Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  179 36100
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og eit humorprogram, som vil settje søkelys på fordommer er altså problematisk? Det er jo åpenbart at dei traff ein nerve om fordommer, og illustrerer vel gjerne rasismen du påstår ikkje ekstisterer.
Vis hele sitatet...
Du, alvorlig talt, det er ikke normalt å bli tilbudt tusenlapper på gata.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Carmex Vis innlegg
Du, alvorlig talt, det er ikke normalt å bli tilbudt tusenlapper på gata.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje normalt, men reaksjonen til folk seier ofte noko om fordommer. Det er ofte enklare å røpe fordommar i uventa situasjoner.

Og kvifor er det problematisk at eit humorprogram utforskar slike situasjoner? På kva måte utfordrar det norsk kultur? Utover at det er frivillig importert kultur frå Utlandet(TM)?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det er ikkje normalt, men reaksjonen til folk seier ofte noko om fordommer. Det er ofte enklare å røpe fordommar i uventa situasjoner.

Og kvifor er det problematisk at eit humorprogram utforskar slike situasjoner? På kva måte utfordrar det norsk kultur? Utover at det er frivillig importert kultur frå Utlandet(TM)?
Vis hele sitatet...
Litt overrasket over at du gidder og diskutere denne som åpenbart var skivebom.

Men, joda, det er et humorprogram. Alikevel er Morten Ramm, og Sigrid Bonde Tusvik ganske anerkjente kjendiser og blir tatt "seriøst". Se på gjengen de sendte rundt til å tilby folk en tusenlapp... Er det rart Ola og Kari kvapp til? (Om du ser bortifra at hele konseptet med å gi bort penger på gata, som var helt på jordet).

Det er problematisk at de tar opp slitt og oppbrukte tema som åpenbart er for å skape en reaksjon (som resulterer i klikk, seere og cash).

Men for all del, om du vil at andre skal tale din sak og fremstille deg som om du har nisselua så godt nedi barten som det lar seg gjøre, be my guest.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Carmex Vis innlegg
Men, joda, det er et humorprogram. Alikevel er Morten Ramm, og Sigrid Bonde Tusvik ganske anerkjente kjendiser og blir tatt "seriøst". Se på gjengen de sendte rundt til å tilby folk en tusenlapp... Er det rart Ola og Kari kvapp til? (Om du ser bortifra at hele konseptet med å gi bort penger på gata, som var helt på jordet).
Vis hele sitatet...
Du tok det opp som eit eksempel på program du meinte var problematisk. Det viser at mange nordmenn gjerne har fleire fordommer enn det vi liker å innrømme. Det er ein av styrkane i humor; det kan ta opp ting som får oss til å tenke - og le.

Det kan godt hende resultatet hadde vore det samme om du hadde benytta dresskledde kvite som delte ut tusenlapper. Men eg ser uansett ikkje problemet med innslaget. Om du føler at det forsøker å trakke på det norske så er det du som er litt vel tynnhuda.

Men igjen så svarer du ikkje spesielt godt. Kvifor var innslaget spesielt problematisk? Fordi det set fokus på fordommer på ein humoristisk måte?
Sitat av Carmex Vis innlegg
Men for all del, om du vil at andre skal tale din sak og fremstille deg som om du har nisselua så godt nedi barten som det lar seg gjøre, be my guest.
Vis hele sitatet...
Artig. Det der må vel falle pent og pynteleg inn under definisjonen av hersketeknikk, nærare bestemt forsøk på latterleggjering. Eit tips er at den teknikken fungerer definitivt best i verbale diskusjoner der ein ikkje kan lese ting om att. Skriftleg så tar den seg bare dårleg ut.
Sist endret av vidarlo; 4. april 2015 kl. 21:09.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Slikt som dette tullet: https://www.facebook.com/video.php?v...l_comments=373

Forekommer relativt ofte spør du meg.
Vis hele sitatet...

Jeg har hatt nordmenn stjele fra meg, mobbe meg for min bakgrunn og slått meg. Men jeg klarer å se bort ifra folks etnisitet og ser heller på handlingene til hver enkeltperson. Dette skjer både utlendinger og nordmenn, så det at du påstår at problemet er eksklusivt nordmenn, er idiotisk.

Men hvorfor og hvordan skal du tro på meg? Du uttaler deg på forhånd for alle i Norge som ikke er etniske norsk, fordi du ikke er det selv. Det er lettere å prate dritt om folk du ikke vet noe om.

Jeg anerkjenner at det skjer dumme ting med nordmenn, men også utlendinger. At du ikke gjør det, sier litt om ditt syn på det ukjente. Jeg kan ikke tale for deg, jeg er jo ikke blond og har blå øyne. Men jeg forventer at du ikke gjør det samme av lik grunn. Problemer finnes i alle samfunn uavhengig av etnisitet.

Er det samme som at en elektriker forteller en rørlegger om hvordan han skal gjøre jobben sin.
Sist endret av Nraw; 4. april 2015 kl. 23:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nraw Vis innlegg
Jeg har hatt nordmenn stjele fra meg, mobbe meg for min bakgrunn og slått meg. Men jeg klarer å se bort ifra folks etnisitet og ser heller på handlingene til hver enkeltperson. Dette skjer både utlendinger og nordmenn, så det at du påstår at problemet er eksklusivt nordmenn, er idiotisk.

Men hvorfor og hvordan skal du tro på meg? Du uttaler deg på forhånd for alle i Norge som ikke er etniske norsk, fordi du ikke er det selv. Det er lettere å prate dritt om folk du ikke vet noe om.

Jeg anerkjenner at det skjer dumme ting med nordmenn, men også utlendinger. At du ikke gjør det, sier litt om ditt syn på det ukjente. Jeg kan ikke tale for deg, jeg er jo ikke blond og har blå øyne. Men jeg forventer at du ikke gjør det samme av lik grunn. Problemer finnes i alle samfunn uavhengig av etnisitet.

Er det samme som at en elektriker forteller en rørlegger om hvordan han skal gjøre jobben sin.
Vis hele sitatet...
Hvorfor nevnte du ikke at du ble mobbet og slått i det første innlegget ditt?

Når du ramset opp "all dritten du var blitt utsatt for", så nevnte du aldri dette.
Hadde du glemt det?

Det er jo mye verre enn det du nevnte i første innlegget, som billettkontroll og jenter som var redd for å bli voldtatt.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Hvorfor nevnte du ikke at du ble mobbet og slått i det første innlegget ditt?

Når du ramset opp "all dritten du var blitt utsatt for", så nevnte du aldri dette.
Hadde du glemt det?

Det er jo mye verre enn det du nevnte i første innlegget, som billettkontroll og jenter som var redd for å bli voldtatt.
Vis hele sitatet...
Fordi jeg mener det er irrelevant. Jeg vil heller bli slått og mobbet til tider på skolen enn å bli frosset ut av samfunnet, det tærer på deg. Hadde jo blitt psykisk syk om folk hadde behandlet meg som en outsider. Men dette var ting som skjedde på skolen og det er forståelig, tviler på at noen av disse ville gjort noe slikt mot meg i dag, som voksne. Poenget er at det kunne vært hvem som helst, nordmenn, albanere, somaliere, pakistanere, polakker osv. så jeg følte ikke at det var nødvendig å bringe etnisitet i det.

Og flere ganger var det også bare mindre bemerkninger om hvorfor jeg ikke var lik alle andre (hvit hudfarge) og kunne blitt kalt ting som brunost osv. men det er bare nysgjerrighet, barn er barn. Det skjedde krangler og basketak her og der, men igjen, dette skjedde på skolen og det var ikke noe jeg ikke kunne takle.

Det som plager meg nå er at jeg har blitt voksen, men blir behandlet som dritt på en indirekte måte. Det er som om at jeg har en varselskilt hengende over hodet slik at folk skal være obs på meg.

Anyways, det var bare mine two cents på saken. Kriminelle har ingen identitet. Statistikk lyver ikke, men så viser ikke statistikk til hvorfor ting er som det er. Hvorfor foregår det mer shit i østkanten framfor vestkanten? Hvor er levestandarden høyere i vest kanten? Dette problemet er hovedsaklig for politikerne å løse.

Du har sikkert til nå fått meg det at jeg misliker klassifisering og generalisering av mennesker. Ting er ikke akkurat happiness and sunshine mellom diverse folkegrupper, men innerst inne ønsker nok vi alle det samme.
Sist endret av Nraw; 5. april 2015 kl. 00:50.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
(...)Så kom facebook og kommentartråder under nettaviser, og hver gang det var snakk om innvandrere, islam eller romfolk, la jeg merke til hvor stappa fullt kommentartrådene var med drøye utsagn. Er disse representative? Folk skriver så fiendtlig at man, fordi man gjerne vil tro det beste om folk, lurer på om de faktisk mener det, og om de faktisk hadde sagt det samme om de hadde sittet i samtale med en muslim eller en rom.
Vis hele sitatet...
Det er ikke representativt. Det jeg har merket meg er at folk blir mer forsiktige med å uttale seg jo mer makt og innflytelse man har. Det merker man spesielt godt på Stoltenberg og PR-røret hans. De skriver fiendtlig, ja, men jeg tror de har behov for å bli hørt eller bli svart til i et språk de forstår. Som du skriver noen avsnitt lengre frem er det et stort skille mellom "50-år-og-bor-i-mamma-sin-sokkelleilighet-rasist" og en "akademikerrasist" med mer eller mindre velbegrunnede argumenter for og mot relevante saker. Jeg tror nok det er litt som med nordlendingene og de jævla søringan som bare suger til seg råvarene fra nord og slår sammen kommuner og legger ned skoler (ikke direkte nei, men kom igjen...), men så bestiller dem fra Komplett som bare faen og ser på Karl Johan som Oslos Oxford Street.

