Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 14104
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av bobbo Vis innlegg
Aftenposten har i dag en artikkel om at elever tar gym som privatist for å komme unna de fysiske testene.

Selv er jeg av typen "stor og sterk", og strauk elegant på løpetesten, samtidig som jeg fikk 6-er uten anstrengelse på styrketesten.

Kanskje gym burde være karaktersettes helt utfra hvor hardt du prøver, eller at det bare er et bestått-fag?

Hva tror dere?
Vis hele sitatet...
Jeg har alltid vært "stor og feit"(Ja, synes det er interessant hvor mange som plutselig ble store og sterke) og har aldri gjort det spesielt bra på tester, og har manglet en del på innsatsen. Jeg har som regel fått dårlige karakterer.

Som følge av en livsstilsendring begynte jeg å prøve så godt jeg kunne siste termin i fjor og gikk fra en to til en fire. Da gjorde jeg virkelig så godt jeg kunne. Nå begynner jeg og helle mer mot "sånn relativt veltrent" og gjør det bedre på tester, og nå heller jeg mere mot en femmer.

Sånn jeg ser det betyr innsats en del, opp til en fire, men derifra og opp har det nok mere med om ikke hvor mange pushups du tar, hvor mange FLERE pushups du tar nå enn før.

Ffojt
Digg at læreren vår aldri gir under 3

Jeg gikk opp 1 gymkarater fordi jeg var aktiv i timen
Sitat av Rain Man Vis innlegg
Digg at læreren vår aldri gir under 3

