Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4080
Harddisken i min macbook pro 2012 ble ødelagt, så jeg kjøpte ny ssd disk. Fant gode guider på nettet til å sette maccen opp på nytt med ny ssd. Problemet oppstod da jeg skulle starte maccen og skulle formatere ssden. Diskverktøy finner ikke ssd. hva er galt? Har ikke vært så mye borti mac før, så trenger en grundig forklaring!
Hvilken SSD er det? De mulige problemene jeg kan komme på on the top of my head er at du har fått en død SSD, så ville testet den i en annen maskin eller i et eksternt kabinett. En annen mulighet er at det er kompatibilitetsproblemer. Det du kan prøve da er å oppdatere firmware hvis ikke det er gjort allerede. Hvordan det gjøres er forskjellig fra produsent til produsent (sjekk manualet).
Trådstarter
3 0
Det er en Toshiba ocz tl100 240gb ssd. Kjøpte den nettopp ny fra elkjøp, kan den være død allerede??

Problemet er at jeg ikke kommer inn på maccen for ssden ikke blir oppdaget, og dermed får jeg heller ikke oppdatert firmwaren på ssden..
Sist endret av Amari96; 6. februar 2017 kl. 01:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Amari96 Vis innlegg
Det er en Toshiba ocz tl100 240gb ssd. Kjøpte den nettopp ny fra elkjøp, kan den være død allerede??

Problemet er at jeg ikke kommer inn på maccen for ssden ikke blir oppdaget, og dermed får jeg heller ikke oppdatert firmwaren på ssden..
Vis hele sitatet...
Kan være død, lite sannsynlig. Letteste er hvis du kjenner noen som kunne ha testet den for deg. Tar 25 sekunder å koble den til en stasjonær PC
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kjøpte du ssd´en fra en macbutikk? Harddisken må nemlig være formatert med FTSD (tror det er riktige bokstaver men whatever, det ser du fort) filindeksering som regel for å starte på mac, et avansert formateringsverktøy fra en pc kan fikse dette så kan du prøve på nytt å koble til harddisken.
Sitat av Amari96 Vis innlegg
Problemet er at jeg ikke kommer inn på maccen for ssden ikke blir oppdaget, og dermed får jeg heller ikke oppdatert firmwaren på ssden..
Vis hele sitatet...
Hva var problemet som dukket opp? Kommer du til startskjerm? Starter ikke maskinen i det hele tatt? Får du opp en grå skjerm med en mappe som blinker? Har du startet macen med å trykke cmd+r for å komme inn i recovery?

Jeg vet ikke nok om hvor mye du kan om maskiner til å si hvor feilen din oppstår. At du ikke får oppdatert firmware sier meg dermed lite.

Sitat av espnnk Vis innlegg
Kjøpte du ssd´en fra en macbutikk? Harddisken må nemlig være formatert med FTSD (tror det er riktige bokstaver men whatever, det ser du fort) filindeksering som regel for å starte på mac, et avansert formateringsverktøy fra en pc kan fikse dette så kan du prøve på nytt å koble til harddisken.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du prøver å skrive NTFS, men macOS bruker HFS eller HFS+, jeg har aldri hatt noe annet i alle fall.