Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1693
Jeg hører veldig ofte musikk som en slags bakgrunnsmusikk når jeg drømmer. Av og til kan jeg huske den når jeg våkner en kort periode. Hadde jeg klart å lage elektronisk musikk hadde jeg nok klart å lage en slags kopi i real life, så det er synd jeg ikke kan.

Andre ganger, tidlig om morgenen, enten under eller rett etter søvnparalyse og lucid dreaming har jeg hørt mester symfonier av både klassisk og elektronisk musikk som har vært så fantastisk at jeg har begynt å gråte. Musikk jeg aldri har hørt tidligere.

Har også hørt helt vanlig musikk i bakgrunnen som hodet mitt lager som et slags tema til drømmen. Type 80 og 90 talls musikk. Av overraskende god kvalitet. Vil ikke ta på meg æren for å skape noe som helst fordi det kommer jo ikke fra kreativiteten min. Men det kan jo hende at selvom det ikke kommer fra meg, så kommer det fra hjernen min. Men ønsker også å ha muligheten åpen at det er noe som foregår mellom verdener som jeg ikke forstår. Noen med lignende erfaringer?
"Hører dere musikk når dere drømmer?"
Nei det gjør jeg ikke. Men det var en fin setning. Eller tittel.

Noen ganger er jeg våken opp mot 5-7 døgn.
Da får jeg ofte lyd hallusinasjoner. Det opptrer ofte som stemmer.
Ikke som noen som snakker til meg eller noe sånt, men som om noen
er i ett annet rom, fjerne stemmer som man ikke kan høre ordene i, bare at det er stemmer.
Noen ganger blir dette til en slags syngende repetitiv lyd.
Ganske fengende til tider.
Nei. Angående musikken du hører, så kommer det jo fra hjernen, i samme grad som drømmen. Drømmene våre er jo ofte i halvveis kjente områder, og det føles naturlig frem til man våkner (foruten lucid). Det samme er det nok med musikken: underbevisstheten din produserer en miks av musikk du har hørt, og liker.
Avslappa og våken;)
Hasjoman02's Avatar
Minner meg om denne videoen. Se YT lenke https://www.youtube.com/watch?v=FMyBbFK2fvo&t=235s
ja det har jeg gjort mange ganger! Det er ofte fine melodier også og det er ikke sånne sanger jeg kan huske å ha hørt noe sted. Jeg husker de aldri når jeg våkner men jeg tenker ofte at jeg skulle vært artist eller sånn dj/producer når jeg drømmer det. jeg drømmer virkelig fine melodier noen ganger.
Hvis du er interessert i å prøve å gjenskape drømmemelodiene i virkeligheten så kan du jo ha telefonen i nærheten av senga og prøve å nynne melodien i et lydopptak så fort du våkner. Man blir bedt om å gjøre det for å huske drømmer bedre, så det burde funke på lyd også. Desto mer man gjør det desto mer husker man vist nok.
Så kan du evt. høre etter om den var like genial som du trodde og i så fall sende det til noen som kan prøve å produsere musikk av det.
Sist endret av Bothrops; 11. februar 2021 kl. 16:33.
Jeg har absolutt gehør så hvis jeg vil kan jeg mane fram musikk i hodet når som helst og hvor som helst. Hvis jeg hører musikk i drømme er ofte det av et sånt kaliber at det umulig lar seg gjenskape fordi det er såpass bra at det går utenfor vanlig fatteevne, litt som TS, og jeg vet det er mange som har det sånn. Mye godlåter der som skulle ha vært spilt inn gitt!

Når jeg tripper får jeg alltid en bestemt låt som er toneangivende for trippen, så jeg pleier alltid og undres over hva som blir denne trippens låt og får alltid svar. Det kan være en remix av noe som allerede eksisterer, noe som faktisk kan brukes til noe og noen ganger noe jævlig banale greier, som oftest i dur.

Jeg har prøvd å gjenskape det jeg har hørt i drømme IRL, men det blir som å gjenskape noe man har opplevd på DMT, det blir for ubeskrivelig.
Sist endret av equimanthorn; 11. februar 2021 kl. 17:40.
▼ ... over et år senere ... ▼
Ja, jeg både synger selv og har melodi til sangen. Jeg husker ord og sang og "øver" på sangen i søvne. Jeg kan hverken noter eller annet, men jeg skriver en del så kan brukes til det i hvertfall. Når deg gjelder musikken så er ikke det noe musikk jeg liker å høre på i det hele tatt i drømmene mine, så stemmer ikke med det en skrev at det er noe man samler opp fra ting man liker å høre på hvertfall. Tekstene er noe som angår noe i mitt liv.
En gang for noen år siden hørte jeg en lang symfoni jeg aldri hadde hørt før. Det er den vakreste sangen jeg noensinne har hørt. Jeg nynnet på den resten av dagen og lovet meg selv å ikke glemme den, men selvfølgelig gjorde jeg det. Den var så utrolig nydelig at jeg ble helt rørt av å høre den i drømmen, og følte meg rørt resten av dagen. Skulle ønske jeg hadde tatt lydopptak av den den dagen.

Har hørt musikk og lyder flere ganger i drømmene mine, siden jeg var liten.