Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4016
Vitsebokforfatter
Tommy Lilfinger's Avatar
35 8
Hei freaks

Jeg har tidligere blitt stoppet av UP på grunn av mistanke i ruspåvirket kjøring, men den saken endte bare med forelegg for bruk.

Bilen min er nå mest sannsynlig merket hos politiet, og jeg lurer på:

Kommer jeg til å bli stoppet hver gang jeg passerer politiet? Jeg har ikke kjørt noe særlig etter hendelsen, men hypotetisk sett; om jeg blir stoppet og de drar meg til legevakta og pisser negativt på urinprøven - Vil de fortsette å stoppe med fremover?

Føler det blir for dumt å bli stoppet og må bli med på legevakta hver gang jeg kjører i nærheten av politiet, selv om jeg er clean.

Noen med erfaringer?
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Politiet må manuelt søke opp reg.nr på bilen din i AutoSys... det skanner ikke alle regnr automatisk. Så det kommer jo ann på hvor lite sted du bor. Men hvis du blir stoppet og de sjekker deg opp, er det stor sjans de tester deg for ruspåvirkning
Du kommer til å bli stoppet oftere en før ja. Hvor ofte vil bare tiden vise.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Politiet må manuelt søke opp reg.nr på bilen din i AutoSys... det skanner ikke alle regnr automatisk. Så det kommer jo ann på hvor lite sted du bor. Men hvis du blir stoppet og de sjekker deg opp, er det stor sjans de tester deg for ruspåvirkning
Vis hele sitatet...
Jeg satt nylig i baksetet på en politibil, og da hadde de en iPad hvor alle bilskilt vi passerte dukket opp. Av og til sa den "attention" og det sto små notiser på folkene bilen var registrert på. Fikk med meg en melding om at vedkommende hadde blitt tatt med en avsagd hagle hjemme f.eks. og en annen om ruskjøring.
Siden de var opptatt med noe annet bare avviste de meldingene, men tror det er et verktøy som brukes for å avgjøre om man skal stoppe folk når de bare er ute og fisker/patruljerer.
Anonym bruker
"Farlig Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det kan også hende at du ikke blir stoppet i det hele tatt.
Selv ble jeg dømt for bruk, besittelse og produksjon(grønt) for en del år siden. Jeg kjørte rundt med hjerte i halsen i lang tid etterpå, helt sikker på å bli stoppet.
Nå har det gått 8-9 år siden dommen, har ennå ikke blitt stoppet en eneste gang siden jeg ble dømt...
kommer vel anpå hvor man bor også
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Selg bilen og skaff leasingbil, den er ikke registrert på deg og ved sjekk, eller automatiserte oppslag på skiltnummer så dukker bilende opp som tilhørende et foretak. Da har du ikke større sjanser enn andre for å bli stoppet, og sålenge du kjører forsiktig og følger regler så bør du vel ikke bli stoppet for annet enn random kontroller. Og det skjer jo nesten aldri. Da slipper du masse stress og noia fremover.
Vitsebokforfatter
Tommy Lilfinger's Avatar
Trådstarter
35 8
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Selg bilen og skaff leasingbil, den er ikke registrert på deg og ved sjekk, eller automatiserte oppslag på skiltnummer så dukker bilende opp som tilhørende et foretak. Da har du ikke større sjanser enn andre for å bli stoppet, og sålenge du kjører forsiktig og følger regler så bør du vel ikke bli stoppet for annet enn random kontroller. Og det skjer jo nesten aldri. Da slipper du masse stress og noia fremover.
Vis hele sitatet...
Er egentlig ikke noiaen jeg beskymrer meg for. Har sluttet å røyke så ofte, og sparer det heller til en høytidelig anledning.

