Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 12626
God søndag kveld.

Jeg og madammen satt og drømte oss bort igår, og jeg har lekt litt med tanken siden. Hun hater folk og fe, og all dritten som inngår i å være en del av dette samfunnet de fleste av oss til en viss grad tar del i, nesten like mye som jeg gjør.

Så vi fantaserte og diskuterte litt om hvordan det hadde vært å vende ryggen til storbyens klamme hender. Og heller flytte inn i en hytte ute i skogen eller fjellet, langt vekk fra sosialister og byråkrater. Slippe å stå opp kl 6 om morgenen, for så å stå som sauer for å slippe på busser, hvor du må stå tett opp i folk som har på seg støykanslerende hodetelefoner, på vei til en jobb som er vel så tam og lite spennende som din. Folk som også ser ut av vinduet i kontorlandskapet og ser livet deres går forbi, dag inn og dag ut.

Men heller leve av naturen som de gjorde i gamle dager, til den grad det lar seg gjøre, uten å velge bort all komfort. Plante litt diverse grønnsaker og bær, ha noen høns og potensielt en ku og/eller en geit. Et lite drivhus kanskje. Jakte, plukke sopp (Til ulike formål såklart ,) fiske, etc. Pusle med sine egne prosjekter og sære hobbyer, mens du koker kaffe på vedovnen. Brygge eget øl uten at en streiting kommer og snoker. Slippe å jobbe seg ihjel for å opprettholde et liv man egentlig ikke syntes er så veldig ålreit. Unngå å forholde seg til penger og alt av pikk-pakk man sløser det bort på. Men heller selvforsyne seg selv og de man er glad i.

Noen butikkturer i ny og ne er i praksis uungåelig, men sånn i all hovedsak å leve av det naturlige.

Hva tenker folk? Hvilket fordeler og ulemper vil det medbringe? Vil man bli sprø og deprimert av å ikke forholde seg til noen rutine? Kommer man til å bli skitzo ved å bare se andre mennesker fra tid til annen? Er vi for vandt til gulvvarme og frysepizza til å i det heletatt gidde? Vinteren vil såklart bli krevende. Osv, osv.

Uansett så er en motiverende og befriende tanke iallfall. Gleder meg til å høre hva folk tenker.
Gjør som Ted Kaczynski
Send en PM hvis dere kunne tenke dere et sånt prosjekt i felleskap
Sier bare et navn, Helge Ingstad.
Noen kjappe tanker: En fordel med noen praktiske ferdigheter, og at man får inn litt penger på et vis. En annen ting kan være å teste farvannet først, før man går all in. For eksempel ved å være gjeter på en sæter en sommer.
Hvis du har planer om å leve selvforsynt i en hytte på fjellet og tror det er lite jobb, tar du rimelig feil. Det blir lange arbeidsdager med fysisk arbeid og slit.
Lvl 5 Taskenspiller
Den ideen er det mange som har hatt, meg inkludert.
Etter å ha prøvd småbruklivet noen år vil jeg si meg enig med EzreaL...

Lag deg en oversikt over ALLE utgifter dere vil ha i løpet av et år,
og lag en beregning på inntektsbehov for et godt liv.
Legg også inn en sikkerhetsmargin i budsjettet,
og ta høyde for at minst en av dere blir syk og fungerer dårlig i perioder.
Hvis regnestykket fremdeles er positivt, kjør på og lev drømmen.
Min anbefaling er at dere kjøper ei hytte som dere stikker til hver eneste fridag.

Kan få de rimelig billig hvis du holder deg utenfor de populære stedene, mindre folk også.

Det å leve av ett småbruk i dag er tilnærmet umulig, hvis du ikke er veldig idealistisk.

Eller så må dere beholde jobbene og gjøre en gradvis opptrapping. Det går an...

Men å leve slike oldeforeldre e våres gjorde... Nesten umulig
Sove lenge mens du lever av dyra og hagen? Du vet at bønder er oppe før fuglene fjerter om morran sant?

Ideen er grei nok, men høres ut som du vet litt lite om hva du ønsker deg. Det er ikke noe dans på roser.
Skal det være strøm på denne hytten? Også nevner du turer til butikken, hvordan tenker du å skaffe penger til det? Vil se for meg at det er en del lettere å kunne livnære seg av naturen om du har en fryser, men da trenger man jo penger til strøm. Anyways.. Jeg ser for meg at den livsstilen du beskriver består av mye beinhardt arbeid. Sikkert morsomt om man er riktig type menneske tho...

Vil solcellepaneler klare å drive frysere osv på vinteren?
Sist endret av Alge; 2. mars 2020 kl. 01:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Alge Vis innlegg
Skal det være strøm på denne hytten? Også nevner du turer til butikken, hvordan tenker du å skaffe penger til det? Vil se for meg at det er en del lettere å kunne livnære seg av naturen om du har en fryser, men da trenger man jo penger til strøm. Anyways.. Jeg ser for meg at den livsstilen du beskriver består av mye beinhardt arbeid. Sikkert morsomt om man er riktig type menneske tho...

Vil solcellepaneler klare å drive frysere osv på vinteren?
Vis hele sitatet...

