Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2058
Det virker som det er en veldig utbredt oppfatning at det er dem som mobber som er det egentlige offeret, ikke den som faktisk blir mobbet til døde. Det hevdes at de som mobber sliter mye med seg selv, og har store problemer. Dem som mobber trenger hjelp, ikke straff, for dette er mennesker som ikke har det helt bra med seg selv. Det kan være en grunn til at noen velger å mobbe andre, og dette er grunner som det ofte er lite attraktivt å rote rundt i. Dette kan være så mangt, f.eks. psykiske problemer, eller det kan være problemer hjemme som skolen helst vil unngå å ta tak i. Men dette unnskylder ikke mobbingen.

Mobbing bryter ned den som blir utsatt for det, og det er ingen som fortjener å bli utsatt for noe sånt. Vi kan ikke unnskylde og frikjenne dem som mobber. Det finnes faktisk ressurs-sterke ungdommer med stor selvtillit og som kommer fra trygge og stabile hjem som mobber folk de ikke liker. Mobbing er veldig alvorlig, og det skal alltid være mobberen som må stå til ansvar for sine handlinger. Det kan ikke være slik at det er den som blir utsatt for mobbing og trakassering som må bytte skole, flytte lengst mulig vekk og oppgi alle sine interesser og fritidsaktiviteter for å unngå å bli utsatt for mobbing.

Ingen liker å høre at den søte snille godgutten deres oppfører seg som en liten drittunge mot andre, så de unnskylder med at podens oppførsel ikke er noe alvorlig som det må tas tak i med en gang.
nå har jeg verken mobbet eller blitt mobbet, men om jeg tenker tilbake til ungdomskolen å tenker hvem som mobber og hvor de er i dag er det ikke pent.

Narkis - Taper som fortsatt bor hjemme hos mor og ikke får seg jobb - i fengsel - død

er den linja de tiligere "kule" mobberne ligger på i dag

så å si at de som mobber ofte har problemer selv tror jeg i stor grad stemmer

de fleste som jeg vet ble mobbet (ikke at det er så mange heldigvis) er i dag i god jobb/studier/ser ut til å klare seg langt bedre en sine mobbere gjør



kanskje dette ikke var så ekstrem mobbing? og at dette hjalp med å bygge karakter hos de plagede? what doesn't kill you makes you stronger


som sagt vanskelig å si mye om dette da jeg selv ikke har blitt mobbet eller har mobbet noe, bare mine tanker
Sist endret av skepsis; 13. mars 2013 kl. 11:50.
Å si at det bygger karakter blir feil. Det riktige er at det var flaks personen ikke tok det så ille.

Ros og hard jobb fører til karakter. Mobbing fører bare til dritt. Det er negativ energi som bør bekjempes med kunnskap og positiv energi.
njaaa, litt uenig, folk som blir oppdratt med bare og ros og pene ord (ender opp som bortskjemte drittunger som regel) går på en kjempesmell med en gang de møter noe motgang senere i livet..

men de som har blitt mobbet / ertet har hørt alt før og er da noe psykisk herdet vil jeg påstå
dette varierer jo selvfølgelig fra person til person

er jo mobbing og ufinheter overalt, ikke bare på skolen men på jobb og i sosiale kretser og

ikke missforstå meg da, syntes ikke det er bra med mobbing, men har innsett at det er noe som aldri kommer til å forsvinne samme hva vi gjør med det.

så hvordan skal vi håndtere det da? syntes mobberen burde bli tvunget til å bytte skole. er jo ofte folk som går sammen om å mobbe så vil jo bidra til å splitte opp "mobbegjengene" noe.
Sitat av skepsis Vis innlegg
nå har jeg verken mobbet eller blitt mobbet, men om jeg tenker tilbake til ungdomskolen å tenker hvem som mobber og hvor de er i dag er det ikke pent.

