Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 5683
Er homofili noe man velger? Er man født med det? Samme med pedofili og andre seksuelle legninger? Er i en debatt på et annet forum hvor de mener homofili er noe man velger og de bruker Bibelen til å rakke ned på homofile. Jeg mener homofili er noe man er født med og ikke noe man bare får sånn helt plutselig.


Hva mener dere? Er det noen som har peiling? Noen som homofil selv eller har venner/bekjente som er det? Jeg er ikke homofil selv, men likevel mener jeg at de skal ha samme rett som oss andre, untatt når det gjelder rettigheter innen religioner hvor de forbyr homofili.
Man blir født med det.

For å ta det hel enkelt er det tre rettninger: Homofili, bifili og heterofili. Så er det alder man retter seg inn på.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Er pedofili en sexuell legning? Nei.

Homofili er derimot det, og det er vanskelig å si om man blir født med det eller ei.
Jeg tror ting i oppveksten, forbilder, forvirring osv. kan spille inn på hvordan man eventuelt "heller" når man kommer inn i pubertet osv.
Det er også godt mulig at man er født sånn.

Homofili er i mine øyne helt normalt i dagens samfunn, og jeg finner det litt skremmende at du sammenligner det med pedofili.
Kan jeg spørre hvilket forum?
Det er vel noe man er født med, men det finnes også homofile som er det av valg og homofile som har blitt det av opplevelser tidligere i livet. Men generelt sett ville jeg sagt at det er noe man blir født med.

Homofile menn liker menn akkurat som heterofile menn liker kvinner.

Det er en selvfølge at de skal ha de samme rettighetene som heterofile i alle offentlige organer, dog i andre religiøse samfunn får det være opp til enhver religion å bestemme hvorvidt de selv ønsker å gi homofile de samme rettighetene. Selv om jeg personlig mener de burde ha like rettigheter som heterofile.
Hvorfor skal ikke homofili kunne sammenlignes med pedofili?

Jeg er overhodet ingen homofob. Og jeg støtter heller ikke pedofili. Man kan gjerne sammenligne heterofili med pedofili. Alt i alt handler det om hva/hvem man ønsker å ha sex med. Hadde pedofili vært sosialt akseptert (jeg forstår jo selvsagt at det ikke er det og ikke bør bli det, misforstå meg rett nå!!!). Men det er vel likefullt en seksuell legning?
Sitat av daimeno
Er pedofili en sexuell legning? Nei.

Homofili er derimot det, og det er vanskelig å si om man blir født med det eller ei.
Jeg tror ting i oppveksten, forbilder, forvirring osv. kan spille inn på hvordan man eventuelt "heller" når man kommer inn i pubertet osv.
Det er også godt mulig at man er født sånn.

Homofili er i mine øyne helt normalt i dagens samfunn, og jeg finner det litt skremmende at du sammenligner det med pedofili.
Vis hele sitatet...

Det er en høyst vanlig missforståelse, de fleste antar at det som har "fili" som ende, har en viss sammenheng. Stort sett så har de jo det da, men når det kommer til pedofili, så har man homofile og bifile og heterofile der også. Kinsey mente at legningen ble til i de aller tidligste årene av livet, andre har ment at man blir født med det. Det er uansett ikke noe som egentlig lar seg endre.
Sist endret av meitemark; 2. september 2008 kl. 00:40.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Sitat av minigolf
Hvorfor skal ikke homofili kunne sammenlignes med pedofili?

Jeg er overhodet ingen homofob. Og jeg støtter heller ikke pedofili. Man kan gjerne sammenligne heterofili med pedofili. Alt i alt handler det om hva/hvem man ønsker å ha sex med. Hadde pedofili vært sosialt akseptert (jeg forstår jo selvsagt at det ikke er det og ikke bør bli det, misforstå meg rett nå!!!). Men det er vel likefullt en seksuell legning?
Vis hele sitatet...

Jeg ser hvordan du tenker her, men for meg er det vanskelig å stille pedofili og en sexuell legning side om side.

En legning handler om mann eller kvinne, ikke voksen eller barn!
Og det å si at en legning er "hvem man ønsker å ha sex med" blir litt for overfladisk etter min mening!
Meget mulig at jeg tar feil, for all del. Men sett at samfunnet er helt nullstilt, og at pedofili er helt naturlig og normalt. Det er liksom ingen som tenker over hvor fælt det egentlig er. Ville det ikke da vært en legning? Og da blir det jo i og for seg en legning også i dagens samfunn?
Sitat av minigolf
Meget mulig at jeg tar feil, for all del. Men sett at samfunnet er helt nullstilt, og at pedofili er helt naturlig og normalt. Det er liksom ingen som tenker over hvor fælt det egentlig er. Ville det ikke da vært en legning? Og da blir det jo i og for seg en legning også i dagens samfunn?
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Seksuell_orientering <-der her du betydningen av legning.

Pedofili er bare at man er mest interessert i og tenner seksuelt på prepubertale mennesker.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Ja kanskje, hvis det er måte man velger å se det på minigolf!
Rimelig absurd er det uansett.

Men da ville det antagelgvis ikke hatt navnet pedofili, men heller gått under de vanlige kategoriene.

