Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7782
Heisann! Jeg lurer på muligheten til å kjøpe en toveis radio, for politiets samband? Regner med at det vil være umulig å få kjøpt her i landet, men det må vel være mulig ? Særlig siden de i min region fremdeles bruker det gamle systemet, og ikke det nye nødnettet!
Det burde være mulig det, faren til en kammerat har en :P Om jeg husker å spørre skal jeg siifra hva den heter
Det er mulig det ja, på samme måte som andre drittunge streker som å ringe inn falsk bombetrussel eller lureringe til 112.
Trådstarter
18 0
Sitat av Gtx85 Vis innlegg
Det burde være mulig det, faren til en kammerat har en :P Om jeg husker å spørre skal jeg siifra hva den heter
Vis hele sitatet...

Akkurat! Gjør det! :]

Sitat av henrikxt Vis innlegg
Det er mulig det ja, på samme måte som andre drittunge streker som å ringe inn falsk bombetrussel eller lureringe til 112.
Vis hele sitatet...
Hehe, nå er det ikke det det er snakk om i det hele tatt, bare sånn at det er klart! :]
Hvorfor i alle dager skal du snakke på sambandet til politiet? Dummeste du noen gang kan finne på å gjøre.

Kunne ha nevt ørten radio du kunne ha kjøpt, og flere plasser du kunne ha kjøpt. Men når du skriver at du skal snakke på politiets samband, så får du ikke vite en dritt fra meg. Håper at ingen andre heller sier en dritt, hvor du kan få kjøpt, og hvilken radio du kan kjøpe.
Det finnes ingen legitime årsaker whatsoever til at en privatperson skal kunne sende på Politiets frekvenser.

Enten vet du hva du driver på med, og ville ikke ha stilt spørsmålet i utgangspunktet, eller så kjøper du deg en politiradioscanner som kun kan motta og ikke sende.
Hvor er dere i fra? I oslo kan du verken høre eller snakke på politiets samband. Trodde dette gjaldt hele landet.
Jeg har en jaktradio som er kjøpt i Sverige, denne kan jeg stille inn frekvensen jeg ønsker selv. Har sitti mye å hørt på politiet med denne. Siden det er en "vanlig" radio så regner jeg med at jeg også kan snakke på politiets frekvenser(bortsett fra der de bruker det nye nødnettet selvfølgelig). Har dog aldri prøvd, da man ikke skal tulle med det.
Har jakt radio selv og den har også politiets frekvens så du kan prate tilbake MEN du må ha repeater frekvensen stilt inn riktig. vis ikke blir det bare lokalt
så langt radion du har sender.
http://www.permo.no/ har gode kvalitets radioer.
Hvor i landet bor du?
Her jeg bor har dem også det gamle systemet men det er kryptert i hver enkel radio.

du kan også finne frekvenser på frekvenser.no
Sitat av Dæng Vis innlegg
Hvorfor i alle dager skal du snakke på sambandet til politiet? Dummeste du noen gang kan finne på å gjøre.

Kunne ha nevt ørten radio du kunne ha kjøpt, og flere plasser du kunne ha kjøpt. Men når du skriver at du skal snakke på politiets samband, så får du ikke vite en dritt fra meg. Håper at ingen andre heller sier en dritt, hvor du kan få kjøpt, og hvilken radio du kan kjøpe.
Vis hele sitatet...
Du har tydligvis glemt hva slags forum du sitter på. Kan anbefale deg dette forumet
hvilke frekvenser sender nye (krypterte)nødnettet på? Det er vel tetra man da snakker om?
Sitat av villniss Vis innlegg
hvilke frekvenser sender nye (krypterte)nødnettet på? Det er vel tetra man da snakker om?
Vis hele sitatet...
Besøk scannernytt.net står en del om det der
Men er igrunn ikke vits og vite frekvensen når du har 0% sjangse til og høre på
Sitat av flexx Vis innlegg
Du har tydligvis glemt hva slags forum du sitter på. Kan anbefale deg dette forumet
Vis hele sitatet...
Så du mener altså at fornuft ikke hører hjemme på dette forumet?

