Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Burde E 621/MSG (mononatriumglutamat) være ulovlig som tilsetning i mat?
Ja 23 52,27%
Nei 21 47,73%
Stemmegivere: 44. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  19 7233
http://www.food-info.net/images/msg2.jpg

"Det finnes tilsammen 315 E-nummer, tilsetninger som er godkjent av EU og dermed også i Sverige. Ingen kan holde oversikt over dem alle i hodet. Så om man bare tenker å lære seg ett eneste utenat er dette mitt forslag: E 621."
Slik begynner kapittel 12 i Mats-Eric Nilssons bok "Den Hemliga Kocken".

MSG, mononatriumglutamat (monosodium glutamate), smaksforsterker; dette er betegnelsen som skjuler seg bak en tilsetning i veldig mange matvarer vi spiser - E 621.


I vanvittig mange ferdigmatprodukter, halvfabrikata og annen mat hvor kvaliteten er så dårlig at man må bruke smaksforsterkere til å gjøre maten spiselig, finner vi E 621 i stor skala. Leverpostei, pølser, kjøttpudding, fiskekaker, fiskeboller, krydderblandinger (f. eks. tacokrydder, grillkrydder, aromat og buljong), potetgull - listen er skrekkelig lang med produktene der produsentene tar snarveien i kampen om forbrukerne.

Astma, hodepine/migrene, fedme(i form av forstyrrelser av metthetsfølelse og stoffskifte), avhengighet (som en rus) og mye mer, utgjør en lang rekke av symptomer som burde få varsellampene til å til å blinke. Disse symptomene er (foreløpig) lite forsket på og det har ikke fått helsemyndigheter i Norge til å advare/forby bruk av E 621. Likevel er det ikke lov som tilsetning i barnemat, da forskning viste hjerneskader på avkommet til gnagere.

Tidligere ble store inntak av MSG kjent som "kinesisk restaurant-syndrom", da det ble meldt om personer som fikk kraftige reaksjoner på stort inntak av MSG som ble tilsatt i maten. Dette var reaksjoner som hodepine, brystsmerter, svettetokter, følelsesløshet i og rundt munnen, kraftig rødhet i hudet og kraftig hovenhet i ansiktet. Det ble antatt at dette rammet mennesker med en overfølsomhet/allergi mot MSG.

Den femte smaken, umami, er mye av svaret på den utstrakte bruken av E 621. Salt, søtt, surt og bittert er de fire grunnsmakene vi kjenner så godt. Men det fins altså en femte smak som vi finner i mye spekemat, saltet mat og fermentert mat (bl.a.). Serranoskinke, ansjos og parmesan er eksempler på umami i sin naturlige form (Les mer om umami her). MSG/E 621 er, kort og godt, kjemisk fremstilit umamismak i konsentrert form.

E 621 har mange kjente effekter som gjør det fristende for produsentene å bruke. Men først og fremst bidrar denne smaksforsterkeren til å nettopp forsterke smaken i de produktene som er så stappet fulle av billige ingredienser at den opprinnelige smaken (til f.eks. kjøtt i pølser) er nærmest borte. Dette er svært kostnadseffektivt for produsentene og så lenge forskningen er mangelfull, det er fullt lovlig og forbrukerne ikke boikotter (eller i det hele tatt vet om) disse produktene, fortsetter bruken.


Det er ingen tvil om at forbrukeren sitter med makten når man velger hvilke produkter man kjøper og med dette påvirker produsentene. Velger du vekk den dårlige maten med E 621? Synes du det er viktig å vite at det du spiser er trygt? Vet du om varer norske konsumenter (kanskje uvitende) spiser i mengder som inneholder MSG?

Og ikke minst... Er skepsisen overdrevet?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/db/Monosodium_glutamate.svg/200px-Monosodium_glutamate.svg.png


Kilder:
Mats-Eric Nilsson - Den Hemliga Kocken
Wikipedia.org
Food-info.net
Diverse nettsider
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Takker for informasjonen!
Da skal jeg lesse på med gastromat neste gang jeg vil imponere venner og familie med gourme-middag...
Har noen bommet på adressen til nyhetsspeilet.no for å lande på freak.no med et svært og grotesk mageplask?

