Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 7405
Heisann! Kom akkurat over nettsidene til DLF (Det Liberale Folkeparti). Har faktisk aldri hørt om de før (de skylder på at venstremedia boikotter de).

Syntes de har en del interessante synspunkter, men er litt i tvil om dette er gjennomførbart i Norge.

Hva syntes dere om dette partiet? http://stemdlf.no/

* Ja til stabile penger, dvs. oppheving av lover om tvungent betalingsmiddel
* Nei til restriksjoner/avgifter på kjøp og salg til og fra utlandet
* Nei til datalagringsdirektivet og alle andre former for statlig kontroll over nettet.
* Nei til eiendomsskatt, og Nei til skyhøye avgifter på biler og drivstoff.
* Ja til bedre veier, Ja til private veier.
* Nei til lisensavgiften
* Ja til privatisering av NRK
* Nei til tvungen militærtjeneste
* Ja til å avvikle Vinmonopolet
* Ja til å legalisere pengespill som f.eks poker
* Ja til legalisering av marijuana og andre narkotiske stoffer.

(Mulig det finnes en tråd om dette fra før, men kunne ikke finne noe når jeg søkte).
Sist endret av Jefferson2k; 14. juli 2012 kl. 13:55.
Støttet dem i nesten alt bortsett fra utlending politikken.
Men det er et veldig anonymt parti siden ingen har vell hørt om dem..?
Så jeg ser ikke dem i stortinget.
Sitat av Jefferson2k Vis innlegg
Har faktisk aldri hørt om de før (de skylder på at venstremedia boikotter de).
Vis hele sitatet...
Mye av det du lister opp her er gode poenger, men når de sier at de er "boikottet av media" blir det litt for mye konspirasjonsteorier for meg.

Det finnes drøssevis av småpartier ingen har hørt om, både på høyre- og venstresida. Grunnen til at de er ukjente er nettopp at de er små, det er ikke fordi media systematisk boikotter noen. Det er en Breivik-fantasi.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Mye av det du lister opp her er gode poenger, men når de sier at de er "boikottet av media" blir det litt for mye konspirasjonsteorier for meg.

Det finnes drøssevis av småpartier ingen har hørt om, både på høyre- og venstresida. Grunnen til at de er ukjente er nettopp at de er små, det er ikke fordi media systematisk boikotter noen. Det er en Breivik-fantasi.
Vis hele sitatet...
Enig med deg her, har bare hørt om dette partiet først i dag. Men syntes de har gode poenger og håper de kan få inn noen kandidater etterhvert.
Det som får det til å skurre for meg er:
Det er noen få samfunnsoppgaver som naturlig faller inn under statens ansvar. Dette er forsvar, politi og rettsvesen. Regjeringens oppgave er å administrere disse feltene.
Vis hele sitatet...
Åndslivet - som omfatter skole, universiteter, forskning, kultur, presse, media, livssyn, frivillige organisasjoner - bør være helt uten statlig innblanding;
Vis hele sitatet...
Altså vil de rive ned velferdssystemet vi har i dag. Helsetjenester og utdanning som kun er drevet av et rent profittmotiv vil være katastrofalt for alle som ikke sitter med en betydelig sum penger.

Forskning som kun har som mål å skape profitt vil bli ekstrem ensidig. F.eks det å utvikle nye medisiner er ikke noe som alltid vil lønne seg rent økonomisk for et firma.

Frihet er bra, men velferd og solidaritet er vikitgere.
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Det som får det til å skurre for meg er:




Altså vil de rive ned velferdssystemet vi har i dag. Helsetjenester og utdanning som kun er drevet av et rent profittmotiv vil være katastrofalt for alle som ikke sitter med en betydelig sum penger.

Forskning som kun har som mål å skape profitt vil bli ekstrem ensidig. F.eks det å utvikle nye medisiner er ikke noe som alltid vil lønne seg rent økonomisk for et firma.

Frihet er bra, men velferd og solidaritet er vikitgere.
Vis hele sitatet...
Den lista til ts/partiet virket stort sett som en kopi av frp's standardsaker/slik de blir generalisert. For meg virker det idiotisk og en dårlig forsøk på å få inn kandidater på 18 - 20 åringers stemmesedler som nettopp har fått rett til å si sin mening men enda ikke har kommet seg så langt i livet at de ikke ser lengere enn at staten tar alle pengene dine å man er urettferdig behandlet fordi alt er så dyrt.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Det er noe jeg ikke forstår.

* Ja til stabile penger, dvs. oppheving av lover om tvungent betalingsmiddel
Vis hele sitatet...
Vil dette i praksis si oppheving av skatt? Hvis de får de som de vil, så vil jo ikke staten få noe penger nesten, og da er det ikke mye staten kan gjøre, og jeg hadde aldri turt å leve i et land kun drevet kun av de rikeste topplederne.


Men hadde vært spennende å se hvordan det fungerte. Michael Moore hadde sikkert fått en fin film ut av det.
Sist endret av ViceR; 14. juli 2012 kl. 17:47.
Ser noe naivt ut, spør du meg.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Men hadde vært spennende å se hvordan det fungerte. Michael Moore hadde sikkert fått en fin film ut av det.
Vis hele sitatet...
Michael Moore er vel ganske venstrevridd, så tviler på at han ville laget en positiv film om et slikt samfunn.

Mine tanker om DLF. Jeg liker mye av tankene og mange av argumentene bak er kloke. Men det blir for akademisk og filosofisk for min smak. De nærmest forguder Ayn Rand og alle som ikke underkaster seg henne blir jo hivd på hue og ræva ut derfra. De vil ha en altfor aggresiv utenrikspolitikk og er for intervesjoner i midtøsten.

Jeg tror ikke Norge hadde hatt vondt av å gå mot ett litt mer liberalt samfunn. Tenker legalisering av mildere narkotika, pengespill, vannscooter, snøscooter, osv osv. Men å fjerne alt, med en eneste gang blir håpesløst. Velferdsstaten er så nøye innbygd. Prosentandelen av mennesker som jobber i den papirmølla det skaper er jo enorm, nesten så jeg mistenker at man innfører nye lover, reglement og kommisjoner bare for å skape arbeidsplasser.

Menmen, jeg har ikke troen på det partiet, det er alt for smalt, de vil ikke ha noe å gjøre med andre enn Ayn Rand fanatikere. Et liberalt parti med bredere dørstokk hadde nok blitt mer populært. Men DLF vil ikke bli som FrP som inngår komprimisser og håner selve ideolgien Liberalisme ved å utnevne seg som det.

Men, det er bare mine tanker.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Det er noe jeg ikke forstår.





