Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 7564
Hei. Har akkurat fått kvittet meg med huset på tvangssalg, men gjenstår 740 000 kr i restgjeld.

Det er så kaotisk at jeg aner ikke hvor jeg skal begynne. Jeg ble tipset om en side som heter inkassorådgiverne
Når jeg er inne og leser på siden, høres alt veldig bra ut men står ingenting om hva de tar betalt.

Jeg tror også det finnes drøssevis av slike sider med rådgivere som kan hjelpe meg, men hvordan kan jeg finne ut hva som er billigst og enklest?

Er det noen som har erfaring med gjelds/inkassorådgivere som hjelper deg? Jeg trenger hjelp, for det eneste jeg vil er å betale ned gjelda mi, men jeg prøvte på egenhånd og det gjekk rett i vasken pga mange kreditorer krever mer en hva jeg har råd til.

PS: Ikke tips meg om luksusfellen. Jeg skal ikke være med der.
Sist endret av Obster; 27. september 2016 kl. 17:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du har sikkert prøvd NAV? Der betaler du i hvertfall ingenting, men er ikke sikkert de gidder å gjøre like mye for deg som denne typen selskaper.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Du har sikkert prøvd NAV? Der betaler du i hvertfall ingenting, men er ikke sikkert de gidder å gjøre like mye for deg som denne typen selskaper.
Vis hele sitatet...
Hei. Ja, har vært hos økonomirådgiver hos NAV. Men denne mannen var helt ubrukelig til denne type hjelp. Foreslo å åpne egen konto for meg så han kunne betale regningene mine. Skal han liksom betale 740 000 kr i regninger over 30 år?

Det er ikke å betale regninger jeg sliter med, men å få bukt med inkassogjelden på en ryddig og oversiktlig måte med budsjett og den slags.

Derfor tror jeg steget med folk som har dette som arbeid kan hjelpe meg. Men det er så mange av de, og det er tidkrevende og legge frem all dokumentasjon til 40 forskjellige rådgivere for deretter å sammenligne priser.

Håper derfor at noen her inne har tips til løsninger.
Forsiktig med private selskaper som tilbyr gjeldsrådgivning. Mange av disse selskapene er kyniske gribber som fester på åtsler fra mennesker i en fortvilet situasjon. Som regel er de "gjeldsrådgivere", og ønsker å tjene mest mulig selv på andres ulykke. Ofte tilbyr de kostbare lån med høy sikkerhet - feks at du får mor til å kausjonere og far til å stille huset som pant. Også får du renter på tja 20%. Eller de tilbyr å forhandle ned gjelden din, men tar prosenter av det de forhandler ned tror ca 1/3 er vanlig. Det er jo veldig dumt å stille deg i en posisjon hvor du får nye kreditorer nå.

Avhengig av din økonomiske situasjon og inntekt, forventet inntekt fremover og alder så kan det være at du har mulighet for gjeldssanering. Det er 5 år på sparekniv der du får en viss sum du må leve for hver måned. Etter 5 år så blir resten av gjelden annullert og du er gjeldsfri.

For å kunne søke så må du ta turen innom NAV og be om samtale med en av deres gjeldsrådgivere. Det er gratis og de er som regel veldig flinke. De hjelper deg med å få oversikt, kan komme med råd angående din situasjon og også hjelpe deg igang med prosessen om å søke gjeldsordning. Om du får innvilget gjeldsordning så blir det bestemt av namsmann en sum du skal leve av etter husleie og strøm. Ca 7000 kr måneden. Resten av inntekten din går til kreditorene. Du kan få noe høyere sats om du har mye utgifter feks til medisiner, helserelaterte utgifter eller liknende.

Som hovedregel skal bil selges til fordel for kreditorer, men kan i spesielle tilfeller tillates om bilen har lav verdi eller er gammel.
Moped er lettere å få innvilget for transport.
Sist endret av frtoretang; 27. september 2016 kl. 18:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nei, ser ingen grunn til å henvende seg hos NAV når en ikke er i stand til å betale. Her er det bare å ta kontakt med namsmannen direkte, si hvordan det ligger an, å søke om gjeldsordning. Det som er det viktige her er at det ikke er opprettet gjeld ganske nylig.

Sitat av Obster Vis innlegg
PS: Ikke tips meg om luksusfellen. Jeg skal ikke være med der.
Vis hele sitatet...
Midt i elendigheten så kunne jeg ikke annet enn å komme med lite smil når jeg leste dette.
Sist endret av Jens1; 27. september 2016 kl. 20:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Nei, ser ingen grunn til å henvende seg hos NAV når en ikke er i stand til å betale. Her er det bare å ta kontakt med namsmannen direkte, si hvordan det ligger an, å søke om gjeldsordning. Det som er det viktige her er at det ikke er opprettet gjeld ganske nylig.
Vis hele sitatet...