Jeg ser virkelig ingen grunn til at noen "varsellamper skal begynne å blinke" ved et normalt og balansert kosthold, og dessuten har jeg ikke mer viten om emnet enn det du nettopp serverte meg, hvilket jeg anser som svada uansett.

Det får være opp til næringsmiddeltilsynet å ta seg av saker som dette, de pleier som regel å ha litt snøring på tingene de må hanskes med.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kjem med mange spekulasjoner og påstander her, men du underbygger dei ikkje. Kva er det som tyder på at det er skadeleg i vanlege doser? At det kan gi bivirkninger i ekstremdoser er i mitt hode ikkje veldig interessant - det gjer salt også.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Takker for informasjonen!
Da skal jeg lesse på med gastromat neste gang jeg vil imponere venner og familie med gourme-middag...
Vis hele sitatet...
Det er kanskje ingen dum idé!

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Har noen bommet på adressen til nyhetsspeilet.no for å lande på freak.no med et svært og grotesk mageplask?

Jeg ser virkelig ingen grunn til at noen "varsellamper skal begynne å blinke" ved et normalt og balansert kosthold, og dessuten har jeg ikke mer viten om emnet enn det du nettopp serverte meg, hvilket jeg anser som svada uansett.

Det får være opp til næringsmiddeltilsynet å ta seg av saker som dette, de pleier som regel å ha litt snøring på tingene de må hanskes med.
Vis hele sitatet...
Du har dessverre helt rett i at jeg absolutt ikke har forsket på emnet, ei heller lest alt som er å lese om temaet. Jeg opprettet tråden mye fordi jeg vet mange på freak.no sitter på mye bra informasjon og eventuelt kan komme med argumenter som får meg ned på jorda - dersom det skulle trenges.

Når det er sagt vil jeg understreke at det er mange vante, vanlige ting vi spiser som ikke er bra i for store mengder og som ikke er helseskadelig ved et normalt inntak. Dette kan fint også gjelde E 621; jeg vet rett og slett ikke.

Men jeg er svært skeptisk med tanke på formålet med bruken av E 621! Det er da uansett, helseskadelig eller ikke, negativt at man vil bruke en tilsetning som gjør smaken såpass grei at man kan selge (t.d.) noe som et fiskeprodukt, nesten helt uten fisk og dens næringsverdi.

Man må heller ikke glemme at svært mange spiser ekstremt mye halvfabrikat- og ferdigmat. Burde man ikke i det minste forsøke å finne ut hvor mye som er skadelig og informere om dette? Jeg kan ikke se hvilke negative konsekvenser det ville ha for oss som forbrukere at dette E 621 fjernes.

Næringsmiddeltilsynet vet sikkert hva de holder på med, men det er tross alt lov å være kritisk. Jeg er langt fra paranoid, men sunn skeptisisme er da alltid bra! Dessuten er jeg nær sagt aldri så bastant at jeg ikke kan endre mening. Jeg vil høre deres! Slikt som "næringsmiddeltilsynet å ta seg av saker som dette" er et lite interessant innspill. For meg blir det like dumt som det greiene gjør nyhetsspeilet.no, som du dessverre sammenlikner mitt innlegg med.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du kjem med mange spekulasjoner og påstander her, men du underbygger dei ikkje. Kva er det som tyder på at det er skadeleg i vanlege doser? At det kan gi bivirkninger i ekstremdoser er i mitt hode ikkje veldig interessant - det gjer salt også.
Vis hele sitatet...
Som nevnt over er det da svært interessant at det brukes til å nærmest kamuflere dårlig mat som god mat. Ikke bare at E 621 gir bivirkninger ved ekstremdoser.