Og man kjenner igjen noen fellestrekk. - De har gått "Livets harde skole" (eller sågar "Livets knallharde skole" - følger de Kunnskapsløftet?). De er ofte voksne eller godt voksne menn, men også kvinner, og disse kvinnene har cheesy bakgrunnsbilder med kloooke sitater eller bilde av et dyr. De skriver "dem" i subjektsform. Noen av mennene har kone fra Thailand eller Brasil, og søte unger som kanskje selv blir utsatt for rasisme en dag. De liker å bruke begrepet "politisk korrekte" som skjellsord mot de som med akademiske vendinger motargumenterer.
Vis hele sitatet...
Jeg tror rett og slett at dette er deres foreldre som har sagt det igjen i alle år(Svadaside med lite bakkekontakt, men les akkurat den teksten med et åpent sinn) fra de var små og de har lest aviser som vinkler det på samme måte.

Det er også en annen gruppe, om man deler inn grovt:
De som ikke har gått Livets harde skole, men har universitetsgrader, briller og minner om
han Charles Augustus Magnussen i Sherlock. Disse liker heller ikke "politisk korrekte",
men bruker mer intelligente argumenter når de diskuterer, og de kan mye politikk og historie.
De liker ikke feminister eller homofile, men mener kvinner og homofile skal ha like rettigheter
som heterofile menn, og tar ofte opp muslimers behandling av disse gruppene.
Vis hele sitatet...
Der har du meg! Minus homofile, universitetsgrad (begynner forhåpentligvis til høsten) og jeg bruker ikke briller. Min innstilling er at feminisme og likestilling har blitt to veldig forskjellige ting, men det er en annen histori...eh, tråd.
Det sagt, så vil jeg påstå at nordmenn jevnt over blir mindre rasistiske jo yngre menneskene man ser an er. Dessuten er de fleste nordmenn ikke offensivt rasistiske,
men velger heller bare å "holde kjeft, ignorere, overse og stenge ute sosialt sett", noe som er en del av vår folkeetableringshistorie. (Advarsel: skamløs promotering av egen tråd i strid med Janteloven).

Disse to gruppene, samt nutcasene som usjenert taler om hvit overlegenhet ("ekte" rasister),
de ser jo ut til å være veldig mange!
Vis hele sitatet...
Hvor får du dette fra? Virker det sånn i kommentarfeltene? Er det når du ser på Nyhetene om PEGIDA? Føler du det på deg?

Eller trekkes de simpelthen mot nyhetssaker som
handler om innvandring o.l. og skriver så neglene fliser seg, slik at det virker som om de er mange?
Vis hele sitatet...
Jeg tror de søker opp nyhetssaker for å bekrefte sine egne fordommer. Dessverre søker de aldri på ting som "Muslimer slår ring mot terror" eller sjekker opp andel av terrorismehendelser som er knyttet opp mot muslimer i forhold til hvor mange det finnes av dem.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det du også må tenke på er at kommentarfelt er satans avkom, det finnes ingen
samling av hat og provoserende meninger i større konsentrasjon enn disse stedene på nettet.
Kommentarfeltene er slike for en grunn: Provoser folk så mye at de ikke klarer å holde seg unna,
noen aviser tar medlemsavgifter for å la deg kommentere og tjener direkte penger på å ha idioter
hyle ut meningene sine i disse feltene. Andre får klikk/oppslag pga saken som blir kommentert på/likt via facebook som de så indirekte tjener penger på.

De er ikke representative for det Norske folket, langt der i fra.
Vis hele sitatet...
Dette vil jeg si meg delvis enig i, da norske medier har ført en ekstremistisk linje for moderasjon i kommentarfeltene. Men nå er det en gang sånn i norsk presseetikk at man skal beskytte idioter mot seg selv. Jeg er ikke helt keen på å ha navnet mitt liggende ute på nett som enkelte aviser krever. Men ja, avansert klikkhoring har blitt et fag.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Slikt som dette tullet: https://www.facebook.com/video.php?v...l_comments=373

Forekommer relativt ofte spør du meg.
Vis hele sitatet...
Skjer like ofte som dette. Ellers var innlegget til Duckie over meg her ganske utfyllende og oppsummerte hele tråden.
Sist endret av Nraw; 5. april 2015 kl. 03:25.
Sitat av Nraw Vis innlegg
Skjer like ofte som dette.
Vis hele sitatet...
I dommen så fremkommer det at dette ikke var ett rasistisk motivert angrep. Det finnes nok andre saker du kan vise til.
Sitat av caperno Vis innlegg
I dommen så fremkommer det at dette ikke var ett rasistisk motivert angrep. Det finnes nok andre saker du kan vise til.
Vis hele sitatet...
Kommer tydelig fram at dette var rasistisk motivert i artikkelen. Hva dommen var har lite å si ettersom at det norske rettsystemet er en spøk, men det er en annen sak. Men kan linke som ligger øverst på VG akkurat nå og som bare er tragisk å lese.

Om du var i retten, fordi siktede i saken hadde utsatt deg for blind vold og du hadde hatt både vitner og bevis i saken, men saken ble fortsatt henlagt for "manglende bevis"; hadde du funnet deg i det? Vi trenger ikke folk til å fortelle oss hva som er hva når svaret allerede ligger det foran øynene på deg.

På denne linken kan du lese om hvordan 2 av jentene i saken avga falsk forklaring, mens de andre 3 gutta ble pågrepet for bevisforspillelsesfare. Alle 5 fulgte han hele veien fra nabokommunen, hva slags andre motiver kan det være lurer nå jeg på.

Kunne dratt frem andre saker, men følte ikke for å lete, hadde den her liggende tilfeldigvis..
Sist endret av Nraw; 5. april 2015 kl. 10:35.
Sitat av Nraw Vis innlegg
Kommer tydelig fram at dette var rasistisk motivert i artikkelen. Hva dommen var har lite å si ettersom at det norske rettsystemet er en spøk, men det er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Fordi at den fornærmede hevder det så er dette ett rasistisk motivert angrep? Hva med naboene og andre vitner som hevdet at det var Kuteh som var den aggressive parten og at de aldri la merke til at det ble sagt noe rasistisk til han? Dommen sier altså at dette ikke var ett rasistisk motivert angrep, men dette er ikke godt nok for deg? Dette SKAL være rasisme, eller hva? Sannheten er at folk banker hverandre opp hele tiden, og dersom de som slåss har forskjellige hudfarger, så betyr ikke dette nødvendigvis at det er rasisme inne i bildet.

Om du var i retten, fordi siktede i saken hadde utsatt deg for blind vold og du hadde hatt både vitner og bevis i saken, men saken ble fortsatt henlagt for "manglende bevis"; hadde du funnet deg i det? Vi trenger ikke folk til å fortelle oss hva som er hva når svaret allerede ligger det foran øynene på deg
Vis hele sitatet...
Funnet meg i det? Hva mer kan man gjøre etter at ankemuligheter er brukt opp?
Sist endret av caperno; 5. april 2015 kl. 10:41.
Nraw, er du brun eller svart? Og hvor mange år har du bodd i Norge?
Det er faktisk gjort målinger på dette. Nordmenn er blant verdens minst rasistiske.

Prosentandel av folk som svarte "av en annen rase" da de ble spurt om å velge menneskegrupper som de ikke vil ha som nabo.

Daily mail har laget en egen vinklet versjon basert på en artikkel fra Washington post og denne reporteren har kommet frem til dette basert på følgende.

To svenske økonomer som prøver å finne ut om økonomisk frihet gjør folk mer eller mindre rasistiske, de bestemte seg for å bruke World Values Survey og søke seg frem til svaret.
Ut fra flere dusin spørsmål i undersøkelser som World Values gir, så velger svenskene ett som de mener kan gi en ganske god indikator på toleransenivået folk har mot andre raser.

De sendte så ut spørsmålet de hadde valgt til respondenter i over 80 land: Identifiser de type mennesker du ikke vil ha som nabo.

Ut ifra disse respondentene så svarte noen fra en liste, de som gjorde det og valgte alternativet "Mennesker fra en annen rase".

Men.. uheldigvis så inkluderte ikke svenske dette i den endelige slutt rapporten sin til World Values Servey. Washington post reporteren har laget kartet selv.

So I went back to the source, compiled the original data and mapped it out on the infographic above. In the bluer countries, fewer people said they would not want neighbors of a different race; in red countries, more people did.
Vis hele sitatet...
Nesten litt komisk, hvordan blir dette trykket opp uten å bli sjekket?
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Ut ifra disse respondentene så svarte noen fra en liste, de som gjorde det og valgte alternativet "Mennesker fra en annen rase".
Men.. uheldigvis så inkluderte ikke svenske dette i den endelige slutt rapporten sin til World Values Servey. Washington post reporteren har laget kartet selv.
Nesten litt komisk, hvordan blir dette trykket opp uten å bli sjekket?
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at vi er verdens mest rasistiske? Vet du at det tviler jeg på.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Prosentandel av folk som svarte "av en annen rase" da de ble spurt om å velge menneskegrupper som de ikke vil ha som nabo.

Daily mail har laget en egen vinklet versjon basert på en artikkel fra Washington post og denne reporteren har kommet frem til dette basert på følgende.

De sendte så ut spørsmålet de hadde valgt til respondenter i over 80 land: Identifiser de type mennesker du ikke vil ha som nabo.