Jeg gikk opp 1 gymkarater fordi jeg var aktiv i timen
Vis hele sitatet...
Jeg fikk 5 på ungdomsskolen for å være i 1 gymtime i løpet av skoleåret
Nå har jeg ikke lest alle postene her, men jeg går på ungdomsskolen nå og vi har gymlærere som sier at for å få 5'ere eller 6'ere må man ha full innsats pluss at man må være ganske god i alle øvelsene. Personlig mener jeg dette blir feil. Om det er en person som f. eks. er overvektig og ikke har trent for mye på fritiden vil denne personen automatisk få en karakter som ikke står i stil med innsatsen selv om denne personen yter fullt i hver gymtime. Jeg mener at man fortjener en god karakter i uansett hvilke fag så lenge man yter fullt. La oss ta f. eks. matte, naturfag, norsk eller samfunnsfag der vil å yte fullt være å lese på stoffet, være aktiv i timene, lese godt til prøver osv. Jeg vil anta at en person som gjør alt dette vil få om ikke en 6'er så hvertfall en god 5'er. Og om denne overvektige persoenen yter fullt i hver eneste gymtime så skal han/hun få en svak 3'er? Høres feil ut for meg...
Sitat av LasseAP Vis innlegg
Nå har jeg ikke lest alle postene her, men jeg går på ungdomsskolen nå og vi har gymlærere som sier at for å få 5'ere eller 6'ere må man ha full innsats pluss at man må være ganske god i alle øvelsene. Personlig mener jeg dette blir feil. Om det er en person som f. eks. er overvektig og ikke har trent for mye på fritiden vil denne personen automatisk få en karakter som ikke står i stil med innsatsen selv om denne personen yter fullt i hver gymtime. Jeg mener at man fortjener en god karakter i uansett hvilke fag så lenge man yter fullt. La oss ta f. eks. matte, naturfag, norsk eller samfunnsfag der vil å yte fullt være å lese på stoffet, være aktiv i timene, lese godt til prøver osv. Jeg vil anta at en person som gjør alt dette vil få om ikke en 6'er så hvertfall en god 5'er. Og om denne overvektige persoenen yter fullt i hver eneste gymtime så skal han/hun få en svak 3'er? Høres feil ut for meg...
Vis hele sitatet...
Vel, det at en person yter fullt i hver gym time tilsvarer jo det å yte fult i hver matte time og lignende. Det sier seg selv at man ikke får en god karakter i matte av å kun være aktiv i timene... Hvordan er det å trene og yte godt på en gym prøve noe forskjellig fra det å øve og yte godt på en matte prøve?
Sitat av adsl Vis innlegg
Vel, det at en person yter fullt i hver gym time tilsvarer jo det å yte fult i hver matte time og lignende. Det sier seg selv at man ikke får en god karakter i matte av å kun være aktiv i timene... Hvordan er det å trene og yte godt på en gym prøve noe forskjellig fra det å øve og yte godt på en matte prøve?
Vis hele sitatet...
Å yte fullt i matte vil ikke bare si å være aktiv, det vil jo være å øve godt på stoffet og lese godt til prøver og lignende som jeg skrev. Det vil sannsynligvis resultere i en 6'er eller 5'er. Altså, å yte fullt i matte vil resultere i en veldig god karakter. Og om denne overvektige personen yter fullt i gym vil dette kun resultere til en svak karakter. Man kan f. eks. sprinte rundt på en fotballbane i 20 min uten å være nær ballen fordi du ikke har fotballforståelse, men du yter fortsatt fullt. Altså, å yte fullt i gym for denne overvektige personen vil resultere i en svak karakter.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Skal man virkelig bli tvingt til å trene? Det syns jeg blir for dumt! Jeg trener aldri, men jeg trenger ikke trening heller. Jeg er ikke overvektig, men jeg har kondis som en døende gris. Men siden jeg aldri har bruk for kondis, så trener jeg det ikke. Men siden vi først MÅ ha gym på skolen, så burde karakteren kun gå på innsatsen. For gym er ikke et fag man kan lese seg god på. Her må man trene på en annen måte. Og det er ikke alle som har råd/tid til å trene på spenst. Egentlig burde gym gå til et annet sted enn skolen...
Vis hele sitatet...
Er ikke å trene litt hver dag (jogge en liten tur eller noe lignende) det samme som å gjøre litt matte lekser eller norsk lekser hver dag? Hvorfor skal det være så dumt å gjøre litt innsats (I form a "lekser") for å gå opp en karakter eller to i gym?
Sitat av LasseAP Vis innlegg
Å yte fullt i matte vil ikke bare si å være aktiv, det vil jo være å øve godt på stoffet og lese godt til prøver og lignende som jeg skrev. Det vil sannsynligvis resultere i en 6'er eller 5'er. Altså, å yte fullt i matte vil resultere i en veldig god karakter. Og om denne overvektige personen yter fullt i gym vil dette kun resultere til en svak karakter. Man kan f. eks. sprinte rundt på en fotballbane i 20 min uten å være nær ballen fordi du ikke har fotballforståelse, men du yter fortsatt fullt. Altså, å yte fullt i gym for denne overvektige personen vil resultere i en svak karakter.
Vis hele sitatet...
Det å være overvektig er jo absolutt ingen unnskyldning for å ikke trene. Hvordan er det å øve godt på stoffet noe forskjellig fra å trene generelt med det man sliter med, og det å lese godt til prøver noe forskjellig fra å trene noe du sliter med feks. muskelstyrke mot en spesiell test? Det å trene på å løfte vekter til en styrketest er jo det samme som å øve til en matte prøve.
Jeg må nok si jeg holder med dem som vil fjerne gym fra videregående av den enkle grunn at videregående er valgfritt, og alle fag som skal hjelpe deg til å klare deg selv videre i livet hører grunnskolen til (som f.eks. mat og helse).
På VGS mener jeg man skal lære det som er relevant for det yrkesvalget man har tenkt til å ta, dvs. velger du f.eks. studiespesialisering for å komme inn på universiteter, så må du lære det man trenger for å kunne fungere på et universitet, og der faller gym bort mener jeg.
Nå er nok jeg kanskje ikke dem mest objektive i denne saken, siden jeg har astma og kraftig pollenallergi, og stiller derfor svakt i gym. I tillegg til dette har jeg kraftig dysleksi, og siden gymteori er noe, i alle fall vi, må lære oss på egenhånd til prøvene, sliter jeg også i den teoretiske delen, da å pugge 60 sider er omtrent umulig for meg hvis jeg ikke til en viss grad har lært det før og har knagger å henge ting på.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg tror du vier vgs litt mye plass her, regner med at du fortsatt går der og enda har tilgode å oppleve hvor rivende likegyldig din fremtidige arbeidsgiver vil stille seg til hva du fikk i historie på videregående. VGS karakterer er for å komme seg inn på høyere utdanning, og det er hva du presterer her som har betydning for fremtiden din.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg kan like godt spekulere i at du kanskje har svelga for mange ambisjoner til at du i det hele tatt vurderer å søke på jobber hvor det teller. Søker du deg jobb som politisk rådgiver er det skam å ha 2 i Nyere Historie. Seriøse bedrifter stiller selvfølgelig spørsmål ved slike dumper i fortida når det står mellom to kandidater som, på alle relevante områder, er jevnbyrdige.

