Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1403
Hei!

Jeg har akkurat innstallert Ubuntu 6.10 Desktop. Prøvde uten grensesnitt først, men fant ut at jeg vil prøve med Men.... Jeg har Belkin Wireless 502.11g G nettverkskort. Nå finner jeg ikke linux drivere til dette. Hvor kan jeg finne det? Og hvordan fungerer instalasjonen?

Når jeg har søkt på dette på nett har jeg funnet ut hav man kan gjøre uten grensesnitt, alt man skal skrive osv... Men må vel være noe annet jeg kan gjøre?

Som dere skjønner så er jeg ny i dette. Prøver å sette meg inn i et nytt OS bare for å prøve litt Ingen frekke kommentarer

På forhånd takk!

Petray
http://czarism.com/easy-peasy-wirele...u-debian-linux


Ta en titt der. Belkin wireless er vel usb grensesnitt?
Trådstarter
Nei, satt i PCI port. Hvis det var det du mente?
Da tror jeg nok ikke den guiden vil hjelpe så mye..


Men du kan jo alltids prøve google.. "belkin wireless + ubuntu".
Trådstarter
Jeg har prøvd det. Virker som det kun jeg er som har vært dum nok til å kjøpe dette kortet. Tenke å sette opp en server. Men problemene starter alleredet før jeg har fått nettverk:P
Det er 54g du har ikke sant?
Trådstarter
Jo, det stemmer!
http://www.linuxquestions.org/questi...d.php?t=303625 han bruker det samme som deg, og han fikk det til å fungere. Ta en titt der.


Lykke til!
Umulig å vite hvilken driver du skal bruke når vi ikke aner hva for et WLAN-kort du har (fullstendig navn).
Trådstarter
Der tror jeg du fant riktlig! Skal sitte litt videre nå Takk for hjelpen!
Ikke bruk ndiswrapper om det finnes drivere.
Han sier jo at han ikke har driver....

Men, det er 54g... Ikke umulig om man ikke vet, bare google litt og spørre. Det var jo uansett sagt her av meg... 54g før du spurte.
Hæ?
54g hva da? Belkin har vel aldri brukt det brikkesettet?

Edit: _Alle_ PCI-kortene til Belkin er har native linux-drivere. Men når man ikke vet hvilket kort OP har er det umulig å vite om han/hun skal bruke driverene for Atheros, Ralink eller Broadcom-brikkesett.
Sist endret av Goophy; 19. februar 2007 kl. 19:22.
Trådstarter
Ok. Ting litt klarere. Jeg har ingen drivere. Dette er kortet jeg har. Hadde vært fint om jeg kunne slippe å bruke ndiswrapper.
Er det ganske nytt har du Ralink-brikkesett og må bruke rt2x00-driveren.
Er det gammel har du Broadcom bcm* og må bruke bcm43xx-driveren.

Kjør 'lspci' i terminal på PCen og kopier inn det som kommer opp her så vet man nøyaktig.
Sist endret av Goophy; 19. februar 2007 kl. 19:27.
Trådstarter
Det ble kjøpt i fjor høst. Men gidder du å gi noen linker til driverene? For på hjemmesidene er det jo kun til windows.

Vet jeg nOOb i dette. Så jeg takker!
Legg de inn via pakkesystemet til Ubuntu.
sudo apt-get install rt2x00 etc. i terminal.
Trådstarter
Ok. Skal prøve dette. Vil det da si at jeg ikke trenger å laste ned noen driver for å så kopiere til dataen med linux på? Kan bare bruke pakkesystemet til ubuntu?
Pakkesystemet laster ned fra Internett.
Men mulig begge driverne er inkludert i kjernen, da trenger du ikke laste ned noe.
Trådstarter
Finner ikke den pakken i ubuntu. Hvor laster jeg den ned?
Trådstarter
Takk! Da skal jeg nok få fixet det Håper jeg;P
Trådstarter
1. Ensure that you have your current kernel sources expanded in the default
directory (i.e. /usr/src/linux-2.x.x). We also recommend that the sources
you have here are the ones you used to build your current running kernel.

2. Check that you have the Wireless Extensions built into your running
kernel from the sources above. This option can be found in 'make menuconfig'
under Network Device Support->Wireless LAN->Wireless LAN (non-hamradio).

3. Ensure you have a symlink from /lib/modules/2.x.x/build to that kernel
source directory (i.e. symlink from /lib/modules/2.x.x/build ->
/usr/src/linux-2.x.x)

4. Expand the rt2400 source package using tar -xzvf rt2400-x.x.x.tar.gz

5. Change into the rt2400-x.x.x/source folder

6. Run 'make'

7. Run 'make install'


Jeg har nå kommet til punkt 6, trodde jeg. Men den klarer ikke "make". Litt usikker på punkt nummer 3. Med symlink. Gikk i mappen, og manglet linux-2.x.x i src.