Helt enig i at ts bør unngå å stifte ny gjeld nå, da det kan påvirke avgjørelsen om gjeldsordning blir innvirket eller ei.

Men når det gjelder gjeldsordning så heter det seg at frivillig gjeldsordning skal være forsøkt aller først. Og her er NAV flinke. Ts føler allerede på hvor frustrerende og vanskelig det er å forholde seg til flere kreditorer som alle sender ut ganske drøye brev og krav - så en nesten får postkasse skrekk. Vært gjennom dette selv, og mitt råd fra egen opplevelse er at det er ingen skam i å be om hjelp hos NAV. Det er faktisk en styrke å be om hjelp fremfor å stikke hodet i sanden og late som ingenting. For det er der en fort ender når strømmen av konvolutter i postkassen blir for stor. En blir handlingslammet og apatisk.

Nav hjelper deg med å tilby kreditorene reelle summer hver måned. Om dere ikke kommer noen vei så går saken til namsmann og om namsmann mener gjeldsordning er rett så blir det gjeldsordning.
Har du snakket med banken din? Pleier ikke de å kunne veilede om sånt?
Du kan høre med kommunen din.

Google f.eks: "Oslo kommune gjeldsrådgivning"
Caperno såvidt jeg vet så er den kommunale gjeldsrådgiver den samme du møter hos NAV, og at de inngår i nav kommunale tjenester.
Det er pålagt kommunene å ha gjeldsrådgivning, men selve rådgivningen er lagt under NAV. Er lagt under NAV i østfold og har vært det i endel år nå.

@entropi spørs nok om det ikke er for sent for ts å snakke med banken sin. Huset er alt gått på tvangssalg og det er restanse på lånet. Dvs at banken mest sannsynlig sitter allerede med utlån til ts uten noen form for sikkerhet. Tvilsomt at det er veldig mye der å hente.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Caperno såvidt jeg vet så er den kommunale gjeldsrådgiver den samme du møter hos NAV, og at de inngår i nav kommunale tjenester.
Det er pålagt kommunene å ha gjeldsrådgivning, men selve rådgivningen er lagt under NAV. Er lagt under NAV i østfold og har vært det i endel år nå.
Vis hele sitatet...
Om ikke alle gjør det, så finnes det i alle fall enkelte kommuner som tilbyr gjeldsrådgivning selv om NAV lokalt også gjør det.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Helt enig i at ts bør unngå å stifte ny gjeld nå, da det kan påvirke avgjørelsen om gjeldsordning blir innvirket eller ei.

Men når det gjelder gjeldsordning så heter det seg at frivillig gjeldsordning skal være forsøkt aller først. Og her er NAV flinke. Ts føler allerede på hvor frustrerende og vanskelig det er å forholde seg til flere kreditorer som alle sender ut ganske drøye brev og krav - så en nesten får postkasse skrekk. Vært gjennom dette selv, og mitt råd fra egen opplevelse er at det er ingen skam i å be om hjelp hos NAV. Det er faktisk en styrke å be om hjelp fremfor å stikke hodet i sanden og late som ingenting. For det er der en fort ender når strømmen av konvolutter i postkassen blir for stor. En blir handlingslammet og apatisk.

Nav hjelper deg med å tilby kreditorene reelle summer hver måned. Om dere ikke kommer noen vei så går saken til namsmann og om namsmann mener gjeldsordning er rett så blir det gjeldsordning.
Vis hele sitatet...
Jo, hatt gjeld i 20 år jeg så jeg vet det med skrekken for postkassa. Til slutt kastet jeg bare brevene direkte i søppelkassa. Så sitter en der med den tunge børen på sine skuldre.

Jeg gikk direkte til namsmannen. Der fikk jeg spørsmål om jeg hadde forsøkt selv å komme til en ordning. Jeg betaler på en sak sa jeg, resten har jeg ikke tenkt på i det hele tatt, fordi jeg ikke har mulighet til å betalte de. Namsmannen ordnet frivillig gjeldsordning og jeg har kontakt med den personen jevnlig. Det som er fordelen med å gå til namsmannen direkte er at de har større pressmidler, og at en har samme kontaktperson hele veien (unntak hvis personen slutter i stillingen selvfølgelig).


TS har jo vært hos NAV og virket ikke som han fikk så mye hjelp der. Vet selv hvordan det kan være enkelte ganger å kontakte NAV og hvordan en kan bli møtt der. Til syvende å sist så er det viktigste at han får gjort noe med det uavhengig av hvem han kontakter
Beklager ts og andre jeg har ikke fått med meg post 3, og var ikke klar over at ts alt har forsøkt Navs gjeldsrådgiver. Kjipt at Nav har en elendig gjeldsrådgiver der du bor. Du får lytte til Jens1 og kontakte namsmannen direkte. Unngå disse rådgiverne slik situasjonen er nå. Tiden er ikke inne til å stifte nye gjeld eller deale med useriøse aktører som er mest opptatt av å mele sin egen kake.