Men hadde vært spennende å se hvordan det fungerte. Michael Moore hadde sikkert fått en fin film ut av det.
Vis hele sitatet...
Han er venstrevridd og veldig subjektiv i fortellerstilen, så det hadde nok blitt en kult klasikker for blitzere.
Sitat av Jefferson2k Vis innlegg
* Ja til stabile penger, dvs. oppheving av lover om tvungent betalingsmiddel
* Nei til restriksjoner/avgifter på kjøp og salg til og fra utlandet
* Nei til datalagringsdirektivet og alle andre former for statlig kontroll over nettet.
* Nei til eiendomsskatt, og Nei til skyhøye avgifter på biler og drivstoff.
* Ja til bedre veier, Ja til private veier.
* Nei til lisensavgiften
* Ja til privatisering av NRK
* Nei til tvungen militærtjeneste
* Ja til å avvikle Vinmonopolet
* Ja til å legalisere pengespill som f.eks poker
* Ja til legalisering av marijuana og andre narkotiske stoffer.

(Mulig det finnes en tråd om dette fra før, men kunne ikke finne noe når jeg søkte).
Vis hele sitatet...
Dette er også ganske latterlig, på diskusjonsforumene så er det bare ekkorom med Ayn Rand sitater og alle som prøver å mene noe annet blir angrepet fra alle kanter. Men de prøver allikavel og sanke stemmer hos vanlige liberale ved å friste med punktene nevnt over.

Å være enig i det over er en ørliten prosentdel av hva du må være enig med for å involvere deg i det partiet. Takhøyden for for andre meninger og tanker er ikke-eksisterende.
DLF bygger hovedsaklig på ojektivismen(Ayn Rand) og er i mot all slags mulig form for tvang, skatt er overgrep osv. Skjønner den. Jeg er også pissed på skatten, men det er ikke pga pengene i seg selv, heller de moralske illusjonene vi har kviet oss til etter 2vk(blandt annet) som pengene blir brukt på. Hvis vi hadde hatt et forskningsbasert(/"liberalt" i dunno) samfunn/politisk system tror jeg ikke så mange hadde valgt å tilbe dette partiet. Men ja.. jeg skjønner dem, jeg føler også at jeg på et måte betaler Kristin Halvorsen og Jens for å være foreldrene mine mot min vilje og det er jo faen meg kvalmt. Hm, men det er vanskelig fordi liberalister har veldig stor tillit til at mennesket er 1oo% kapable til å vite hva som er best for dem selv(rusmidler osv). Personlig er jeg ikke ferdig med å utvikle mitt eget syn på menneskeheten, så tar liksom ikke noe standpunkt, men må innrømme at det høres idyllisk ut. Spørsmålet er bare om privat veldedighet vil dekke alle utgiftene velferdsamfunnet har i dag. I dunno x)
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Hovedproblemet til DLF og deres ideologi er at det blir/forblir rett og slett urealistisk.

Urealistisk, og ikke i praksis mulig å holde ut med - i den forstand at siden endel vil for enhver pris prøve å strekke sin frihet mye lengre enn andres.. Selvfølgelig har forskjellige mennesker forskjellige behov, bl.a vet man noen har et ganske mye større eksponeringsbehov enn andre.
(..) Det vil bety at disse folkene med større eksponeringsbehov vil komme til å (lovmessig!) bre sin frihet lengre utover andres tid, rom, og økonomi.

Et godt eksempel er legalisering av narkotiske stoffer (...) M.a.o ønsker DLF å legalisere heroin og metamfetamin. Hvorvidt det er lurt å spy disse substansene, heeelt legalt ut i det frie marked, vet jeg ikke med sikkerhet, men jeg tipper som de antageligvis fleste på dette forumet at det ikke er så veldig lurt.
Like lurt som en alkoholisert befolkning(90årenes Russland), eller som opiums-avhengige Kina/kinesere på 1800-tallet.

I et samfunn er det viktig med stor frihet - men samfunnet bør også ha verktøy og muligheter til å begrense/stoppe friheten til et individ eller en gruppe hvis det viser seg at friheten fører til noe veldig destruktivt og farlig(bl.a børskrasj, fri flyt av farlige medikamenter, kjøp og salg av våpen og sprengstoff, kjøp og salg av seksuelle tjenster....you name it)
Nettopp derfor blir DLF urealistisk, verktøyene vil ikke helt være der til å stoppe mennesker eller grupper fra misbruk!

Edit: når jeg mener DLF, mener jeg DLF's samfunnsmodell.
Sist endret av aeon_illuminate; 14. juli 2012 kl. 22:55.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Og her trodde jeg det skulle gjøres ganske godt å lage et mer lavpannet partiprogram enn FRPs...
Jeg er sosialist i alt annet enn følgende:

* Sosialistenes iver for sosial ingeniørkunst, bla feminisme og den agressive homobevegelsen.
* Fiendtligheten mot vår kristne kulturarv, tradisjonell moral og motstanden mot den tradisjonelle kjernefamilien.
* Den dumsnille og ultraliberale innvandringspolitikken.
* Den manglende forståelsen for at et effektivt og oppegående næringsliv er en forutsetning for velstand.

Hmmmm... kanskje jeg ikke er sosialist likevel? Kanskje det rett og slett er bedre å være fornuftig, intelligent og opplyst og se hva som faktisk funker i virkeligheten, og hva som ikke gjør det. Ikke følge en eller annen idelogisk oppskrift slavisk bare fordi noen har sagt at det er bra for oss.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
[i]
Et godt eksempel er legalisering av narkotiske stoffer (...) M.a.o ønsker DLF å legalisere heroin og metamfetamin. Hvorvidt det er lurt å spy disse substansene, heeelt legalt ut i det frie marked, vet jeg ikke med sikkerhet, men jeg tipper som de antageligvis fleste på dette forumet at det ikke er så veldig lurt.
Vis hele sitatet...
Uenig, det kriminelle miljøet rundt narkotiske stoffer er en av hovedårsakene til at folk ender opp på tyngre stoffer, miljøet vil nærmest oppløse gjennom en legalisering på grunn av at det frie markedet vil senke prisene drastisk - det vil rett og slett ikke lønne seg i like stor grad som i dag å distribuere tyngre narkotiske stoffer. En legalisering vil med andre ord kutte profitten til organiserte kriminelle drastisk.

Samtidig så vil det være enklere for misbrukere å fa tak i hjelp når de vet at de ikke risikerer å bli kastet i fengsel tvert, og enklere og lovlig tilgang er utvilsomt det mest humane for de som aldr i livet vil kunne bli rusfri, samtidig som at disse vil ha mulighet til å leve et relativt normalt liv uten å konstant jakte penger for å kompensere for dagens blodpriser (Som går direkte til kriminelle).

Videre, til tross for nesten global kriminalisering så er det vel strent tatt ikke noe problem å få tak i noen av disse stoffene.

Skrevet på mobil så muligens litt rotete og noen skrivefeil, vanskeligere å holde oversikt.
Sist endret av Tnh; 15. juli 2012 kl. 15:40.
som var altfor direkte og rå i sin innvandrerfiendtlighet enn Frp mente var taktisk klokt.