Du mener man trenger fryser når det er 20-30 minus ute?
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Du mener man trenger fryser når det er 20-30 minus ute?
Vis hele sitatet...
Nei, men vinteren her jeg bor er det plutselig 7+ grader.
Nei jeg har liten tro på at dere får dette til, de som gjør dette er stortsett folk som er oppvokst i ei hytte i skauen og som har vært med å felle trær, jakte, bygge diverse innrettninger i leiren +++++ penger vil dere også trenge uansett til redskaper og andre nødvendige ting som trengs og uti skogen er det ikke mye penger å tjene, dette er en livsstil man ikke bare kaster seg ut i men en livsstil man blir født inn i, jeg er veldig med på tanken men hadde heller spart opp å kjøpt ei lita koje i skogen som dere kan flykte til i helger og ferier, bedre en ingenting ��
Spar opp en god del penger og invester de smart. Er dere heldige kan dere leve greit av investeringene i tillegg til litt freelance arbeid eller lignende på siden.
ser noen snakker om mat, men konservering av mat vil ikke egentlig være noe problem uten strøm så sant man ikke tenker på sushi en gang i uka og belager seg på en sjelden butikk-tur, som ts nevner.

skal man se bort ifra "tilsetninger" som f eks salt, eddik el røyk for konsververing så vil en god og fuktig grop (lagring via graving) holde maten lenge selv midt på sommeren.
..bakterier fra jorda? det fikser bålplassen+vann (basisen for såpe er aske (lut) og vann, helst også fett)

til TS før jeg sporer av for mye. lær av sånn de levde før, og tilpass det sånn dere kan for å tilfredsstille det dere vil oppnå, improviser og lykke til, håper på oppdateringer! ^^
KLM

Go for it!

Selv ville jeg ideelt sett forsøkt å bosette meg i nærheten av skog, fjell og vann på samme tid. -Med fiskegarn, hagle og ei rifle - i håp om en noe variert kost.

Dere kan kjøpe en eldre traktor, og brygge og destillere drivstoffet selv. Om dere så klarer å dyrke poteter, har dere det gående. -Slipper til og med turer på polet. Kjøretøy-forsikring behøver dere ikke ha, med kjøring på egen tomt.

At dere har funnet hverandre, og har et felles ønske om dette - ville jeg sett på som 'jackpot', og en unik mulighet.

Godt mulig at det er rimeligere tomter over svenskegrensa. Om dere er nevenyttige, kan dere bygge selv.

Det er nok allikevel enkelte ting som vil vekke savn til byen. Mavesjau etter å ha spist fordervet rype, i minus tyve grader, for så å gå tom for tørre blader.
Sist endret av Brems; 2. mars 2020 kl. 06:09. Grunn: Oppdaterte lenke
Høres ut som dere er 15 år gamle og har startet en tankerekke uten å fullføre den.

Dere ønsker å flytte til en hytte og deretter ikke jobbe. Skal sove lenge på morningen og likevel ha dyr? Dere skal dyrke mat også skal dere jommen på butikken osv.

Hvordan skal dere få midler til å kjøpe hytta? Om dere skal ha dyr så er det jo ingen hytte dere trenger men en gård, et småbruk. Nå finnes det jo enormt mange småbruk rundt forbi og mange av disse er jo også til salgs. Men hvordan skal det finansieres når dere ikke skal jobbe og dermed blir uten inntekt? Og hvordan har dere sett for dere at dere får kjøpt inn alt det dere måtte trenge i butikken når dere ikke har inntekt? Du vet du kan brygge øl i byen også? Du må ikke rømme til fjells for å brygge øl, ølbrygging er fult lovlig og det er det ingen som bryr seg med. Nei en blir ikke gærn av å bo på bygda. Småbrukslivet betyr ikke å være 100% avskåret fra andre folk 100% tia, for gjør man det da er man sær i utgangspunktet.

Alt av utstyr på et småbruk må vedlikeholdes, og det koster faktisk ofte penger. Det er oljer og filtre. Verktøy brekker eller må fornyes.

Dere får utgifter til for til dyra, dyrelege, vaksiner, kraftfor, diesel til traktor, dekk, hydraulikkolje, dasspapir, bind, og alt annet dere måtte ønske å fra samfunnet dere forakter. Dessuten vil du jo faste utgifter til forsikring, kommunale avgifter, vann og avløp, strøm, fyring, internett, eiendomsskatt, og påkrevd og nødvendig vedlikehold.

Harde fakta, skal du drive småbruk må du nesten være født på småbruk. Med det mener jeg at du må nesten ha lært fra du var liten å fikse ting selv. Fulgt etter far din og sett han fikse ting og lært det alle triksa. Kun de mest nevenyttige som ikke er oppvokst på gård vil ha den kunnskapen som kreves. Og gjør en feil så koster det ofte penger....

En morsom dagdrøm mens dere fyrer en rev uten tvil. Men føler ikke det er særlig realisme i dette ennå. Hvor mye cash har dere, og hvordan skal dere dekke de faste kostnadene hver måned? Det må på plass først.

Stalltips, skaff dere en jobb dere kan ha hjemmefra. Om det virker umulig, ta en utdannelse som gjør det mulig. Når fast inntekt opptjent på hjemmekontor er på plass blir alt mye enklere. Og om dere allerede har penger på bok som gjør at dere ikke ender opp med stort lån på småbruket så kan dere jo justere ned tiden på hjemmekontoret slik at dere kun jobber nok til å dekke utgifter, pluss penger til fyll og fanteri.
Sist endret av jaffa87; 2. mars 2020 kl. 12:48.
Trenger jo ikke å kun dyrke potet og gullerøtter. Kan smøre økonomien ganske greit med f.eks sopp og cannabis. Men det også er litt arbeid.

Ville ha dratt til varmere strøk.

