Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 8078
Jeg skulle til å se på serier etter en lang dag på skolen med norsk eksamen (sidemål) da jeg tenkte jeg skulle ta en liten kikk på oppgaven jeg skrev tidligere i dag. Så ser jeg at jeg faen har klart å glemme kildeliste...


Altså alle vedlegg var i heftet vi fikk så det er ikke så mye annet å vise til. Brukte heller ingen andre tekster så hadde bare skrevet noe som:

KILDELISTE
- Eksamens hefte 21.05.2017

Kommer jeg til å stryke?! ;(
Hei, ta det med ro og slapp av, du kommer ikke til å stryke pga du glemte kildeliste for kilder du har brukt i selve heftet. Gjorde det samme, og fikk fortsatt toppkarakter. Informerte til og med lærer om dette senere, og ble informert om at det ikke var så farlig.
Sitat av Mili1995 Vis innlegg
Hei, ta det med ro og slapp av, du kommer ikke til å stryke pga du glemte kildeliste for kilder du har brukt i selve heftet. Gjorde det samme, og fikk fortsatt toppkarakter. Informerte til og med lærer om dette senere, og ble informert om at det ikke var så farlig.
Vis hele sitatet...
Er dette VGS? I forkant av mine vgs-eksamener ble jeg informert om at mangel på kilde-vedlegg ville føre til 1 karakter minus.
Ville vært mer bekymra for å ha skrevet eksamenshefte i to ord
Sitat av Mili1995 Vis innlegg
Hei, ta det med ro og slapp av, du kommer ikke til å stryke pga du glemte kildeliste for kilder du har brukt i selve heftet. Gjorde det samme, og fikk fortsatt toppkarakter. Informerte til og med lærer om dette senere, og ble informert om at det ikke var så farlig.
Vis hele sitatet...
Høres *veldig* merkelig ut. Man får ikke toppkarakter av å glemme kilder - ihvertfall ikke på vgs og oppover. Jeg ville belaget meg på å miste ihvertfall en karakter.
Sist endret av The Riddler; 23. mai 2017 kl. 20:32.
Sitat av lonleyfighter Vis innlegg
Jeg skulle til å se på serier etter en lang dag på skolen med norsk eksamen (sidemål) da jeg tenkte jeg skulle ta en liten kikk på oppgaven jeg skrev tidligere i dag. Så ser jeg at jeg faen har klart å glemme kildeliste...


Altså alle vedlegg var i heftet vi fikk så det er ikke så mye annet å vise til. Brukte heller ingen andre tekster så hadde bare skrevet noe som:

KILDELISTE
- Eksamens hefte 21.05.2017

Kommer jeg til å stryke?! ;(
Vis hele sitatet...
(Så artig å finne likesinnede, jeg hadde norsk eksamen i dag selv også.)

Går du på vgs eller u.skolen?
På vgs vi jeg tro de er hakket mer pirkete enn på u.skolen.
Da jeg gikk på vgs ble vi informert om at det å glemme kildeliste ville koste oss en karakter. Om du ser på vurderingsskjemaet som sensor bruker når h*n retter eksamen, så er ett av de punktene de vurderer etter hvorvidt du har satt opp en kildeliste på en oversiktlig måte. Har du ikke det så vil bli vurdert til lavest kompetanse på akkurat det punktet. Dette vil nok ikke ha noe å si for resten av teksten din om du ikke har sitert fra masse forskjellige steder uten å vise kildene.
Sist endret av Mirage; 23. mai 2017 kl. 21:16.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tviler på at du skal bekymre deg veldig hardt for dette. Trenger vel egentlig ikke å skrive at du har brukt eksamenshefte som kilde heller, da dette sier seg selv. Hadde selv sidemålseksamen idag, og glemte å skrive oppgavenr. på langsvar, noe jeg innså 5 sekunder etter at jeg hadde levert besvarelsen.

Norsklæreren min, som har vært sensor i sikkert 30 år, sa at dette tvilsomt ville føre til stryk, og at det i så fall var grunnlag til klage på for streng vurdering, antar det samme gjelder om man har glemt litteraturliste.

Off-Topic: Siden eksamensbesvarelser leveres digitalt, vil det ikke være mulig for sensor å sjekke hvem som har skrevet besvarelsen ved å sjekke dokumentets metadata? Eller printes disse ut?
Du stryker nok ikke, med mindre du skrev en alvorlig dårlig oppgave. Om du ikke har brukt kilder, trenger du strengt tatt ikke å ha kildehenvisninger heller. Grunnen til at man bruker kildehenvisninger er som regel på grunn av at man skal unngå å bli tatt for plagiat og dermed fusk. Når det passerer over 20% "plagiat", er det stor sannsynlighet for stryk. Altså; skrev du ut fra ditt eget hode, er du godt innafor

Lykke til med karakteren
Trukket en hel karakter for å glemme kildeliste? Nå var jeg riktignok ikke en sekserelev i Norsk, men jeg kan ikke huske å noensinne ha lagt til en kildeliste i faget, heller ikke at det har blitt nevnt noe særlig, med mindre man faktisk tok med seg materialet utenom skoleboken/heftet.
faen gjorde akkurat samme som deg, hadde den idag
tenkte ikke på det før jeg så det her....
men brukte kun hefte jeg fikk utdelt, det er jo faen med åpenbart at det blir brukt.
En kan kildehenvise til en samling av tekster med ulike temaer og forfattere, men det skal angis sidetall.
Om dette har noen betydning på vgs vet jeg ikke.
Sist endret av Pope; 24. mai 2017 kl. 10:23.