Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  132 16178
Jeg kom over en artikkel på vg.no's hjemmeside, hvor riksadvokat, Tor-Aksel Busch, synes det er merkelig stille om cannabistemaet i norsk offentlighet.

Busch snakket under en internasjonal cannabiskonferanse i Oslo mandag om legalisering og bruk av besittelse av små mengder cannabis, og hva som er passende straffereaksjoner for narkotikaforbrytelser.
Vis hele sitatet...
Kom til artikkel her!

I det sammenheng arrangerer brukerorganisasjonene NORMAL, Foreningen for human narkotikapolitikk, Norsk cannabisforum med flere, en punktdemonstrasjon med apeller til politikerne foran Stortinget, lørdag 15. november kl 13.

En liten fugl fortalte meg dette, og jeg tenkte jeg ville fortelle det videre
You all have a good day! http://img231.imageshack.us/img231/3124/65456714da7.jpg
WoooH! Håper Even Ganja trapper opp å får slippe til med et par linjer.
Hvis noen av dere har tenkt til å møte opp så vil jeg bare minne om at dette ikke er nok en anledning til å røyke jointer i full offentlighet.

Og til dere som er aktive i NORMAL, vær så snill å sørg for at dette arrangementet fremstår som en smule mer seriøst enn marihuanamarsjen, hvis ikke kan dere like godt holde dere hjemme synes jeg.

Litt mer informasjon for de som er interesserte:
http://casperdinapoli.blogspot.com/
Sist endret av mentalmelt; 11. november 2008 kl. 18:46.
Jeg er ikke helt overbevist om NORMAL, å har mer tro på Even/"Norcan" en NORMAL. Jeg håper at Even får tatt en tur innom å sagt noen ord.
Nydelig! Håper virkelig det går igjennom Får vel møte opp på lørdag da i penstasen Dersom jeg får tid

Og vennligst ikke røyk offentlig i dette tilfellet.
Sist endret av nidhogg; 11. november 2008 kl. 18:56.
Det er jo ikke legalisering.
Men et skritt i riktig retning vist dette blir noe av.
Jeg har en følelse at det vlile dempet noia til endel av de som går rundt med et par gram i lommen til tider og
Det er blitt nevnt før, å jeg vil anbefale folk å unngå å stå å røyke seg dritskeve mens de står der.
Her har folket en pitteliten sjangs til å bli hørt! IKKE sløs den bort ved å røyke å skape masse "dårlig pr". En kan selv tenke seg hva aviser og snut vil lage av oppstyr rundt en sak som dette om det tas flere folk i å røyke på området.
Det er absolutt ikke så vanskelig for dere å unngå jointen eller pipetrekket en halvtimes tid før dere går ned der, å dere klarer å holde dere til det er over. Dersom dere 100% seriøst ikke "klarer" det, vil jeg tro at det foreligger problemer en plass med vedkommende, noe som heller ikke ser fint ut når en får en liten sjangs til å vise at det kan fungere med legalisering/avkriminalisering!!

Ja, det kan være fristende å stå å røyke en joint utenfor plassen, men ta et seriøst blikk å tenk på hva slags bilde det skaper av forsamlingen, og forsåvidt hva slags "skade" det kan ha på denne ene sjangsen som ser ut til å bli gitt dere.

Hold dere på et saklig nivå, vent med røykinga til etterpå, å om dere får sjangsen til å si noe, prøv å holde dere på et visst alvorlighetsnivå!

Mvh
Aftenposten har skrevet mye mer om saken.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2762427.ece
Sist endret av DementVita; 12. november 2008 kl. 10:53. Grunn: fiksa linken..
Det kan nok være et steg i riktig retning!
Dette høres fantastisk ut
Er ikke morro å gå forbi polti med 5g i buksa.
Og som Tor-Aksel Busch poengterer så sitter halvparten av alle narkodømte fanger (i norske fengsel) med straff på under 2mnd. Det er jo nesten bare en svipptur innom og bruker enormt med resursser.
Har ikke tall på hvor dyrt det er å ha en fange i fengsel, men det er ikke billig!
Staten vil jo spare en hel del penger på en eventuell ordning ja. Fengselopphold, papirarbeid osv i forbindelse med en straff er ikke den rimeligste og mest fornuftige måten å løse dette problemet på.

