Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3556
Nå har jeg i flere år hatt et ønske om å lære meg et nytt språk.

Valget står mellom Tagalog (Filipinsk) og Japansk.

Tagalog fordi jeg har tilgang til ca 10 mennesker på jobb som snakker det, men ikke så mye utenfor arbeidstid. Jeg ser heller ikke at jeg bil bli i jobben for alltid, så det er mest for moroskyld og hjernetrim.

Japansk fordi det er et kult språk og de har en rik/spennende historie/kultur. Det vil også åpne for mulige jobber, men også kunne snakke med turister, både på og utenfor jobb.

Spørsmålet er bare hvilket av de jeg vil like best å lære?

Jeg tenker ikke å ta noen kurs, men vil lære meg dette selv. Jeg har tilgang (online) til personer som snakker begge språk, samt en del gode råd, til selve læringen, fra forskjellige polyglots. YouTube er jo også en fin kilde uavhengig av språket jeg skulle ende opp med.

Noen som har kjennskap til disse språkene?

Hvor vanskelig var det for deg å lære språket/språkene? Tenker først på dialog og ikke lesing/skriving.

Og om dere har noen gode tips som vil gjøre læringen lettere for meg som privatperson og ikke student.

Takker for alle svar
Den beste og raskeste måten å lære et språk (muntlig) er å omgås med folk som KUN snakker det språket du vil lære. Hjernen danner nye nettverk for et nytt språk, så det er lurt å ha det nettverket i bruk så mye som mulig for dets utvidelse og dannelse av mer myelin på aksonene. Hvis man kun sitter hjemme og lærer på egen hånd, selv med natives til hjelp, så blir det å ta veldig lang tid, og resultatet blir lite tilfredsstillende. Tok meg 1,5-2 år å lære å snakke tilnærmet flytende norsk, men da snakket jeg kun med nordmenn, kun på norsk.
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Den beste og raskeste måten å lære et språk (muntlig) er å omgås med folk som KUN snakker det språket du vil lære. Hjernen danner nye nettverk for et nytt språk, så det er lurt å ha det nettverket i bruk så mye som mulig for dets utvidelse og dannelse av mer myelin på aksonene. Hvis man kun sitter hjemme og lærer på egen hånd, selv med natives til hjelp, så blir det å ta veldig lang tid, og resultatet blir lite tilfredsstillende. Tok meg 1,5-2 år å lære å snakke tilnærmet flytende norsk, men da snakket jeg kun med nordmenn, kun på norsk.
Vis hele sitatet...
Du sier noe der. Og det er et veldig godt tips. Spørsmålet er bare hvor lenge man blir i jobben der jeg har tilgang på Filipinere. Mens på nettet kan jeg ha daglig dialog med folk som snakker japansk direkte knyttet opp mot de som vil lære språket. Dessuten er det jo litt mer enkelt å finne TV, musikk, filmer, anime osv på japansk har jeg ut.

Enkleste vil helt klart være tagalog mtp hvor ofte jeg får snakket det. Samtidig har vi også en del folk fra Japan innom jobben, men ikke på langt nær så ofte som det er folk fra Filippinene der.

Samtidig har jeg vært i denne tenke-bobla lenge nok til at jeg kanskje vare skulle tatt en god gammeldags kron eller mynt...

Takker for råd og tanker
Hvorfor ikke begge?

Kjell Ingolf hilser, og sier at om du klarer ett, så klarer du to.
Av de to er nok tagalog det enkleste, da japansk går for å være et av de vanskeligste språkene i verden å lære seg. At det er så utrolig annerledes fra europeisk språkforståelse gjør jo ikke saken enklere sånn sett, uten at det skal være noe hinder. Det er jo et utrolig fett språk, og for en som meg som praktisk talt vokste opp på slåssespill fikk jeg det inn fra barnsben av. Synd jeg faktisk aldri tok skrittet og lærte meg det annet enn enkle ord og utrykk. Jeg kan snakke ganske bra tullejapansk da typ sånn som Ylvis gjør.
Sist endret av equimanthorn; 5. august 2019 kl. 02:19.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvorfor ikke begge?

