Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 4215
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
http://www.dagbladet.no/dinside/2003/01/02/357538.html

Hva er det egentlig som får folk idag til å røyke? eller hvertfall. Begynnte å røyke.
Før i tiden, 50/60/70 tallet, da visste ingen hvor farlig dette egentlig var, men nå florerer det jo med informasjon om dette.
Hadde forstått det, om det var en slags rus man fikk eller noe, men er jo egentlig bare to grunner jeg kan se.
1. Man begynner for å virke "kul"
2. Man fortsetter, fordi man ikke klarer å slutte (avhengi)

Jeg bare spør, har aldri klart å bli avhengi av det sjøl.. så lurer på hvordan det egentlig fungerer.
hmm, jeg røyker ikke, men jeg innrømmer at det frister av og til , synes faktisk at røyk lukter ganske godt, iallefall litt "uttynnet", i et rom helt tettpakket med røyk er det bare kvalmt.
Røyk skulle ha smakt like godt som det lukter
Lukter iallefall jævlig godt når jeg har gått noen timer uten røyk.

Var litt ekkelt med de bildene...
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Trådstarter
Skal ikke se bort ifra at kampanjen hjelper.. Hvertfall mot å få nye til å begynne, jeg ser ikke bort ifra at røyking forsvinner om 50 år.
Det er jo temmelig desstruktivt da.
De fleste som røyker får feberfantasier om at lemet dems vekser 5 cm om dager fordi de er så kjempekjempe tøffe. I ungdomskole og videregående. Også klarer de ikke å slutte når de blir eldre. Derfor.
Better than thou.
Tror nok det er den samme historien over alt egentlig ja; begynner fordi det er tøft og etterhvert kan man ikke slutte. De som begynner å røyke på ungdomskolen/vidregående og sier det ikke er for å være tøffe lyver.. Det er faktisk mye vanskeligere å slutte å røyke enn folk tror.. Prøvd selv de siste måndene, men er beintøft. Spesielt når man skal gå ned i vekt også..
Jeg røyker for og stresse ned
En fordel med å røyke er jo det sosiale. Men jeg tviler på at mange tenker på det når de begynner... Nasty bilder..
--> bilde
Jeg er gald jeg ikke røyker når jeg så igjennom de bildene der Laka

http://gfx.dagbladet.no/dinside/2003/01/02/royke20_400.jpg
Misforstå meg rett. Jeg skjønner ikke at folk gidder å begynne å røyke og røyker ikke selv (ikke tobakk hvertfall ) Ingen hadde lixom nevnt at det er ganske sosialt å røyke. Var bare det..
Jeg røyka sjøl før. men slutta for 3 eller 4 måneder siden, var ikke pga noen bilder osv, men fordi jeg var lei av å røyke, var bare vanskelig de første dagene. Takler selvsagt stress litt dårligere etter det, i og med at nikotin har en beroligende virkning(etter hva jeg husker).
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Flere av mine gamle kamerater begynte å røyke når de var over 16, det er så jævli lamt!
Jeg begynte å røyke når jeg var 14 år. Jeg syntes det var JÆVLIG tøft å røyke, trudde jeg fikk mer respekt og var tøffere over for småunger! Jeg slutta å røyke for ca. 1 1/4 år siden, har ikke hatt no problemer så langt! Grunnen til at jeg slutta var fordi jeg fikk en trussel av foreldrene (de visste ikke at jeg røyka, men de sa at hvis de fant ut at jeg gjorde det, solgte de syklen min til 45 000 kr.) Jeg slutta FORT...

(Glemte å skrive... Røyking er sosialt, hvertfall her)
Sist endret av Dweep; 3. januar 2003 kl. 00:52.
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
hehe
Tar meg en røyk i lystig lag, og det fordi det er godt.. ikke fordi jeg er avhengig eller noe sånt.
Mye som er farlig her i verden, og mye som er godt, men man skal ikke overdrive noe av det. Jeg syntes sex er godt, men jeg tar ikke 20 om dagen av den grunn. (Sikkert moro en stund, men skulle nok blitt lei det også..) Det gjelder for alt tror jeg. Røyket mere før, men gikk litt lei etter hvert. Har holdt på nå i snart ti år, og det er sikkert ikke noe sunt, men det er det mye annet som ikke er.
De bildene er faktisk utrolig ekle, og den kampanjen kommer helt sikkert til å virke.
jeg er faen meg den eneste av gutta(10 stk på rundt 20) som ikke røyker!

