Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  408 256743
Takk for omtanken

Jeg har lest meg opp og føler meg trygg nok til å innta de Skal begynne forsiktig!
Har tenkt å røyke skinnet fra muscaria ilag med cannabis først for å hilse på. Kanskje lage te på den i tillegg, før jeg prøver meg på pantherinaen.

Hvis jeg skulle bli forgiftet vil det i verste fall føre til en helvettes badtrip og en jævlig dag derpå.
La din vilje skje
7 5
For en sopp! Jeg høstet noen eksemplarer, separerte stilk og hatt for så å dele stilkene i fire på langs og hattene delte jeg i to som to halvmåner. Dette lot jeg soltørke på verandaen, om natten tok jeg de inn for å unngå at de trakk til seg fuktighet fra kveldslufta. De brune papp posene de har på butikken i soppavdelingen er utmerket til å oppbevare soppen i under tørking når de tas inn, fuktigheten trekker inn i pappen så soppen ikke begynner å råtne så lett. Ettersom hva jeg forstår skal sollyset omgjøre virkestoffet på samme måte som varmebehandling, men hvorfor ikke gå for soltørket hvis jeg først skal prøve det tenkte jeg. Tørkingen tok 2-3 dager, men da var de helt inntørket også. Veldig viktig å ta de inn om natten ellers råtner de pga. fuktigheten i ute-luften om natten.

Prøvde soppen ved to anledninger. Første gangen ca 6 g. Det var litt i minste laget men nok til å merke en effekt som var behagelig, som en tonic men mere kroppslig effekt. Soppen hadde langvarig positiv effekt, humøret dagen etterpå var på topp og jeg følte meg uthvilt, herlig sprø og klar for det dagen måtte by på. Samme kveld drakk jeg 10g før jeg la meg, våknet opp i noe som lettest kan beskrives som at ansiktet svevde mens kroppen bare hang etter. Det ble litt som å bevege ansiktet så fulgte bare kroppen på, som en transe hvor alt av av forstyrrelser var borte og det jeg satt igjen med var en klarhet jeg skjelden ar følt maken til. Jeg vil si det var like forfriskende som et morgenbad i et skogtjern en tidlig sommerdag.

Jeg er overbevist, denne soppen har noe for seg!
Sitat av Bearass Vis innlegg
Hawk i soma-shamanene, nettside: http://www.somashamans.com/
Vis hele sitatet...
Her spiser denne "Hawk" (visstnok) grønn fluesopp: http://www.somashamans.com/phalloides.html.

Jeg vet ikke hvilken effekt han tenker å få ut av det, ettersom grønn fluesopp ikke inneholder noen psykoaktive stoffer, men organsvikt er kanskje delirisk in some sort of way.

Ettersom jeg (antar) han ikke døde eller løp direkte til sykehus for ventrikkeltømming, eller det er et forsøk på å lure leserne, får man vel håpe at soppeksperten forvekslet den med panterfluesopp.

Det gjør en ærlig talt litt skeptisk til ham og siden..
Sist endret av Saksen; 20. september 2014 kl. 01:47.
Sitat av Saksen Vis innlegg
Det gjør en ærlig talt litt skeptisk til ham og siden..
Vis hele sitatet...
Støtter denne.
Så vidt jeg vet er ikke cellegift spesielt godt egnet til rekreasjonelt bruk.
Ja tror ikke menigmann skal begi seg ut på Hawk sine eventyr. Tror videoen er ment som brifing, av at gift ikke biter på en ekte shaman - ikke ment som oppfordring til etterfølgelse mao.

Det er vel heller ingen hemmelighet at Hawk har fått leverskader, etter år med "prøv og feil metoden" (endel "fails" i hans unge år) hva angår amanita spising. Han har lært på den harde måten for å si det sånn, og på siden er han også nøye med å advare menigmann mot å følge hans eksempel.

Enig at Hawk (og forsåvidt resten av familien også) er en spesiell skrue. Men nå er jo også Amanita en spesiell sopp. Rent personlig mener jeg dermed at det er verdt å iallfall sjekke ut hva denne amanita-spisende fyren har å dele av egne erfaringer, feiltrinn og tilbredelsesmetoder - hvis man tenker å gi seg i kast med fluesoppen sjøl.