Forresten, dersom noen har en megafon som kan lånes til Even (fredag/lørdag) så ville han vært sjeleglad. Jeg har allerede kjøpt togbilletter til han, men han savner en megafon.
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=118421

Lykke til folkens
Jeg la merke til at det var 18 sider med innlegg etter aftenpostens artikkel. Flott å se at så mange engasjerer seg.
det er jo nydelig ikke lenge før jeg kan sitte og blaze mitt på torvet
Sitat av Slaktern Vis innlegg
Jeg la merke til at det var 18 sider med innlegg etter aftenpostens artikkel. Flott å se at så mange engasjerer seg.
Vis hele sitatet...
Selv om det er flott med engasjement får vi vitterlig ikke håpe at de som kommenterer på Aftenbladet er representativt for befolkningen. Veldig hårreisende "debatt"-innlegg på både for og imot siden.
Cannabis burde avkriminaliseres. Den burde bli solg over disken i statseide salgsteder og med 20 år som aldersgrense. Problemet er at Norge er befolket av moralistiske fylla-bønder som mener at det er bedre med billigere sprit enn et rusmiddel som ikke er skadelig
Vis hele sitatet...
Helt enig. Hadde dette innlegget blitt postet på nFF, så hadde det blitt KP.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av kælle93 Vis innlegg
det er jo nydelig ikke lenge før jeg kan sitte og blaze mitt på torvet
Vis hele sitatet...
Og der drar du meg ned på jorda igjen:
Legaliseringen kommer ikke til å skje når det finnes folk som deg.

Er det lovlig å drikke offentlig? Nei, så hvorfor skulle det da bli lovlig å røyke offentlig når det blir legalisert?

Hva er denne irriterende tendensen til unge cannabisrøykere å måtte vise bruken sin i offentlighet? Er det en slags hevnaksjon? Om det så er, synes jeg du viser hvor lite voksen du (og dine medsammensvorne) faktisk er.

Ja, jeg har deltatt i marihuanamarsjen, bare 2 ganger, ettersom jeg raskt innså hvor useriøst opplegget er. Jeg tenker spesiellt i Trondheim 2004:

Det var en høyst berusa idiot som tok roperten og ytret frem noen sløve kommentarer om politiet. Sånt tull hjelper bare på å styrke synet om den stereotypiske hasjrøykeren.

Klart, jeg har hatt tendenser som dine når jeg var en 16-17 år, men så innså jeg hvor tåpelig oppførselen min var og vokste fra det, noe jeg håper andre gjør også.

Jeg røyker tidvis alt for mye, men i mitt private hjem og ikke opp i trynene på folk bare for å sette et "standpunkt".
Det var en liten minidebatt på NRK2 i går mellom lederen fra Foreningen for Human Narkotikapolitikk (eller som NRK kalte det; Foreningen for Human Narkotika) og lederen for Ungdom Mot Narkotika. Du kan se denne på http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/150368

Vil forresten også anbefale nettsidene til Ungdom Mot Narkotika om du er intressert i litt spennende (les: latterlig) lesning om narkotika.
Sitat av Psilozop Vis innlegg
Det var en liten minidebatt på NRK2 i går mellom lederen fra Foreningen for Human Narkotikapolitikk (eller som NRK kalte det; Foreningen for Human Narkotika) og lederen for Ungdom Mot Narkotika. Du kan se denne på http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/150368

Vil forresten også anbefale nettsidene til Ungdom Mot Narkotika om du er intressert i litt spennende (les: latterlig) lesning om narkotika.
Vis hele sitatet...
Lederen for Foreningen for Human Narkotikapolitikk gjorde en fantastisk god jobb under denne debatten, i motsetning til motparten.
Sitat av nidhogg Vis innlegg
Lederen for Foreningen for Human Narkotikapolitikk gjorde en fantastisk god jobb under denne debatten, i motsetning til motparten.
Vis hele sitatet...
Kan ikke gi programlederen for mye skryt heller. Jeg vil forsåvidt ikke kalle det en debatt heller, ettersom Ungdom mot Narkotika fikk komme med flere utsagn som ble "avsluttende", lederen for Foreningen for Human Narkotikapolitikk fikk ikke svare. Det mener jeg er uheldig, da dette gir folk hjemme i stua en følelse av at "det var det, sånn er det vist", når det overhode ikke er slik. Trist.
Noen som la merke til kommentarene som var sendt inn?
Fikk nesten latterkrampe av noen.
NRK har i hverfall bestemt standpunkt, når de presterer å skrive "Leder, Foreningen for human narkotika" Jeg tror ikke Norges syn på cannabis kommer til å endre seg noe særlig før om 10-15år.