*stolt*
Jeg har aldri røyket, og angrer ikke for det. Min mening er at røykere er værre enn narkomane, fordi de narkomane bare forpester seg selv, mens røykerene forpester hele samfunnet. Dessuten er de et pengesluk for bedrifter, ikke bare på grunn av mange sykemeldinger, men de bruker MANGE penger i året på røykepauser. Hvis du er røyker, så tenker du sikkert: Duste Faen, det tar ikke lengre tid enn ca. 3 min å røyke en røyk. Men da bør man jo tenke på at hvis du ser dette over en lang periode, er det et gigantisk tap.
Jeg skal faen meg aldri røre en sigarett igjen i mitt hele liv! De derre bildene gjorde faen meg intrykk på meg. *whææ*
Nikotin er bare avslappende på de første 2-3 røykene (da kroppen ikke har vært borti det før) og etter man er blitt fysisk avhengig. (Da slapper man av fordi man har tilfredstilt avhengigheten en stund).

Jeg har selv røyket 1 år, gikk over til snus når jeg sluttet, enklere å kontrollere. Røyking er sosialt for røykere imellom, men det er mange som viker unna røykere også; så det er tap på denne fronten også egentlig.

Så konklusjonen må vel være at det ikke er noe positivt å røyke, hvis du først skal gi vekk en del av penga dine hele livet, så gi dem heller til meg
Opprinnelig postet av Santiago
Nikotin er bare avslappende på de første 2-3 røykene (da kroppen ikke har vært borti det før) og etter man er blitt fysisk avhengig. (Da slapper man av fordi man har tilfredstilt avhengigheten en stund).
Vis hele sitatet...
For meg var det mer slik at de første 10-20 røykene gjorde meg mer uvell en avslappet, mens den viktigste faktoren for ikke å slutte nå er nettopp at det blir uvant å takle stress uten røyken.
Når folk er over 16 kan jeg ikke skjønne hvorfor folk begynner å røyke, da må det ha gått opp for folk at røyk ikke er tøfft. Har selv kanskje røykt 3 røyker i løpet av mitt liv på fest, og det var ihvertfall ikke noe godt.

Jeg røyker ikke fordi jeg aldri har blitt lokka noe særlig med det, og foreldrene mine har alltid sagt at de betaler lappen min om jeg ikke begynner å røyke, noe som de har gjort.

Jeg forstår de som røyker veldig godt når det gjelder det å slutte. Har selv en far som røyka i 25 år og slutta for 5 år siden. Og jeg vet hvor vanskelig det var for han. Er man avhengig så er man avhengig.

Det jeg er veldig overraska over det er alle jentene som festrøyker. Det er det verste jeg veit og damer som røyker er det ikke noe digg å kline med.

Regner med at denne kampanjen sikkert kommer til å hjelpe på noen.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Trådstarter
Syns det blir feil å rakke ned på røykere hvertfall. De har min fulle forståelse for at det ikke er lett å slutte.
Men de har ei min forståelse for at de ikke engang prøver, det er nok av folk som ikke vil slutte.. de ser rett å slett ikke at det faktisk er farlig. Mange benekter tilogmed at slike bilder f.eks er sanne, og sier at det er noe leger bare dikter opp.
Det forundrer meg kraftig.
Kan heller ikke si at røykeforbudet som kommer på utesteder plager meg noe nevneverdig. Jeg kan til tider (skal ikke syte) bli uvel av innestengte lokaler, med alt for mye røyk i. Tror nikotin har fått meg til å bli dårlig på fylla en rekke ganger, både som direkte røyker og passiv røyking.
Men røykere tenker ikke ofte på dette, at det faktisk kan plage andre.
Det virker som dere sier at den eneste grunnen
til at en begynner å røyke er for å være "tøff".
personlig synes jeg at dette er misledende,
det er nok mange som begynner å røyke fordi de synes det
er "tøft", men det er også mange som begynner av andre årsaker.
At røyk gir en avslappende effekt, er èn grunn til at mange en del begynner å røyke. Det blir feil å stemple alle folk som begynner å røyke som "tøff wannabe".

