Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  424 110592
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ok... Da er det IKKE noe og satse må, med mindre man får skillet stoffene.
Jeg ser at han som selger H2O2 på ebay sier: FOOD GRADE HYDROGEN PEROXIDE 35% , men han selger også ett produkt som heter GENERAL GRADE HYDROGEN PEROXIDE 35%.

Er det noen stor forskjell på dem? går det ann å bruke begge til å lage AP med?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Tipper begge går bra så lenge det er rent H2O2.
Du trenger ikke noe PA kvalitet til dette.
Men hva han mener med de 2 tingene vet jeg ikke...
Men send han PM og spør.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Når kommer natriumbikarbonatet inn?
Sitat av Dustegeek Vis innlegg
Når kommer natriumbikarbonatet inn?
Vis hele sitatet...
Natriumbikarbonat = Natron
Brukes til å nøytralisere dritten. Står i førsteposten...
Natriumbikarbonat brukes til å nøytralisere syre som finnes i AP-en.

Dersom du skyller AP flere ganger med store mengder vann så vil man likevel kunne kjenne den karakteristiske smaken av HCl dersom man smaker litt forsiktig på det.
Men etter at du skyller med natriumbikarbonat så vil man oppdage at man får bort all syre.

Det mest korrekte er selvfølgelig å bruke et lakmuspapir fremfor å smake, men noen ganger må man ty til litt mer primitive midler.
Har kilder på at AP ikke er giftig.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Jonox Vis innlegg
Har funnet ut at Faxe blekelut ikke er og skaffe i butikkene pga EU sine grav til det stoffet

Noen som vet om Norsk trepleie sin blekelut funker?

Er denne for svak eller vil det funke:P

Takker for svar ,)
Vis hele sitatet...
var på jernia og handlet faxe blekeklut 2 det i dag jeg da :P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Noen steder de fortsatt har. Hvor gammel er dunken?
Lagde TATP med 35% H2O2 for 4 daga siden.

Uhm, fekk så småe krystalla at eg trudde at det var melis istedenfor:P

Men eg tok no litt krystall eg å tok 1 dråpe olje og fekk ein fin gele, plastisk.. Ikkje så klumpete faktisk og selfølgelig tente eg på. ASOME!:P Var som NC 7% og NG 93%, bare litt raskare og ikkje like stor flamme..

Ut ifrå den svarte røyken som kom, så var det nokk negativ OB her.
Men blei ganske fin klump. kunne forme den men den var ikkje elastisk.

filma 0.2g eller noe og har noen bilder:
http://bildr.no/thumb/540382.jpeg
http://bildr.no/view/540382

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=vJ8Ut0o_NQ0
Sist endret av Fyllingz; 5. desember 2009 kl. 20:31.
De selger 5 literskanner i DK for 399kr stykk.
5 liter hydrogenperoksid burde holde en god stund for de aller fleste.
De aller fleste er vel på en tur til DK i løpet av året også?

Angående den svarte røyken din, Fyllingz så vil jeg tro at den kom fra oljen du brukte.
Dette kan jeg si på grunnlag av lignende tester jeg har gjort.
Du må jo selvfølgelig ha binder i massen din for at det skal bli skikkelig elastisk!

Dessuten kan ikke dette sammenlignes med plastifisert ETN feks.
Dette gjelder både det plastiske og sprengkraften.

Altså ikke noe å satse på fremover...

Sats heller på NC/NG eller noe annet som virkelig river!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er vel som å olje opp HMTD eller HDN. Det blir værtfall ikke plastisert på samme måte som stoffer som lar seg plastisere.
Lag deg en klump med ca 2-5 gram AP og olje det opp. Så filmer du når du knar på den. Ikke film, å kna på den som den tåler, men faktisk kna den. Om du tester med ETN skjønner du hva jeg mener. NC og NG er en gel, og ikke plastisk. Men skal nevnes at den mixen river SKIKKELIG.

Og som NitroFis sa, AP med olje tilsatt er svaaakt. Svart røyk er jo naturligvis pga lav OB. AP rent har OB på -151% liksom. Sier seg selv.
haha, litt tabbe av meg der ja:P

Eg skal binde litt HDN med NG/NC, lagde NC og NG idag og HDN for 5 daga sidan.
Har 100g PiB om 1 uke eller noe. ETN + Olje har eg testet men trist nokk uten binder:/

Så 100g HDN blir nokk min første skiklige PBX
Og ikkje nokke vulgert som AP + olje.

