Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2193
Heisann Jeg kjøpte dette proteinpulveret, https://www.myprotein.no/sports-nutr.../10530943.html

Men det står bare 21g pr serving, jeg ønsker nærmere 28g. Er det sånn at en må følge den doseringen, og ikke overskride?

Whey protein absorberes raskt, så vi anbefaler 1 stor scoop (25g).

Det blir "bare" 21g protein. Kan jeg da ha i meg en stor scoop, og en liten en til, som blir 30-35g, som blir 28g protein?
Ja det kan du....
Trådstarter
Sitat av sjuken Vis innlegg
Ja det kan du....
Vis hele sitatet...
Men er det anbefalt?

Er vel ikke uten grunn de skriver anbefalt dosering.
Det er en grense på hvor mye protein per måltid kroppen din faktisk kan absorbere og bruke til å bygge muskler.

Så hvis du spiser x antall gram protein fra whatever matkilde, så kommer noe av det til å bli dritet rett ut. Det har også mye og si hvor proteinen kommer fra. Mennesker absorberer protein fra kjøtt i høyere grad enn feks ris. Proteinpulver er vel enda litt lavere på den listen tror jeg.

Du kan jo heller ta 2 shakes som mellommåltider?
Trådstarter
Sitat av C4rnivor3 Vis innlegg
Det er en grense på hvor mye protein per måltid kroppen din faktisk kan absorbere og bruke til å bygge muskler.

Så hvis du spiser x antall gram protein fra whatever matkilde, så kommer noe av det til å bli dritet rett ut. Det har også mye og si hvor proteinen kommer fra. Mennesker absorberer protein fra kjøtt i høyere grad enn feks ris. Proteinpulver er vel enda litt lavere på den listen tror jeg.

Du kan jo heller ta 2 shakes som mellommåltider?
Vis hele sitatet...
Ser den.

Men det forrige proteinpulveret jeg brukte, det ga meg 29g protein pr dosering, som dem anbefalte. Og disse fra MyProtein anbefaler plutselig "bare" 21g.

Kan vel ikke skade å legge på et par gram til på måleskjeen?
Sist endret av smash00; 27. april 2019 kl. 00:51.
Det er en veldig generell anbefaling fra produsenten sin side. Mennesker er forskjellige og det er dermed vanskelig for de å kunne gi en passende dosering for alle og enhver

Om din diett/din plan inneholder 28g protein så går det helt fint å ta litt mer enn hva som er anbefalt på det nye pulveret, men som c4rnivor3 sier så risikerer du at kroppen ikke klarer å ta til seg alt proteinet uansett og at det dermed er litt bortkastet/sløsing med pulver. Det blir opp til deg selv å avgjøre.
Dude, ikke noe problem! Bare ikke erstatt mat med proteinpulver. Du kan gjerne drikke flere shakes om dagen.
Sist endret av lemon99; 27. april 2019 kl. 02:14.
Psykedelisk bakverk
Sitat av C4rnivor3 Vis innlegg
Det er en grense på hvor mye protein per måltid kroppen din faktisk kan absorbere og bruke til å bygge muskler.

Så hvis du spiser x antall gram protein fra whatever matkilde, så kommer noe av det til å bli dritet rett ut. Det har også mye og si hvor proteinen kommer fra. Mennesker absorberer protein fra kjøtt i høyere grad enn feks ris. Proteinpulver er vel enda litt lavere på den listen tror jeg.

Du kan jo heller ta 2 shakes som mellommåltider?
Vis hele sitatet...
Imponerende misvisende informasjon, kudos til deg!

Først av alt, dette med maksimalt opptak av protein per måltid er i aller høyeste grad overvurdert. Forskning på dette orker jeg ikke finne frem nå, men se for eksempel på de som kjører OMAD-diett (one meal a day). Hvor mye protein kroppen klarer å bruke til å bygge muskler derimot er meget begrenset, men her skilles det da ut som nitrogen i urin, og «drites» ikke ut som du sier.

Når det kommer til biotilgjengelighet har du rett, proteiner fra vegetariske produkter er generelt sett vanskeligere for kroppen å utnytte. Proteinpulver kontra kjøtt tar du nok feil, muligens noe avhengig av hvilket merke du går for, og om det er såkalt «design-protein»/isolat. Det aller meste består av myse/kasein som har en aminosyreprofil som gjør de veldig lette for kroppen å utnytte.

Til TS: kjør på, 0,5g/kg protein i kombinasjon med 1g/kg kroppsvekt karbohydrater etter trening så skal du være godt dekket.
Sist endret av FlyvendeVaffel; 27. april 2019 kl. 07:02.
Om du ikke er voldsomt underernært så er proteinpulver bare bortkastet penger, spist vanlig mat med de macroverdiene din kropp har behov for. En annen ting er at proteinpulver produkter inneholder ofte my giftige kjemikalier å, så jeg ville styrt unna det uansett.
Da tar du halvannen dosering. Ferdig snakka.