Hans egne filosoferinger om at Amanita er Soma som det står skrevet om i gamle hinduistiske tekster, er vel også diskutert. Selv om han ikke er alene om å ha Amanitaen som kanditat til den beryktede drikk - med magiske egenskaper.
Sist endret av Bearass; 20. september 2014 kl. 15:46.
Var en liten tur i skogen i går, og fant dette i løpet av 10 minutter.
De 2 hattene øverest er med røde en bildet vil tilsi, mens de 2 nederste ser ut til å ha falmet en del i farge. Er dette Amanita? Og de som har falmet, er dette bare å kaste eller vil det ikke ha noe å si? Den siste lille hatten er også ganske stor og rund heller en plateformet.
Sitat av xyzaa Vis innlegg
Var en liten tur i skogen i går, og fant dette i løpet av 10 minutter.
De 2 hattene øverest er med røde en bildet vil tilsi, mens de 2 nederste ser ut til å ha falmet en del i farge. Er dette Amanita? Og de som har falmet, er dette bare å kaste eller vil det ikke ha noe å si? Den siste lille hatten er også ganske stor og rund heller en plateformet.
Vis hele sitatet...
Det er fluesopp. Du kan fint beholde de
Forskjellen mellom røyking og oralt inntak. Hvor stor er den?
Rød fluesopp bør tørkes i halvåpen ovn med varmluft 50-60 grader i rundt 2-3 timer - er det korrekt? Når ser man at prosessen er ferdig, så å si?

Er det nødvendig dette med å helle soppens "svette" over soppene innimellom? Er det for at de ikke skal tørke for mye?

Aluminiumsfolie eller bakepapir som underlag? Stekeplate eller rist?

Og så dette med oppbevaring: er den beste metoden å legge de (nå avkjølte) varmebehandlede fluesopp-delene i et kjøkkenhåndkle med salt (hvor mye salt?) i en stor glassbeholder? Eller hva anbefaler dere?

Mange spørsmål, men best å vite mest mulig om dette.

Takk for svar.

Og når er det for sent å plukke disse rød djevlene? Er mye regn og fuktighet (som vi opplever på Vestlandet nå) negativt for hvor lenge de holder seg fersk og frisk?
Sist endret av Tangerine Dream; 26. september 2014 kl. 20:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette med å samle opp og helle soppens "svette" er fordi det gjerne er en del virkestoffer som blir med i væsken, som man så, forsøksvis, vil at skal bli igjen i soppmassen. Jeg har imidlertid aldri opplevd denne svettingen når jeg har tørket i ovn.

Tørk på rist med døren åpen til de er knusktørre. Så enkelt er det

Og når de er helt tørre, kan du oppbevare dem i en lukket og mørk beholder (eller et mørkt sted). Hvis denne beholderen ikke er fukttett, kan det være nyttig med litt salt på bunnen, ja, som du beskriver. Bare så det dekker, du trenger ikke så mye, men du kan heller ikke ha for mye.

Du vil nok finne dem til snøen er kommet. Sopper elsker regn og fuktighet, og de er alle friske med mindre de er gamle og døende, men det ser du også på dem.
Sist endret av Saksen; 26. september 2014 kl. 20:22.
[quote=Tangerine Dream;316814

Og når er det for sent å plukke disse rød djevlene? Er mye regn og fuktighet (som vi opplever på Vestlandet nå) negativt for hvor lenge de holder seg fersk og frisk?[/QUOTE]

Nei nei, det er positivt det
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Forskjellen mellom røyking og oralt inntak. Hvor stor er den?
Vis hele sitatet...
Oralt inntak av denne soppen er det allerede en del informasjon om her på forumet, men jeg kan fortelle litt om hvordan den virker når man røyker den.

Røyken er relativt mild å inhalere hvis soppen er godt tørket, men kan være litt besk hvis den er litt fuktig.

