Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 23361
I norske lover har vi en paragraf som definerer hva narkotika er. Den sier følgende, og vil heretter bli referert til som derivatloven:
Sitat av http://www.lovdata.no/for/sf/ho/xo-19780630-0008.html
§ 2. Hva regnes som narkotika m.v.

Som narkotika m.v. regnes de stoffer, droger og preparater som er oppført i den i henhold til § 3 fastsatte Narkotikaliste.

Som narkotika m.v. regnes også salter og derivater av de oppførte stoffer eller droger og mulige isomere, estere og etere av stoffene eller deres salter.

Preparater regnes som narkotika m.v. når de inneholder stoff eller droge som nevnt.
Vis hele sitatet...
I norsk rettsvesen har vi om dagen en ganske interessant sak, om et par karer som i utgangspunktet ble dømt for Fenazepam. Fenazepam står ikke spesifikt oppgitt i narkotikalisten, men politiet hevder det er å regne som narkotika med henvisning til derivatloven. I første rettsinstans ble de dømt, men etter at han ene anket, har lagmannsretten frikjent begge.

Påtalemyndighetene har signalisert at denne saken vil bli anket til høyesterett. Utfallet her kommer til å ha mye å si for praksisen videre mtp. derivater, som er spesielt relevant for alle som driver med legal highs og research chemicals. Mange av disse stoffene er jo ikke spesifikt listet opp på narkotikalista, men faller pr. dagens tolkning av politiet og tollvesenet under bestemmelsen om derivater.

Tror nok de visste godt at det var ulovlig og/eller ville medføre problemer med politiet. Samtidig håper jeg de blir frifunnet, mest fordi staten burde holde seg til en liste over ulovlige stoffer istedenfor en catch-all-lov. Blir de frifunnet i Høyesterett, betyr det at mange har blitt straffet tidligere på helt feil tolkning av derivatbegrepet.

Sak om frikjennelsen i lagmannsretten:
http://www.verdalingen.no/aktuelt/article1249487.ece
Den opprinnelige saken:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3038679.ece
Frifinnelsen i lagmannsretten på lovdata.no:
http://www.lovdata.no/lr/lrf/lf-2009-094180.html (takk til marken)
Sist endret av Nichotin; 28. november 2012 kl. 19:52. Grunn: Skriveleif.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
spennende, veldig spennende.
vil en eventuell dom bli offentlig tilgjengelig i slike saker?

jeg er veldig spent på de tekniske dataene som blir lagt til grunne for en eventuell strafferettslig dom.

og ja, dette vil nok ha en stor påvirkning i fremtiden, spesielt for de som holder på innenfor RC-scenen.
Vi har stort sett offentlige rettsaker i Norge, så det skal ikke være noe problem å lese høyesterettsdommen. Nå blir denne saken fulgt opp tett av media, så du vil antakeligvis få lest om den på de ulike nettavisene uansett.
Sist endret av Nichotin; 9. desember 2009 kl. 21:13.
Sitat av Marken Vis innlegg
Vis hele sitatet...

Har jeg forstått det riktig som at karen ble frikjent og phenazepam ikke kan anses som narkotika i Norge?

Hvis dette er tilfelle er det rart at det ikke har fått mer oppmerksomhet på forumet
▼ ... noen uker senere ... ▼
Må si jeg fikk et sjokk når jeg leste det her ass. Satt i sak som har tilknytning til det der, og vi prøvde oss på akkurat det samme. Men den jævla bondeinstansen her ville ikke høre om det engang. Ene fikk sitt kvantum av fenazepam reknet om til 27 kilo hasj ellernoe, husker ikke helt hva jeg fikk selv men de reknet det om til ryhopnol og ville egentlig ha det strengere enn det og siden dem mente det var mer farlig... Sinnsykt å lese det der ass, settes stor pris på om oppdateringene blir lagt inn. I vårt tilfelle er jo folk ferdig sonet med dommer på opptil flere år.., blir spennendes å følge med gitt!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av hideout Vis innlegg
Må si jeg fikk et sjokk når jeg leste det her ass. Satt i sak som har tilknytning til det der, og vi prøvde oss på akkurat det samme. Men den jævla bondeinstansen her ville ikke høre om det engang. Ene fikk sitt kvantum av fenazepam reknet om til 27 kilo hasj ellernoe, husker ikke helt hva jeg fikk selv men de reknet det om til ryhopnol og ville egentlig ha det strengere enn det og siden dem mente det var mer farlig... Sinnsykt å lese det der ass, settes stor pris på om oppdateringene blir lagt inn. I vårt tilfelle er jo folk ferdig sonet med dommer på opptil flere år.., blir spennendes å følge med gitt!
Vis hele sitatet...
skaff dere advokater som vet hva de holder på med, og ank dommen.