Narkis - Taper som fortsatt bor hjemme hos mor og ikke får seg jobb - i fengsel - død

er den linja de tiligere "kule" mobberne ligger på i dag

så å si at de som mobber ofte har problemer selv tror jeg i stor grad stemmer

de fleste som jeg vet ble mobbet (ikke at det er så mange heldigvis) er i dag i god jobb/studier/ser ut til å klare seg langt bedre en sine mobbere gjør



kanskje dette ikke var så ekstrem mobbing? og at dette hjalp med å bygge karakter hos de plagede? what doesn't kill you makes you stronger


som sagt vanskelig å si mye om dette da jeg selv ikke har blitt mobbet eller har mobbet noe, bare mine tanker
Vis hele sitatet...
Du har nok rett i at mobberne ikke er dem som klarer seg best. Men dette tror jeg har mer med typen som mobber å gjøre enn mobbingen i seg selv, nemlig de tøffe i klassen. ...Som samtidig er for tøffe til å gjøre leksene sine eller å syntes noe særlig om det å jobbe. Dette gjelder vel mest for guttemobbing.

Og at mobbing bygger karakter tror jeg heller er unntaket enn regelen. Mange blir mobbet "bare litt", eller over korte tidsrom, og får dermed ikke så store "Hull" i karakterutviklingen sin. Men om man blir mobbet konsekvent over flere år så utvikles man ikke på samme måte sosialt, og man utvikler vel over tiden en måte å interagere med mennesker på som beskytter dem selv. Noe som sjelden er en fordel.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Å si at det bygger karakter blir feil. Det riktige er at det var flaks personen ikke tok det så ille.

Ros og hard jobb fører til karakter. Mobbing fører bare til dritt. Det er negativ energi som bør bekjempes med kunnskap og positiv energi.
Vis hele sitatet...
Litt sosiale kvaler bør en jo utsettes for - om man utelukkende utsettes for positiv feedback blir man fort veldig sårbar. Men det er jo enorm forskjell på litt kameratslig "dissing" eller berettiget kritikk og faktisk mobbing.
Sist endret av Tøffetom; 13. mars 2013 kl. 12:22.
ser den ja. er vel det at jeg aldri har kjent noen som har blitt mobbet veldig mye.. eneste jeg vet om er ei venninde av søstra mi, som slet mye med mobbing på barne/u.skole

hun klarer seg fint i dag dog,

sa jeg ikke har blitt mobbet, men når jeg tenker meg om er det nok noen i mine sko som hadde kaldt seg mobbet.
jeg hadde heldigvis noen gode venner å henge med, er vel de som ikke har noen venner som kommer verst ut av dette.

altså jeg brydde meg ikke noe om de "kule" gutta som pirka på oss nerder :P
Mange av de som mobber lærer dette av foreldrene. Barna overhører lett når mor har venninner/nabomødre over på kaffeslaberas og deler siste sladdernytt. Eller når far klager over den dumme tosken av en nabo.
Ungene gjør bare som unger gjør, å tar etter foreldrene. Barnet vil jo ikke oppfatte dette som mobbing, siden mobbing er slemt å mamma eller pappa er jo ikke slemme, sant? Dette gjelder også ressurssterke, A4 familier. Gjett hva som skjer når disse barna vokser opp til tenåring og så voksen?

Når de blir ungdommer og voksne, så mobber de alle som ikke passer inn i han eller hennes bilde av hvordan man skal være. Det kan være alt fra hvordan du ser ut eller kler deg, til hvor du kommer ifra og hva du driver med. Dine interesser og hobbyer, hvem familien din er og ryktet de eventuelt har.
Man får jo "du er så unik og spesiell og fin og perfekt og best" inn med morsmelka, så det er jo egentlig ikke rart at noen faktisk tror at de er så jævla unike og spesielle, at de føler seg berettiget til å trakkasere alle som skiller seg ut i mengden.
Trådstarter
Sitat av skepsis Vis innlegg
nå har jeg verken mobbet eller blitt mobbet, men om jeg tenker tilbake til ungdomskolen å tenker hvem som mobber og hvor de er i dag er det ikke pent.

Narkis - Taper som fortsatt bor hjemme hos mor og ikke får seg jobb - i fengsel - død

er den linja de tiligere "kule" mobberne ligger på i dag
Vis hele sitatet...