Muligens.
Hvorfor skal det egentlig bare handle om hvilket kjønn man føler seg tiltrukket av? Hvorfor ikke alder? Som minigolf støtter jeg absolutt ikke pedofili, men interesserer meg litt om noen har noe god grunn til å skille en pedofil fra en heterofil eller homofil? Annet enn den åpenbare grunnen at hetero/homo kun baserer seg på kjønn og at pedo kun er galt pga. samfunnet vi lever i. Er det noen annen åpenbar grunn for å skille hetero/homo/pedo -fili fra hverandre?
Sist endret av Zepplin; 2. september 2008 kl. 00:47.
Seksuell orientering/legning er en persons seksuelle preferanse (i følge wiki). Pedofile foretrekker prepubertale mennesker som sexpartnere. Ergo pedofili er en legning?

Vetafaen jeg, men virker fornuftig på sett og vis.
Sist endret av Sjølvaste; 2. september 2008 kl. 00:51.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Sitat av Zepplin
Hvorfor skal det egentlig bare handle om hvilket kjønn man føler seg tiltrukket av? Hvorfor ikke alder? Som minigolf støtter jeg absolutt ikke pedofili, men interesserer meg litt om noen har noe god grunn til å skille en pedofil fra en heterofil emmer homofil? Annet enn den åpenbare grunnen at hetero/homo kun baserer seg på kjønn og at pedo kun er galt pga. samfunnet vi lever i. Er det noen annen åpenbar grunn for å skille hetero/homo/pedo -fili fra hverandre?
Vis hele sitatet...

Jeg vil tro at svaret her er følelser.
Tror du pedofile forelsker seg i barn?

Tenk på det;
Legning handler om følelser for andre mennesker, ikke kun sexuell tiltrekning.
Vet det andre innlegget mitt kom rimelig sent, men meitematk: kan du forklare hva som egentlig skiller pedofili fra f.eks. homofili da? I følge linken din er det kun en preferanse, så om jeg foretrekker å ha sex med små barn bør absolutt det likestilles med en som foretrekker sex med kvinner/menn? Har fortsatt ikke sett en skikkelig god argumentasjon som motsier det.

Som minigolf sier mener jeg også pedofili er en legning (en rimelig syk en, hvertfall sånn jeg er vokst opp), men skulle vi droppet alle samfunnets lovet, hva skiller den egentlig fra de andre legningene?

daimeno: Hvorfor skal ikke en pedofil kunne forelske seg i et barn? Regner med det ikke kun bygger seg få fysisk, men også psykisk tiltrekning. Vil absolutt si en pedofil kan forelske seg skikkelig i et barn, i likhet med at en heterofil kan forelske seg skikkelig i en kvinne.

Hvis du skal skille legningene fra hverandre, hvor er du i så fall heterofi og hvor er du pedofil? Sex-alderen varierer jo ganske sterkt mellom land og områder. Skal seksuell legning egentlig ha noe med hvor du kommer fra å gjøre?
Sist endret av Zepplin; 2. september 2008 kl. 00:54.
Sitat av Zepplin
Hvorfor skal det egentlig bare handle om hvilket kjønn man føler seg tiltrukket av? Hvorfor ikke alder? Som minigolf støtter jeg absolutt ikke pedofili, men interesserer meg litt om noen har noe god grunn til å skille en pedofil fra en heterofil eller homofil? Annet enn den åpenbare grunnen at hetero/homo kun baserer seg på kjønn og at pedo kun er galt pga. samfunnet vi lever i. Er det noen annen åpenbar grunn for å skille hetero/homo/pedo -fili fra hverandre?
Vis hele sitatet...

Alder er ikke et like spesifikt område som kjønn, så det er vanskeligere å sette det i en passende bås. Enten er man homofil, bifil eller heterofil. (Man kan også være aseksuell, men det forbigår vi.)

Alder derimot er varierende, ettersom det man gjerne tiltrekkes av er kroppen til noen og det stadiet den er i. Man trenger ikke nødvendigvis å være pedofil for å bli tiltrukket av kvinner uten eller nesten uten bryster eller kroppshår.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av daimeno
Jeg vil tro at svaret her er følelser.
Tror du pedofile forelsker seg i barn?

Tenk på det;
Legning handler om følelser for andre mennesker, ikke kun sexuell tiltrekning.
Vis hele sitatet...
Pedofile forelsker seg faktisk i barn, selv om det som oftest ender med overgrep, men jeg mener det er flere pedofile som lever i "skapet", enn pedofile som faktisk ikke klarer å holde seg og begår overgrep.
Meitemark: tror ikke man kan komme på en så mye bedre definisjon enn din. Så lar det ligge der, mulig det er fordi jeg ikke er helt i mine fulle fem, men åpnet et lite lys for meg. Skjønte det sånn at du mener en pedofil ikke vil være forelsker i en person hele sitt liv, da en person før eller senere vil vokse opp og... ja, det vil ikke være pedofili mer. Skal ikke dra inn kjønnskifte osv, selvom det også kan forekomme, men har svært lite med det å vokse opp og legning å gjøre atm.
Ok, bare for å klare opp i noe rot her:

Pedofili er IKKE en legning. Det er en alderspreferanse.
Jeg ser litt poenget til meitemark også. Er man homo (har man lov å bruke dette ordet i debatten så lenge det er inneforstått at det ikke er negativt ment?), så foretrekker man gutter. Gutt er et kjønn, og kjønn er konstant. Er man pedo foretrekker man en ALDER. Hvis man da forelsker seg i lille Arne på bare 4 år, kaster man han da på dør når han er 13-14 år? For en forutsetning for å være pedo er vel at det er BARN man forelsker seg i, men når Arne ikke lenger er et barn, hva da? Da er det jo kanskje ikke snakk om følelser for selve Arne, men for livsstadiet Arne befinner seg i?