Kjell Ingolf hilser, og sier at om du klarer ett, så klarer du to.
Vis hele sitatet...
Må si jeg ble ekstremt nysgjerrig på hvem Kjell Ingolf er Det er rett og slett ikke tid til begge. Blir å prøve japansk den neste måneden. Ta en titt og se hva vi synes. Er det morsomt i slutten av måneden, så fortsetter vi bare

Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Av de to er nok tagalog det enkleste, da japansk går for å være et av de vanskeligste språkene i verden å lære seg. At det er så utrolig annerledes fra europeisk språkforståelse gjør jo ikke saken enklere sånn sett, uten at det skal være noe hinder. Det er jo et utrolig fett språk, og for en som meg som praktisk talt vokste opp på slåssespill fikk jeg det inn fra barnsben av. Synd jeg faktisk aldri tok skrittet og lærte meg det annet enn enkle ord og utrykk. Jeg kan snakke ganske bra tullejapansk da typ sånn som Ylvis gjør.
Vis hele sitatet...
Jeg er også veldig flink på tullejapansk Det er visst en liten fordel i følge en jeg kjenner fra Japan. Hun sier jeg snakker japansk, bare med ord som ikke finnes
Sist endret av ronniba; 5. august 2019 kl. 11:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ronniba Vis innlegg
Må si jeg ble ekstremt nysgjerrig på hvem Kjell Ingolf er
Vis hele sitatet...
Det er han karen her!
Japansk er egentlig et enkelt språk å lære hvis du ikke skal lese/skrive. Det er ikke tonalt i motsetning til de fleste øst-asiatiske språl. Det som er viktig er ordrekkefølge, høflighet og uttale. Heller ingen vanskelige lyder på japansk. Grammatikken er også rimelig enkel.
Det er veldig kult at du lære deg et språk på gøy. Jeg lærte meg norsk for moro skyld og kan kanskje si noe om det:
Det viktigste ting som allerede ble sagt fra andre er å prøve språket. Dersom du kjenner noen fra japan (eller Filipinen), prøve å bare snakker på deres språk med dem. De første ganger vil de være vanskelig, men man blir bedre. Jeg husker det at jeg var på 7eleven i Bergen og sa til ansatte at jeg gjerne vil spise "tilbud". Det var en plakat med en slags rundstykke som sa deilig ut, men jeg var helt sikker at denne slags rundstykke heter "tilbud" på norsk. Sånne situasjoner kommer, da skal man ikke blir red for.

Det hjalp meg veldig mye å finne meg en "språkvenn"/tandempartner, så noen som snakker språket du vil lære som du måter med flere ganger hver uke til å snakke. Kanskje kan du gjøre det med noen av dem på jobb?
Jeg flyttet fra Tyskland til Bergen til å lære meg språket, men denne forslagen er kanskje litt for radikalt. Men kanskje er det mulig å gjøre en lengre ferie i Japan eller firmaet ditt er internasjonalt og det fins noen muligheter til jobbesøk der.

For å snakke språkene selv: Filippinsk kjenner jeg personlig ikke, men jeg kjenner flere personer, både fra Norge og Tyskland som lærte seg japansk. Ja, det er vanskelig å lære på grunn av andre tegner og sånne ting. Men da sa at Grammatikken er enkelt å lære. Dersom du bare er interessert å snakke, skal det ikke være utrolig vanskelig. Jeg synes det er rart å bare lære seg muntlig språk, men jeg kjenner to personer som gjøre det med japansk.
Det viktigste er, at du har det gøy med språk. Jeg lærte flere språk på gøy og på skolen og resultatet er at jeg ble mye bedre med språk som jeg gjorde på interest enn språk man ble tvunget å lære seg (hilsen til Frankrike!).
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hahahaha, den burde jeg tatt