Sjekk ut sider som workaway.info og wwoof.net

Her kan dere jobbe på gårder mot kost og losji.. i hele verden, også Norge. Genialt for å lære og sjekke ut om det passer for dere. Trenger ikke å koste en eneste krone. Kan haike rundt fra gård til gård. Men lurt med penger til returbillett, ambassaden hjelper deg i værste fall.
Og hvordan får en en jobb en kan ha hjemme? Kunne trengt litt mer gryn mellom henda.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Og hvordan får en en jobb en kan ha hjemme? Kunne trengt litt mer gryn mellom henda.
Vis hele sitatet...
https://www.cloudworkers.company/no
Sitat av hollow Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Realistisk lønn?
Her er en link til dokumentar om en familie som flyttet ut i skogen, og hvordan hverdagen deres er. Den kan kanskje funke som en realitetsorientering? Det er ikke et slaraffenliv akkurat.
https://tv.nrk.no/serie/eit-enklare-...5019/avspiller

Forøvrig kan man unngå mange av stressmomentene ved å bo i Oslo ved å flytte til en småby, eller ei bygd. Man trenger ikke bo i ødemarka for å få et roligere liv. Har du leilighet i Oslo som kan selges, kan du i beste fall kjøpe et hus på bygda og i tillegg innfri boliglånet så du blir gjeldfri. Da trenger man ikke full jobb for å overleve.
Go for it @Hr. Smith!

Finnes alltid negative haters. Det er de som ikke er i stand til å ta disse steg selv og som forsøker å trykke ned dere. Selvfølgelig noen gode og reelle synspunkter, men man kommer aldri noen vei dersom man skal fin-tenke alle detaljer på plass først.

Selvfølgelig trenger dere noen penger i bunn til hytten og investeringer, klær, kaffe og mat dere ikke kan skaffe selv.

Men går det skjeis så kan dere jo bare returnere til "sivilisasjonen" igjen. Intet tapt, bare en erfaring tjent.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Flytt til finnmark.
Sitat av Augustus Vis innlegg
Go for it @Hr. Smith!

Finnes alltid negative haters. Det er de som ikke er i stand til å ta disse steg selv og som forsøker å trykke ned dere. Selvfølgelig noen gode og reelle synspunkter, men man kommer aldri noen vei dersom man skal fin-tenke alle detaljer på plass først.

Selvfølgelig trenger dere noen penger i bunn til hytten og investeringer, klær, kaffe og mat dere ikke kan skaffe selv.

Men går det skjeis så kan dere jo bare returnere til "sivilisasjonen" igjen. Intet tapt, bare en erfaring tjent.
Vis hele sitatet...
Man er ikke en "hater" som prøver å trykke folk ned når man kommer med erfaringsbaserte tips. Å forlate sivilisasjonen og leve "off-grid" er blitt en romatisert greie der de færreste i det hele tatt har en brøkdel av peiling på hva man begir seg ut på. Én ting er alt som skal ordnes med utstyr, anskaffelse av husly, transport osv. Det kan de fleste klare om enn med litt hjelp. Utfordringene starter når man plutselig er der, langt fra alt og alle, og problemene hoper seg opp og står i kø. Man skal besitte en hel del både kunnskap og praktiske ferdigheter for å komme seg styrket gjennom én enkelt dag ute i villmarken.

Så joda, man kan følge tipset ditt og YOLO og alt det der, men hvis man virkelig ønsker et slikt liv og lykkes med det så er nok grundig planlegging den eneste veien å gå - med mindre man vil krype til korset og dra tilbake til der man kom fra etter noen dager.

Så bare kall oss hatere og whatnot, men vi vet hva vi snakker om. Det gjør kanskje ikke du. Dette er ikke det samme som å slippe alt for å dra en måned på Paradise Hotel for å være seg selv 120%.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
En moderat versjon av dette er jo å ikke gå "all in". Dvs, prøve ut livsstilen en periode hos noen andre som driver småbruk.
Da får man en feeling for hva dette går ut på, opplæring, og kan gjøre en mer informert beslutning ut i fra erfaring.
Det er mange bondegårder i Norge som er del av europeisk samarbeid der man kan bo og jobbe for "kost og losj" og noe lønn.

Så langt må jeg si.. at mitt eget forslag er det beste.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Det var ei dame som gjorde akkurat hva de i tråden har lyst til da: https://tv.nrk.no/serie/der-ingen-sk...0219/avspiller

mer eller mindre hvertfall. Så det er jo mulig. Anbefaler episoden!
Hvorfor ikke bare flytte på bygden, bytte jobb til noe du trives med, starte ølbrygging i uthuset, kjøpe/bygge et nøst/hus på fjellet uten elektrisitet og vann som dere kan reise til i helger og ferier. Føler denne drømmen om å legge samfunnet totalt bak seg er litt i overkant idealistisk, ville i det minste prøvd meg frem med små steg før jeg hadde solgt alt og flytta ut i en gapahuk i skogen.
Hr. Smith's Avatar
Trådstarter
13 7
Sitat av jaffa87 Vis innlegg
Høres ut som dere er 15 år gamle og har startet en tankerekke uten å fullføre den.

Dere ønsker å flytte til en hytte og deretter ikke jobbe. Skal sove lenge på morningen og likevel ha dyr? Dere skal dyrke mat også skal dere jommen på butikken osv.

Hvordan skal dere få midler til å kjøpe hytta? Om dere skal ha dyr så er det jo ingen hytte dere trenger men en gård, et småbruk. Nå finnes det jo enormt mange småbruk rundt forbi og mange av disse er jo også til salgs. Men hvordan skal det finansieres når dere ikke skal jobbe og dermed blir uten inntekt? Og hvordan har dere sett for dere at dere får kjøpt inn alt det dere måtte trenge i butikken når dere ikke har inntekt? Du vet du kan brygge øl i byen også? Du må ikke rømme til fjells for å brygge øl, ølbrygging er fult lovlig og det er det ingen som bryr seg med. Nei en blir ikke gærn av å bo på bygda. Småbrukslivet betyr ikke å være 100% avskåret fra andre folk 100% tia, for gjør man det da er man sær i utgangspunktet.

