Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4762
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Altså, hvorfor er det amf i ADHD-medisin hvis det er forbudt? Er det forskjellig type amf? Hva skjer om en med adhd sniffer amfetamin? Nå mener jeg Pepper her. For det er vel den illegale. Hva er forskjell på amfetamin, levo amf, dex amf og lisdex?

Er en person med adhd som bruker feks Aduvanz, Attentin eller Adderal narkoman?
Det er ikke amfetamin i norske adhd medisiner, men det brukes i andre land.

Grunnen er at en pasient med adhd har høyt aktiveringsnivå, når man da administrerer et sentralstimulernde middel vil aktiveringnivået i kroppen til pas redusere.fordi nervene er va dt til å avfyre hurtig av seg selv, når meds gis tar stoffet over aktivering og gjøre at man får en dempende effekt. Dette gir de bedre evne til å sitte i rå og folusere. Men om de tar mer enn de skal vil de få samme effekt som folk flest. Økt våkenhet og rastløshet.

Dette ser vi også hos folk uten diagnose som drikker alkohol, ved mindre inntak vil man blir oppkvikket og gira, men når man når en viss promille vil den sedative effekten treffe inn.

I norge brukes ritalin, som inneholder Metylfenidat. Dette er likt amfetamin

Ga det noe mening?
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Psyche-loli Vis innlegg
Det er ikke amfetamin i norske adhd medisiner, men det brukes i andre land.

Grunnen er at en pasient med adhd har høyt aktiveringsnivå, når man da administrerer et sentralstimulernde middel vil aktiveringnivået i kroppen til pas redusere.fordi nervene er va dt til å avfyre hurtig av seg selv, når meds gis tar stoffet over aktivering og gjøre at man får en dempende effekt. Dette gir de bedre evne til å sitte i rå og folusere. Men om de tar mer enn de skal vil de få samme effekt som folk flest. Økt våkenhet og rastløshet.

Dette ser vi også hos folk uten diagnose som drikker alkohol, ved mindre inntak vil man blir oppkvikket og gira, men når man når en viss promille vil den sedative effekten treffe inn.

I norge brukes ritalin, som inneholder Metylfenidat. Dette er likt amfetamin

Ga det noe mening?
Vis hele sitatet...
For å være ærlig, nei
Men takk for at du svarte.

Nei jeg ser ikke logikken i at adhd folk skal bli roligere av det, men sammenligningen av alkohol var bra. Jeg drikker ikke lenger, misliker både følelsen og smaken av alko. Jeg blir gradvis gira ja, men etter en viss promille går det ned.
Hva med adhd passiv type? Før kalt ADD.
Hva er forskjell på disse og adhd? Det er jo bare at adhd ikke klarer å sitte stille og er mer impulsive.

Jo, i Norge inneholder også medisinen amf. Aduvanz gjør jo det
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For å være ærlig, nei
Men takk for at du svarte.

Nei jeg ser ikke logikken i at adhd folk skal bli roligere av det, men sammenligningen av alkohol var bra. Jeg drikker ikke lenger, misliker både følelsen og smaken av alko. Jeg blir gradvis gira ja, men etter en viss promille går det ned.
Hva med adhd passiv type? Før kalt ADD.
Hva er forskjell på disse og adhd? Det er jo bare at adhd ikke klarer å sitte stille og er mer impulsive.

Jo, i Norge inneholder også medisinen amf. Aduvanz gjør jo det
Vis hele sitatet...
Enklere forklart de med AHDH har en hjernekjemi som gjør at de reagerer annerledes på rusmidler. De har negativ effekt. Det swim blir gira på blir adhd rolig på. For styrken av anfetamin klarer ikke overveie derer altivitetsnivå ( tankekjør,rastløshet osv)
Derfor blir de stabilisert

Si du drikker 5 liter vann, da er du full. For å
Stabilisere må du tisse. En med adhd har 5 liter vann i urinen frem ril han tar ritalin for da
Blir han stabil igjen