Jo, VGS-karakterene teller du. Trenger ikke fortelle meg det.
Sitat av Reguslol Vis innlegg
Er ikke å trene litt hver dag (jogge en liten tur eller noe lignende) det samme som å gjøre litt matte lekser eller norsk lekser hver dag? Hvorfor skal det være så dumt å gjøre litt innsats (I form a "lekser") for å gå opp en karakter eller to i gym?
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle som har tid og/eller penger til joggesko, treningsbukse osv. Jeg hadde ikke råd til gymbutikken før jeg fikk stipend. Men trening er noe jeg ikke gidder. Jeg har bedre ting å gjøre
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Det er ikke alle som har tid og/eller penger til joggesko, treningsbukse osv. Jeg hadde ikke råd til gymbutikken før jeg fikk stipend. Men trening er noe jeg ikke gidder. Jeg har bedre ting å gjøre
Vis hele sitatet...
Gym er vel det faget som krever minst ofring av tid for å bli bedre i. Trener man effektivt 2-3 timer hver uke blir man i langt over tilfredsstillende form på relativt kort tid (6-12 måneder).
Det er ikke mange fag, om noen, som trenger mindre innsats enn det for å få toppkarakter.
Man kan dog ikke ta skippertak i gym.

Hvis man skylder på at man ikke har råd til ett par joggesko og en treningsshorts/-bukse, bør man omprioritere pengebruken litt. Dessuten vil jeg påstå at en gjennomsnittlig skoleelev som klager på hvor dårlig gymkarakter han/hun får, og hvor lite tid man har til å gjøre gymlekser(trene), godt kan ta et par timer fra den ukentlige tv-tittinga og data-spillinga uten at dette skal utgjøre et massivt prosentvis fravær fra sistnevte aktiviteter.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Men trening er noe jeg ikke gidder. Jeg har bedre ting å gjøre
Vis hele sitatet...
Da kan du ihvertfall ikke klage på dårlig gymkarakter dersom du gjør så lite for faget.

Jeg synes gym er et godt fag, og vurderingen slik den er på ungdomsskolen og vidregående fungerer utmerket. Jeg har hatt erfaring med at lærerene karaktersetter mye med tanke på forbedring, og ikke kun på resultater - noe som gir et mer rettferdig karaktergrunnlag.

Når det kommer til tester slik som cooper, vl jo det være på nøyaktig samme måte som en norskprøve. Dersom du har forbredt deg godt på forhånd, gjennom året, vil du få et bra resultat. Av erfaring har jeg sett at det er de som ikke gidder å trene som klager på denne testen, og liknende tester.
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Vel, jeg kan like godt spekulere i at du kanskje har svelga for mange ambisjoner til at du i det hele tatt vurderer å søke på jobber hvor det teller. Søker du deg jobb som politisk rådgiver er det skam å ha 2 i Nyere Historie. Seriøse bedrifter stiller selvfølgelig spørsmål ved slike dumper i fortida når det står mellom to kandidater som, på alle relevante områder, er jevnbyrdige.

Jo, VGS-karakterene teller du. Trenger ikke fortelle meg det.
Vis hele sitatet...
Om politisk rådgiver er hva du definerer som ambisiøst kan jeg være med på den, er vel ingen hemmelighet at utdanningsnivået i politikken her til lands er en vits. Men på samme måte som at du ikke vurderes utifra barneskolen reflekterer ikke fysikkarakteren på VGS en utdannet fysikers fagbeherskelse.