Du har helt rett i at jeg ikke underbygger påstandene mine godt nok. Jeg siterer bl.a. Mats-Eric Nilsson som har gjort god research rundt sin bok og kommer med, imho, fornuftige og lite ekstreme råd og info om maten vi spiser. Mulig jeg legger for mye vekt på denne boken, men det er vanskelig å presentere en absolutt sannhet på et område forskningen er utilstrekkelig. Derfor ønsker jeg også innspill - dette er tross alt et diskusjonsforum og jeg er ikke ute etter å opplyse om at E 621 er satans verk. Men skeptisisme oppfordrer jeg gladelig til.

----------------------------

Mye av grunnen til at jeg er interessert i å få vite hva MSG og andre unødvendige tilsetningsstoffer gjør, er at jeg tror god og næringsrik mat kan være en løsning på veldig mange problemer i samfunnet idag. Det burde være interessant for mange - ikke bare matfanatikere.
Sist endret av httpwhat; 29. desember 2010 kl. 01:40.
Døme på kritikk mot MSG. (Litt barskut språkbruk, men men.) I kliniske studiar blir MSG nytta til å laga åt feite rottedyr, og såleis fær du drøftingar som herne.

Så det er rett nok grunn til eit ordskifte.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Døme på kritikk mot MSG. (Litt barskut språkbruk, men men.) I kliniske studiar blir MSG nytta til å laga åt feite rottedyr, og såleis fær du drøftingar som herne.

Så det er rett nok grunn til eit ordskifte.
Vis hele sitatet...
Takk for fine linker! Blir spennende å følge utviklingen videre, for det er jo definitivt ikke noen to-streker-under-svaret-konklusjon de kommer med, men et tydelig ønske om en reevaluering og videre forskning.

Fortsatt lurer jeg på om det er noen som er positive til denne bruken av MSG, eller som overhodet ikke bryr seg (og eventuelt hvorfor)? Finnes det gode argumenter FOR bruken vil jeg veldig gjerne høre dem, akkurat som jeg vil høre motargumentene!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Tror ikke de forskningsrapportene der er veldig pålitelige.

http://en.wikipedia.org/wiki/Monosod...ealth_concerns

http://scienceblogs.com/insolence/20...in_my_food.php

De som pusher MSG-myten er visst samme folk som prøver å kjempe mot vaksiner.
Dette blir for dumt, parmesan-ost og tomater inneholder begge høye mengder frie glutamater - vil TS forby disse også? Lær deg litt kildekritikk...

http://www.glutamate.org/
True phreak.
Dette er faktisk en ganske velkjent sak.... Ikke at jeg er hysterisk opptatt av det, men jeg er bevisst på mitt inntak av msg. I visse amerikanske stater jobber de med å begrense bruken av stoffet.
Jeg liker heller ikke at de tilsetter slikt i maten vår. Men når etterspørselen er så stor, vi er neste 7 milliarder folk på jorda (og amerikanerne skal ha alt i double xxl tripple mega), så blir vel produsentene nødt til å ty til slike snarveier. Det er mange stoffer vi vet for lite om, men E133 er et av de vi ihvertfall skal holde oss unna. Er en grunn til at den blå spiderman-isen forsvant like fort som den kom.
Jeg er sikker på at de som driver med selvberging, har et mye bedre matliv. Tenk å spise 100% egenprodusert mat hver dag? wæow.

(offtopic: ikke vondt ment, men flere av dere likner litt på bestemor Hun har ei laaaang liste med E-stoffnummer, hva det kan og vil gjøre osv. Like spennende hver gang hun handler, hun sjekker e-stoffer og slikt Egentlig er det bare bra, synes jeg, så mye rart som matvareprodusentene skal proppe i oss. Det var vel heller få som visste om MSG, E-stoff dittogdatt og umami i 1943. Igjen, så var verden litt annerledes når folk drev med selvberging
Tja... at det finnes mye av naturlige varianter av MSG i f.ex. parmesan og tomater vil ikke si at det er bra å tilsette det i massevis for å "jukse" med mat for å få den til å smake bedre.

