Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2015
Hei!
Regner med at det er mange her som kanskje sitter lenge oppe, forran skjermer og kanskje har søvnproblemer?
Har jo lenge hørt at dette har noe med det blå lyset skjermen slipper ut, som hindrer melatoninproduksjon.
Merker nå at skjermen min begynner å gulne nå som kvelden kommer, og kom på at jeg har lyst til å spørre dere freaks:
Noen her som har prøvd f.lux?
Noen som vet om det er vitenskaplig testet?

Poenget med tråden er i hvert fall å annbefale programmet, for etter jeg begynte med dette har jeg fått tilbake døgnrytmen

Det kan såklart være flere faktorer til dette, men jeg lurer på om noen har meninger om dette, eller har hatt lignende opplevelse, hvor mye av søvnproblemene har forsvunnet etter bruk av f.lux?
Bruker det. Bryr meg ikke så stort om de andre funksjonene annet enn at lyset ikke er så skarpt, spesielt hvis rommet er helt mørkt. Da gjør det litt vondt hvis det er hvitt som vises på skjermen, dessuten så hjelper også det meg med å beholde nattesynet til en viss grad, som jeg er helt avhengig av siden jeg er fullstendig døv.

Slår det av under gaming.

TL;DR: Jeg anbefaler det.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 9. februar 2018 kl. 20:27.
Tja, som jeg husker selv, så spilte jeg like jævlig med f.lux som uten. Husker dog jeg synes det gjorde sen-nattegaming mer komfortabelt.
Jeg bruker som regel "kveldsmodusen" til windows, jobber med IT så sitter foran den jævla skjermen hele dagen - aka mye vondt i hode. Syns generelt det er veldig mye mer behagelig å se på skjermen med det på, har forøvrig også fått noen briller som gjør samme nytta - fjerner alt "blått" lys
Har det på hele tiden, har blitt vant til det. Har den på 2500k, 6000k er uten.
Skrur jeg den av merker jeg at øynene "åpner" seg mye mer, gjør på en måte vondt, så det er ganske behagelig å ha den på.
Sovner sikkert lettere etter å ha brukt denne.

Ikke bry deg om at det ser oransjet ut i starten, du blir vant til det.
Ser ingen grunn til å ikke bruke det. Tenker aldri på av bakgrunnen på Youtube eller Reddit (Hvite bakgrunner) ikke et hvite, selvom de ser sånn ut i starten.

10/10
Jeg bruker f.lux konsekvent. Har det på modusen som endrer lysstyrken basert på solens stilling på himmelen. Innbiller meg at det fungerer veldig bra. Jeg gjorde et kjapt søk og fant ingen legitime studier som ser på f.lux spesifikt, men det er flere som viser god effekt ved å bruke gule briller. Konseptuelt skal alt som reduserer mengden blått lys være gunstig for øynene og søvnhelse, men hvordan effekten faktisk er ved å bruke f.lux er usikkert. Logisk sett framstår det sannsynlig at det hjelper, men det er mange tilsynelatende logiske slutninger som viser seg å være feil ved nærmere observasjon. Jeg har i hvert fall god opplevd effekt av det.

Det å redusere lysstyrken til skjermen på kveldstid er også et tiltak som kan gjøres for å bedre søvnkvalitet og innsovningstid, i hvert fall konseptuelt.
Har brukt det på forskjellige enheter i flere år!
Ingen tvil om at det er gunstig å få filtrert ut blålyset på kveldstid! Vi må huske på det at kunstig lys er noe helt nytt i menneskehetens historie. Ikke rart om prosessene våre blir forvirret av kraftig blålys på et punkt i syklusen der det egentlig skal være mørkt, og kanskje bare litt måneskinn

På Macen irriterer jeg meg litt over at funksjonen som skal disable når applikasjoner kjører i fullskjerm stort sett aldri fungerer. Litt teit når man har sett halvparten av en film og plutselig oppdager at alle fargene ser så rare ut. Filmer synes jeg bør oppleves med de tiltenkte fargene, uansett hva klokka viser. Dagsnytt etc. kan bare være oransje for min del
Funker for meg, men er lite vits hvis du ikke skrur ned lysstyrken på skjermen i samme slengen.
EDIT: Altså, det ville vært bedre om man kunne få satt alle fargene på skjermen til svart, bortsett fra skrift og ikoner som ville da vært grå.
Sist endret av Ridge; 11. februar 2018 kl. 16:13.
Grei nok
knert1's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ridge Vis innlegg
Funker for meg, men er lite vits hvis du ikke skrur ned lysstyrken på skjermen i samme slengen.
EDIT: Altså, det ville vært bedre om man kunne få satt alle fargene på skjermen til svart, bortsett fra skrift og ikoner som ville da vært grå.
Vis hele sitatet...
Hehe, du får finne opp noe sånt
Men hva hvis jeg prøver å se en serie før jeg legger meg, grå og svart serie?

Jeg hadde en skjerm med veldig lav lysstyrke før. Da jeg fikk ny skjerm skaffa jeg f.lux og føler at dette fungerer enda bedre enn bare lav lysstyrke i hvert fall.

Men så har jeg et problem... Jeg prøver å "customize" min egen "rytme". Desverre klarer jeg bare å finne noen få eksisterende modes som virker litt på bærtur i forhold til sola her. Den "moden" som skal stemme med sola ut ifra hva ditt postnummer er, er også på bærtur...

Finnes det noen måte å sette opp hele "døgnet" fra scratch, eller få den til å faktisk skjønne hva som er kveld i området?
Er sikkert en enkel løsning, men fint om noen kan belyse saken litt mer.
Sist endret av knert1; 14. februar 2018 kl. 13:05.
Testet det ut etter å ha lest denne tråden. Har ikke sovnet så lett på flere år.