Klart det kan telle litt i den ene eller andre retning, men om det er vitnemålet fra VGS som skal skaffe deg jobb er det kanskje du som har "svelga for mange ambisjoner". Ingen "Seriøs bedrift" har interesse av å lese 3 forskjellige karakterer om hvor flink du var i gym for x antall år siden.
* Klatring: hadde du klatring på videregående?
Vis hele sitatet...
Altså jeg trekker tilbake at vi ikke har hatt klatring i gymmen, for det skal vi nemlig i fordypningen imorgen.

Hei,

Oppmøte ved turnhallen i morgen klokken 1200. Vi reiser til Asker og klatrer der. Det koster 75 kroner pr hode. (vet at skolen ikke skal koste penger, men dette er jo bare moro) Dekker leie av utstyr og instruktør.

Er det noen som har bil hadde det vært fint om dere kunne kjørt. Jeg har plass til 4.

Send denne beskjeden videre på facebook. Der er det sikker flere en på its.

Simen (********
Vis hele sitatet...
For de som ikke tror meg: http://bildr.no/view/764767


1000 meter svømming (5 %) Ikke vurdert
Beeptest 1 (4 %) 5/6
Beeptest 2 (4 %) Ikke vurdert
Egentreningsprosjekt (27 %) Ikke vurdert
Individuell idrett 1 (10 %) Ikke vurdert
Individuell idrett 2 (10 %) Ikke vurdert
Lagidrett 1 (10 %) Ikke vurdert
Lagidrett 2 (10 %) Ikke vurdert
Orientering (10 %) Ikke vurdert
Teoriprøve 2 termin (5 %) Ikke vurdert
Utholdenhetstest 2 termin (5 %) Ikke vurdert

Her er noe av hva vi skal igjennom i år. Som dere sikkert ser er det ganske bredt opplegg + at det er stor valgfrihet. Velge din egen lagidrett og individuell idrett
Sitat av KåreKokk Vis innlegg
Gym er vel det faget som krever minst ofring av tid for å bli bedre i. Trener man effektivt 2-3 timer hver uke blir man i langt over tilfredsstillende form på relativt kort tid (6-12 måneder).
Det er ikke mange fag, om noen, som trenger mindre innsats enn det for å få toppkarakter.
Man kan dog ikke ta skippertak i gym.

Hvis man skylder på at man ikke har råd til ett par joggesko og en treningsshorts/-bukse, bør man omprioritere pengebruken litt. Dessuten vil jeg påstå at en gjennomsnittlig skoleelev som klager på hvor dårlig gymkarakter han/hun får, og hvor lite tid man har til å gjøre gymlekser(trene), godt kan ta et par timer fra den ukentlige tv-tittinga og data-spillinga uten at dette skal utgjøre et massivt prosentvis fravær fra sistnevte aktiviteter.
Vis hele sitatet...
Det er vel samma for meg hvor lett det er å få bra karakter i gym. Jeg har/har hatt 5 i gym, men det er fordi jeg MÅ. Skjønner ikke hvorfor det skal være tvang på skolen at man må være i god form. Desuten Ødelegger gymmen hele dagen min. Jeg orker ikke stikke ut å ha det GØY. Om jeg i det minste gidder å stikke ut den dagen, så sitter jeg bare å dasser. Det kan godt være gym på skolen, men det skal IKKE være noe obligatorisk drit.

Pengebruken? Har du hørt om at det en del som ikke har så mye penger. Og noen trenger penger til buss, skolepc, mat og klær. Og ja! Det er noen som faktisk må skaffe egen mat og klær pga foreldrenes økonomi

Sitat av prenix Vis innlegg
Da kan du ihvertfall ikke klage på dårlig gymkarakter dersom du gjør så lite for faget.

Jeg synes gym er et godt fag, og vurderingen slik den er på ungdomsskolen og vidregående fungerer utmerket. Jeg har hatt erfaring med at lærerene karaktersetter mye med tanke på forbedring, og ikke kun på resultater - noe som gir et mer rettferdig karaktergrunnlag.