Ikke forhåndsdøm de som begynner å røyke.

Riktignok er den vanligste grunnen til at folk begynner å røyke i tidlig alder "ungdomsskolen" at de mener det er tøft,
men det betyr ikke at alle gjør det!

Av Svonna
Når folk er over 16 kan jeg ikke skjønne hvorfor folk begynner å røyke, da må det ha gått opp for folk at røyk ikke er tøfft.
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt de røyker fordi det er "tøfft"?
Opprinnelig postet av Zizat
Hvem har sagt de røyker fordi det er "tøfft"?
Vis hele sitatet...
Tror ikke akkurat folk tar sin første røyk fordi de er så stressa, heller tror jeg ikke at folk begynner å røyke fordi det lukter jordbær, sommer eller noe annet digg av de som røyker.

Sist gang jeg var hos frisøren var det en fokkings røyker som klippa meg, med feite, gule fingre som gørra i håret mitt. Jeg synes -ikke- det var noe kult, og jeg fikk heller ikke lyst til å røyke på grunn av det..., mer at jeg ikke skal klippe meg på det stedet noe mer.

Kom med noen konstruktive grunner (hva som helst) til at folk faktisk begynner å røyke da? Mener altså de 1-2-3 første sigarettene.. Jeg prøver (særiøst) men jeg finner ingen annen en at "det er tøfft"..

edit: dette blir vel å gjenta spm til tnt, da..
Sist endret av nalle; 6. januar 2003 kl. 19:02.
Master debater
Dekilaz's Avatar
For manges del er det vel også at det faller en naturlig, ettersom venner osv gjør det, uten at man nødvendigvis tenker over at man skal være "tøff" når man gjør det.
Jeg begynte å røyke på ungdomsskolen.

Jeg gjorde det fordi det var tøft. Hvorfor ellers?
Så slutta jeg, i min uutgrunnelige visdom, i 8. klasse.

I dag, en del år senere røyker jeg fortsatt. Og den antirøykekampanjen skremmer sikkert alle fjortissene, men de skal faen ikke ta røyken fra meg. Jeg driter i om det er livsfarlig, jeg liker det [man er jo avhengig] og den begrunnelsen holder for meg.

Røyking er tøft, unger!
For det første: Ikke røkere vil aldri skjønne dette .

For det andre: Det er ikke bare nicotinet som gjør det vanskelig å slutte. Trust me. Det og holde røyken. tenne fyr på røyken. suge røyken. kjenne jævelskapet fyller deg med en indre ro. Det er en ekstem vanesak. Skal du gå over til snus blir du fremdelis røykesjuk. Selv om du er proppfull av nicotin...

Men det hadde vært deilig å slutte.
røyking er jo tøft. hva hadde james dean eller en tarantino film vært uten røyk..?

btw. Jennifer Aniston røyker. det er grunn nok for meg.
Røyker OG snuser. Kommer ikke til å slutte å røyke p.g.a. den kampanjen der, la oss ha noen gleder i livet, og å ta seg en røyk kan være utrolig deilig av og til, andre ganger kan det være bare fordi man trenger nicotine.
Og man kan bli litt lei av røyk til tider, derfor snus