Alt av utstyr på et småbruk må vedlikeholdes, og det koster faktisk ofte penger. Det er oljer og filtre. Verktøy brekker eller må fornyes.

Dere får utgifter til for til dyra, dyrelege, vaksiner, kraftfor, diesel til traktor, dekk, hydraulikkolje, dasspapir, bind, og alt annet dere måtte ønske å fra samfunnet dere forakter. Dessuten vil du jo faste utgifter til forsikring, kommunale avgifter, vann og avløp, strøm, fyring, internett, eiendomsskatt, og påkrevd og nødvendig vedlikehold.

Harde fakta, skal du drive småbruk må du nesten være født på småbruk. Med det mener jeg at du må nesten ha lært fra du var liten å fikse ting selv. Fulgt etter far din og sett han fikse ting og lært det alle triksa. Kun de mest nevenyttige som ikke er oppvokst på gård vil ha den kunnskapen som kreves. Og gjør en feil så koster det ofte penger....

En morsom dagdrøm mens dere fyrer en rev uten tvil. Men føler ikke det er særlig realisme i dette ennå. Hvor mye cash har dere, og hvordan skal dere dekke de faste kostnadene hver måned? Det må på plass først.

Stalltips, skaff dere en jobb dere kan ha hjemmefra. Om det virker umulig, ta en utdannelse som gjør det mulig. Når fast inntekt opptjent på hjemmekontor er på plass blir alt mye enklere. Og om dere allerede har penger på bok som gjør at dere ikke ender opp med stort lån på småbruket så kan dere jo justere ned tiden på hjemmekontoret slik at dere kun jobber nok til å dekke utgifter, pluss penger til fyll og fanteri.
Vis hele sitatet...
Når sant skal sies satt vi faktisk bare og drømte oss bort. Dette er ikke en plan vi for øyeblikket driver å realiserer. Det var som sagt bare en befriende tanke jeg starta å gruble på, og ville vite litt hva folk tenker, og om noen kanskje har drøftet over det samme.

Jeg forstår at man trenger penger til noen delvis faste utgifter man ikke er foruten. Men flere av tingene du nevner som koster spenn er jo sånt man ville hatt som mål å slippe. Det jeg tenker på er ikke å stå opp kl. 12 om dagen i en hytte dypt inne i Finnskogen, og browse Instagram mens foodprocessoren gjør seg ferdig. Selvsagt er det en "jobb" hvor du alltid er på shift. Men kanskje det er noe i det. En sinnsro om man får det til å gå rundt.

Uansett er vi begge i full jobb, ettersom du tar opp det med midler til å kjøpe hytta, osv. Men det er nok mer realistisk som noen nevner å gjøre det i perioder, evt med opphold mens man er i arbeid.

Jeg regnet med at noen kom til å henge seg fælt opp i det jeg skrev om ølbrygging. Jeg er fullt klar over at man kan brygge opp til en viss prosent for eget bruk osv. Men det var bare måten jeg fant det mest passende å ordlegge meg for å fremme mitt budskap. Jeg takker uansett for dine tips og fornærmelser.
Er en grunn til at det står fraflytta småbruk å forfaller rundt om i skauen, bønder som selger jordene sine og til slutt bare har huset og løa som dem leier ut til folk som trenger steder å lagre bobil og båt igjen, det er et jævlig slit å drive gardsbruk, stort som smått så igjen se heller på mulighetene for å kjøpe ei lita enkel hytte uten vann og strøm, disse koster ikke mange 100 tusen, eventuelt flytt vekk fra asfaltjungelen til ei lita småbygd der alle kjenner alle å ingen låser ytterdørene, lykke til uansett
Sitat av Hr. Smith Vis innlegg
Når sant skal sies satt vi faktisk bare og drømte oss bort. Dette er ikke en plan vi for øyeblikket driver å realiserer. Det var som sagt bare en befriende tanke jeg starta å gruble på, og ville vite litt hva folk tenker, og om noen kanskje har drøftet over det samme.

Jeg forstår at man trenger penger til noen delvis faste utgifter man ikke er foruten. Men flere av tingene du nevner som koster spenn er jo sånt man ville hatt som mål å slippe. Det jeg tenker på er ikke å stå opp kl. 12 om dagen i en hytte dypt inne i Finnskogen, og browse Instagram mens foodprocessoren gjør seg ferdig. Selvsagt er det en "jobb" hvor du alltid er på shift. Men kanskje det er noe i det. En sinnsro om man får det til å gå rundt.

Uansett er vi begge i full jobb, ettersom du tar opp det med midler til å kjøpe hytta, osv. Men det er nok mer realistisk som noen nevner å gjøre det i perioder, evt med opphold mens man er i arbeid.

Jeg regnet med at noen kom til å henge seg fælt opp i det jeg skrev om ølbrygging. Jeg er fullt klar over at man kan brygge opp til en viss prosent for eget bruk osv. Men det var bare måten jeg fant det mest passende å ordlegge meg for å fremme mitt budskap. Jeg takker uansett for dine tips og fornærmelser.
Vis hele sitatet...
Ja du vil få vekk faste utgifter? Åssen da tenker du? For jeg tok jo ikke med renteugifter, avdrag på lån etc. Det jeg tok med var kostnader i dyrehold og det å eie et småbruk.