Sorry igjen ts. Var virkelig lame't av meg å overse posten 3 der du forklarer at du har vært hos Nav.
Hei TS, for en lei situasjon du har kommet i, men når det kommer til gjeldsrådgivere så kan jeg ikke hjelpe deg.
Men det jeg selv gjorde når jeg ikke hadde jobb og hadde en del inkasso var og gå igjennom alt jeg skylte for å finne ut hvor mye jeg skylte til hvem, for så å lage meg et budsjett der du tar inntekten din, og setter opp de faste utgiftene dine hver mnd. Når du har gjort dette så vil du se hvor mye du har igjen å bruke på inkasso. Da kan du ringe de du skylder penger, og forklare at du har regnet på det, og forklar dem at du har mulighet til å betale så og så mye i mnd, og jeg anbefaler deg og være ganske klar og bestemt (ikke i den grad at de føler at du SKAL). Jeg har selv gjort dette, og det funket fint for meg, og om du trenger noe form for hjelp, enten med budsjett eller noe som helst så vil jeg gjerne hjelpe deg
bare send meg en PM

Beklager for mulige skrivefeil
Sitat av Obster Vis innlegg
Hei. Ja, har vært hos økonomirådgiver hos NAV. Men denne mannen var helt ubrukelig til denne type hjelp. Foreslo å åpne egen konto for meg så han kunne betale regningene mine. Skal han liksom betale 740 000 kr i regninger over 30 år?

Det er ikke å betale regninger jeg sliter med, men å få bukt med inkassogjelden på en ryddig og oversiktlig måte med budsjett og den slags.

Derfor tror jeg steget med folk som har dette som arbeid kan hjelpe meg. Men det er så mange av de, og det er tidkrevende og legge frem all dokumentasjon til 40 forskjellige rådgivere for deretter å sammenligne priser.

Håper derfor at noen her inne har tips til løsninger.
Vis hele sitatet...
Nok snikksnakk. Var NAV ubrukelig eller dine forventninger? Du har fått huset solgt på tvangsauksjon og sitter igjen med 740k uhåndterlig gjeld og har ikke problemer med å betale regninger? Bare betale noen (ny utgift) til å ordne opp for deg? Du vil ikke på luksusfellen men der er du nok ikke så aktuell, de gjør for det meste quick fixes noe du ikke er med mindre du tjener veldig fett. Hvis NAV tilbyr å betale regningene dine så inkluderer jo det sannsynligvis en form for budsjett og oversikt over kreditorer, det samme du ønsker å betale noen for. Jeg hadde selv NAV som verge når jeg inngikk gjeldsordning. Veldig befriende når økonomien er helt fucked å ikke ha tilgang til inntektene å bare få lommepenger. Du kan ha 100 kreditorer i en gjeldsordning men en ny en du driter deg ut med mens du holder på er nok til å ødelegge alt for deg og det er ikke noe du ønsker hvis en gjeldsordning er aktuelt. Gjeldsordning er noe du får en gang og du er helt avhengig av at alle er med, noe som ofte er greit med mindre du funker opp. Derfor dette med ny gjeld som andre har nevnt.

Det er også sånn at for de fleste så er det ikke bare å stille opp hos namsmannen som er under politet uten å være forberedt som noen her så fint skal ha det til. Kravet om at du selv skal ha forsøkt å komme til ordning står sterkt. Er bare å brette opp arma og sette i gang å gjøre en innsats. Be en venn om hjelp, hvem som helst.

Det første du må gjøre er å få en oversikt over kreditorer med saksnummer og gjeld.

https://www.politi.no/tjenester/gjeldsordning/

Pengevett.com forum med mye erfaring.
Hva med å få samlet all gjeld? Finn et selskap som er villig til å ta over all gjelden din og forhandle frem en avtale med de.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Inkassorådgiverne er faktisk et veldig profesjonelt og ordentlig firma, har brukt dem selv og kan anbefale dem på det varmeste. De er omtrent som Luksusfellen, bare uten at du havner på tv. De forhandler frem avtaler på vegne av deg med kreditorene og ordner nedbetalingsavtaler som passer i forhold til din inntekt og situasjon. Tror de tar 3-4.000 kr for oppdraget med å forhandle frem avtalen pluss litt hver måned for å administrere betalingsavtalene du har. Vet det høres sketchy ut, men det gikk utrolig smertefritt for min del og var vel verdt pengene. Dessuten har du en kontaktperson som ikke dømmer og som oppfører seg profesjonelt når du prater med dem.