Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4095
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Vi har hatt en lærling hos oss (IT-firma) i ca 6 måneder nå, jeg har fått faglig ansvar ovenfor denne lærlingen (første gang jeg har hatt ansvar for en lærling).

Jeg har litt problemer med denne personen av følgende grunner:

- Møter konsekvent opp mellom 30 minutter til 2 timer for sent.
- Virker lite intressert når personen er med på jobb og er heller på facebook på telefonen.
- Har fått tilbud om kurs innenfor det personen intresserer seg for, men takker nei.

Jeg har hatt flere samtaler med denne personen om å møte opp til tiden og har også fått skriftlig advarsel fra sjefen ang. dette nå nylig.
Personen er en veldig hyggelig person rent personlig med virker veldig lite intressert, selvom dette er en spennende bedrift med et hav av muligheter.

Noen som har noen tips her? Er det bare å droppe lærlingen? Føler jeg har prøvd alt for å motivere, men får null respons.
Ta kontakt med opplæringskontoret er det jeg kan komme opp med. Hørtes ut som at han fortjener at de tilkalles.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noe av det viktigste en evt arbeidsgiver ser etter er jo at man møter opp til tiden og er motivert og interessert i det arbeidet som det drives med.

Er jo synd hvis personen er en ålreit kar, kanskje prøve å prate med han igjen? forklare at det er alvor og han kan miste jobben osv
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om han møter for sent fordi han forsover seg gjentatte ganger, så må du gi han en skriftlig advarsel at det kan være grunn for oppsigelse. Har han en grunn for at han møter opp sent? Sliter han psykisk? Spør, finn ut og gjør en skjønnsvurdering. Du prøver å motivere han, så da vet han om alle de gode mulighetene han har i bedriften? Har fyren en fremtidsplan? Hadde han tenkt å seile igjennom fagbrev i IT for minst mulig arbeid, for så å gå videre med utdanning?

Om det er kalkulert latskap, så hadde jeg tatt kontakt med opplæringskontoret først, og hvis det ikke bedrer seg så hadde jeg erstatta han med noen som bryr seg.
Vil du være barmhjertig kan du gi han valget selv; hvis han vil fortsette får han bevise at dette er noe han brenner for, hvis ikke er det like greit at han finner noe annet å gjøre. La det være hans valg. Spør rett ut om han vil fortsette... Sier han ja så er betingelsen at det må skje forbedringer og det . Sier han nei så er det smooth sailing for din del, finnes sikkert en chillern lærling som gladelig tar muligheten du tilbyr.

Men vær hardcore og gi tydelig beskjed om at du uten å nøle dropper duden om du ikke ser noen forbedring, noe du også må gjøre om det viser seg å være tilfelle. Det er grenser hvor mange sjangser folk skal få i virkeligheten.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar! Tror jeg skal ta kontakt med opplæringskontoret hvis dette ikke bedrer seg. Vet ikke om han sliter psykisk, men personen virker veldig oppgående. Snakker ofte med han der jeg spør hvordan det går og prøver å få han med på interne spøker på kontoret. Virker som en veldig ålreit kar, litt derfor jeg nøler med å ta dette lenger. Problemet er at jeg får stress fra mine sjefer fordi han ikke møter opp og tar null initiativ. Tror jeg skal ta en skikkelig alvorsprat med han i morgen der jeg forklarer at han må skjerpe seg, hvis ikke tar jeg dette videre.

Takk for gode tips moret: Tar denne samtalen med han i morgen, oppdaterer tråden i morgen om hvordan dette går
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ett tips kan være at du dokumenterer latskapen hans, så fremt det lar seg gjøre, før du konfronterer han. Har du notert ned alle dagene han har vært for sent på jobb? Finnes det en måte du kan finne ut av det, ved hjelp av eventuell adgangskontroll eller innloggingssystem som bedriften din benytter? Summer alle timene han har vært for sent på jobb, og si at det er absolutt uakseptabelt. Når det gjelder mangel og interesse til å gjennomføre arbeidsoppgåver, kan du dokumentere at han har unnlatt å gjøre noe? Finnes det eposter med arbeidsoppgåver eller lignende som har blitt gjort av andre fordi han ikke gjorde jobben sin?

Virker som om du må skille mellom å være arbeidskollega, og sjefen hans som har ansvar for fyren.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ett tips kan være at du dokumenterer latskapen hans, så fremt det lar seg gjøre, før du konfronterer han. Har du notert ned alle dagene han har vært for sent på jobb? Finnes det en måte du kan finne ut av det, ved hjelp av eventuell adgangskontroll eller innloggingssystem som bedriften din benytter? Summer alle timene han har vært for sent på jobb, og si at det er absolutt uakseptabelt. Når det gjelder mangel og interesse til å gjennomføre arbeidsoppgåver, kan du dokumentere at han har unnlatt å gjøre noe? Finnes det eposter med arbeidsoppgåver eller lignende som har blitt gjort av andre fordi han ikke gjorde jobben sin?