F.ex. er er tilogmed VANN(!) farlig hvis du drikker for mye av det, jern er giftig i store doser osv. Man bør i det hele tatt ikke overdrive med noe som helst - selv ting kroppen TRENGER i visse doser kan være farlig hvis det blir for mye. Det betyr at hvis matprodusenter tilsetter relativt store doser av MSG i billig-mat for å få den til å smake bedre, så kan man raskt få i seg større mengder enn det som egentlig er trygt.

Jeg tenkte ikke på det da, men i sommer kjøpte jeg og dama noe billig serranoskinke i sverige, som smakte mildt sagt snodig, og dama likte den ikke i det hele tatt, selv om hun vanligvis liker serranoskinke. Dessverre har vi kasta pakka, men jeg skulle gjerne ha tatt en titt for å sjekke om det tilfeldigvis var tilsatt en god slump av MSG for å gjøre produksjonen raskere og billigere.
C0nc0rdance har lagd et veldig godt youtube-klipp som gjennomgår hva MSG er og evt. helserisiko forbundet med det: http://www.youtube.com/watch?v=QLxxnk5MI74
Sitat av atomet Vis innlegg
Tja... at det finnes mye av naturlige varianter av MSG i f.ex. parmesan og tomater vil ikke si at det er bra å tilsette det i massevis for å "jukse" med mat for å få den til å smake bedre.
Vis hele sitatet...
Først; naturlig eller kunstig har absolutt ingenting å si - glutamat er glutamat uansett kilde. For det andre; parmesan-ost inneholder hele 1,2% fri glutamat, langt mer enn en ferdigmiddag (~0,5%). For det tredje; siden glutamat er en helt vanlig aminosyre inneholder kroppen din nesten 2 kilo av stoffet - helt naturlig!

Brystmelk inneholder forresten 216mg/L fri glutamat, skal man forby amming?
Jeg datet en naturfagslærer i en periode og hun snakket mye om MSG og hvor skadelig det var av x antall grunner som jeg ikke husker(..)
Når det er sagt så kan jeg nevne at tilogmed Kineserne (vi var i kina på tidspunktet) hadde skilt utenfor restauranter osv. hvor det stod "NO MSG". Jeg har mye godt å si om Kina, men det er jo ingen tvil om at de gir ganske blanke i slike ting som dyrebeskyttelse og sosiale rettigheter o.l. Det er et litt søkt poeng, men alikevell et poeng at når selv de har fått ferten i at "dette er noe vi må slutte med" som bryr seg så lite om sånne ting så er det rart at det ikke har vært økt fokus på dette.

Man kan jo flåse rundt med at det kanskje hører hjemme på nyhettspeilet, men det var det sikkert noen som sa når man begynte å fokusere på og undersøke effekten av transfett. En plass må man begynne å ta tak i det.
Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
Man kan jo flåse rundt med at det kanskje hører hjemme på nyhettspeilet, men det var det sikkert noen som sa når man begynte å fokusere på og undersøke effekten av transfett. En plass må man begynne å ta tak i det.
Vis hele sitatet...
Det er bare det at man har tatt tak i det, igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen, det har blitt gjort tusenvis av vitenskaplige forsøk - og ingen av dem har vist noen skadelige effekter.
Det er egentlig rart at vi fortsatt lever

Vi ser denne mat-paranoide situasjonen hver dag, men fortsatt er det kø så det holder på MacDonalds og andre hurtigmat-kjeder. Selv om de fleste som spiser der er klar over at denne maten ikke er sunn, og at den inneholder E-ditt og E-datt, så velger folk fortsatt å spise der fordi det smaker godt. Dette vil si at "normale" folk enten er innstilt på å begå ett langsomt selvmord, eller at personene rett og slett ikke bryr seg. Men det er jo ikke alle som velger å spise fastfood, noen holder seg til grønne saker og liknende. Det er også en del personer rundt om i verden som forsker på hva vi burde spise, og ikke burde spise. Og det er her kildekritikk kommer inn i bildet!