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Japansk er egentlig et enkelt språk å lære hvis du ikke skal lese/skrive. Det er ikke tonalt i motsetning til de fleste øst-asiatiske språl. Det som er viktig er ordrekkefølge, høflighet og uttale. Heller ingen vanskelige lyder på japansk. Grammatikken er også rimelig enkel.
Vis hele sitatet...
Blir nok til å lære seg hiragana og katakana først i så fall, men kanji skal få lov til å vente litt

Sitat av DORpave Vis innlegg
Det er veldig kult at du lære deg et språk på gøy. Jeg lærte meg norsk for moro skyld og kan kanskje si noe om det:
Det viktigste ting som allerede ble sagt fra andre er å prøve språket. Dersom du kjenner noen fra japan (eller Filipinen), prøve å bare snakker på deres språk med dem. De første ganger vil de være vanskelig, men man blir bedre. Jeg husker det at jeg var på 7eleven i Bergen og sa til ansatte at jeg gjerne vil spise "tilbud". Det var en plakat med en slags rundstykke som sa deilig ut, men jeg var helt sikker at denne slags rundstykke heter "tilbud" på norsk. Sånne situasjoner kommer, da skal man ikke blir red for.

Det hjalp meg veldig mye å finne meg en "språkvenn"/tandempartner, så noen som snakker språket du vil lære som du måter med flere ganger hver uke til å snakke. Kanskje kan du gjøre det med noen av dem på jobb?
Jeg flyttet fra Tyskland til Bergen til å lære meg språket, men denne forslagen er kanskje litt for radikalt. Men kanskje er det mulig å gjøre en lengre ferie i Japan eller firmaet ditt er internasjonalt og det fins noen muligheter til jobbesøk der.

For å snakke språkene selv: Filippinsk kjenner jeg personlig ikke, men jeg kjenner flere personer, både fra Norge og Tyskland som lærte seg japansk. Ja, det er vanskelig å lære på grunn av andre tegner og sånne ting. Men da sa at Grammatikken er enkelt å lære. Dersom du bare er interessert å snakke, skal det ikke være utrolig vanskelig. Jeg synes det er rart å bare lære seg muntlig språk, men jeg kjenner to personer som gjøre det med japansk.
Det viktigste er, at du har det gøy med språk. Jeg lærte flere språk på gøy og på skolen og resultatet er at jeg ble mye bedre med språk som jeg gjorde på interest enn språk man ble tvunget å lære seg (hilsen til Frankrike!).
Vis hele sitatet...
Heeey så kult gjort

Det er muligheter for jobb, men da kreves det en god forståelse av språket. Men, det er ikke derfor jeg gjør det. Reise dit for en lenger tid er definitivt ikke umulig. Tenker 2-3 måneder, da vi er to som skal lære og har interesse for kulturen/historien.

Samtalepartner har jeg funnet, men det blir over skype. Det er det beste vi får til akkurat nå.

Takker for tips
Sist endret av ronniba; 5. august 2019 kl. 13:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor vanskelig det er avhenger av flere faktorer, men etter min erfaring er eksponering og daglig bruk noe som hjelper mye. Jeg flyttet til Tsjekkia og snakker det ganske bra, forstår alt men bommer noen ganger på kasus osv. Hadde et godt grunnlag fra russisk som jo er et ganske annerledes språk en Tsjekkisk, men samtidig noen likheter.
Hei,

Jeg bor og jobber i Japan, etter å ha gått all in for å lære meg språket en stor del av tjue-årene mine. Om du skal ha noe mulighet til å bruke det i jobbsituasjoner kan du se frem til flere år med rimelig intens læring, men om du er ute etter å ha det gøy og etterhvert klare deg i noen casual samtaler med venner kan det være like givende, og ikke så altfor vanskelig.

