Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 6957
Har jo hørt at alkiser drikker munnskylde vann iblant for å få i seg alkohol. Men er det mulig? Si at man drikker en halv eller en hel flaske. Er det veldig helsefarlig eller ville det gått nokså greit? Tenker nå spesifikt på Listerine Original.
Kan ikke tenke meg at du oppnår noe annet enn å bli dausjuk.
Jeg har hørt at alkiser ikke bryr seg om kroppen sin og skader den på alle mulige måter for å få et "hit".

Drikk vanlig alkohol du. Det er skadelig nok som det er.
Sist endret av Xernox; 26. november 2015 kl. 14:18.
Det er absolutt mulig å drikke seg full på Listerine.
Alkoholinnholdet varierer fra 21,9 til 26,9 prosent, alt etter hvilke kilder man velger å forholde seg til.
I norske fengsler med høyt sikkerhetsnivå er dette munnskyllevannet forbudt pga. dette.
I tillegg er det innført restriksjoner ved salg av Listerine i enkelte byer i Alaska, hvor alkohol er forbudt.
Listerine inneholder flere forskjellige fenolforbindelser som kan føre til dødelig utfall ved høyt inntak:

Nonalcoholic ingredients of this mouthwash are phenolic compounds (eucalyptol, menthol, and thymol), and large-volume mouthwash ingestion will produce exposure in the reported toxic range of these ingredients. Conclusions: When ingested in large quantities, the phenolic compounds in mouthwash may contribute to a severe anion-gap metabolic acidosis and osmolar gap, multiorgan system failure, and death. These compounds, in addition to alcohol, may account for the adverse effects associated with massive mouthwash ingestion.
Vis hele sitatet...
http://jic.sagepub.com/content/18/3/150.short


I tillegg til akutte skadevirkninger risikerer man langtidsvirkninger og kroniske sykdommer som følge av eksponering av fenoler.
Unbalanced
ZionRoad's Avatar
Trådstarter
Takk for svar Knask. Er ikke sikkert du kan svaret men vil en flaske tilsvare store mengder?
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Takk for svar Knask. Er ikke sikkert du kan svaret men vil en flaske tilsvare store mengder?
Vis hele sitatet...
Utfra hva Knask skrev:

Sitat av Knask Vis innlegg
Alkoholinnholdet varierer fra 21,9 til 26,9 prosent, alt etter hvilke kilder man velger å forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Så vil en 1 liter listerine innholde mellom 2.19 til 2.69 dl med ren alkohol. Uten at jeg har noe bakgrunn fra kjemi, så vil det vel være mulig å destillere listering og få ca 3 dl med 96% alkohol? Men dette tror jeg at noen med mer kunnskaper innen område bør bekrefte, før du hiver deg i destillering.
Unbalanced
ZionRoad's Avatar
Trådstarter
Nå lurte jeg ikke på om det fantes store mengder alkohol i en flaske. Men det var et spørsmål i henhold til svar til Knask hvor han sier at i store mengder er det farlig og drikke Listerine. Spørsmålet er om en flaske er ansett som store mengder med tanke på alle de forskjellige stoffene som befinner seg i flaska bortsett fra alkohol.
Finnes det noen måte å ekstraktere alkoholen fra listerine? Om det er, er vel det noe som krever en del utstyr?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Finnes det noen måte å ekstraktere alkoholen fra listerine? Om det er, er vel det noe som krever en del utstyr?
Vis hele sitatet...
Om du først skal bryte lova kan du vel akkurat like godt lage sats og brenne det? Det er antakeleg langt billegare og gi eit langt betre og reinare produkt - og du treng antakeleg mindre utstyr.
Sitat av Knask Vis innlegg
Det er absolutt mulig å drikke seg full på Listerine.
Alkoholinnholdet varierer fra 21,9 til 26,9 prosent, alt etter hvilke kilder man velger å forholde seg til.
I norske fengsler med høyt sikkerhetsnivå er dette munnskyllevannet forbudt pga. dette.
I tillegg er det innført restriksjoner ved salg av Listerine i enkelte byer i Alaska, hvor alkohol er forbudt.
Listerine inneholder flere forskjellige fenolforbindelser som kan føre til dødelig utfall ved høyt inntak:



http://jic.sagepub.com/content/18/3/150.short


I tillegg til akutte skadevirkninger risikerer man langtidsvirkninger og kroniske sykdommer som følge av eksponering av fenoler.
Vis hele sitatet...
Med en literspris på ~140 kroner er det kanskje bedre økonomi i å dra på polet og kjøpe noe billig vodka der
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Finnes det noen måte å ekstraktere alkoholen fra listerine? Om det er, er vel det noe som krever en del utstyr?
Vis hele sitatet...
I tillegg til det slashdot sier, så er det også som regel andre stoffer med kokepunkt som ligger veldig nært alkohol sitt i denne typen ting, nettopp for at det skal være vanskelig å få ut alkohol kun ved enkel destillering.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Takk for svar Knask. Er ikke sikkert du kan svaret men vil en flaske tilsvare store mengder?
Vis hele sitatet...
Det kan jeg dessverre ikke svare på, men dette munnskyllevannet inneholder flere ukoselige kjemikalier så på generelt grunnlag vil jeg fraråde deg å drikke dette: http://www.theecologist.org/green_gr...m_defence.html


Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Med en literspris på ~140 kroner er det kanskje bedre økonomi i å dra på polet og kjøpe noe billig vodka der
Vis hele sitatet...

Ja, det har du rett i, men det ser ut til at dette kan være en smule mer komplisert for trådstarter:

Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Jeg er for tiden under rus behandling og bor også på en "instutisjon" av et slag. Hovedproblemene mine er at jeg ruser mye på grunn av angst og påfølgende isolering og ensomhet. Angsten kommer nok hovedsaklig av all rusinga over tid. Har ett alkohol og benzo - problem. Tar også litt opiater i ny og ne.
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showthread.php?t=284785
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du først skal bryte lova kan du vel akkurat like godt lage sats og brenne det? Det er antakeleg langt billegare og gi eit langt betre og reinare produkt - og du treng antakeleg mindre utstyr.
Vis hele sitatet...
Prøver igjen da kommentaren min ble slettet uten grunn, gjerne si hvorfor.

Er det noen som vet om det er mulig a ekstrahere alkoholet? Spør da ikke fordi jeg kommer til å gjøre det selv, men fordi det er artig å vite.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Er det noen som vet om det er mulig a ekstrahere alkoholet? Spør da ikke fordi jeg kommer til å gjøre det selv, men fordi det er artig å vite.
Vis hele sitatet...
Joda, men som sagt - det finst ingen grunner til å gjere det. Du må antakeleg destillere, og det inneheld mykje rart med rare kokepunkt. Det er enklare å destillere sats - det er trass alt omtrent kun vatn og alkohol, og ingenting farlig.
Ja du kan "ekstrahere" (destillere) dette her. Poenget er at fenol-forbindelsene er giftige i større mengder. Fenol er en alkohol med benzen istedenfor etan i tillegg til OH-gruppen (som gjør alkoholer til alkoholer). Benzen er jævla giftig.
fenol har kokepunkt 181 grader, etanol 72 grader, så det går an å destillere munnskyllevannet for å bli kvitt fenolgreiene. Bør du gjøre det? nei. Hva er vitsen med rehab om du er drita på munnskyllevann.
Sist endret av lyspære; 26. november 2015 kl. 19:31.
Unbalanced
ZionRoad's Avatar
Trådstarter
Ja jeg viste at jeg ikke kom til å slippe unna med det tidligere innlegget. Nå er det mer av nysgjerrighet at jeg lurer på dette. Hadde vært greit og vite om jeg plutselig fant ut at jeg skulle sprekke, om det var farlig eller ei. Kanskje greit og kvitte seg med flaska uansett.
Lag deg russisk munnskyllevann, bestående av kanel og vodka
Mythbusters testa dette og det var opp imot like bra effekt som listerine.

Ofte skjønner jeg ikke hvorfor så mange polulære produkt har så mye giftstoff og dritt i seg.
Sitat av fjellape Vis innlegg
Ofte skjønner jeg ikke hvorfor så mange polulære produkt har så mye giftstoff og dritt i seg.
Vis hele sitatet...
Det inneholder all den moroa fordi det ikke skal drikkes. Hadde Listerine vært noe man kunne drikke hadde man solgt det på vinmonopolet, ikke i butikk.