Ut ifra disse respondentene så svarte noen fra en liste, de som gjorde det og valgte alternativet "Mennesker fra en annen rase".
Vis hele sitatet...
Prøver du å si at dette var en "enkel" spørreundersøkelse og at man trenger en mer omfattende en som tar hensyn til andre faktorer? Det er godt mulig, men jeg syntes nå at personer som ikke ønsker å bo i samme område som mennesker fra en annen rase, fremstår som rimelig rasistiske. Enkle mennesker, enkle svar?
Sitat av caperno Vis innlegg
Prøver du å si at dette var en "enkel" spørreundersøkelse og at man trenger en mer omfattende en som tar hensyn til andre faktorer? Det er godt mulig, men jeg syntes nå at personer som ikke ønsker å bo i samme område som mennesker fra en annen rase, fremstår som rimelig rasistiske. Enkle mennesker, enkle svar?
Vis hele sitatet...

Hvem vet hvem som har blitt spurt. Om man hadde gjennomført en slik undersøkelse i Oslo øst så gir jo ikke det noe som helst svar. I og med at 50% eller mer av de som bor der er folk med ulike raser. Derfor sier jo ikke det noe om at for eksempel etnisk norske er rasister. Det kan like gjerne være pakistanere.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Hvem vet hvem som har blitt spurt. Om man hadde gjennomført en slik undersøkelse i Oslo øst så gir jo ikke det noe som helst svar. I og med at 50% eller mer av de som bor der er folk med ulike raser. Derfor sier jo ikke det noe om at for eksempel etnisk norske er rasister. Det kan like gjerne være pakistanere.
Vis hele sitatet...
Det er vel flere etnisk norske enn personer med annen nasjonalitet på oslo øst ?
De har vel ikke gått rundt på oslo øst og intervjuet pakistanere heller?*

Men jeg var ikke interessert i å starte en diskusjon rundt hvilket land som er mest rasistiske, men heller vise at det ikke ligger så dårlig an med Norge. En slik undersøkelse gir kanskje ikke den hele og fulle sannheten, men den gir ett lite bilde av situasjonen.

*Nå er det godt mulig at datagrunnlaget de har brukt ikke er så konkret, og da kan det jo slå veldig feil ut. Jeg får ikke sjekket datagrunnlaget. Man må betale for å se studien.
Sist endret av caperno; 5. april 2015 kl. 15:23.
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er vel flere etnisk norske enn personer med annen nasjonalitet på oslo øst ?
De har vel ikke gått rundt på oslo øst og intervjuet pakistanere heller?*

Men jeg var ikke interessert i å starte en diskusjon rundt hvilket land som er mest rasistiske, men heller vise at det ikke ligger så dårlig an med Norge. En slik undersøkelse gir kanskje ikke den hele og fulle sannheten, men den gir ett lite bilde av situasjonen.

*Nå er det godt mulig at datagrunnlaget de har brukt ikke er så konkret, og da kan det jo slå veldig feil ut. Jeg får ikke sjekket datagrunnlaget. Man må betale for å se studien.
Vis hele sitatet...
Men så har vi jo forsovet konkludert med det ikke akkurat er rasisme som er utbredt i Norge, heller diskriminering i form av fordommer og stereotypier. Det der er praktisk talt umulig å finne tall på ettersom jeg tviler på at noen ville ha innrømmet skepsis imot folk med utenlandsk bakgrunn.

Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Nraw, er du brun eller svart? Og hvor mange år har du bodd i Norge?
Vis hele sitatet...
Brun eller svart? Haha, finnes nok ingen som er helt svart her i verden, men ville nok vært brun i dine øyne, ja.

Født og oppvokst her. Men må nok si at jeg er litt spent på hva du prøver å komme fram til her.
Sist endret av Nraw; 5. april 2015 kl. 16:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Brun eller svart?
Vis hele sitatet...
Nei, ingen som er helt svart. Men finnes ingen helt gule heller. Jeg går ut i fra at prblmvksn mener nigerianske og andre meget mørkhudede er svarte, mens litt lysere svarte mennesker er brune. Jeg vet ikke om du har lest Knoll og Tott men når Negerkongen kommer så er det ikke godt å si hva tegnerne tenkte. Noen av disse tegningene tror jeg er innprentet i disse FB-kommentarfelt-rasistene TS tar opp og de er hva jeg tror prblmvksn kaller svarte.
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er faktisk gjort målinger på dette. Nordmenn er blant verdens minst rasistiske.

Vis hele sitatet...
At nordmenn neppe er verdens mest rasistiske folkeslag er rimelig sikkert, men helt ærlig så tar jeg denne undersøkelsen der med en STOR klype salt og og rynker veldig på nesa.


For pokker da - i Japan har man jo gaijin-konseptet, noe tilsvarende i Sør-Korea. Mange hvite og vestlige trives ikke i Japan, etter å ha bodd der en stund, ..når man har kommet over og forstått litt av japanernes og koreaneres kulturelt pålagte (ytre) høflighet. Nordkoreanere har jeg hørt er morsomt nok mindre rasistiske. Kinesere kan også være temmelig rasistiske, men ikke på samme vis og så systematisk som i Japan. Ikke glem også tibetanere og andre som lever under kinesisk undertrykkelse.

Russere og div andre østeuropeere er jo også fryktelig rasistiske (ha i minne nazibevegelsen i Russland), men ut fra dette kartet fremstår østeuropeere som englebarn. Greit nok, Russland er nokså multietnisk, men resten av østeuropa er så homogent og mono-etnisk som man kan få det. Tenk bare på Polen, Ungarn, Kroatia..., én religion, for étt folk, med étt språk, og én kultur, med én historie.

Videre, Afrika og Midtøsten. Greit nok, de rike gulfstatene er viden kjent som sterkt diskriminerende mot innflyttere (ikke vestlige), m-e-n mange av landene i nordre Midtøsten er / eller var veldig multietniske og det var få etniske/sekteriske konflikter i det hele tatt i området inntil denne nylige politiske uroen. Fargen for Sør-Afrika sin del er fullstendig latterlig (for alle som vet litt om landet..), og mitt inntrykk er at nigerianere flest er temmelig tolerante, etiopiere likeså så der er fargen riktig.


Bottom line; er undersøkelsen gjort av en amerikaner/brite med litt lite og litt "vridde" verdenskunnskaper?
Sist endret av aeon_illuminate; 5. april 2015 kl. 18:03.
Sitat av Nraw Vis innlegg
Brun eller svart? Haha, finnes nok ingen som er helt svart her i verden, men ville nok vært brun i dine øyne, ja.

Født og oppvokst her. Men må nok si at jeg er litt spent på hva du prøver å komme fram til her.
Vis hele sitatet...
Vel, du skriver jo selv "hvit hudfarge", og det er ingen som er helt hvite heller. Du skjønner godt hva jeg mener, så ikke gjør deg selv dummere enn du er. Med svarte mener jeg negere fra Afrika, med brune mener jeg folk fra midtøsten.

Dessuten synes jeg det er interessant at du definerer deg selv som "utlending" på lik linje med en turist som kom hit i går.

Folk flest bryr seg nok null og niks om rase og hvilken farge man har på huden. Det som betyr noe er hvilke holdninger, tradisjoner og kultur man drar med seg inn i landet vårt.
Sist endret av Prblmvksn; 5. april 2015 kl. 19:49.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Vel, du skriver jo selv "hvit hudfarge", og det er ingen som er helt hvite heller. Du skjønner godt hva jeg mener, så ikke gjør deg selv dummere enn du er. Med svarte mener jeg negere fra Afrika, med brune mener jeg folk fra midtøsten.

Dessuten synes jeg det er interessant at du definerer deg selv som "utlending" på lik linje med en turist som kom hit i går.

Folk flest bryr seg nok null og niks om rase og hvilken farge man har på huden. Det som betyr noe er hvilke holdninger, tradisjoner og kultur man drar med seg inn i landet vårt.
Vis hele sitatet...
Kan dessverre ikke huske at jeg har skrevet hvit hudfarge noen sted, men brukt etnisk norsk og nordmenn mye... ellers så syns jeg at setningen din hadde funket fint uten å putte inn neger. Men ja, du sier folk flest ikke bryr seg om rase og hudfarge osv, men så spør du meg om jeg er svart og hvor lenge jeg har oppholdt meg i landet?

Ja, jeg er utlending og jeg forstår godt at du ikke skjønner bæret når du tenker som en trangsynt person. Så klart forstår du ikke, du er jo ikke utlending, ellers ville du aldri sagt noe så idiotisk. Du vil aldri forstå, det er derfor jeg prøver å forklare hvordan det er å ikke være etnisk norsk i Norge. Det er faen meg ikke en dans på roser, men sier ikke at det er helvete heller. Til tider blir det bare litt ille.

Hadde du forsøkt å lese hva jeg har skrevet i denne tråden, hadde du allerede skjønt at jeg er mørkhudet, siden jeg skrevet det.

Og jo, folk bryr seg til en viss grad. Eller hadde ikke denne tråden eksistert/vært nødvendig. Er lett å prate om noe man ikke må leve med selv.

Sitat av Duckie Vis innlegg
Nei, ingen som er helt svart. Men finnes ingen helt gule heller. Jeg går ut i fra at prblmvksn mener nigerianske og andre meget mørkhudede er svarte, mens litt lysere svarte mennesker er brune. Jeg vet ikke om du har lest Knoll og Tott men når Negerkongen kommer så er det ikke godt å si hva tegnerne tenkte. Noen av disse tegningene tror jeg er innprentet i disse FB-kommentarfelt-rasistene TS tar opp og de er hva jeg tror prblmvksn kaller svarte.
Vis hele sitatet...
Tenkte det samme, men tydeligvis klassifiserer han alle afrikanere som svarte. Tydelig skille mellom øst og vest Afrika når det kommer til hudfarge ja. Ikke bare folk fra midøsten og vest-asia er brune.
Sist endret av Nraw; 5. april 2015 kl. 21:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Nå skal det også nevnes at i Norge har "neger" tradisjonelt sett ikke vært et negativt ladet ord, men et nøytralt og beskrivende ord som, etter min oppfatning, har blitt mer negativt ladet jo flere muslimer som har flyttet hit. Men om dy syns nordmenn er kalde, er det nok mer enn innesluttet rasisme i bildet, for det er ikke bare svarte som føler det sånn.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Nå skal det også nevnes at i Norge har "neger" tradisjonelt sett ikke vært et negativt ladet ord, men et nøytralt og beskrivende ord som, etter min oppfatning, har blitt mer negativt ladet jo flere muslimer som har flyttet hit. Men om dy syns nordmenn er kalde, er det nok mer enn innesluttet rasisme i bildet, for det er ikke bare svarte som føler det sånn.
Vis hele sitatet...
Når jeg ser og hører det ordet ("neger"), får jeg straks ubehagelige assosiasjoner, og min erfaring er at folk som bruker det, og i hvert fall de som krangler om at det ikke er noe ille med det overhodet, ikke er folk som forstår hvor ladet det ordet er.