uhørt at de skal "konvertere" stoffet til et annen for å ha et sammenligningsgrunnlag bare for at de selv ikke vet hva det de dømmer dere for.
dommene er allerede rettskraftige og ferdigsonet.

De har fått noen leger/''eksperter'' til å rekne det om i brukerdoser, for så igjen å rekne det om til hasj.

En god advokat kan bare gjøre enn så mye i Norge. Har mer å si hvor i landet saken din blir ført. Er rimelig klare forskjeller på instanser i Oslo til feks Bergen, selv om man ikke skulle tro det. Der hvor vi ble dømt får man det politiet setter påstanden på som regel. Henger jo selvfølgelig ihop med at i Oslo området ser dem klart flere narkosaker enn vestlandet, men straffen burde ikke akkurat være geografisk, men det er den. Men om det der står seg i høyesterett blir det jo spennendes siden vi sa -eksakt- det samme, må jo bli snakk om saksmål og alt annet da, er jo sonet flere år for det der.
Sist endret av et eller annet; 4. januar 2010 kl. 03:39.
Sitat av hideout Vis innlegg
De har fått noen leger/''eksperter'' til å rekne det om i brukerdoser, for så igjen å rekne det om til hasj.
Vis hele sitatet...
Å "omregne" lovlige stoffer til ulovlige er jo helt på jordet. Jeg tviler sterkt på at dette ble gjort, og om det faktisk er tilfellet var det jo råflaks for dere at de ikke regnet det om til heroin! Da ville jo straffen blitt strengere.
Sitat av akhbar Vis innlegg
Har jeg forstått det riktig som at karen ble frikjent og phenazepam ikke kan anses som narkotika i Norge?

Hvis dette er tilfelle er det rart at det ikke har fått mer oppmerksomhet på forumet
Vis hele sitatet...
Det spørs helt hva høyesterett kommer frem til, det er å anta at saken ender opp der. At saken ikke har fått mer oppmerksomhet synes jeg også er rart, men det kommer vel av at de som har interesse for loven gjerne overser saker om fenazepam, og de som har interesse for fenazepam, gjerne er i en demografi med lite forståelse/interesse for loven. Ikke for å putte noen i bås her altså, hederlige unntak finnes.

felix_poker: For det første går politiet ut fra at fenazepam er ulovlig. For det andre er det ikke uvanlig å regne om et stoff til et annet, for å gi et bilde av alvorlighet og kvanta. Har også opplevd at hasj blir brukt som skala for et benzodiazepin, etter å ha fått sitert et estimat fra politiet i deres papirer om en sak. Ta en kikk her for et konkret eksempel.

hideout: Om dere hadde anket, kunne det vel like godt vært dere som endte opp med å bli de første som testet denne loven. Samtidig skjønner jeg problemstillingen, får man en OK dom så tar man gjerne ikke sjansen på å anke, spesielt når man selv også har en antakelse i bakhodet om at det er ulovlig.

En ekstra sak å lese:
http://www.t-a.no/nyheter/article100102.ece
Sist endret av Nichotin; 17. april 2010 kl. 00:32. Grunn: Lagt til link som bekrefter at stoffer regnes om i rettsvesenet.
Jau anking var out of the question, de holdt oss så lenge på varetekt at det var ferdigsonet idet dommen ble avsagt, så anking ville blitt dumt. Pratet med advokaten min idag, han skulle sette seg litt inn i det. Han mente det var en god sjangse for at dommen ble ståendes i høyesterett, spesielt med tanke på hvordan høyesterett har definert forholdet mellom GBL og GHB. Og OM dommen står seg i høyesterett så vil den jo bli en dom man viser til i alle saker som har med fenazepam å gjøre, og da kan man jo starte å snakke om erstatninger, hadde vært helt konge!
Må nesten legge til at jeg ikke er noen tilhenger av at phenazepam skulle gå utenom derivatloven.
Ikke misforstå meg, jeg syntes derivatloven er altfor altomfattende og skulle heller vært uten (samme med legemiddellovens §2).

