Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5738
Tjo, har blitt tatt av politet med flere greier å regner med en kort fengselsdom på 2-4 år eller noe. Advokaten min sa at høysikkerhet er veldig mulig. Har vært i varetekt i utlandet og i Norge men er første gang jeg skal sone en dom her.

De fleste jeg kjenner har klart å holde seg unna eller sona korte dommer og dermed har jeg en rekke spørsmål som jeg lurer på folk her kan kanskje svare på. Hvilken høysikkerhet-fengsel er best, eller verst? Hvordan er det med bad/dusj og sånt? Er fengselsbetjent like hyggelige (eller fitter) som politet? Hva slags jobb/skoletilbud er det konkret mulig å begi seg ut på? Alt og ingenting lurer jeg på.

Om noen for øvrig ønsker å dele sine erfaringer hadde det vært kult å høre også
Sist endret av Anonym113971; 10. april 2022 kl. 01:43.
Nyere fengsel er somregel gode fasiliteter.
Ungå Ullersmo, Miljøet der inne er hardt. Kompis kom akkurat inn til mandal fengsel på en forvaringsdom, og forteller om veldig gode forhold. Ellers er Gjøvik greit, Hamar helt ok og Oslo slitt å jævelig.

2-4år og 2/3 er ikke mye. Har du allerede sittet i varetekt før dom? Siden du aldri har sona kan det være mulig å få 2/3.


Og dropp den tøffing attituden med at betjenter og snuten er fitter. De er folk som gjør jobben sin. Hadde du oppført deg så hadde de ikke brydd seg om deg.

Hvor i landet er det mest naturlig for deg å søke deg til?
En stund siden jeg sonet. Hold deg langt unna krageroe fengsel. Kan soeke deg over til aapen soning uten aa vaere en moensterfange ganske raskt. Min vei i fengsel gikk andre veien fra aapen til lukket etter en slaasskamp i Bastoe fengsel. Bastoe hadde jeg anbefalt aa sikte meg til og snakke med din kontaktbetjent naar du faar det om aapen soning, der er man ganske fri uten betjenter i egne hus med hav til alle kanter. Opplevde betjenter som ok folk helt til jeg roemte fra fengsel. Da ble jeg behandlet som en man absolutt ikke kan stole paa.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Skien er ganske ok mtp tilbud og kvalitet. Ganske strengt men, får mange goder om du oppfører deg. Jeg hadde ps2 og spill + dvd'er på cella.

Verste jeg har vært på må være oslo fengsel, skjønner godt at de skal rive dritten nå. Alt var ødelagt og skittent der inne, varm klam luft i a/c.

Ellers sier jo folk at halden skal være det beste vi har, men jeg har ikke vært der.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Skien er ganske ok mtp tilbud og kvalitet. Ganske strengt men, får mange goder om du oppfører deg. Jeg hadde ps2 og spill + dvd'er på cella.

Verste jeg har vært på må være oslo fengsel, skjønner godt at de skal rive dritten nå. Alt var ødelagt og skittent der inne, varm klam luft i a/c.

Ellers sier jo folk at halden skal være det beste vi har, men jeg har ikke vært der.
Vis hele sitatet...
Har hørt en del skrekkhistorier fra Grønland, så vil definitivt ikke sone der over flere år. Halden har jeg hørt er stort sett ubemanna og følgelig mye innelåst.

Hvordan var miljøet i Skien ?

Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
En stund siden jeg sonet. Hold deg langt unna krageroe fengsel. Kan soeke deg over til aapen soning uten aa vaere en moensterfange ganske raskt. Min vei i fengsel gikk andre veien fra aapen til lukket etter en slaasskamp i Bastoe fengsel. Bastoe hadde jeg anbefalt aa sikte meg til og snakke med din kontaktbetjent naar du faar det om aapen soning, der er man ganske fri uten betjenter i egne hus med hav til alle kanter. Opplevde betjenter som ok folk helt til jeg roemte fra fengsel. Da ble jeg behandlet som en man absolutt ikke kan stole paa.
Vis hele sitatet...
Søkt litt på Bastøy faktisk på nett og det virker som et chillern sted å sone, slik jeg skjønner av det er det for innsatte som skal avslutte en lengre soning. Satser på at jeg muligens kan bli overført dit i løpet av soninga mi når den tid kommer. Takk for svar.

Hvorfor endret du på innlegget:







Sist endret av Anonym113971; 1 minutt siden kl. 16:13.
Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.

Hurtigsvar
Siter innlegg i svaret?
Last opp bilde med imma.gr








x






Chat
Regler
Vis forumledelsen
Send inn forslag
Kontakt oss/meld løftebrudd
Les om cookies
Personvernerklæring

Kontakt oss -
Liste over crew/administratorer -freak.no -
Arkiv -
Les om cookies på nettstedet

x

Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Nyere fengsel er somregel gode fasiliteter.
Ungå Ullersmo, Miljøet der inne er hardt. Kompis kom akkurat inn til mandal fengsel på en forvaringsdom, og forteller om veldig gode forhold. Ellers er Gjøvik greit, Hamar helt ok og Oslo slitt å jævelig.