Partiet har aldri drevet det lengre enn til et mini-mini parti for spesielt interesserte. Det tyder på markedet er ubetydelig for partier til høyre for Frp.

Det har også tidens trend mot seg. Den går ut på at velgerne forlater småpartiene og går over til de store.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
som var altfor direkte og rå i sin innvandrerfiendtlighet enn Frp mente var taktisk klokt.

Partiet har aldri drevet det lengre enn til et mini-mini parti for spesielt interesserte. Det tyder på markedet er ubetydelig for partier til høyre for Frp.

Det har også tidens trend mot seg. Den går ut på at velgerne forlater småpartiene og går over til de store.
Vis hele sitatet...
Sikker på at du ikke blander med Demokratene nå? Jeg kjente nemlig en av de som var med i DLF fra starten av, og han har aldri vært medlem av FrP.
Måste man vara aktiv i militärtjänsten i Norge? I Sverige finns knappt några militärer kvar... Vi gör mycket vapen dock.
Sitat av Swedish Vis innlegg
Måste man vara aktiv i militärtjänsten i Norge? I Sverige finns knappt några militärer kvar... Vi gör mycket vapen dock.
Vis hele sitatet...
Nope, men det er tvunget å møte på sesjon for gutter. Aesjon er der de tester om du har nok mellom ørene og er i god nok fysisk form for militærtjeneste.

Selv hadde jeg alt for dårlig syn xD
Sitat av homoludens Vis innlegg
Hmmmm... kanskje jeg ikke er sosialist likevel? Kanskje det rett og slett er bedre å være fornuftig, intelligent og opplyst og se hva som faktisk funker i virkeligheten, og hva som ikke gjør det. Ikke følge en eller annen idelogisk oppskrift slavisk bare fordi noen har sagt at det er bra for oss.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg; samfunnet bör vaere fleksibelt saa langt det er mulig. Problemet er ikke tankegangen, men konklusjonen. Det handler ikke nödvendigvis om kapitalisme kontra sosialisme - pragmatikk er kanskje viktigere.

Paa et eller annet tidspunkt maa det derfor ogsaa vaere rom for aa se skeptisk paa de delene av systemet DLF foreksempel vil utnytte seg av. Det er viktig aa merke seg at dette ikke er implementeringen av et nytt system, men heller en fortsettelse og idealisering av maktforflytningen som startet i Europa som en motvekt til föydalismens mange ansikter, og spredde seg til resten av verden med den sterke stat. En slags seksuelt overförbar sykdom vaare stater baerte (jeg er klar over at dette ikke er en objektiv analogi, men jeg er heller ikke objektiv i denne saken). Man kan godt kalle dette systemet kapitalistisk - et system som ikke er styrt av konger, politikere eller folket, men kapitalen. Derav navnet. Mennesker blir redusert til baerere av kapital - vaar fantaskiske verden til et supermarked. Systemet er demokratisk til den grad markedet representerer populasjonen; og her oppstaar det vi (mainstream) referer til som sosialisme - utgjevningspolitikk. Av flere grunner er dette prosjektet dödfödt. Det er nemlig heller ikke implementering av et nytt system. Det er et forsök paa aa temme kapitalismen, og demokratisere den. Kjöpsretten(/plikten) kan dog aldri representere et sant demokrati, og individet drukner i individualismens höyborg.

Er dette et problem? Kan vi la verden bli styrt av kapital, og ikke mennesker? Kapitalen er blind - mennesket kan se.
Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg er helt enig med deg; samfunnet bör vaere fleksibelt saa langt det er mulig. Problemet er ikke tankegangen, men konklusjonen. Det handler ikke nödvendigvis om kapitalisme kontra sosialisme - pragmatikk er kanskje viktigere.

Paa et eller annet tidspunkt maa det derfor ogsaa vaere rom for aa se skeptisk paa de delene av systemet DLF foreksempel vil utnytte seg av. Det er viktig aa merke seg at dette ikke er implementeringen av et nytt system, men heller en fortsettelse og idealisering av maktforflytningen som startet i Europa som en motvekt til föydalismens mange ansikter, og spredde seg til resten av verden med den sterke stat. En slags seksuelt overförbar sykdom vaare stater baerte (jeg er klar over at dette ikke er en objektiv analogi, men jeg er heller ikke objektiv i denne saken). Man kan godt kalle dette systemet kapitalistisk - et system som ikke er styrt av konger, politikere eller folket, men kapitalen. Derav navnet. Mennesker blir redusert til baerere av kapital - vaar fantaskiske verden til et supermarked. Systemet er demokratisk til den grad markedet representerer populasjonen; og her oppstaar det vi (mainstream) referer til som sosialisme - utgjevningspolitikk. Av flere grunner er dette prosjektet dödfödt. Det er nemlig heller ikke implementering av et nytt system. Det er et forsök paa aa temme kapitalismen, og demokratisere den. Kjöpsretten(/plikten) kan dog aldri representere et sant demokrati, og individet drukner i individualismens höyborg.

Er dette et problem? Kan vi la verden bli styrt av kapital, og ikke mennesker? Kapitalen er blind - mennesket kan se.
Vis hele sitatet...
Amerikanerne sier, you can't argue with success, og det kan ikke være noen tvil om at kapitalismen har vært en enorm suksess for vestlige samfunn, og er i ferd med å gjøre det samme for bla India og Kina som det har gjort for oss. Kapitalismen har imidlertid en del feil som framtidige generasjoner må ordne opp i. Som f.eks. overforbruk av begrensa ressurser, brutaliseringen av samfunnet og omgjøringen av vanlige mennesker til rovdyr innenfor et menneskefiendtlig system basert på nådeløs konkurranse, skeivfordelingen av verdiene som skapes, skurkene på Wall Street som beriker seg på samfunnets bekostning osv. Jeg tror imidlertid det bør være mulig å bøte på disse svakhetene ved demokratiske virkemidler og lovgivning. Det er ingen grunn til å slå barnet ut med badevannet som sosialistene ønsker. Et reformert kapitalistisk og rettferdig system med demokrati i bunnen er det beste samfunnssystemet menneskeheten så langt har klart å finne opp.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av homoludens Vis innlegg
Amerikanerne sier, you can't argue with success, og det kan ikke være noen tvil om at kapitalismen har vært en enorm suksess for vestlige samfunn, og er i ferd med å gjøre det samme for bla India og Kina som det har gjort for oss. Kapitalismen har imidlertid en del feil som framtidige generasjoner må ordne opp i. Som f.eks. overforbruk av begrensa ressurser, brutaliseringen av samfunnet og omgjøringen av vanlige mennesker til rovdyr innenfor et menneskefiendtlig system basert på nådeløs konkurranse, skeivfordelingen av verdiene som skapes, skurkene på Wall Street som beriker seg på samfunnets bekostning osv. Jeg tror imidlertid det bør være mulig å bøte på disse svakhetene ved demokratiske virkemidler og lovgivning. Det er ingen grunn til å slå barnet ut med badevannet som sosialistene ønsker. Et reformert kapitalistisk og rettferdig system med demokrati i bunnen er det beste samfunnssystemet menneskeheten så langt har klart å finne opp.
Vis hele sitatet...
Hør her, you can't argue with success er i allefall en sannhet med meget sterke modifikasjoner.