"Problemet" er heller at jeg syns det blir for dumt å bli stoppet "hver gang" jeg kjører forbi politiet. Som nevnt ovenfor, vet jeg politiet har et sånt system hvor reg.nr blir automatisk scannet og ting dukker opp på skjermen.
Så igjen så tenker jeg på neste gang jeg blir stoppet og avlegger en negativ urinprøve - vil dette være nok til å få de av nakken? Jeg vet de kommer til å finne en "skjellig grunn" til å ta med inn på legevakta, men er ikke disse blodprøvene dyre?
Jeg ble dømt for 2½ år siden. Har blitt stoppet to ganger etter det, ingen andre spørsmål om det går bra
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du blir nok taua inn i lang tid fremover for obligatorisk rustest om du først blir stoppet. Fordi statistikk og erfaringen tilsier at en som er stoppet for ruskjøring en gang har langt større sjanse for å kjøre ruset også senere. Og akkurat det hadde jo også vært greit og forståelig. Det som blir litt ugreit er jo når det i tilfeller som ditt ikke var snakk om ruskjøring. Kun at du ble tatt for bruk. Da burde de jo roet seg. Men basert på hva folk rundt meg opplever så må du regne med å bli tatt inn til tester en god stund fremover. Og du slipper kanskje alt dette styret om du bare leaser kjøretøy.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Selg bilen og skaff leasingbil, den er ikke registrert på deg og ved sjekk, eller automatiserte oppslag på skiltnummer så dukker bilende opp som tilhørende et foretak. Da har du ikke større sjanser enn andre for å bli stoppet, og sålenge du kjører forsiktig og følger regler så bør du vel ikke bli stoppet for annet enn random kontroller. Og det skjer jo nesten aldri. Da slipper du masse stress og noia fremover.
Vis hele sitatet...
I Motorvognregisteret fremgår det hvem som er forsikringstaker av bilen selv om den er eid av leasingsselskap.
Har blitt tatt for røyking for 12 år siden. Tok lappen for 3 år siden. Eneste som har skjedd var at politiet sjekka meg opp og tok og lyste meg i øya spurte spm osv når jeg sto og venta på noen i en litt sketchy del av byen for sånn 2,5 år siden. Har hatt razzia hjemme før 2 år siden hvor de fant litt grønt, jeg hadde slutta med sånt så samboer tok den. Saken ble henlagt for min del. Har blitt tatt i fartskontroll da har de ikke spurt om noe. Har hatt politi rett bak meg og truffet dem ofte på veien men blir aldri stoppa hvertfall. Har nok litt å si om du har en vanlig okey bil eller om du kjører rundt i en shady BMW med sota ruter eller en shabby bil.
Sist endret av Fiskesaus; 21. mai 2020 kl. 22:02.
Følger du trafikkreglene og ikke gjør noe ulovlig, skal det vel mye til for at du blir stoppet. Og om dem gjør det, oppdager dem vel fort at det er bortkastet tid og energi.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av venstrehook Vis innlegg
I Motorvognregisteret fremgår det hvem som er forsikringstaker av bilen selv om den er eid av leasingsselskap.
Vis hele sitatet...
La dame/kone eller mor lease så sklir du unna den også.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hm er man "merket" hvis man er tatt i transport av narkotika før? Altså med ny bil men reg i eget navn?
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg satt nylig i baksetet på en politibil, og da hadde de en iPad hvor alle bilskilt vi passerte dukket opp. Av og til sa den "attention" og det sto små notiser på folkene bilen var registrert på. Fikk med meg en melding om at vedkommende hadde blitt tatt med en avsagd hagle hjemme f.eks. og en annen om ruskjøring.
Siden de var opptatt med noe annet bare avviste de meldingene, men tror det er et verktøy som brukes for å avgjøre om man skal stoppe folk når de bare er ute og fisker/patruljerer.
Vis hele sitatet...
Mener du et automatisk scanning system? Hva er din teori om hvordan den scanneren evn fungerer, en laser foran ved lyktene som automatisk og konstant søker etter bilskilt og sender info til padden som igjen finner info om eier av bilen? Så hightech og orwellisk har det vel ikke blitt enda?!
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Eller sender GPS ut signal om hvilket bilnummer eller hvem som eier bilen i noe lukket satellittsystem?
Nei. Du blir ikke merket. Om du kjører samme bil som er en «kjenning» av politiet så sier det seg selv at de kan velge å stoppe den. Men med mindre de kjenner deg igjen gjennom ruta på bilen så er du like utsatt som alle andre i trafikken
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mener du et automatisk scanning system? Hva er din teori om hvordan den scanneren evn fungerer, en laser foran ved lyktene som automatisk og konstant søker etter bilskilt og sender info til padden som igjen finner info om eier av bilen? Så hightech og orwellisk har det vel ikke blitt enda?!
Vis hele sitatet...
De har det jo og dette er 6 år siden. Så også et eller annet TV klipp hvor dem viste at de gjorde det.

https://www.dinside.no/motor/politie...irker/61206206
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mener du et automatisk scanning system? Hva er din teori om hvordan den scanneren evn fungerer, en laser foran ved lyktene som automatisk og konstant søker etter bilskilt og sender info til padden som igjen finner info om eier av bilen? Så hightech og orwellisk har det vel ikke blitt enda?!
Vis hele sitatet...