Til de andre som spyr ut broscience. Vær så snill og stopp med det.
Psykedelisk bakverk
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Om du ikke er voldsomt underernært så er proteinpulver bare bortkastet penger, spist vanlig mat med de macroverdiene din kropp har behov for. En annen ting er at proteinpulver produkter inneholder ofte my giftige kjemikalier å, så jeg ville styrt unna det uansett.
Vis hele sitatet...
Mye giftige kjemikalier? Hva baserer du det på? Et annet poeng er at proteinpulver er en billig måte å oppnå ønsket mengde protein, om målet er å bygge muskler kan det fort bli dyrt å få nok gjennom mat.
Får man i seg nok kalorier, får man i seg nok proteiner. Det er Fitnessindustrien som absolutt skal ha det til at protein er noe magiske greier som skal være kjempebra.

Det er greit nok at det har vært mye ymse ingredienser i proteinpulver oppgjennom, men kjøper man dette i Norge/EU så er selvfølgelig produktet safe.
Psykedelisk bakverk
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Får man i seg nok kalorier, får man i seg nok proteiner. Det er Fitnessindustrien som absolutt skal ha det til at protein er noe magiske greier som skal være kjempebra.

Det er greit nok at det har vært mye ymse ingredienser i proteinpulver oppgjennom, men kjøper man dette i Norge/EU så er selvfølgelig produktet safe.
Vis hele sitatet...
Det var da et veldig bastant utsagn? Hva mener du da er nok proteiner for å oppnå maksimal muskelvekst? Ser utrolig mye rare matvaner, det er ikke noe problem å få i seg for lite proteiner selv om man er i kalorioverskudd, dette ses i forskning, og har selv erfart det. At mengden som skal til er oppblåst av industrien derimot, det er det liten tvil om... proteiner er overhodet ikke «bedre» enn andre næringsstoffer nei, men er essensielt om muskelvekst er målet, og man må opp i relativt store mengder for å få i seg nødvendige aminosyrer. Det jeg heller vil kalle den store bløffen er store tilskudd av eksempelvis bcaa, da man i form av proteiner får i seg nok.

Om du sitter på forskning som viser at man kan spise hva som helst sålenge man får i seg nok kalorier, og samtidig få en komplett aminosyreprofil så er jeg veldig interessert i å lese.
Sist endret av FlyvendeVaffel; 27. april 2019 kl. 13:56.
Mosjonister kan spise 1g protein per kilo fettfri kroppsvekt og få stor avkastning av dette. Av det jeg har lest av forskning så er vel 1,8g proteiner per kilo fettfri kroppsvekt, og dette er på elitenivå. Hvis du kan referere til noe der man får mer avkastning at man spiser mer, vil jeg veldig gjerne høre fra deg.

La oss si jeg veier 90 kilo med 20 kilo kroppsfett. Da trenger jeg maksimalt 70*1,8=126gram proteiner per dag. Hvis du er over 17 år og ikke blir servert grandiosa av morra di er dette veldig realistisk, selv uten proteinpulver.

La oss si man er på bulk og skal spise 3-3500 kcal per dag for å gå opp en halv kilo per uke. Med 126g proteiner så er vel dette ca 500kcal, eller ~15% av totalkaloriene man spiser ila en dag. Mener du at dette er vanskelig? Prove me wrong m8

Hvis jeg skal være så edgy å anbefale noen noe som helst av kosttilskudd, kan de kjøpe vitamin d3.
Sist endret av Superspurv; 27. april 2019 kl. 14:01.
Psykedelisk bakverk
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Mosjonister kan spise 1g protein per kilo fettfri kroppsvekt og få stor avkastning av dette. Av det jeg har lest av forskning så er vel 1,8g proteiner per kilo fettfri kroppsvekt, og dette er på elitenivå. Hvis du kan referere til noe der man får mer avkastning at man spiser mer, vil jeg veldig gjerne høre fra deg.

La oss si jeg veier 90 kilo med 20 kilo kroppsfett. Da trenger jeg maksimalt 70*1,8=126gram proteiner per dag. Hvis du er over 17 år og ikke blir servert grandiosa av morra di er dette veldig realistisk, selv uten proteinpulver.