ZionRoad: Tror ikke det vil være særlig behagelig å sprekke på Listerine. Det er stoffer i det som er beregnet for å få det ut av deg, og OM du skulle klare å holde det nede lenge nok til at du får rus av det, så vil magen din holde deg på do en god stund som straff.
Sitat av fjellape Vis innlegg
Lag deg russisk munnskyllevann, bestående av kanel og vodka
Mythbusters testa dette og det var opp imot like bra effekt som listerine.

Ofte skjønner jeg ikke hvorfor så mange polulære produkt har så mye giftstoff og dritt i seg.
Vis hele sitatet...
Det går jo litt mot det TS faktisk prøver å oppnå da, mao å bli beruset på alkohol.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Takk for svar Knask. Er ikke sikkert du kan svaret men vil en flaske tilsvare store mengder?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vil anta at en flaske er store mengder! Når det gjelder monoterpener og eteriske oljer (se svaret nedenfor), så har disse en normal dose på noen få dråper. I en hel flaske er det sannsynligvis mange ml.

Sitat av Oshugon Vis innlegg
Finnes det noen måte å ekstraktere alkoholen fra listerine? Om det er, er vel det noe som krever en del utstyr?
Vis hele sitatet...
Og
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Prøver igjen da kommentaren min ble slettet uten grunn, gjerne si hvorfor.

Er det noen som vet om det er mulig a ekstrahere alkoholet? Spør da ikke fordi jeg kommer til å gjøre det selv, men fordi det er artig å vite.
Vis hele sitatet...
For å ta det fra begynnelsen: I disse munnskyllemidlene er det en god del (mono)terpener og kanskje eteriske oljer. Det er én egenskap disse har felles, det er at dem er meget flyktige (fordamper lett). Dette kjenner du sikkert, når du skrur av korken, så lukter det nesten i hele rommet. Altså dette vil garantert bli med spriten under destillasjon!

Og det er disse stoffene som også skader deg, hvis du drikker munnskyllemiddel.
Disse stoffene har egentlig plantene produsert som et kjemisk forsvar mot utøy (insekter og beitedyr). Dette burde i seg selv alene si, at disse stoffene er alt annet enn bra i store doser. Bare heng nesetippen over ei flaske med peppermynteolje, dra inn et magadrag, så kjenner du hvor sunt dette er!..

Så det å drikke munnskyllemiddel, vil få lunta til å få total organsvik til å brenne enda/mye fortere, enn hos alkohol alene. Da vil jeg nesten påstå, det meste av alkohol er bedre enn dette. Jeg tror til og med, at rødsprit og vindusspylerveske er bedre enn munnskyllemiddel i store mengder over tid.
Har jobbet endel med fenol og det er ikke et stoff man skal kødde med. Fenol i seg selv er dødelig ved hudkontakt. Nå er ikke jeg noen kjemiekspert, men av en eller annen grunn er det ikke så farlig når det har reagert med andre stoffer. Ville uansett ungått og fått det i meg.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ja, jeg vil anta at en flaske er store mengder! Når det gjelder monoterpener og eteriske oljer (se svaret nedenfor), så har disse en normal dose på noen få dråper. I en hel flaske er det sannsynligvis mange ml.


Og

For å ta det fra begynnelsen: I disse munnskyllemidlene er det en god del (mono)terpener og kanskje eteriske oljer. Det er én egenskap disse har felles, det er at dem er meget flyktige (fordamper lett). Dette kjenner du sikkert, når du skrur av korken, så lukter det nesten i hele rommet. Altså dette vil garantert bli med spriten under destillasjon!

Og det er disse stoffene som også skader deg, hvis du drikker munnskyllemiddel.
Disse stoffene har egentlig plantene produsert som et kjemisk forsvar mot utøy (insekter og beitedyr). Dette burde i seg selv alene si, at disse stoffene er alt annet enn bra i store doser. Bare heng nesetippen over ei flaske med peppermynteolje, dra inn et magadrag, så kjenner du hvor sunt dette er!..

