Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2129
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har noen tips til å slutte med hasj?
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor mye røyker du osv?
ikke kjøp mer og ikke heng med folk som røyker.
avhengighet av cannabis sitter i psyken.

evt gled deg til intense drømmer og økt energi osv
Har røyka i 17 år jevnlig, og vært røykfri siden 10 januar i år. Da måtte jeg en liten tur på soning. Bestemte meg for da å slutte med hasj røykingen. Slutta og med vanlig røyk. Men min redning har vært Valium da som jeg får på resept. Dog for andre grunner. Men jeg holder fast på den. En får masse energi av å slutte. Men de første 2 ukene er harde. Jeg trener og som en gal på studio og driver med aktivitet som pistolskyting. Er glad jeg slutta, angrer ikke et sekund. Vil ikke miste det jeg har oppnådd. Lykke til!
Som med all avhengighet/rutiner må man finne noe å gjøre som opptar tiden du ellers ville sittet å røyka. Har du noen hobbyer? Det gjelder å fylle dagen med noe å gjøre så du unngår stille stunder når det er lettere å få lyst på.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Finn ut hvorfor du røyker. Hva har hasj gjort for deg? Gir den deg samme glede som i starten? Handler det meste i livet ditt om hasj? Setter du hasj fremfor noe viktigere? Still deg selv slike spørsmål og svar ærlig til deg selv. Skjønn avhengigheten og hva du kan bytte den ut med. Forstå deg selv unngå negative tanker om deg selv, du vil gjøre noe positivt. Lykketil!
Anonym bruker
"Orange Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg prøvde alt fra nedtrapping til å prøve å ha ellers samme vaner, samme venner, men slutte med hasj. Det funka aldri.

Det som funka for meg var
- Slutte helt å kjøpe. Sprakk jeg så kjøpte jeg bare ett gram. Hver gang jeg kjøpte mer så fortsatte jeg å røyke en uke til det var tomt og klarte ikke stoppe igjen og kjøpte mer.

- Måtte kutte ut alle jeg hang med som alltid røyka når jeg var med dem. Mista mange venner og fant ut at det som knytta oss sammen var hasjrøykinga, så ikke noe stort tap innså jeg med tiden. Holdt meg til, og fikk nye venner jeg kunne gjøre, og snakke om andre ting enn hasj og rapmusikk med.

- Måtte slutte å høre på rap. Jeg registrerer at jeg endrer mindset og personlighet. Selv nå to år etter jeg stoppa å røyke hasj og ikke savner det for fem øre, så fort jeg hører rap vil jeg bare drikke meg drita og røyke joints og henge rundt med de jeg hang med før. Good times osv, men livet går videre og er ikke så fett når man står på samme stedet som 35 åring som man gjorde når man var 19.

- Legge om vaner og mønstre som jeg knytta til hasj. Det innebar å kutte ut stonerserier jeg hadde som vane å se hver kveld, og heller trene og bruke tid på å lage digg mat til nye oppskrifter på kvelden. Pga trening ble jeg naturlig trøtt tidlig og trengte ikke røyke meg i søvn med hasj lenger.
Måtte ta et års pause fra å henge i parken, på byen osv, og hvis jeg gjorde så var det med helt andre folk enn andre røykere. Begynte heller å gå på pub å spille spill og konsversere istedet for å gå på byen å feste og bli så full og høy som mulig.

- Unngikk å bruke hasj som belønning og leste meg opp på hvor alvorlig skade tobakk generelt gir.


Den første måneden var værst. Vanskelig å trives med nye vaner, syntes alt var utrolig kjedelig og hadde lyst på hasj hver dag de første ukene. Dårlig innsovning, dårlig matlyst, svetta mye. Følte meg socially awkward å ikke røyke, snakke om andre ting enn hasj og stoneremner som jeg var mest vant til å snakke om og av å henge med folk jeg ikke var like comfy med som stonerne. Var mest alene og isolert de første månedene pga dette men fant på ting å sysle med aleine hjemme.

Etter bare to tre uker ble ikke suget like sterkt, og etter ca 2,5-3 måneder begynte jeg å bli drit stolt og fornøyd, fordi jeg merka hvordan jeg fikk igjen deler av meg sjæl som jeg trodde hadde visna. So stoner så går man rundt med et slør på hjernen selvom man tror man er normal, og det sløret letta. Jeg lo av normale ting og måtte ikke ha hasj for å kose meg, jeg ble skarpere mentalt, gladere, mer energi, og selvom jeg fikk sosial angst det første året siden jeg på en måte måtte bli trygg på en ny versjon av meg så har jeg det veldig bra med meg sjæl og i livet i dag. MYE bedre råd har jeg og, så istedet for å leve som en fattig stoner med livet på pause har jeg råd til å kjøpe "det jeg vil", reise på ferier og oppleve verden osv. Har fått dame som ser meg som et bra kjæresteemne og ektemannsemne og ikke bare henge med en annen stoner dame som det egentlig aldri kan bli noe ordentlig familieliv osv med som damene jeg hadde før når jeg røyka. Jeg trodde jeg hadde ganske greit styr på ting før men innser nå når jeg har kommet lengre på de to åra her som rusfri enn jeg gjorde de 9 åra som stoner, at jeg loka bort livet hardt.

Egentlig hadde jeg bare tenkt til å ta en lang pause, typ 4-5 måneder, men fordelene av å slutte har vært så bra at jeg gidder ikke starte igjen.

Om du vil så er det ikke så vanskelig å slutte, det vanskeligste er å legge om vennekrets og vanene for det er i situasjoner du er vant til å røyke at du får lyst på. Trøst deg med at livet har mer å by på enn å henge med kompiser å nikke med huet til rap, leke kul og prate piss og se serier til du sovner.
Anonym bruker
"Orange Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Edit: Men vær tolmodig, best følte jeg meg først etter 8-12 måneder!
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det som funka for meg er å ha en god femmer liggende med både brunt og grønt. Skal jeg først sprekke så gjør jeg det på mine egne premisser, ikke for jeg plutselig dukker opp i en situasjon der det er en jay som går rundt eller får sporadisk tilbud på weed. Mye lettere å unngå slike fristelser om du vet du har hjemme lett tilgjengelig.

Legg det godt gjemt vekk, ikke tenk at du skal slutte for alltid men bare ta en dag om gangen. Har ikke rørt det på et par år, har det fortsatt liggende gjemt bort et eller annet sted.
Kuttet ut for 22 år siden.Sa til meg selv og mine venner at jeg skulle ta meg en pause.Kuttet ut fordi jeg ble paranoid og begynte å foretrekke å røyke alene.Hadde et par,tre sprekk de tre første åra.Det hører med.Sikkert vanskeligere å kutte ut om man liker det og har godfølelsen.Nå dyrker jeg andre hobbyer og har nye venner.Når jeg treffer de gamle er det ingen problem med å takke nei når jointen går rundt.Lykke til ! Livet bedrer seg betraktelig etterpå.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Kutt ut miljøet, og kutt ut nattingsen. Hvis du klarer å gå så mange dager du vil uten, og ikke henger jevnlig med andre som røyker, så vil du gradvis fase det ut med litt fokus og viljestyrke. Lykke til! Det kan være bra for mange å ta seg en pause.