Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 837485
Sitat av Gretle Vis innlegg
Har kjøpt et Norges glass, følgte med en lite pose med desiccant, sånt som følger som regel med i Norges glass antar jeg. Burde denne posen touche soppen i det hele tatt, eller gjør det noe i det hele tatt? Har en sokk med masse salt i på bunnen av glasset pluss denne desiccant posen, all soppen ligger oppå dette.
Vis hele sitatet...
Gjør ingenting om silicaposen er borti soppen.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Jeg har prøvd å lete etter flein mange ganger siste par årene, uten hell.
Mitt største problem er ikke hvor man skal lete, men heller at jeg skal være på området til noen som ikke liker at jeg er der.
Blir nervøs og det gjør at jeg ikke får ro til å lete skikkelig gjennom områdene.
Noen som har råd i forhold til dette?
Hva gjør dere mer erfarne plukkere?
Har dere kanskje områder dere vet det ikke kommer folk, eller hvor dere ikke er så lett synlig for andre?
Vel, en klassiker er jo å plukke på natterstid. Med en god lykt går det fint. Selvsagt ikke gå å flash rett utafor husvinduet klokka 12, men bruker man hodet litt og vet hvor det er mye random trafikk så skal det gå

Der jeg har plukket de siste årene har vært litt utafor "sentrum", men med beboelse, har gått veldig fint å ta seg noen dagsturer for å sjekke områdene, for deretter å komme tilbake på natten. Er en koselig stemning med det å plukke på natt, men selvsagt noe vanskeligere (om ikke anderledes) lys. Men det å speide med lykta har vist oss digre felt med flein som lyser magisk opp i lyset av lykta.

Slukk lykta om du hører noe, om du på ett eller annet vis skulle bli oppdaget er det bare å løpe, ingen som får noe mer detaljert enn en mørkkledd fyr på et jorde.

Ellers så er vel kamera / tegneutstyr unnskyldninger.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei,

Jeg har prøvd å lete etter flein mange ganger siste par årene, uten hell.
Mitt største problem er ikke hvor man skal lete, men heller at jeg skal være på området til noen som ikke liker at jeg er der.
Blir nervøs og det gjør at jeg ikke får ro til å lete skikkelig gjennom områdene.
Noen som har råd i forhold til dette?
Hva gjør dere mer erfarne plukkere?
Har dere kanskje områder dere vet det ikke kommer folk, eller hvor dere ikke er så lett synlig for andre?
Vis hele sitatet...
Ærlig talt har du bare to valg, Mann deg opp og tross angsten, eller finn beiteområder som er langt unna folk der du faktisk er alene.

Det var en gang jeg ble spurt om hva jeg holdt på med i en periode jeg lette veldig mye bland behandlet gress i områder rundt borettslag, jeg bare sa ei veninne hadde mistet en ring i fylla og jeg lette etter den. Godt mulig han tok forklaringen som pisspreik, men hva ellers skulle han gjøre?
Sitat av FjellUgla Vis innlegg
Ellers så er vel kamera / tegneutstyr unnskyldninger.
Vis hele sitatet...
Kamera og notisblokk. Får du spørsmål svarer du ærlig - du
er ute for å lære deg identifisering av sopp. Med mindre du
går inne på folks eiendom, er de fleste lite interessert i
konfrontasjon. Jo mer unnvikende man er, dess mer mistanke
vekker man.
Møtte faktisk bonden som eier stedet jeg leiter fast på en gang. Blidere fyr har jeg aldri møtt! Gikk ikke rundt med noe pose for så etter sopp ennå så så sikkert ikke så suspekt ut. Han kom drassene på masse sauer og slo av en prat. Lurte på om vi så etter sopp osv. haha, fikk "lurt" oss unna med å snakke om matsopp (vet ikke helt om han kjøpte den, men ble ikke noe mer med det). Spurte til og med om det var greit vi gikk tur rundt om i området og det var visst ikke noe stress

"act like you belong" er det noe som heter, da kommer du deg unna med nesten hva som helst!
Sist endret av pensl; 4. oktober 2018 kl. 18:02.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Takk for svar.
Må vel ha en "unnskyldning" klar om jeg blir snakket til av noen.
Viktigste er vel å være ydmyk og blid så ordner det seg sikkert.
Blir ny tur ut i helga, håper på bedre lykke og ro i sjela denne gang.
Kan de tøffe kuldenettene ha ødelagt soppveksten uvanlig tidlig?