Når folk kommer med spørsmål som andre synes er helt idiotiske må det være lov å skrive sin mening om det.
Sitat av haxxor Vis innlegg
Besøk scannernytt.net står en del om det der
Men er igrunn ikke vits og vite frekvensen når du har 0% sjangse til og høre på
Vis hele sitatet...
Fra frekvenser.no:
444.200 er en kanal i det nye TETRA-nettet, som foreløpig ikke er kryptert. Kanalen sender ut det samme som 170.725 (politi kanal 24) og innfrekvensen er den samme som for kanal 24, 162.725. Med små antenner, vil 444.200 kunne ha bedre dekning enn 170.725 i deler av Asker og Bærum. Steder der det er dårlig dekning på 170.725, vil 444.200 kunne ha bedre dekning. Mulig innfrekvens i 440 MHz båndet er ikke kjent.

Men utgår fra at ovenstående info er feilaktig da?
Sitat av flexx Vis innlegg
Du har tydligvis glemt hva slags forum du sitter på. Kan anbefale deg dette forumet
Vis hele sitatet...
Har nok ikke glemt det. Men har selv sittet og hørt på politiscanner, og hørt at dritt under har snakket inn på politiet sitt samband. Og ene gangen stod det om liv. Og da sa drittungene ting, som gjorde at liv kunne gå tapt. Syns du at det er ok? jeg gjør ikke det. Heldigvis, gikk det greit den gangen. Men engang så går det galt.

Tenk om det var deg eller noen av dine, som ble utsatt for denne "spøken"?
Idioter finnes det over alt i samfunnet. Eg er medlem i en frivillig redningstjeneste og der har vi opplevd at enkelte idioter sender støy inn på sambandet vårt. I enkelte tilfeller er det _åpenbart_ snakk om både liv eller død, uten at det gir noen samvittighetskvaler for vedkommende. Da er det bare å få Post og Teletilsynet på banen for å peile inn vedkommende, beslaglegge utstyr og gi ei saftig bot.

Så har vi jo og tilfeller med folk som peker lasere mot bilister, yrkessjåfører og luftfarts trafikk.

Håpløst.
Sitat av nomore Vis innlegg
Idioter finnes det over alt i samfunnet. Eg er medlem i en frivillig redningstjeneste og der har vi opplevd at enkelte idioter sender støy inn på sambandet vårt. I enkelte tilfeller er det _åpenbart_ snakk om både liv eller død, uten at det gir noen samvittighetskvaler for vedkommende. Da er det bare å få Post og Teletilsynet på banen for å peile inn vedkommende, beslaglegge utstyr og gi ei saftig bot.

Så har vi jo og tilfeller med folk som peker lasere mot bilister, yrkessjåfører og luftfarts trafikk.

Håpløst.
Vis hele sitatet...
Ja det gjør man, og det får man bevist, værdag. Tragisk at noen ikke kan bruke hodet og tenke at det kan stå om liv og dø. Og bare det, å sende støy inn på sambandet til redningstjeste, er jo helt tragisk. Har man lyst til å snakke over radio, kjøp en Walke Talkie. Eller PMR radio.

Er ikke få som har blitt anmeldt for å forstyrre på sambandet.

Kan og ta med det, at det som blir sendt på politiets samband, blir tatt opp. Og det er mange grunner til, blant annet for å bruke mot eventuele dritt unger som sender på sambandet deres.

Så gjør andre en tjeneste, kjøp en scanner og lytt heller. Og frister det fortsatt med å snakke i radio, bli en radioamatør eller snakk over lufte med Walkie Talkie/CB-Radio/PR-Radio.
FAQ:
De NYE radioene politiet bruker er krypterte og jeg mener det ikke er lov å selge slike radioer til sivile (uansett om man har krypterings nøkkel eller ikke)

Det er IKKE lov å snakke på Politi frekvenser men det er lov å lytte; hvis du lytter er det IKKE lov til å fortelle det du hørte vidre.