La oss si man er på bulk og skal spise 3-3500 kcal per dag for å gå opp en halv kilo per uke. Med 126g proteiner så er vel dette ca 500kcal, eller ~15% av totalkaloriene man spiser ila en dag. Mener du at dette er vanskelig? Prove me wrong m8

Hvis jeg skal være så edgy å anbefale noen noe som helst av kosttilskudd, kan de kjøpe vitamin d3.
Vis hele sitatet...
Som forventet så er vi nok i utgangspunktet helt på bølgelengde, var bare at du formulerte deg som at det ikke har noe å si hva man spiser, realistisk å oppnå? Så absolutt, men som sagt, har sett selv at det er ingen selvfølge å få i seg nok proteiner, kall det gjerne å pirke, eller å diskutere for å diskutere. Alt du sier her kan jeg selv stå inne for
Sitat av FlyvendeVaffel Vis innlegg
Mye giftige kjemikalier? Hva baserer du det på? Et annet poeng er at proteinpulver er en billig måte å oppnå ønsket mengde protein, om målet er å bygge muskler kan det fort bli dyrt å få nok gjennom mat.
Vis hele sitatet...

https://www.health.harvard.edu/stayi...rotein-powders
Psykedelisk bakverk
Kopier heller det som er relevant fra artikkelen du, jeg har ingen intensjoner om å betale for å lese om at det *kan* inneholde spor av giftige kjemikalier. Giftige kjemikalier kan man forsåvidt finne spor av mange steder, mer relevant er det om det er dokumentert helseskader påført av det.
Sist endret av FlyvendeVaffel; 27. april 2019 kl. 14:49.
Sitat av FlyvendeVaffel Vis innlegg
Som forventet så er vi nok i utgangspunktet helt på bølgelengde, var bare at du formulerte deg som at det ikke har noe å si hva man spiser, realistisk å oppnå? Så absolutt, men som sagt, har sett selv at det er ingen selvfølge å få i seg nok proteiner, kall det gjerne å pirke, eller å diskutere for å diskutere. Alt du sier her kan jeg selv stå inne for
Vis hele sitatet...
Etter litt for mange år med erfaring innen trening, kost og ernæring blir jeg bare lei meg når jeg leser om brotips. Nybegynnere (og også viderekommende) tenker for mye på detaljer og ikke helheten når det kommer til mat og muskelvekst.

Feks; Hvis man har treningsprogrammet på stell, så bør man vite at hvis man øker i styrke, så øker man også i muskelmasse. Hvorfor skal man da veie opp 85g havregryn på kjøkkenvekta? På en annen side er det sikkert 1000 løsninger som finnes der ute, hvis man skal oppnå et mål om muskelvekst, eller reduksjon av fett, også blir det krangling hvilken måte som er best.

Sitat av Opteryx Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Alt med måte kanskje? Ikke at jeg har lest artikkelen, men myseprotein skal ikke være farlig alene i "moderate" mengder.

Det blir litt som å si at jeg skal være morsom nok til å spise 10 bokser tunfisk om dagen fordi jeg har lest at en eller annen bodybuilder anbefaler dette, (ref kvikksølv) eller drikke 2 gallons med vann om dagen fordi det "renser" kroppen.
Sist endret av Superspurv; 27. april 2019 kl. 15:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Om du ikke er voldsomt underernært så er proteinpulver bare bortkastet penger, spist vanlig mat med de macroverdiene din kropp har behov for. En annen ting er at proteinpulver produkter inneholder ofte my giftige kjemikalier å, så jeg ville styrt unna det uansett.
Vis hele sitatet...
Giftige kjemikaler? Nå må vi roe oss ned.

Hvor mange billioner mennesker i verden bruker ikke Whey hver eneste minutt, hver dag?

Absolutt INGEN forskning som sier at det er giftig heller.

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Etter litt for mange år med erfaring innen trening, kost og ernæring blir jeg bare lei meg når jeg leser om brotips. Nybegynnere (og også viderekommende) tenker for mye på detaljer og ikke helheten når det kommer til mat og muskelvekst.

Feks; Hvis man har treningsprogrammet på stell, så bør man vite at hvis man øker i styrke, så øker man også i muskelmasse. Hvorfor skal man da veie opp 85g havregryn på kjøkkenvekta? På en annen side er det sikkert 1000 løsninger som finnes der ute, hvis man skal oppnå et mål om muskelvekst, eller reduksjon av fett, også blir det krangling hvilken måte som er best.



Alt med måte kanskje? Ikke at jeg har lest artikkelen, men myseprotein skal ikke være farlig alene i "moderate" mengder.

Det blir litt som å si at jeg skal være morsom nok til å spise 10 bokser tunfisk om dagen fordi jeg har lest at en eller annen bodybuilder anbefaler dette, (ref kvikksølv) eller drikke 2 gallons med vann om dagen fordi det "renser" kroppen.
Vis hele sitatet...
Er selvfølgelig ikke giftig på noen måte, ellers hadde det vært ute av markedet for lenge siden.
Sist endret av smash00; 2. mai 2019 kl. 02:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har allerede postet en artikkel om dette, her er enda en: https://www.consumerreports.org/diet...n-supplements/
Trådstarter
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Jeg har allerede postet en artikkel om dette, her er enda en: https://www.consumerreports.org/diet...n-supplements/
Vis hele sitatet...
If the results come up positive for heavy metals, these supplement companies have some explaining to do and some actions to take for damage control.
Sist endret av smash00; 2. mai 2019 kl. 21:03.