Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2105
Anonym bruker
"Uvøren Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er dømt for medvirkning til grov narkotika kriminalitet og sona en dom på en del år. Er det bare å glemme noe ferie til USA i fremtiden eller hvordan er prosessen om man vil dit på ferie en dag? Hva med mellomlanding der, får jeg ikke det heller? Og er det noen andre land det vil bli problemer for meg med dette på rullebladet? Er ikke dømt i flere saker enn den ene.
Du kan jo alltids skrive "nei" på spørsmålsarket du får om du har gjort noe dumt og se om du får visum...
Men USA blir fort no-go ja. Selv når det gjelder mellomlandinger. Finnes forøverig en del info her: https://en.wikivoyage.org/wiki/Trave...iminal_history
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er dømt for medvirkning til grov narkotika kriminalitet og sona en dom på en del år. Er det bare å glemme noe ferie til USA i fremtiden eller hvordan er prosessen om man vil dit på ferie en dag? Hva med mellomlanding der, får jeg ikke det heller? Og er det noen andre land det vil bli problemer for meg med dette på rullebladet? Er ikke dømt i flere saker enn den ene.
Vis hele sitatet...
Du finner lett all nødvendig informasjon via google.
Jfr. følgende linker slipper du normalt ikke inn i Australia
eller Japan dersom du er dømt til fengsel i 1 år eller mer.

Australia:

https://immi.homeaffairs.gov.au/ente...o-to-australia

Japan:

https://www.nz.emb-japan.go.jp/visit...to%20Japan.pdf
Anonym bruker
"Uvøren Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Du kan jo alltids skrive "nei" på spørsmålsarket du får om du har gjort noe dumt og se om du får visum...
Men USA blir fort no-go ja. Selv når det gjelder mellomlandinger. Finnes forøverig en del info her: https://en.wikivoyage.org/wiki/Trave...iminal_history
Vis hele sitatet...
Må alle søke om visum før man bestiller hotell og fly til USA? Er kanskje uvitende men trodde visum var noe for de som skulle være der i mer enn tre måneder. Har liksom aldri hørt kompiser nevne visum når de har tatt seg en uke i Cali.

Du sier man kan krysse nei, men hvordan er kontrollene på flyplassen og blir det strengt avhør og glattcelle og hele pakka om jeg blir tatt ut i stikkontroll til de får satt meg på første fly hjem igjen? Må jeg betale det flyet eller booker de om returbilletten jeg evn har bestilt på forhånd?

Er det HELT no-go å komme inn med dette på rullebladet om de skjønner at man bare skal på en ferie til Disney land og har returbillett?

Og er det ingen sånn greie at hvis dommen er mer enn et x antall år gammel så står den ikke i systemet de har tilgang til lenger?
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gjelder milde lovbrudd også? Tenker om du ble hevet inn på glattcelle for ordersfortyrrelse å fikk bot pluss tatt med en liten hasj joint for rundt 5-6 år siden, var ung og dum..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Må alle søke om visum før man bestiller hotell og fly til USA?
Vis hele sitatet...
Som turist er du ikke avhengig av visum for å komme inn i USA, men
du må selvsagt fylle ut immigrasjonskortet hvor du bl.a. blir spurt om
du har vært straffedømt.

Er det HELT no-go å komme inn med dette på rullebladet om de skjønner at man bare skal på en ferie til Disney land og har returbillett?
Vis hele sitatet...

Hvis du krysser av på 'nei' i feltet på immigrasjonskortet der du
spørres om du er tidligere straffedømt, kan de i prinsippet sjekke
dette, såvidt jeg vet. Blir du tatt i å oppgi uriktige opplysninger
vil du sannsynligvis bli sendt hjem med første fly, og få videre
innreisenekt.

Jeg har selv fylt ut søknader om arbeidsvisum til bl.a. Australia og Japan, der
blir man bl.a. spurt om man har vært nektet innreise i andre land
som f.eks. USA. Så det å bli 'persona non grata' i USA kan nok
dessverre få følger for andre reisemål også.

Men igjen, du bør stille disse spørsmålene direkte til dem som
sitter på faktiske opplysninger om disse tingene. I en tråd som
dette blir det gjerne endel synsing og du bør ta ting med en
klype salt.
Sist endret av PVestlandia; 11. mars 2020 kl. 20:39.
Såvidt jeg husker var en annen tråd om samme emne jeg her på forumet der en eller flere fortalte de hadde kommet seg på ferie til usa tross domfellelse og soning blant for knark. De hadde såvidt jeg husker bare krysset nei og kom greit inn. Nå var det ikke en tråd jeg søkte opp, sikkert bare en jeg ramlet over og ble å lese for gøy, så den tråden kan jo ha vært gammel og at usa idag feks har langt bedre it-systemer som fanger opp dommer. Men søk etter tråden her på forumet så får du sikkert mer informasjon, ja og husk å se på dato for når innlegget var skrevet.

Om du alt er dømt så har vel egentlig alt å vinne på å gamble med å krysse nei? Worst case så blir du sendt hjem igjen. Best case så får du tatt den ferieturen du har ønsket deg til tross for at du har tatt feil valg i tidligere tider. Kanskje ha en liten økonomisk buffer slik at du i det minste har råd til returbillett om du faktisk blir avslørt?
Sist endret av _abc_; 11. mars 2020 kl. 21:50.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Back in the days hadde jeg noen småsaker på meg (ikke rusrelatert), men jeg ringte bare lensmann før jeg reiste til USA. De kunne fort se om det ble et problem eller ikke. Kan hende det funker for deg også? Verdt et forsøk
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gjelder milde lovbrudd også? Tenker om du ble hevet inn på glattcelle for ordersfortyrrelse å fikk bot pluss tatt med en liten hasj joint for rundt 5-6 år siden, var ung og dum..
Vis hele sitatet...
Nei nei glir rett inn
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av GodMorgenJuice Vis innlegg
Nei nei glir rett inn
Vis hele sitatet...
Føler meg litt dum nå, men var det sarkasme?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Føler meg litt dum nå, men var det sarkasme?
Vis hele sitatet...
Ingen er dumme. Var seriøs
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Som turist er du ikke avhengig av visum for å komme inn i USA, men
du må selvsagt fylle ut immigrasjonskortet hvor du bl.a. blir spurt om
du har vært straffedømt.
Vis hele sitatet...
Før du kommer deg så langt må du søke og få godkjent ESTA. Norge har et "Visa Waiver" program med USA som gjør det enklere med innreise.

Får man ikke godtkjent ESTA må man søke om visa, som innebærer intervju på ambasaden etc. ESTA søknaden vil spørre om man er tidligere straffedømt.