Det er nok ikke bare innvandring fra fjerne strøk som gjør at ordet er omdiskutert det siste tiåret, men kanskje generell utvikling og stadig språkdebatt. Klart, noe utløser ofte initiativ til slike debatter, og det kan hende det fikk fart på sakene at Norge ble mer multikulti.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
I utgangspunktet var neger-ordet like ladet som å si mørkhudet av ukjent opphav. Men satt opp mot fremmedfrykten til Gammel-Norge. Det som er litt greit er at enkelte steder skiller de mellom ordene "negro" som er et til dels OK, men gammeldags ord som er avleggs i papiravisers beskrivelser av gjerningsmenn (for det er jo disse disse rasistene det snakkes om holder tett til sitt bryst) og "nigger" som i bunn og grunn er det samme som når Oslo-rasistene sier "Åh, jævla neger, dra tilbake til apeflokken din".

Det sagt er det beste rådet jeg noen gang har hørt angående rasisme dette.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Nå skal det også nevnes at i Norge har "neger" tradisjonelt sett ikke vært et negativt ladet ord, men et nøytralt og beskrivende ord som, etter min oppfatning, har blitt mer negativt ladet jo flere muslimer som har flyttet hit. Men om dy syns nordmenn er kalde, er det nok mer enn innesluttet rasisme i bildet, for det er ikke bare svarte som føler det sånn.
Vis hele sitatet...
Vell, blir feil å påstå at neger ikke er et negativt ladet ord i dag. Kanskje ikke for bare noen tiår siden eller for de eldre i dag, men ellers er det ikke vanlig å gå rundt å si neger, nei. Aldri påstått at nordmenn er kalde, så den der kan du bare glemme.

For eksempel potet brukes til å referere til nordmenn og kan være både positivt og negativt ment. Hva enn det var før har lite å si, i dag sees det på som skjellsord. Men det er klar forskjell om bestemor så en neger nedi gata der hun bor enn at Per og gjengen så noen jævla negere i kjøpesenteret.

Det har mye å si hvordan du sier ordene, om du legger trykk på det, kroppsspråk osv. Men når de fleste assosierer neger og potet med noe negativt, mener jeg at de som kan og vet at folk blir utilpass, ikke bruker det ordet rundt dem. Jeg kan kalle deg for en forpult dumskalle og mene noe positivt eller som et ord du bruker rundt gutta, men det betyr ikke at du oppfatter deg slik jeg mente du skulle. Hvorfor si neger når du kan si svart, mørkhudet, afrikaner, you name it.

Du kan godt si og mene hva du vil, men ikke forvent at den personen skal ta det som et ellers nøytralt/positivt ord.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Nraw Vis innlegg
Vell, blir feil å påstå at neger ikke er et negativt ladet ord i dag. Kanskje ikke for bare noen tiår siden eller for de eldre i dag, men ellers er det ikke vanlig å gå rundt å si neger, nei. Aldri påstått at nordmenn er kalde, så den der kan du bare glemme.
Vis hele sitatet...
Nei, det har jeg ikke påstått at du har påstått, men jeg vil påstå at min påstand om at nordmenn generelt er kalde for en dårlig skjult sannhet. Vel, det er ikke direkte uvanlig å bruke det ordet for eksempel i Steigen.

For eksempel potet brukes til å referere til nordmenn og kan være både positivt og negativt ment. Hva enn det var før har lite å si, i dag sees det på som skjellsord. Men det er klar forskjell om bestemor så en neger nedi gata der hun bor enn at Per og gjengen så noen jævla negere i kjøpesenteret.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg forfattet meg utydelig tidligere for det var jo akkurat dette jeg sa? Bortsett fra at neger er byttet ut mot potet. Selv liker jeg bedre å kalle dem for kjeks.

Det har mye å si hvordan du sier ordene, om du legger trykk på det, kroppsspråk osv.
Vis hele sitatet...
Og der har vi bestemor og Per!

Men når de fleste assosierer neger og potet med noe negativt, mener jeg at de som kan og vet at folk blir utilpass, ikke bruker det ordet rundt dem.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig.

Jeg kan kalle deg for en forpult dumskalle og mene noe positivt eller som et ord du bruker rundt gutta, men det betyr ikke at du oppfatter deg slik jeg mente du skulle. Hvorfor si neger når du kan si svart, mørkhudet, afrikaner, you name it.
Vis hele sitatet...
For å svare på spørsmålet ditt skilles det ikke stort mellom de ordene her i utkant-Norge selv om det har blitt mindre av akkurat neger-ordet. Selv bruker jeg sjeldent å uttrykke rase eller hudfarge når jeg presenterer folk for vennene mine, det ville vært "gubbsk".

Du kan godt si og mene hva du vil,
Vis hele sitatet...
Det er det som er flott med Norge, ytringsfriheten vår.

men ikke forvent at den personen skal ta det som et ellers nøytralt/positivt ord.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tilpasser hva jeg sier til de jeg prater med avhengig av hvor godt vi kjenner hverandre. Det er derfor jeg liker å diskutere ting som dette over internett for da får man ofte sagt hva man vil, man kan lese hva den andre parten sa igjen og igjen og man kan svare på hver eneste lille bit. Diskusjoner som dette IRL har en lei tendens til å spore av i "LOL, er du rasist???!!1"? xD". Jeg liker bedre å svare bit for bit enn å gi en oppsummering for det er mye informasjon som går tapt i "løssnakk".

På den annen side vil jeg bare bringe frem det jeg sa om at nordmenn stort sett blir mindre rasistiske av seg jo yngre alderen er. Det jeg også synes er fint med yngre svarte som er muslimer er at de tar litt lettere på den religionen sin enn de ortodokse gamle mennene og tilpasser den eller gir avkall på den. Det mener jeg er ganske key hvis du virkelig vil gå inn for å integreres ordentlig. For om du er religiøs som ung i Norge, spesielt kristen får du et sosialt skille. Det virker som det er mer aksept for islam enn kristendommen, for ingen vil jo være rasistiske. Men det regner jeg med vi har en annen tråd for

Jeg håper jeg var sånn nogenlunde nøytral nå, det kan virke litt kritisk det jeg skriver, men personlig har jeg ikke hatt noe problem med hverken svarte, muslimer eller kristne IRL og jeg og "broren" min (som er fra Filippinene) kaller hverandre så stygge rasistiske ting som vi bare klarer å finne på, men som du sa selv: gjengen eller bestemor.

Lagt til:
Moslåtten sier også dette om bruken av ordet "neger" i Norge og jeg stiller meg på samme linje, noe jeg grovt sett mener de fleste av oss i tråden gjør når jeg leser over.
Sist endret av Duckie; 5. april 2015 kl. 23:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Nei, det har jeg ikke påstått at du har påstått, men jeg vil påstå at min påstand om at nordmenn generelt er kalde for en dårlig skjult sannhet. Vel, det er ikke direkte uvanlig å bruke det ordet for eksempel i Steigen.


Jeg tror jeg forfattet meg utydelig tidligere for det var jo akkurat dette jeg sa? Bortsett fra at neger er byttet ut mot potet. Selv liker jeg bedre å kalle dem for kjeks.


Og der har vi bestemor og Per!


Selvfølgelig.


For å svare på spørsmålet ditt skilles det ikke stort mellom de ordene her i utkant-Norge selv om det har blitt mindre av akkurat neger-ordet. Selv bruker jeg sjeldent å uttrykke rase eller hudfarge når jeg presenterer folk for vennene mine, det ville vært "gubbsk".


Det er det som er flott med Norge, ytringsfriheten vår.


Nei, jeg tilpasser hva jeg sier til de jeg prater med avhengig av hvor godt vi kjenner hverandre. Det er derfor jeg liker å diskutere ting som dette over internett for da får man ofte sagt hva man vil, man kan lese hva den andre parten sa igjen og igjen og man kan svare på hver eneste lille bit. Diskusjoner som dette IRL har en lei tendens til å spore av i "LOL, er du rasist???!!1"? xD". Jeg liker bedre å svare bit for bit enn å gi en oppsummering for det er mye informasjon som går tapt i "løssnakk".