Det du ikke har nevnt i ditt vegg_av_tekst-innlegg over er at (eksempelvis) det sosialistiske systemet i Øst-Europa generelt og spesielt i SOvjetunionen fungerte <særdeles bra> i løpet av 60- og 70-tallet - <bra> spesielt mt.p. forutsetningene for at et sånt samfunn skulle bli en suksess.

La meg si det slik, (og merk deg veldig at jeg ikke regner meg som en hard sosialist), ...Jugoslavia var en suksess, Sovjet var en suksess i perioder, ..Polen, Ungarn, Tsjekkoslovakia var alle i større eller mindre grad suksesser, ..Bulgaria, Romania så som så.

Deretter har vi selvsagt tragediene Albania, Øst-Tyskland, og Romania under Ceausescu, og hele samlet østblokken etter begynnelsen av 80-tallet.

I det hele tatt - det prøver å si her er at du overhodet ikke kan sette et bastant likhetstegn mellom USAs angivelige suksess og at kapitalismen er så jævla fortreffelig.
I Vest-Europa har man allerede rett etter 2VK lagt seg på et sted midt imellom SOvjets sosialisme og USAs markedsliberalisme,...og noe av de beste eksemplene på dette er de nordiske landene og deres meget godt fungerende blanding av sosialisme og kapitalisme - m.a.o velferdsstaten står sterkt men du har samtidig en høy grad av økonomisk frihet, i grove trekk.

=========

Edit: Jeg brukte de europeiske østblokklandene som eksempel primært, fordi du overhodet ikke kan ta etterkrigstidens kommunist-Kina og sammenligne det opp mot et USA som bader i gull nærmest. Østblokklandene i Europa var industrialisert og med en godt utdannet befolkning, appåtil var meningen med Sovjet og Østblokken å direkte konkurrere med USA/Vest-Europa.

Edit 2: Hvis kapitalismen er så fortreffelig, hvorfor havner i kriser stadig vekk, og hvorfor er forskjellene så enorme?? Som f.eks USA.

Dessuten, hvis en reformert kapitalisme hadde fungert bra, som du påpeker og nevner, hva da med reformert sosialisme - det må da vel være ganske greit eller?... setter freakere her til å svare
Sist endret av aeon_illuminate; 15. juli 2012 kl. 22:32.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Amerikanerne sier, you can't argue with success, og det kan ikke være noen tvil om at kapitalismen har vært en enorm suksess for vestlige samfunn, og er i ferd med å gjøre det samme for bla India og Kina som det har gjort for oss. Kapitalismen har imidlertid en del feil som framtidige generasjoner må ordne opp i. Som f.eks. overforbruk av begrensa ressurser, brutaliseringen av samfunnet og omgjøringen av vanlige mennesker til rovdyr innenfor et menneskefiendtlig system basert på nådeløs konkurranse, skeivfordelingen av verdiene som skapes, skurkene på Wall Street som beriker seg på samfunnets bekostning osv. Jeg tror imidlertid det bør være mulig å bøte på disse svakhetene ved demokratiske virkemidler og lovgivning. Det er ingen grunn til å slå barnet ut med badevannet som sosialistene ønsker. Et reformert kapitalistisk og rettferdig system med demokrati i bunnen er det beste samfunnssystemet menneskeheten så langt har klart å finne opp.
Vis hele sitatet...
Du tar ikke hovedinnvendingen min: kapitalisme er ikke synonymt med demokrati, dette er heller to motsetninger som aldri vil kunne syntetisere. Kapitalismen belönner kjöpskraft med politisk innvirkning. Det vil alltid vaere kapitalen som stimulerer markedet, ikke menneskene, og kapitalen vil alltid vaere skjeft fordelt (man kan ikke fordele kapital, man kan bare vaere midlertidige baerere). Innenfor et demokrati skal man ha samfunnsmessig paavirkningskraft i kraft av sin eksistens som menneske.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hør her, you can't argue with success er i allefall en sannhet med meget sterke modifikasjoner.

Det du ikke har nevnt i ditt vegg_av_tekst-innlegg over er at (eksempelvis) det sosialistiske systemet i Øst-Europa generelt og spesielt i SOvjetunionen fungerte <særdeles bra> i løpet av 60- og 70-tallet - <bra> spesielt mt.p. forutsetningene for at et sånt samfunn skulle bli en suksess.

La meg si det slik, (og merk deg veldig at jeg ikke regner meg som en hard sosialist), ...Jugoslavia var en suksess, Sovjet var en suksess i perioder, ..Polen, Ungarn, Tsjekkoslovakia var alle i større eller mindre grad suksesser, ..Bulgaria, Romania så som så.

Deretter har vi selvsagt tragediene Albania, Øst-Tyskland, og Romania under Ceausescu, og hele samlet østblokken etter begynnelsen av 80-tallet.

I det hele tatt - det prøver å si her er at du overhodet ikke kan sette et bastant likhetstegn mellom USAs angivelige suksess og at kapitalismen er så jævla fortreffelig.
I Vest-Europa har man allerede rett etter 2VK lagt seg på et sted midt imellom SOvjets sosialisme og USAs markedsliberalisme,...og noe av de beste eksemplene på dette er de nordiske landene og deres meget godt fungerende blanding av sosialisme og kapitalisme - m.a.o velferdsstaten står sterkt men du har samtidig en høy grad av økonomisk frihet, i grove trekk.

=========

Edit: Jeg brukte de europeiske østblokklandene som eksempel primært, fordi du overhodet ikke kan ta etterkrigstidens kommunist-Kina og sammenligne det opp mot et USA som bader i gull nærmest. Østblokklandene i Europa var industrialisert og med en godt utdannet befolkning, appåtil var meningen med Sovjet og Østblokken å direkte konkurrere med USA/Vest-Europa.

Edit 2: Hvis kapitalismen er så fortreffelig, hvorfor havner i kriser stadig vekk, og hvorfor er forskjellene så enorme?? Som f.eks USA.

Dessuten, hvis en reformert kapitalisme hadde fungert bra, som du påpeker og nevner, hva da med reformert sosialisme - det må da vel være ganske greit eller?... setter freakere her til å svare
Vis hele sitatet...
Alle er vel enige om at de ikke hadde det bra i østblokklandene. Hvorfor var lysten til å ta seg over til de vestlige landene så stor da? Tror du lever litt på kommunistiske myter og en ønskedrøm om det perfekte sosialistiske samfunnet. Desverre er menneskets natur og virkeligheten ikke alltid kompatibel med det teoretisk perfekte.