Men samtidig kan man jo lure på om dette likevel kan være en legning. For selv om man som homo/hetero/bifil forelsker seg i noe som er konstant, så er ikke det nødvendigvis ensbetydene for at ALLE legninger skal måtte være rettet mot noe konstant?

Mulig at dette ble veldig uforståelig...
Zepplin: I et vanlig hetero eller homoseksuelt forhold så vil forholdet være utviklet på grunnlag av frivillighet, og at man vet hva man vil/og ikke vil.

Et barn har ikke de samme forutsetningene for å gå inn i et slikt forhold, da de ikke vet hva det vil innebære. Tenk litt over det; kan du se for deg mange barn som frivillig vil gå inn i et forhold med en eldre mann/kvinne?

Det er akkurat det som skiller pedofili fra hetero/homofili; i den sistnevnte kategorien er de som har et forhold klar over hva de gjør, det vil ikke et barn være. Heterofile og homofile par har et voksent tovveisforhold, mens i pedofilisaker så er det som regel et enveisforhold(unntatt for Staff da)
Chassen: Når kan et "barn" egentlig bestemme dette på egenhånd? Når det er 16? 12? 18? Det er kun bestemt av samfunnet du lever i. Det er neppe kun det som skiller pedofili fra hetero/homofili da definisjonen på når det ikke er frivillig kan variere sterkt.
Sitat av minigolf
Jeg ser litt poenget til meitemark også. Er man homo (har man lov å bruke dette ordet i debatten så lenge det er inneforstått at det ikke er negativt ment?), så foretrekker man gutter. Gutt er et kjønn, og kjønn er konstant. Er man pedo foretrekker man en ALDER. Hvis man da forelsker seg i lille Arne på bare 4 år, kaster man han da på dør når han er 13-14 år? For en forutsetning for å være pedo er vel at det er BARN man forelsker seg i, men når Arne ikke lenger er et barn, hva da? Da er det jo kanskje ikke snakk om følelser for selve Arne, men for livsstadiet Arne befinner seg i?
Vis hele sitatet...
Majoriteten av de som leser denne tråden vil ha sin seksuelle alderspreferanse i området 16-30 år. Det er rett og slett der folk ligger. I noen tilfeller vil menn komme i en såkalt "førtiårskrise" og kvitte seg med partneren sin og bytte den ut med en yngre utgave. All den tid pedofili bare er en alderspreferanse, så kan det hende at kjærligheten varer hele livet men at interessen ikke er like stor. "Problemet" for de pedofile vil være at barnet vokser opp og kansje ikke lenger er interessert i den voksne figuren. Jeg går ut i fra at mennesker stort sett oppfører seg ganske likt seg selv...

Sitat av minigolf
Men samtidig kan man jo lure på om dette likevel kan være en legning. For selv om man som homo/hetero/bifil forelsker seg i noe som er konstant, så er ikke det nødvendigvis ensbetydene for at ALLE legninger skal måtte være rettet mot noe konstant?

Mulig at dette ble veldig uforståelig...
Vis hele sitatet...
Det kan sikkert påvirkes litt, men det finnes ingen beviser på at noe kan endres permanent, så den legningen man har er den man har og den er konstant. For xx antall år siden var homofili en sinnsykdom.
Sist endret av meitemark; 2. september 2008 kl. 01:27. Grunn: skriveleifene forfølger meg
Prøver å spore inn igjen, jeg.

Homofil praksis har hatt og har en helt annen stilling i forskjellige samfunn.

For eksempel:
I riktig gamle dager i Øst-Asia ble sex mellom menn sett på som mer høyverdig enn sex mellom menn og kvinner.
På Papua New Guinea har oralsex mellom gutter og menn i årevis blitt ansett som et viktig overgangsrituale til voksenlivet blant enkelte stammer.
Alle har vel hørt om forekomsten av seksuelle forhold mellom mannlig lærer og elev i det antikke Hellas. Enkelte hevder svært mange som vokste opp i slike forhold hadde problemer med å forholde seg til kvinner senere, til tross for at det ble forventet at de skulle ta seg en kone når de var utlærte etc.

Dette kan tyde på at det er fullt mulig at deler av seksualiteten vår er sosialt konstruert, men all den tid det eksisterer homofili i samfunn som overhodet ikke oppfordrer til det eller aksepterer det, virker det lite trolig at dette kun har med miljø og kultur å gjøre.