Effekten er nokså spesiell.
Ved lave til moderate doser kan den virke oppløftende, som en slags mild stimulerende substans samtidig som du får følelsen av å være god og kroppsstein.
Matlysten har en tendens til å øke betydelig, akkurat som ved inntak av cannabis.
Inntak av denne soppen kan egentlig minne litt om effektene man får av en veldig mild sativa.
Man føler seg mer opplagt, litt klarere i hodet, mer avslappet og snakkesalig.
Det jeg liker best av alle virkingene er at man sover fantastisk godt etter en joint med denne soppen - til og med etter en endt "stonerperiode".
Man kan også oppleve at drømmene blir mer virkelige og sammenhengende.
Ved større doser blir effekten kraftigere, men mer hypnotisk og man har ofte en tendens til å ramle litt ut i en slags apatisk tilstand hvor man føler seg helt tom.

Fluesopp kan være genialt å piffe opp dårlige røykevarer med - eller om du bare har lyst til å få en litt annerledes effekt på weeden din.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har lest meg opp litt om dette i det siste. Mulig dette allerede er postet på en av de 13 sidene med diskusjon, men tenkte likefullt jeg kunne dele det jeg har klart å få oversikt over. Ta i betraktning at dette ikke er basert på egne erfaringer, men en venns, samt det jeg har funnet rundt på nett og i diverse bøker.

Sanking
Sanking bør skje på høsten, som med annen sopp. Amanita Muscaria er som kjent lettest å finne der det vokser mange bjørk og furutrær (altså er det flust med dem her til lands). Alle sopper inneholder virkestoffer, men det er fordelaktig å se etter eldre individer, for å sikre at feltet fortsetter spredning. Alderen på et individ, kan du lett se ved å se om hatten er kuleformet (ung) bøyer seg nedover (voksen) eller bøyer seg oppover (eldre). Grunnen til at de eldre eksemplarene er best, er at disse allerede har sluppet ut sporer, og du risikerer derfor ikke å drepe hele feltet. Det er fordelaktig å sanke store mengder, da soppen MÅ tørkes for å få en god psykedelisk effekt, og da synker veldig i vekt (mener en kilo rå veier ca. 30 gram tørket, men dette behøver bekreftelse).

Tilbredning
Fjern stilkene fra hattene, og skjer hattene opp i omtrent 2x2cm ruter. Disse tørkes i stekeovn (gjerne varmluft) eller en spesiell maskin til tørking ved 80°C. Dette er viktig, fordi denne ibotensyre (giftstoffet) brytes ned og omdannes til muscimol (virkestoffet). Soppen er ferdig tørket når den er helt fri for fuktighet og tørr som kjeks. Hvor lang tid dette tar har jeg ikke lykkes med å finne ut, men vil gjette på hele dagen. Skal gjøre eksperimenter ved neste sesong. Når soppen er ferdig tørket, lagres den på lufttett beholder i 2-3 måneder før du bruker den på et kjøling, mørkt sted.

Bruk
Den tørkede, lagrede soppen er etter 2-3 måneder som nevnt klar for bruk. Dette innebærer at årets sopp er klar ved begynnelsen av vinteren, noe som egentlig er ganske heldig, da noen av soppens virkninger er svært effektive mot diverse plager mange nordmenn får i løpet av denne tiden av året, som tørr hud, depresjon mm.

Soppen er vist aller mest effektiv i form av te. For å lage dette, veier du opp en passende mengde, og koker det i 15 minutter, for så å sile av bitene. disse kan godt stekes i smør med salt og pepper, selv om de ikke lenger har betydelig med virkestoff, smaker de godt.

Dosering
Dose kan variere kraftig, og kommer an på hva slags effekt du ønsker. Det jeg har lest meg opp til, er at det beste er å starte med et daglig inntak på ca. 4 gram, for deretter å øke sakte oppover. Å innta over omlag 30 gram er ikke å anbefale, da dette kan forårsake enkelte ubehagelige, for ikke å nevne farlige, effekter.