2-4år og 2/3 er ikke mye. Har du allerede sittet i varetekt før dom? Siden du aldri har sona kan det være mulig å få 2/3.


Og dropp den tøffing attituden med at betjenter og snuten er fitter. De er folk som gjør jobben sin. Hadde du oppført deg så hadde de ikke brydd seg om deg.

Hvor i landet er det mest naturlig for deg å søke deg til?
Vis hele sitatet...
Varetekt var for andre forhold, så vil ikke få avtrekk her vil jeg tro. Men satser på 2/3 og har ikke planer om å lage kvalme.

Fengselsbetjenter har jeg ingen erfaring med så skal ikke si no, men at politet er fitter er mitt syn til døden.
Sist endret av Anonym113971; 10. april 2022 kl. 17:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sikker på at du vil vite det? Siden du ikke kan bestemme hvor du skal sone så hadde jeg ikke villet lagd meg noen bilder over hvor det var best og verst. Gir bare stress og skuffelser når du får innkalling og ikke skal inn der du vil..
Sitat av Anonym113971 Vis innlegg

Fengselsbetjenter har jeg ingen erfaring med så skal ikke si no, men at politet er fitter er mitt syn til døden.
Vis hele sitatet...

Du har ingen erfaringer med betjent, men du har vært i varetekt?

Oppfør deg, ikke lag bråk. Og bli overført til lav/åpen soning.

Har sett tøffinger kommet inn i fengsel og bli spist opp av kara fordi de skulle leke gærne og kalle folk for fitter. For å si det sånn, på ullersmo så skjer det ting som i amerikanske fengsler.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Harek Vis innlegg
Sikker på at du vil vite det? Siden du ikke kan bestemme hvor du skal sone så hadde jeg ikke villet lagd meg noen bilder over hvor det var best og verst. Gir bare stress og skuffelser når du får innkalling og ikke skal inn der du vil..
Vis hele sitatet...
Prøver ikke å male et bilde så klart, men naturligvis vanskeligere sagt enn gjort når du først sitter i det. Har ikke altfor mange kjente som har sona i Norge så hadde vært kult å høre historier eller erfaringer fra andre.
Fengselsbetjenter stort sett et helt ok forhold til de innsatte, selv om det åpenbart blir noen gnisninger, gitt omstendighetene. Det varierer selvsagt, og hovedvariabelen er om du oppfører deg. Frihetsberøvelsen i seg selv er straffen, betjentene har ikke noen rolle i å utøve straff, jobben deres er å ivareta sikkerheten og de innsatte. De har ingen insitament til å lage bråk om ikke du gjør det.

Jeg skal ikke påstå at forholdene i høysikkerhetsfengsel er direkte bra. Det er for eksempel mye problematisk tvangsbruk. Dette kommer imidlertid av nedskjæringer, lav bemanning og dårlig psykisk helsetilbud for de innsatte, samt tilsynsregler som ikke fungerer. Ikke av betjentenes svekkede sjelsevner. For all del, uskikkede folk finnes i alle yrker, men min erfaring er at kriminalomsorgen er ganske bevisst på å luke sånt ut. Det kan man vel ikke akkurat si om politiet.
Sitat av *pi Vis innlegg
Fengselsbetjenter stort sett et helt ok forhold til de innsatte, selv om det åpenbart blir noen gnisninger, gitt omstendighetene. Det varierer selvsagt, og hovedvariabelen er om du oppfører deg. Frihetsberøvelsen i seg selv er straffen, betjentene har ikke noen rolle i å utøve straff, jobben deres er å ivareta sikkerheten og de innsatte. De har ingen insitament til å lage bråk om ikke du gjør det.

Jeg skal ikke påstå at forholdene i høysikkerhetsfengsel er direkte bra. Det er for eksempel mye problematisk tvangsbruk. Dette kommer imidlertid av nedskjæringer, lav bemanning og dårlig psykisk helsetilbud for de innsatte, samt tilsynsregler som ikke fungerer. Ikke av betjentenes svekkede sjelsevner. For all del, uskikkede folk finnes i alle yrker, men min erfaring er at kriminalomsorgen er ganske bevisst på å luke sånt ut. Det kan man vel ikke akkurat si om politiet.
Vis hele sitatet...
Som sagt har jeg ingen planer om å lage unødvendig kvalme, vil bare sone straffen min og bli ferdig med det. Etter å snakka med folk og til dels ditt innlegg virker fengselsbetjentene helt ok.

Har du sittet inne selv?
Sitat av Anonym113971 Vis innlegg
Har du sittet inne selv?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde nøkkel
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg hadde nøkkel
Vis hele sitatet...
Hahaha burde sett den komme egentlig når jeg tenker meg om.

Fint med innspill fra den andre siden så takk
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Dusjen er med de andre innsatte.

Det er pålagt og dusje naken, det er heller ikke skillevegger mellom dusjene.

Lano dusjsåpe henger ved alle dusjer. Anbefaler ikke miste den.

Gutter der som ikke har fått seg på en stund. Ser de en flott kaviarstjerne kan du leve farlig