Selv mener jeg Norge trenger en endring i dagens narkotikapolitikk. Mange land i Europa har liberalisert sitt syn på cannabis, og Norge må følge etter.
Lederen for Foreningen for Human Narkotikapolitikk gjorde en fantastisk god jobb under denne debatten, i motsetning til motparten.
Vis hele sitatet...
Helt enig! Hun stakkars piken fra UMN virket veldig redd og lite forberedt der hun satt. Var nesten litt pinlig å se hvordan han totalt overkjørte henne.

Jeg er bare så mektig lei av at mennesker skal gå så sterkt inn for en sak de egentlig ikke har noen kunskap om. Også artig hvordan hun avsluttet med å si at 9 av 10 ungdom mellom 15 og 20 år var i mot legalisering av hasj.

Jeg sliter selv med kroniske smerter og det eneste bedøvende middelet som fungerer uten fantastisk kjipe bivirkninger er marijuana. Er utrolig leit for meg å sitte å se på løgnere som det kvinnfolket der ødelegge for mine sjanser til å medisinere meg selv uten å bli stemplet som en kriminell.
Sitat av Kristonio Vis innlegg
NRK har i hverfall bestemt standpunkt, når de presterer å skrive "Leder, Foreningen for human narkotika" Jeg tror ikke Norges syn på cannabis kommer til å endre seg noe særlig før om 10-15år.

Selv mener jeg Norge trenger en endring i dagens narkotikapolitikk. Mange land i Europa har liberalisert sitt syn på cannabis, og Norge må følge etter.
Vis hele sitatet...
enig gav deg KP for den forresten


"gjesp", "legalisering" ? må nok vente til min mors generasjon (40-50 årene) sitter på rullator hjemmet.
er nok de som fortsatt ugle-ser dette, og jeg kan skjønne det med mange fjortiser som føyker overalt og ingensteds og blir tatt (eller bare skryter av det o.l.)

tror vi burde gå for ett års-prosjekt med max 1g lovlig på seg uten straff.
skjønner at folk vil gå for 5g grensa (eller mer) og full legalisering, men tror vi må innse realitetene og begynne i det små. da får "samfunnet" "tillit" til de som velger å ta seg en blås.

synes 1g grense hadde vært greit som prøve prosjekt, blir ikke akkurat risiko for salg da :P holder med ett g per pers per dag på seg (mer enn dette bare øker mistanken for salg + at om man velger å stuke hele dagen og røyke en femmer om dagen, tror jeg man definitivt har rus problemer (min påstand))


så om det blir debatt, please !!! front dere og evt oss andre "hobby-rygere" på en proff måte, ikke press på for full legalisering (da folk gir f*** mest sannsynlig) men heller kom med gode forslag (som mitt :P ) da dette virker mere reelt å få gjennomført.

-T
Avkriminalisering for å frigjøre politiets ressurser er helt tydelig hva som må skje. Og også det beste argumentet for en avkriminalisering. Samfunnet ønsker ikke flere rusmidler, og det kan jeg godt forstå, men en avkriminalisering slik at politiets ressurser blir bedre brukt er og forblir det beste argumentet for legalisering, etter min mening.
Slik som det er nå så er jeg imot en legalisering av cannabis, pga at staten er ikke med på notene. Cannabisen som blir formidlet på gaten, kommer som regel fra tunge kriminelle miljø, og kan ofte knyttes opp mot terrororganisasjoner etc.
Skulle dette blitt gjennomført så måtte det ha vært statsregulert formidling, slik at man ikke gir pengene sine til folk som ikke burde ha penger.

Derimot en avkriminalisering kan jeg se for meg. Feks at det er lov å ha så så mange gram på seg uten å bli straffeforfulgt, kun for å slippe å kaste uskyldige mennesker i kasjotten og utgiftene rundt dette som tapper staten.

Hver jævla gang det er debatt rundt marijuana så er det alltid noen som skyter 40 meter over mål å begynner med legalisering, og annet svada.
det er jo nydelig ikke lenge før jeg kan sitte og blaze mitt på torvet
Vis hele sitatet...
Ting tar tid, og dette må gjøres steg for steg. Jeg har en liberal holdning til avkriminaliseringen av cannabis, men jeg tror ikke Norge er klar for legalisering.

