Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4954
Fuck Mr. Plod!
de få gangene jeg har brukt ritalin så føler jeg meg mere utvilt når jeg våkner. er dette placebo eller er det slik?

takker for svar

ikke kom med "erfaringer" fordi det sier meg ingen ting.
Melatonin eller ritalin?

Melatonin har dokumentert effekt på innsovning, så det er ikke placebo.
Sist endret av skrpappa; 3. februar 2022 kl. 13:59.
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av skrpappa Vis innlegg
Melatonin eller ritalin?

Melatonin har dokumentert effekt på innsovning, så det er ikke placebo.
Vis hele sitatet...
Ja mente melatonin takker for svar
Motsatt effekt på meg. Hjelper på innsovning, men våkner etter 3t og sliter med å sovne igjen.
Ikke placebo.Føler jeg får bedre kvalitet på søvnen,våkner mer uthvilt å sovner raskere.Å for meg som digger intense drømmer så er melatonin supert,jeg får helt sinnsyke å ekstremt vivide drømmer av det-å det øker jo høyere dose jeg tar med melatonin.Har vært perioder jeg ikke har trengt det til søvn,men brukt det kun for drømmene jeg får av det.Andre som opplever veldig økt drømmeaktivitet av melatonin?
Spesielt synergien mellom Melatonin og magnesium er gunstig.
Du får de i samme kapsel på apoteket, Melatonin Orion Melatonin 1mg + Magnesium eller du kan skaffe
resept på Melatonin og kjøpe magnesium tilskudd for seg.
Det hjalp meg en stund. Brukte det daglig i over 2 år. Måtte slutte på grunn av ville hallusinasjoner.

I starten er det også vanlig med helt sinnsyke drømmer, det kan være både kult og skremmende.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det hjalp meg en stund. Brukte det daglig i over 2 år. Måtte slutte på grunn av ville hallusinasjoner.

I starten er det også vanlig med helt sinnsyke drømmer, det kan være både kult og skremmende.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette med hallusinasjoner er vel noe som kan være en bivirkning på "vanlige" sovemedisiner også er det ikke?
Personlig merket jeg ikke noe til det, men jeg brukte kun små doser, de man får uten resept.
Anonym bruker
"Fiendtlig Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk circadin (2mg melatonin depot) av legen. Måtte slutte å ta de fordi jeg fikk helt syke drømmer og våknet veldig ofte. Sovnet litt lettere da...
Kan kjøpe melatonindråper på kiwi nå.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av kalkunpromp Vis innlegg
Motsatt effekt på meg. Hjelper på innsovning, men våkner etter 3t og sliter med å sovne igjen.
Vis hele sitatet...
Sjæl. Har du dog merket at du får dypere søvn de 3 timene? Jeg føler meg mer restituert og våken etter bare 3 timers søvn vha. melatonin enn å ligge halv-våken 8 timer pr natt uten. Hvordan få den dype søvnen til å vare lenger enn 3 timer er jo det store spørsmålet.
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Sjæl. Har du dog merket at du får dypere søvn de 3 timene? Jeg føler meg mer restituert og våken etter bare 3 timers søvn vha. melatonin enn å ligge halv-våken 8 timer pr natt uten. Hvordan få den dype søvnen til å vare lenger enn 3 timer er jo det store spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Dere burde sjekke ut podcast episoden til Andre Huberman om søvn. Han tar opp nettopp dette med melatonin og at det egentlig bare hjelper med "innsovning" og at man ikke nødvendigvis faller i dyp søvn. I tillegg nevner han at det kan være dumt for dopaminproduksjonen, akkurat hva spesifikt husker jeg ikke
Får 2mg melatonin tabletter av legen, må si jeg merker egentlig ingenting forskjell de kveldene jeg tar en tablett. Sliter med innsoving, ukedagene når jeg er på jobb blir det maks 4-5 timer søvn. Nada drømmer og er så absolutt ikke mere uthvilt om morgenen
Sitat av Link_Swifty Vis innlegg
Dere burde sjekke ut podcast episoden til Andre Huberman om søvn. Han tar opp nettopp dette med melatonin og at det egentlig bare hjelper med "innsovning" og at man ikke nødvendigvis faller i dyp søvn. I tillegg nevner han at det kan være dumt for dopaminproduksjonen, akkurat hva spesifikt husker jeg ikke
Vis hele sitatet...
Det jeg tenker sjæl, hvorfor kødde med noe kroppen produserer selv
Har både opplevd at det hjelper med innsovning, men gir intense drømmer og urolig søvn, og at det har null effekt. Ikke noe vidundermiddel for min del.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har sliti med søvn omtrent hele livet og fått alle medisiner man kan få (inkl xyrem og rivotril)
Prøvde melatonin (circadin) når det var reseptbelagt for mange år siden og det ga 0 effekt.
Glemte sovepiller når jeg dro bort en tur og så tilfeldigvis de hadde melatonin dråper på Rema1000
Tenkte det var verdt og prøve,utrolig nok fungerte det som bare rakkeren. Sovnet etter ganske kort tid i sengen og våknet relativt uthvilt.
Har nå slutta bruke alt av sovemedisiner fast og bruker kun melatonin dråper om kvelden. Drømmene blir litt ekstra spaca men våkner fortsatt uthvilt og opplagt etter snart 1.5 år med bruk av de. (Eneste untak er ved inntak av stims for da trengs quetapin hehe)
Anonym bruker
"Rik Havfrue"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Melatonin er nok mest placebo. Du setter igang kroppens egenproduksjon av melatonin, som er et hormon som produseres når det blir mørkt om kvelden. Med mindre du er jetlagged, så skal egt ikke melatonin gjøre noe særlig. Tar du for mye melatonin vil det ha motsatt effekt, og gjøre deg mer våken,
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Får helt sinnsyke drømmer, men som oftest mareritt hver gang jeg bruker melatonin. Slår ikke feil. Det er på høyde med Lyrica når det gjelder nivå på marerittene. Helt i begynnelsen så fungerte de fint, men blir for slitsomt med mareritt så nå er det av og til bare for morroskyld for å få litt adrenalin kl 02-03 på natta ��
Det skyldes melatoninen og er ikke bare placebo. Skyldes, som felleskatalogen sier, effekten den har på de såkalte M1, M2 og M3-reseptorene. Økt effekt på de områdene fører til dyp- og REM-søvn.

Det er Melatoninen som gjør deg trøtt og søvnig om kvelden, pga. Serotoninet som kroppen din har produsert tidligere på dagen blir omgjort til melatonin.