Forøvrig, flere av mine homofile venner mener de var bevisste på legningen sin så tidlig som i åtteårsalderen, noe som stemmer godt overens med mine første småforelskelser. Noen har vært i korte eller lengre forhold med det motsatte kjønn, mens andre kun har vært med samme kjønn. Noen har hatt foreldre som ikke har hatt noen problemer med homofili, mens andre har hatt en mer stri tørn. Homofile er de likefullt, og jeg kan ikke se noen fellestrekk mellom oppvekstene som skal ha hatt innvirkning på legningen de endte opp med.

[Må bare beklage manglende kilder på mye av dette, en del er fra bøker og blader jeg ikke lenger eier, men dersom noen virkelig er interessert så skal jeg selvsagt rote frem.]
Sist endret av luni; 2. september 2008 kl. 01:28.
Bare for å kverulere: homofili ble vel på den tiden betegnet på samme måte som pedofili blir i dag?

Men for all del, jeg ser poenget ditt veldig godt. Jeg syntes bare det er litt artig å dvele litt ved slike ting, spesilet ved ting som er såre punkt i samfunnet. Men som sagt (og skrevet i forrige post): jeg skjønner godt hva du mener, og du har nok mest sannsynlig rett. Om det finnes noe "rett og galt" i denne sammenheng. Det blir ihvertfall mye "hvis", "om" og "men".
Det er flere, bl.a. staff, som har sagt at de likte å ha sex med menn når de var små. For noen funker det tydeligvis, og det er vanskelig å si hvilke psykologiske følger dette får. I de aller fleste itlfellene derimot, er det barn som blir misbrukt av psykisk syke eldre menn, og som somregel lider selv pga. dette.
Sitat av minigolf
har man lov å bruke dette ordet i debatten så lenge det er inneforstått at det ikke er negativt ment?
Vis hele sitatet...
Ordet homo er vel helt stuerent og politisk korrekt, og akkurat det ordet tror jeg nok vil forbli PC også.

Ang. om man blir født homo eller blir det senere - det er vel som stort sett alt annet en kombinasjon vil jeg tro, noen medfødte egenskaper og noe påvirkning/miljø.
Mighty: på freakforum liker man å dele kunnskap utifra vitenskapelige prinsipper, ikke synsing fra f.eks en rablende gal kreasjonist. M.a.o: underbygg påstandene dine.
Sist endret av Chassen; 2. september 2008 kl. 13:21.
Jeg tror i alle fall det er viktig at man ikke ser på homofili som en sykdom som de gjorde i gamle dager og i Islam.

Som bifil opplever jeg ofte en del hat hos mennesker fordi de ikke forstår hvorfor jeg foretrekker menn.
Sist endret av x0n1c64; 2. september 2008 kl. 13:24.
Jeg (som mann) kan overhodet ikke forstå at menn foretrekker menn, men det er jo ikke dermed sagt at det er hat?
Sitat av fabianca
Forøvrig, flere av mine homofile venner mener de var bevisste på legningen sin så tidlig som i åtteårsalderen, noe som stemmer godt overens med mine første småforelskelser.
Vis hele sitatet...
Jeg har også hørt denne påstanden flere ganger, men må tilføye noe. Personlig var jeg veldig forvirret fra jeg var 8-13, og det var nok ikke før jeg var godt opp i 14-årene at jeg var helt sikker på min legning. Er det automagisk slik at homofile er i en tilstand at de lettere kjenner sin egen legning enn heterofile?
jeg tror man blir homofil etter hva man går igjennom i livet.
i tillegg tror jeg det er sånn at det alltid er noen som er rett for en (herregud så klisjé), enten det er mann eller dame. jeg kunne lett bli forelska i ei jente om det er det jeg vil, men ikke i hvem som helst. må jo være noen jeg møter på veien som jeg mener funker med meg (klisjé igjen).
Sitat av Muradi
Pedofile forelsker seg faktisk i barn, selv om det som oftest ender med overgrep, men jeg mener det er flere pedofile som lever i "skapet", enn pedofile som faktisk ikke klarer å holde seg og begår overgrep.
Vis hele sitatet...
pedofile forelsker seg kanksje i barn, men de klarer ikke å skille forskjell på fantasi/drømmer og virkelighet! derfor går pedofile til overgrep mot barn, fordi de tror de føler det samme.

Homofili tror jeg egentlig er en livsstil.. Jeg er homofil selv og føler ikke at jeg er født homofil, men heller ikke tatt ett valg om å være homofil.. Egentlig så er det veldig vanskelig å forklare, jeg tror bare det ikke finnes ett fasitsvar på hvrdan mennesker er sånn som de er.. Jeg spør ikke deg om du ble født heterofil eller om det er ett valg du har tatt....
Sitat av Deezire
Jeg har også hørt denne påstanden flere ganger, men må tilføye noe. Personlig var jeg veldig forvirret fra jeg var 8-13, og det var nok ikke før jeg var godt opp i 14-årene at jeg var helt sikker på min legning. Er det automagisk slik at homofile er i en tilstand at de lettere kjenner sin egen legning enn heterofile?
Vis hele sitatet...
All den tid det er større sjanse for at man som gutt vil møte flere gutter i "intime" situasjoner i den alderen (med mindre man er utstyrt med jentesøsken) vil det være "enklere" å se hva man er, all den tid naturen har utstyrt oss (gutter) med et praktisk instrument for å se om det er noe vi liker... Men siden man er barn kan man ikke skille helt mellom følelser og slikt, så det er nok forvirrende.