Når det kommer til tester slik som cooper, vl jo det være på nøyaktig samme måte som en norskprøve. Dersom du har forbredt deg godt på forhånd, gjennom året, vil du få et bra resultat. Av erfaring har jeg sett at det er de som ikke gidder å trene som klager på denne testen, og liknende tester.
Vis hele sitatet...
Igjen; Det er unødvendig med treningstvang på skolen.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Desuten Ødelegger gymmen hele dagen min. Jeg orker ikke stikke ut å ha det GØY. Om jeg i det minste gidder å stikke ut den dagen, så sitter jeg bare å dasser.
Vis hele sitatet...
Da er du jammen i dårlig form. Har du prøvd å trene noe hjemme?
Sitat av prenix Vis innlegg
Da er du jammen i dårlig form. Har du prøvd å trene noe hjemme?
Vis hele sitatet...
Det eneste jeg trener er underarmene mine+fingrene
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Igjen; Det er unødvendig med treningstvang på skolen.
Vis hele sitatet...
Det blir det samme som å si det er unødvendig med 'læringstvang' matte (mtp. å yte godt på eksamen).

Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Det eneste jeg trener er underarmene mine+fingrene
Vis hele sitatet...
I rest my case, jobber du ikke for faget, er det ikke rart du ikke liker det.
Sist endret av prenix; 25. november 2010 kl. 10:13.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Det er vel samma for meg hvor lett det er å få bra karakter i gym. Jeg har/har hatt 5 i gym, men det er fordi jeg MÅ. Skjønner ikke hvorfor det skal være tvang på skolen at man må være i god form. Desuten Ødelegger gymmen hele dagen min. Jeg orker ikke stikke ut å ha det GØY. Om jeg i det minste gidder å stikke ut den dagen, så sitter jeg bare å dasser. Det kan godt være gym på skolen, men det skal IKKE være noe obligatorisk drit.

Igjen; Det er unødvendig med treningstvang på skolen.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som tvinges til å være i god form. Formen er ikke problemet ditt i gymmen, det er holdningene dine som er på trynet. Du er ikke noe bedre i gymmen enn de som sitter å loker på facebook igjennom hele biologien, og det er bare rett og rimelig at karakterene dine reflekterer dette.

Det er INGEN utdanning som har samtlige fag som "nødvendig". Det betyr ikke at man kan sette seg på bakbena og sabotere disse.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hobby-lingvist.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Gymnastikk må vel være det faget jeg har minst til overs for. Ikke fordi man rører på seg, noe jeg ser på som en svært positiv ting, men fordi man blir TVUNGET til å røre på seg. På den måten en lærer sier, og ikke på noen annen måte.

På U. Skolen gikk jeg vel ut med en 3'er eller så i gym, fordi jeg nektet å gjøre alt det forbannede pisset lærerene skulle ha oss til å gjøre. Jeg drev på den tiden med Tae Kwon Do (Noe jeg faktisk klarte svært bra) og var i ganske bra form. Jeg hadde ikke verdens beste løpekondis, men FY så myk og spenstig jeg var. Ikke rent lite rask heller.

Men lærerene var jo selvsagt ikke interreserte i om jeg kunne løpe fra samtlige (En stund, i det minste), sparke høyere enn de andre, hadde langt bedre balanse eller kunne bøye kroppen min i unaturlige stillinger. Eller kaste en ball med skummel presisjon i Dodgeball. Nei, de skulle absolutt se meg danse, for eksempel. (Noe jeg er helt forferdelig på). Eller så skulle de se meg løpe langt.

Jeg sa gjentatte ganger til dem at; Jeg vil mer enn gjerne ha gym, men da vil jeg faktisk ha GYM. Jeg vil ikke danse for svarte svingende, jeg vil sparke, slå og forbedre spenstigheten og hurtigheten min. Så lenge du lar meg gymme på en måte jeg anser som produktiv, så kommer jeg til å klare en 6'er, glatt.

Men den gang ei. De driter en LANG marsj i om du er satan så god innen ditt felt. De forventer at alle er den nye Dæhlie, og at samtlige skal strebe for å bli det også. Faens idioter.