Det jeg sliter med å skjønne er hvordan du kan skal slippe disse utgiftene, for du sier det er målet ditt?

Dere får utgifter til for til dyra, dyrelege, vaksiner, kraftfor, diesel til traktor, dekk, hydraulikkolje, dasspapir, bind, og alt annet dere måtte ønske å fra samfunnet. Sålenge det er dyr på småbruket er det vanskelig å fri seg fra slike kostnader. Dessverre.

Dessuten vil du jo faste utgifter til forsikring, kommunale avgifter, vann og avløp, strøm, fyring, internett, eiendomsskatt, og påkrevd og nødvendig vedlikehold.

Ser rett og slett ikke åssen du skal få vekk dette. Ja du kan selvsagt droppe strøm og internett. Men da trenger du mer ved og får økte utgifter til talgelys, parafin etc.

Jeg føler vel at akkurat det med ølbrygging var det jeg brydde meg minst om, for det er ikke viktig for prosjektet deres. Så jeg bare påpekte at det ikke er noe ulovlig ved ølbrygging.

Siden de faste utgiftene fortsetter å løpe selv etter at småbruket er kjøpt, og de faste utgiftene er helt umulig å få i null pga vann og kloakk, kommunale avgifter, eiendomsskatt etc. så må dere enten være dritrike eller jobbe hjemmefra.

Dere liker ikke folk. Perfekt da å bo på et småbruk og jobbe hjemmefra. Om du "pendler" fra kjøkkenbordet til spisebordet så sparer du masse tid fort 1/4-1/2 årsverk. Dvs at du får masse tid til overs til å plante frukt og luke grønnsaksbed. Selv om du har en betalt jobb. Og når dere har fått mer kontroll på hvilke utgifter småbrukslivet medfører så kan dere redusere fra 100% stilling til whatever dere trenger for at det skal gå rundt.

Ingen grunn til å være hårsår. Du skrev det du skrev i posten din og jeg svarte på det. Svarte for å vise deg at bondelivet er knallhard jobb og uten særlig penger. Ingenting av det jeg skrev var skrevet for å disse deg. Men jeg trodde nok at du var langt yngre og tippet vel deg til å være tenåring tror jeg. Der tok jeg feil. Du er jo i jobb så jeg bommet der.
Sist endret av jaffa87; 3. mars 2020 kl. 05:54.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Man er ikke en "hater" som prøver å trykke folk ned når man kommer med erfaringsbaserte tips. Å forlate sivilisasjonen og leve "off-grid" er blitt en romatisert greie der de færreste i det hele tatt har en brøkdel av peiling på hva man begir seg ut på. Én ting er alt som skal ordnes med utstyr, anskaffelse av husly, transport osv. Det kan de fleste klare om enn med litt hjelp. Utfordringene starter når man plutselig er der, langt fra alt og alle, og problemene hoper seg opp og står i kø. Man skal besitte en hel del både kunnskap og praktiske ferdigheter for å komme seg styrket gjennom én enkelt dag ute i villmarken.

Så joda, man kan følge tipset ditt og YOLO og alt det der, men hvis man virkelig ønsker et slikt liv og lykkes med det så er nok grundig planlegging den eneste veien å gå - med mindre man vil krype til korset og dra tilbake til der man kom fra etter noen dager.

Så bare kall oss hatere og whatnot, men vi vet hva vi snakker om. Det gjør kanskje ikke du. Dette er ikke det samme som å slippe alt for å dra en måned på Paradise Hotel for å være seg selv 120%.
Vis hele sitatet...
Ikke bry deg om slike haters @Hr. Smith. Kjør på.
Sitat av Augustus Vis innlegg
Ikke bry deg om slike haters @Hr. Smith. Kjør på.
Vis hele sitatet...
Haters? Om en leser første innlegg og resten av tråden kronologisk så ser jeg ikke haters. Jeg ser folk påpeker ting som det virker som Hr.Smith har oversett fullstendig. Selv om du kjøper en hytte så vil det kreve bruksendring for å bo der permanent. Da utløser det eiendomsskatt, krav til vann og avløp etc. Og skal det være husdyrhold for å være selvberget så holder det ikke med en hytte. Da må det være fjøs eller egnet bygg til dyrehold. Bonder har inspeksjoner av dyrlege og mattilsynet som sjekker at alt av bygg og båser og rundt dyrevelferd er i henhold til regelverket. Så det er ingen vei utenom.

Og gårdsdrift er jo per definisjon næringsvirksomhet. Slik at selv kommuner som har lav vannavgift ofte tar mer per kubikk til næring. Og det er krav til mat og liggeforhold for dyr. Dyr produserer møkk, som må i godkjent møkk-kjeller også må det brukes traktor, svære pumper og møkkvogner på mange kubikk for å spre møkka når våren kommer. Traktoren vil trenge diesel, olje, dekk, etc. Og gresset må slåes, gresset pakkes i baller og da må det kjøpes inn utstyr til å pakke. Og plast. Eller leie inn noen til å pakke. Og de skal ha timesbetalt eller fastpris. Og betaling i penger. Som alle andre.

Det er sikkert masse andre utgifter også kommer til som Hr.smith vil få i fanget når han starter bondelivet. Og felles for alt av utgifter er at det kreves penger. Målet til Hr.Smith var jo å slippe å jobbe. Både han og fruen. Vel med mindre de er skikkelig rikfolk så må de jobbe om de skal ha seg småbruk. Utgiftene hver måned tilsier det. Uten jobb blir det tvangssalg og en svært kortlivet drøm.