Men skulle det gå utenom vil dette fremskynde en revidering av narkotikalisten, noe som kommer til å skje rimelig fort, da vi ikke kan ha et restriksjonsfritt benzodiazepin.
Det som da kommer til å skje er at ting som nå nyter tilværelsen som legemidler (f.eks ketamin og DXM) også blir lagt til.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hørt no mer rundt denne saken eller? Fått saken gjennom gjennopptaksnemda, så nå blir det ny rettsak, søker om 150 000. Virker faktisk som det er en reel sjangse får det går seg til og, skal litt til for at en sak blir tatt opp igjen etter avsagt dom. Synes det hele er helt sinnsykt tho... :P
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av hideout Vis innlegg
Hørt no mer rundt denne saken eller? Fått saken gjennom gjennopptaksnemda, så nå blir det ny rettsak, søker om 150 000. Virker faktisk som det er en reel sjangse får det går seg til og, skal litt til for at en sak blir tatt opp igjen etter avsagt dom. Synes det hele er helt sinnsykt tho... :P
Vis hele sitatet...
Spennende! Du må nesten holde oss oppdatert synes jeg
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/GBL-...g-1054778.html

Stadig dukker det opp nye stoffer og planter, som kan brukes som rusmidler. Derfor vurderes den nasjonale narkotikalisten fortløpende. Her er de ti nye stoffene som er oppført på narkotikalisten fra i dag:

* Bentazepam
* Bk-MBDB
* Bromo-Dragonfly
* 1,4-butandiol
* Fenazepam
* Fluoramfetamin
* GBL
* Klorfenylpiperazin
* MBDB
* Mefedron.
Vis hele sitatet...
da var det slutt på tvilen ja.
Hmm. Jeg lurer på om de nye stoffene er lagt til i narkotikalisten som et resultat av at regjeringen frykter at derivatloven vil bli erklært grunnlovsstridig og ikke vil at vi plutselig skal ha masse stoffer uten restriksjoner på i overgangsfasen fra derivatloven til en mer utfyllende narkotikaliste.

Dette er ikke et kvalifisert gjett engang, men bare mitt eget tankeoppspinn så alt for sent på kvelden.
Innspill?
Sist endret av sofa; 26. mars 2010 kl. 04:49.
Sitat av sofa Vis innlegg
Hmm. Jeg lurer på om de nye stoffene er lagt til i narkotikalisten som et resultat av at regjeringen frykter at derivatloven vil bli erklært grunnlovsstridig
Vis hele sitatet...
Grunnlovstridig? Hvorfor skulle den være det?
Problemet er vel at de selv skjønner at de ikke nødvendigvis tolker derivatloven som borgerne generelt gjør, men at de bruker den som et nødskrik for å få dømt folk de ellers ikke ville hatt muligheten til å dømme.

Vi får nok en mer og mer detaljert rusmiddelliste slik at politiet\rettsinstansen i minst mulig grad på basere seg på tolkning ift. derivatloven.

Blir litt som disse kristne fundamentalistene som tolker Bibelen på sin egen måte.
Siden det ofte representerer enkeltmeninger og blir med det gjør det ingen skade, men slik løs tolkning av lovverk vil folk reagere kraftig på.
Sist endret av Verilon; 26. mars 2010 kl. 12:55.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Grunnlovstridig? Hvorfor skulle den være det?
Vis hele sitatet...
Grunnloven sier at loven skal være forutsigbar. Derivatloven derimot kan vel kalles alt annet enn forutsigbar når den ulovliggjør en rekke stoffer som ikke er opplistet engang. Jeg husker jeg leste en sak i en nettavis om at det var noen som jobbet med å få testet ut derivatloven i høyesterett. Og da ikke et spesifikt stoff, men om loven i seg selv.

