Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3169
Veldig kjapt innlegg her, slik er situasjonen:

Jeg og dama har nylig flytta inn i ny leilighet og har behov for internett i hjemmet. Data er ikke mitt felt så skulle gjerne hatt noen innspill til hvor jeg finner den beste dealen med tanke på pris, hastighet og leverandør.

Holder til på Østlandet dersom det er relevant og takker for svar!
Alternativ 1. Kontakt en og en leverandør og hør om og evt. hva de kan levere til deg. De færreste har en kjapp sjekk på nettsidene uten at du må gi fra deg kontaktinfo, men nextgentel.no har dette fortsatt (de leverer som regel på Telenor sin infrastruktur, altså Vula-priser + NGT sitt påslag) og der vil du f.eks. kjapt kunne se om du har fiber liggende klart.
Alternativ 2. Bruk en tjeneste som f.eks. fiberdeal.no og la de gjøre den jobben for deg.

Når det er gjort (uansett hva du ender opp med) og du har hatt abonnementet i litt over ett år så ringer du de og sier du vil nedgradere, kanskje si opp TV etc, så blir du satt til winback-selgerene som gir deg et mye bedre tilbud (men som regel gjelder den prisen kun i 12 mnd før du må gjennom samme prosedyre). Da kan du fort halvere månedsprisen uten å gå ned i verken hastighet eller miste tv-kanaler.
Det er som regel en leverandør som eier nettet som går til huset ditt (om det er fiber) og er derfor eneste leverandør. Da blir det ingen konkurranse og prisen deretter. Jeg betaler 750kr/mnd for 150Mbit, noe jeg synes er jævlig dyrt. Får ikke byttet.
Er det ikke internett i leiligheten fra før? Hos meg har jeg bredbånd inkludert i husleia.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Ikke internett her fra før nei. Endte opp med å bestille internett fra Telia. Bredbånd 100 tror jeg det het, ca 700kr måneden. Dyrt…
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Det er som regel en leverandør som eier nettet som går til huset ditt (om det er fiber) og er derfor eneste leverandør. Da blir det ingen konkurranse og prisen deretter. Jeg betaler 750kr/mnd for 150Mbit, noe jeg synes er jævlig dyrt. Får ikke byttet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet om flere inkludert meg selv som har fiber hvor dette ikke er tilfelle.
Vi hadde en bindingstid hos leverandør på noen år hos de som la fiber.

Jeg sier ikke at du tar feil men det gjelder langt fra alle. Telenor er også pålagt av nkom og åpne linjene sine for andre tilbyderen etter bindingstiden er over.

Så jeg tror at når fiber er bygget ut enda mer, og det gamle blir faset ut kommer nok konkurransetilsynet eller noen andre på banen og regulerer nettopp dette.
Telenor sine VULA Wholesalepriser er også helt åpent tilgjengelig så man kan se hva de krever av andre ISPer når de leverer på Telenor sin fiber infrastruktur:
https://www.telenorwholesale.no/produkter/vula/