Tror ikke det er snakk om haters eller at noen forsøker å trøkke fyren ned, eller knuse drømmen hans. Men som du kanskje nå skjønner så er det en grunn for at det mange gårder til salgs. Bondeyrket er knalltøft. Det er harde krav fra myndigheter. Og alt av krav kommer med en regning eller to. De fleste bønder som ikke driver veldig stort er millionærer, i gjeld. Og ofte er det også slik for de som driver stort. De har bare ennå mer gjeld....
Go for it! Dette kan bli ditt og madamens livs eventyr. Mens dere planlegger så er et tips å lese denne boken
https://www.pax.no/walden.5602017-470745.html
My Self Reliance:
https://www.youtube.com/channel/UCIM...XXCeq2UJePJEog

Living Big in a Tiny HouseEn haug av geniale løsninger!)
https://www.youtube.com/channel/UCoN...XtGPLv9UeJZwBw

OffGrid.se
https://www.youtube.com/channel/UCvm...um7EclRn6kJRKw

Talasbuan:
https://www.youtube.com/channel/UCxl...rFMYul-5N0u1Mg

etc...etc...etc, det finnes haugevis av slike kanaler og hvorfor ikke starte din egen kanal med samme emnet? Dette er noe jeg kunne tenkt meg også, men umulig i den situasjonen jeg er i nå dessverre. Jeg mener gjør det! Om du har mulighet og dette er noe hjertet ditt brenner for så ikke nøl...

Planlegg godt, tenk på alle mulige scenarioer, spør her om tips/triks, invester i solpaneler og batterier.. etc
Til TS: ikke bry deg om negative folk. De er bare misunnelige.

Her er en artikkel på Aftenposten i dag som vel er nesten akkurat det du ønsker deg: https://www.aftenposten.no/bolig/i/8...e-an-aa-si-nei
Setter pris på Jokke-referansen i både brukernavn og tittel
Mange her som er voldsomt sensitive på OPs vegne. Er det virkelig nødvendig å kalle alle som har føttene på bakken for haters?
Hm. Det går fint å bo i ei hytte i skogen eller på fjellet, vekke fra folk, og fortsat ha et "normalt" komfortabelt liv, om man flytter ut på bygda. Og så finne seg en jobb der man ikke trenger å forholde seg så mye til mennesker, om det var det som var poenget.
Slik jeg lever nå, og om jeg hadde hørt med sjefen om å fått en litt annen stilling, så kunne jeg lett levd et liv der jeg kunne gått flere dager uten å veksle et ord med noen.
Jeg har generelt lite forbruk, ingen barn, jobber 100% stilling, og har masse penger til overs. Kunne sikkert klart meg med 50% stilling om jeg hadde spart litt på ting og tang.
Det fine med bygda/skogen, er at husrom er relativt billig. Du får leie et helt hus for 4000 i måneden liksom. Ikke noe luksus, men det hørtes ikke ut som det var noe problem. Jeg bruker ca 1000-2000 i måneden på strøm, uten noe spesiell sparing. (varierer veldig mellom sommer og vinter) + noe på renovasjon og kommunale avgifter og internett. Men man må ha bil, kan ikke basere seg på buss, og det kan vere et stykke å kjøre til alminnelig butikk. Men jeg vil påstå at om man er 2 som bor sammen, så trenger man ikke stor stilling hver for å klare å leve slik.

Og en ting må være klinkende klart.
Det er at å være så selvforsynt at du ikke trenger å tjene penger, er MYE arbeid. MYE mer arbeid enn en 8-4 jobb. Om det er en slik livsstil du liker, så kan det hende det funker. Men du kan ikke tro at du slipper å stå opp klokka 6 og ikke ha noen rutiner. Du vil nok klare å få mye mer komfort for mindre innsats, om du jobber normalt og kjøper det.
Men nå er jeg fullstendig enig i at penger er ikke så viktig, det er minst like viktig å gjøre noe man trives med hver dag. Nå er jeg så heldig at jeg har funnet meg en jobb jeg trives med, og tjener helt ok på, så for meg er det jo greit.
Kall meg gjerne hater, det spiller ingen rolle hva jeg syns eller hva andre syns, fakta og virkeligheten er den samme uanset.

Jeg er oppvokst på gårdsbruk som har gått i arv i noen generasjoner. Det var en relativt stor gård når jeg var liten, men etter dagens standard, så er den nok nesten som et småbruk å regne.
Har jo prata litt med mine foreldre og besteforeldre, og vil nå så absolut påberope meg at jeg har en viss innsikt i hvor mye innsats som trengs for å få ut et brukbart produkt det går å leve av.
Jeg treffer av og til folk som synes det høres så fritt ut å leve av det naturen kan gi, slik som før i gamle dager. Da må jeg bare riste litt på hodet for meg selv. Ok, du er fri som i at du ikke har noen sjef. Men med en gang det blir blandet dyr inn i bildet, så er du så utrolig mye mer bundet av den grunn.

Jeg er UTROLIG glad for at vi lever i dagens samfunn, der jeg kan bli nesten hva jeg vil, og ikke "MÅ" fortsette med noe gårdsdrift. Foreldra mine har lagt ned drifta, og har det helt supert med normale jobber. Det er helt fantastisk å ha fri etter 16.00 og hver helg, og kunne gjøre akurat hva man vil, uten å bekymre seg for noe. Og atpåtil tjener man mer penger. Bestefaren min hadde lyst å bli lærer, men livet og situasjonen var slik at han måtte bare overta gården. Han hadde vel et bra liv, men det var ikke helt slik han skulle ønske. Og før hans tid igjen, så var det heller slik at hele storfamilien måtte hjelpe til for å få det til å gå rundt. Da var det nok nesten enda viktigere å forholde seg til andre, og komme overens med lokalsamfunnet.