Sitat av EoT Vis innlegg
Du tar ikke hovedinnvendingen min: kapitalisme er ikke synonymt med demokrati, dette er heller to motsetninger som aldri vil kunne syntetisere. Kapitalismen belönner kjöpskraft med politisk innvirkning. Det vil alltid vaere kapitalen som stimulerer markedet, ikke menneskene, og kapitalen vil alltid vaere skjeft fordelt (man kan ikke fordele kapital, man kan bare vaere midlertidige baerere). Innenfor et demokrati skal man ha samfunnsmessig paavirkningskraft i kraft av sin eksistens som menneske.
Vis hele sitatet...
Demokrati vil si at befolkningen selv velger sitt lederskap. Prosessen er ikke perfekt, men den er uendelig mye bedre enn alternativene som er realistiske nå. Churchill sa at demokrati der et dårlig system, men det beste vi har. Den demokratiske prosessen bør selvsagt lovreguleres slik at rikingene ikke stikker av med all makta og innflytelsen. USA gjør f.eks. dette feil. Jeg tror fortsatt på kapitalismen, men med omfattende lovreguleringer for å bøte på de verste problemene.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av homoludens Vis innlegg
Alle er vel enige om at de ikke hadde det bra i østblokklandene. Hvorfor var lysten til å ta seg over til de vestlige landene så stor da? Tror du lever litt på kommunistiske myter og en ønskedrøm om det perfekte sosialistiske samfunnet. Desverre er menneskets natur og virkeligheten ikke alltid kompatibel med det teoretisk perfekte.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at det gjennomgående var gode tilstander i østblokklandene i Europa. Det jeg sier, er at under høykonjukturen til kommunismen/sosialismen på 60- og spesielt 70-tallet var levevilkårene rimelig gode. Alle fikk utdanning, alle fikk jobb, alle hadde penger og mat, alle hadde relativt bra framtidsutsikter.

Med tanke på utflytting til Vesten gjelder det primært de ekstreme landene som ØSt-Tyskland, Albania, Romania, delvis Bulgaria, og delvis Sovjet. Utflytting fantes lite av i de øvrige landene.
Selvfølgelig, jeg beskriver slett ikke et system som fungerte perfekt. Men når det fungerte bra, så jaggu fungerte det bra.
Sist endret av aeon_illuminate; 15. juli 2012 kl. 23:04.
Godt med smør
Sitat av Jefferson2k Vis innlegg
* Nei til restriksjoner/avgifter på kjøp og salg til og fra utlandet
.
).
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg noen ekspert, men i praksis så rævpuler vell de da veldig veldig mange bedrifter innenlands som er lovpåkrevd å skatte/momse varer, så hadebra til en del norske bedrifter

Du vil m.a.o fjerne/svekke norske bedrifter en del norske bedrifter innenlands? Hvordan i helvete skal noen kjøre ett postordre firma innenlands med en slik politikk?

Joda, øke tollgrensen til 500 kr burde jo være mulig, men dette forslaget er på grensen til banalt om jeg har skjønt det rett (stor sjangse for at jeg ikke har det )
Sitat av Apeloff Vis innlegg
Nå er ikke jeg noen ekspert, men i praksis så rævpuler vell de da veldig veldig mange bedrifter innenlands som er lovpåkrevd å skatte/momse varer, så hadebra til en del norske bedrifter

Du vil m.a.o fjerne/svekke norske bedrifter en del norske bedrifter innenlands? Hvordan i helvete skal noen kjøre ett postordre firma innenlands med en slik politikk?
Vis hele sitatet...
No er vel DLF mot skattar og avgifter generelt sett, så om dei hadde fått det som dei ville, hadde ikkje problemet for norske firma vore avgiftene, men om dei hadde klart å konkurrere med utanlandske leverandørar.
Ok... Folk sier at Kapitalisme er grunnen til dagens USA's problemer?
USA har ikke sett kapitalisme siden 1913 da Woodrow Wilson lagde Sentralbanken i USA i håp om et "New World Order" at staten skal kunne styre økonomien. Det tok bare noen timer for at Wall Street kræsje skjedde etter dette. http://www.whitehouse.gov/about/pres.../woodrowwilson
Å for å holde den statlige sosialismen gående må den Norske Bank(sentral banken) printe penger. NB har printet 246% mer penger siden år 2000 og boligprisene med 228%.
https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater

DLF vil avskaffe velferdstaten, noe som media har jobbet i ti-talls år for å presse ned på folket.
Demokrati betyr ikke å stemme folk for å styre for deg. Demokrati betyr FOLKESTYRE. Norge hadde jo ikke partisystemet i nesten 120 år etter grunnlovsstiftelsen.
Jeg personelig er for å fjerne, og gjøre partier ulovelig i Norge i værtfall 50 år.

Liker du sosialisme? Fint, jeg liker det jeg og, men jeg vet at Staten ikke klarer å gjøre slike velferdsordninger. Derfor støtter jeg kapitalisme, slik at jeg kan ta av meg slikt(med meg mener jeg "oss folket").
Ron paul sa at de ikke hadde noen slaks velferdtstater i Texas for lenge sia og de som ikke hadde noe hadde ikke problemer. Nesten hele texas ga penger til et privat selskap som tok seg av disse og ga dem gratis helsetjenester(så lenge det er bevist at de *er* faktisk fattige og har ikke helse forsikring).
Det folk glemmer, er at det er veldig få folk som ikke støtter det å valgfritt gi penger til de som trenger det.

I 1880 tia i USA så tjente den gjennomsnitlige amerikaner så mye penger at de spontankjøpte varer, selv etter å ha kjøpt hus, helseforsikringer osv.
Om Norge kommer til dette punktet og holder seg unna sentralbank systemet eller statlig makt av økonomien, så kan det Norske folk gjøre det YPPERLIG.
Foresten, om Ron Paul eller Gary Johnson vinner valget, så får USA feire frigjørelsen av det korrupte sentralbank systemet etter 99år.
Godt med smør
Sitat av Reformisten Vis innlegg
No er vel DLF mot skattar og avgifter generelt sett, så om dei hadde fått det som dei ville, hadde ikkje problemet for norske firma vore avgiftene, men om dei hadde klart å konkurrere med utanlandske leverandørar.
Vis hele sitatet...
Legger meg flat

Men tviler fremdeles litt på at norske aktører skulle klare å konkurere mot utenlandske aktører da disse gjerne allerede (generelt sett) selger i mye større kvanta og derfor har mye bedre avtaler/priser med leverandører og fabrikker, men dette hadde kanskje jevnet seg ut siden norske bedrifter da vil ha mye bedre utgangspunkt for internasjonalt salg.