Teit eksempel men :P
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Psyche-loli Vis innlegg
Enklere forklart de med AHDH har en hjernekjemi som gjør at de reagerer annerledes på rusmidler. De har negativ effekt. Det swim blir gira på blir adhd rolig på. For styrken av anfetamin klarer ikke overveie derer altivitetsnivå ( tankekjør,rastløshet osv)
Derfor blir de stabilisert

Si du drikker 5 liter vann, da er du full. For å
Stabilisere må du tisse. En med adhd har 5 liter vann i urinen frem ril han tar ritalin for da
Blir han stabil igjen

Teit eksempel men :P
Vis hele sitatet...
Jeg elsker teite eksempler de er enklere å forstå enn slike milelange teoretiske eksempler.

Men du svarte ikke på det andre. Hva skjer om en med adhd sniffer ren amf? Han blir vel ikke mye stabil da
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det desverre ikke helt forstått hvordan amfetamin hjelper folk med ADHD. Det man vet er at stoffet øker noradrenalin og dopamin nivåer og da baserer teoriene seg på at de er med på å regulere andre funksjoner i hjernen som gjør at de med ADHD kan konsentrere energien i motsetning til når den er mer kaotisk.
Klart, tar noen med ADHD mye amfetamin så vil man etterhvert få samme ruseffekt som folk uten ADHD.

I kjemi så er det noe som heter Kiralitet, det vil si at det finnes "speilvendte" versjoner av molekylet, dextro og levoamfetamin er da høyre og venstrehendte versjonene av amfetamin. Om man har like mye av begge typene kalles det rasemisk amfetamin.

Det er mange stoffer som.er narkotiske som også har medisinske bruksområder, der gjør en ikke til narkoman å bruke disse medikamentene. De vanligste er jo opiater som brukes for smertelindring
Sist endret av Dodecha; 19. april 2020 kl. 16:17.
Sitat av Psyche-loli Vis innlegg
Enklere forklart de med AHDH har en hjernekjemi som gjør at de reagerer annerledes på rusmidler. De har negativ effekt. Det swim blir gira på blir adhd rolig på. For styrken av anfetamin klarer ikke overveie derer altivitetsnivå ( tankekjør,rastløshet osv)
Derfor blir de stabilisert

Si du drikker 5 liter vann, da er du full. For å
Stabilisere må du tisse. En med adhd har 5 liter vann i urinen frem ril han tar ritalin for da
Blir han stabil igjen

Teit eksempel men :P
Vis hele sitatet...
Sniffer han litt blir han rolig, si en stripe eller 2. Hiver han i seg et gram så
Blir han gira
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Psyche-loli Vis innlegg
Det er ikke amfetamin i norske adhd medisiner, men det brukes i andre land.

[...]

I norge brukes ritalin, som inneholder Metylfenidat. Dette er likt amfetamin
Vis hele sitatet...
Jo, ADHD behandles med amfetamin i Norge. Ritalin brukes gjerne først, men det er ikke uvanlig at man får preparat som de trådstarter nevner; Aduvanz og Attentin.

De forskjellige preparatene inneholder forskjellige substanser. Aduvanz inneholder lisdeksamfetamin, som kroppen omdanner til deksamfetamin. Attentin er deksamfetamin. Adderall er en blanding av flere typer amfetaminer (og jeg tror ikke det er vanlig å få i Norge.)
Gateamfetamin kan inneholde hva som helst. Ukjente mengder og typer amfetaminsalte blandet ut med noe ufarlig, hvis man er heldig. I så fall vil det kanskje ikke være så annerledes effekt på en med ADHD fra medikamentene, bortsett fra at man ikke lenger kjenner saltene, dosen og om man får i seg noe mer som ikke er bra. De forskjellige saltene gir variasjon i opplevelse. Man kan også få i seg andre stimulanter, som meth eller PMA.
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Mullah Vis innlegg
Jo, ADHD behandles med amfetamin i Norge. Ritalin brukes gjerne først, men det er ikke uvanlig at man får preparat som de trådstarter nevner; Aduvanz og Attentin.

