Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 840
Hei.

Vet ikke om jeg poster på riktig plass. Beklager om det er feil plass.


I forrige uke tok jeg kontakt med flere bedrifter med spørsmål om jeg kunne bruke deres bedriftsnavn på min blogg. Disse bedriftene har jeg jobbet med via min arbeidsgiver. Føler vi hadde god kjemi og spurte pent om jeg kunne bruke deres info/logo på min private blogg.

De fleste syntes det var hyggelig at jeg tok kontakt og kunne mer enn gjerne bruke deres logo på min private blogg.

Men et par bedrifter syntes ikke det var så morsomt og ser på dette som brudd på gdpr loven osv fordi avtalen de har er med arbeidsgiver min og ikke meg.

Dette har blitt mye dritt kun for et simpelt spørsmål.

Kommer de noen veg med dette? Er det brudd på gdpr loven?
Det kan vel ikke være ulovlig å spørre? Om du spurte før du gjorde noe?
Jeg mener det i det minste er uprofesjonelt. Du bruker din kontakt som ansatt for en bedrift hvor du leverer en eller annen tjenester til en kunde.

Det er klart du ikke skal bruke den informasjonen du får gjennom den jobben til å pynte bloggen din.

Om det er eller kan være brudd på GDPR, og evt. hvor alvorlig det er kommer helt an på hva det er du faktisk har gjort, hvilken informasjon du har benyttet til andre formål enn avtalt osv.
Trådstarter
19 5
Uprofesjonelt er jeg enig i.

Jeg har ikke bruk noe annet info enn å sendt en e-post og spurt om lov til bruk av logo.

Har ikke postet noe eller lignende. Kun spurt om lov først
Du spurte og fikk svar. Hva er problemet?
Juridisk sett har du vel lite å frykte så lenge det du skriver er sant og det ikke bryter med noen inngåtte avtaler.

Men siden de er kunde hos din arbeidsgiver vil du kunne få problemer den veien.
Bruke logo? Nei. Dele taushetspliktig informasjon? Ikke bra.

Du må forholde deg til GDPR vedr all informasjon du vet om. De stoler ikke på at du vil klare å opprettholde det, og dermed sier de nei.


For å gjøre det klart: alle har lov til å skrive om tidligere arbeidsgivere, og det er selvfølgelig lov å embedde logoen til arbeidsgiver som man finner på deres egne nettsider. Men du har ikke lov til å skrive om kunder, ansatte, eller annen sensitiv info.

Jeg hadde ikke krangla selv, det er bedre å be om tilgivelse eller tillatelse i bedriftslivet, dette er regel nr 1.
Er spørsmålet ditt egentlig noe sånt som:
Er de litt for kverrulerende her?
Vis hele sitatet...
så er svaret mitt ja, du snakker med noen som ikke vet hva de snakker om.
Sitat av ztox Vis innlegg
Men et par bedrifter syntes ikke det var så morsomt og ser på dette som brudd på gdpr loven osv fordi avtalen de har er med arbeidsgiver min og ikke meg.

Dette har blitt mye dritt kun for et simpelt spørsmål.

Kommer de noen veg med dette? Er det brudd på gdpr loven?
Vis hele sitatet...
Hva er det som var brudd på loven - å spørre spørsmålet, eller å bruke det?

Om det var å spørre spørsmålet er de på bærtur. GDPR gjelder personopplysninger. Et firma er ikke en person.

Om det var å bruke deres navn/logo ser jeg ikke hva som er dritt. Du spurte et spørsmål, og fikk nei. Hva er problemet?
Jeg tenker dette er helt innafor så lenge din arbeidsgiver synes det er greit at du bruker din arbeidsgivers kunder på din personlige blogg.

Det at noen henger seg opp i alt mulig rart er ikke nytt.

Ignorer de få retardsene som har meninger om alt. Er stort sett de som ikke kan en dritt (ei heller lykkes i livet).

Det er faktisk et tegn på at du har gjort noe riktig!