Sitat av existed
pedofile forelsker seg kanskje i barn, men de klarer ikke å skille forskjell på fantasi/drømmer og virkelighet! derfor går pedofile til overgrep mot barn, fordi de tror de føler det samme.
Vis hele sitatet...
De fleste mennesker klarer helt fint å skille mellom fantasi eller ønsketenkning og virkeligheten. Majoriteten av de pedofile vil nok vite at det de gjør er ulovlig, selv om fantasien deres sier at det ikke er noe galt.

Når det kommer til seksuelle overgrep finnes det varianter av det. Det finnes de som du nevner, at de ikke klarer å skille fantasi og virkelighet, så er det de som begår overgrep på samme basis som mobbere, rett og slett for å føle seg som den som bestemmer eller har makten. I mange tilfeller når det gjelder seksuelle overgrep mot barn er det akkurat det som er saken. Alderspreferansen til overgriperen er kansje slettes ikke rettet inn mot barn, men de bruker det for maktens skyld eller som hevn, gjerne mot en samlivspartner.

Sitat av existed
Homofili tror jeg egentlig er en livsstil.. Jeg er homofil selv og føler ikke at jeg er født homofil, men heller ikke tatt ett valg om å være homofil.. Egentlig så er det veldig vanskelig å forklare, jeg tror bare det ikke finnes ett fasitsvar på hvordan mennesker er sånn som de er.. Jeg spør ikke deg om du ble født heterofil eller om det er ett valg du har tatt....
Vis hele sitatet...
Ville det ikke heller være at livsstilen ble påvirket av legningen?
Sist endret av meitemark; 2. september 2008 kl. 18:36. Grunn: jeg sverger på at skriveleifene er etter meg
Sitat av Deezire
Jeg har også hørt denne påstanden flere ganger, men må tilføye noe. Personlig var jeg veldig forvirret fra jeg var 8-13, og det var nok ikke før jeg var godt opp i 14-årene at jeg var helt sikker på min legning. Er det automagisk slik at homofile er i en tilstand at de lettere kjenner sin egen legning enn heterofile?
Vis hele sitatet...
Jeg ble/var i alle fall bevisst på min egen usikkerhet, som du beskriver, men jeg kan ikke erindre noe slikt så tidlig som i åtteårsalderen. Et par år senere fikk derimot tankene vann på mølla.
Sitat av egeulf
Jeg ble/var i alle fall bevisst på min egen usikkerhet, som du beskriver, men jeg kan ikke erindre noe slikt så tidlig som i åtteårsalderen. Et par år senere fikk derimot tankene vann på mølla.
Vis hele sitatet...
Tror dette varierer svært mye. Feks. var jeg bombesikker på min seksuelle legning i tidlig alder

Noen vet fort hva de liker, andre er mer usikre.

Noe jeg derimot ikke er sikker på er hvorfor det er slik annet enn at folk er forskjellige.
Sitat av minigolf
Bare for å kverulere: homofili ble vel på den tiden betegnet på samme måte som pedofili blir i dag?
Vis hele sitatet...
Nei. Hvis det i det hele tatt ble definert som homofili, var det uansett snakk om følgende: To kjønnsmodne personer. Enten to menn, eller en mann og en kjønnsmoden gutt. Selv om det i dagens Norge er ulovlig å ha sex med en under 16 dersom man er over 16 selv, er det ikke nødvendigvis pedofili hverken å bli tiltrukket av eller å ha sex med noen under 16, dersom vedkommende er kjønnsmoden. Pedofili er og bli tiltrekning av barn som ennå ikke har kommet i puberteten.

Sitat av minigolf
Hvorfor skal ikke homofili kunne sammenlignes med pedofili?
Vis hele sitatet...
Sitat av minigolf
Seksuell orientering/legning er en persons seksuelle preferanse (i følge wiki). Pedofile foretrekker prepubertale mennesker som sexpartnere. Ergo pedofili er en legning?
Vis hele sitatet...
Å si at pedofili er en seksuell legning er per definisjon feil. Seksuell betyr ikke "det som har med sex å gjøre", det betyr "det som har med kjønn å gjøre" eller kjønnslig. Ordet sex er en forkortelse av sexual intercourse (seksuelt samleie), som igjen betyr kjønnslig samleie. Altså, seksuell legning/orientering/preferanse betyr kjønnslig legning/orientering/preferanse, og har kun og bare med kjønn å gjøre, ikke alder eller kjønnsmodenhet.


On-topic: Jeg mener at man er disponert for å være homofil fra fødselen av. Om man videreutvikler og lever ut denne disponeringen avhenger av oppvekst, miljø, erfaringer og sosiale forhold.