Det kunne fort blitt helt omvendt også. Mange som blir mobbet sliter med psykiske plager etter mobbingen resten av livet. Det finnes eksempler på ungdommer som tar sitt eget liv fordi de rett og slett ikke orker å få mer dritt slengt etter seg hver eneste dag. Det holder ikke å si at "men du har jo klart deg bra da, til tross for all dritten du ble utsatt for". Det blir ikke greit å mobbe selv om mobbe offeret klarer seg bra senere i livet. Det er ikke alle mobbere som ender opp som narkomane, i fengsel eller seks fot under jorden heller. Kanskje mobberne kommer seg rett ut i arbeidslivet etter videregående, og gjør det bra senere i livet.
Sitat av Fishface Vis innlegg
. Det blir ikke greit å mobbe selv om mobbe offeret klarer seg bra senere i livet.
Vis hele sitatet...
nei, og det er ikke det jeg mener heller, selv om det kanskje fremstår slik.

poenget var at mange som mobber sliter senere, vil tro mange som dreper folk og sliter senere, betyr ikke at det er greit(litt på spissen kanskje)

de fleste som tar sitt eget liv pga mobbing tror jeg har noe annet underliggende psykisk problem, og at mobbingen blir en slags trigger. altså at de muligens hadde endt opp med selvmord samma om de ble mobbet eller ikke.

nå har jeg hatt så flaks at jeg ikke har noen nærme meg som har tatt selvmord,men en kompis av meg hadde en kompis som gjorde dette. han ble ikke mobbet å ingen skjønte noe av hvorfor han drepte seg selv..

er imot mobbing bare så det er sagt. verste jeg vet er faktisk mobbere som picker på folk som er svakere en seg selv
Sitat av skepsis Vis innlegg
nå har jeg verken mobbet eller blitt mobbet, men om jeg tenker tilbake til ungdomskolen å tenker hvem som mobber og hvor de er i dag er det ikke pent.

Narkis - Taper som fortsatt bor hjemme hos mor og ikke får seg jobb - i fengsel - død

er den linja de tiligere "kule" mobberne ligger på i dag

så å si at de som mobber ofte har problemer selv tror jeg i stor grad stemmer

de fleste som jeg vet ble mobbet (ikke at det er så mange heldigvis) er i dag i god jobb/studier/ser ut til å klare seg langt bedre en sine mobbere gjør



kanskje dette ikke var så ekstrem mobbing? og at dette hjalp med å bygge karakter hos de plagede? what doesn't kill you makes you stronger


som sagt vanskelig å si mye om dette da jeg selv ikke har blitt mobbet eller har mobbet noe, bare mine tanker
Vis hele sitatet...
Poenget er egentlig ikke om det er de som klarer seg best 10 år etter eller ikke, men at de som mobber ofte faktisk er blant de som "har det godt med seg selv" der og da. De har gjerne mange venner, er populære osv.
Sist endret av Gamgee; 13. mars 2013 kl. 15:40.
Jeg ble mobbet i mange år (typ fra barneskolen og ungdomskolen værtfall) selv, og gjett hva jeg gjorde for å forsøke å heve meg ovenfor meg selv?

Mobbe andre. På mellomtrinnet og ungdomskolen kødda med enkelte mennesker fordi jeg TRUDDE det ville heve meg selv på et vis. Og ja, det gjorde det, til en viss grad, inntill jeg forstod at det var jævlig idiotisk av meg, og at jeg ikke var et hakk bedre selv, enn de som mobbet meg. Heldigvis pågikk ikke dette så lenge for min del, jeg forstod fort at det var sikkert like ille for dem som for meg. Og nei, jeg er ikke stolt at av jeg har gjort det at all.

Men det har på en annen måte gitt meg et annet perspektiv på det, for når jeg hører andre bli mobbet, så blir jeg veldig sint. Men samtidig så har jeg i bakhodet at kanskje mobberne har vært eller er, i samme situasjon selv.
Sist endret av Bruskork1; 13. mars 2013 kl. 15:43.
Barn og ungdom i et miljø hvor det mobbes får et forskrudd verdensbilde. Alle ordnes i en rangstige og man sparker nedover. Det er den sterkestes rett som gjelder. Det er helt normalt at et mobbeoffer samtidig eller senere mobber andre, det er den måten de har lært at det må gjøres når man vil hevde seg. Og kanskje det også er nødvendig noen ganger.