Kjenner noen plukkere og plukker litt selv. De er bekymret for at den tøffe kulden i Oslo-området har stoppa veksten. Har selv ikke sett flein på vanlige plukkesteder 3 siste dager. noen som har kompetanse til å svare på dette? Vil f.eks. mildvær hjelpe eller er det slutt etter kuldeperioder?
Sitat av Epicuser Vis innlegg
Vil f.eks. mildvær hjelpe eller er det slutt etter kuldeperioder?
Vis hele sitatet...
Et par dypp under null vil normalt ikke knekke dem, nei.
Er snakk om antydning til tele i bakken. Vet at ikke noen frostnetter ødelegger.
Anonym bruker
"Sugen Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei,

Jeg har prøvd å lete etter flein mange ganger siste par årene, uten hell.
Mitt største problem er ikke hvor man skal lete, men heller at jeg skal være på området til noen som ikke liker at jeg er der.
Blir nervøs og det gjør at jeg ikke får ro til å lete skikkelig gjennom områdene.
Noen som har råd i forhold til dette?
Hva gjør dere mer erfarne plukkere?
Har dere kanskje områder dere vet det ikke kommer folk, eller hvor dere ikke er så lett synlig for andre?
Vis hele sitatet...
Gå når det er drittvær og mindre folk ute. Gjerne i arbeidstiden om mulig.
Fikk nettopp høre at etter første frostnatt så er flein giftig og en kan dø. Myte eller sant? Det var frostnatt natt til søndag enkelte steder, så eg hadde planer om å plukke, helt til en kompis sa dette. Stemmer dette? Vil jo ikke dø heller 😜
Sitat av Stutter Vis innlegg
Fikk nettopp høre at etter første frostnatt så er flein giftig og en kan dø. Myte eller sant? Det var frostnatt natt til søndag enkelte steder, så eg hadde planer om å plukke, helt til en kompis sa dette. Stemmer dette? Vil jo ikke dø heller 😜
Vis hele sitatet...
Nei det stemmer ikke. Du burde si til kompisen din at han ikke bør prate om ting han ikke har peiling på.

Du trenger heller ikke vente til det er frostnatt med å plukke. Sesongen startet for omlag 2 måneder siden.
Sist endret av mentalmelt; 8. oktober 2018 kl. 16:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Nei det stemmer ikke. Du burde si til kompisen din at han ikke bør prate om ting han ikke har peiling på.

Du trenger heller ikke vente til det er frostnatt med å plukke. Sesongen startet for omlag 2 måneder siden.
Vis hele sitatet...
Jeg sa at det hadde jeg aldri hørt om, og forklarte at det er "giften" (psilocybin) som gir deg rusen, og den er sterkere etter første frostnatt. Det er hverfall det jeg har hørt.
Det er også en myte =)
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Det er også en myte =)
Vis hele sitatet...
Kanskje på tide å dra frem mentalmelt sin gamle tråd, "Myter om fleinsopp":

https://freak.no/forum/showthread.php?t=168085
Tenkte å ta opp en liten diskusjon her. Er LemonTek bare placebo eller har det noe for seg? Har prøvd det selv og det sparka jo forsåvidt, men etter litt research kan det virke som det bare er på grunn av at det var pulverisert og dermed blir enklere tatt opp. Eller skjer det faktisk en nedbrytning i sitronsaften som hjelper til å konvertere Psilocybinen til Psilocin?
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet ikke om det er rett å spøre her... men
Flytta til kristiansand området for et år siden, og har lett i eveigheter her på "gode plasser" men finner ingenting
Er det veldig lite på sørlandet ?
Tenker bare gjennomsnittelig, er fra en plass der det vokser myyyye overalt...
Sitat av FjellUgla Vis innlegg
Tenkte å ta opp en liten diskusjon her. Er LemonTek bare placebo eller har det noe for seg? Har prøvd det selv og det sparka jo forsåvidt, men etter litt research kan det virke som det bare er på grunn av at det var pulverisert og dermed blir enklere tatt opp. Eller skjer det faktisk en nedbrytning i sitronsaften som hjelper til å konvertere Psilocybinen til Psilocin?
Vis hele sitatet...
Tror ikke du får noe bedre svar enn det som står her:

https://psychonautwiki.org/wiki/Psil...room_lemon_tek

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet ikke om det er rett å spøre her... men
Flytta til kristiansand området for et år siden, og har lett i eveigheter her på "gode plasser" men finner ingenting
Er det veldig lite på sørlandet ?
Tenker bare gjennomsnittelig, er fra en plass der det vokser myyyye overalt...
Vis hele sitatet...
Generelt sett er det ikke noe dårligere på Sørlandet. Hvordan det er akkurat i år vet jeg ikke.
Sist endret av mentalmelt; 10. oktober 2018 kl. 02:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, var vel omtremt det jeg trodde. Jeg får vel bare teste meg litt fram i vitenskapens navn utover vinteren
Jeg satt noen fleinsopper til tørk på avispapir oppå et skap. Og så glemte jeg dem litt, og de har nå lagt der i cirka en måned. Er de farlig å spise? Den ene ser ut som den har fått mugg på seg, men den tenker jeg å kaste.
Sitat av Ikarozsucks Vis innlegg
Jeg satt noen fleinsopper til tørk på avispapir oppå et skap. Og så glemte jeg dem litt, og de har nå lagt der i cirka en måned. Er de farlig å spise? Den ene ser ut som den har fått mugg på seg, men den tenker jeg å kaste.
Vis hele sitatet...
Det er ikke farlig.
Dette er sikkert noe dere får spørsmål om ofte men jeg lurte på hvor fort vokser flein? Kan eg gå 1, 2, 3 dager på rad å leite på samme plass?
Har opplevd å dratt over samme området to dager på rad med omtrentlig samme fangst. Om det var mye vi overså første dagen eller om masse småsopp plutselig ble voksen skal jeg ikke si så mye om. Men etter et par dager skulle jeg tro det skulle bugne igjen.

Men vær og geografi har vel også en del å si på dette punktet. Du kan jo forsåvidt bare ta deg en tur dagen derpå for å se an ståa?

Har opplevd å dratt over samme området to dager på rad med omtrentlig samme fangst. Om det var mye vi overså første dagen eller om masse småsopp plutselig ble voksen skal jeg ikke si så mye om. Men etter et par dager skulle jeg tro det skulle bugne igjen.

Men vær og geografi har vel også en del å si på dette punktet. Du kan jo forsåvidt bare ta deg en tur dagen derpå for å se an ståa?
Sist endret av FjellUgla; 11. oktober 2018 kl. 01:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er ikke farlig.
Vis hele sitatet...
Gjelder det den med mugg også?
Sitat av Ikarozsucks Vis innlegg
Gjelder det den med mugg også?
Vis hele sitatet...
Vanskelig å bedømme uten å ha sett den selv, men generelt sett så er ikke bittelitt mugg noe farlig å få i seg.
Hei
har kjøpt et erlich test kit og lurer på om noen har erfaringer og tips de vil dele?

Har rundt 40 sopp vi er usikker på
En god regel er og kaste sopp man er usikker på . Aner ikke hvordan du skal få testa med kit. Da må du vel teste 1 og 1... Hørtes beinhardt ut.
Hei. Jeg har lest litt på andre tråder om tilberede te.
Som vanlig så kommer det flere kommentarer med forskjellige metoder som f.eks
Småkoke i 20-30min og ha i te pose på slutten.
Noen sier de bør trekke i en kopp i 10min.
Er det noen som har prøvd flere metoder og vet den beste metoden for best funksjon?
Jeg regner med at det er når man spiser de det er det fare for magesmerter?
Håper det går greit at jeg spør her. Takk for hjelpen 😊
Tipset mitt når det gjelder te er å ikke koke soppen men heller la den trekke på 50-65 grader i ti minutter ish. Høyere temperaturer enn det er visstnok ikke gunstig for psilocybin. Du kan blande i litt ingefær og litt honning f.eks.
Som andre har nevnt tidligere
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Tipset mitt når det gjelder te er å ikke koke soppen men heller la den trekke på 50-65 grader i ti minutter ish. Høyere temperaturer enn det er visstnok ikke gunstig for psilocybin. Du kan blande i litt ingefær og litt honning f.eks.
Som andre har nevnt tidligere
Vis hele sitatet...
Takk for svar 😊
Jeg kokte vann i vannkoker og knuste 20 sopper i weedgrinderen min, hadde soppen i en sånn te sil ting 😜 og lot det stå i ca 20 min. Nå er det straks en time siden jeg begynte å drikke. Usikker på om det var nok med 20, men siden det er første gang så starter jeg slik 😊
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Tipset mitt når det gjelder te er å ikke koke soppen men heller la den trekke på 50-65 grader i ti minutter ish. Høyere temperaturer enn det er visstnok ikke gunstig for psilocybin. Du kan blande i litt ingefær og litt honning f.eks.
Som andre har nevnt tidligere
Vis hele sitatet...
Meg bekjent kan man fint koke teen lengre for å gjøre materialet mer lettfordøyelig, men det virker unødvendig. Ifølge pubchem smelter ikke psilocin før ved 174.5 °C og psilocybin 220-228 °C, så dette virker som en gammel myte. Vil tro, uten spesielle kjemikunnskaper, at det å skjerme teen fra lys under tilberedning har en større påvirkning enn temperaturen på vannet, utenom hvor lett resultatet fordøyes.