NB! Det er ikke å tilråde å innta kullsyreholdige produkter før, med eller etter inntak av Amanita, da dette kan binde seg til muskimol, og gjøre at de nok en gang danner ibotensyre.

Amanita på Erowid
Hva er deres erfaring med fluesopp som et afrodisiakum?
Sist endret av Veggen; 14. oktober 2014 kl. 16:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det en myte at Amanita muscaria gir bedre hud?
Sitat av Tangerine Dream Vis innlegg
Er det en myte at Amanita muscaria gir bedre hud?
Vis hele sitatet...
Nja, det kan faktisk stemme til en viss grad.

Flere studier har vist at inntak av muskimol kan føre til økt egenproduksjon av blant annet vektsthormon - og andre studier har konkludert med at veksthormoner kan ha en positiv effekt på hud.

Kilder:

Stimulation of Prolactin and Growth Hormone Secretion by Muscimol, a γ-Aminobutyric Acid Agonist

http://www.news-medical.net/news/201...-the-skin.aspx


Sitat av Tangerine Dream Vis innlegg
Hva er deres erfaring med fluesopp som et afrodisiakum?
Vis hele sitatet...
Meget gode.
Jeg vet at denne soppen kan være bortimot umulig å finne når en faktisk prøver å finne den.
Det har skjedd meg hver gang jeg har lett etter den, til slutt fant jeg den og merket meg eksakt hva slags setting det var og etter det så har jeg sett etter den settingen og funnet den nesten hver gang etterpå.

Settingen er å finne en liten bekk, da snakker jeg om 30-100cm bred bekk og følger den helt til jeg finner bjørktrær, da stopper jeg og kikker rundt alle bjørktrærene som er i nærheten. Finner den nesten alltid da.

Poster dette om noen har opplevd samme fenomenet
Sist endret av TylerDurden; 17. oktober 2014 kl. 00:07.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Lukter det noe særlig av røyken?
Lukter ca 3x så mye som brunt. og effekten er nokså dårlig.
Røyken lukter drit, men smaker veldig lite.
Effektene kan diskuteres da jeg ikke kjente noe til noe som helst.
Jeg fikk effekt

Følte meg ganske euforisk en liten stund, men det var ikke store greiene da, varte bare en 10 minutters tid :/
Synes du det luktet godt? hvor mye røykte du?
Sitat av achillesthecat Vis innlegg
Synes du det luktet godt? hvor mye røykte du?
Vis hele sitatet...
Syntes ikke det lukta så ille jeg. Smakte ikke en dritt. Røykte vel rundt et gram antar jeg . Prøvde igjen i dag da, uten effekt.
Det lukter som grilla mat, av noe slag :P og smaker veldig lite. Om du røyker, så får du ikke så veldig kraftig effekt, med mindre du ruller en spliff med masse fluesopp :P Som regel blir man ikke mer enn halv-stein uansett... men det er avslappende.

Det skal sies at kombinasjonen cannabis + fluesopp er episk. Perfekt blanding, det gir en ekstra psykedelisk flow
Sist endret av Alzo88; 20. november 2014 kl. 01:51.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Digger å bruke amanita i steden for tobakk. Mye bedre for lungene, helsa og det tredje øyet
Vis hele sitatet...
Uttrykket "Det tredje øyet" fikk oppmerksomheten min. Prøvde å google, men ingen relevante resultat. Kan noen forklare hva det tredje øyet egentlig er?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av villsvin Vis innlegg
Uttrykket "Det tredje øyet" fikk oppmerksomheten min. Prøvde å google, men ingen relevante resultat. Kan noen forklare hva det tredje øyet egentlig er?
Vis hele sitatet...
Hva googlet du? Jeg får opp tonnevis av treff, Det tredje øyet, også kjent som det indre øyet, forbundet med konglekjertelen (Pineal kjertel) er et mystisk og esoterisk konsept som skal kunne gi innsikt i ting hinsides.
Sist endret av Dodecha; 21. november 2014 kl. 13:06.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
hei. lurer på om man får kjøpt dette på internett i norge? siden det er lovlig å besitte å bruke
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvor blir det egentlig av fluesoppen?
Føler jeg trasker rundt i Telemarks skoger i times vis uten å finne så mye som en halvspist en.
Så langt i år har jeg faktisk bare funnet èn...