Bare å spørre om du er ute etter noe tips!
Sitat av Frogginbullfish Vis innlegg
Hei,

Jeg bor og jobber i Japan, etter å ha gått all in for å lære meg språket en stor del av tjue-årene mine. Om du skal ha noe mulighet til å bruke det i jobbsituasjoner kan du se frem til flere år med rimelig intens læring, men om du er ute etter å ha det gøy og etterhvert klare deg i noen casual samtaler med venner kan det være like givende, og ikke så altfor vanskelig.

Bare å spørre om du er ute etter noe tips!
Vis hele sitatet...

Har allerede et spørsmål

Har du kjennskap til italki? Ser mange skryter veldig av det.
Aldri vært borti eller hørt om italki, men det ser ikke dumt ut.
Anbefaler (uavhengig av hvilket språk du velger) å høre masse på podcasts og lignende. Det er utrolig hvor mye hjernen plukker opp selv om du ikke forstår mye, og dette lar deg passivt lære når du holder på med annet.
Hvorfor ikke begge, ja ^^ Og jeg vil heller anbefale Filippinsk, siden du har umiddelbar nærhet i å lære det videre, dét er en uvurdérlig ressurs som du burde utnytte.
Japanesepod101 på YouTube (og egen nettside) har vært gull for meg den siste tiden. Har allerede hatt flere høflighetsfraser med turister fra Japan. Får høre at jeg har tilnærmet perfekt uttale, så de blir litt overrasket når jeg sier at jeg ikke kan mer enn det jeg kan.

Jeg har heldigvis språk-øre og lærer meg setninger og ord relativt fort.

Har fått låne Genki 1, både tekstbok og arbeidsbok og skal gå igang med det i morgen. Ellers har japanesepod101 vært til stooor hjelp.

Italki er også noe jeg vil bruke iløpet av en uke eller to.

Har også funnet meg to anime-serier jeg syns er spennende å følge med på, samt at jeg setter på enten japansk musikk eller kanaler (YouTube for begge deler), mens jeg rydder og vasker hjemme.

Er snart gjennom hele hirakana-systemet og husker så og si alle «bokstavene» hittil.

Må bare få si at jeg er utrolig fornøyd med at jeg velger japansk ovenfor tagalog, da det er utrolig mye mer morsomt å lære.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg ville tro det er mer givende å lære japansk over tagalog, ja. Jeg er riktignok litt weeb, men kan ikke huske å ha sett voldsomt mye til filippinsk kultur... japansk derimot, har alle i ca. "millenial"-alder i det minste vært noe eksponert for.

PS: manga. Anbefaler varmt serien "Yotsuba&!" ("よつばと!") som har mye hiragana, furigana på det meste, inneholder mye dagligdags språk og grammatikk (som er mer enn man kan si om veldig mye annet innen manga og anime) og dessuten er dønn koselig og hjertevarmende.
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg ville tro det er mer givende å lære japansk over tagalog, ja. Jeg er riktignok litt weeb, men kan ikke huske å ha sett voldsomt mye til filippinsk kultur... japansk derimot, har alle i ca. "millenial"-alder i det minste vært noe eksponert for.

PS: manga. Anbefaler varmt serien "Yotsuba&!" ("よつばと!") som har mye hiragana, furigana på det meste, inneholder mye dagligdags språk og grammatikk (som er mer enn man kan si om veldig mye annet innen manga og anime) og dessuten er dønn koselig og hjertevarmende.
Vis hele sitatet...

Takker for tipset får vel ta en tur ned til Outland ved neste lønning blir også til å kjøpe et par barnebøker. Har hørt at det også er en fin måte å lære å lese.
Kjør på. Bruttern lærte seg kinesisk, flytta riktig nok dit underveis og kom hjem etter et år og snakka flytende. Av de to du nevner hadde jeg nok gått for japansk.