Teknologien har de. Det er jo ikke noe mer enn den de har brukt blant annet på bomringer i Kristiansand siden 1990 tallet.

Politiet bruker alt denne teknologien i allefall på en liten tilhenger de har med seg ut i felt. Eller det var slik det startet for politiet for endel år tilbake. Og teknologien gjorde akkurat det du ser for deg. Den kjørte scan av skilt opp mot databaser for å sjekke evt. misligheter.

At dette nå også er tilført enkelte patruljebiler vil jo være en helt natuturlig siden de lyktes så bra med den kameratilhengeren. Uten at jeg har sett slikt selv da det begynner å bli en stund jeg satt i baksetet på patruljebil nå, så tenker jeg han som skrev det innlegget han har helt sikkert rett og det nå også er patruljebiler med skilt-gjenkjenningsutstyr.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av zafzafi Vis innlegg
Nei. Du blir ikke merket. Om du kjører samme bil som er en «kjenning» av politiet så sier det seg selv at de kan velge å stoppe den. Men med mindre de kjenner deg igjen gjennom ruta på bilen så er du like utsatt som alle andre i trafikken
Vis hele sitatet...
Joda du blir merket. Selv bare det å unnlate å betale forsikring eller avgifter gjør at du blir merket. Så det vil være trivielt for politiet og også gjøre oppslag i andre registre. Slik at de får full oversikt på de skilt som scannes. Tilhører bilen en straffedømt? Hva er han dømt for? Å ja ruskjøring vi stopper ham nå.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mener du et automatisk scanning system? Hva er din teori om hvordan den scanneren evn fungerer, en laser foran ved lyktene som automatisk og konstant søker etter bilskilt og sender info til padden som igjen finner info om eier av bilen? Så hightech og orwellisk har det vel ikke blitt enda?!
Vis hele sitatet...
Bilde / IR som bruker kunstig intelligens til klassifisering av skiltnummer.
Standard teknologi. For å sette ting litt i perspektiv - i Kina går politimenn rundt med briller som gjør det samme; bare med mennesker.

Vet ikke om de har fått på plass mer stilren løsning enda, men for noen år siden kunne du se kamerautstyret montert på taket i utvalgte patruljebiler. Tenker meg det var en slik bil vedkommende du svarer satt i.

Forøvrig så vet jeg var erfaring at når en bil først er flagget så blir den stoppet. Fort. Det er ikke sånn at hvis du blir dømt for narko eller mister lappen så blir bilen flagget, det må være en spesiell grunn til det - feks et par episder med kjøring i heroinrus uten lappen.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Vet ikke om de har fått på plass mer stilren løsning enda, men for noen år siden kunne du se kamerautstyret montert på taket i utvalgte patruljebiler. Tenker meg det var en slik bil vedkommende du svarer satt i.
Vis hele sitatet...
Var ikke noe spesielt utstyr synlig på utsiden av bilen.
er veldig lett å skjue linsa foran og eller bak på bilen til politiet og en el annen computer på størrelse med ett nettbrett eller telefon som skjerm i bilen
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Fiskesaus Vis innlegg
De har det jo og dette er 6 år siden. Så også et eller annet TV klipp hvor dem viste at de gjorde det.

https://www.dinside.no/motor/politie...irker/61206206
Vis hele sitatet...
Åh småsjukt. Takk for link. Jævla utdatert skjønner jeg men sånn er det vel etter 4 år på betongferie.

Det skremmer meg disse påstandene om merking, ikke fordi jeg gjør noe ulovlig lenger men ikke fett å bli stoppa og få ransaka bilen med kone og barn i fordi jeg har shit på rullebladet...

Hadde vært interessant å vite om dette systemet for eksempel bare viste navn på bileier og ikke noe mer (men gjengangere blir da kanskje gjenkjent og stoppa pga navnet), eller for eksempel bare trafikkforeseelser automatisk på skjermen, og om man måtte inn i et annet system å søke manuelt på fullt navn for å få opp alle detaljer fra rullebladet.