-end of FAQ--------

Hva nå enn grunnen til OP er så ville jeg heller kjøpe en vanlig jaktradio. Kjøper du "pisk" (lang antenne) så kan du overføre singnaler 5km (lett(testet på finnskogen)). Det finnes også oppsett som du har på bil, de er kraftigere og kjører 10km+.

Hvis ditt problem er at d vil kryptere meldinger så kan du bare lage din egen kode å snakke i. Kansje dail up over radio /m kryptert VPN?

http://urgentcomm.com/network/keeping-secrets
Sitat av MrZone Vis innlegg
FAQ:
De NYE radioene politiet bruker er krypterte og jeg mener det ikke er lov å selge slike radioer til sivile (uansett om man har krypterings nøkkel eller ikke)

Det er IKKE lov å snakke på Politi frekvenser men det er lov å lytte; hvis du lytter er det IKKE lov til å fortelle det du hørte vidre.

-end of FAQ--------

Hva nå enn grunnen til OP er så ville jeg heller kjøpe en vanlig jaktradio. Kjøper du "pisk" (lang antenne) så kan du overføre singnaler 5km (lett(testet på finnskogen)). Det finnes også oppsett som du har på bil, de er kraftigere og kjører 10km+.

Hvis ditt problem er at d vil kryptere meldinger så kan du bare lage din egen kode å snakke i. Kansje dail up over radio /m kryptert VPN?

http://urgentcomm.com/network/keeping-secrets
Vis hele sitatet...
Tetra benyttes da ikke bare av politi/nødetater? I alle fall ikke utenlands...
Finnes det forresten ikke en open-source-implementasjon av tetra-protokollet?
Tetra i seg selv er ikke noe spesielt, og hvem som helst kan i praksis kjøpe seg sambandsutstyr til Tetra standarden(evnt den sære Tetra standarden Direktoratet for Nødkommunikasjon har valgt). Problemet er at en Tetra terminal(radio) må registreres i det nettet den skal fungere i, og man må legge inn sertifikater for å kryptere kommunikasjonen.

Resultatet blir at de som drifter nettet kan detaljkontrollere tilgangen som hver enkelt terminal ha i nettet, inkludert utestenging og faktisk total dreping av utstyret.

Brukere av nødnettet blir politi, helse, brann, redningsetater, frivillige redningsorganisasjoner, beredskapsorganisasjoner(kystverket, forsvaret osv) og viktige samfunnsmessig tjenesteleverandører(kommune, trafikk, havnevesen osv).
Litt fra verdensveven om tetra-bruk av politi/lignende ellers i europa:
Belgium Police TETRA ASTRID network: unencrypted
German Police test TETRA network in Aachen: unencrypted
Some ex-jugoslawia TETRA network: unencrypted
Netherland C200 TETRA network: TEA2 encrypted with static keys
UK Airwave TETRA network: TEA2 encrypted with TEA2
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Latechs Vis innlegg
Jeg har en jaktradio som er kjøpt i Sverige, denne kan jeg stille inn frekvensen jeg ønsker selv. Har sitti mye å hørt på politiet med denne. Siden det er en "vanlig" radio så regner jeg med at jeg også kan snakke på politiets frekvenser(bortsett fra der de bruker det nye nødnettet selvfølgelig). Har dog aldri prøvd, da man ikke skal tulle med det.
Vis hele sitatet...
Som oftest bruker politiet en frekvens for lytting og en frekvens for sending, også kalt Downlink og Uplink. Dette vil da si at Uplink som de sender på går inn i en repeater som deretter forsterker og sender ut igjen for større rekkevidde. Jeg mener det er slik ihvertfall DVS. at om du skal prøve å snakke på samme frekvens som du lytter på, stopper du nok i repeateren i og med at det er downlinken og ikke uplinken. Trenger fortsatt ikke prøve det da :P