Er blitt nevnt 40 ganger før i posten her, men jeg håper jeg slipper å se at debatten blir nok en gang dratt ned i dass av folkene som møter opp.
noe som hadde funket hadde vært hasj-kvote-klippekort
man får feks 2-3gram i uken på klippekort(som må bestilles) og man går til cannabismonopolet og velger hvilken type man vil ha

virker som en fin start
Synes han karen gjorde bra figur i debatten. Hun dama fikk ikke fram sine poenger på nærheten like bra eller saklig som han. Litt ulogisk argumentering fra hennes side igrunn. Eneste jeg har å si på poengene til vår mann var at han burde trukket fram litt flere grunner mot gatewayteorien. Det at man fra samfunnets side blir stemplet som rusmisbruker er i mine øyne kun halvparten av forklaringen. Jeg synes han også burde forklart at en av de viktigste grunnene til at folk ofte tyr til sterkere stoffer er fordi de havner i et miljø hvor det er mer vanlig.
Sitat av shitfaced dude Vis innlegg
noe som hadde funket hadde vært hasj-kvote-klippekort
man får feks 2-3gram i uken på klippekort(som må bestilles) og man går til cannabismonopolet og velger hvilken type man vil ha

virker som en fin start
Vis hele sitatet...
Om en vil ha mer, får en alltid mer - ingen vits i å stresse så mye med hvor mye en kan ha på seg o.l., bedre å fokusere på å behandling av misbrukere og en avkriminalisering slik som er foreslått tidligere her.
Politikere vil ikke ha cannabisdebatt:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=522534

Ser ikke ut som det er så mye håp.
Håper noen presser denne debatten på de,
politikerne kan ikke bare stikke hodet ned i jorda lenger.
Men BI-professor Petter Gottschalk skriver i en bok som kommer i neste uke at legalisering ikke løser problemet. Lovlig cannabis vil avgiftsbelegges så høyt at smugling vil lønne seg, hevder han.
Vis hele sitatet...
Er dette noe sannsynlig? For meg virker det logisk at prisen vil synke, betraktelig, hvis man iverksetter f.eks boder som selger cannabis, eller coffeshops for den saks skyld!
Sitat av puffman Vis innlegg
Er dette noe sannsynlig? For meg virker det logisk at prisen vil synke, betraktelig, hvis man iverksetter f.eks boder som selger cannabis, eller coffeshops for den saks skyld!
Vis hele sitatet...
Det vil vel antagelig legges på en cannabis-avgift tilsvarende alkohol-avgiften som er i dag, salg vil foregå under veldig strenge former og ikke i en random bod ala de på yongstorget i f.eks Oslo
Sitat av Duffoff Vis innlegg
Det vil vel antagelig legges på en cannabis-avgift tilsvarende alkohol-avgiften som er i dag, salg vil foregå under veldig strenge former og ikke i en random bod ala de på yongstorget i f.eks Oslo
Vis hele sitatet...
Ok, la oss si de ville solgt det på Vin(&weed)-monopolet. Men tror du ikke prisen for en dag på bønna hadde vært billigere enn en dag på spritfylla? For meg ihvertfall så høres det utrolig usannsynlig ut at hasjen engang vil koste over 50kr grammet, for topp kvalitet. Uansett bod, coffeshop, polet, eller apoteket. Og da vil det jo ikke lønne seg og smugle noe møkkakvalitet som selges for 100-150kr grammet på gata nå. Ergo, det vil da ikke bli noe særlig smugling og gate-pushing, tipper jeg.

Noen andre enn meg som tenker samme tanker, eller mener dere jeg er helt på vidda? Få høre andre meninger om dette isåfall!
Sist endret av Quetzalcoatl; 13. november 2008 kl. 10:20.
Sitat av puffman Vis innlegg
Siter:
Men BI-professor Petter Gottschalk skriver i en bok som kommer i neste uke at legalisering ikke løser problemet. Lovlig cannabis vil avgiftsbelegges så høyt at smugling vil lønne seg, hevder han.