Så det å drikke munnskyllemiddel, vil få lunta til å få total organsvik til å brenne enda/mye fortere, enn hos alkohol alene. Da vil jeg nesten påstå, det meste av alkohol er bedre enn dette. Jeg tror til og med, at rødsprit og vindusspylerveske er bedre enn munnskyllemiddel i store mengder over tid.
Vis hele sitatet...
Såpass ja, visste ikke at det var så skadelig.. litt rart egentlig med tanke på at listerine finnes i de fleste norske hjem og at fjortiser kan finne på å drikke dette for å få en buzz for eksempel på fest, litt rart det ikke er mer opplysning om dette
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Såpass ja, visste ikke at det var så skadelig.. litt rart egentlig med tanke på at listerine finnes i de fleste norske hjem og at fjortiser kan finne på å drikke dette for å få en buzz for eksempel på fest, litt rart det ikke er mer opplysning om dette
Vis hele sitatet...
Vel, det er ikke bare Listerine som kan ha uheldige effekter av "nødsubstitutter" for vanlige rusmidler.
Lightergass, bensin, Stiff, lim, tynnere osv. er stoffer som kan finnes over alt, men så lenge disse stoffene benyttes innenfor tiltenkt bruksområde går det stort sett veldig greit.
Det er først når man begynner å kødde med ting at det går galt.

Med andre ord handler det om å bruke hodet istedenfor at man skal måtte opplyses om alt mulig for å unngå at folk havner i uføre.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Såpass ja, visste ikke at det var så skadelig.. litt rart egentlig med tanke på at listerine finnes i de fleste norske hjem og at fjortiser kan finne på å drikke dette for å få en buzz for eksempel på fest, litt rart det ikke er mer opplysning om dette
Vis hele sitatet...
Jeg regner med, at når det står noe ala "skyll munnen i ett minutt, og spytt ut" burde gi et hint. Og en finner da ting i norske hjem, som får dette til å blekne. Her kan kaustisk soda, klorin, 35 % eddik, white spirit, plumbo og en haug såper og rengjøringsmidler nevnes. Det handler om å lære ungene sine, at noe er (meget) farlig...
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Såpass ja, visste ikke at det var så skadelig.. litt rart egentlig med tanke på at listerine finnes i de fleste norske hjem og at fjortiser kan finne på å drikke dette for å få en buzz for eksempel på fest, litt rart det ikke er mer opplysning om dette
Vis hele sitatet...
Nå er ikke akkurat fjortiser kjent for å være de smarteste, så selv med opplysning om det ville det ikke vært mye hjelp (tross alt det finnes nok av info om at det er dumt å drikke, likefullt er det en tråd her). Derfor er det fint at det er kjemikalier i det som BÅDE gjør at det er vanskelig å svelge/holde nede, i tillegg til å gjøre det til en historie man vil huske.

Man dør ikke av det, og det er heller tvilsomt at du, eller andre "smartinger" ute etter alkohol vil gjenta dette etter å ha tilbrakt mye tid med å tilbe den store porselensguden.

Jeg ville egentlig mene at det der er en UTMERKET måte å lære unge folk at ikke all alkohol er til for å drikkes. Omtrent som at man serverer de små en varm øl når de spør om å få prøve, de vil huske at det smaker dritt i årevis.
Sist endret av lumbricus; 27. november 2015 kl. 13:09.
Sitat av lumbricus Vis innlegg
Nå er ikke akkurat fjortiser kjent for å være de smarteste, så selv med opplysning om det ville det ikke vært mye hjelp (tross alt det finnes nok av info om at det er dumt å drikke, likefullt er det en tråd her). Derfor er det fint at det er kjemikalier i det som BÅDE gjør at det er vanskelig å svelge/holde nede, i tillegg til å gjøre det til en historie man vil huske.

Man dør ikke av det, og det er heller tvilsomt at du, eller andre "smartinger" ute etter alkohol vil gjenta dette etter å ha tilbrakt mye tid med å tilbe den store porselensguden.

Jeg ville egentlig mene at det der er en UTMERKET måte å lære unge folk at ikke all alkohol er til for å drikkes. Omtrent som at man serverer de små en varm øl når de spør om å få prøve, de vil huske at det smaker dritt i årevis.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra at jeg hadde planer om å drikke listerine? har aldri gjort det og nei, jeg har ingen planer om å gjøre det heller, stiller kun spørsmål i tråden av nyskjerrighet. Kan huske tilbake til når jeg selv var rundt 14-15 og folk smått hadde startet å drikke at de "tøffeste" av gutta tok seg en slurk munskyllevann når barskapet var tomt, og nei de studerte vel ikke akkurat hva flasken inneholdt.