En del medier i dag skriver om hva en bør spise og hva en ikke bør røre med en ild tang. Dette er som oftest løssalg-aviser/ukeblad/nettaviser. De kommer med sjokkerende utsagn om at kaffe reduserer fruktbarheten, og noen måneder senere kan man lese at kaffe motvirker Alzheimers... I det tilfelle kan det hende at begge stemmer. Men da vil jeg i alle fall ta risken å drikke kaffe, og få litt færre unger, enn og ikke huske hvor mange jeg har. Men uansett kan det være at de som har testet fruktbarheten har gjort det i løpet av et par uker nærheten av Hiroshima eller Tsjernobyl, og har utdanning fra ett eller annet lavmåls universitet midt i Sibir. Og de som har testet påvirkningen kaffe har på Alzheimers har brukt flere år, etter en utdanning fra ett toppuniversitet.

Av en eller annen grunn ser ikke en del journalister forskjell på disse to undersøkelsene, og gir begge to en sides artikkel. Det er derfor at når det kommer en artikkel med banebrytende, grundig og gjennomført forskning så blir den stilt rett ved siden av en annen artikkel fra de late forskerne fra Sibir. Og siden en god del av befolkningen ikke gidder å lese enda en sånn derre ”du-blir-hva-du-spiser” greie, så skipper mange denne lovende artikkelen.

Ikke for å tråkke i salaten eller noe, men etter jeg skrev dette skjønner jeg at noe av dette her er relativt offtopic.
Sist endret av Ap3; 12. august 2011 kl. 17:24.
Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
Jeg datet en naturfagslærer i en periode og hun snakket mye om MSG og hvor skadelig det var av x antall grunner som jeg ikke husker(..)
Når det er sagt så kan jeg nevne at tilogmed Kineserne (vi var i kina på tidspunktet) hadde skilt utenfor restauranter osv. hvor det stod "NO MSG". Jeg har mye godt å si om Kina, men det er jo ingen tvil om at de gir ganske blanke i slike ting som dyrebeskyttelse og sosiale rettigheter o.l. Det er et litt søkt poeng, men alikevell et poeng at når selv de har fått ferten i at "dette er noe vi må slutte med" som bryr seg så lite om sånne ting så er det rart at det ikke har vært økt fokus på dette.
Vis hele sitatet...
At noen kinesere er hjernevasket og ønsker mat uten MSG og enkelte serveringssteder dermed dekker denne etterspørselen er fortsatt ikke bevis for noe som helst.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
er mononatriumglutamat (monosodium glutamate) det samme som "glutamat"?

ser jo at navnet at det er "en-natrium -glutamat", men det jeg lurer på er om det er like ille å finne "glutamat" i innholdsregisteret som "MSG"/E-621"?
Sist endret av Meteor Freak; 30. juli 2012 kl. 12:32.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av thallium Vis innlegg
Først; naturlig eller kunstig har absolutt ingenting å si - glutamat er glutamat uansett kilde. For det andre; parmesan-ost inneholder hele 1,2% fri glutamat, langt mer enn en ferdigmiddag (~0,5%). For det tredje; siden glutamat er en helt vanlig aminosyre inneholder kroppen din nesten 2 kilo av stoffet - helt naturlig!

Brystmelk inneholder forresten 216mg/L fri glutamat, skal man forby amming?
Vis hele sitatet...
Nå er det vel ikke så normalt å spise like mye parmesan som det er ferdigmat. Vet selv ikke om hvilke mengder man må opp i for at dette skal være skadelig, men det sier jo seg selv at man får i seg mer gjennom tilsetning i ferdigmat enn i parmesan f.eks. (gitt tallene dine).

Greit å bli litt mer bevist på alle tilsetningsstoffene her i Norge..