Er dette noe sannsynlig? For meg virker det logisk at prisen vil synke, betraktelig, hvis man iverksetter f.eks boder som selger cannabis, eller coffeshops for den saks skyld!
Vis hele sitatet...
Ettersom folk kunne dyrket hjemme, så ville ingen kjøpt cannabis med skyhøye avgifter.
puffman, "topp kvalitet" i Amsterdam koster da strengt tatt mer enn dette? Da kommer nok ikke Norge til å være noe stjerneskudd i forhold med våre sinnssyke avgifter på alt mulig.
Sitat av puffman Vis innlegg
Er dette noe sannsynlig? For meg virker det logisk at prisen vil synke, betraktelig, hvis man iverksetter f.eks boder som selger cannabis, eller coffeshops for den saks skyld!
Vis hele sitatet...
Sitat av puffman Vis innlegg
Ok, la oss si de ville solgt det på Vin(&weed)-monopolet. Men tror du ikke prisen for en dag på bønna hadde vært billigere enn en dag på spritfylla? For meg ihvertfall så høres det utrolig usannsynlig ut at hasjen engang vil koste over 50kr grammet, for topp kvalitet. Uansett bod, coffeshop, polet, eller apoteket. Og da vil det jo ikke lønne seg og smugle noe møkkakvalitet som selges for 100-150kr grammet på gata nå. Ergo, det vil da ikke bli noe særlig smugling og gate-pushing, tipper jeg.

Noen andre enn meg som tenker samme tanker, eller mener dere jeg er helt på vidda? Få høre andre meninger om dette isåfall!
Vis hele sitatet...

Fordi om cannabis blir legalisert, vil det fortsatt være under gruppen rusmidler. Rusmidler har til felles at de avgiftsbelegges for å forhindre bruk, altså regulering. Å tro at ikke politikerne vil avgiftsbelegge cannabis tilsvarende alkoholen vil bare være virklighetsfjernt.

Det er fortsatt lønnsomt å smugle sprit til norge. Hvis politikerne hadde senket prisen stemmer det vel at folk hadde sluttet å smugle sprit over til norge, men alikevel har de ikke senket prisen.

Dessuten vil den norske stat tjene på forslaget om å fjerne/redusere straffer osv. med tanke på kostnader som påløper ved fengsling og bruk av ressursjer, men det betyr ikke at den norske stat ikke vil ha sitt av kaka.
Dessuten med senkede straffer vil bruken kunne øke, noe som igjen vil øke behovet for avrusningssentere om i landet. Avgiftene som vil pålegges cannabisen vil igjen brukes for å drive disse senterene..
Min mening er at dagens samfunn ikke er klar for legalisering, og salg i statseide salgssteder, som f.eks Vinmonopolet. En avkriminalisering derimot, ingen straffeforfølgelse for mindre kvanta, ville vært midt i blinken. Er jeg helt på jordet?
I follow you... Avkriminalisering er ett mer realistisk ønske per dags dato, for noe legalisering tror ikke jeg heller vi vil oppleve før om en del år fram i tid. Hvis ikke en legalisering, hvorfor i pokker ikke en avkriminalisering da? Det sier nå jeg En avkriminalisering har få nedsider, men mange oppsider. Legalisering kan diskuteres, men 100% kriminalisering fører ihvertfall ikke noe godt med seg. Null tolleranse får ikke brukere til og la være og bruke noe, uansett hvordan stoff det er snakk om.

Men jeg bare fortalte hva jeg tror og mener om det som sto nederst i artikkelen.

Men BI-professor Petter Gottschalk skriver i en bok som kommer i neste uke at legalisering ikke løser problemet. Lovlig cannabis vil avgiftsbelegges så høyt at smugling vil lønne seg, hevder han.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Quetzalcoatl; 13. november 2008 kl. 12:58.
Det som alltid irriterer meg under slike debatter er at motstandsfolket alltid argumenterer som om det er snakk om å innføre stoffet i Norge. Spørsmålet som må stilles er om cannabis er et større problem kriminalisert eller avkriminalisert.
Helt enig Brell, men som motargumentet ditt understreker kommer de ikke til å komme så langt med det i lengden.