Noen som har erfaring med å blande oppi sitronsaft som beskrevet tidligere?

Stutter: Du kaster noe virkestoff sammen med restene selv om stoffene er vannløselige. Tørk og legg de i honning hvis du gjør det hver gang og prøv!
Sist endret av tihihihi; 14. oktober 2018 kl. 22:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har fått en buzz av de 20stk, og det minner om en mild mdma rus. Lager eg en kopp til med 10stk, burde kanskje ha 20stk, men er på forsøk stadie så tar det rolig.
Spørsmål: Hvordan blir det å røyke en joint i tillegg, vil dette forsterke effekten eller blir det likt som å røyke på mdma?
Sist endret av Stutter; 14. oktober 2018 kl. 22:54.
Det vil forsterke effekten! I så små doser kan det faktisk medføre at man går fra tilstanden du beskriver som "en mild mdma rus" til en periodevis ordentlig trip. I større doser blir man ofte mer forvirra i tillegg.
Sitat av tihihihi Vis innlegg
Det vil forsterke effekten! I så små doser kan det faktisk medføre at man går fra tilstanden du beskriver som "en mild mdma rus" til en periodevis ordentlig trip. I større doser blir man ofte mer forvirra i tillegg.
Vis hele sitatet...
Takk for kjapt svar. Det hjelper siden eg utforsker dette deilige stoffet ��
Det ble mer effekt etter en kopp te med ytterligere 10stk, nå totalt 30.
Har nå hatt meg en halv joint, dette er veldig likt mdma, forskjellen er at verden "flyter" mer. Flisene på badegulvet ble mer interessante ��.
Men det gir mening i likheten siden begge stoff påvirker samme senter i hjernen, the happy place �� Sitter nå her å lytter til musikk og klarer ikke slutte å smile ��
Litt sent for en kopp til (kl23.45), got shit to do tomorrow ��
Så neste gang tror jeg at jeg øker til 40 sopp i en kopp ��
Sliter litt med angst så vil liksom ikke hoppe rett uti uten å dyppe tærne først ��


Mandag 15.okt. Av en eller annen grunn så havner den nye meldingen som jeg skriver nå dagen etterpå som redigert på gårsdagens melding.
Er det vanlig å få diaré dagen etter 2 kopper te? ��
Jeg tisser med rompa mi i dag ������
Sist endret av Stutter; 15. oktober 2018 kl. 13:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fleip eller fakta:
Jeg har hørt at det ikke er så vanskelig å finne flein i mørket med en lommelykt, at lyset reflekterer på hatten. Rekner med det i så tilfelle er hvis soppen er våt...?
Kan noen bekrefte dette?
fakta: det er ikke så vanskelig å finne flein i mørket med en (god) lommelykt.

