Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3352
Han man kreve å bli slettet fra et forum? Altså få slettet hele brukeren og alle sine innlegg?
Nei, det kan du ikke.
Sitat av nettmann Vis innlegg
Han man kreve å bli slettet fra et forum? Altså få slettet hele brukeren og alle sine innlegg?
Vis hele sitatet...
Nei.

Eller, du kan selvsagt kreve hva du vil, men det er ikke gitt at de som drifter forumet har noen jurudisk forpliktelse til å imøtekomme dine krav. Jeg er ikke jurist, så ikke ta det jeg skriver for 24 karat gull, men slik jeg har forstått det er det i all hovedsak personopplysninger som er underlagt relevant vern i denne sammenhengen. Du kan i mange tilfeller kreve at de personopplysninger som ligger om deg på nettet blir sletta, og du kan i alle tilfeller kreve at de er korrekte. Datatilsynet har skrevet en artikkel om sletting av profiler fra sosiale medier, men hele argumentet deres hviler på at samtykke om bruk av personopplysninger kan trekkes tilbake. Dersom forumet ikke har samlet inn noen personopplysninger om deg - slik som freak.no - så faller imidlertid dette grunnlaget bort.
Personopplysningsloven og slettmeg.no er gode steder å begynne å lese mer om emnet.
På freak har vi en policy om at vi ikke sletter tråder og poster på etterspørsel fra brukere. Denne policyen kunne vi ikke hatt om vi hadde vært juridisk pålagt å slette noe når brukere krever det.

Jeg ser mange positive sider med dette og er glad for at det er sånn, med noen få unntak.
Mange registrerer seg når de er relativt unge of flere har vært aktive på freak i over 15 år.

Man har ikke den samme forståelsen av personvern og diskresjon i tenårene som når man er voksen, men internett tar ikke hensyn til dette. Informasjonen forblir lagret og kan følge deg resten av livet.
Om man publiserer uheldig informasjon på nettet når man er ung, som kan knyttes til en selv, så kan dette ha konsekvenser når en skal inn i arbeidslivet f.eks.

Vi ser litt mellom fingrene i noen tilfeller hvor informasjonen som ønskes fjernet ikke er betydningsfull for diskusjonen i det hele tatt, men brukerne kan på ingen måte kreve dette.