Jeg tror en viktig grunn til legalisering/avkriminaliseringsaken får relativt lite oppmerksomhet i media, og enda mindre respons av politikerne er mangel på riktige personer med riktige argumenter som fronter saken. For en politiker eller et politisk parti ville det gå inn for særlig mye mer liberal holdning til cannabis være risikosport. Politikere som er for legalisering eller avkriminalisering har mer å tape enn å vinne på ta initiativ til dette. Det ville være veldig uheldig om noen mistenkte vedkommende for å være en hasjrøyker (noe som sikkert er tilfellet for mange av dem som har en liberal holdning). I tillegg er det få som engasjerer seg i dette utenom sterke motstandere og hasjrøykere, og de sterke motstandere er som regel mer ressurssterke enn hasjrøykerne. Det kommer også av at de fleste hasjrøykerne som er særlig ressurssterke heller ikke tør å stå offentlig fram for å fronte saken. Det er derfor man må legge argumenter som at alkohol er mer skadelig enn cannabis på hyllen. Det eneste som kan få gjennomslag er det at forbudet virker mot sin hensikt i forhold til rusproblemene relatert til cannabis, og som hann i den debatten påpekte, nemmelig at forbudet hindrer staten i å regulere forbruket. Noe annet som kan være en helt essensiell drivkraft i denne debatten er jo de økonomiske fordelene som staten kunne dratt nytte av. Dette dreier seg i første omgang om de ressursene som kan frigjøres ved å få dette bort fra straffesystemet, men også tanken om hvilke inntekter staten kan få med et monopol på cannabis.

Mye av dette har vell blitt nevnt før det er hvert fall en oppsummering av det jeg mener er viktig. Syns for øvrig hann som var med i den debatten jorde en flott jobb. Hadde riktignokk vært bedre om debatten hadde vært mellom noen andre enn lederen fra Foreningen for Human Narkotikapolitikk og lederen for Ungdom Mot Narkotika.
Sist endret av fuckface; 13. november 2008 kl. 14:08.
Sitat av http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=522534
Hvorfor ta debatten om legalisering og straffenivå hvis du ikke er rede til å flytte noen av de stolpene vi har satt for narkotikapolitikken, sier Høyres justispolitiske talskvinne Elisabeth Aspaker til Aftenposten.
Vis hele sitatet...
Er det bare jeg som ikke skjønner hva "stolpene vi har satt for narkotikapolitikken" er for noe?
Slaktern: "Reglene / normene vi har satt for narkotikapolitikken" Regner jeg med de mener

Men er det ventet stort oppmøte til lørdagen? Vil det bli serriøst?
Nytter hvertfall ikke med "100 gangstere" som står der og "skremmer" resten av oslos befolkning =p Folk blir jo redd bare noen går med store bukser jo... Men derimot en miks av alle sammfunnslag vil gjøre et større inntrykk på folk flest. Det ville også vært mulig og ordnet hvis det blir godt organisert. Når de ser at "alle typer mennesker" røyker og det er fred blandt folka, uansett hvor man har tilhørlighet.
Da ser de at det ikke bare er "innvandrere som henger på løkka og ved akerselva" som røyker hasj.
Tar seg ikke veldig godt ut med en slosskamp blandt de rivaliserende gjengene i Oslo utenfor stortinget på denne dagen akkurat.

Og please kom kun med saklige argumenter. Alkohol er farligere enn hasj burde de fleste vite at ikke fungerer lenger. Må også få fram at det ikke er starten på heroin som fortsatt "sikkert halvparten" av Norge tror..
Må også få fram at det må bli fokus på at det skal brukes som et rusmiddel og ikke "tobakk". Hadde alle holdt seg til helgene med røykinga ville det nok vært færre tilfeller av psykoser o.l. Eller det trengs kansje aldri nevnes =p.

En annen fin ting å argumentere for, er at det vil bli flere arbeidsplasser hvis det blir legalisert. Tenk på alle stonersa i Norge i dag som ikke gidder å jobbe for det er så jææævlig kjedelig?
Tror dere ikke mange av dem som bare sitter hjemme nå heller ville jobbet og tjent penger? Hvertfall hvis de kunne jobbet i et drivhus hvor de passet på plantene, jobbet i coffee shops, jobbet med å frakte weed ut til kundene/butikkene, "weed-kontrollører", grossister, arrangere "norges-cuper"(cannabis-cup) Det ville uansett blitt flere arbeidsplasser og det ville vært flere stoners ute i jobb. Vinn - vinn!

Ser selv at en legalisering ikke kommer til å skje med det første, men man kan jo alltids håpe =D Hvertfall på en avkrimminalisering hvis man har 15g eller mindre (:

Hvis grensa går på 1 gram er det jo fortsatt stress for de som kun selger til kompiser osv. Man må jo ut å kjøpe den grammeren hver eneste dag og da er det "store" muligheter for å bli tatt. Selv om man ikke får straff for 1 gram er det nok straff for å kjøpe av en dealer!?

