Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 9598
Jeg og to kompiser har debatert lenge grunnet en urealistisk scene i en annen B film. En av karakterene i filmen ble sutt av en annen kar med en .22 håndpistol rett i munnen med pistol løpet helt inntil ganen og kula fløy rett gjennom som om skallen var smør. Hvor realistsik var denne scenen? Vi vet jo ikke noe om våpen, men la oss gå ut ifra de typene håndpistoler man får skyte med på pistol klubber rundt i landet vårt.
En .22 kan være det farligste å skyte noen i hodet med netopp pga. at kula ikke vil gå igjennom. Den penetrerer hodeskallen, men har ikke kraft nok og er ikke tung nok til å komme seg ut bak, så den rikosjerer mellom hodeskalleveggene dine. Scrambler hjernen din skikkelig.

Ang. ditt spm vil jeg tro det er mulig å skyte ut av hodet gjennom munnen.
Sist endret av WayGone; 10. juli 2013 kl. 06:00.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Siden hodet, og kroppen generelt sett ikke er oppbygd av bare myk masse, så er det helt avhengig av hvor man treffer. Når det kommer til dødelighet så er .22-kaliber utrolig undervurdert.

Eksempel på penetrasjon i ballistisk gele: http://www.youtube.com/watch?v=QfckrHfsByo
Veldig realistisk.

Om man ikke bruker hulspiss kuler, som er designet for å fragmentere inne i kroppen for å gjøre mest mulig skade, mest brukt på jakt. Man har også rene støpt bly kuler, disse vil ikke fragmentere like lett som hullspiss, men de vil bli klemt sammen ganske fort. Mest sannsynlig vil ikke disse kulene penetrere et menneskehode.

Det som vil definitivt penetrere en hodeskalle, er den velkjente "full metal jacket" kulen. Det er en støpt blykule, som igjen har blitt kopper-belagt. Dette vil forsterke formen på kulen, slik at den ikke vil deformeres like lett som en standard blykule. Men. Alle disse kulene trenger en annen viktig faktor som påvirker hvor langt de vil penetrere skallen.

Hastigheter. Vi har forskjellige hastigheter ettersom hvilket formål man vil kulen skal ha.

Subsonic - Som går 330 M/s, som igjen er under lydmuren, brukes ofte til småvilt jakt. Nettopp fordi de lager mindre lyd da de ikke går igjennom lydmuren, da vil ikke andre dyr bli skremt bort. Denne vil mest sannsynlig ikke penetrere en skalle med de nevnte kulene.

Standard - Standard hastighet brukes ofte av klubbskyttere, og har en hastighet på rundt 343 m/s. Denne vil mest sannsynlig ikke penetrere en skalle med de nevnte kulene.

Høy hastighet - Mest brukt i jakt, typ. reinsdyr, hjort og rådyr. Denne går i 400 m/s. Denne kan penetrere en hodeskalle med den kopper-belagte kulen.

Hyper hastighet - Mest brukt til samme formålet som den over. Denne vil gå i utrolige 500 m/s. Denne vil veldig mulig kunne penetrere en hodeskalle med kopperbelagte kulen, og gjøre veldig stor skade med de andre.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
https://www.google.no/search?q=.22lr+penetration+skull

Sånn rent til allmenn opplysning:

- Kobberbelegget som er på enkelte .22-kuler er ikke å betrakte som mantel. Blylegeringen har langt mer å si for kulas hardhet enn den tynne kobberpletten.
- .22 LR brukes ikke på reins-, hjorte- eller rådyrjakt uansett kulehastighet.
Jeg ser Abaways har skrevet et fint svar til deg her men jeg må korrigere litt. For det første, hvilket kaliber snakker vi egentlig om? .22? Hva er kaliber .22? Jo det er prosjektilets diameter, 5,69mm. Det finnes utrolig mange ulike .22 kalibre. En standard 5,56x45mm, vanlig NATO ammunisjon, heter .223 Remington, og er et .22 kaliber.

Jeg regner med, at kalibret det er snakk om som ble brukt i filmen du har sett, heter .22LR, dette er det vanligste .22 kalibret og som er mest utbredt. Det brukes i alt fra skiskyting til pistolskyting.
Det er ikke et kraftig kaliber men kan drepe, med rett kule har jeg ingen tvil om at det kan gå igjennom et hode.