På den annen side vil jeg bare bringe frem det jeg sa om at nordmenn stort sett blir mindre rasistiske av seg jo yngre alderen er. Det jeg også synes er fint med yngre svarte som er muslimer er at de tar litt lettere på den religionen sin enn de ortodokse gamle mennene og tilpasser den eller gir avkall på den. Det mener jeg er ganske key hvis du virkelig vil gå inn for å integreres ordentlig. For om du er religiøs som ung i Norge, spesielt kristen får du et sosialt skille. Det virker som det er mer aksept for islam enn kristendommen, for ingen vil jo være rasistiske. Men det regner jeg med vi har en annen tråd for

Jeg håper jeg var sånn nogenlunde nøytral nå, det kan virke litt kritisk det jeg skriver, men personlig har jeg ikke hatt noe problem med hverken svarte, muslimer eller kristne IRL og jeg og "broren" min (som er fra Filippinene) kaller hverandre så stygge rasistiske ting som vi bare klarer å finne på, men som du sa selv: gjengen eller bestemor.
Vis hele sitatet...
Haha, er helt enig i hva du sier her, haha
Pleier å spøke med gutta selv hele tia, men da de kaller meg neger så vet jeg at de innerst inne ikke mener det, hensikten er ikke å være frekk/såre meg. Så jeg bryr meg ellers lite, enten så bare fucker du når du sier det eller så er du nærmest rasist og virkelig mener det. Slike stunder blir jeg bare jævlig irritert. Men det er ganske uvanlig å ellers leser ordet neger og jeg kan umulig ane hva personen mener med det. Jeg tok det han skrev negativt, fordi jeg føler han ga meg et litt fiendtlig svar.

Er vanskelig å holde seg seriøs og saklig, så jeg misliker å diskutere over nett. Er egentlig ingen som "vinner" og spesielt denne problemstillingen har ingen direkte svar og statistikk og fakta hjelper lite om det ikke er kausalitet.

Forresten, så er det veldig sjeldent jeg formulerer meg slik som i denne tråden. Om det ikke var slik at folk måtte skrive på så godt norsk og som mulig for å bli tatt seriøs, hadde jeg vært rett på sak for lenge siden.

Også det med religion og kultur er vanskelig. Hvordan beholde dine foreldres og forfedres kultur samtidig som at du oppfører deg som en hvilket som helst annen nordmann funker ikke. For mange er det identitet. For de fleste barn med foreldre med innvandrerbakgrunn er det som å leve et dobbelt liv. Noen gir avkall på identiteten sin idet de entrer Norge, mens andre prøver å passe på at barna deres husker hvor de kommer fra. Når de gjør dette, kan det lett overdrives.

Men takk for meg, har nesten ikke mer å bidra med.
Sitat av Nraw Vis innlegg
Kan dessverre ikke huske at jeg har skrevet hvit hudfarge noen sted.
Det er faen meg ikke en dans på roser, men sier ikke at det er helvete heller. Til tider blir det bare litt ille.
Vis hele sitatet...
Det som er så flott med et slikt forum er at du slipper å huske på ting selv, du kan bare se tilbake på tidligere poster hvor du skrev "hvit hudfarge".

Slutt å syt å ta deg sammen. På samtlige arbeidsplasser jeg har jobbet har det vært både "hvite", "svarte", "gule" og "brune" mennesker. Overalt ser man folk med andre hudfarger som har jobb.

Det at du ikke klarer å fikse deg jobb tror jeg i bunn og grunn bunner ut i at du ikke er skikket nok til å fikse deg en jobb.

Det at du har en annen farge på huden din gjør deg ikke til utlending. Men så lenge du klassifiserer deg om en utlending er du dømt til å feile.

De største rasistene er nok våre nye landsmenn. Bare ta pakistanerne som eksempel. Hvor mange pakistanere ser du gifte seg med etnisk norske? selv blant folk som er vokst opp her så er 9 av 10 sammen med sine egne. Ofte grunnet stort press fra familie.

Lykke til.

Sitat av Nraw Vis innlegg
Pleier å spøke med gutta selv hele tia, men da de kaller meg neger så vet jeg at de innerst inne ikke mener det

Også det med religion og kultur er vanskelig. Hvordan beholde dine foreldres og forfedres kultur samtidig som at du oppfører deg som en hvilket som helst annen nordmann funker ikke. For mange er det identitet. For de fleste barn med foreldre med innvandrerbakgrunn er det som å leve et dobbelt liv. Noen gir avkall på identiteten sin idet de entrer Norge, mens andre prøver å passe på at barna deres husker hvor de kommer fra. Når de gjør dette, kan det lett overdrives.

Men takk for meg, har nesten ikke mer å bidra med.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på din identitet og dine foreldres identitet. Man skaper sin egen identitet.

Og flere ganger var det også bare mindre bemerkninger om hvorfor jeg ikke var lik alle andre (hvit hudfarge) og kunne blitt kalt ting som brunost osv
Vis hele sitatet...
Haha, cry me a river.. Big fucking deal. Vi etniske nordmenn har blitt kalt "poteter" og annet av innvandrere i alle år, who cares.
Sist endret av Prblmvksn; 6. april 2015 kl. 00:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Det som er så flott med et slikt forum er at du slipper å huske på ting selv, du kan bare se tilbake på tidligere poster hvor du skrev "hvit hudfarge".

Slutt å syt å ta deg sammen. På samtlige arbeidsplasser jeg har jobbet har det vært både "hvite", "svarte", "gule" og "brune" mennesker. Overalt ser man folk med andre hudfarger som har jobb.

Det at du ikke klarer å fikse deg jobb tror jeg i bunn og grunn bunner ut i at du ikke er skikket nok til å fikse deg en jobb.

Det at du har en annen farge på huden din gjør deg ikke til utlending. Men så lenge du klassifiserer deg om en utlending er du dømt til å feile.

De største rasistene er nok våre nye landsmenn. Bare ta pakistanerne som eksempel. Hvor mange pakistanere ser du gifte seg med etnisk norske? selv blant folk som er vokst opp her så er 9 av 10 sammen med sine egne. Ofte grunnet stort press fra familie.

Lykke til.



Det er forskjell på din identitet og dine foreldres identitet. Man skaper sin egen identitet.



Haha, cry me a river.. Big fucking deal. Vi etniske nordmenn har blitt kalt "poteter" og annet av innvandrere i alle år, who cares.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er ikke skikket til å få meg en jobb, fordi jeg bare sitter og syter og en kar på nettet vet alt om livet mitt . Ja, jeg er dømt til å feile, jeg er nok bare en ubetydelig neger. Ja, de største rasistene er uten tvil våre nye landsmenn. Ja, pakistanere er rasister, fordi de ikke gifter seg med nordmenn, men kan umulig funke begge veier. Ja, folk med utenlandsk bakgrunn er alltid med sine egne. Ja, du skaper din egen identitet, familie har null påvirkning på livet ditt og er ikke med på å forme deg som et menneske.

Må nok gi den en applaus. Fant ut hvorfor du spurte om hudfargen min og hvor lenge jeg hadde "oppholdt" meg i landet. Fortsett å skrive om ting du umulig kan ha kunnskap om. Det gir nok egoet ditt et boost
Sist endret av Nraw; 6. april 2015 kl. 01:53.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg

De største rasistene er nok våre nye landsmenn. Bare ta pakistanerne som eksempel. Hvor mange pakistanere ser du gifte seg med etnisk norske? selv blant folk som er vokst opp her så er 9 av 10 sammen med sine egne. Ofte grunnet stort press fra familie.

Lykke til.



Det er forskjell på din identitet og dine foreldres identitet. Man skaper sin egen identitet.
Vis hele sitatet...
Problemvoksen, det at pakistanere gifter seg med pakistanere er langt mer sammensatt enn at de skulle være rasister, og om du trenger forklaring på det, så er det ganske utrolig.
Sitat av Nraw Vis innlegg
Ja, jeg er ikke skikket til å få meg en jobb, fordi jeg bare sitter og syter og en kar på nettet vet alt om livet mitt . Ja, jeg er dømt til å feile, jeg er nok bare en ubetydelig neger. Ja, de største rasistene er uten tvil våre nye landsmenn. Ja, pakistanere er rasister, fordi de ikke gifter seg med nordmenn, men kan umulig funke begge veier. Ja, folk med utenlandsk bakgrunn er alltid med sine egne. Ja, du skaper din egen identitet, familie har null påvirkning på livet ditt og er ikke med på å forme deg som et menneske.

Må nok gi den en applaus. Fant ut hvorfor du spurte om hudfargen min og hvor lenge jeg hadde "oppholdt" meg i landet. Fortsett å skrive om ting du umulig kan ha kunnskap om. Det gir nok egoet ditt et boost
Vis hele sitatet...
Ja, så lenge du ser på deg selv som en "utlending" når du er født og oppvokst her så vil du for alltid være en sosial taper i samfunnet.

En etnisk norsk med foreldre fra Tromsø født og oppvokst i Oslo ser ikke på seg selv som nordlending. Han sier foreldrene er fra Nord-Norge, men ikke han selv.

Men men, for all del. Spill offerrollen du, og for alltid bli dømt til å være nederst på rangstigen.

Jeg skjønner godt at du ikke får jobb. Jeg ville heller aldri ansatt utlendinger til en jobb her i Norge. Folk med foreldre fra andre land, jada. Men utlendinger, nei.
Sist endret av Prblmvksn; 6. april 2015 kl. 02:04.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Ja, så lenge du ser på deg selv som en "utlending" når du er født og oppvokst her så vil du for alltid være en sosial taper i samfunnet.

En etnisk norsk med foreldre fra Tromsø født og oppvokst i Oslo ser ikke på seg selv som nordlending. Han sier foreldrene er fra Nord-Norge, men ikke han selv.

Men men, for all del. Spill offerrollen du, og for alltid bli dømt til å være nederst på rangstigen.
Vis hele sitatet...
Du brukte et jævlig dårlig eksempel, men for all del, fortsett. Du kan umulig sammenligne det der med å ikke ha norsk blod i seg i det hele tatt. Og hvordan våger du egentlig, å prate om hvordan utlendinger har det? Eier du ikke skam? Ble du ikke oppdratt bedre? Ikke vet jeg.

Ja, så klart jeg ser på meg som utlending når jeg aldri blir referert som norsk eller nordmann. Egentlig er jeg ingen av delene, fordi jeg ikke føler meg bare norsk eller bare utlending, men referer meg selv som utlending slik at det er enklere for lesere her å forstå at jeg ikke er etnisk norsk uten å røpe alt om hvem jeg er og hvor jeg kommer ifra.