Samtidig har jeg aldri forstått hvorfor dette overhodet skal ha noen betydning i diskusjonen om homofili er "greit" eller ikke, for det er uansett ikke et valg. Prøv så hardt du kan å forandre din legning, men du kommer ikke til å klare det uten elektrosjokkterapi og god porsjon selvfornektelse. Enten så har man et menneskesyn hvor man er imot diskriminering av mennesker på bakgrunn av etnisitet, kjønn og seksuell legning eller så har man det ikke. Ferdig.
Sitat av Deezire
Jeg har også hørt denne påstanden flere ganger, men må tilføye noe. Personlig var jeg veldig forvirret fra jeg var 8-13, og det var nok ikke før jeg var godt opp i 14-årene at jeg var helt sikker på min legning. Er det automagisk slik at homofile er i en tilstand at de lettere kjenner sin egen legning enn heterofile?
Vis hele sitatet...
Lite trolig, derfor jeg skrev "flere av". Én kamerat mener han ikke ble klar over at han selv var homofil før han ble kjent med andre homofile i midten av tjueåra.
Uansett, aha-opplevelser, lange komme-ut-prosesser, en helt naturlig utvikling uten noe som helst "vendepunkt"... alt er helt vanlig, tenker jeg. Ikke stort rarere enn de som har venner av begge kjønn på barneskolen kontra de som tviholder på "jente-" og "guttelus" til de er gjennom puberteten/oppdager porno.
Nok en gang har jeg ikke lest hele tråden. Men her er noen copypasteer fra bokmålordboka.

-fili' -en (fra gr, se *fil-) suff: tendens, tilbøyelighet til, abnorm interesse for det som førsteleddet nevner, i ord som bibliofili, homofili, nekrofili

homofili' -en (se -fili) kjønnslig tiltrekning til personer av samme kjønn

pedofili' -en (av gr pais 'gutt, barn' og *-fili) kjønnsdrift som er rettet mot barn

Kjønnsdrift og kjønnslig tiltrekning bringer jo en viss klarhet mellom begrepene.


Men til noe annet:

Det er riktig at Bibelen stiller seg mot homofili. Men det er viktig å huske at selv om Bibelen er Guds ord, så er den nedskrevet av mennesket for ganske mange år siden. Å selv om det ikke nødvendigvis har vært i forfatternes hensikt være subjektive, så vil jo deres tekster muligens farges av tiden dem er skrevet i. Hvilket var en tid der bl.a. homofili (samt en hel del andre normavvik) ble sett på med forakt. Så om Gud har gitt budskap i forhold til homofili skal en ikke se bort fra at det er gjengitt med en sterkere ordlyd en det den ble gitt som i utgangspuktet. (bare spekulasjoner så klart)

Et annet argument er jo alle de andre moralske budskapene fra Bibelen som blir brutt uten at man tenker over det.

Dessuten kan jeg ikke se for meg en allmektig og kjerlighetens Gud, som skaper homofile, for så å vende hele resten av verden mot dem. Det stemmer ikke i mitt hode.

Min konklusjuon er dermed at bruk av Bibelen som argument mot homofile er ganske tafatt. Spesielt siden mange som bruker disse argumentene ikke en gang er troende selv. Det blir for meg et tafatt forsøk på å finne argumenter for å støtte opp om sine egne negativt ladede fordommer.
Sist endret av Dominic; 3. september 2008 kl. 11:08.
Da bibelen ble skrevet, var det faktisk ganske akseptert med homofili på Balkan. Det står skrevet i mange greske tekster om at menn på denne tiden ofte hadde mannlige elskere (også smågutter).

Det som er interessant er at om homofili er kulturelt akseptert, vil det ofte være flere homofile i den kulturen. En årsak er så klart det at homofile faktisk tørr å stå frem uten at trangsynte idioter dømmer dem, men jeg tror en annen årsak er mer gjeldende:

Jeg tror ikke at noen er 100% homofile eller heterofile. Jeg tror alle ligger et sted i mellom. De fleste heterofile gutter i Norge i dag ville nok sagt at det bare er piss, men det tror jeg er pga. holdningene til homofili i Vesten er sterkt preget av kristendommen som har ført opp homofili på den uendelig lange listen over 'synder'.

Hvis man sammenlikner homofili med f.eks. onani (som også er en synd), så kan man kanskje forstå hvor stor kraft kristendomen har. Onani er fremdeles tabu i vesten, men dog ikke så mye som det var før. Men jeg tror ikke så mange setter seg ned med moren/faren og skryter av den fantastisk gode runken de nettopp hadde.

Men tilbake til homofili; når det gjelder årsaken til homofili tror jeg det er en hårfin ballansegang. Alle er potensielt homofile (kan nevne at så og si alle andre dyrearter har homofile trekk). Jeg tror ikke homofili er verken genetisk eller forårsaket av miljø. Ville ikke eneggede tvillinger begge være homofile da når den ene er det (og slik er det ikke, jeg kjenner én som er homofil mens broren er hetero)?