Men det betyr heller ikke at det bare er å sveive løst over et beite og forvente å bli lyst tilbake på av soppen, liksom. Om det har så mye med fukt å gjøre skal jeg ikke svare på. Blir fort lett at alt reflekterer for mye når det er vått så du ser deg blind, så om det har så mye å si skal jeg ikke spekulere om. Er i alle fall ikke så du må sitte å vente på ei heftig skur før du kan ut.
Sist endret av Veggen; 21. oktober 2018 kl. 13:34. Grunn: dobbelpost
Lurer litt på dosering av spissflein i forhold til Psilocybe cubensis. Har tatt 2.7g Psilocybe cubensis strain b+ (store soppe, de små av arten er vist mer potente) vil 2.7g spissflein være like potent? Strain b+ skal vist være en bra strain

2.5g Psilocybe cubensis (b+) gir gode visuals så det er en slik dose jeg prøve å gjennskap med spisslfein. Knuse all fleinen sammen og blande er vel best for å få en mest stabil/riktig dose når man veier opp?

Litt tilleggsspørsmål, om en flein lukter litt surt mens den tørker, men mister den sure lukten når den er tørr bør den kaste da?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av t96r8 Vis innlegg
Lurer litt på dosering av spissflein i forhold til Psilocybe cubensis. Har tatt 2.7g Psilocybe cubensis strain b+ (store soppe, de små av arten er vist mer potente) vil 2.7g spissflein være like potent? Strain b+ skal vist være en bra strain

2.5g Psilocybe cubensis (b+) gir gode visuals så det er en slik dose jeg prøve å gjennskap med spisslfein. Knuse all fleinen sammen og blande er vel best for å få en mest stabil/riktig dose når man veier opp?

Litt tilleggsspørsmål, om en flein lukter litt surt mens den tørker, men mister den sure lukten når den er tørr bør den kaste da?
Vis hele sitatet...
Spiss fleinsopp er litt mer potent enn cubensis, du kan sånn ca se an doseringen med Shroomery's Mushroom Dosage Calculator.
Det er helt rett å knuse soppen til en så homogen pulverblanding som mulig vil gi det beste utgangspunktet for å dosere.

Jeg ville personlig kastet soppen, ikke vits å risikere å spise råtne greier.
Det kan variere endel, men generelt er fleinsopp ganske så mye sterkere enn cubensis. Tipper 1,5-2g vil ta deg dit 2,7g med cubensis tok deg.
Takk for hjelpen Dodecha og Bearass Har vel ingenting å si for holdbarheten om soppen er knust? Tørket og ligger i Norgesglass.

Har en sopp som begynte å lukte litt surt under tørking. Nå er den straks tørr nok for å lagres og lukten er borte. Kan soppen bli bedre eller er den fortsatt dårlig selv om lukten er borte? Det er ikke mugg på den.

Mener jeg leste noe om at soppen kunne tørkes igjen om den ble våt, men er veldig usikker.
Takk for hjelpen Dodecha og Bearass Har vel ingenting å si for holdbarheten om soppen er knust? Tørket og ligger i Norgesglass.

Har en sopp som begynte å lukte litt surt under tørking. Nå er den straks tørr nok for å lagres og lukten er borte. Kan soppen bli bedre eller er den fortsatt dårlig selv om lukten er borte? Det er ikke mugg på den.

Mener jeg leste noe om at soppen kunne tørkes igjen om den ble våt, men er veldig usikker.

Sitat av t96r8 Vis innlegg
Takk for hjelpen Dodecha og Bearass Har vel ingenting å si for holdbarheten om soppen er knust? Tørket og ligger i Norgesglass.

Har en sopp som begynte å lukte litt surt under tørking. Nå er den straks tørr nok for å lagres og lukten er borte. Kan soppen bli bedre eller er den fortsatt dårlig selv om lukten er borte? Det er ikke mugg på den.

Mener jeg leste noe om at soppen kunne tørkes igjen om den ble våt, men er veldig usikker.
Vis hele sitatet...
Sorry så ikke siste setning til Dodecha bare glem den posten over, takk igjen for hjelpen

Hei igjen
Sjekket ut kalkulatoren nå og i følge den er spiss flein ca 33,3% sterkere enn cubensis. 2,5g cubensis = 1,875g flein, så om noen andre trenger å regne det ut senere, ta antall gram cubensis delt på 1,33333 så får du svaret. Det er uendelig med 3tall så bare ta så mange kalkulatoren klarer.

f.eks: 2,5/1,33333333=1,875

Alle settings på dosering kalkulatoren var default. Om det har noe å si vet jeg ikke. Forholdet forandret seg også etter level, men ikke mye. level 2 = 1,334322, level 3 =1,333333333, level 4 = 1,333089, level 5 = 1,341463.
100% nøyaktig er det ikke, men å dele på 1,3333 vil gi et godt nok svar.