.22LR er overhode ikke lov til å bruke på jakt etter hjortevilt, du kan jakte på dyr "opp til hares størrelse, men ikke hare" som det så fint heter i loven.
Skal du skyte hjort feks, skal prosjektilet ha en minimums anslagsenergi 2700 joule på 100 meter, og ha en vekt på minimum 9 gram, ca 140 grains.
Trådstarter
4 0
Tusen takk for svar. Hvilke av disse ville hatt størst sjans på å gå gjennom skallen fra ganen? Feltpistol, Finpistol, Fripistol, Grovpistol, Luftpistol- Siluettpistol, Standardpistol.
Kilde: http://www.stavangerpk.no/1a/feltpistol.htm

- Hurtigpistol

Sitat av Nygaard Vis innlegg
https://www.google.no/search?q=.22lr+penetration+skull

Sånn rent til allmenn opplysning:

- Kobberbelegget som er på enkelte .22-kuler er ikke å betrakte som mantel. Blylegeringen har langt mer å si for kulas hardhet enn den tynne kobberpletten.
- .22 LR brukes ikke på reins-, hjorte- eller rådyrjakt uansett kulehastighet.
Vis hele sitatet...
Hehe, første resultatet jeg fikk http://answers.yahoo.com/question/in...2152538AAuLKwN
Bare en liten ting, kaliber er den indre diameteren på løpet, siden kulene er litt større en løpet sin størrelse sånn at riflingen inne i løpet skal funke.
Du har fått mange gode svar her, og personlig har jeg bare skutt med .22LR på skytebane, altså konkurranseammo.

Men rent teoretisk

http://cheaperthandirt.com/blog/wp-content/uploads/2012/02/22WMR_ammo_1100.jpg

Nå er ikke jeg ekspert, men den til høyre ser ut til å kunne penetrere ganske bra. Den er lengre enn de man vanligvis bruker, men fortsatt .22.

Det er vanskelig å anslå noen anslagsenergi uten mer detaljer, men la oss si at man kan nå 250-300 joule. For en spiss kule vil hjerna ikke bremse farten veldig mye, men igjen er jeg ikke noen ekspert på dette. Hva tror dere våpenguttene? Kunne kula til høyre penetrert en hodeskalle?
Hvilken film var dette? Siden fokuset ditt er på pistoler man kan finne på pistolklubber høres det egentlig litt ut som om du ber om en pistol du kan ta livet av deg selv eller noen andre med. At kulen går ut av kraniet betyr ikke at man dør og jeg tror jeg heller ville oppsøkt helsepersonell hvis du skal skyte på folk. Pistolklubbene i landet har nok mas som det er.
Jeg vil anta at samtlige av kulene ville penetrert en hodeskalle, om de derimot ville gått igjennom hele hodet er vanskelig å si. Kula til høyre kan se ut til å ha et større potensiale for gjennomgang, men igjen, innen feks revejakt benytter jeg en kule som ser veldig lik ut som heter V-MAX fra Hornady. Den er laget slik at den kun skal penetrere og ikke ha gjennomgang, kun gå inn i dyret, lage så mye skade som mulig og stoppe inni dyret slik at pelsen kun får et inngangshull og ikke noe stygt utgangshull.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Bildet viser én .22 LR og tre .22 WMR (Winchester magnum rimfire). Kulene i .22WMR-patronene er hhv. helmantel, hullspiss og plastspiss. Sistnevnte oppfører seg som en hullspiss, men har bedre flyveegenskaper som følge av den mer aerodynamiske formen plastspissen gir. Det er forøvrig høyst uvanlig å kamre pistoler i sistnevnte kaliber, så dersom det i filmen ble nevnt at dette var en pistol i kaliber .22 er det mest sannsynlig førstnevnte kaliber det henvises til.

Hurtigpistol, feltpistol osv. er ulike skytegrener/-former, ikke våpen. Håper du faktisk kun er interessert i dette på grunn av filmen. Formuleringen i siste post skaper et (forhåpentligvis feilaktig) inntrykk av ervervsplaner med lugubre hensikter.
Sist endret av Nygaard; 10. juli 2013 kl. 14:09.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
4 0
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hvilken film var dette? Siden fokuset ditt er på pistoler man kan finne på pistolklubber høres det egentlig litt ut som om du ber om en pistol du kan ta livet av deg selv eller noen andre med. At kulen går ut av kraniet betyr ikke at man dør og jeg tror jeg heller ville oppsøkt helsepersonell hvis du skal skyte på folk. Pistolklubbene i landet har nok mas som det er.
Vis hele sitatet...
Scary Movie et eller annet.
Criminally Smooth
FilaVelur's Avatar
8 2
Sitat av Bi A Op Vis innlegg
Jeg og to kompiser har debatert lenge grunnet en urealistisk scene i en annen B film. En av karakterene i filmen ble sutt av en annen kar med en .22 håndpistol rett i munnen med pistol løpet helt inntil ganen og kula fløy rett gjennom som om skallen var smør. Hvor realistsik var denne scenen? Vi vet jo ikke noe om våpen, men la oss gå ut ifra de typene håndpistoler man får skyte med på pistol klubber rundt i landet vårt.
Vis hele sitatet...
alt kommer ann på hvor grafisk regissøren vil at volden skal være. Sett Django? der eksploderer jo hele kroppsdeler når di blir skutt med 1800-talls revolvere haha
Sitat av FilaVelur Vis innlegg
alt kommer ann på hvor grafisk regissøren vil at volden skal være. Sett Django? der eksploderer jo hele kroppsdeler når di blir skutt med 1800-talls revolvere haha
Vis hele sitatet...
1800-tallsrevolvere av typen som brukes i western-filmer (colt single action) er faktisk relativt kraftige saker.