VGS er heller ikke stort bedre. Der fikk vi i det minste muligheten til å (av og til) velge mellom det mølet læreren hadde satt opp, eller styrketrening. Vi fikk også teori delen av faget, men der stopper det. Utover det, var det nøyaktig samme faenskapet som på U. Skolen.

Bortsett fra at på VGS ble jeg faktisk trekt ned en helt karakter fordi jeg ikke viste forbedring på bøyelighet i kroppen etter et halvt år. Kanskje ikke så rart hvis man tar med i beregningen at jeg hadde måtte KNEKKE BEN om jeg skulle bøyd dem lenger. Latterlig.
Vis hele sitatet...

Helt enig med deg. Dog trener jeg Goju-ryu Karate. Personlig mener jeg at man burde ta vekk faget gym fra ungdomskolen og VGS.
Sitat av ReaXztioN Vis innlegg
Helt enig med deg. Dog trener jeg Goju-ryu Karate. Personlig mener jeg at man burde ta vekk faget gym fra ungdomskolen og VGS.
Vis hele sitatet...
Strålende forslag. Det er jo ikke tilfellet at norske barn/unge er feitere og latere enn noen sinne.
Hobby-lingvist.
Sitat av nikons Vis innlegg
Strålende forslag. Det er jo ikke tilfellet at norske barn/unge er feitere og latere enn noen sinne.
Vis hele sitatet...
Joda, det var satt på spissen. Man burde heller ta bort karakteren i faget.
Tror det ville gjort vondt verre. De som trenger det mest hadde bare skulket gymtimene.
Sitat av nikons Vis innlegg
Tror det ville gjort vondt verre. De som trenger det mest hadde bare skulket gymtimene.
Vis hele sitatet...
Og de som sliter i andre fag og er gode i gym trenger den karakteren. (Jeg er ikke dårlig i noen fag, men jeg bare nevner det)
Sist endret av onClipEvent; 12. desember 2010 kl. 02:15.
Streng talt tar dere alle feil, det er ikke et fag som heter gym, ordet gym kommer fra gymnastikk som er turning.
Dere snakker om kroppsøving.
Sitat av fatboyjim Vis innlegg
Streng talt tar dere alle feil, det er ikke et fag som heter gym, ordet gym kommer fra gymnastikk som er turning.
Dere snakker om kroppsøving.
Vis hele sitatet...
Bevare meg vel!
Flisespikkeri kommer trådstarter og diskusjonen ingen vei med!
Sist endret av Knask; 12. desember 2010 kl. 03:01.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av prenix Vis innlegg
Det blir det samme som å si det er unødvendig med 'læringstvang' matte (mtp. å yte godt på eksamen).
Vis hele sitatet...
Nå kan du jo strengt tatt velge bort matematikk fra og med VG2, noe du ikke kan med gymnastikken.
Sist endret av Taake; 12. desember 2010 kl. 12:50.
Enda strengere tatt er 1P og 2P minimum du kan velge.

Kilde
Sitat av Taake Vis innlegg
Nå kan du jo strengt tatt velge bort matematikk fra og med VG2, noe du ikke kan med gymnastikken.
Vis hele sitatet...
Jeg ser du ikke tok poenget. Bytt ut matematikk med norsk.

Av det jeg har sett så er det de "late" som hater gymnastikk, mens de som driver med fysisk aktivitet på fritiden elsker faget.
Synes kroppsøvning er et fag som undervurderes sterkt, og vi burde hatt hvertfall 4timer i uka. Jeg er ikke den som trener 2 ganger i uke og løper på søndager men det er utrolig bra å få rørt litt på seg! Som mange sier, det kreves ikke mye for å få en 5er i gym. Jeg har fått 5 i gym selvom jeg fikk 3er på coopern.

Men synes at det burde være litt mer variasjon. Vi har liksom:
- Orientering
- Badmington
- Dans
- Egentrening

Det er kjipe idretter, hvor er hockey? Fotball? Volleyball? Bandy? osv.