edit: Av snus får man en annerledes avslappende følese, en positiv en, synes jeg hvertfall ...og det lukter ikke dritt i rommet man sitter i...
Sist endret av Beistet!!; 8. januar 2003 kl. 12:21.
Jeg har alltid sett på røyk som det dummeste man kan gjøre. Det er ingen god grunn til å røyke. Og det er mye tøffere (selv om man kanskje ikke føler det sånn) å aldri røyke enn å begynne å røyka pga. man synes det er kult. Og det har kanskje sine fordeler sosialt og det er kanskje avslappende osv. men det er så sinnsykt mange ulemper (skal man tro anti-røyke propagandaen )
Noen svake folk som ser de bildene kommer aldri til å gå ut offentlig hvor røyking pågår mer, livredde for å bli "smitta", jeg tror noen få blir så redde. Men jeg tar nok feil.
Fyfaen, mange her høres så jævla barneskole ut. Prøv å skjønn at faktisk ikke alle som røyker begynte fordi det er tøft. I mitt tilfelle, og mange andres, så begynte jeg av ren nysgjerrighet. Den første røyken jeg tok var liksom med onkelen min. Jeg var sånn ca. rundt 40 år yngre enn han, og følgelig hadde det ingenting med å være tøff. Jeg husker også spenningen den første perioden jeg røyka. Måtte fly langt inn i skogen, og om noen så deg(selvom jeg ikke kjente dem) var det kriiise. Da gjaldt det heller ikke det å være tøff. Da stod vi liksom 2-3 stykker og røyka en Marlboro jeg stjal av faren min. Igjen, ingen grunn til å tøffe seg da heller.
Etter en god stund med samme greiene begynte det bare å bli en vane. Da jeg begynte på ungdomsskolen ble det mere "legitimt", og nå 10 år senere røyker jeg fortsatt liksom. Og jeg har ingen problemer med det. Har jeg lyst til å slutte, slutter jeg. Men, jeg har ikke lyst til å slutte. Tobakk er til med et formål - for å nytes. Og ja, jeg er fullstendig over at jeg sikkert dævver når jeg er 50 av kreft, men uansett så røyker jeg . Fordi det er så fantastisk.
Hadde jeg visst at jeg kom til å dø 10. September 2007 hvis jeg ikke slutter å røyke nå, så hadde jeg røyka som aldri før de resterende 4 årene. Skal man holde seg unna alt som er skadelig for kroppen, så er det vel bare å skyte seg selv med en gønner i hodet med en gang. For alt, så og si, er skadelig for kroppen. Og er det noe som ikke tærer på kroppen, så gjør tiden det uansett. Og alt som er sunt er kjipt. Rett og slett. Alt som ikke er usunt - enten det er spiselig, drikkelig, eller hva som helst - smaker/er kjipt.
Og herregud.. Dere lever bare en gang. Lev livet. Ikke vær så sære, kritiske eller hva jeg skal kalle det. Alt som eksisterer i naturen, fra naturen sin opprinnelse, har et formål. Og det inkluderer da også tobakk.

Den nye kampanjen kommer sikkert til å funke bra den, for man åpner øynene av å se slike ting. MEN. Hvis man ikke er helt tilbakestående, har man også tenkt igjennom det ang. røyking. Og har man tenkt igjennom det skikkelig er man klar over at det er farlig. Ergo vil man ikke få en aha-opplevelse av kampanjen, og derfor vil man heller ikke slutte av den grunn. Så jeg tror den vil "virke" mot yngre personer som ikke har så mye mellom øra at de har skjønt stort enda, samt at færre får lyst til å begyne i det hele tatt.
Sist endret av w00p; 8. januar 2003 kl. 19:07.
w00p..

Er klar over at det meste som er digg er usunt. Kunne sikkert lagd et diagram på det. Men røyking er rett og slett dumt. Det er da ingen gode grunner til å røyke. Du blir rett og slett avhengig. Jeg mener, hadde heller røykt hasj, da får du ihvertfall rus.

Og det med at du gikk ut i skogen for ikke å bli catcha er noe av det samme. Du begynnte fordi det var spennende.

Jeg tror ikke jeg får et kjipere liv hvis jeg lar være å røyke enn hvis jeg gjør det. Jeg sparer ihvertfall en hel del penger Kan bruke mer på alkohol, da får du ihvertfall rus
Men røyking er rett og slett dumt. Det er da ingen gode grunner til å røyke.
Vis hele sitatet...
Ganske dumt å spise godteri også. Ingen gode grunner til å gjøre spise det? Bortsett fra en : det er digg! Akuratt samme med røyk; det er _digg_!

Og det med at du gikk ut i skogen for ikke å bli catcha er noe av det samme. Du begynnte fordi det var spennende.
Vis hele sitatet...
Akuratt det jeg sier jo! Ikke alle som begynner for å være tøffe. Eksperimentere, utforske, og spenningen ved det er jo ganske akutelle grunner f.eks.