De forskjellige preparatene inneholder forskjellige substanser. Aduvanz inneholder lisdeksamfetamin, som kroppen omdanner til deksamfetamin. Attentin er deksamfetamin. Adderall er en blanding av flere typer amfetaminer (og jeg tror ikke det er vanlig å få i Norge.)
Gateamfetamin kan inneholde hva som helst. Ukjente mengder og typer amfetaminsalte blandet ut med noe ufarlig, hvis man er heldig. I så fall vil det kanskje ikke være så annerledes effekt på en med ADHD fra medikamentene, bortsett fra at man ikke lenger kjenner saltene, dosen og om man får i seg noe mer som ikke er bra. De forskjellige saltene gir variasjon i opplevelse. Man kan også få i seg andre stimulanter, som meth eller PMA.
Vis hele sitatet...
Men hva er forskjell på å ta deksamfetamin og lisdeks dersom det likevel omdannes til dex i kroppen?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Tar du deks har du det i blodet like raskt som kroppen klarer å ta det opp. Lis er ikke selv et aktivt stoff, men omdannes til deks. Kroppen klarer ikke gjøre det så fort. Om jeg har forstått rett er tanken er at det derfor skal være vanskeligere å misbruke, samt at det skal virke jevnere med mindre ubehag.
Sist endret av Mullah; 19. april 2020 kl. 16:55.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men hva er forskjell på å ta deksamfetamin og lisdeks dersom det likevel omdannes til dex i kroppen?
Vis hele sitatet...
Lisdeksamfetamin påvirkes ikke av PH verdien i fordøyelsessystemet som kan være forskjellig hos folk.
Den forskjellige og verdien kan endre hvor lenge stoffet fungerer på en person. Stoffet konverteres til dexamfetamin først når der er forbi fordøyelsessystemet og brytes ned til dexamfetamin og L-lysin (en helt vanlig aminosyre)
Ikke at jeg er noe proff på det greiene her men, tror metylfendidat (normalt brukt mot adhd) er et amfetamin lignende stoff. Altså at det ikke er gate saken.

Leste akkurat gjennom postene, og det jeg sa er jo allered sagt da.
Sist endret av TripDreamer; 19. april 2020 kl. 22:58.
Det er amfetamin derivater. De skal etterligne. En kamerat av meg har en boks det står Racemisk Amfetamin 5 MG på.

Tok 2, renere speed tror jeg faen meg aldri har fått. Og jeg har ADHD selv. Ifølge legene.. endte opp med å rydde hele leiligheten. Holdt det gående i flere dager. Men Concerta stiller seg veldig annerledes. Man blir ikke speedet. Får ikke oppheng. Og ta mer gir ikke mer amfetamin lignende rus enn hva kaffe gjør. Men det er bygd på de samme grunn prinsippene

En av teoriene er jo at siden de med adhd ikke klarer å ta opp i nærheten av nok dopamin, som forskere tror påvirker alt fra konsentrasjon til hukommelse og læreevne at ved å tilføre kroppen mer så tar den opp mer.
Gateamfetamin er nesten alltid racemisk, dvs halvoarten levo og halvparten dex. Mye på gata er dessuten methamfetamin som er mer skadelig enn vanlig amf. Dex gir mer virkninger på konsentrasjon, velbehag, mens levo gir mer våkenhet, kroppslig uro og mer økning av blodyrykk og puls. Ved ADHD er primærfokuset å få bedre konsentrasjon og kognitive effekter, levo gir flere uønskede effekter, derfor er dexamfetamin førstevalget om methylfenidat (concerta, ritalin etc) ikke gir ønsket effekt. Noen få får racemisk/ren gateamfetamin på resept og, men det gjelder svært få ig risiko for sjadevirkninger er endel høyete enn ved dexamfetamin.