Og blir det lovlig kommer det til å koste dyrt tror jeg. Det er jo mye dyrere å kjøpe weed på kafe'er i Amster enn det det er å kjøpe det på gata og av kjente. De som bor der drar ikke på coffee shops for å handle stæsjet sitt. Ville blitt samme problemet i Norge. De som røyker hver dag kjøper fortsatt av kompiser eller begynner å dyrke selv. De som har lyst til å prøve eller ikke røyker ofte drar på coffee shops. Det kommer nok også til å bli besøk fra byer som ikke har coffee shops, for det ville vært kult å vært på en i Norge.
Tror også det vil bli mer turisme fra skandinavia inn til Norge.
Slik jeg ser det, tror jeg Norge ville tjent mange millioner i rene inntekter bare på å legalisere cannabis. Og for ikke å tenke på alle de millionene vi hadde spart på å ikke bruke 50% av politiets ressurser på å buste smokers.

Hilsen en som vil slippe å være redd for å miste jobben sin hver eneste dag! (Vet jeg kan slutte istedenfor ja!)
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg

En annen fin ting å argumentere for, er at det vil bli flere arbeidsplasser hvis det blir legalisert. Tenk på alle stonersa i Norge i dag som ikke gidder å jobbe for det er så jææævlig kjedelig?
Tror dere ikke mange av dem som bare sitter hjemme nå heller ville jobbet og tjent penger? Hvertfall hvis de kunne jobbet i et drivhus hvor de passet på plantene, jobbet i coffee shops, jobbet med å frakte weed ut til kundene/butikkene, "weed-kontrollører", grossister, arrangere "norges-cuper"(cannabis-cup) Det ville uansett blitt flere arbeidsplasser og det ville vært flere stoners ute i jobb. Vinn - vinn!
Vis hele sitatet...
Er egentlig forskjellen på en cannabis-missbruker og en alkohol-missbruker så stor som du vil ha det til? Hva som gjør at alkoholikere ikke er ute å jobber på bryggeri, barer og andre plasser der alkohol forvaltes?
Det at det kommer en debatt om g er jo bra! men jeg tror det er mye tabu rundt dette og det vil ta endå noe tid før dette kan nå gjennom, men det vil da også lite trolig at det vill være lov å røyke på offentlige steder(av samme grunn som alkohol), men at det kansje vil komme en slags "hasjcafè" (use your IMAGINATION)
Sitat av reklame Vis innlegg
Er egentlig forskjellen på en cannabis-missbruker og en alkohol-missbruker så stor som du vil ha det til? Hva som gjør at alkoholikere ikke er ute å jobber på bryggeri, barer og andre plasser der alkohol forvaltes?
Vis hele sitatet...
Ja jeg mener den er ganske stor. Alle vil si at jeg og "mine" er missbrukere av cannabis. Det går flere gram og dagen, uansett om det er helg eller ukedag. Men går helt fint å jobbe. Gikk helt fint når jeg gikk på skole. Gikk helt fint når jeg var i Forsvaret. Det hadde det aldri gjort om jeg drakk øl hver eneste dag? Fordi det er mye vanskeligere å ha "kontroll" på alkohol enn det det er på cannabis. Mange som røyker i løpet av arbeidsdagen, men det "fungerer ikke" å drikke på jobb...? Da vil du bli merket innen rimelig kort tid og du vil få sparken. Tror du en alkohol-liker ville hatt det bra å jobbe som bartender og se mange mennesker drikke og ha deg gøy hele kvelden, uten å kunne drikke selv? Det er grunnen til at de ikke jobber med alkohol

Kontra en coffee-shop hvor han som jobber bak disken helt sikkert ville tatt seg en joint eller 3 i løpet av arbeidsdagen. Ingen som kan si noe på det heller, han kan nekte for at han har røyket, men at han røyket kvelden før, kan han si. Tror du ikke de som jobber i drivhus hadde røyket mens de var på jobb? Det er sånne jobber flere stoners ønsker de hadde. Så lenge de får en lønn de kan leve av.
Når du har blitt bønnehue kan man røyke og fungere daglig selv om man har røyket.
Når man er alkohol-liker kan man ikke drikke en halv liter sprit og fungere vanlig, ikke en six-pack engang!

