Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2965
Hei, har nå nylig fått 5 liter hjemmebrent. Av veldig god kvalitet, typ 90%.

Jeg har egentlig sett meg ganske så lei av å drikke hjemmebrent på fest, da det ikke er det mest smakfulle.
Jeg tenker da å lage likør og shot av alt..

Er det noen her inne på forumet som tidligere har gjort dette, og kan fortelle meg noen greier fremgangsmåter?
Kok vann, bland vann og hb på en flaske og putt i essens eventuelt drops av eget ønske.
Husker ikke hva jeg selv ente opp med mtp blandingsforhold, men jeg smakte bare på det når det kom til smak frem til jeg ble fornøyd.
Hell en pose Tyrkisk Pepper i en kasserolle og dekk dropsene med vann. Så varmer du det til dropsene smelter og blander seg med vannet. Avkjøl og bland i sprit etter ønsket styrke. Du kan også putte dropsene rett i flaska med sprit, men det tar lengre tid, og min erfaring er at ikke alt nødvendigvis løser seg opp. Husk ihvertfall å riste flaska i ny og ne.

Ellers kan du plukke eller kjøpe bær og frukt av ønsket sort. Multer, moreller, rips, solbær, aprikos etc.
Kok bærene med vann og sukker. Avkjøl og bland med brennevin. Bare å prøve seg frem. Kun fantasien som setter grenser egentlig
Finnmarking
Hvis man gjør det sikkelig er jo hjemmebrent helt nydelig i forhold til den vanligste polspriten. Hva med å sile spriten et par ganger? Europris selger feks aktivt kull.
Som lihku sier, er det alltid verdt å sile hjemmebrenten sin igjennom et rør med aktivt kull. En vet aldri hvor godt silet den er fra før, og selv om den er godt silet, så vil en siling til gjøre den mye mer smakfull. Ekstra siling vil også redusere mengden fuselstoffer, som gir vond smak og lukt, samt en verre bakrus.

Væske lagret direkte i plastikflasker (typisk PET-flasker), kan (muligens) skille ut skadelige mengder BPA. Det er så langt jeg vet ikke gjort særlig mye forskning på hvordan varme væsker påvirker denne prosessen, så for sikkerhets skyld ville jeg laget blandingen i en kjele, for å deretter fylle på flasker når væsken blir avkjølt. Jeg vet av erfaring at varme væsker i brusflasker vil gjøre at drikket får en plastikk-smak, så selv om det ikke vil være farlig så oppnår du nok bedre smak ved å tilberede drinken i en kjele, for å så fylle på plastflasker.

Når det gjelder å blande ut spriten din så blir man fort veldig lei av å ha en stor mix av det samme. Hva med å se på forskjellige vodka-blandinger og lage mange forskjellige drinker du kan prøve ut på fest? Da har du også større sannsynlighet for å finne en drink du virkelig liker og som du kan fortsette med.

Lykke til.
Sist endret av Relevant; 24. april 2018 kl. 00:35.
Har selv aldri giddi å eksperimentere noe med å blande i hjemmebrent, har bare shotta det også skylt ned med brus. Da iallefall jeg syntes hjemmebrent smaker høgg med en gang det blandes ut. Dette har også vært godt over 80% hjemmebrent, som ikke smaker noe når det shottes.

Jeg ville prøvd å blande det ned til 40-45% med vann, men kanskje prøve på 4 cl sprit først og blande deg en drink og se hvordan det gikk.

Jeg anbefaler ikke å bare knuse tyrkisk pepper og helle det i spriten, for når en kompis gjorde det fikk han en fin klump med tyrkisk pepper i bånn av flaska, ikke noe særlig tess.
Takker for alle svar, det blir så jeg blander ned spriten til ca 40%, også skal jeg gå til innkjøp av forskjellige dropses, samt en del frukt..
Bland det ned til 40% og rens med aktivt kull. Siden spriten har den høye prosenten den har nå så er den ikke renset. Regner med du vil få en mye bedre sprit etter 2 runder i kullfilter. Så kan du bruke spriten din som med normal vodka og lage drinker som ikke smaker høgg