Du får utrolig lite utav å være helt alene, og skulle være helt selvforsynt, rett og slett fordi en person aleine kan ikke ha kunnskap om, og drive med alle slags fagfelt. Det er bare å sette seg ned og tenke rasjonelt. Skal du bo i et hus? Hvor skal du få det fra? Skal du kjøpe det? Skal du ha lån? Da må du ha penger. Hvor får du det fra? Skal du selge potet? Hvor mye potet må du selge for å få råd til et hus? Potet er ikke bra betalt, her vil jeg anta det er snakk om ører per kg. Skal du bygge huset selv? Hvor får du materialer fra? Skal du hogge skog selv? da må du ha sag. Hvor mye potet må du selge for å få råd til sag? spiker må du ha, enda mer potet må selges. Hvordan får du tid til å holde på med potet OG hogge skog OG bygge hus?
Veldig forenkla prinsipp, men poenget er at til syvende og sist så er det godt å få inn litt cash for å gjøre alt enklere.

Husker vi hadde noe potet og kålrabi og div. på gården. Men det var jo bare arbeid og spetakkel, og bare småpenger å tjene. Og så blei det av og til dårlige avlinger som ikke var brukende til annet enn mat til kua. Og det er surt etter å ha lagt mye innsats i det. Og det er ikke så lettvindt som å bare bruke en dag på våren og plante ting i jorda, og vente til høsten og slå eller ta det opp. Det trengs en del stell. Det kommer ugress/mark/innsekter, og det må gjødsles, og hvert 6. år må jorda pløyes. Man må dele jorda si opp i 6 deler, slik at en del blir pløyd hvert år, så det ikke blir totalstopp i produksjonen. Og her kommer det da igjen kostnader til redskap. Skal du ha traktor? Hvis ikke, skal du pløye med spade? Hvor mye jord får du snudd, og hvor mye gjødsel får du ut med spade i løpet av ei uke? Redskaper må vedlikeholdes og repareres. Du vil ikke tro hvor mye rart som går i stykker, før du har prøvd selv. Her blir det enda mer kostnader du må tjene inn, eller tid du må bruke. Skal du ha ei ku? Du må ha husrom til den. Den krever stell og melking HVER morgen og kveld. Trenger ikke ta så lang tid. Men det MÅ gjøres. Her kommer det ei rutine som må gjøres. Vil du noen gang ha fri en dag og reise vekk? Du må få tak i noen som kan stelle kua. Mer utgifter. Nå er man faktisk like bundet som i en normal 8-4 jobb. Kua må ha mat, nå trenger du faktisk ganske store arealer for å dyrke gress for et helt år. Mer arbeid som tar tid.

For all del, liker du slikt, så kjør på. Men jeg sier bare igjen, tro ikke at du blir mer fri og slipper å jobbe deg ihjel. Jeg ville nok heller starta i det små. Med en liten grønsakshage eller drivhus, og kanskje noen høns, de trenger ikke så utrolig mye stell. Og så se om du liker det. Her er det nok heller ikke spesielt mye penger å spare, grønsaker og egg koster ikke mye rart i butikken.

Ikke for å ta motet fra deg altså, men må bare få ut hva jeg tenker.

Og så ser jeg nå at det her blei jo veldig negativt igjen. Det er jo også fine stunder. Men ikke BARE fine stunder, slik som det er lett å se for seg når man ønske-tenker.
Sist endret av Sarv_2; 8. mars 2020 kl. 13:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sarv, et reflektert og saklig innlegg i en tråd jeg følte manglet substans utover ren romantisering av "det enkle livet" og flere av innleggene var lite informative og ganske mange innlegg som lirte av seg "haters" uten noe særlig begrunnelse. Du har begrunnet ditt synspunkt og har også erfaring og har vokst opp på gård så da blir det straks mer vekt over det du sier.

Det med å være selvberget er vrient fordi det bringer med seg endel kostnader. Straks en skal ha dyr på bås så er det også temmelig strenge krav og reguleringer fra myndighetene og som du sier så blir regnestykket straks annerledes med en gang produksjonskravet blir så stort at det jordbruket må mekaniseres og det må brukes traktor og traktorredskap.

Du har et annet godt poeng som jeg ikke tror jeg så i andre innlegg i tråden. Velg hvor kampen skal stå med omhu. Altså hva er det viktigste med å flytte på landet? Er det lavere levekostnader? Mer fritid? Lavere arbeidsinnsats for å få det til å gå rundt? Som du sier deltidsjobber kan være nøkkelen til det gode livet på landet. Økonomisk frihet gir også mindre stress i hodet. Og med lave bokostnader så trenger ikke inntektene være formidable for å leve et godt liv på bygda. Lange arbeidsdager med vedhugst, fjøsstell, reparasjoner, vedlikehold, pløying, såing, luking, slåing etc er en mulighet. Men det er ikke et enkelt liv. Det blir et hardt liv både økonomisk og også med tanke på arbeidsinnsatsen det krever. Kanskje er det langt enklere å ha hjemmekontor i 30-40-50% stilling?

Hva kan man gjøre på bondelandet for å produsere mat? Vel frukt og grønt er definitivt mulig. Og for de som ønsker økologisk og frisk mat året rundt så jo også det mulig idag for alle egentlig. Mange kreative mennesker gror mye rart på få kvm ved hjelp kunstig lys, og de kan jo gro grønnsaker og frukt/bær i høyden feks ved hydrophonic. Relativt lavt strømforbruk. Koster ikke allverden å komme igang med og gir faktisk avling året rundt når det planlegges og frø spires slik at det kan høstes jevnt. Kanskje kan det faktisk også bli en potensiell inntektskilde, selge økologisk grønnsaker, salater, frukt og bær til lokale restauranter, gårdsutsalg eller butikker?