Skulle sjekket bedre, prøvde å være ett snev ydmyk da jeg sitter på telefon og ikke sjekket opp alt

Carry on!
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
som var altfor direkte og rå i sin innvandrerfiendtlighet enn Frp mente var taktisk klokt.

Partiet har aldri drevet det lengre enn til et mini-mini parti for spesielt interesserte. Det tyder på markedet er ubetydelig for partier til høyre for Frp.

Det har også tidens trend mot seg. Den går ut på at velgerne forlater småpartiene og går over til de store.
Vis hele sitatet...
Til det siste.
Jeg støtter ikke analysen din fullt ut, selv om vi har sett tendenser til at velgerne flokker seg rundt de store partiene (i valget 09 har det blant annet blitt trukket frem at den økonomiske usikkerheten rundt finanskrisen gjorde at velgerne trengte et trygt alternativ, mao AP/H).

Et eksempel på et lite parti som er i vekst er Miljøpartiet De Grønne. De gjorde et godt lokalvalg flere steder og vil nok kunne få (noe) mer oppmerksomhet frem mot valget i 2013.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Demokrati vil si at befolkningen selv velger sitt lederskap. Prosessen er ikke perfekt, men den er uendelig mye bedre enn alternativene som er realistiske nå. Churchill sa at demokrati der et dårlig system, men det beste vi har. Den demokratiske prosessen bør selvsagt lovreguleres slik at rikingene ikke stikker av med all makta og innflytelsen. USA gjør f.eks. dette feil. Jeg tror fortsatt på kapitalismen, men med omfattende lovreguleringer for å bøte på de verste problemene.
Vis hele sitatet...
Men hvor ligger maktkonsentrasjonen i samfunnet? Hos politikkerne? Nei, de er ogsaa avhengige av aa fölge kapitalismens pisk - i aller höyeste grad. Churchill var en motbydelig imperialist; for ham var demokrati opprettholdelsen av status quo.

Demokrati betyr folkestyre, enkelt og greit. Hvilke alternativer er det egentlig du snakker om? Stalinisme? Det var ikke et politisk alternativ - det var rett ut et diktatur, en mafia.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 16. juli 2012 kl. 11:45.
helt ålreit parti men jeg er av den oppfatning at politikk og politikere har null peiling på problemløsning. dem er ikke teknikere så dem veit ikke hvordan kjøleskapet eller strømnettet funker. dem veit ikke hva som får biler til å gå eller hvordan fotosyntese funker. uten disse kunnskapene er dem igrunn ganske ubrukelige. samfunnsmodellen vi har idag som baserer seg på penger og politikk er eldgammel og lite relevant i vår teknologiske alder.
Godt med smør
Sitat av tetrakrystall Vis innlegg
helt ålreit parti men jeg er av den oppfatning at politikk og politikere har null peiling på problemløsning. dem er ikke teknikere så dem veit ikke hvordan kjøleskapet eller strømnettet funker. dem veit ikke hva som får biler til å gå eller hvordan fotosyntese funker. uten disse kunnskapene er dem igrunn ganske ubrukelige. samfunnsmodellen vi har idag som baserer seg på penger og politikk er eldgammel og lite relevant i vår teknologiske alder.
Vis hele sitatet...
Lyst til å utdype hvordan kunnskap om fotosyntese, kjøleskap, strømnett samt. Firetaktsmotorer kan bidra med å løse problemer som lovgivning, internasjonal politikk, helse, utbygging og kultur osv?

Problemløsning innen noen av disse feltene klarer jeg ikke helt å koble opp mot de problemene som politikerene står ovenfor. Jeg kan litt om flere av de feltene du nevner, men ut av det lille jeg prøvde å fordype meg innen politikk, så klarer jeg ikke å strekke kunnskapen ovenfor disse feltene du nevner til det lille jeg lærte på internasjonal politikk ei heller lokal.

Men kanskje jeg bare kan altfor lite på alle disse feltene til at kunnskapen skulle kryssrelateres på noen som helst måte. Men tror ikke at problemløsningen til elektrikere og bilmekanikere kan sammenlignes i det hele tatt med politikere. Tro det eller ei, så er dette ett eget fagfelt.

Dette kan virke som ett angrep, men er genuint intressert da jeg frykter at du bare har valgt dårlige eksempler! Eller at jeg enkelt å greit har misforstått. Tror analogien din ikke henger helt på greip slik jeg leste innlegget ditt
Sist endret av Apeloff; 17. juli 2012 kl. 00:51.
Sitat av tetrakrystall Vis innlegg
helt ålreit parti men jeg er av den oppfatning at politikk og politikere har null peiling på problemløsning. dem er ikke teknikere så dem veit ikke hvordan kjøleskapet eller strømnettet funker. dem veit ikke hva som får biler til å gå eller hvordan fotosyntese funker. uten disse kunnskapene er dem igrunn ganske ubrukelige. samfunnsmodellen vi har idag som baserer seg på penger og politikk er eldgammel og lite relevant i vår teknologiske alder.
Vis hele sitatet...
Det betyr jo også i praksis at *alle* og da mener jeg faktisk ALLE politikerene i norge helt ubrukelige.
Men, det som er med DLF's politikk, så trenger man ikke kunnskap innen for noe annet en det som teller, si politiet, rettsstat og militæret.
Det som er fint med DLF er jo at alt som helse og velvære som ikke til å ha noe med politikerene å gjøre, derfor blir det fint at VI kan styre den selv.
DLF er et fint parti det, men noen punkter må jeg si meg uenig meg. Det er sikkert mye de kunne ha debatert om, men det handler mye om tro.
- Dyremishandling. Mennesker har en egen rett til å leve i fred, dyr derimot er fritt fram. Selv Ayn Rand lot dette temaet hovedsakelig ligge ettersom hun som en katteelsker innså at dyrevern ikke passet inn i objektivismen.
- Intervensjonisme. Kaanskje en motstridende element i liberalismen. DLF mener vi skal kunne intervere i andre land for å hjelpe dets folks rettigheter, eller de som lever i urett. Men på en annen side så skal staten, i forhold til liberalismen, holde fredfulle diplomatiske forhold med "free trade". Jeg håper DLF følger Ron Pauls utenrikspolitikk.
- Overvåkning. Selv om liberalister ønsker at staten skal beskytte privatlivet til alle borgere så ønsker DLF overvåkning av f.eks muslimer.
- Domstolene. DLF ønsker at domstolene skal ha høyere makt enn stortinget. Mulig jeg har lest det utenfor kontekst her. Argumentet med at "USA har det" hjelper ikke for meg.
- Overgangen mellom det sosialdemokratiske styret og et fritt samfunn kan være brutalt. Det blir som en ung mann som har levd hos foreldrene hele livet med puter under armene til å bli kastet ut på gata. Jeg håper på en glatt overgang hvor f.eks skolepengene blir betalt til foreldrene/eleven ett eller to år for å tilvenne folk til å gjøre ting selv. Man kan ikke kutte støtten til alle som trenger brukerstyrt assistanse over natta...
- Jeg er også redd for at DLF kanskje vil privatisere alle oljeinntekter og andre store forekomster av naturressurser. Vi kommer til å trenge de inntektene til å betale tilbake ting som gjeld, pensjon og overgang.
- Ateisme. De har ved flere anledninger sagt at religion ikke har noe med staten å gjøre. Dette kan jeg si meg enig i, men det å forby religiøse mennesker å delta i politikken er for drøyt.
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Det som får det til å skurre for meg er:




Altså vil de rive ned velferdssystemet vi har i dag. Helsetjenester og utdanning som kun er drevet av et rent profittmotiv vil være katastrofalt for alle som ikke sitter med en betydelig sum penger.