Er også sterkt imot at dans defineres som gym. Dans praktiserer jeg kun når jeg har drukket, ellers er jeg elendig
Jeg synes dette ødelegger litt. Jeg har ikke lov til å maxe meg ut, grunnet en hjerteoperasjon jeg har tatt. Og at de skal vurdere utifra hvor GOD du er i hver enkelt sport blir feil. (De gjorde det hos oss iallefall.) For da må jeg velge, enten presse meg for å få bra karakterer og risikere seriøse skader på hjertet o.l, eller å ikke gjøre alt jeg kan men f ådritt dårlig i gym.
Gymkarakteren skulle vært slik:

Teori: 50%
Deltakelse (eller gyldig fravær): 25%
Innsats: 15%
Ferdighet: 10%

Derfor vil 6eren være oppnåelig om du har middels ferdighet og er god på teori og gjør en innsats.

Sitat av kimmag Vis innlegg
Jeg synes dette ødelegger litt. Jeg har ikke lov til å maxe meg ut, grunnet en hjerteoperasjon jeg har tatt. Og at de skal vurdere utifra hvor GOD du er i hver enkelt sport blir feil. (De gjorde det hos oss iallefall.) For da må jeg velge, enten presse meg for å få bra karakterer og risikere seriøse skader på hjertet o.l, eller å ikke gjøre alt jeg kan men f ådritt dårlig i gym.
Vis hele sitatet...
Du har krav på tilpasset vurdering, så du kunne fint fått til tester av å lage alternative treningsprogrammer og få fritak fra kondisjonstester. Dette blir å syte offentlig før du har sjekket mulighetene.
50% teori? Da blir jo gym et teoretisk fag, som er motsatt av det det skal være. maks 20% teori.
Sitat av nikons Vis innlegg
50% teori? Da blir jo gym et teoretisk fag, som er motsatt av det det skal være. maks 20% teori.
Vis hele sitatet...
Ja takk. Da kan vi også teste om ungdommen har lært noe, og ikke bare spilt fotball i noen timer hver mandag.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Synes kroppsøvning er et fag som undervurderes sterkt, og vi burde hatt hvertfall 4timer i uka. Jeg er ikke den som trener 2 ganger i uke og løper på søndager men det er utrolig bra å få rørt litt på seg! Som mange sier, det kreves ikke mye for å få en 5er i gym. Jeg har fått 5 i gym selvom jeg fikk 3er på coopern.

Men synes at det burde være litt mer variasjon. Vi har liksom:
- Orientering
- Badmington
- Dans
- Egentrening

Det er kjipe idretter, hvor er hockey? Fotball? Volleyball? Bandy? osv.

Er også sterkt imot at dans defineres som gym. Dans praktiserer jeg kun når jeg har drukket, ellers er jeg elendig
Vis hele sitatet...
Så er det noen av oss som driver med idrett på fritiden. Hvis jeg hadde hatt gym 4 timer i uka, hadde jeg ikke orka å trent like mye ellers. Hvis du synes det er for lite variasjon, er det bare å melde seg inn i en lokal klubb som driver med det du synes er interessant
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Så er det noen av oss som driver med idrett på fritiden. Hvis jeg hadde hatt gym 4 timer i uka, hadde jeg ikke orka å trent like mye ellers. Hvis du synes det er for lite variasjon, er det bare å melde seg inn i en lokal klubb som driver med det du synes er interessant
Vis hele sitatet...

Du tar ikke poenget mitt. Det jeg mener er at vi som er litt smålate, slutta på fotball når vi begynte på VGS og driver ikke med noe idrett. Vi synes ofte at det er gøy å gjøre noe aktivt i timene, organsiert lek og spill. Uten å måtte melde seg inn i en idrettsforening, reise langt til trening. Bruke fritiden på det osv.

Og de som ikke synes det er gøy har faen meg godt av det de og. Tror lista med "velferdssykdommer" som kan forhindres med jevnlig mosjon er ganske lang.

Og jeg betviler sterkt at en dobbeltime ekstra i uka har noe å si for om du orker å trene noe mer. Man tar seg ikke akkurat helt ut i de fleste gymtimene.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av prenix Vis innlegg
Jeg ser du ikke tok poenget. Bytt ut matematikk med norsk.