Større dyr som sau, ku etc krever fort mye utstyr, kostbare bygningsmasse som fjøs etc. Men eggproduksjon kan foregå på lite areal og det krever ikke dyrt utstyr eller enorm innsats. Som Sarv sier, straks det er dyr på en gård så blir kravene og innsatsen annerledes. De må ha mat og tilsyn daglig. Men om en kan leve med det så er vel ting relativt greit? Da blir det jo proteiner både fra egg, kylling og gammal høne. Kanskje kan det også være muligheter for oppdrett av and? Men vet ingenting om hva som kreves for å drive med ender.

Poenget jeg forsøker å få frem er at om en ønsker et behagelig liv uten stressende 8-4 jobb, køkjøring, venting på tog, etc så er det ikke sikkert at bondelivet er det man agentlig søker. Kanskje kan en finne det en søker uten å ha pliktene, ansvaret og risikoen bonden har? Koster lite å produsere egg til eget bruk, krever ikke masse innsats og på sikt kan kanskje også eggproduksjonen bringe noen kroner inn?

Noen timer om dagen i lønnet jobb fra hjemmekontor ute på landet vil kanskje gi deg det økonomiske handlingsrommet du trenger for et bekymringsløst liv på bygda. Og på sikt når du har fått kunnskap og erfaring så kan du kanskje leve primært av å gro mat til deg og dine samt til salg? Og mtp på det sosiale så velger dere jo helt selv hvor mye dere ønsker å være sosiale. Men selv på bygdene så er det mulig å være sosiale om en ønsker det.
Sist endret av _abc_; 8. mars 2020 kl. 21:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det finnes mange nyanser mellom ytterpunktene du skisserer. Dere bør jo definitivt flytte fra storbyen hvis dere ikke trives med det du beskriver. Jeg lever langt fra off the grid, men det er en god følelse å kunne holde seg selv med mat i større eller mindre grad. Det er et helt annet tempo her, ikke nødvendigvis mindre aktivitet, men færre påtrengende inntrykk. Færre folk, ingen butikker, ingen reklameskilt, ingen trafikkstøy, så og si ingen lysforurensing. Sånne ting er viktig for meg i alle fall.

En del av samfunnet er man her, i mye større grad enn i byen vil jeg si. Men det blir på en helt annen måte, her er man en viktig del av samfunnet, man ser en direkte verdi av det hver enkelt gjør. Det skjer absolutt ingenting her hvis vi ikke organiserer og fikser det selv. Det kan hende det er et samfunnsliv du hadde likt bedre. Nå er jeg et samfunnsmenneske selv, og har en jobb der jeg får være aktiv på den fronten utover min egen bygd også, men det er jo nok av dem her som ikke gjør det.

Hvis det virkelig er arten menneske du hater, og ikke bare følelsen av å gå i stim blant dem, så finnes det selvsagt skikkelig avsidesliggende steder også, uten at det trenger å være 1800-talls hyttestandard.

Det jeg vil frem til er at i stedet for å sitte i storbyen og bare drømme om å gå helt urealistisk ut i andre ytterpunkt, så ta å gå halvveis i den retningen dere vil. Så kan dere justere litt etterhvert og se om dere finner en balanse dere trives med.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Og gårdsdrift er jo per definisjon næringsvirksomhet. Slik at selv kommuner som har lav vannavgift ofte tar mer per kubikk til næring. Og det er krav til mat og liggeforhold for dyr. Dyr produserer møkk, som må i godkjent møkk-kjeller også må det brukes traktor, svære pumper og møkkvogner på mange kubikk for å spre møkka når våren kommer. Traktoren vil trenge diesel, olje, dekk, etc. Og gresset må slåes, gresset pakkes i baller og da må det kjøpes inn utstyr til å pakke. Og plast. Eller leie inn noen til å pakke. Og de skal ha timesbetalt eller fastpris. Og betaling i penger. Som alle andre.
Vis hele sitatet...
Du kommer riktignok ikke unna å kjøpe ting, men her overdramatiserer du litt hvor avansert det er å ha noen få husdyr, altså. Du trenger hverken avansert fjøs, traktor, pumpe, møkkvogn, forhøster eller rundballepakker for å ha et par geiter (du må ha mer enn én, de er flokkdyr). Du kan kjøpe noen høyballer til vinteren eller lage det selv for hånd, og ha dem på talle. En gammel traktor ville jeg spandert på meg da, eller en atv i det minste, men man kan kjøre møkk i trillebår også.
Sist endret av *pi; 9. mars 2020 kl. 00:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Litt gammel tråd men...
Her er en sak om ei som ville gi opp bylivet, og kjøpte småbruk.

https://www.nrk.no/osloogviken/xl/by...ruk-1.14898636

Jeg føler den saken her er vinkla litt som at "dum byjente kjøpte rønne i skogen". Men syns likevel den ga litt innblikk i hva som er bra med å gjøre noe slikt, og hvilke utfordringr en møter på.

Har ingen som helst ønske om å hindre deg på noe vis i å gjøre noe slikt, men vil bare prøve å gi litt perspektiv på ting. Det er nok ikke så enkelt å bli HELT uavhengig av samfunnet.
Sist endret av Sarv_2; 21. mai 2020 kl. 23:19.