Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2452
Hei,

Saken er denne:
Skulle egentlig på jobb i dag klokken 18:00, men føler meg rett og slett ikke bra nok til å dra. Dette er en jobb hvor dette har null å si for andre kolleger eller ansatte. Får timesbetalt og velger setter meg selv opp på vakter en uke i forveien.

Sykdommen jeg sitter med nå er meget sterk hodepine og kvalme. Føler ikke at det er såpass ille at jeg må til legen og vil helst spare meg bryet, men arbeidsgiver sier at om jeg er borte så må jeg få tak i legeerklæring. Hva skjer om jeg ikke skaffer dette? Er dette grunnlag nok til å sparke meg? Kan det trekkes i lønn? Hva kan skje?
Du har 3 egenmelding per år, og hver egenmelding er maks 3 dager.

Arbeidsgiver kan kreve legeerklæring hvis de har grunn til mistanke at du ikke faktisk er syk. En egenmelding er betalt sykedag uten sykemelding.

Du trenger ikke si hvorfor du er syk, bare at du ikke er i form.

Men det er jo alltid bedre komme med en sykemelding og spare egenmeldingene dine.

Hvis det er første gang kan de ikke si noe, men i verste fall kan de trekke dagen i lønn.
Sist endret av Darkbull; 6. september 2018 kl. 15:36.
All in!
Trådstarter
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Hvis det er første gang kan de ikke si noe, men i verste fall kan de trekke dagen i lønn.
Vis hele sitatet...
Kan vel nevnes at jeg ikke er ute etter noe sykepenger eller lignende. Jeg føler meg rett og slett jævlig dårlig og orker ikke gå på jobb. Forventer ikke å bli betalt for i dag da, men jeg vet ikke hvordan det her egentlig fungerer, jeg. Trekke dagen i lønn fra de allerede opptjente pengene for måneden, eller tenker du som i at jeg ikke får betalt for i dag?
Sitat av Echodius Vis innlegg
Kan vel nevnes at jeg ikke er ute etter noe sykepenger eller lignende. Jeg føler meg rett og slett jævlig dårlig og orker ikke gå på jobb. Forventer ikke å bli betalt for i dag da, men jeg vet ikke hvordan det her egentlig fungerer, jeg. Trekke dagen i lønn fra de allerede opptjente pengene for måneden, eller tenker du som i at jeg ikke får betalt for i dag?
Vis hele sitatet...
Hva slags jobb har du, fast, fulltid, hvor lenge har du jobbet der?

De kan ikke gi deg fyken for å være syk, eller kreve sykemelding uansett. Det verste de kan gjøre er å ikke betale lønn for idag feks.

Men du skal normalt sett egentlig ha rett på lønn for noen få sykedager uten sykemelding.

Men det tar jo maks noen minutter å få en enkel sykemelding fra legen eventuelt
Tipper legen ikke er interessert i å skrive sykemelding for hodepine og kvalme.
Antall dager egenmelding er ulikt for hvor man jobber...
Du trenger ikke ordne sykemelding i dag. Du kan dra til legen når du har blitt frisk, så tilbakeskriver legen sykemeldinga.
All in!
Trådstarter
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Hva slags jobb har du, fast, fulltid, hvor lenge har du jobbet der?
Vis hele sitatet...
Jobber en slags call center jobb. Foran PCen og på telefonen flere timer i strekk. Deltidsjobb hvor jeg velger helt selv hvor ofte eller mye jeg vil jobbe og vakter blir planlagt uken før, skikkelig studentjobb med andre ord. Jobbet i rett under to måneder.


Sitat av Nether Vis innlegg
Du trenger ikke ordne sykemelding i dag. Du kan dra til legen når du har blitt frisk, så tilbakeskriver legen sykemeldinga.
Vis hele sitatet...
Dette var visst ikke mulig i følge personen jeg snakket med. Legen MÅTTE besøkes i dag, og det var ikke bra nok å dra til legen en annen dag?? Kan også nevnes at jeg virkelig ikke er interessert i et legebesøk til 300kr når jeg drar inn 630kr på en arbeidsdag, her.
Sitat av Inflammasjon Vis innlegg
Tipper legen ikke er interessert i å skrive sykemelding for hodepine og kvalme.
Antall dager egenmelding er ulikt for hvor man jobber...
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? En sykemelding er bare en bekreftelse fra legen at det stemmer.
Sitat av Echodius Vis innlegg
Jobbet i rett under to måneder.
Vis hele sitatet...
§ 8-24. Rett til å nytte egenmelding

For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Du har 3 egenmelding per år, og hver egenmelding er maks 3 dager.
Vis hele sitatet...
Nope. Maks 4 egenmeldinger i løpet av siste 12 måneder
Har du vært ansatt i minst 2 måneder kan du bruke egenmelding. Fravær utover 3 dager må dokumenters med legeerklæring/sykemelding.

Har du vært ansatt minst 2 måneder så kan du benytte egenmelding og skal også ha lønn selv om du er syk.

Se mer her; https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...on/egenmelding
Sitat av Echodius Vis innlegg
Jobber en slags call center jobb. Foran PCen og på telefonen flere timer i strekk. Deltidsjobb hvor jeg velger helt selv hvor ofte eller mye jeg vil jobbe og vakter blir planlagt uken før, skikkelig studentjobb med andre ord. Jobbet i rett under to måneder.



Dette var visst ikke mulig i følge personen jeg snakket med. Legen MÅTTE besøkes i dag, og det var ikke bra nok å dra til legen en annen dag?? Kan også nevnes at jeg virkelig ikke er interessert i et legebesøk til 300kr når jeg drar inn 630kr på en arbeidsdag, her.
Vis hele sitatet...
Hmm. Jeg har gjort det slik ved et par anledninger, men det er kanskje ikke helt by the book.
Sitat av Echodius Vis innlegg
Legen MÅTTE besøkes i dag, og det var ikke bra nok å dra til legen en annen dag??
Vis hele sitatet...

Man får jo sjeldent legetime samme dag, så dette mennesket mente du burde dra på legevakt med hodepine? Om det er nivået på arbeidsplassen din burde du lete etter noe nytt.
Sitat av dggr Vis innlegg
Nope. Maks 4 egenmeldinger i løpet av siste 12 måneder
Vis hele sitatet...
Så kommer jeg å sier nope maks 24 egenmeldinger i løpet av siste 12 måneder, det baseres på om bedriften har IA avtale eller ikke, på min arbeidsplass har vi 24 ila 12 måneder der 1 gjelder for 1 dag å ikke 4 som i bedrifter uten IA, så å si Nope. maks 4 egenmeldinger er tullball
Sist endret av Sup3rn0va123; 6. september 2018 kl. 23:47. Grunn: Fikset
Sitat av Sup3rn0va123 Vis innlegg
Så kommer jeg å sier nope maks 24 egenmeldinger i løpet av siste 12 måneder, en egenmelding er ikke fastsatt i loven hvor lenge skal vare, på min arbeidsplass har vi 24 ila 12 måneder der 1 gjelder for 1 dag å ikke 3 eller 4 som er normalen, så å si Nope. maks 4 egenmeldinger er tullball
Vis hele sitatet...
Istedenfor å kaste «tullball» på hverandre kunne kanskje en av dere tatt dere bryet med å Google? Rimelig lett å finne fasit på dette...


https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...on/egenmelding