Forskning som kun har som mål å skape profitt vil bli ekstrem ensidig. F.eks det å utvikle nye medisiner er ikke noe som alltid vil lønne seg rent økonomisk for et firma.

Frihet er bra, men velferd og solidaritet er vikitgere.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke ha velferd og solidaritet uten frihet.

Jeg syns staten burde begynne å lage brød. Dette kan finansieres gjennom skattesystemet. ellers vil jo ingen ha råd til brød. Hvis du syns brød er for billig til å sammenligne med helsetjenester kan jeg nevne bank, forsikring, biler, sydenreiser, etc.

Sitat av ViceR Vis innlegg
Det er noe jeg ikke forstår.
jeg hadde aldri turt å leve i et land kun drevet kun av de rikeste topplederne.
Vis hele sitatet...
Så du foretrekker å stemme hvert fjerde år fremfor hvert sekund?

Sitat av homoludens Vis innlegg
Kapitalismen har imidlertid en del feil som framtidige generasjoner må ordne opp i. Som f.eks. overforbruk av begrensa ressurser, brutaliseringen av samfunnet og omgjøringen av vanlige mennesker til rovdyr innenfor et menneskefiendtlig system basert på nådeløs konkurranse, skeivfordelingen av verdiene som skapes, skurkene på Wall Street som beriker seg på samfunnets bekostning osv. Jeg tror imidlertid det bør være mulig å bøte på disse svakhetene ved demokratiske virkemidler og lovgivning. Det er ingen grunn til å slå barnet ut med badevannet som sosialistene ønsker. Et reformert kapitalistisk og rettferdig system med demokrati i bunnen er det beste samfunnssystemet menneskeheten så langt har klart å finne opp.
Vis hele sitatet...
Du vet at kapitalisme er det som skjer når man lar folk bytte varer fritt med hverandre? Kapitalismen kan per definisjon ikke overforbruke begrensede ressurser. Isåfall er de ikke begrensede, eller overforbrukt. Om du har noen problemer med hvordan kapitalismen fungerer så kritiserer du egentlig menneskene som opererer fritt i markedet, og isåfall vil ikke regulering(som blir bestemt av de samme menneskene som opererer i markedet) fungere. Skurkene på Wall street blir beskyttet fra konkurs av sentralbanken mens de leker med billige penger(også fra sentralbanken) by the way.
Nei til en masse inntekter, ja til å bruke milliarder på veier? Hvor skal pengene komme fra? Åja. Vi skal bruke masse penger på veier nå, vi har tross alt masse på bok. Ser man et lite sekund på fremtiden, så er det innlysende at en slik modell ikke fungerer.
Har ikke giddet å sette meg så mye inn i denne tullete politikken, men kan kommentere én ting. Jeg snakket med en DLF-representant under kommunevalget. Først snakket han om hvor viktig børsen og aksjehandel er for det kapitalistiske samfunn, og at det derfor må fjernes alle skatter osv. hva angår aksjehandel. (er i og for seg enig i dette).

Etterpå snakket han stort om hvordan forbrytelser uten offer ikke skulle straffeforfølges. Det han da ikke hadde tenkt på var at innsidehandel er en forbrytelse uten offer. Men hvis innsidehandel var tillatt, ville dette effektivt tatt livet av børssystemet som vi kjenner det.

Poenget mitt er vel egentlig at DLF sin politikk ikke på alle punkter er så veldig gjennomtenkt, som f.eks. at de mener at vi skal melde oss ut av FN
Virker jo som en gjeng tullinger...
Sitat av Xasma Vis innlegg
Nei til en masse inntekter, ja til å bruke milliarder på veier? Hvor skal pengene komme fra? Åja. Vi skal bruke masse penger på veier nå, vi har tross alt masse på bok. Ser man et lite sekund på fremtiden, så er det innlysende at en slik modell ikke fungerer.
Vis hele sitatet...
Hæ, hva snakker du om? DLF er for full privatisering av veier. De støtter ikke bruk av offentlige midler på veibygging. Hvor har du dette fra?

Sitat av vikke123 Vis innlegg
Har ikke giddet å sette meg så mye inn i denne tullete politikken, men kan kommentere én ting. Jeg snakket med en DLF-representant under kommunevalget. Først snakket han om hvor viktig børsen og aksjehandel er for det kapitalistiske samfunn, og at det derfor må fjernes alle skatter osv. hva angår aksjehandel. (er i og for seg enig i dette).

Etterpå snakket han stort om hvordan forbrytelser uten offer ikke skulle straffeforfølges. Det han da ikke hadde tenkt på var at innsidehandel er en forbrytelse uten offer. Men hvis innsidehandel var tillatt, ville dette effektivt tatt livet av børssystemet som vi kjenner det.

Poenget mitt er vel egentlig at DLF sin politikk ikke på alle punkter er så veldig gjennomtenkt, som f.eks. at de mener at vi skal melde oss ut av FN
Vis hele sitatet...
DLF er ikke politikk, det er filosofi.

Sitat av let100 Vis innlegg
Virker jo som en gjeng tullinger...
Vis hele sitatet...
Bra bidrag.
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Har ikke giddet å sette meg så mye inn i denne tullete politikken, men kan kommentere én ting. Jeg snakket med en DLF-representant under kommunevalget. Først snakket han om hvor viktig børsen og aksjehandel er for det kapitalistiske samfunn, og at det derfor må fjernes alle skatter osv. hva angår aksjehandel. (er i og for seg enig i dette).

Etterpå snakket han stort om hvordan forbrytelser uten offer ikke skulle straffeforfølges. Det han da ikke hadde tenkt på var at innsidehandel er en forbrytelse uten offer. Men hvis innsidehandel var tillatt, ville dette effektivt tatt livet av børssystemet som vi kjenner det.

Poenget mitt er vel egentlig at DLF sin politikk ikke på alle punkter er så veldig gjennomtenkt, som f.eks. at de mener at vi skal melde oss ut av FN
Vis hele sitatet...
Folk driver jo allerede med insidehandel(selv om det er ulovlig) og dette har jo ikke tatt knekken på børsen.