Om derivatloven skulle fjernes ville vi fått en mye mer dynamisk narkotikaliste. Helt nye stoffer måtte ha fått sluppet inn i landet med en gang de blir oppdaget ettersom at det ikke er noen derivatlov som gjør det ulovlig før det engang har blitt syntesiterte, men de vil bli gjort ulovlige raskere, ettersom at norske myndigheter ikke vil akseptere slike "ville" tilstander som i England hvor legal highs raskt har blitt en stor del av ungdomskulturen deres.
http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7069859

Ser ut som om saken er oppe i Høyesterett nå. Kommer vel mer om utfallet snart.
Sitat av sofa Vis innlegg
Grunnloven sier at loven skal være forutsigbar. Derivatloven derimot kan vel kalles alt annet enn forutsigbar når den ulovliggjør en rekke stoffer som ikke er opplistet engang.
Vis hele sitatet...
Nåja. Jeg synes ikke den er SÅ uforutsigbar. Hvis man skal importere et stoff bør man vite hva det er for noe. Vet man det, kan man gjøre seg opp en mening om hvorvidt dette kan dreie seg om et derivat av et forbudt stoff.

Hvis man skal frita alle idioter som bestiller drugs uten å ha filla peiling på hva slags stoff det er snakk om, da kan man jo like godt si at man ikke straffer folk som tar inn store partier MDMA hvis de ikke vet at stoffet er forbudt.
Noen som har hørt noe? Var i høyesterett for over en uke siden. Skulle få beskjed med engang dom var avsagt, så de er kanskje ikke blitt avsagt dom enda, men er så jævli nysgjerrig så klarer ikke vente :P
Ikke kommet avgjørelse enda, men min advokat ville bli forundret om saken fikk annet utfall enn i lagmannsretten.
Ikke over en uke siden da jeg var i HR med denne saken på torsdag sist uke.
Forventet svar tors/fre denne uka

Kan vel si litt om hva som skjedde i HR sist uka daettersom det tydeligvis er flere her inne som er berørt i saken.

Etter innlegg fra Aktov Vikheim ble det fremlegging av synspunkter fra de sak-kyndige.
2 sak-kyndige i saken, 1 dame fra Folkehelseinstituttet og Seniorrådgiver i Kripos (Bønes)
Fra folkehelseinstituttet mener de at dette såklart faller inn under derivatregelen, mens Kripos mener dette ikke er å regne som narko iht derivatregelen.
Kripos mente at derivatregelen var allt for uforutsigbar og ikke var en klar regel, så de ville ha den fjærnet.

Så var det en meget bra prosedyre fra advokat Elden som forsvarer der det ble trukket frem mange ting med denne særnorske regelen som var både uforutsigbar og rettsstridig mht menneskerettigheter og grunnlovens tolking av forutsigbarhet.

Flere av de 5 dommerene stillte mange sp.mål til aktor da det tydeligvis ikke fremstod som en klar regel.
Ett annet godt poeng om Elden påpekte er at derivatregelen var ment for å fange opp nye stoffer som kom inn, men viste til at det var 17år siden Fenazepam første gang var beslaglagt i Norge..... Rart de nå klarte å få Fenazepam på narkolista iløpet av 14 dager når de ikke tidligere har klart det på 17år liksom

En annen ting aktor var opphengt i var at siktede ikke hadde undersøkt nok om Fenazepam var ett ulovlig stoff, men der fikk han bra motbør av Elden...... Hadde siktede ringt f.eks Kripos først, så hadde han jo fått beskjed om at dette IKKE var narkotika, for det mener jo Kripos

Blir spennende å se hvordan det går, men vi får tro det går bra for alle involverte og at reglene blir klarere i fremtiden
Mye bra. Håper det går veien for dere. Det burde jo gjøre det utifra hva du selv sier og hva jeg vet, men jeg er så jævla sikker på siden vi lever i Norge at det går i favør politiet. De kan nesten ikke tape en så prestisjefull tap føler jeg. Men krysser fingra !
http://presse.nrk.no/nyheter/distrik...elag/1.7083434

Det ser ut til at det ble frifinnelse der, gitt.

Nå gjenstår det å se hva slags konsekvenser det får for Staten Norge, med tanke på at folk har blitt straffet for fenazepam helt siden det første beslaget for 17 år siden, uten at det egentlig har kunnet regnes som narkotika.
Sist endret av Nichotin; 16. april 2010 kl. 14:21.
Yeah supert ;-) Advokaten ringte meg tidligere idag. Absolutt gode sjangser til erstatning nå. Skal holde dere oppdatert. Er faen helt sinnsykt. Smålig surt å sona for noe man aldri sku sonet for men, går sikkert over når kronene ruller :P
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Nåja. Jeg synes ikke den er SÅ uforutsigbar. Hvis man skal importere et stoff bør man vite hva det er for noe. Vet man det, kan man gjøre seg opp en mening om hvorvidt dette kan dreie seg om et derivat av et forbudt stoff.