Et mobbemiljø er et utrygt miljø for alle. Ingen kan føle seg trygge på at det ikke en dag rammer dem. En feil kommentar, feil klær, feil svar i timen - man kan aldri vite når mobben vender seg mot deg hvis man først er i et slikt miljø. Disse mekanismene er selvforsterkende hvis det ikke stanses, fordi alle vil jobbe for å ikke havne på bunnen av rangstigen, og det kan de gjøre enten ved å delta i mobbingen eller ved å bli "usynlige". Dermed forsvinner de positive forbildene, og lar de som styrer ved terror få være de som bestemmer.

Å jobbe ensidig med straffe mobbere har ikke noe for seg. Tvert imot må man jobbe med hele klasser og skoler for å skapet et miljø preget av toleranse, omsorg og respekt. Problemet sitter ikke bare hos de som mobber eller blir mobbet, men det er rett og slett en miljøsykdom. Mobbere gidder ikke holde på uten å få noe igjen for det, så det gjelder å skape den typen miljø der man ikke oppnår anerkjennelse og respekt ved å trykke ned andre.
Sist endret av Susa; 13. mars 2013 kl. 16:35.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Litt sosiale kvaler bør en jo utsettes for - om man utelukkende utsettes for positiv feedback blir man fort veldig sårbar. Men det er jo enorm forskjell på litt kameratslig "dissing" eller berettiget kritikk og faktisk mobbing.
Vis hele sitatet...
Det som er, er at hvorfor skal man tulle med folk i det hele tatt? For meg, så er folk som tuller med andre altfor interessert i hvordan andre mennesker er.

For meg, så er andre mennesker bare mennesker. Jeg tar folk som dem er. Driver ikke og spøker og tuller for å finne ut "hvor dem er hen" og hvor tøffe dem er. Det betyr ikke en dritt for meg.

Hvorfor det betyr så mye for andre, er en livsoppgave for meg å finne ut.

Det som avgjør hvor tøff et annet menneske er for meg, er hvor fokusert det mennesket er på å gjøre en god jobb og dra andre med seg på en positiv måte. Når jeg ser et annet menneske forstå en jobb fullt ut, og er 100% fokusert på jobben, og ikke mennesket, da vet jeg at jeg kan stole på den typen.

Jeg blir stadig overraska over hvor mange som lar seg rive med på baksnakking og dritt. Hvor mye de lar andres meninger påvirke sine egne om andre folk. Der har du forskjellen på sterke og svake mennesker, de som kan tenke klart i uvær og ikke.


Kanskje jeg kan forklare litt bedre etterpå når jeg er edru.
Sist endret av Taurean; 13. mars 2013 kl. 17:06.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det som er, er at hvorfor skal man tulle med folk i det hele tatt? For meg, så er folk som tuller med andre altfor interessert i hvordan andre mennesker er.

For meg, så er andre mennesker bare mennesker. Jeg tar folk som dem er. Driver ikke og spøker og tuller for å finne ut "hvor dem er hen" og hvor tøffe dem er. Det betyr ikke en dritt for meg.

Hvorfor det betyr så mye for andre, er en livsoppgave for meg å finne ut.

Det som avgjør hvor tøff et annet menneske er for meg, er hvor fokusert det mennesket er på å gjøre en god jobb og dra andre med seg på en positiv måte. Når jeg ser et annet menneske forstå en jobb fullt ut, og er 100% fokusert på jobben, og ikke mennesket, da vet jeg at jeg kan stole på den typen.

Jeg blir stadig overraska over hvor mange som lar seg rive med på baksnakking og dritt. Hvor mye de lar andres meninger påvirke sine egne om andre folk. Der har du forskjellen på sterke og svake mennesker, de som kan tenke klart i uvær og ikke.


Kanskje jeg kan forklare litt bedre etterpå når jeg er edru.
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg jeg har formulert meg litt uklart. Jeg sier ikke at baksnakking er noe for andre enn bitsjes, det jeg mener er at det bare er sunt å ha litt direkte kommunikasjon - ihvertfall venner imellom. Fra tid til annen vil en få mindre smigrende kommentarer av andre, da er det greit å ikke falle helt i dass og heller kunne svare tilbake med samme mynt.

Jeg mener ikke at direkte drittslenging er godt for noe, og det jeg beskriver er heller ikke i nærheten av hva som bør kalles mobbing.
Sist endret av Tøffetom; 14. mars 2013 kl. 13:02.