Her er et 45. cal kule av omtrent samme type som treffer en vannmelon. Tror også at colt 45 brukte enda tyngre kuler i virkeligheten. Tarantino liker jo splattervold, men hva pistoler angår pleier de fleste moderne håndvåpen å være fokusert på mye svakere kuler fordi det er lettere å håndtere og mer enn nok til å skyte folk.

https://www.youtube.com/watch?v=qHmUV8L_MLA
Jeg har en gammel .22 pistol og bruker remington thunderbolt ammo. Har den bestandig med på innerlommen når jeg er på jakt, så jeg kan sette hodeskudd på kloss hold på dyr etter de er felt, for å være 100% sikker på at det er dødt.

Har skutt elg i panna, og igjennom hodet og ut i nakken, slik jeg har funnet igjen kula i overkant av hals når jeg har slaktet.

Slaktet en gris i forrige uke, og da brukte jeg pistol som bolt. Satte to skudd i hodet som krysset hjernen. Den første kula ble i kraniet, mens den andre kula gikk igjennom og kom ut av kjeken.

Så jeg vil si at det er veldig mulig at kulen går rett igjennom hodet på et menneske, kraniet vårt er ikke så veldig tykt.
Om den kan drepe kommer mye ann på om den skal igjennom et tykt eller tynt/ ingen kranie på vei i hodet. Hvis du treffer noen i panna vil det være _veldig_ liten sannsynlighet for at det klarer å penetrerer kranie i bakhodet også. Derimot vil det ha mye større hastighet hvis den går igjennom øye, og ikke treffer noe, (eller i hvertfall et tynt kranie). Dette vil kanskje bremse den lite nok til at du klarer å få den til å gå igjennom.

Er ikke noe ekspert på å skyte folk på kloss hold med .22, men vet at om man treffer i øyet eller ikke er veldig vesentlig hvis noen blir truffet med luftvåpen som ikke drives av CO2.
Hei. For en del år siden var det en spritsmugler som ble skutt på Alnabru. Denne karen er riktignok ganske kraftig bygd, og han ble skutt 5 ganger på en armlengs avstand, tre i brysregionen, en i hake/hals og en i underarm. Han var ganske sint men ellers helt uanfektet at han var blitt skutt fem ganger.
Den dagen mistet jeg trua på .22LR
En 22LR FMJ vil gå gjennom skallen til en elg, dermed også et menneske (personlig erfaring ved trafikkulykke).
En 22LR med blytupp vil ikke gå gjennom skallen på andre siden (gå inn men ikke ut).

Jakt med 22LR er lovlig på alt på en Hares størrelse men ikke en hare, untak er hvis det er alvivelse (gjelder også dyr i fangenskasp som eks. gaupe i felle)

Hilsen erfaren jeger og medlem i NJFF.
Sist endret av MrZone; 1. august 2013 kl. 01:56. Grunn: NJFF swag er bra
Sitat av WayGone Vis innlegg
En .22 kan være det farligste å skyte noen i hodet med netopp pga. at kula ikke vil gå igjennom. Den penetrerer hodeskallen, men har ikke kraft nok og er ikke tung nok til å komme seg ut bak, så den rikosjerer mellom hodeskalleveggene dine. Scrambler hjernen din skikkelig.

Ang. ditt spm vil jeg tro det er mulig å skyte ut av hodet gjennom munnen.
Vis hele sitatet...
Det kan skje. Det skjer i realiteten ikke så ofte.


Sitat av Nygaard Vis innlegg
https://www.google.no/search?q=.22lr+penetration+skull

Sånn rent til allmenn opplysning:

- Kobberbelegget som er på enkelte .22-kuler er ikke å betrakte som mantel. Blylegeringen har langt mer å si for kulas hardhet enn den tynne kobberpletten.
- .22 LR brukes ikke på reins-, hjorte- eller rådyrjakt uansett kulehastighet.
Vis hele sitatet...
Ikke lovlig i alle fall. Men jeg vet om folk som har felt elg med salongrifle (hjerte/lunge-skudd). Ikke forsvarlig, ikke lov - men fullt mulig.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
1800-tallsrevolvere av typen som brukes i western-filmer (colt single action) er faktisk relativt kraftige saker.