Hvis man skal frita alle idioter som bestiller drugs uten å ha filla peiling på hva slags stoff det er snakk om, da kan man jo like godt si at man ikke straffer folk som tar inn store partier MDMA hvis de ikke vet at stoffet er forbudt.
Vis hele sitatet...
Dette er jo en rimelig drøy sammenligning. En hver idiot kan sjekke om et stoff er oppført på narkotikalisten, men svært få mennesker er i stand til å bedømme hvorvidt et stoff muligens kan være et derivat av et annet stoff som befinner seg på en liste blant dusinvis av andre stoffer. Det bør da ikke forventes at vanlige mennesker skal måtte studere kjemi for å kunne tolke lovverket. I tillegg erkjenner statens legemiddelverk at de ikke har noen komplett derivatliste, men at de håndterer saker individuelt etter hvert som de dukker opp.

Jeg kan ikke se at derivatbestemmelsen er noe annet enn svært lite forutsigbar med mindre man har relevant fagkunnskap å bygge vurderingene sine på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg kan ikke se at derivatbestemmelsen er noe annet enn svært lite forutsigbar med mindre man har relevant fagkunnskap å bygge vurderingene sine på.
Vis hele sitatet...
Det du ikkje nevner er at import er ei overlagt handling. Før en importerer har en mulighet til å sjekke med personer med relevant fagkunnskap om en er i tvil, og en har mulighet til å kontakte legemiddelverket og tollvesenet.

Lover som angår import treng IMHO ikkje å vere like lett forståelege som t.d. straffelova - fordi det er ikkje rom for å hevde at det skjedde i affekt, eller at en ikkje kunne undersøke...

Så eg set meg litt på linje med felix, og uttrykker meg litt skeptisk til at det er et reelt problem at folk ikkje er klar over det. Eg tipper heller det er slik at 99% av dei som blir tatt av derivatlova med vitande og vilje satsa på at dei ville unngå den... Det er rett nok eit elendig argument, men det er ei slags trøst.
Som sagt, hva legemiddelverket definerer som et ulovlig derivat er ikke fastsatt. De definerer det fortløpende, og vi har flere eksempler på at de ikke alltid bruker samme definisjonskriterier. Denne saken, samt gbl-saken er jo gode eksempler på nettopp dette.

Det kan kanskje virke enkelt og greit for en som sitter hjemme og teoriserer, men det er ikke nødvendigvis like lett å få klare svar når man må forholde seg til dette systemet i praksis. Spesielt når det gjelder stoffer som ligger i gråsonen, som gjerne også er de mest interessante.

Det er også verdt å merke seg at derivatbestemmelsen gjelder for alle, ikke bare vedkommende som har innført substansen til landet. Det skal ikke akkurat mye planlegging til for å kunne ende opp i besittelse av et ulistet stoff.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det du ikkje nevner er at import er ei overlagt handling. Før en importerer har en mulighet til å sjekke med personer med relevant fagkunnskap om en er i tvil, og en har mulighet til å kontakte legemiddelverket og tollvesenet.
Vis hele sitatet...
Hadde man sjekket med kripos før importen så ville man fått beskjed om at dette ikke var narko!
Overlagt handling å importere ja, men så lenge det ikke er noe som tilsier at det skal være ulovlig og dette tilogmed ble solgt over disk i sverige så er det ikke lett for en vanlig mann i gata å bli klok.

Toppers at dette nå gikk bra, og jeg håper mange får gjennopptatt sine saker for en rettferdig dom og erstattninger.

Saken viser at det faktisk nytter å stå på, for man kan tilogmed slå staten
Sist endret av xenon666; 17. april 2010 kl. 09:49.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det du ikkje nevner er at import er ei overlagt handling. Før en importerer har en mulighet til å sjekke med personer med relevant fagkunnskap om en er i tvil, og en har mulighet til å kontakte legemiddelverket og tollvesenet.