Hvor er du soppen?
Sikker på at du leter på rett plass? Fluesoppen trives godt sammen med bjørk og gran
Kjapt spm... Når man koker opp AM, som skal småkokes i ca20min, filtrer man vesken igjenom kaffe filter ect.. Og drikke klar etter?
På tidlig 70-tall landa jeg på denne oppskriften:
Råvare: plukk soppen mens den er på sitt fineste - ta vekk stilken. Tørk hattene - ikke for varmt i steikovn med åpen dør ca. 50 grader. Knusk tørre sopphatter knuses til pulver. Herfra er det sikkert mange måter. Min måte: Varm opp melk til ca 40 grader og hell soppulveret oppi (jeg brukte pulver fra mellom 2 og 4 sopper). Storyen var at de aktive stoffene fordampet bort hvis det ble for varmt. La det stå og trekke, hell over i en tekopp gjennom et filter. Tilsett honning og annet digg og drikk ut heksebrygget. Ikke lag noen avtaler det neste døgnet. Min erfaring fra dengangen; Det kraftigste dopet jeg noensinne har testet. LSD kom nærmest, men hallisene var mer detaljerte (som kino innimellom) og energien var kraftigere. Be careful!
Hadde en del tørka fluesopp som jeg samla i fjor og pulveriserte. Har tidligere prøvd å røyke det etter å ha lest noen som rapporterer om en viss effekt, men kan ikke si jeg merka så mye da, dessuten var det ikke det mest behagelige å røyke.

UANSETT; prøvde igjen akkurat, og nå tok jeg 3 pipebrønner i stedet for å rulle en rullings med tobakksblanding som jeg gjorde forrige gang. Enten så er det en placeboeffekt, eller så har det faktisk en viss effekt. Kan si at jeg føler meg meget avslappet, og blei litt små-yr.

Til dere som har prøvd å spise fluesopp og som fikk effekt så har jeg noen spørsmål. Hvor skremmende er rusen? Har forstått det slik at det ikke har noe særlig rekreasjonsverdi, men det er heller en opplevelse. Men kan intensiteten nærme seg bad trips på psykedelia, eller det mer ubehagelig en skremmende?
skal prøves, ca hvor lenge varer rusen? skal røykes
Sitat av xyzaa Vis innlegg
Til dere som har prøvd å spise fluesopp og som fikk effekt så har jeg noen spørsmål. Hvor skremmende er rusen? Har forstått det slik at det ikke har noe særlig rekreasjonsverdi, men det er heller en opplevelse. Men kan intensiteten nærme seg bad trips på psykedelia, eller det mer ubehagelig en skremmende?
Vis hele sitatet...
Det er en slags hypnotisk transetilstand. Litt dissosiativt. Men kan forsvinne litt ut/få stirren. En kraftig energi bak det hele, og dette blandet med en slags smådelirisk (avhengig av hvor mye du tar) drømmetilstand. Så kan du vel tenke deg selv hvordan en bædtrip på dette vil fungere. Fluesopp er ikke visuellt som fleinsoppen og den er intens på helt andre måter. Men likevel vil jeg personlig rangere flyesoppen som en sopp jeg har 5 ganger mer respekt for enn fleinsoppen. Tror fleinsoppen er mye mer tilgivende enn hva fluesoppen er.

For meg føltes det naturlig å slå av alt av musikk og å sitte helt helt stille. Alt av lyd ble forstyrrende (bare å gemme sphongle lista m.a.o) Fluesoppen gav en slags intens meditativ tilstand. Det føltes givende og åndelig, og som et stort no-no å ta for "gøy".
Sitat av Bearass Vis innlegg
Det er en slags hypnotisk transetilstand. Litt dissosiativt. Men kan forsvinne litt ut/få stirren. En kraftig energi bak det hele, og dette blandet med en slags smådelirisk (avhengig av hvor mye du tar) drømmetilstand. Så kan du vel tenke deg selv hvordan en bædtrip på dette vil fungere. Fluesopp er ikke visuellt som fleinsoppen og den er intens på helt andre måter. Men likevel vil jeg personlig rangere flyesoppen som en sopp jeg har 5 ganger mer respekt for enn fleinsoppen. Tror fleinsoppen er mye mer tilgivende enn hva fluesoppen er.