Av det jeg har sett så er det de "late" som hater gymnastikk, mens de som driver med fysisk aktivitet på fritiden elsker faget.
Vis hele sitatet...
Joda. Jeg tok poenget. Og jeg mener at det latterlige interessefaget norsk er på videregående skole skal være like valgfritt som matematikk, og forhåpentligvis i framtiden også gymnastikk. Det eneste faget jeg ser at har noe for seg å ikke holde valgfritt fra og med for eksempel VG2 er religionslære, da dette fremmer kunnskap og forståelse for andre religioner og livssyn og kan være med på å redusere fordommer i visse grupper. Jeg vil gjerne at elever som liker gym skal få lov til det, men jeg ønsker også at de som foretrekker å la være skal få bruke disse timene til fag som vil bli ansett som nødvendige for deres egen framtid.

Edit: Og å si at de som ikke liker gym er de late, er som å si at det er de dumme som ikke liker matematikk. Skjønt; jeg ser at du satt det litt på spissen.
Sist endret av Taake; 13. desember 2010 kl. 18:22.
Ser helst at det hadde blitt mer gymnastikk på skolen.
Samtidig kan det være demotiverende og det kan skape mindre lyst til å drive med aktiviteter man er dårlige i og blir dømt etter. Det kan føre til at ungdom slutter eller lar være å bevege seg. Da er jo poenget med kroppsøving plutselig borte.
Vis hele sitatet...
Det argumentet er i mine øyne helt bak mål. De som så inderlig gruer seg til gymtimene fordi de ikke vil ut av sofaen kommer da heller ikke til å gjøre det på eget iniativ med eller uten gym. Det er nettopp de som trenger faget mest av alle ironisk nok.
2 timer gym i uken hjelper neppe på å få en overvektig person tynn i løpet av et år. Vet ikke om jeg skal kalle gym for bortkastet tid eller ikke.. Gym må være der for å lære forskjellige idretter/sporter, men er også unødvendig om man ikke interesserer seg for kroppsøvning. Men samtidig skal man ha en viss kunnskap innen kropp og trening i teori, men det mener jeg heller burde gå under Natur og miljø-kunnskap. Med tanke på at gym ødela hele ungdomstiden min og vgs for meg, har jeg lite til overs for kroppsøvning egentlig.
Vis hele sitatet...
Nei du blir mest sannsynelig ikke slank og fin av det lille gym skolene per i dag har. Derimot gir det kunnskaper om hvordan man enkelt kan holde kroppen i fysisk form. Det er elementer fra gymmen jeg bruker per dags dato for å holde meg i form.
Forresten finner jeg det merkelig at gym hele og alene klarte å ødelegge ungdomstiden din. Beklagelig.
Gymnastikk må vel være det faget jeg har minst til overs for. Ikke fordi man rører på seg, noe jeg ser på som en svært positiv ting, men fordi man blir TVUNGET til å røre på seg. På den måten en lærer sier, og ikke på noen annen måte.
Vis hele sitatet...
Jeg ble TVUNGET til å velge fransk eller tysk på ungdomskolen. Huff, jeg ble TVUNGET til å ha så å si alt av dritt jeg selv finner irrelevant for mitt liv. Men vet du hva, sånn er livet.

Poenget mitt er at gymnastikk ikke burde fjernes fordi sofaslitere og latsabber ikke gidder å gjøre en innsats for å få bedre karakterer innen faget (les; trene). Forøverig husker jeg at lærerern satte karakter på hvor mye flinkere du hadde blitt fra punkt a til b. Altså, du fikk en evaluering utfra hvor mye du hadde utviklet deg fra du først begynte året. Så da skal vel ikke bra karakter være umulig å oppnå.

Og om gymnastikk er så hersens heslig, så kutt det ut etter at du er ferdig med skolen. Husker jeg la nynorsk for hat, men slapp ikke unna av den grunn. Derimot deilig å slippe å bry seg med faget etter at jeg ble ferdig på skolen.
Sist endret av pannekake2k; 13. desember 2010 kl. 18:32.