Huska klumpen din Up som du la ut på youtube, den var fin den!=D
Sist endret av Fyllingz; 6. desember 2009 kl. 02:44.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
HDN er IKKE godt egnet til PBX. Den lar seg ikke plastisere på samme måte som skikkelige stoffer.
Så nei, det blir ikke ditt første skikkelige PBX. Klumpen blir lett luftig når du holder på med den. Det er bare binderens som gjør jobben der så si. En annen sak som ikke er umulig, er at det dannes Formaldehyd inni, på samme måte som å heve brød. Hygroskopiske sprengstoffer som danner farlige gasser, og til gjengjell er ganske svakt, er ikke så værdt det.
Men da har du prøvd det værtfall. Lag deg litt ETN du.
Hva vil skje om du bruker hydrogenperoxid på 5%?
Vet at dette er veldig lite, men jerniakun dette :P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det står liksom i oppskriften gjør det ikke? Vertfall i meglomanias oppskrift.
Du må bare tilsette såppas at det blir tilsvarende.

www.google.com
Jernias 5% hydrogenperoksid inneholder masse annet, bl.a NaOH etter det jeg har sett i hvertfall.
Har ikke lagd noe HE før, men NaOH vil jo nøytralisere syra så du kan ikke bruke den.
har akkurat brukt jernias 5% for å se om det faktisk virker, selv har jeg liten tro på at det vil virke, men det finner vi ut i morra
Sitat av <HBS>Golem Vis innlegg
har akkurat brukt jernias 5% for å se om det faktisk virker, selv har jeg liten tro på at det vil virke, men det finner vi ut i morra
Vis hele sitatet...
Hvilket andre stoffer er det i den hydrogenperoksiden? Sikker på at det ikke er noen som kan reagere og danne en mer ustabil komposisjon?
Sitat av mikkello Vis innlegg
Jernias 5% hydrogenperoksid inneholder masse annet, bl.a NaOH etter det jeg har sett i hvertfall.
Har ikke lagd noe HE før, men NaOH vil jo nøytralisere syra så du kan ikke bruke den.
Vis hele sitatet...
Leste du ikke det?
Reinert med beine !
griped's Avatar
Hm, Det ikke noe som skjer hvis man bruker skikkelig H2O2 hvertfall. Hvor mye lager du btw? Har du ei bøtte med vann ved siden av deg slik at du kan hive blandingen oppi der hvis alt tar helt av? Har du på deg verneutsyr hansker og slik at du kan verne deg mest mulig om noe går galt? Hva er tempen på blandingen?

Vær forsiktig !
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Spiller da liten rolle hvor mange prosent konsentrasjonen av H2O2 er, så lenge man har de rette molare verdiene. Seriøst, skal dere lage et høyeksplosiv uten å vite noe av det mest elementære innen kjemi? Og bruk for all del ikke forurensede materialer, i verste fall kan det faktisk koste deg livet. Ingen har funnet opp noen reset-knapp enda, dessverre.

Better safe than sorry.
Sist endret av Hedges; 12. desember 2009 kl. 18:36.
tempen var ikke over 10 under blandingen og det var ei bøtte med vann ved siden av ja
bruker maske med briller under der igjenn, ordentlig tøy og hansker.
vis vi har bereget riktig så skal det være rundt 5 gram
Reinert med beine !
griped's Avatar
Ok! Godt å høre

Oppdater gjerne hvordan det går

Men bruker du ådedrettsvern? Eller står du ute å gjør dette? Det som også kan være farlig er åssen gasser som kommer av blandingen som kan være helseskadelige !
jeg gjorde det ute i tilfelle det skulle gå av
Reinert med beine !
griped's Avatar
OK bra

Menne står det til nitrering nå eller?
AP nitreres ikke!
Reinert med beine !
griped's Avatar
Ok, der avslørte du min kunnskap for kjemi ^^

Kan du rette meg da?
Sist endret av griped; 12. desember 2009 kl. 19:26.
Sitat av griped Vis innlegg
OK bra

Menne står det til nitrering nå eller?
Vis hele sitatet...
jepp det gjør det....uansett hva dere kaller det^^
Sist endret av <HBS>Golem; 12. desember 2009 kl. 19:33.
Sitat av griped Vis innlegg
Ok, der avslørte du min kunnskap for kjemi ^^

Kan du rette meg da?
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg bare ville kalt det en krystallisering
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg ville kalt det en keton-peroxid reaksjon.
En nitrering er det vertfall ikke!

I en nitrering "fester" man på nitrogrupper på et allerede eksisterende molekyl.
La oss si TNT feks. På dette molekylet kan man se tre slike nitrogrupper.