Jeg tror ikke jeg får et kjipere liv hvis jeg lar være å røyke enn hvis jeg gjør det. Jeg sparer ihvertfall en hel del penger
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke jeg får et kjipere liv om jeg røyker heller. Heller tvert imot. Penger har jeg nok av, og hadde bare brukt det på drit uansett....
jeg selv har ingen annen forklaring på hvorfor jeg begynte å røyke en at det var tøft og de store guttene gjorde det, alt det andre,avslappende,nedstressende osv komm etter vert som et lite pluss når man var blitt avhengig...
har sluttet nå da heldig hvis
w00p: 100% enig i alt du sier.

skyfex: du får faktisk en rus av tobakk også, riktignok en svak en, men GOD er den hvertfall.
eh..røyk digg ? ... må være forskjellige fra person til person...
Av ren nysgjerrighet prøvde jeg også røyk (hadde hørt de sku være så digg), det smakte dritt....syntes ikke de var digg i de hele tatt.
Prøvde et par ganger til men syntes ikke noe serskilt om det..dyrt var de også.
Jeg startet å røyke når jeg gikk i første klasse på barneskolen..fikk smake en cigarello hos en kompis og etter det var jeg hekta..sluttet å røyke i 5 klasse og b egynnte igjen i 8 klasse...klarte endelig å slutte da jeg begynnte på videregående...jeg synes vell at det ikke var tøft å røyke lengere...

det er lamet!!
De bildene vil hjelpe folk fra å begynne å røyke, ikke de som allerede er hekta.
cezar : takk
Hadde røyk kommet nå hadde det blitt ulovlig. Eneste grunnen til at det er lovlig er fordi det ble en så stor del av samfunnet før man skjønte hvor skadelig og avhengighetsdannende det var.

I Norge så hadde vel Alkohol blitt ulovlig og

Selvfølgelig er røyk digg når du blir vant til det. Men gammelost er digg når du blir vant til det. Råtne larver er sikkert også digg når du blir vant til det, særlig når du legger til litt nikotin.

Jeg synes ikke røyking er det værste man kan drive med. Det er ikke "lame" eller teit heller, forstår meg godt på de som begynner å røyke. Men sånn jeg ser det tror jeg jeg klarer meg bedre uten. Hadde det ikke vært så avhengighetsdannende hadde jeg kanskje røyket en gang i blant. Men det er for stor risiko for at jeg blir avhengig
22 personer dør daglig av røyking.. kjipt å bli overkjørt av en trailer når du er 25 og vite att du kunne ha røykt som en svamp i 10 år og nyte det... det er faktsik godt med en sigg..
Opprinnelig postet av SkyFex
Selvfølgelig er røyk digg når du blir vant til det. Men gammelost er digg når du blir vant til det. Råtne larver er sikkert også digg når du blir vant til det, særlig når du legger til litt nikotin.
Vis hele sitatet...
hehe, jeg syns det er litt små artig at du sammenligner røyk med gammelost og råtne larver
Opprinnelig postet av SkyFex

Selvfølgelig er røyk digg når du blir vant til det. Men gammelost er digg når du blir vant til det. Råtne larver er sikkert også digg når du blir vant til det, særlig når du legger til litt nikotin.
Vis hele sitatet...
dette har jo ikke noe med hva du er vant til, det har med smaksak og gjøre. Jeg har synes røyk smaker godt siden dag1.
Opprinnelig postet av wes
22 personer dør daglig av røyking.. kjipt å bli overkjørt av en trailer når du er 25 og vite att du kunne ha røykt som en svamp i 10 år og nyte det... det er faktsik godt med en sigg..
Vis hele sitatet...
Pfft... Ingen som dør direkte av å røyke. Er sykdommene som kommer pga. av røyking man dør av. Og man trenger ikke å røyke for å få mange disse sykdommene heller...

Uansett, ang. det å 'banne' røyk, så det var snakk om dette for mange år siden i USA, at de skulle gjøre tobakk helt ulovlig, men dem kom selvfølgelig fram til at de ikke skulle gjøre dette, for de visste hva som hadde skjedd da...
Folk hadde selvfølgelig smuglet som faen, og de (ingen land faktisk) har kapasitet til å hindre det...
Røyk blir ikke "ulovlig" i Norge så lenge staten tjener så mye på avgiftene på røyk som de gjør. Er forresten ALT FOR dyrt med røyk i Norge
noen som har sett reklamen der de oppfordrer røykere til og kontakte lege! dømmende krf jævler.
Opprinnelig postet av na1t
jeg er faen meg den eneste av gutta(10 stk på rundt 20) som ikke røyker!

*stolt*
Vis hele sitatet...
så liker du faen meg hanson og, da.