For meg føltes det naturlig å slå av alt av musikk og å sitte helt helt stille. Alt av lyd ble forstyrrende (bare å gemme sphongle lista m.a.o) Fluesoppen gav en slags intens meditativ tilstand. Det føltes givende og åndelig, og som et stort no-no å ta for "gøy".
Vis hele sitatet...
Vil du si det er givende å bruke til å ''ligge å tenke'' på? Jeg har virkelig ikke satt meg inn i meditasjon, men jeg liker psykadelisk musikk ala shpongle, og drømme meg vekk til. Reflektere over livet, situasjoner, meg selv. Vil du tro jeg får mer ut av en slik refleksjonsaften ved å innta en moderat dose rød fluesopp? Er det noen nedtur av det? Hvor lang er rusen? Sistnevnte to spørsmål kan jeg sjekke selv, så du trenger ikke svare. Jeg føler meg bare lat, så dersom du vet det kan du svare på de.
Tror kanskje jeg ordla meg litt uklart, sammen med skriveleif i forrige post.Det skulle stå bare å glemme sphongle lista (alt av lyd føltes svært forstyrrende).

Fluesopp er ikke noe "drømme seg bort" sopp. Jeg fikk en intens nærmest dirrende følelse hvor det som føltes naturlig var å sitte helt helt stille. Hvert øyeblikk føltes dirrende intens, og sånn sett kan fluesoppen ta deg inn i en meditativ tilstand hvor man er svært tilstede i hvert øyeblikk. Ved meditativ tilstand så mener jeg ikke en drømmende tilstand hvor man flyter avgårde på tanker, men heller tilstander av dyp meditasjon uten tanker og hvor nået og øyeblikket er meget tilstedeværende.

Å reflektere føltes også fjernt. Det er mer som en intens stillhet i kropp og sinn. Å tenke gjør nærmest vondt. Alt etter dosering så kan sinnet plutselig gjøre smådeliriske hopp hvor man helt uten kontroll plutselig får uforståelige bilder og krumpsring i sinnet. Prøver meg på et slags beskrivende eksempel: Dirrende stillhet.. Intens følelse. Å puste kan til og med føles forstyrrende... Boom.. Kart over Haiti i sinnet - zoomer dypt ned.. Smæck. Jungel... Apekatt.. Verdenskart... Boom. Stille igjen.. Plutselig er man tilbake i "nuet" igjen. Med samme dirrende intense følelse, nå blandet med forvirrelse over hva som nettop skjedde. Man sitter igjen perpleks... Intens følelse. Og sånn fortoner det seg videre. Dette eksempelet kan kanskje også beskrive hvordan en bædtripp fort kan utvikle seg. Ingen eufori. Det er ikke videre behagelig heller. Ikke noe drømme-seg bort i bølgeskvulp følelse.. Bare intens - dirrende tilstedeværelse blandet med smådeliriske krumpspring.

Merk: Dette er mine opplevelser gjennom 3-4 turer noen år tilbake i tid (vi er alle forskjellige - så mulig andre vil få andre opplevelser). Fluesoppen føles for spesiell til at det er noe jeg hiver meg over i tide og utide. Opplevelsen føltes som sagt givende og åndelig - men ikke noe jeg lett hiver meg over igjen. Jeg opparbeidet med stor respekt gjennom disse eksperimentene. JEg er også usikker på hvor sunn denne soppen er å drive å lefle med over tid.