At man kaller AP-produksjonen en keton-peroksid reaksjon er da veldig logisk?
Aceton er et keton og hydrogenperoksid er et peroksid, altså keton-peroksid reaksjon

Akkurat hva som skjer i denne reaksjonen er vel forklart i denne tråden før.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Les litt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Nucleophilic_addition
Skal se å finne frem et annet skjema når jeg kommer hjem.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ketone peroxide reaction scheme:
Legg merke til at isbadet på denne filmen er "feil".

Alt for mye vann i forhold til is.
Det skal være mest mulig is i isbadet og vannet skal kun fungere som et medium.

Når det gjelder nøytraliseringen av produktet så er det meget lurt å vende litt på AP-en mens man tilsetter basisk vann.
Da er man sikker på at det ikke ligger rester av syre igjen i batchen.
Når eg lager isbad; Bruker eg snø og saltvatn(nesten 30% salt).
Noe som fungerer heilt perfekt!

Blir ein skiklig bra slurry, og holder seg i ca. 20 timar i romtemperatur.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Den oppskrifta var ingenting nytt, men heller et par steg tilbake.

1. Som NitroFis nevner, bruker han mye vann.
2. Merkverdig svak bikarbonatløsning.
3. Tykt glass, som ikke er beregnet for energimanipulering (varmeoverføring og slikt), som han i tilleg kjører til bunns, noe som gjør at det blir bare bittelitt vann samlet under glasset, som lett lar seg varme opp, men siden det ikke er bevegelse i vannet, blir varmen der mye enklere.

@Fyllingz: Jeg pleide lage akkurat det samme, snø i en bøtte, en haug med salt over, så litt vann ettersom om det trengs eller ikke. Jeg går ned i -21 grader, men 20 timer? Hvordan mengder snakker vi her?
kjedelig streiting
Kanskje et litt dumt spørsmål. Men hvor stor skade vil en detonasjon av 0,5-1 gram av AP gjøre om du feks har pakka det inn i en detonator eller liknende? Om den feks går av når du setter den i sekundæren. Ser jo at dette er passe friksjonsensitivt, er dere ikke ganske nervøse når dere presser det inn? Selv så er jeg nervøs nok når jeg transporterer flash salutter på 5-10g.
Det er viktig å stille spørsmål dersom du er usikker på noe!
Spør heller en gang for mye enn en gang for lite.

1 gram gjør stor skade.
Her er det film av 1 gram APNC: http://www.youtube.com/watch?v=1rw3RyzK1wM

Som du ser så er ikke dette noe du vil sette av i hånda di!

Når jeg plasserer detonatorene mine i feks. dynamitt pleier jeg alltid å stikke et hull med en blyant eller lignende på forhånd slik at man slipper å påføre press på den.
Denne reglen har jeg alltid uavhengig om det er snakk om hjemmelaget detonator eller vanlige fenghetter.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Skaderadiusen er ganske liten, da 1 gram frigjør ca 0,425 liter gass på 25 grader celcius. Det er en liten sphere, men alt innenfor den spheren kommer til å få juling. Og er det hånda din, så si takk å farvell for alle gode stunder du hadde med hånda din Jeg regnet utifra at detonatoren går av ved hjelp av friksjon, så ingen av produktene antenner. Så all energi i dette bildet vil være kinetisk energi da det er en entropisk reaksjon, så nær ingen lys og varme vil foresakes. Det vil si, at handa din vil få ekstra juling om du holder på den i det øyeblikket.

Trykket vil være høyt veldig kort periode da det er så liten mengde det er snakk om. F.eks 2 cm fra spheren, (uten å ha regnet på det) vil jeg tippe fortsatt kan gjøre stor skade. Men 10 cm vil nok hånda overleve, forde om den helt sikkert kommer til å kjenne en helvettes sjokkbølge (merk ikke trykkbølge). Sammenlign trykket med hvordan vekt av komp øker per tomme du øker i shellstørelse. Altså Luftrommet tilsvarende 6" rundt en sphere på 4" vil inneholde MYE mere luft enn luftrommet rilsvarende 4" rundt en sphere på 2". Så trykket minker ganske fort.

Men for å svare på resten: Det kan være en lur ide å gjøre friksjon og støt-tester på vær batch du lager. Jeg håndpresset altid min AP for å komme nærmere High Order, men det er grenser for hvor hardt jeg presset selvfølgelig! Når jeg hadde en detonator med relativt kompakt APAN eller AP eller HMTD(som er i samme båt), så utsatte jeg ikke den for hverken støtt eller press.