Vil også si at man må skille mellom pedofili og homofili. Pedofili er mer en sykdom enn et avvik. Pedofile har som oftest psykotiske tilstander, og gjør handlinger de ikke ser kosekvensene av. De fleste pedofile klarer heller ikke kontrollere sin libido. Homofile har derimot en sunn seksdrift.
Så må jeg spørre dere; er det egentlig noe poeng i å diskutere hvorfor folk er homofile? Det er nok en sunn diskusjon på mange måter, men for det første så er det utrolig vanskelig å dokumentere påstander, og de ensete "bevisene" som blir lagt frem er folks egne synspunkt og følelser. For det andre så pleier jeg å lete etter årsaken til at noe skjedde, for å forhindre at det skjer igjen, noe som egentlig ikke er tilfellet her.

La meg spørre folk, både homofile og heterofile; hvis det hadde vært en "kur" som gjorde homofile til heterofile, hadde dere støttet bruk av den?

Jeg mener at vi må følge kardemommeloven litt her, for så lenge folk er lykkelige å ikke ødelegger for andre så kan de mer eller mindre gjøre hva faen de vil for meg.
Sitat av bobbo
Så må jeg spørre dere; er det egentlig noe poeng i å diskutere hvorfor folk er homofile? Det er nok en sunn diskusjon på mange måter, men for det første så er det utrolig vanskelig å dokumentere påstander, og de ensete "bevisene" som blir lagt frem er folks egne synspunkt og følelser. For det andre så pleier jeg å lete etter årsaken til at noe skjedde, for å forhindre at det skjer igjen, noe som egentlig ikke er tilfellet her.

La meg spørre folk, både homofile og heterofile; hvis det hadde vært en "kur" som gjorde homofile til heterofile, hadde dere støttet bruk av den?

Jeg mener at vi må følge kardemommeloven litt her, for så lenge folk er lykkelige å ikke ødelegger for andre så kan de mer eller mindre gjøre hva faen de vil for meg.
Vis hele sitatet...
Nå finnes det heldigvis folk innen mange fagretninger som forsker, og ikke diskuterer, på det meste, også innen seksualitet. Dette er i stor grad vitenskapelig arbeid på linje med annen forskning, og jeg har til gode å møte noen som arbeider med homofili ved UiO som har noen "kur" som mål.
Det er selvsagt en viss fare for at enkelte vil ønske seg noe slikt, men som nevnt tidligere er det svært liten sjanse for at årsaken er så entydig og konkret at den ligger kun i den medfødte biologien eller hvilke leker man fikk som barn osv.

Må legge til at jeg ser poenget ditt, og det er også noe som blir diskutert hyppig innen homoforskning. Likefullt synes jeg ikke det er noe rarere at å forske på dette enn å forske på hvorfor noen får rødt hår eller blir mer utadvendte enn andre.
Sist endret av luni; 3. september 2008 kl. 12:56.
Å trekke parallellen mellom forskning på fenomenet og å finne en kur virker veldig vagt og grunnløst. Med en slik tankegang sparker du jo beina under alle diskusjoner som vedrører «abnormal» oppførsel i mer eller mindre grad.

En annen ting er det med lykkelighet du beskriver. For det er vel ikke til å stikke under stol at homofile i dag ikke alltid har det så veldig greit. Skyld på hvem du vil, men statistikken sier at sannsynligheten for at du kommer til å begå selvmord øker ganske drastisk om du er ung og homofil. Og jeg vet sannelig ikke noen bedre måte å endre holdninger til folk flest enn å løsrive beskrivelsen av tematikken fra gamle religiøse tekster, folkemunne og tilsvarende, og heller la seriøs forskning og opplysning erstatte den.
Jeg trekker ikke paraleller, hvor har du det fra? Den linja om kur sto helt for seg selv, og jeg har ikke et problem med at folk er homofile, snarere tvert imot. Det jeg lurer på er om homofile ville vært det om det kunne "velges".

Men diskusjon om årsaken til homofili er nytteløst. Vi kan synse og tro, men det er ingen som klarer å konkludere med noe konstruktivt. "Jeg tror det er genene", "jeg tror det er miljøet du vokser opp i". Dere skal få diskutere hvor mye dere vil, men jeg ser ikke hva konklusjonen skal bli.

Det er mange homofile som sliter, mest pga. kulturen og holdningene her. Det er litt av årsaken til spørsmålet med "kuren". Det er MANGE som er lykkelige som homofile, men det er ikke å skyve under en stol at det medfører problemer å leve ut en homofil legning.
Jeg liker hvordan du avfeier konstruktive konklusjoner for andre disputanter ut ifra ditt eget ståsted. En god diskusjon er et mål i seg selv, og de færreste gode (store) diskusjoner ender med en endelig konklusjon.

Og jeg trodde du virkelig mente diskusjon i et større perspektiv enn dette ordkløyveriet på et fillforum da du sa at du mente debatten var meningsløs. Det var vel helst denne setningen som forvirret meg: «For det andre så pleier jeg å lete etter årsaken til at noe skjedde, for å forhindre at det skjer igjen, noe som egentlig ikke er tilfellet her.». Jeg er rett og slett ikke sikker på hva du mener. Som fabi skriver, det er umåtelig interessant å finne ut hva som er årsaken til ting, uten at det nødvendigvis trenger å bety at man vil endre noe/«gjøre det annerledes neste gang».