Det virker som om fleinsoppen er et bedre supplement til hva du beskriver. Her kan det funke å lytte til sphongle og "drømme seg vekk", eller helst å bli tatt med på tur, med etterfølgende refleksjoner.
Sist endret av Bearass; 8. oktober 2015 kl. 00:16.
Det er vel ikke like vanlig å "nyte" fluesopp-rusen ute i naturen som det er med fleinsopp?
Sitat av Tangerine Dream Vis innlegg
Det er vel ikke like vanlig å "nyte" fluesopp-rusen ute i naturen som det er med fleinsopp?
Vis hele sitatet...
Min første tripp på sjølplukka fluesopp var ute i naturen. Naturen er igrunnen alltid å foretrekke ved inntak av psykedelika i mine øyne.

Jeg hadde lest rapporter om at noen påsto dem fikk ekstra "spring" i steget og nærmest fløt over landskapet fylt av energi. (Mange påstår at dem får nærmest en speeda følelse av fluesopp og blir mye sterkere, perser glatt på antall armhevninger etc. (derav berserk hypotesen)). Vi var også inspirert av type "Alice in Wonderland-historier" hvor noen rapporterer at store ting blir veldig små og små ting veldig store. Dette tenkte vi kunne være artig ute i Guds frie.

Trippen var fin den - men resulterte ikke i nevneverdig "spring" i steget (annet enn litt effekter som godt kunne vært placebo). Vi følte at fluesoppen samsvarte bra med en setting ute i naturen. Vi fikk ikke noen neveverdig "Alice in Wonderland-effekt" men ting synes å ha et slags slør over seg. Og vi ble etterhvert sittende å stirre ut over naturlige landskap i typisk fluesopp ånd. Siden dette var jomfrutripp på fluesopp og vi var usikre på om vi virkelig hadde fått ordentlig effekt (klassisk å tenke på fluesopp, spes. om man har psilocybe-sopper som sammenlignings-grunnlag) trakk vi etterhvert tilbake til sivilisasjonen igjen for å finne noe cannabis som vi håpte kanskje kunne trigge trippen. Vi fant en bitteliten piece som vi mekka opp. Cannabis harmoniserte bra med trippen. Vi hadde fått med oss at Hawk (den store Amanita-shamanen ), snakket varmt om denne kombinasjonen av den feminine cannabis-ånden sammen med den mer maskuline Amanita-spiriten.

Merk: På generellt grunnlag bør man være forsiktig med å kombinere psykedelika med cannabis grunnet større fare for forvirrelse og badtrip (uansett hva Hawk måtte si - Hawk kan også virke litt lettere forkvakla for enkelte, sjøl om han er verdt å sjekke ut for alle som vurderer en seriøs tilnærming til fluesopp).

De siste trippene mine var alene i leiligheten min med te laget på fluesopp-ekstrakt kjøpt på nettet. Her ble som sagt alt av musikk uutholdelig, og å sitte helt stille var hva som føltes naturlig.

Tillegg: "nytelse" på fluesopp rus er meget annerledes enn om man skal sammenligne med psilocybe-sopper. Eufori, om man ganske ofte får på fleinsopp, er som regel helt fraværende på fluesopp. Fluesopp og fleinsopp har i det hele tatt ca ingenting til felles, annet enn at de begge er sopper.
Sist endret av Bearass; 10. oktober 2015 kl. 19:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Har ikke sett gjennom alle sidene, men noen som vet ca hvor lenge man er rusa, evt tripper på fluesopp???
Min begrensede erfaring er ca 4-6 timer etterfulgt av snåle drømmer som er en "tripp" i seg selv. Ellers føler jeg "tripp" gir litt misvisende assosiasjoner til fluesoppen. Er mer et delirant og dissosiativ enn klassisk psykedelika. Mindre doser Iboga og ketamin (som begge gir dissosiative følelser) minner noe om fluesopp. Lsd og fleinsopp f.eks har null til felles med fluesoppen imo.
Sist endret av Bearass; 3. august 2016 kl. 18:02.
Får man noe nedtur, eller får noe afterglow eller nå sånt? Man blir ikke rar i hue noen dager etterpå?
Er en stund siden min amanita eksperimentering, men kan ikke huske nevneverdig nedtur. Trornoe hangover som etter alkohol. Jeg hadde også et par netter i etterkant med snåle svært fargerike drømmer.