Lover som angår import treng IMHO ikkje å vere like lett forståelege som t.d. straffelova - fordi det er ikkje rom for å hevde at det skjedde i affekt, eller at en ikkje kunne undersøke...

Så eg set meg litt på linje med felix, og uttrykker meg litt skeptisk til at det er et reelt problem at folk ikkje er klar over det. Eg tipper heller det er slik at 99% av dei som blir tatt av derivatlova med vitande og vilje satsa på at dei ville unngå den... Det er rett nok eit elendig argument, men det er ei slags trøst.
Vis hele sitatet...
Problemet med å sjekke meg en "fagkyndig instans" er for det første at mange ikke vet hvem de skal kontakte, og de aller færreste tenker på å forhøre seg med KRIPOS når de skal kjøpe det som for alt vi vet kan være markedsført som et kosttilskudd.

Den andre problemstillingen er at de man henvender seg til, som angivelig skal være fagkyndige faktisk ikke er det, og i det hele tatt har sett seg lei på slike henvendelser og gir et standardsvar uten å i det hele tatt undesøke eller høre etter på det som blir sagt.

Tøft å høre kanskje, men autoritære figurer og folk i små-autoritære stillinger i Norge er ofte like interessert i annet enn å vente på at arbeidsdagen er over som utenlandske myndigheter er i å presse folk for penger for å spe på lønna si.

(Ja, jeg vet at ikke ALLE er sånn, men det er ovverraskende mange av de).
Jeg har ikke lest så veldig mye om det her, men hva vil det at de ble frikjent si for framtidig import av stoffet?
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Jeg har ikke lest så veldig mye om det her, men hva vil det at de ble frikjent si for framtidig import av stoffet?
Vis hele sitatet...
Vi ble frikjent pga stoffet ikke var å regne for narkotika på gjærningstidspunktet, men pr idag så står stoffet på narkotikalisten og vil derfor bli straffet som narkotika.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:22.
Åja, takk for oppklaringen Lykke til med erstatningssaken.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det du ikkje nevner er at import er ei overlagt handling. Før en importerer har en mulighet til å sjekke med personer med relevant fagkunnskap om en er i tvil, og en har mulighet til å kontakte legemiddelverket og tollvesenet.

Lover som angår import treng IMHO ikkje å vere like lett forståelege som t.d. straffelova - fordi det er ikkje rom for å hevde at det skjedde i affekt, eller at en ikkje kunne undersøke...

Så eg set meg litt på linje med felix, og uttrykker meg litt skeptisk til at det er et reelt problem at folk ikkje er klar over det. Eg tipper heller det er slik at 99% av dei som blir tatt av derivatlova med vitande og vilje satsa på at dei ville unngå den... Det er rett nok eit elendig argument, men det er ei slags trøst.
Vis hele sitatet...
Vel, nå sier jo kripos selv at de ikke definerer det som narkotika. Skulle jeg ringt noen ville det blitt nettopp dem, framfor en politimann som bare synser. De er gjerne ikke kjemikere, men alternativet er jo en politi/toller som kommer med subjektiv synsing, iom at det faktisk er såpass vanskelig å avgjøre. For alt vi vet kan han jo ha hørt med fagfolk, eller mente han hadde innsikt nok til å avgjøre det selv. Poenget er at svaret en evnentuell samtale ville gitt kunne gått fra ja til nei ene og alene avhengig av hvem som tok telefonen.

Med andre ord så ville ikke en telefon til fagkyndige endret noe som helst.

Det er sant som du sier at importlover ikke trenger å være de mest lettfattelige, men man kan samtidig ikke ha en lov hvor selv fagfolk ikke klarer å trekke en konklusjon. Da får vi en sak hvor utfallet kun avhenger av hvem som bedømmer, og hvor overbevisende argumentasjon advokaten hoster opp.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har noen kommet noe lengre med erstattninger ol?
Interesant å vite
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ikke kommet noe lengre enn å fått saken ærklert gjenopptatt. Mottatt et brev hvor det står at grunnet stor pågang vil det ta sin tid før saken kommer opp igjen, men før jul er visst realistisk - vil gi en oppdatering da.
Høyesterett er generelt en konservativ instans, i den forstand at de holder med Politi, påtalemyndighet og Staten som betaler den romslige lønnen til rettens medlemmer.