Her er et 45. cal kule av omtrent samme type som treffer en vannmelon. Tror også at colt 45 brukte enda tyngre kuler i virkeligheten. Tarantino liker jo splattervold, men hva pistoler angår pleier de fleste moderne håndvåpen å være fokusert på mye svakere kuler fordi det er lettere å håndtere og mer enn nok til å skyte folk.

https://www.youtube.com/watch?v=qHmUV8L_MLA
Vis hele sitatet...
Nja...
Hvis du putter en .45LC i en moderne revolver og lader den opp til sitt fulle potensial, så har du en skikkelig kanon som kan levere enda mer enn .44 magnum. Men på attenhundretallet ble disse patronene fylt med svartkrutt, det er derfor de er så overdimensjonerte. En cowboyladning er ikke spesielt hard, så selv om kula er stor og tung, så beveger den seg mye saktere enn f.eks en moderne .45ACP - det til tross for at sistnevnte hylse er mye mindre.
Generelt vil jeg påstå at store, tunge og harde prosjektiler kan gi imponerende penetrasjon i kjøtt, selv ved lave hastigheter, men noe splattereffekt får man desidert ikke. Tvert imot; jeg vil si at små, høyhastighetesprosjektiler ofte gir større sekundær kjøttødeleggelse pga. prosjektilets presesjon - det preseserer litt før dyret treffes, men siden momentet er lite blir det veldig påvirket av motstanden i kroppen. Da får man irregulære kulebaner.

Folk tar opp kulas betydning her. Den er stor. Men det to andre faktorer man heller ikke må glemme. Den ene er ladningen: treningsammo for .22LR er ofte ment å gå under lydhastigheten, slik at man kan bruke lyddemper. Jaktladninger er mye freskere. En annen faktor er løpslengden - lengre løp gir mer fart, og denne forskjellen er signifikant. Samme patronen i ei salongrifle og en pistol vil derfor ofte gi radikalt ulik penetrasjon. (Man skulle kanskje intuitivt tro at kortere løp gir høyere hastigheter, men det er motsatt: friksjonen fra løpet er ikke relevant i forhold til akselerasjonstiden til prosjektilet.)
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg er klar over at det er felt diverse storvilt med .22 LR, jeg har sågar hørt om folk som har felt elefant med nevnte kaliber. Min kommentar var ikke rettet mot det som er fysisk mulig, men snarere kommentaren i posten over min: "Høy hastighet - Mest brukt i jakt, typ. reinsdyr, hjort og rådyr." Forøvrig er det lite relevant å bruke felling av slike dyr som målestokk for penetrasjon. Lungene hos en elg er ikke spesielt vanskelige å nå med noe kaliber.

Dette begynner å bli svakt OT, men i Django brukes ikke revolvere i .45 Colt. Filmen utspiller seg før metallpatronenes tid og det benyttes derfor perkusjonsrevolvere med sortkrutt og rundkuler. Lav hastighet og liten anslagsenergi er greie stikkord. Det gjelder forsåvidt .45 Colt ladet med sortkrutt også - en temmelig anemisk patron sett med dagens øyne.

Angående presesjon vil jeg si njah. Det kan stemme for eksempel ved militære prosjektiler der utformingen med spiss nese gjør at små avvik fra den rette banen gir stor styreeffekt og dermed tumling når noe treffes. Noen "splattereffekt", som du kaller det, vil man likevel vanligvis ikke få. Hovedårsaken til at enkelte lette kuler gir tilsynelatende eksplosiv virkning ligger i kulenes ekspansjon. Se forskjell på ikke-ekspanderende og ekspanderende kuler her: http://www.youtube.com/watch?v=KxoO3ikTQg8 (Siden det skytes med lavhastighetspatroner i videoen er ikke virkningen særlig spektakulær, men den illustrerer likevel poenget.)

Økt hastighet med økt løpslengde stemmer forøvrig kun frem til 45-50 cm. Etter dette avtar kulehastigheten.
Sist endret av Nygaard; 1. august 2013 kl. 10:19.
Dreiv med skiskyting, bruker som kjent .22 long rifle ammunisjon. En av gutta var imidlertid skeptisk til den faktiske kraften på våpenet, og treneren vår viste oss en dag et eksempel: tok en 30cm TYKK plankebit og skjøt tvers igjennom 80m unna. Dersom man skyter på kort hold, vil kula gå gjennom hodet, det tror i hvert fall jeg.