Virker som om du må skille mellom å være arbeidskollega, og sjefen hans som har ansvar for fyren.
Vis hele sitatet...
Dette er et godt tips, vi har ingen adgangskontroll men jeg er alltid på kontoret senest 07:30 (vi begynner 08:00). Jeg har nok vært altfor snill med han når han kommer forsent. Jeg sier som regel "For sent i dag også? Dette må du skjerpe deg på" så går dagen som vanlig etter det (har hatt 1on1 møter med han ang dette også tho). Ang. arbeidsoppgaver: Ja har dokumentasjon på dette, han har fått oppgaver tildelt via mail, så får jeg mail fra en kollega om at han måtte overta pga lærling "bare ga opp, uten å spørre om hjelp". Er nok like mye jeg som må skjerpe meg å bli strengere. Aldri hatt ansvar for noen før så sliter litt med å være streng.
Her må den som har personalansvaret for lærlingen involveres og ta ansvar. Hvem er det? Nå har du en god mulighet til å samarbeide med personalansvarlig for å finne en løsning på dette, slik at du kan bygge erfaring og kompetanse til du eventuelt en dag ender opp med personalansvar, men det er personalansvarlig som er hovedansvarlig for denne saken, IMHO.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av GotCandy Vis innlegg
Her må den som har personalansvaret for lærlingen involveres og ta ansvar. Hvem er det? Nå har du en god mulighet til å samarbeide med personalansvarlig for å finne en løsning på dette, slik at du kan bygge erfaring og kompetanse til du eventuelt en dag ender opp med personalansvar, men det er personalansvarlig som er hovedansvarlig for denne saken, IMHO.
Vis hele sitatet...
Godt tips! Jeg booker personalsjefen for et lite møte i morgen og spør om hvordan jeg skal håndtere situasjonen. Dette før jeg tar et møte med lærlingen.
Når jeg var lærling kom jeg også ofte litt sent. Var fleksitid da, så sjeldent jeg kom senere enn tillatt, men hopet seg opp med minustimer når jeg kom sent og gikk tidlig ...

Sjefen trommet sammen et opplegg. Hadde møte med sjefen, personalansvarlig og opplæringskontoret og fikk klar beskjed om at dette ikke gikk mer og fikk lagt en plan for at jeg skulle jobbe inn alle minustimene. Det var en vekker så det gikk mye bedre etter det. Tror jeg hadde plusstimer når jeg var ferdig.
Anonym bruker
"Sinna Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du burde kutte han ut i fra bedriften, han vil jo tydeligvis ikke jobbe der.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du burde kutte han ut i fra bedriften, han vil jo tydeligvis ikke jobbe der.
Vis hele sitatet...
Nå er jo dette sannsynligvis en ung fyr som kanskje trenger spark i rompa. Leit å dette ut av arbeidslivet allerede nå. Ålreit at TS ønsker å gi han en ny sjanse
Høres ut som en vanlig gutt som er våken altfor lenge om kvelden og det reflekteres dagen etter. Jeg var i samme båt når jeg var lærling, og det gikk på mestringsfølelse. Når jeg fikk større følelse av å løse oppgaver som ikke var straight forward så begynte ting å falle mer på plass og ting gikk veldig mye lettere. Det å komme seg opp for å dra på jobb ble enkelt
"Ang. arbeidsoppgaver: Ja har dokumentasjon på dette, han har fått oppgaver tildelt via mail, så får jeg mail fra en kollega om at han måtte overta pga lærling "bare ga opp, uten å spørre om hjelp". "
Kanskje ikke la han sitte lenge alene med en oppgave ?
En lærling trenger jo rettledning / opplæring. At han ikke klarer å løse en oppgave han har fått, er jo like mye feilen til de som gir han oppgaven.
Det er jo ikke værre enn å spørre han hvordan han planlegger å løse oppgave. Kanskje sitte sammen å tenke ut hva som må gjøres.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det å sparke en lærling er svært svært vanskelig og det er SVÆRT mye som skal skje før din bedrift i det hele tatt kan vurdere det.
Her høres det ut som dårlig opplegg for lærlingen samt dårlig oppfølgning.
Jeg tenker også at denne lærlingen er svært lat av seg og har kommet inn i en rutine som sier at det er "greit å komme for sent da jobben ikke sier noe spessielt"

Er han ofte syk? Har han brukt opp egenmeldinger\sykemeldinger?

Har lærlingen noe å gjøre på jobb hele tiden som er relevant til utdanningen\jobben sin?
Er han alene lærling? Er som oftest best å ha 2 eller flere slik at du ser forskjeller og kan lage oppgaver\tildele jobber ut ifra interesse og hva vedkommende klarer.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
(..) Vet ikke om han sliter psykisk, men personen virker veldig oppgående. (....)
Vis hele sitatet...
Det er forøvrig ingen grunn til at man ikke kan slite psykisk og fremdeles være og/eller fremstå svært oppegående. Det beste er å spørre om det er noe du lurer på.

Når det er sagt er det en ukultur i blant mange unge menn i dag hvor de ikke er kjent med hverken ansvar eller konsekvenser- og som mange nevner her ender opp med å sitte oppe om nettene, komme for sent m.m.
Min erfaring er at det nesten alltid leder tilbake til mangel på motivasjon, som igjen kan fremstå som mangel på vilje eller tilogmed evne. Nesten alle kan og de fleste vil, men om han kan og vil akkurat dette er jo en helt annen sak.
Det er veldig viktig at dårlig oppførsel får konsekvenser. De fleste mennesker lærer ikke med bare tilsnakk, ihvertfall ikke om det må gjentas flere ganger.

Det å være kronisk for sen til jobb, ser jeg på som særdeles frekt, og dette burde du tatt tak i for lenge siden.