Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1394
Jeg lurer på om hvis man klager på en bot man har fått fra politiet står det at man evt må betale saksomkostninger om saken går til retten. Noen som har egene erfaring eller anelse på hvor mye saks-omkostningenene kan falle på?
Jeg tror ikke det er noe standardisert, men varierer fra sak til sak. Har hørt alt fra 800 til 3000. Uten at det nødvendigvis behøver å befinne seg innenfor disse grensene.
Little Sister's Avatar
Trådstarter
47 9
Det er jo ikke så ille som jeg tenkte da,tenkte meg det var snakk om rundt 30 lapper eller noe.
Hvis det er om noe smågreier snakker vi om en tusenlapp eller to i saksomkostninger.
Sitat av Little Sister Vis innlegg
Jeg lurer på om hvis man klager på en bot man har fått fra politiet står det at man evt må betale saksomkostninger om saken går til retten. Noen som har egene erfaring eller anelse på hvor mye saks-omkostningenene kan falle på?
Vis hele sitatet...
Hvis saken går til tingretten kan jo prisen varier ekstremt mye med grunnlag i sakens kompleksitet osv.

Men hvis du vinner frem i retten så har du krav på saksomkostningene dine i forbindelse med rettssaken erstattet,

Straffeprosessloven § 438. Ender en offentlig forfølging med frifinnelse, eller blir den innstilt uten at dette har hjemmel i §§ 69 eller 70, skal retten tilkjenne siktede erstatning av staten for nødvendige utgifter til hans forsvar, med mindre han selv forsettlig har pådratt seg mistanken. Betaling til forsvarer erstattes ikke med et større beløp enn forsvareren ville blitt tilkjent om han var oppnevnt som offentlig forsvarer.
Også siktedes nødvendige reiseutgifter dekkes.
Sist endret av dvs; 3. mars 2013 kl. 12:39.