Mange illegale rusmidler er og medisiner, morfin, oxy, benzo, ghb etc, men medisinske doser ligger som oftest langt under rusdoser og man bruker ofte derivater av det opprinnelige stoffet som f.eks deksamfetamin da det er mindre skadelig enn den opprinnelige varianten.
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Gateamfetamin er nesten alltid racemisk, dvs halvoarten levo og halvparten dex. Mye på gata er dessuten methamfetamin som er mer skadelig enn vanlig amf. Dex gir mer virkninger på konsentrasjon, velbehag, mens levo gir mer våkenhet, kroppslig uro og mer økning av blodyrykk og puls. Ved ADHD er primærfokuset å få bedre konsentrasjon og kognitive effekter, levo gir flere uønskede effekter, derfor er dexamfetamin førstevalget om methylfenidat (concerta, ritalin etc) ikke gir ønsket effekt. Noen få får racemisk/ren gateamfetamin på resept og, men det gjelder svært få ig risiko for sjadevirkninger er endel høyete enn ved dexamfetamin.

Mange illegale rusmidler er og medisiner, morfin, oxy, benzo, ghb etc, men medisinske doser ligger som oftest langt under rusdoser og man bruker ofte derivater av det opprinnelige stoffet som f.eks deksamfetamin da det er mindre skadelig enn den opprinnelige varianten.
Vis hele sitatet...
Stemmer godt med mitt inntrykk også. Han kameraten min som fikk de gikk til psykiater og greier. Han sa det er vel 4% av de som har adhd i norge som får de på resept. Tror også narkolepsi, men vet de også får concerta.


Men de norske pillene er rett og slett drit bra. Får ikke nedtur av dem i det hele tatt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Altså, hvorfor er det amf i ADHD-medisin hvis det er forbudt? Er det forskjellig type amf? Hva skjer om en med adhd sniffer amfetamin? Nå mener jeg Pepper her. For det er vel den illegale. Hva er forskjell på amfetamin, levo amf, dex amf og lisdex?

Er en person med adhd som bruker feks Aduvanz, Attentin eller Adderal narkoman?
Vis hele sitatet...
Jeg har selv adhd, å har sniffa noen liner oppgjennom... det komme ann på mengden eg tar, tar eg 1 strek iløpet av ein kveld så sleppe eg tankekjør, blir motorisk roligare osv men om det blir 1 strek å 5 i timen så bjunne jo kjeven å jobba å opphengå komme å eg blir mær å mær ør/surrete:-p
Adhd her. Og som nevnt over så er ikke Concerta, ritalin etc amfetamin men det er amfetamin derivater. Det bare ligner


Man KAN få det som heter Racemisk Amfetamin 5 MG men dette ER amfetamin og er gitt til ytterst få. Det som er hele tankegangen til det er hvordan de med Adhd sliter med at de ikke får nok opptak av dopamin. Da vil kaffe, snus, røyk og flere andre egentlig være en god substitutt for mer tradisjonelle medisiner.
Som amfetaminekspert kan jeg si deg kan jeg si deg at vanlig amfetamin kun finnes som to molekyler. Det er levoamfetamin og dekstroamfetamin. En lik blanding av disse to kalles racemisk amfetamin. Dekstroamfetamin gir mest mentale virkninger, mens levoamfetamin gir mest kroppslige effekter som høy puls, vasokonstriksjon og høyt blodtrykk. Ved inntak av racemisk amfetamin vil man naturligvis få effektene av både levo og dekstroamfetamin. Racemisk amfetamin er den type amfetamin det er lettest å produsere og det er det som produseres i ulovlige labber rundt omkring i europa før det bøffes med bøff og selges til sluttbruker. Racemisk amfetmain produseres også av Norges Apotekerforening og kan skrives ut til folk med ADHD diagnose.