Håper det hjelper noen
Sist endret av t96r8; 22. oktober 2018 kl. 00:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei Freak Forum!

Jeg var så heldig i å finne ett lite område på 10-15 kvm med mye flein. Har plukket på samme område til nå. Nå er det plutselig helt tørt. Sist gang jeg var å plukket på området mitt fant jeg 4.2g tørket Flein, uka etter var det så vidt noe igjen.
Jeg har prøvd å lete på andre områder, men ingen lykke. Det har vært mye regn i det siste.
Jeg har brukt saks hver gang, har jeg plukket det rent?

Takker for respons!

Sullaka
Sist endret av Sullaka; 22. oktober 2018 kl. 02:43. Grunn: Dobbelt innlegg
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sullaka: Du har ikke plukket det rent, det er garantert mycelium under gresset med akkurat hva som gjør at der ikke kommer frem noe mer blir bare spekulativt. Vi vet for lite om de nøyaktige forholdene for at de skal vokse og syklusen.
Det vi vet er at regn er bare bra, og at flein vokser helt til snøen setter seg, så du får bare fortsette å lete.
Sist endret av Dodecha; 22. oktober 2018 kl. 11:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sullaka Vis innlegg
Hei Freak Forum!

Jeg var så heldig i å finne ett lite område på 10-15 kvm med mye flein. Har plukket på samme område til nå. Nå er det plutselig helt tørt. Sist gang jeg var å plukket på området mitt fant jeg 4.2g tørket Flein, uka etter var det så vidt noe igjen.
Jeg har prøvd å lete på andre områder, men ingen lykke. Det har vært mye regn i det siste.
Jeg har brukt saks hver gang, har jeg plukket det rent?

Takker for respons!

Sullaka
Vis hele sitatet...
Det er ingen poeng å bruke saks når du plukker spiss fleinsopp.
Ta tak i stilken med tommel og pekefinger og trekk soppen
forsiktig opp av bakken. Mycelet vokser helt fint sammen igjen.

Det å bruke saks gjelder i hovedsak for sopp som vokser i
treflis og barkestrø, altså et mye løsere substrat enn jorda
i beitemark.
Setter pris på tilbakemeldingen.
Jeg tok en tur idag, men finner merkbart mindre Flein, typ 1/4 av hva jeg vanligvis finner der. Har dere noen tips utenom det vanlige til å finne ett nytt område? Sesongen er snart ferdig, skulle gjerne hatt litt mer på lager.

Sullaka
Setter pris på tilbakemeldingen.
Jeg tok en tur idag, men finner merkbart mindre Flein, typ 1/4 av hva jeg vanligvis finner der. Har dere noen tips utenom det vanlige til å finne ett nytt område? Sesongen er snart ferdig, skulle gjerne hatt litt mer på lager.

Sullaka
Sitat av Sullaka Vis innlegg
Har dere noen tips utenom det vanlige til å finne ett nytt område?
Vis hele sitatet...
Mitt tips er at du bruker tid utenom sesong for å finne potensielle
steder, så returnerer du dit når du ser at det begynner å vokse
på de stedene du har funnet før.

Sesongen er snart ferdig
Vis hele sitatet...
Godt mulig, men ikke gi opp før snøen legger seg.
Avhengig av hvor i landet du holder til, er det gode
sjanser for å finne flein et stykke ut i november -
dette gjelder kanskje helst i sørvestlige kyststrøk.
Hei, går gjennom litt sopp som er ferdig tørket. Skal man kaste svarte sopp selv om de ikke har luktet surt?



Det er ikke mugg på den og lukter ikke surt før tørking, men fargen er mørkere enn de andre.

Regner med at mugg på flein ser likt ut som på andre matvarer.
Sitat av t96r8 Vis innlegg
Hei, går gjennom litt sopp som er ferdig tørket. Skal man kaste svarte sopp selv om de ikke har luktet surt?

Det er ikke mugg på den og lukter ikke surt før tørking, men fargen er mørkere enn de andre.

Regner med at mugg på flein ser likt ut som på andre matvarer.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde kastet denne iallfall.