Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1357
Flyttet ut fordi utleier skulle selge. Dette skrev han på oppsigelses meldingen. 2 måneder etterpå så ser jeg på finn at han prøver å leie ut igjen.

Han krevde hele depositumet for å fikse et gulv som var skadet pga for høy temp på varmekabler og han måtte fikse det for å selge leiligheten. Dette gikk jeg med på, men nå skal han leie ut igjen.

Er det noe jeg kan gjøre her, eller er det ikke verdt bryet?
Sist endret av oscillator; 16. mars 2024 kl. 12:58.
Ikke verdt bryet.
Ser ikke noe annet å vinne på dette enn en eventuell "rett til videre leie".
Det er en vurdering hvorvidt salg er saklig grunn til oppsigelse.
Et ødelagt gulv hadde du jo måtte fikse uansett så ser ikke helt hvordan depositum er relevant her. Du mener du kunne utsatt det uunngåelige?
Skjønner godt det irriterer å se gammelkåken til leie igjen når man har flyttet av andre grunner. Men her er det lite å gjøre, spesielt om du har en plass å bo nå der du har det ok.

Har du dritlyst til å bo hos en som tydeligvis ikke vil ha deg der, og kan hoste opp nytt depositum + har råd til advokat og ett sted å bo i mellomtiden, så kan du sikkert krangle deg til å få lov til å flytte tilbake.

Ødela du gulvet med for mye varme så må det betales uavhengig av om utleier leier ut igjen eller ikke.
Skal være utleiers ansvar om gulvet blir ødelagt av bruk av varmekabler. Hens egen skyld at dette ikke er kalibrert for gulvet, eller eventuelt har advart deg mot faren for dette
Psykisk ustabil
Jeg er helt enig i det med varmekablene, det er ikke noe du burde lastes for sånn automatisk. Man må regne med at leietakeren antar at systemet selv vet når det er for mye varme og kan skru seg av. Du skulle ikke sagt ja til å ta dette fra depositumet så enkelt.
Du måtte ha dekket at du herpa varmekablene uansett. Er ikke noe å gjøre med saken, er sikkert ikke løgn at han skal selge men pga vanskelig marked nå tar det tid.
Sitat av Harek Vis innlegg
Du måtte ha dekket at du herpa varmekablene uansett. Er ikke noe å gjøre med saken, er sikkert ikke løgn at han skal selge men pga vanskelig marked nå tar det tid.
Vis hele sitatet...
Litt forskjell på å «herpe varmekabler» og at varmekabelsystemet er enten feilmontert eller feilinnstilt så gulvet blir svidd da..
Sitat av Deceptive Vis innlegg
Litt forskjell på å «herpe varmekabler» og at varmekabelsystemet er enten feilmontert eller feilinnstilt så gulvet blir svidd da..
Vis hele sitatet...
Nå står det jo ikke noe om årsak i startinnlegget så da kan vi (i hvert fall jeg) kun forholde oss til det. Det er flere ting vi ikke vet og siden det er skrevet sånn kan vi (i hvert fall jeg) bare anta at det ligger et ansvar i kravet siden trådstarter har godtatt kravet. Det er nok av tilfeller med ødelagt gulv av varmekabler, tildekning med tepper, madrass under senga osv. Er dette noe som burde vært oppdaget og avverget på et tidligere tidspunkt? Setter du en ovn på max og tildekker den så kan du jo ikke skylde på termostaten når det begynner å brenne.

Det forutsetter jo videre at depositum har vært på depositumskonto å blitt godkjent av begge parter. Det er ulovlig å ikke bruke depositumskonto så hvis utleier har gjennomført dette kravet uten samtykke fra leietager er det bare enda en sak i saken.

Og det er var litt poenget mitt her i innlegget mitt over at dette er forskjellige saker uavhengige av hverandre som må vurderes hver for seg.

1. Gyldighet av oppsigelse.
2. Gyldighet av krav om depositum
3. Bruk av depositumskonto.

Uansett om noen av punktene er noe å gå videre med så er det Husleietvistutvalget som gjelder.

PS: Trådstarter skriver jo at han har gått med på kravet om depositum, da er det jo desto vanskeligere å gå tilbake på det.
Sist endret av Dough; 17. mars 2024 kl. 07:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det var vel en forklaring der om hvordan en skal håndtere varmekablene? Det er vel noe huseier må informere om hvis den ikke er idiotsikker.