En person med ADHD som bruker attentin(som inneholder dekstroamfetamin) er ikke narkotikabruker hvis han har resept på attentinet han bruker, men kjøper han ekstra attentin illegalt fra noen andre og bruker det i tillegg blir det narkotikamisbruk. Resepten hans gjør at attentinet skrevet ut til han ikke er narkotika, men den respeten klarer ikke å gjøre annet attentin til å ikke være narkotika. Attentin som er narkotika og attentin som ikke er narkotika har samme kjemiske virkning i kroppen da attentinet ikke selv kan vite om det anses som narkotika.
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Som amfetaminekspert kan jeg si deg kan jeg si deg at vanlig amfetamin kun finnes som to molekyler. Det er levoamfetamin og dekstroamfetamin. En lik blanding av disse to kalles racemisk amfetamin. Dekstroamfetamin gir mest mentale virkninger, mens levoamfetamin gir mest kroppslige effekter som høy puls, vasokonstriksjon og høyt blodtrykk. Ved inntak av racemisk amfetamin vil man naturligvis få effektene av både levo og dekstroamfetamin. Racemisk amfetamin er den type amfetamin det er lettest å produsere og det er det som produseres i ulovlige labber rundt omkring i europa før det bøffes med bøff og selges til sluttbruker. Racemisk amfetmain produseres også av Norges Apotekerforening og kan skrives ut til folk med ADHD diagnose.

En person med ADHD som bruker attentin(som inneholder dekstroamfetamin) er ikke narkotikabruker hvis han har resept på attentinet han bruker, men kjøper han ekstra attentin illegalt fra noen andre og bruker det i tillegg blir det narkotikamisbruk. Resepten hans gjør at attentinet skrevet ut til han ikke er narkotika, men den respeten klarer ikke å gjøre annet attentin til å ikke være narkotika. Attentin som er narkotika og attentin som ikke er narkotika har samme kjemiske virkning i kroppen da attentinet ikke selv kan vite om det anses som narkotika.
Vis hele sitatet...
Dette virker kjent ja.
Du kler navnet ditt.
Stakkars attentin veit jo ikke om hen er ulovlig. Ingen som har tenkt over at hen ikke har noen plass idet norske samfunn, ett rotløst og diskriminert stoff...(Kanskje til og med mobba?)
Rekreasjonelt bruk og medisinsk bruk er faktisk to forskjellige ting enten du liker det eller ei. Enten tar du anbefalt dose av riktig pakke, eller ikke. Det er virkelig ikke så mye mere mystisk enn det. Jeg har dessverre sett hva sånn drit gjør med folk både med og uten ADHD. Jeg har vel enda til gode å møte noen som bruker speed uten å hevde at de har ADHD og blir rolige av stoffet samtidig som ene hånda pusser noe blankt eller "mekker sykkel" mens andre hånda er nede i bokseren mens det nynnes og plystres.
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Som amfetaminekspert kan jeg si deg kan jeg si deg at vanlig amfetamin kun finnes som to molekyler. Det er levoamfetamin og dekstroamfetamin. En lik blanding av disse to kalles racemisk amfetamin. Dekstroamfetamin gir mest mentale virkninger, mens levoamfetamin gir mest kroppslige effekter som høy puls, vasokonstriksjon og høyt blodtrykk. Ved inntak av racemisk amfetamin vil man naturligvis få effektene av både levo og dekstroamfetamin. Racemisk amfetamin er den type amfetamin det er lettest å produsere og det er det som produseres i ulovlige labber rundt omkring i europa før det bøffes med bøff og selges til sluttbruker. Racemisk amfetmain produseres også av Norges Apotekerforening og kan skrives ut til folk med ADHD diagnose.

En person med ADHD som bruker attentin(som inneholder dekstroamfetamin) er ikke narkotikabruker hvis han har resept på attentinet han bruker, men kjøper han ekstra attentin illegalt fra noen andre og bruker det i tillegg blir det narkotikamisbruk. Resepten hans gjør at attentinet skrevet ut til han ikke er narkotika, men den respeten klarer ikke å gjøre annet attentin til å ikke være narkotika. Attentin som er narkotika og attentin som ikke er narkotika har samme kjemiske virkning i kroppen da attentinet ikke selv kan vite om det anses som narkotika.
Vis hele sitatet...
Ja der var du igjen, med samme pågangsmot.