Anngående trykket: NitroFis, kan ikke du line opp en haug med egg i en spiralform, rundt 1 gram AP, å fyre av, og eventuelt filme, så ser vi resultatene?
Sitat av Up Vis innlegg

Anngående trykket: NitroFis, kan ikke du line opp en haug med egg i en spiralform, rundt 1 gram AP, å fyre av, og eventuelt filme, så ser vi resultatene?
Vis hele sitatet...
Joda, det kan jeg selvfølgelig gjøre!

Gjør det enten i kveld eller i morgen så skal jeg slenge opp film når det er gjort.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sett av med strøm, så du forhåpentligvis får minst mulig gnist(som kan antenne aceton og ozon), for best mulig kalkulering på spherestørelse. Dette fordi vi ikke vet hvor mye av acetonet som tar fyr, og da vet vi heller ikke hvor mye gassene ekspanderer, mao. da vet vi ikke spherestørelse, og da vet vi ikke hvor eggene bør begyne å plasseres.
Det sier seg selv at eggene innenfor spheren vil bli knust!

Edit: hadde du HS kamera?
Sist endret av Up; 15. januar 2010 kl. 20:34.
Legalize_it: Når det gjelder pressing av AP så kan jeg anbefale å ha AP-en i en pumpe/sprøyte ettersom man kan både presse og måle eksakt hvor stor tetthet man har på mengden AP man har inni pumpen.

Dette er kanskje ikke like splintsikkert som å lage fenghetter av alufolie som er fôret med plast, men nå skal man faen ikke stå rett ved siden av HE heller!


Jeg har ikke HS kamera og det synd for dette kan bli meget interessant og kult å se i sakte film!
Har et HD kamera da så vi får nøye oss med det.

Setter eggene og sprengladningen på noen forhøyninger ute på isen i morgen dersom det blir vær til det.
Hvert egg vil bli markert med en papirbit der avstanden fra sprengladningen er skrevet ned.

Tenkte også litt på å muligens henge opp egg og sprengstoff i tråder fra et tre.
Farg eggene oransje e.l så vi ser bedre hvordan eggene vil knuse.
Egg og snø har jo samme farge.
Skal fyre av greiene på stålis.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Husk intervallene må være små. Sånn et egg per cm liksom.
kjedelig streiting
Takker for svara folkens. Får lese litt mer om det å vurdere om jeg tør å lage det. Er lite lysten på å mista hånda mi, isåfall må jeg finne en fin dame først .

Blir morsomt å se eggtesten.

Edit: Søkte litt på youtube, og noen som har sett Max sin første "akketone peroxide"?
http://www.youtube.com/watch?v=2ZwMC...eature=related

Litt morsom video, men hadde vel fort blitt litt kjipt om den var tørr.

Forresten, frysepunktet på denne blandinga vil vel bli ganske lavt pga acetonen og HCI'en. Vil det da fungere å la denne stå i et par minus uten at reaksjonen blir alt for treig?
Sist endret av legalize_it; 16. januar 2010 kl. 04:30.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Den vil ikke fryse før ganske langt nede nei, men reaksjonen vil bli treig.
Skal dog nevnes at det hadde helt sikkert deflagrert tørt også. Jeg husker jeg deflagrerte en gang 1 helt gram. Det var spennende det!
Sist endret av Up; 16. januar 2010 kl. 15:07.
@Up: Målte kor mye vatn denne beholdar hadde plass til og resultatet var sann 2.1L

Eg kan ha overdreve med romtemp. for det bruker å vere kaldt på ditta rommet. Så ikkje noe lavare enn 20-22*C da.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Men 20-22 grader er jo ca romtemperatur det... Min bøtte som jeg pleide bruke var en sånn lekespann som ble solgt med en liten plastikkspade. Altså ikke noe særlig større enn rundt 2 liter. Men 20 timer sliter jeg med å tro, selv om det var 2 grader under standard romtemp. Har du lyst å lage en analyse på det? Veie snømengde og saltmengde, måle temp, ta tida å skrive ned notatene. Og sist men ikke minst, legge ut resultatet her

La nettopp ca 2,5-3 dl med snø med 30% salt på benken med termometer oppi.
30% er mere enn jeg pleier bruke. Dette ble meget flytende. Termometeret mitt har bare notering ned til -12, så jeg kommer til å ta å notere derfra. Jeg vet det blir ikke det samme da det er mye mindre enn bøtta din, men jeg vil sjekke forskjellen på saltinnholdet.

Å kan jeg spørre hva du definerer som "Å holde seg"?
Sist endret av Up; 16. januar 2010 kl. 16:54.