Det er ikke mulig å spille på offerrollen, den blir du dessverre gitt. At du sier at jeg gjør det sier bare hvor lite du vet om meg som person.Klarer du ikke å innse at diskriminering faktisk skjer, sier det bare hvor trangsynt du er.

Anbefaler deg å lese denne, men tviler på at du gidder.
Sist endret av Nraw; 6. april 2015 kl. 02:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Ja, så lenge du ser på deg selv som en "utlending" når du er født og oppvokst her så vil du for alltid være en sosial taper i samfunnet.

En etnisk norsk med foreldre fra Tromsø født og oppvokst i Oslo ser ikke på seg selv som nordlending. Han sier foreldrene er fra Nord-Norge, men ikke han selv.

Men men, for all del. Spill offerrollen du, og for alltid bli dømt til å være nederst på rangstigen.

Jeg skjønner godt at du ikke får jobb. Jeg ville heller aldri ansatt utlendinger til en jobb her i Norge. Folk med foreldre fra andre land, jada. Men utlendinger, nei.
Vis hele sitatet...
Uh.

Du generaliserer ekstremt grovt i innlegget ditt. Du taler for alle nordlendinger - og du har neppe rett. Eg kjenner minst ei neve eksempel som tilseier at generaliseringa di er gal.

Viare så er ikkje det ei offerrolle kva ein identifiserer seg med. Det er ein del av identiteten til ein person, og bør få vere opp til den personen å avgjere. Det er ikkje noko du har definisjonsrett over.

Identiteten til nokon bør heller ikkje vere eit kriterie for jobb. Kriteriet bør vere om vedkommande kan utføre jobben på ein god måte. Eg kjenner mange ingeniører som identifiserer seg som alt anna enn norske, som gjer ein utmerka jobb for norske arbeidsgjevarar.

Så du prøver deg på grove generaliseringer og kjipe hersketeknikker. Eg håpar verkeleg du ikkje har arbeidsgjevaransvar for folk. For ja; det er du som ikler han offerrolla.
Sist endret av vidarlo; 6. april 2015 kl. 02:10.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
En adoptert person har heller ikke "norsk" blod, er denne personen også en "utlending"? Du misforstår hele begrepet utlending, innvandrer og "person med utenlands bakgrunn".

Og du har helt rett, jeg gidder ikke lese den siste lenken din.
Vis hele sitatet...
For meg er en utlending en som for eksempel flytter hit etter å ha bodd i et annet land en stund først; og at dette landet er foreldrenes opphavsland. Så utlendingen snakker enten norsk med aksent eller kommuniserer på andre språk i jobb-og studiesammenheng. Der er jeg enig med deg; så i teorien er en svenske mer utlending enn en som er født her, men har kamerunske foreldre.

En adoptivunge fra Kina, India, Korea, Romania , osv., er norsk, men ikke etnisk norsk. Derimot kulturelt sett mer oppvokst med en del tradisjonelt norske normer og greier enn en som bor under samme tak med folk fra en annen kultur.

"Bjørnar Eide" som kom som adoptivunge fra Afrika og vokste opp i ei bygd på vestlandet, med bred dialekt og ingenting annet enn det fysisk ytre som er fra Afrika, vil likevel ikke bli sett på som like norsk, og i alle fall ikke mer norsk, enn diplomatungen Wilhelmina Alexandra som har norske foreldre og bare er i Norge noen uker i året. Tror jeg.

Det er mye som i teorien burde være slik at man kaller en norskpakistaner født i Norge med norsk pass bare en nordmann, men slik er det ikke. Noen sier nordmann med pakistansk opphav. Klart at det kanskje ser litt annerledes ut hos den familien enn hos familien til det oppdiktede adoptivbarnet på vestlandet, men det er etterhvert blitt vanskelig å definere hva som er norsk kultur. Bare i samme bygd er det rimelig forskjell på husene og familiene, oppdragelse, matvaner og verdiene til de ulike.

At det er vanlig sjargong i hvert fall på østkanten av Oslo å skille mellom utlending og norsk etter hva slags (etnisk og kulturelt) opphav familiene har, er egentlig en feil, og kanskje en litt dum feil siden det skaper et skille. Men det er også, som så mange andre ord vi benytter, en forenkling som har en funksjonell virkning.

Jeg tror heller ikke at en norskpakistaner vil insistere på å bli kalt nordmann med mindre personen føler at andre har akseptert ham/henne som det.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
eg skjønner godt at du ikke får jobb. Jeg ville heller aldri ansatt utlendinger til en jobb her i Norge. Folk med foreldre fra andre land, jada. Men utlendinger, nei.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke det? Etter det jeg har sett av utlendinger og dems arbeidsmoral (og det er ikke få utlendinger jeg har sett i arbeid), så er ofte utlendinger mye bedre å ha
enn etnisk norske. Hvis det da ikke er for stor språkbarriere da...
Jeg er trådstarter, og kan bekrefte at selv om jeg bevisst brukte ordet rasisme i trådens tittel, så var det så absolutt rasisme i videre forstand jeg hadde i tankene. Det vil si at selv om man ikke mener at en "rase" er overlegen, så kan man ha holdninger, tanker og adferd som uttrykkes på samme måte som rasisme.

Når jeg leser disse facebook-kommentarene der voksne folk har total mangel på flauhet for å skrive ting som: "Da får hu ta av seg det skautet" etter at en muslimsk oppegående kvinne har skrevet kronikk om at hun ikke vil assosieres med ekstremister, da burde det ikke levne mye tvil om at vedkommende kommentarskribent har holdninger som ikke er noe særlig bedre enn en god gammeldags rasist.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Jeg skjønner godt at du ikke får jobb. Jeg ville heller aldri ansatt utlendinger til en jobb her i Norge. Folk med foreldre fra andre land, jada. Men utlendinger, nei.
Vis hele sitatet...
Jeg må bare spørre, hadde du ikke ansatt en svenske, amerikaner, tysker eller en franskmann heller?

Eller er du en av dem som bare anser folk fra midtøsten, afrika og øst-europeere som utlendinger?
Sitat av Nraw Vis innlegg
Når jeg nevnte at de ''fleste'' nordmenn ikke velger å sitte ved meg på en tydelig full buss, snakket jeg av erfaringer og mine opplevelser, noe du hadde fått med deg om du hadde et åpent nok sinn til å ikke ta innleggene mine som et angrep på Norge og nordmenn.
Vis hele sitatet...
Jeg ser du skriver at du har bodd i Oslo hele livet. Da får jeg vanskelig historien din til å stemme. I Oslo er det alltid noen som gjerne tar ledige seter, uansett hvem som sitter der. Det eneste unntaket jeg kan komme på er kanskje en særdeles skitten og stinkende uteligger jeg så en gang. Men ellers har jeg tatt mye buss i Oslo, og det du skriver virker som rent tøv.

Og dette med at billetten din blir sjekket flere ganger... For det første er mange av billettkontrollørene av ikke-vestlig opprinnelse. For det andre er det ikke slik de opererer. De beveger seg gjennom bussen og gjør seg ferdig med sine "soner". Hvorfor skulle de sjekke akkurat din billett 2-3 ganger når de ofte må haste gjennom for å prøve å få sjekket alle passasjerene? Hvorfor skulle de sjekke akkurat din billett 2-3 ganger generelt? Hva skulle de oppnå med det, mener du?

Jeg synes ikke historiene dine henger på greip. Jeg vil ikke si rett ut at du lyver, men det er veldig mye som rett og slett ikke er koblet til den observerbare virkelighet i det du skriver.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Så norsk kultur endrar seg. Det har den alltid gjort.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er om endringene er ønskelige. Æresdrap er ikke det, for eksempel.
Sist endret av hemmeligegreier; 9. april 2015 kl. 11:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Jeg var interessert i å høre om andre hadde slike oppfatninger, om nordmenn er mer rasistiske enn vi liker å tro, og om noen av de som tilhører gruppene jeg skisserte hadde noe å si - i et forum som i større grad ivaretar privatliv - hadde det vært velkomment.
Vis hele sitatet...
Som jeg sier, kan du fint undersøke det selv - å spørre noen rett ut om de er rasister har aldri gitt et skikkelig svar på det, utenom hardbarkede rasister. Det du er ute etter er subtil rasisme o.l., og den ser ofte ikke folk selv at er rasisme, så spørsmålet gir ikke mening, det er poenget mitt.

Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Var det gærent å lage denne tråden fordi det fins mange tråder om islam på nff? Jeg sanser snev av forakt i innlegget ditt.
Vis hele sitatet...
Nei, da må du lese det jeg skriver. Jeg skriver at det finnes rasister, og de på andre siden, og at tråden i så måte er overflødig, hvorfor skrev jeg i forrige innlegg og over.

Det største problemet er dog ikke dette - det er karakteristikken og båssettingen av rasistene. Å sitte med pekefingeren på rasister og komme med ufine karakteristikker og båssetting minner svært mye om nettopp det rasister gjør, og bidrar ikke på noen måte til en konstruktiv debatt rundt samfunnsproblemer. Selv om jeg er enig i det du skriver, er jeg mektig lei av denne kvelingen av debatt og isteden drive med skitkasting.

Så til mye av resten av tråden - du skal være fette dum om du tror rasisme ikke forekommer, eller at alt som skjer mot deg er rasisme. Utvanningen av rasismeuttrykket er et gigantisk problem, fordi plutselig er all kritikk av kultur eller annet rasisme, og det er ikke problematisk fordi folk blir kalt rasisme urettmessig. Det er et problem fordi det allminneliggjør rasisme, og plutselig er det ikke reservert snauskaller med swastika på ryggen, all kritikk av noen med en annen hudfarge enn deg selv er rasisme. Da vugges vi inn i "ok, jeg er rasist, men det er mange andre også", og problemet tas ikke lenger seriøst.

