig å ringe til politiet å si disse setningene:

"Jeg har lyst til å drepe noen"

"Jeg ønsker å drepe noen"

"Jeg har lyst til å tenne på et hus"

?

Bare kom på det pga noe en kompis snakket med meg om så begynte vi å diskutere å så lurte jeg på om det egentlig er noe man kan straffes for.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja man kan straffes for å unødvendig okkupere nødtelefonlinjene.
Er ulovlig å planlegge ran. Dommer blir ofte målt opp om hvor LENGE man har planlagt "ranet"
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja man kan straffes for å unødvendig okkupere nødtelefonlinjene.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om 02800, ikke nødtelefonene
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er snakk om 02800, ikke nødtelefonene
Vis hele sitatet...
Same
Anonym bruker
"Forbauset Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror ikke det er nok til å få deg straffedømt, men det er kanskje nok til å få deg på forvaring eller på tvangsinnlagt på psykiatrisk sykehus fordi de regner deg som en fare for deg selv eller andre.

Psykisk helsevernlov §3.2

Forutsetningene for tvangsinnleggelse er at pasienten har, eller at man mistenker at pasienten med overveiende sannsynlighet har, en alvorlig sinnslidelse og

utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse.
Vis hele sitatet...
Drawbacket er jo at det da ikke er opp til deg selv når du evt. slipper ut. Og det er kanskje værre enn å få en bot for å tulleringe eller okkupere viktige telefonlinjer.
Selv om det er en del likheter, så fungerer ikke jussen som magi. Det er ikke spesifikke setninger og besvergelser som får deg i fengsel.

«Jeg har lyst til å drepe noen» og lignende kan i kontekst oppfattes som trussel. Så du kan havne i fengsel, men som alt anna mellommenneskelig avhenger det av kontekst og hvordan samtalepartneren din oppfatter situasjonen.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Same
Vis hele sitatet...
Burde de ikke heller bare bli glad for at folk ringer å opplyser om tankene sine?
Det er ikke dit man burde henvende seg med slike tanker, det ligger ikke under polities ansvar å løse mentale problemer. Man kan bli straffet for å oppta politiet med unødvendige henvendelser, men tror ikke det blir gjort før man ringer flere ganger. De kan mest sannsylig også legge personen de ringer inn til tvangsbehandling. Hvis det er konkret "Jeg vil drepe den personen", "jeg vil tenne på det huset" blir man nok straffet for trusler.
Er det derimot bare generelt "Jeg vil drepe, brenne" så vil jeg si det faller mer under helsevesenets oppgaver, så legevakt hvis det er akutt, fastlege hvis ikke.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Det er ikke dit man burde henvende seg med slike tanker, det ligger ikke under polities ansvar å løse mentale problemer. Man kan bli straffet for å oppta politiet med unødvendige henvendelser, men tror ikke det blir gjort før man ringer flere ganger. De kan mest sannsylig også legge personen de ringer inn til tvangsbehandling. Hvis det er konkret "Jeg vil drepe den personen", "jeg vil tenne på det huset" blir man nok straffet for trusler.
Er det derimot bare generelt "Jeg vil drepe, brenne" så vil jeg si det faller mer under helsevesenets oppgaver, så legevakt hvis det er akutt, fastlege hvis ikke.
Vis hele sitatet...
Så "jeg har lyst til å drepe noen", er altså generelt og er helsevesenets ansvar, mens hvis man sier "jeg har lyst til å drepe eksen min" så vil de oppfatte dette som en trussel og man blir straffeforfulgt og får bot?

Et annet spørsmål litt på sidelinja, hvor mye skal til før man blir innlagt på sykehus av "rettsikkerhetsmessige grunner"?
Er nok lavere straff enn selve handligene. Men straff må du regne med, ja. Var en skolekompis som for "moro skyld" ringte inn en bombetrussel (bare han selv som så "humoren" tror jeg). Han fikk samfunnsstraff og bot. Tror han var 16 år.
Japp. Drapstanker er relativt normalt, og kommer av mange grunner. 99% av de med drapstanker vil aldri gjøre det.
Å true livet til konkrete personer er et mye større steg nærmere reell handling, da har man jo utpekt et mål.

Man kan tvangsinnlegges hvis man utgjør en åpenbar risiko for liv eller helse til seg selv eller andre. Dette blir vurdert individuelt, noen behandlere vil ha lavere terskler enn andre. Så umulig å si.