For øvrig stikker man under stol, hold skubbingen din for deg selv.
Homofili er noe som bestemmes før fødselen. Lenke

Det er også gjennomført et eksperiment på et tvillingpar som er ganske heftig. Jeg har ikke kilder, men jeg har hørt det fra flere folk som ikke kjenner hverandre...

Det var en gang et gutte-tvillingpar. Penisen til den ene var ikke fullt utviklet, så de prøvde å gjøre noe med det. Noe skjedde, så penisen hans ble svidd av ved et uhell. Legene så dette som en kjempesjangse til å forske på dette med seksuelle legninger, så de lagde en vagina. Barna vokste opp, det ene som gutt og det andre som jente. De fikk aldri vite at det ene barnet egentlig var gutt, for ungen fikk kjønnshormoner, og ting ble holdt hemmelig. De vokste opp, og "transen" forelsket seg i jenter. H*n giftet seg med en mann, men var hele tiden deprimert, for han visste at noe var galt. H*n tok livet sitt.

Konklusjonen må jo være at legningen bestemmes før fødselen.
Sist endret av Jellow; 3. september 2008 kl. 18:50.
Sitat av Jellow
Homofili er noe som bestemmes før fødselen. Lenke

Det er også gjennomført et eksperiment på et tvillingpar som er ganske heftig. Jeg har ikke kilder, men jeg har hørt det fra flere folk som ikke kjenner hverandre...

Det var en gang et gutte-tvillingpar. Penisen til den ene var ikke fullt utviklet, så de prøvde å gjøre noe med det. Noe skjedde, så penisen hans ble svidd av ved et uhell. Legene så dette som en kjempesjangse til å forske på dette med seksuelle legninger, så de lagde en vagina. Barna vokste opp, det ene som gutt og det andre som jente. De fikk aldri vite at det ene barnet egentlig var gutt, for ungen fikk kjønnshormoner, og ting ble holdt hemmelig. De vokste opp, og "transen" forelsket seg i jenter. H*n giftet seg med en mann, men var hele tiden deprimert, for han visste at noe var galt. H*n tok livet sitt.

Konklusjonen må jo være at legningen bestemmes før fødselen.
Vis hele sitatet...

Tviler sterkt på at det er bestemt før fødsel. Vil ikke gå imot CD og alle de men..
De fleste undersøkelser fra dette århundre viser at barn som blir homofil i tidlige år er fordi de enten er åvirket av miljøet. Eller at de vil ha oppmerksomhet.

Det at transen tiltrekket seg til en jente er helt normalt.. Det er instinktet. Akuratt som med dyr. Men tviler på at den historien er sann.
Sitat av Jackie Brown
Tviler sterkt på at det er bestemt før fødsel. Vil ikke gå imot CD og alle de men..
De fleste undersøkelser fra dette århundre viser at barn som blir homofil i tidlige år er fordi de enten er åvirket av miljøet. Eller at de vil ha oppmerksomhet.

Det at transen tiltrekket seg til en jente er helt normalt.. Det er instinktet. Akuratt som med dyr. Men tviler på at den historien er sann.
Vis hele sitatet...
Har du lest det som står under linken?
"Armed with an understanding of these findings, one must concur that homosexuality is not a choice but rather a genetically predetermined trait. The evidence is overwhelming: there is a genetic -- not psychological -- link to homosexual behavior."

Jeg skjønner ikke helt? Hvordan er det natulig at en som ikke vet at han egentlig er gutt blir tiltrukket av jenter hvis det ikke er arv som bestemmer?

Kan du linke til noen av de undersøkelsene som er gjort dette århundret?
Jeg overdreiv vel litt, og det kom tilbake på meg... Jeg føler bare at vi er på vei inn i samme system som religions-diskusjonene der vi ikke beveger oss en cm., men bare står å kaster ut de samme argumentene igjen og igjen. Jeg var nok litt for krass mot meningsløse diskusjoner, det beklager jeg. Jeg liker selv godt å tenke og diskutere helt meningsløse ting. Jeg formulerte meg nok heller ubrukelig, for poenget jeg egentlig, dypt nede, ville ha frem var det at jeg ikke så noe fremgang i diskusjonen. Noen tror det er medfødt, noen tror det er miljø. Artikkelen Jellow linket til ødela litt for den påstanden da. Det med tvillingparet virka litt urban-myth, men jeg skal ikke si sikkert.

Så for all del, fortsett diskusjonen, jeg tar tilbake mye av det jeg sa. Jeg frykter bare at det er lite nytt som kommer til å bli tilført diskusjonen, men heller de samme gamle argumentene om igjen. Prove me wrong! Store deler av diskusjonen nå har gått med til å krangle på om pedofili er en legning eller ikke.

Takk for rettelsen på den med stolen, jeg følte det var noe galt der.
Sist endret av bobbo; 3. september 2008 kl. 19:03.
Har hørt av flere forskere at barn blir født uten seksuell legning. Den utvilkes etterhvert. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro der, men kan jo være noe.

Uansett: Jeg tror homofili utvilkes gjennom miljøet man vokser opp i.
BTW: Hvorfor så mye fokus på homofile egentlig? Det er bare rundt 1000 registrerte par i norge...