TLDR; drit i hele rasismebåsen og karakteriseringen av folk, bruk tid på å motsi deres argumenter. Mindre skitkasting, mer argumenter.
Sist endret av Xasma; 9. april 2015 kl. 12:32.
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Jeg er trådstarter, og kan bekrefte at selv om jeg bevisst brukte ordet rasisme i trådens tittel, så var det så absolutt rasisme i videre forstand jeg hadde i tankene. Det vil si at selv om man ikke mener at en "rase" er overlegen, så kan man ha holdninger, tanker og adferd som uttrykkes på samme måte som rasisme.

Når jeg leser disse facebook-kommentarene der voksne folk har total mangel på flauhet for å skrive ting som: "Da får hu ta av seg det skautet" etter at en muslimsk oppegående kvinne har skrevet kronikk om at hun ikke vil assosieres med ekstremister, da burde det ikke levne mye tvil om at vedkommende kommentarskribent har holdninger som ikke er noe særlig bedre enn en god gammeldags rasist.
Vis hele sitatet...
Jepp, facebook og kommentarfelter flommer over av rasister. Og jeg merker meg også, uten at jeg har sett noe statistikk på det forøvrig, at majoriteten av rasistene og grinebiterne er av den eldre generasjonen 50+ (sorry hvis det støter noen). Det er trist og forjævlig å se holdningene til en del av disse folka, som for det meste sitter inne og tar til seg informasjon fra VG, Se og Hør, og sikkert tar en tur innom nazisiden frieord.no for å få litt nye ideer.

Hvordan vi skal ordne opp i denne hatefulle utviklingen, lurer jeg på. Hva kan vi egentlig gjøre? Jeg ser at Dagbladet.no i allefall stenger av kommentarfeltet over natta så det ikke går over alle stabler, men jeg mener disse kommentarfeltene bare har blitt et sted for å få ut hat. Som dodecha sier, det er her satans avkom dveler.

Jeg er såpass hippie at jeg mener den eneste måten å bekjempe dette på er peace&love. Smil, skriv positive innlegg og fokuser på majoriteten av våre nye landsmenn, som følger lovene våre, jobber iherdig for å bygge et nytt liv og ellers bidrar positivt til samfunnet.
Sitat av bendiks Vis innlegg
Jeg er såpass hippie at jeg mener den eneste måten å bekjempe dette på er peace&love. Smil, skriv positive innlegg og fokuser på majoriteten av våre nye landsmenn, som følger lovene våre, jobber iherdig for å bygge et nytt liv og ellers bidrar positivt til samfunnet.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke en løsning eller bekjempelse, men en benektelse av problemet - både selve rasismeproblemet og høyborgene folk står på. Du står på din og sier de fleste oppfører seg fint (som er sant), mens de andre står på sin side og sier at innvandrere nå står for mye av den "dagligdagse" kriminaliteten (som er sant). Det er denne uærlige fremtoningen og ensidigheten fra begge sider som opprettholder de steile frontene, og ødelegger all mulighet for reell diskusjon som gagner samfunnet. Hvordan skal man diskutere hvordan man kan integrere innvandrere best mulig, når frontene er mer opptatt av å kalle hverandre ukvemsord, og kvele enhver mulighet for at innvandrere flest oppfører seg fint - men vi må gjøre noe mer for de som faller utenfor?
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Det er mange av de samme følelsene, meningene og fordommene som regjerer hos både islamofobe, homofobe, og andre som er kategorisk fiendtlig innstilt mot visse grupper.
Vis hele sitatet...
Islam er en religion eller ideologi. Homofili er en permanent og medfødt egenskap ved et menneske. Du kan ikke sammenligne disse.

Å hate en ideologi er ikke noe problem. Er det negativt å være "naziofob"? Nei.

Å hate en seksuell legning, hudfarge, eller andre egenskaper ved selve mennesket, derimot, er det rasisme handler om.

Det er håpløst å plassere hat mot en ideologi i samme sekk som hat mot en menneskelig egenskap.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Tenker du bevare norske tradisjoner? Mange som sier det, at "vi nordmenn må ta vare på den eldgamle tradisjonen vår!"

Aldri har jeg sett noen av disse menneskene spille hardingfele og sparke hatter av pinner.
Vis hele sitatet...
Fordi hvor enn man drar er folk i gjennomsnitt forskjellige. Japanere er høflige og korrekte, Sør-Amerikanere er oftere åpne, lidenskapelige og tror på åndelig tøys. Svarte afrikanere er noe av det minst selvhøytidelige og morsomste folka som finnes noe sted.. og selv hvis man ser på Europa er det nok av fryktelig klare trender på hvordan mennesker fra Tyskland, Italia og Spania oppfører seg forskjellig..

.. så denne greia om at det ikke skal finnes ett sett med normer, oppførselsmønstre og verdier som er 'norske', men at vi skal på magisk vis være eneste folkeslaget i verden som ikke har noen som helst definerende karakteristikker er noe av det merkeligste jeg ser folk argumentere for noensinne.

Selvfølgelig forandrer Norge seg og nordmenn seg også. Når bestemor vokste opp holdt kvinner seg på kjøkkenet, og nå er har kjønnene veldig nærme like rettigheter og muligheter. Greia er bare at vi burde virkelig ønske at forandringene går i en retning som gir ett bedre samfunn, og hvor mye enn hjertet mitt blør for menneskene vi slaktet i Libya og driten vi har gjort i den arabiske verden, og hvor mye jeg enn elsker å reise i den arabiske verden, så vil jeg virkelig, virkelig ikke at Norge skal ta til som noe som helst av det arabiske verdigrunnlaget.
Sist endret av DumDiDum; 9. april 2015 kl. 17:55.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Er det rasistisk og ikke ville gi U-hjelp?
Vis hele sitatet...
Kommer an på begrunnelsen til at du ikke vil hjelpe de som er i nød.

Er det rasistisk og ønske seg et "norsk" Norge?
Vis hele sitatet...
Hva er et "norsk" Norge?
Norge kan aldri bli noe annet en "norsk" så lenge ikke et annet land har gjort det til sitt eget. Vi er det som vi ønsker å være, vi som bor her vi er Norge.

Er det rasistisk og ikke ta inn flyktinger?
Vis hele sitatet...
Kommer an på begrunnelsen til at du ikke vil hjelpe flyktningene.

Er det rasistisk og ikke ville innføre nye regler fra sharia?
Vis hele sitatet...
.. lol

Jeg har aldri møtt en muslim i norge som har prøvd å konvertere meg eller få meg til å følge deres sharia lover, det er vist nok noen få som ønsker det men jeg har ikke sett det største engasjementet fra deres side enda.

JW og kristne derimot.. de kan være slitsomme til tider -.-

14% av norske muslimer ønsker å innføre sharia i norge, 72% vil ikke innføre sharia og 14% vet ikke. (Se side 9)

Så for at sharia tilhengerne skal bli i flertall så må Norge bestå av 350% muslimer, dette vil si en import av ca 18 millioner muslimer samtidig som vi må kaste ut ALLE andre mennesker fra landet så det kun er disse 18m muslimene igjen, også etter dette må vi plukke ut og kaste ut alle de muslimene som ikke vil innføre sharia helt til vi havner på 100% av befolkningen igjen eller ca 5.1 millioner muslimer, og først etter dette så vil vi ha en befolkning der ca. 50% vil innføre sharia.

Det er GALSKAP å frykte dette, det kan ikke forekomme.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Kan utdype det litt jeg..

Det handler om å ikke bli minoritet i eget land slik som skjer i Sverige.
Vis hele sitatet...
Er det rasistisk og ikke ville gi U-hjelp?
Er det rasistisk og ønske seg et "norsk" Norge?
Er det rasistisk og ikke ta inn flyktinger?
Er det rasistisk og ikke ville innføre nye regler fra sharia?

Mitt svar ville vært nei, men spørs om dere er enige?
Vis hele sitatet...

Unnskyld meg, men hvorfor kommer du med ting som er irrelevant i forhold til hva tråden egentlig handler om? Mener du da at det er lov å være rasist for å kunne bevare den norske kulturen eller? Skjønner ikke helt hva du prøver å komme fram til. Ingen her har sagt at det skal innføres sharia og at alle skal få fritt adgang til riket heller, her diskuteres "hverdagsrasisme" i form av fordommer og stereotypier og om nordmenn oppfører seg rasistisk, noe vi har konkludert med ikke er sant.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jeg ser du skriver at du har bodd i Oslo hele livet. Da får jeg vanskelig historien din til å stemme. I Oslo er det alltid noen som gjerne tar ledige seter, uansett hvem som sitter der. Det eneste unntaket jeg kan komme på er kanskje en særdeles skitten og stinkende uteligger jeg så en gang. Men ellers har jeg tatt mye buss i Oslo, og det du skriver virker som rent tøv.

Og dette med at billetten din blir sjekket flere ganger... For det første er mange av billettkontrollørene av ikke-vestlig opprinnelse. For det andre er det ikke slik de opererer. De beveger seg gjennom bussen og gjør seg ferdig med sine "soner". Hvorfor skulle de sjekke akkurat din billett 2-3 ganger når de ofte må haste gjennom for å prøve å få sjekket alle passasjerene? Hvorfor skulle de sjekke akkurat din billett 2-3 ganger generelt? Hva skulle de oppnå med det, mener du?