Eller er du fortsatt ikke enig?
Jeg er fortsatt uenig. Og bare det at du bruker begrepet "stoners" viser bare hvor utrolig umodent innlegget ditt er.

Dersom du mener at skillet mellom det er sosialt akseptabelt å være ruset på jobben faller på hvilket stoff man er påvirket av, mener jeg du bommer totalt. At det er greit å være påvirket av hasj på jobben, men ikke alkohol fordi det oppdager man lettere?

I tillfellet der du mener en cannabis-missbruker skal jobbe på en coffee-shop, skal han da få lov til å være påvirket?

Jeg vil hvertfall ikke leve i et samfunn der man ruser seg når man er på jobb, så om det er der motivasjonen til cannabis-brukere ligger, tror jeg aldri det hverken kommer til å bli avkrimminalisert eller legalisert what so ever.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Slaktern: "Reglene / normene vi har satt for narkotikapolitikken" Regner jeg med de mener
Vis hele sitatet...
Men da skjønner jeg fortsatt ikke utsagnet. Det er jo nettopp normene/reglene rundt narkotikapolitikken folk vil endre.
Det er på høy tid at vi får legalisert dette på samme måte som i amsterdam. ALLE folk har en rett til å velge. Det gjelder også rusmidler. Slik jeg ser det i dag blir du bedt om å drikke alkohol eller holde helt kjeft.
Dette passer dårlig for en som meg, og mange andre, som skriker, sparker og slår hver gang vi blir for drita...
Slaktern: Ja, men hu mente jo at folk ikke var klare for det enda eller noe? Var det ikke det da? Ja vi vil endre det, men ikke politikerne..

Reklame: Okey, du liker bedre ordet hasj-missbruker, jeg liker å se på meg selv som en stoner, smak og behag. Er vel ikke noe mer moden eller umoden av den grunn? jeg sier rød andre sier rau..

Okey, men i Norge er det faktisk lov å være ruset på jobb så lenge du har de riktige medikamentene... Metadon er jo med på å få heroin-missbrukere ut i jobb?
Nei. Mener selvfølgelig ikke det er greit fordi det er mindre sannsynlighet for å bli merket, men effekten av rusen. Det er mange yrker man i er i stand til å utføre selv om man har røyket hasj. Og hvis det kan hjelpe folk som ikke gidder å jobbe til å begynne å jobbe, mener jeg det ville vært bra. De kommer jo til å røyke uansett så bedre at de gjør det litt på jobb, samtidig som de betaler skatt osv. Det er jo mange som røyker på jobben allerede så hva skader det om det ville blitt flere så lenge de klarer det?
Du vet jo selv hvordan det går med alkohol-missbrukere i lengden? De mister man faktisk som medarbeidere, og de duger ikke til noe særlig når de er fulle?
At en som røyker hver dag fungerer bedre i samfunnet enn en som drikker hver dag er ikke no å diskutere engang, hvertfall ikke for oss som har vært der. Jeg kjenner/kjente mange folk som misbrukte det ene eller andre eller begge deler og vet godt hva jeg snakker om.

Rusvirkningen til alkohol er langt kraftigere enn hasj, spesielt når man er innrøyka, og alkohol har langt mer skadelige langtidsvirkninger.

Nei det er ikke greit å være beruset på jobben fordi man ikke blir merka, poenget han prøver å komme fram til er at innrøykede folk ikke blir så veldig "påvirket" av hasj sånn sett, man oppfattes kanskje som mer "unormal" når man er nykter for en gangs skyld. Dermed klarer man å gjøre det man skal og ingen merker det. Er man full på jobben klarer man ikke det, ialle fall ikke på en like bra måte. Alkohol påvirker kroppen mye sterkere og bedøver sentralnervesystemet til det ugjenkjennelige. Man mister kontrollen over sin egen kropp. Det gjør man ikke når man er innrøyka og er stein.
For å si det sånn, så ville jeg foretrukket en cannabis-(mis)bruker over en beruset person til å gjøre arbeid for eller med meg anyday.

Jeg ville heller sittet på med en stein fyr enn en beruset person, og som arbeidsgiver ville jeg heller at mine ansatte var høye i arbeidstiden framfor drita. Ikke at jeg ville ønsket at de var rusa på noe som helst, men heller hasj framfor alkohol.