Eller om det er sånn at bilskilt scannes også bare bæm ramses alt fra rulleblad og tidligere mistanke opp automatisk på skjermen umiddelbart og rød varseltrekant popper opp liksom
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Åh småsjukt. Takk for link. Jævla utdatert skjønner jeg men sånn er det vel etter 4 år på betongferie.

Det skremmer meg disse påstandene om merking, ikke fordi jeg gjør noe ulovlig lenger men ikke fett å bli stoppa og få ransaka bilen med kone og barn i fordi jeg har shit på rullebladet...

Hadde vært interessant å vite om dette systemet for eksempel bare viste navn på bileier og ikke noe mer (men gjengangere blir da kanskje gjenkjent og stoppa pga navnet), eller for eksempel bare trafikkforeseelser automatisk på skjermen, og om man måtte inn i et annet system å søke manuelt på fullt navn for å få opp alle detaljer fra rullebladet.

Eller om det er sånn at bilskilt scannes også bare bæm ramses alt fra rulleblad og tidligere mistanke opp automatisk på skjermen umiddelbart og rød varseltrekant popper opp liksom
Vis hele sitatet...
Personlig vet jeg ingenting om hva slags systemer politiet har tilgang til å bilene sine, men jeg vil anta at de kontinuerlig forbedrer disse systemene for å gi betjentene (mest) og best mulig informasjon når de er ute i felt.

Det jeg derimot vet med sikkerhet er at om du feks drar på passkontoret for å fornye passet ditt så har den sivile ansatte (ingen som har gått på politihøgskolen jobber der, nei..) bak skranken tilgang til hele ditt rulleblad og alle henlagte saker og lignende.
Anonym bruker
"Fortvilet Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Blir du stoppet i trafikk kontroll eller rutine kontroll på nattes tid eller lignende blir det nok en del spørsmål rundt dette og møter du riktig politibetjenter kan de være litt kuk og spørre og grave grundig.
Jeg bor på et lite tett sted der hvor jeg har hatt noe med alt av politi og gjøre så hver gang de ser meg kjøre blir jeg stoppet. Enda det er 3 år siden jeg har hatt noe som helst med de og gjøre.

Er jeg i byen og kjører og politiet stopper meg og sjekker førerkort så blir jeg møtt av masse spørsmål og de ser litt ekstra inn i bilen når de kommer tilbake etter de sikkert har fått sjekket saker osv jeg er dømt for.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Bilde / IR som bruker kunstig intelligens til klassifisering av skiltnummer.
Standard teknologi. For å sette ting litt i perspektiv - i Kina går politimenn rundt med briller som gjør det samme; bare med mennesker.

Vet ikke om de har fått på plass mer stilren løsning enda, men for noen år siden kunne du se kamerautstyret montert på taket i utvalgte patruljebiler. Tenker meg det var en slik bil vedkommende du svarer satt i.

Forøvrig så vet jeg var erfaring at når en bil først er flagget så blir den stoppet. Fort. Det er ikke sånn at hvis du blir dømt for narko eller mister lappen så blir bilen flagget, det må være en spesiell grunn til det - feks et par episder med kjøring i heroinrus uten lappen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke kamera som er i kuppelen på taket, det er 360 graders roterbart lys, som en stor lommelykt
c4nn4bis20
slimstian's Avatar
12 5
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg satt nylig i baksetet på en politibil, og da hadde de en iPad hvor alle bilskilt vi passerte dukket opp. Av og til sa den "attention" og det sto små notiser på folkene bilen var registrert på. Fikk med meg en melding om at vedkommende hadde blitt tatt med en avsagd hagle hjemme f.eks. og en annen om ruskjøring.
Siden de var opptatt med noe annet bare avviste de meldingene, men tror det er et verktøy som brukes for å avgjøre om man skal stoppe folk når de bare er ute og fisker/patruljerer.
Vis hele sitatet...
Kan bekrefte. sett det samme selv fra baksetet i en politibil, i mitt tilfelle var det sivil politibil. 3 år siden
Sist endret av slimstian; 25. mai 2020 kl. 06:07.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av zafzafi Vis innlegg
Slutt å prat piss. Bilen blir ikke merket. Hatt tilgang på bil uten forsikring og med unnlatet avgifter og kjørt den både jeg og andre i vennekretsen i flere år uten å bli stoppet. Hatt politiet bak minst 100 ganger. Bilen er registrert på en med rulleblad som overgår din villeste fantasi. Har også hørt med en venn som jobber i politet og fått dette bekreftet.