Når dette er sagt, vil en fellende dom i dette tilfelle føre til en uholdbar rettstilstand, ettersom et nær sagt hvilket som helst stoff vil kunne defineres som narkotika etter politiets forgodtbefinnende. Dersom dette blir gjeldende rett, har den enkelte borger i prinsippet ingen mulighet til å vurdere om han eller hun begår en ulovlig handling eller ikke. Faktisk er du ikke helt sikker på om frokostblandingen du spiser til frokost er lovlig eller ikke. Høyesterett vil sannsynligvis prøve å finne fram til en formulering som omgår dette problemet (ingen tvil om hvor deres sympati ligger), men dersom dette ikke er mulig, vil dommen kunne bli stående som en stadfestelse på at en hel rekke stoffer faktisk er lovlige.

Helt til de havner på lista, så klart. Hvilket er fort gjort.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Yeah, de som skal håndheve loven og beskytte mennesker ved bruk av loven forstår jo ikke denne eksakt lov selv 100% engang så..
Gjeldende stoff er allerede ført til listen, vil nok bli en gjenganger for alle stoff hvor personer blir frikjent ved bruk av denne loven..
Hvorfor skal du ulovligjøre narkotiske stoffer uansett, ville heller brukt alle pengene som går til politiet for å ta narkomane eller dealere til å opplyse virkningene av de forskjellige stoffene. Skjønner virkelig ikke hvorfor man skal sette lover og straff på noe et enkeltmenneske selv velger å putte i seg.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Hvorfor skal du ulovligjøre narkotiske stoffer uansett, ville heller brukt alle pengene som går til politiet for å ta narkomane eller dealere til å opplyse virkningene av de forskjellige stoffene. Skjønner virkelig ikke hvorfor man skal sette lover og straff på noe et enkeltmenneske selv velger å putte i seg.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner din frustrasjon, og jeg er enig med deg, men dette er feil tråd å diskutere dette i, er andre tråder som omhandler legalisering av narkotika.
Sitat av CHooBE Vis innlegg
Jeg skjønner din frustrasjon, og jeg er enig med deg, men dette er feil tråd å diskutere dette i, er andre tråder som omhandler legalisering av narkotika.
Vis hele sitatet...
Det er jo en kommentar eller kritikk om derivatloven, så den kan nok høre hjemme her også.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Endring i straffeforfølging vedrørende derivater: http://www.riksadvokaten.no/ra/ra.php?artikkelid=282
Sitat av xenon666 Vis innlegg
Endring i straffeforfølging vedrørende derivater: http://www.riksadvokaten.no/ra/ra.php?artikkelid=282
Vis hele sitatet...
Med mindre en bråte stoffer legges til narkotikalisten, vil jo dette si at det er free for all for en rekke RC'er. Jeg er positiv til en liberalisering av lovverket, men skulle ønske de gamle, utprøvde og til en viss grad "trygge" stoffene ble legalisert, fremfor at det åpnes for mer bruk av nye forbindelser, med ukjente langtidsvirkninger.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Da er i allefall min sak sendt Statens sivilforvaltning for erstattningsvurdering.
Blir spennende å se hva man kan få i erstattning utenom det dokumenterte økonomiske tapet, men forundrer meg ikke om dette er en instans der de føler at det er deres egne penger de skal utbetale og at de på den måten er "gnien" på pengesekken..........
Ang varetektsopphold så er det vel standard satser de følger, og oppreisning for "tort og svie" er vel vurdert etter hvor mye "skade" saken har hatt for den siktede vil jeg tro.

Synd det fort tar minst 1år for å få behandlet dette, noe som jeg føler er nok ett overtramp mot "offrene"
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvordan går det med erstatninga? {:
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nja, det går sin gang vil jeg tro, men for min del så vil det nok ta tid.... er jo ca 18mnd behandlingstid desverre
Vet ikke om noen andre her inne har fått opp sakene sine på nytt?? Kunne vært interesant å vite utfall

http://www.gjenopptakelse.no/index.php?id=327
Saken min er ærklert gjennopptatt, men grunnet lang ventetid har den ikke fått berammet et tidspunkt enda. Starter å ta ei stund det her as. Så blir det å gå gjennom saken på nytt, få en ny dom, for SÅ å søke om erstatning. Merker systemet går rimelig treigere når man faktisk står på denne siden av det hele... :P