Å gå ut av FN er jo en kjempeidé. Om du eller noen andre fortsatt har lyst til å støtte FN så tar de sikkert imot pengegaver.
Sist endret av Libedibediberty; 20. juli 2012 kl. 11:16.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Ble noe krøll her, vent litt.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Nei til en masse inntekter, ja til å bruke milliarder på veier? Hvor skal pengene komme fra? Åja. Vi skal bruke masse penger på veier nå, vi har tross alt masse på bok. Ser man et lite sekund på fremtiden, så er det innlysende at en slik modell ikke fungerer.
Vis hele sitatet...
Nå er jo infrastruktur noe av det beste ett land kan investere i da dette holder seg i verdi og ikke forsvinner uten forvarsel kontra fond og obligasjoner osv. som endrer seg med den økonomiske situasjonen. Veier og havner blir der en god stund.

Ja, dette må vedlikeholdes, noe som koster penger, men igjen skaper dette også nye arbeidsplasser for samfunnet, som igjen fører til lavere arbeidsledighet og videre større økonomisk vekst da bedriftene som utfører vedlikeholdet sitter igjen med større overskudd som igjen kan brukes til å ekspandere driften, hvilket igjen vil si at det blir større behov for mer infrastruktur og dermed økt drift, overskudd og ekspansjon.

Disse må igjen ha mat på jobb, folk til å utvide lokaler osv. Dette skaper igjen arbeidsplasser, vekst og overskudd. Dere ser sikkert hvor jeg vil hen. Det blir en god sirkel etterhvert.
Sist endret av johante; 20. juli 2012 kl. 13:28.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Nei til en masse inntekter, ja til å bruke milliarder på veier? Hvor skal pengene komme fra? Åja. Vi skal bruke masse penger på veier nå, vi har tross alt masse på bok. Ser man et lite sekund på fremtiden, så er det innlysende at en slik modell ikke fungerer.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke DLF har som hensikt å misbruke staten, men å redusere den til en minimalstat. Videre skal privatpersoner ha monopol på infrastruktur. Dette blir det større ulikheter av. Om man ikke har noe imot at det er store ulikheter i samfunnet, så stemmer man kanskje DLF.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Videre skal privatpersoner ha monopol på infrastruktur.
Vis hele sitatet...
Hvor får du dette fra? Om du ikke hr kjennskap til DLF's politikk så burde du holde deg for god til å komme med slike påstander.
At privatpersoner skal ha "monopol" på infrastruktur er vel en dårlig formulering. Men det stemmer at DLF ønsker at privatpersoner skal drive blant annet veinettet (http://stemdlf.no/webfm_send/105 side 24)
Sist endret av Invisible Elf; 21. juli 2012 kl. 13:13.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Jeg tror ikke DLF har som hensikt å misbruke staten, men å redusere den til en minimalstat. Videre skal privatpersoner ha monopol på infrastruktur. Dette blir det større ulikheter av. Om man ikke har noe imot at det er store ulikheter i samfunnet, så stemmer man kanskje DLF.
Vis hele sitatet...
Denne kunne du kanskje prøve å utdype litt.
Sitat av Libedibediberty Vis innlegg
Hvor får du dette fra? Om du ikke hr kjennskap til DLF's politikk så burde du holde deg for god til å komme med slike påstander.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? De vil ha en minimalstat der staten skal bare sørge for å beskytte befolkningen mot overgrep, er ikke dette riktig? De vil derfor tilnærmet fjerne all skatt. Hvordan skal det være staten som sørger for å opprettholde veinettet?


Sitat av Epitaph Vis innlegg
Denne kunne du kanskje prøve å utdype litt.
Vis hele sitatet...
Det er naturlig at det blir større klasseforskjeller i dette samfunnet. Eller reagerte du på at jeg ikke sa at "alle som ikke jobber for et likestilt samfunn er idioter"?
Sist endret av Hoksalon; 22. juli 2012 kl. 17:46.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Hva mener du? De vil ha en minimalstat der staten skal bare sørge for å beskytte befolkningen mot overgrep, er ikke dette riktig? De vil derfor tilnærmet fjerne all skatt. Hvordan skal det være staten som sørger for å opprettholde veinettet?



Det er naturlig at det blir større klasseforskjeller i dette samfunnet. Eller reagerte du på at jeg ikke sa at "alle som ikke jobber for et likestilt samfunn er idioter"?
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det naturlig? Har du et eksempel på at mer fred = mer ulikhet? Per i dag er Singapore og Hong Kong to av verdens frieste økonomier. Er det større sosiale forskjeller der enn i Norge? Har sosiale forskjeller minket i takt med økt statlig styring i Norge?

Var sovjetunionen en stat uten klasseforskjeller?
Sist endret av Epitaph; 22. juli 2012 kl. 18:23.
Sitat av Epitaph Vis innlegg
Hvorfor er det naturlig? Har du et eksempel på at mer fred = mer ulikhet? Per i dag er Singapore og Hong Kong to av verdens frieste økonomier. Er det større sosiale forskjeller der enn i Norge? Har sosiale forskjeller minket i takt med økt statlig styring i Norge?

Var sovjetunionen en stat uten klasseforskjeller?
Vis hele sitatet...
Fred = mer ulikhet? Jeg forstår ikke hva du mener. Å øke skatten er med på å jevne ut forskjellene mellom rik og fattig. Det Liberale Folkeparti ønsker et samfunn der skatten skal være så lav som overhodet mulig. Vi er mennesker som har ulike behov og evner. Å si at laizzes-faire økonomi ikke vil bidra til større ulikheter i samfunnet, finner jeg ulogisk.

Slik Singapore blir styrt idag, er det lite som samsvarer med Det Liberale Folkeparti. De støtter velferdsstaten, et delvis gratis skolesystem og keynesiansk økonomisk politikk. Hvordan de klarer dette med den lave skatten (20% for over $320,000 income) vet jeg ikke, men jeg antar at det skyldes kulturen deres (2% arbeidsledighet). I tillegg har Singapore blitt styrt i snart 50 år av det samme partiet, noe som sikkert har gjort det lettere å lage langtidsplaner for landet.

Å si at Sovjetunionen ikke hadde klasseforskjeller er galt. De hadde klasseforskjeller, selv om de var relativt små i forhold til idag. Mange av landene i det tidligere Sovjetunionen lå på 0.20-0.30 på Gini-indexen. Dette er ganske lavt, og det har stort sett økt etter at Sovjetunionen ble oppløst.

Kilde: http://bildr.no/view/1234560

Jeg vet ikke om hvorvidt statlig styring har økt i Norge, men inntektsforskjellene i Norge har hvertfall sunket siden sekstitallet.

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Gini_since_WWII.svg