Så ikke kom her å uttal deg om noe du ikke kan en dritt om bare fordi det klør i fingrene.
Vis hele sitatet...

Voldsomt raseri? Frekk og bøllete oppførsel på deg. Det er ok å påpeke om du mener andre tar feil, men det går an å gjøre det på en skikkelig måte. Her var du bare ordentlig drittsekk. Skjerpings. Greit nok, vi har alle dårlige dager.

Dere må ha hatt enormt med flaks, eller så er du en kriminell som er blitt alderspensjonist og det du snakker om skjedde i din ungdom?

Politiet har har automatisk skiltscanning og automatisk oppslag i registre i mange år alt. Så det virker nesten som ren løgn det du sier, og hvorfor skulle vennen din lyve til deg?

Effekten har vært så god på disse systemene at det er rullet ut til alle politidistrikt. Både manglende forsikring, veiavgift, ruskjøring, og rulleblad sjekkes opp ja de sjekker nok alle registre de har lovlig tilgang til. Og oppslaget skjer helt automatisk. Møtende biler scannes, biler rett for scannes. Og blir det treff så går en "alarm" slik at de blir oppmerksomme på treff.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Åh småsjukt. Takk for link. Jævla utdatert skjønner jeg men sånn er det vel etter 4 år på betongferie.

Det skremmer meg disse påstandene om merking, ikke fordi jeg gjør noe ulovlig lenger men ikke fett å bli stoppa og få ransaka bilen med kone og barn i fordi jeg har shit på rullebladet...

Hadde vært interessant å vite om dette systemet for eksempel bare viste navn på bileier og ikke noe mer (men gjengangere blir da kanskje gjenkjent og stoppa pga navnet), eller for eksempel bare trafikkforeseelser automatisk på skjermen, og om man måtte inn i et annet system å søke manuelt på fullt navn for å få opp alle detaljer fra rullebladet.

Eller om det er sånn at bilskilt scannes også bare bæm ramses alt fra rulleblad og tidligere mistanke opp automatisk på skjermen umiddelbart og rød varseltrekant popper opp liksom
Vis hele sitatet...
Skulle noe slikt skje kan du informere vedkommende om at du
1) ikke samtykker til ransakelsen og
2) informere om at vedkommende må ha noe mer konkret for at kravene i straffeprosessloven er oppfylt, du ønsker å få beslutningen vurdert av vakthavende jurist

For min del holdt det med nr. 1 da en politimann begynte å rote i midtkonsollen på min bil. Han lente seg sporenstreks ut.

Det skal være en konkretisert mistanke før de kan ransake, og de skal ha noe mer konkret enn at du røyka for tre år siden. Noe annet hadde lagt opp til trakassering (noe man fint kan argumentere for at gjentatte kontroller er, og).
Sist endret av sokkejohn123; 25. mai 2020 kl. 12:30.
Dette er ganske merkelig, jeg er tatt for kjøring i rusa tilstand, de tok meg på amfetamin og thc.
Thc ble omregnet til svimlende 2,3% alkohol promille, det vil egentlig si at jeg er, eller var livsfarlig i trafikken og burde kontrolleres så ofte som mulig, men siden jeg fikk lappen tilbake og til d.d. har jeg ikke blitt stoppet av politiet.
Jeg har ved flere anledninger prøvd å bli stoppet ved å utføre små ufarlige trafikkforseelser, jeg gikk lei av å prøve så jeg prøvde til slutt å parkere rett foran de og glodde inn i bilen deres, da tok de opp iPadden sin å trykka litt på den før de kjørte av gårde og jeg etter, når de fant en ny parkeringsplass så parkerte jeg rett ved siden av dem, alt dette kun for å se om de fatter interesse, men neida.

Sånn for å male et bilde av Dr. Kjelldriver så er jeg straffedømt for x antall narkotikaovertredelser, uaktsom ferdsel med kjøretøy, kjøring i påvirket tilstand, flere brudd på veitrafikkloven, vold mot offentlig tjenestemann og forulemping av offentlig tjenestemann, mistet førerkort fire ganger, på 10år med førerkort så har jeg vært uten førerrett i 5år.
Slik jeg ser det så burde det jo lyse opp røde flagg på iPadden deres hver gang de ser bilen min, jeg burde da virkelig ha vært flagget??
De kunne i det minste stoppet meg for en hyggelig prat, just for old times sake