Jeg synes ikke historiene dine henger på greip. Jeg vil ikke si rett ut at du lyver, men det er veldig mye som rett og slett ikke er koblet til den observerbare virkelighet i det du skriver.
Vis hele sitatet...
Skjønner, dette skjer ikke akkurat hver dag, men ofte nok til at det går meg på nervene til tider. Ja vanligvis beveger de seg i soner, men det siste året har jeg merket at de bare går i sirkler og plutselig bare sjekker 5 av 20 i bussen. De jobber ganske uforutsigbart til tider. De fleste kontrollørene er ikke-vestlige, men i dette tilfellet mente jeg etnisk norske kontrollører, noe som det nylig har blitt mange av ettersom Ruter har økt antall kontroller. Høres ganske sykt ut ja, så jeg hadde nok ikke trodd det selv om jeg var deg, men whatever, hvorfor skal jeg lyve om dette liksom...
Sist endret av Nraw; 9. april 2015 kl. 20:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Har du kilder på at svensker er blitt minioriteter?
Vis hele sitatet...
Svensker er ikke minioritet i eget land. I alle fall ikke ennå. Men enkelte steder av Stockholm, Gøteborg og Malmø er de det. Se på Rosengård for eksempel. Med det tempoet Sverige tar inn folk fra den tredje verden er det bare å legge sammen to og to.

Sitat av Nraw Vis innlegg
Skjønner, dette skjer ikke akkurat hver dag, men ofte nok til at det går meg på nervene til tider. Ja vanligvis beveger de seg i soner, men det siste året har jeg merket at de bare går i sirkler og plutselig bare sjekker 5 av 20 i bussen. De jobber ganske uforutsigbart til tider. De fleste kontrollørene er ikke-vestlige, men i dette tilfellet mente jeg etnisk norske kontrollører, noe som det nylig har blitt mange av ettersom Ruter har økt antall kontroller. Høres ganske sykt ut ja, så jeg hadde nok ikke trodd det selv om jeg var deg, men whatever, hvorfor skal jeg lyve om dette liksom...
Vis hele sitatet...
Jeg reise kollektivt i Oslo hver dag, og opplever at kanskje 1 av 10 kontrollører er etnisk norske. Om i det hele tatt er så mange.
Sist endret av Prblmvksn; 9. april 2015 kl. 21:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av denim Vis innlegg
vet ikke hvor mange av den unge generasjonen som er hippe hippier, men jeg er selv rundt 40, og jeg husker en tid da det var normalt å nedbetale en 3-roms leilighet i oslo på 5-6 år og studenter ofte kjøpte dette om de gadd å ta seg en deltidsjobb, jobber var lette å få og du trengte ikke engang å fullføre videregående for å få en grei jobb, strøm var nesten gratis, bompenger ukjent, velferden var solid og god, folk hadde lite og ofte ingen gjeld i det heletatt og masse sparepenger på kontoen, det var ingen spørsmål om du skulle få pensjon, overvåking fantes nesten ikke og folk så optimistisk på fremtiden.

Så begynte galskapen å ta grep om norge. Industrijobbene til hele den vestlige verden havnet av en ukjent grunn i kina, og det ble plutselig veldig vanskelig for ungdommer å få jobb. Før var det bare spesielle folk som tok høyskole og universitetsutdannelse, nå er dette blitt et krav om du skal få noe som helst av arbeid. Vi begynte en hysterisk jakt på terrorister, og terrorister er vi alle til det motsatte er bevist, det er slettes ikke bare for å ta de skumle pedofile muslimske kannibal-nazistene, som var det de solgte oss all overvåkingen med i starten for en 10-15 år tilbake. På flyplassene kan du nå oppleve alt fra spontan nakenfotografering til analprobing, mens de før måtte ha en veldig god grunn til å sjekke deg. EU begynte å overkjøre norske politikere, og skulle ha oss til å "liberalisere" boligmarkedet (der det før var regulerte lave priser) og strømpolitikken pluss åpne slusene på vidt gap for innvandring fra fjern og nær, noe som ga oss europas dyreste bolig og strømpriser. Fra norge til italia er det nå normalt at ungene bor hjemme hos freldrene sine til godt opp i 30 årene forid det er så dyrt å etablere seg. Svensker tar imot så mange asylsøkere at det er håpløst å få jobb der og flokker til norge, hvor svenske universitetsstudenter med mastergrad ender opp i oslo som lavtlønte servitører og bananskrellere mens norske ungdommer havner på uføretrygd. Veibygging ble plutselig noe som bommer skulle finansiere så de spratt opp som paddehatter over alt og en tur til bestemor fra oslo til gjøvik koster plutselig hundrevis ekstra i bomutgifter, og skatt på umoral via bøter for alt mulig rart ble normen. Pensjon kan alle under 50 år glemme, de vil høyne den til 75 år nå: http://www.dagbladet.no/2014/11/25/n...tikk/36426163/ ... og begrunnelsen er "fordi vi lever lenger" (noe som ikke er noe nytt, vi har levd lenge siden begynnelsen på 1900 tallet og antibiotika ble funnet opp). Pensjonsfondet skulle liksom dekke pensjonene våre men dette har vi lovt bort til innvandrere: http://www.dagbladet.no/2013/04/15/n...katt/26668475/
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1348280.ece

..og vi skal få beslaglagt mer og mer av kjøpekraften vår ved å betale avgift på luft (co2 avgift) som banken til den styrtrike Rothschilds familien har tatt seg privilegiet å drive inn. I 2040-2050 er målet 80% reduksjon i co2 utslipp som betyr en levestandard for menigmann lik den vi hadde på 1870-tallet. Et par tiår etter det skal vi være "karbon-nøytrale", og siden all mennesklig aktivitet og produksjon betyr co2 utslipp innebærer dette huleboerstandard.

Vet ikke helt hva den unge hippe hippiegenerasjonen inbiller seg, men vi som er litt eldre og ivertfall halvveis igjennom livet vet hva vi har tapt.
Vis hele sitatet...
Du har klart å ta opp enormt mange emner som ikke hører til i denne tråden i det hele tatt. Siden det er offtopic skal jeg ikke si så mye om det, men det du skriver om virker for meg som en generell endring. Et samfunn er dynamisk, og holdningen du har om at alt var mye bedre før kan du sikkert spørre faren din om også; han vil nok si akkurat det samme. Ting du sier er veldig forenklet. Vi lever lenger på grunn av penicillin? Det er ikke bare penicillin som gjør at vi lever lenger, men økt kunnskap om levesett, ernæring og mindre fysisk arbeid. Mindre fysisk arbeid har oppstått på grunn av økt industrialisering og modernisering av samfunnet, og dette i takt med økt kunnskap. Samfunnet beveger seg i en uhorvelig fart, og dette er ikke på grunn av økt innvandring eller hva enn du insinuerer, men en eksplosiv utvikling innen teknologi og industri. Disse endringene skjer også i stor grad av økt globalisering. Man kan prate i evigheter om dette, men ønsker du det syns jeg du skal starte en ny tråd.

Jeg bryr meg pent lite om alderen din, hersketeknikker er kjedelige. Kom med noe hardere skyts!

Okei, jeg løy litt i forrige innlegg om at jeg er hippie. Jeg er langt fra hippie, men jeg syns derimot verdiene deres er mye mer appellerende enn grinebiterkulturen som begynner å blomstre hver morgen klokka sju på VGnett. Poenget mitt er enkelt: vis litt forbanna kjærlighet til folk. Man bør slutte å sette innvandrere, kriminalitet og penger i samme bås. Det er mennesker vi snakker om her, og mange av disse menneskene har slitt hardt gjennom hele barndommen og livet. Og jeg tør påstå de har vært i gjennom litt tøffere ting enn de forferdelige endringene av Norge du har opplevd.

Når Khaled fra Syria endelig har klart å komme Norge etter et forferdelig regime der ytringsfrihet bare fins i drømmene og frihet er utenkelig, tror jeg enhver kan forstå at det er vanskelig å tilpasse seg et helt motsatt samfunn. De fleste klarer det, men noen klarer det ikke. Man kan skylde på fortiden, dårlig integrering fra Norges side, ghettoer eller for snille fengsler hvis man vil, men jeg tror folket spiller den viktigste rollen her. Norge som stat prøver å hjelpe disse menneskene. Det er flott det, men direktiver, forskjellige stønader og norsktester er ikke nok. Folket må også bidra. Vi må stille oss positive, vi må ikke være hatefulle og vi må for all del ikke ha fordommer.
Du kan godt si at jeg er innbilsk, men jeg tror oppriktig at å vise kjærlighet, åpenhet og solidaritet er minst like viktig, om ikke viktigere, enn statlig støtte.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Dette er ikke en løsning eller bekjempelse, men en benektelse av problemet - både selve rasismeproblemet og høyborgene folk står på. Du står på din og sier de fleste oppfører seg fint (som er sant), mens de andre står på sin side og sier at innvandrere nå står for mye av den "dagligdagse" kriminaliteten (som er sant). Det er denne uærlige fremtoningen og ensidigheten fra begge sider som opprettholder de steile frontene, og ødelegger all mulighet for reell diskusjon som gagner samfunnet. Hvordan skal man diskutere hvordan man kan integrere innvandrere best mulig, når frontene er mer opptatt av å kalle hverandre ukvemsord, og kvele enhver mulighet for at innvandrere flest oppfører seg fint - men vi må gjøre noe mer for de som faller utenfor?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener med steile fronter, og jeg er enig i at det ikke er sunt for debatten om innvandring. Men sofasliterne som sitter på sosiale medier og pumper ut hatefull informasjon innvandrere, "tåkefyrsten Jens" (som er favorittuttrykket deres) og alt mulig annet er vanskelig å ta seriøst. Å prøve å opprettholde en saklig og god debatt er bare å gi opp for disse menneskene virkelig helt på jordet. Derfor tror jeg sunne holdninger er viktig, både for å gi en motpol til disse hatefulle undermenneskene, men også for å vise at vi i Norge verken er rasistiske eller fordomsfulle.