Som all psykedelisk erfaring så hang opplevelsen igjen en stund i ettertid. For min del spesielt dette med "dirrende tilstedeværelse" som var en sterk opplevelse.
Sist endret av Bearass; 4. august 2016 kl. 17:15.
Holder det med og bare tørker den? Eller er det best at den varmes opp til en viss temperatur først?
Sitat av Jmplv Vis innlegg
Holder det med og bare tørker den? Eller er det best at den varmes opp til en viss temperatur først?
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd begge deler, men jeg må si at jeg liker best å tørke den langsomt i en stekeovn helt til den blir knusktørr og sprø.
Vi var to stk. som plukket fluesopp i samme område, men tørket soppen forskjellig, stekeovn og vanlig tørking.

Stekeovnstørket sopp ble langt bedre enn den andre soppen - og det samme gjelder både smak og harskhet på røyken.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Amanita Muscaria vs. Amanita Regalis??

Jeg har forsøkt å finne svar gjennom en rekke tråder, men det er svært sparsomt med info om A.Regalis. I den innledende posten på denne tråden står det den kan betegnes som en fargevariant, også i russammenheng. Innholdsstoffene er såvidt jeg har skjønt de samme, men jeg leste en post der det ble påpekt stort innhold av vanadium (amavadin) i A.regalis. Etter å ha lest meg opp på dette skal dette være samme i A.Muscaria og dessuten er det ikke stadfestet som negativt noe sted. Fortsatt forsket lite på amavadin, men i følge wiki er det ting som tyder på det kan medvirke til reperasjon av vev.

Saken er at jeg møtte på disse i dag, noen som vet om jeg kan behandle de som a.muscaria??:

https://postimg.org/image/51dmt0i67
Noen som vet om fluesopp kan trives i tett granskog? Og hvilken temperatur den liker å vokse i?
@zldeep Regalis skal etter det jeg vet ha liten til ingen effekt (notater jeg tok for flere år siden)

@Jmplv Har funnet fluesopp flere ganger i tett granskog.
Temperaturen... Tja, ikke godt å si. Ville sagt September-temperatur :P Lyn og torden spiller større rolle enn temperatur.
De gangene jeg har funnet mest amanita har vært i dagene etter skikkelig tordenvær.
@Solaced Røyka det tørka skinnet til en liten regalis (ung cap) i går kveld, men begynte veldig forsiktig. Var definitivt en effekt der, men den var veldig vag og "snill". Røyka litt mer, og da kom den etter ca 20-30 min. Først og fremst beroligende, og merket at den passet fint der jeg lå i mørket for å sove/slappe av, uten musikk eller noe forstyrrende. Dette var mitt første forsøk, og jeg tror det vil ta noen flere forsøk før reseptorene i kroppen klarer å absorbere soppen til det fulle. Tok veldig kort tid før jeg sovnet, men følte et stort velbehag. Når jeg våknet var det også med en svært god følelse. Ikke verst, med tanke på noen måneder med depresjon og utbrenthet.
Sitat av Jmplv Vis innlegg
Noen som vet om fluesopp kan trives i tett granskog? Og hvilken temperatur den liker å vokse i?
Vis hele sitatet...
Jeg finner for det meste panterfluesopp i tett granskog, men rød fluesopp kan dukke opp i lysninger i skogen, gjerne på mosebunn.

Et tips som vanligvis fungerer er å se seg ut gammelt og fuktig kulturlandskap der husdyr har beitet over flere generasjoner, aller helst med bjørketrær, men blandingskog kan også fungere.

I slike områder kan man fort plukke en bærepose eller to hvis man først finner soppen.

Ønsker forøvrig å legge til at jeg har vært mye rundt i skog og mark i det siste - og det er en del sopp, men akkurat fluesoppen er tilnærmet fraværende enn så lenge.
Til oppbevaring er det sikkert kjekt å ha "Silica Gel" mot fukt,
bestillte akkurat 100 pakker fra Ebay for bare 23kr.